Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Jag skriver alltså ut den varianten som är avsedd för träsidor.
nuffe skrev:Snyggt! men ska det inte vara sidor, ser nu ut som ett papper??
Henrik
MacBruce skrev:Solhaga gör mig avundsjuk – står i valet och kvalet mellan att behålla gammal "bråte" eller att slänga det gamla (av utrymmesskäl) och anskaffa nytt, typ 3D-brännare. Å ena sidan är jag ju väl bekant med min "gamla bråte" och tror mig om att kunna "krama skiten ur den" – så småningom. Å andra sidan är jag nyfiken på att prova nya möjligheter. Får se så småningom, vilken sida av mig som "vinner"...
Respekt för Solhagas landvinningar så här långt, dock!
solhaga skrev:MacBruce skrev:Solhaga gör mig avundsjuk – står i valet och kvalet mellan att behålla gammal "bråte" eller att slänga det gamla (av utrymmesskäl) och anskaffa nytt, typ 3D-brännare. Å ena sidan är jag ju väl bekant med min "gamla bråte" och tror mig om att kunna "krama skiten ur den" – så småningom. Å andra sidan är jag nyfiken på att prova nya möjligheter. Får se så småningom, vilken sida av mig som "vinner"...
Respekt för Solhagas landvinningar så här långt, dock!
Men jag försöker ju bara ha lite roligt...
solhaga skrev:Mätningar på komplett högtalare med två olika delningar vid två olika avstånd:
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
De höga distorsionsnivåerna runt 700 Hz beror sannolikt på resonanser
på grund av lådans dimensioner; de parallella sidorna är 12 centimeter från varandra.
Topparna hamnar olika beoroende på om det är bara baselementen, 1500 Hz delning, som distorderar eller båda, 350 Hz.
Vad som händer runt 7 kHz är jag lite osäker på. Baffelsteget?
solhaga skrev:Tack för din analys, Maarten.
Givet att det är uppbrytningen hos elementen man ser, vad kan man göra för att få ner dessa nivåer?
Konen är i Nisseps högtalare, diskantbakkammaren hos mina är fyllda med fluff.
solhaga skrev:Jag får inte distorsionstoppen att stämma med vare sig "bending-wave"-delens dimension, 30 mm, eller kolvens surrounddel 35 mm.
Ett enkelt sätt är att sätta på någon tejp- eller limkludd för att se om karakteristiken ändrar sig.
and a big port resonance at 315Hz caused by half wave resonance in the port.
Den färdiga högtalaren kommer då att likna ett halverat ägg/oblat, med två äggulor (som i sin tur också är oblater om än hela).
The first pipe resonance will occur at F1=c/(2*L+0.8*d)
Where
c=speed of sound (m/s)
L = vent length (m)
d = vend diameter (m)
There is another "possible method" - utilize the resonances that naturally occur in a rectangular box, i.e. size the box and vent and position the vent so that its internal opening is placed at a "null" for a standing wave inside the box that's sized to have that standing wave be at the first pipe resonance frequency.
This way the vent won't be "excited" at that particular frequency.
Port resonances can be dealt with by partially filling the enclosure and/or port.
The more fill, the better the port resonances are dealt with but the more the bass tends to just become that of a sealed enclosure.
The shorter the port, the higher the port resonance and the more effectively fill will deal with the resonance.
Therefore there becomes a trade off between the size of the port to minimize port velocity and maximize the port resonance.
solhaga skrev:Ja, det bör vara en design som man svårligen kan göra annars.
Just det gör att få till en portlösning ändå känns lockande.
Det svåra är att tänka utanför lådan!
Jag har inte sett någon resonanstopp runt 315 Hz och jag misstänker att det är något annat som zx82net har sett.
Hen har dock mätt i närzonen och jag vid 40 cm.
solhaga skrev:I lådan kan förutom att minimera stående vågor genom att göra rundade kaviteter, allehanda stagningar göras.
