Moderator: Redaktörer
boom skrev:funkar med 60 liter men då måste du ha ett bra väggstöd som ger runt 12dB då kommer du ner till 5hz i f3db och porthastigheten är obefintlig men då kommer porten att ligga på 7.7x50.6 cm.
Men tar man bort vägstödet och ser vad den ger anodic så hamnar f3dB på 38hz.
Svante skrev:boom skrev:funkar med 60 liter men då måste du ha ett bra väggstöd som ger runt 12dB då kommer du ner till 5hz i f3db och porthastigheten är obefintlig men då kommer porten att ligga på 7.7x50.6 cm.
Hur har du kommit fram till det?
(Jag frågar eftersom jag anar att du tittar för mycket på siffror och för lite på kurvor)

LasseA skrev:Jag tror alla har pratat om volym per element (för två 16" som delar på 60L lådvolym är ju fullständigt galet), inte på två som du har simulerat Svante (inte för att det spelar så stor roll bara man är medveten om det).
Varför simulerar du utan rumsförstärkning? Just vid simulering av basar torde väl det vara bra att ha med någon form av approximering av rumsförstärkningen?
boom skrev:Svante skrev:boom skrev:funkar med 60 liter men då måste du ha ett bra väggstöd som ger runt 12dB då kommer du ner till 5hz i f3db och porthastigheten är obefintlig men då kommer porten att ligga på 7.7x50.6 cm.
Hur har du kommit fram till det?
(Jag frågar eftersom jag anar att du tittar för mycket på siffror och för lite på kurvor)
Jag har dock inte använt ditt program det finns andra med.
landa skrev:Det är nog bara att inse att några 60 liter blir det inte. Ska förhandla och se om jag kan sträcka mig till 100 liter (per element).
När jag simulerar får basta elementstorleken till 13 tum (i verkligheten ska det vara 16) samt att känsligheten närmare sig 100. Låter inte helt realistiskt. Gör jag något fel?