LasseA skrev:Jag tror alla har pratat om volym per element (för två 16" som delar på 60L lådvolym är ju fullständigt galet

), inte på två som du har simulerat Svante (inte för att det spelar så stor roll bara man är medveten om det).
Varför simulerar du utan rumsförstärkning? Just vid simulering av basar torde väl det vara bra att ha med någon form av approximering av rumsförstärkningen?
Ja, jag har använt en låda för de två elementen, det var ju så frågan var ställd.
Rumsförstärkning är ett knepigt kapitel. Även om rummet ger en bashöjning så blir den ganska olika i olika rum pga resonanser, och dessutom ställer psykoakustiken till det. När vi kliver in i ett rum pejlar vi ganska fort av hur mycket rummet förstärker de låga frekvenserna och förväntar oss den höjningen även från det inspelade materialet. Åtminstone till viss del. Om vi då spelar musik med rummets bashöjning bortkompenserad så upplevs det det lätt som lite basfattigt.
Knepigt är det, som sagt.
Hursomhelst, det är därför jag simulerar utan rumsbashöjning, för då vet man vad jag har gjort. Om jag ska kompensera för ett visst rum så vill jag nog veta något om det rummet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.