Ett sätt att staga och dämpa lådan är att skriva ut den med "infill", gyroidmönstret skulle då passa perfekt:
[ Bild ]
solhaga skrev:Ett alternativ är naturligtvis Faital Pro 3FE22 som kan fås för en mycket rimlig peng.
Visaton B 80 är en annan stark kandidat.
Men det borde väl finnas element som är bättre idag; elementen ovan har ju några år på nacken?
Kanske ett koaxialelement, men då krävs det väl ett delningsfilter eller räcker det med en enkel kondensator?
RSG skrev:https://www.soundimports.eu/en/sb-acoustics-sb12pfc25-4-coax.html
https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-cx120-8.html
Till koaxial brukar det väl ändå finnas färdiga filterlösningar?
/Johan
High pass filter required (not included)
solhaga skrev:Tack Maarten och Calleberg, jag tittar vidare på dessa i morgon.
Har ni stött på MarkAudio CHR-70A?
solhaga skrev:Vilket element är det?
juanth skrev:De här kanske du tycker är för små eller för okänsliga?
Fin tonkurva dock. Och bra pris. Under 200:- st.
sammel skrev:solhaga skrev:Vilket element är det?
Det är Visaton tror det är den du nämner B 80.
Maarten skrev:Kolla här: viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167453
[ Bild ]
Svaret är enkelt om man beaktar pris/prestanda tycker jag, TG9 i någon variant. Man kan även se mina egna distorsionsmätningar här; viewtopic.php?f=3&t=73409
[ Bild ]
Calleberg skrev:solhaga skrev:Ett alternativ är naturligtvis Faital Pro 3FE22 som kan fås för en mycket rimlig peng.
Visaton B 80 är en annan stark kandidat.
Men det borde väl finnas element som är bättre idag; elementen ovan har ju några år på nacken?
Kanske ett koaxialelement, men då krävs det väl ett delningsfilter eller räcker det med en enkel kondensator?
Naä,det gör det nog inte, den finns några tangbandare som verkar ok, sen är det vifa TG och TC9 som nog är några snäpp bättre och även den inte riktigt lika prisvärda SS 10F.... åsså förstås koaxialen i KEF's små ägg. Visaton FRS 8 förtjänar ochså att nämnas.
TG och TC samt 10F är har bra linjär slaglängd, faital myglar lite med sina data där har jag för mig.
Jag kör mupparna (TG9) i bilen delade brant 120Hz låter otroligt fint, tror inte det blev särskilt mycket EQ heller.
Så jag håller med Maarten TG9 eller kanske TC9. Jag tror inte 10f är värd pengarna i jämförelse.
solhaga skrev:Maarten skrev:
Det enda skall väl vara att de inte verkar gå ner så långt ner i frekvens så att de kan mötas av en subwoofer.
Eller har ni någon praktisk erfarenhet av detta?
nuffe skrev:Är det Markaudios egen uppmätning?
Kan isåfall vara en ide att mäta upp dem själv o se hur det ser ut, kan vara förskönat eller inte.
Henrik
Calleberg skrev:What is a 5.1.4 system?
HonESTChaGPT answer:
A deliberate way to make home theather entusiasts spend more money.
Maarten skrev::D
Jag är nyfiken på din lösning för att öka spridning i övre diskant och minska topp i referensaxeln. Den borde vara attraktiv i många fler byggen än detta. T ex om någon vill uppgradera en gammal billig högtalare men inte orkar fixa filter. Här är lite inspiration, som iofs är intressantare för WG:
A Method of Designing Wide Dispersion Waveguides Using Finite Element Analysis
Samt givetvis många mätningar!
Calleberg skrev:Låt det inte kurba gör det självandet bara, jag är mycket nyfiken på hur de där bredbandarna kommer prestera.
Gillar bredbandare nästan lika mycket som du gillar 3d printers
solhaga skrev:Maarten skrev::D
Jag är nyfiken på din lösning för att öka spridning i övre diskant och minska topp i referensaxeln. Den borde vara attraktiv i många fler byggen än detta. T ex om någon vill uppgradera en gammal billig högtalare men inte orkar fixa filter. Här är lite inspiration, som iofs är intressantare för WG:
Intressant papper. Jag skall läsa det mer än att bara ögna i genom det.
Spontant känns E vara något att utgå ifrån.
(Det bygget är det mest genomarbetade jag sett hittills avseende högtalardesign .)SPK16 reference design uses a waveguide with integral acoustic lens elements a.k.a. a ‘Coherer’ that shapes the wavefront at the throat to widen the dispersion.
Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten
Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?
[ Bild ]
petersteindl skrev:Är det 1/4 ellipsoid i hörn?
petersteindl skrev:Var placerar du högtalarelementet?
solhaga skrev:Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten
Kanske finns det beröringspunkter mellan Beloab 5 och till Juants bygge av Carlssons 4-vägare?
[ Bild ]
Hur är ljudet ut i från en Beolab 5?
Prozac skrev:solhaga skrev:Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten
[ Bild ]
Har tyvärr inte hört dem men de tester jag läst (av lyssna och tyck-typ) har varit positiva. De är aktiva med inbyggd ekvaliseringsmöjlighet.
"The other is the bass end, powerful built-in amplification and the DSP (digital signal processing) used to counter the effects of room gain. Using a microphone on a motor-driven rod, the system is able to set itself up automatically, pinging a test signal around the room and measuring the results with the on-board mic.
In use, the immediate impression is of exceptionally precise and detailed stereo imaging, superbly even-handed overall neutrality and very low coloration throughout. The lens system is extremely effective, and the speakers themselves seem to disappear - acoustically speaking.
The bass is about as good as it gets, imparting magnificent weight and power whenever required, while avoiding any unwanted thump, thickening or boxiness. A further bonus is that it goes very, very loud indeed, and does so without changing character or getting aggressive.
This is a remarkable and genuinely revolutionary loudspeaker, which will do much to enhance BandO's hi-fi credibility. A pair will fill even the biggest room with seriously loud sound, and powerful, even bass. It's expensive, but it's very, very good."
solhaga skrev:För att mildra on axis-svaret mellan 10 och 15 kHz tänker jag mig något monterat framför diskantdelen, 3D-utskrivet förstås.
Maarten skrev:Undrar om inte en "tweeter coherer", som sprider, är mer lämpligt än något som dämpar? Detta för att väl (?) man vill nyttja den högre nivån i referensaxeln till att höja nivån i spridningen? Dvs omfördela energin.
Johan_Lindroos skrev:Jo, det finns manuell EQ i Audyssey-appen som man får pröjsa 250 bagis för. EQ:n är inte konventionell, man kan lägga in punkter här och var och sedan modifiera kurvan. Förutom auto-eq:n då i form av Audyssey...
Maarten skrev::D
Nissep skrev:Maarten skrev::D
Uppfinnaren av linsen B&O använder:
https://www.sausalitoaudio.com/data/
Och en variant av den https://josephcrowe.com/blogs/news/horn ... d350-16ohm
solhaga skrev:ACM1HB-mikrofonen dök upp så att jag kunde använda MultiEQ-appen med mitt nuvarande system.
[ Bild ]
Om nu inte appen klarar av att EQ:a så kan man manuellt justera kurvorna:
[ Bild ]
Lite trickig utan kunna ange Q-värden på varje ingreppspunkt.
Jag vet att fördröjningen/positionen har mätts in,
[ Bild ]
men delayAdjustment är alla 0 i jasonfilen som skickas till AVR:en:
[ Bild ]
Ronnie skrev:Tjusigt!
Bara för att lägga mig i innan du ens har hunnit mäta något: du skulle kunna skriva ut och skruva fast en ring mellan upphängningens ytterkant och sidan på hålet för att kanske undvika lite diffraktionsproblem där.
Johan_Lindroos skrev:solhaga skrev:ACM1HB-mikrofonen dök upp så att jag kunde använda MultiEQ-appen med mitt nuvarande system.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Angående din andra bild, den med dippen i mellanregistret:
- Du behöver stänga av ”Mellanregisterkompensation” i appen, så behöver du inte equa bort felet.
2) Sedan ett annat tips som du behöver göra som jag fick höra av DVDai när jag gnällde på att jag tycker det fattas lite i diskantregistret fast jag hade stängt av auto-eq över 600 Hz. Detta fel kan man inte åtgärda i appen, utan man måste gå till Setup, Ljud, Audyssey, MuliEQ XT32, och här välja ”Flat” istället för som den automatiskt hamnar på ”Reference”. Dessa menyvalen gäller åtminstone Denon, kan vara annat på andra årsmodeller.
solhaga skrev:Prototypen komplett, förutom ringen enligt ovan:
[ Bild ]
sammel skrev:Snyggt Solhaga:)
Ronnie skrev:Tjusigt!
nuffe skrev:Grattis ser bra ut redan som prototyp!
Nu kan du vara med i American League
paa skrev:solhaga skrev:Prototypen komplett, förutom ringen enligt ovan:
[ Bild ]
Vilket material har du funnit som ger bästa ytan vid 3d-printning?
solhaga skrev:Johan_Lindroos skrev:solhaga skrev:ACM1HB-mikrofonen dök upp så att jag kunde använda MultiEQ-appen med mitt nuvarande system.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
- Du behöver stänga av ”Mellanregisterkompensation” i appen, så behöver du inte equa bort felet.
2) Sedan ett annat tips som du behöver göra som jag fick höra av DVDai när jag gnällde på att jag tycker det fattas lite i diskantregistret fast jag hade stängt av auto-eq över 600 Hz. Detta fel kan man inte åtgärda i appen, utan man måste gå till Setup, Ljud, Audyssey, MuliEQ XT32, och här välja ”Flat” istället för som den automatiskt hamnar på ”Reference”. Dessa menyvalen gäller åtminstone Denon, kan vara annat på andra årsmodeller.
Tack för två superbra tips!
Härör ”Mellanregisterkompensation” från den famösa BBC-dippen?
Jag hade inte fått klarhet i skillnaden mellan Flat och Reference, tack för att du klargjorde; jag har också tyckt att det har saknats diskant.
Någon åsikt om Dynamic EQ och Dynamic Volume?
Johan_Lindroos skrev:solhaga skrev:Johan_Lindroos skrev:
Tack för två superbra tips!
Härör ”Mellanregisterkompensation” från den famösa BBC-dippen?
Jag hade inte fått klarhet i skillnaden mellan Flat och Reference, tack för att du klargjorde; jag har också tyckt att det har saknats diskant.
Någon åsikt om Dynamic EQ och Dynamic Volume?
De är inget jag rekommenderar. "Dynamic" innebär i dessa fall odynamiskt (för Dynamic Volume) och olinjär frekvensgång vid olika nivåer samt ändrad nivåbalans för surroundhögtalarna jämfört med frontarna vid olika ljudnivåer (för Dynamic EQ).
Motsvarande gäller även för TV-apparater; alla bildinställningar som heter något med "Dynamic" bör stängas av, för övrigt alla finesser som kan vara av eller på bör stängas av.
solhaga skrev:Prototypen komplett, förutom ringen enligt ovan:
solhaga skrev:
Tack, Maarten.
Ja, vem vet; det är bara fantasin som sätter gränser.
Jag har kvar min snurrbräda, så det skall snart mätas.
Så här blev ringen:
[ Bild ]
Den går ju mot noll tjocklek i horisontalled, så där saknas det material den sista biten.
Men om jag försänker elementet en millimeter och samtidigt ökar tjockleken på ringen, så är ju det löst.
Jag kommer nog att sätta fast ringen med VHB, då gär det någorlunda lätt att demontera.
Annars är en tanke att montera elementet inifrån innan botten och toppen limmas på.
Fast då blir det betydligt svårare att demontera elementet.
Prozac skrev:solhaga skrev:Prozac skrev:Just Beolab 5 har alltid väckt en nyfikenhet inom mig om hur det skulle funka att bygga nåt med spridningslinser och nån stor bas i botten
[ Bild ]
Har tyvärr inte hört dem men de tester jag läst (av lyssna och tyck-typ) har varit positiva. De är aktiva med inbyggd ekvaliseringsmöjlighet.
"The other is the bass end, powerful built-in amplification and the DSP (digital signal processing) used to counter the effects of room gain. Using a microphone on a motor-driven rod, the system is able to set itself up automatically, pinging a test signal around the room and measuring the results with the on-board mic.
In use, the immediate impression is of exceptionally precise and detailed stereo imaging, superbly even-handed overall neutrality and very low coloration throughout. The lens system is extremely effective, and the speakers themselves seem to disappear - acoustically speaking.
The bass is about as good as it gets, imparting magnificent weight and power whenever required, while avoiding any unwanted thump, thickening or boxiness. A further bonus is that it goes very, very loud indeed, and does so without changing character or getting aggressive.
This is a remarkable and genuinely revolutionary loudspeaker, which will do much to enhance BandO's hi-fi credibility. A pair will fill even the biggest room with seriously loud sound, and powerful, even bass. It's expensive, but it's very, very good."
Johan_Lindroos skrev:
snip
Föreställ dig en förlängning av konens kurvatur som sedan ska ansluta sig till lådans form (där yttre diametern på täckringen "tar slut").
Johan_Lindroos skrev:
snip
Du kan då göra om täckringen och låta den täcka större delen av gummiupphängningen för att förminska interferensen som den nuvarande täckringen ger på grund av sin diffraktion. Har du tur kan du få gynnsam effekt på frekvensgången i olika riktningar. Kan ju vara värt ett experiment för att undersöka och jämföra olika täckringar vad som blir bäst.
Johan_Lindroos skrev:Inverterad kantupphängning är ju bra i detta fall. En glipa på minst någon eller två millimeter borde funka mellan tummen och pekfingret. Det är ju inte svårt heller att mäta med en penna och ruska lite med konen.
Johan_Lindroos skrev:Konutslaget kommer du av IM-distorsionskäl vilja hålla lågt ändå, jag föreslår högpassfiltrering.
Johan_Lindroos skrev:”Chamfer” och ”fillet” vet jag inte vad det är, du får gärna berätta mer.
solhaga skrev:Johan_Lindroos skrev:Inverterad kantupphängning är ju bra i detta fall. En glipa på minst någon eller två millimeter borde funka mellan tummen och pekfingret. Det är ju inte svårt heller att mäta med en penna och ruska lite med konen.
Ja, någon milimeter borde man ju kunna gå över kantupphängningen.Johan_Lindroos skrev:Konutslaget kommer du av IM-distorsionskäl vilja hålla lågt ändå, jag föreslår högpassfiltrering.
För 90 dB vid 100 Hz blir konutslaget nästan fyra millimeter, Xmax för elementet är 4,3 millimeter.Johan_Lindroos skrev:”Chamfer” och ”fillet” vet jag inte vad det är, du får gärna berätta mer.
Som Ronnie skrev.
Johan_Lindroos skrev:solhaga skrev:Johan_Lindroos skrev:Inverterad kantupphängning är ju bra i detta fall. En glipa på minst någon eller två millimeter borde funka mellan tummen och pekfingret. Det är ju inte svårt heller att mäta med en penna och ruska lite med konen.
Ja, någon milimeter borde man ju kunna gå över kantupphängningen.Johan_Lindroos skrev:Konutslaget kommer du av IM-distorsionskäl vilja hålla lågt ändå, jag föreslår högpassfiltrering.
För 90 dB vid 100 Hz blir konutslaget nästan fyra millimeter, Xmax för elementet är 4,3 millimeter.Johan_Lindroos skrev:”Chamfer” och ”fillet” vet jag inte vad det är, du får gärna berätta mer.
Som Ronnie skrev.
Svårt det här med att beskriva i ord… Ungefär så här tänker jag mig:
[attachment]IMG_9235.jpeg[/attachment]
Med så stora konutslag så blir det troligtvis avsevärd dist. Högre högpassfilterfrekvens vore bättre. Alternativt ha fler ljudkällor á la Ino. Eller både och. Om du kan få ned konutslaget till någon millimeter topp till topp vore det nog bra.
Johan_Lindroos skrev:För övrigt: Kul bygge!
Ronnie skrev:[s]Det är lite svårt att se exakt hur du gjort, men jag tänker nog som Johan. I Fusion-termer: extrude från driverns monteringsring -to object: ellipsoidens yta (om du kan trolla fram den ytan utan hålet för elementet) tänker jag mig borde funka. Eller bara extrude:a en hel massa och sen Split Body med ellipsoidens yta som verktyg.
Med det sagt så är det kanske exakt det du har gjort. Som sagt svårt att se riktigt.
Ronnie skrev:därefter chamfera av innerkanten i samma vinkel som och linjerande med konens yta. Skruvarna skulle du kunna låta gå igenom ringen och försänka skallarna om det sitter bättre så. Ännu petigare vore en kurvatur som börjar kon-rak och övergår i låddans form utan någon tvär övergång.
Överkurs är, som Lindroos föreslog, att låta ringen börja mitt i upphängningen eller ännu närme konen än så, med så lite kavitet mellan elementet och ringen som möjligt utan att hindra konen.
Ronnie skrev:Edit: tror inte jag tillförde så mycket. Strök det som jag tror är gjort redan. Förresten: beror tunnheten i ytterkanterna på att ringen ligger utanpå skruvskallarna utan urgröpning för dem? Isf gröp ur ringen för dem eller skruva igenom ringen med längre skruv!
Ronnie skrev:...och nu såg jag att du redan hade skrivit att du har 0 mm från elementet till ytan i sidled. Det förklarar glipan ja, och jag inser att jag bidrog med absolut ingenting i natt.
Ronnie skrev:Intressant med gips!
Jag har klurat på vad man bör fylla liknande byggen med, men inte kommit fram till nåt. Visst skulle man kunna slabba med silikon kanske, eller förgifta sig med akryl.
Vad är det för gips? Fyllde den utrymmena snällt utan att det blev bubblor?
Gipsputs har jag slabbat med för ett antal år sen, men vanligt gips (om det är nån skillnad) har jag inte lekt med sen grundskolan.
Lookalike:
[ Bild ]
Gyroid infill
The Gyroid is our favorite and one of the best infills. It’s one of the few 3D structures that provide great support in every direction. Plus it’s printed relatively fast, saves material, doesn’t cross itself at one layer and looks great. The special shape of this infill allows filling it with resin or another liquid.
It's 3 dimensional - giving it equal strength in all directions
It can be printed fairly quickly
It doesn't cross itself in the same layer
It has a good strength/weight ratio
It allows filling it with resin or another liquid.
(We think) it looks really neat
Om man skall vara noga så heter "färgen" Champagne, men det passar ju också bra vid F1-lopps segerfirande.Calleberg skrev:Svart och Guld, mycket snyggt!
Maarten skrev:..Som gärna visas i separat diagram med procent tycker jag, för enklare läsbarhet.
Maarten skrev:Gott! En kraftigt utjämnad frekvensgång ger en aning om hur det kommer att bli avseende klangbalans.
Det som jag tycker lättast går att se i ovan mätningar är spridningen, samt stödet i hörn.
Maarten skrev:Rätt låg distorsion för ett så litet element. Nog ungefär i samma eller lägre nivå som TG9 över ~700hz, och kanske lite bättre i basen?
Maarten skrev:Om du mäter mer fritt från reflexer (t ex liggande på marken utomhus eller i stort rum och mikrofon ovanför) så är det lättare att se hur de mäter. Och mätningar av distorsion blir även mer exakta. Som gärna visas i separat diagram med procent tycker jag, för enklare läsbarhet.
Calleberg skrev:Ser ju rätt bra ut det där, instämmer ochså med Martens kommentar om presentation av distorsion, plus att man om möjligt gärna får presentera övertonerna separat per ordningstal eftersom det har rätt stor betydelse.
solhaga skrev: Mina slutsatser är att ring version 1 utan överhäng fungerar bäst och att plug är något att forska vidare på.
RSG skrev:Kan bara säga.
Heja heja!
Fortsätter sen att följa utvecklingen, kul tråd!
/Johan
nijo skrev:solhaga skrev: Mina slutsatser är att ring version 1 utan överhäng fungerar bäst och att plug är något att forska vidare på.
Iom att det är tänkt att vara vägghängda högtalare så borde du kunna göra en fönstrad mätning med högtalarna liggandes på golvet. Jag har fått bra resultat på det sättet
I-or skrev:Korrekt. På detta sätt kan man utnyttja ett i sammanhanget mycket långt tidsfönster med påföljande hög frekvensupplösning. Man bör komma upp mot 8 ms (125 Hz) på ett avstånd om 1 m i mitten av ett normalt bostadsrum.
I en sådan mätning kommer dock en ganska påtaglig SBIR-dal att framträda när löpvägen från element till golv motsvarar 1/4 våglängd, men denna dal fylls åtminstone delvis igen av övriga rumsbidrag i en ofönstrad mätning för lyssningspositionen som är att föredra under ca 500-1000 Hz.
I-or skrev:Det inte fel att se golvet som en del av baffeln här. I praktiken erhåller man alltid dessa effekter vid väggmontage. Det finns alltså ingen anledning att försöka bli av med SBIR-effekten vid mätningar, men man måste även hålla i minnet att frekvensgångsdalen oftast minskar i lyssningspositionen när rumsbidragen gör sig gällande.
För övrigt inverkar även baffelns bredd här, då det är den totala löpvägen till ytan bakom som är avgörande.
solhaga skrev:Några förslag på hur en plugg borde se ut, storlek, tjocklek, form?
I-or skrev:Golvreflektionen kommer inte att inverka på påtagligt för dessa mätningar och som skrivet var bör man hur som helst se golvet/väggen som en integrerad del av högtalarens baffel, då högtalaren är tänkt att placeras mot vägg.
I-or skrev:S.k. faspluggar med lämplig inverkan är knepiga att få till och kräver i praktiken mängder av FEM-simuleringar eller prototyper.
solhaga skrev:Jo, det var också det jag fick fram.
Jag vill gärna undersöka saker och inte ta dem för givna.
Mätningarna för stunden rör responsen on-axis från 10 kHz och huruvida den kan dämpas/spridas, så kan jag nog mäta "som vanligt".
petersteindl skrev:Högtalarelementet har i diverse mätningar ett resonansfenomen kring 1,5 kHz och som även slår igenom i impedanskurvan.
Detta fenomen syns inte i din senaste mätning. Det undrar jag över?
I-or skrev:Jodå, du ser en tydlig början till en SBIR-dal för mätningen mot hårt golv, men du har för hög undre gränsfrekvens i mätningen för att dalen ska synas.
Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
I-or skrev:Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
I-or skrev:Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
Eftersom högtalaren ska väggplaceras vill jag verkligen inskärpa att du bör se väggen som en förlängning av baffeln och att mätningar under andra akustiska förutsättningar därför inte är representativa.
sammel skrev:solhaga skrev:Jo, det var också det jag fick fram.
Jag vill gärna undersöka saker och inte ta dem för givna.
Mätningarna för stunden rör responsen on-axis från 10 kHz och huruvida den kan dämpas/spridas, så kan jag nog mäta "som vanligt".
Okej då är jag med, tänkte du kanske missat nåt men så var det ju inte, du har gått vidare
solhaga skrev:I-or skrev:Jodå, du ser en tydlig början till en SBIR-dal för mätningen mot hårt golv, men du har för hög undre gränsfrekvens i mätningen för att dalen ska synas.
Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
Vad jag förstår det så borde första dalen komma vid 850 Hz där man nu istället ser en topp.I-or skrev:Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
Ja, det är min förståelse också. En kudde låg en bit in på baffeln.I-or skrev:Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
Eftersom högtalaren ska väggplaceras vill jag verkligen inskärpa att du bör se väggen som en förlängning av baffeln och att mätningar under andra akustiska förutsättningar därför inte är representativa.
Jag skall nu fortsätta mäta med en Tretex-liknande skiva på golvet. Tretex plus tapet är vad som sitter på väggarna.
solhaga skrev:petersteindl skrev:Högtalarelementet har i diverse mätningar ett resonansfenomen kring 1,5 kHz och som även slår igenom i impedanskurvan.
Impedanstoppen vid 1,5 kHz syns i produktspecifikationen, men knappast i SPL-diagrammen.
I-or skrev:solhaga skrev:I-or skrev:Jodå, du ser en tydlig början till en SBIR-dal för mätningen mot hårt golv, men du har för hög undre gränsfrekvens i mätningen för att dalen ska synas.
Vad jag förstår det så borde första dalen komma vid 850 Hz där man nu istället ser en topp.I-or skrev:Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
Ja, det är min förståelse också. En kudde låg en bit in på baffeln.I-or skrev:Som skrivet var blir skillnaderna för högre frekvenser små (det ser ut som att någonting inte riktigt stämmer för mätningen med kuddar).
Jag skall nu fortsätta mäta med en Tretex-liknande skiva på golvet. Tretex plus tapet är vad som sitter på väggarna.
Dalen landar mycket lägre i frekvens, då du måste inkludera hela löpvägen från centrum av elementet längs baffeln till väggen och multiplicera med 4. Om du sedan dividerar ljudhastigheten i luft med detta värde så har du frekvensen för SBIR-dalen.
Det spelar försumbar roll vilket material du använder för den bakomliggande begränsningsytan så länge som det är någorlunda tätt och tungt. Golvet fungerar väl här.
petersteindl skrev:solhaga skrev:petersteindl skrev:Högtalarelementet har i diverse mätningar ett resonansfenomen kring 1,5 kHz och som även slår igenom i impedanskurvan.
Impedanstoppen vid 1,5 kHz syns i produktspecifikationen, men knappast i SPL-diagrammen.
Jo, det syns klart och tydligt i frekvensgångsmätningar. Exempelvis denna som du själv lagt upp tidigare i tråden.
[ Bild ]
Fenomenet beror oftast på kombinationen mellan membranet och upphängningen och det lim som används för att limma upphängning mot membran. Fenomenet ger en glitch eller smalbandig dip eller vågig frekvensgång i området mellan 1 kHz och 2 kHz. Det brukar även synas som en liten bump i impedanskurvan. Det är element från 4”- 8” som får detta fenomen i just det frekvensområdet.
Jag kan tänka mig att de där ringarna du gjort kan inverka på just det fenomenet. Ringarna gör nog inget övergripande gällande spridningen av högsta diskanten, men de kan ändra de fenomen som uppstår kring upphängningen.
Om jag skulle använda detta högtalarelement, så skulle jag själv lägga ner lite tid att utreda detta mer noggrant med olika ringar.
petersteindl skrev:Normalt strålas frekvenserna kring 10 kHz och uppåt ut från området där talspolebobinen ansluter till membranet och från en metallmittdom.
solhaga skrev:petersteindl skrev:solhaga skrev:Impedanstoppen vid 1,5 kHz syns i produktspecifikationen, men knappast i SPL-diagrammen.
Jo, det syns klart och tydligt i frekvensgångsmätningar. Exempelvis denna som du själv lagt upp tidigare i tråden.
[ Bild ]
Fenomenet beror oftast på kombinationen mellan membranet och upphängningen och det lim som används för att limma upphängning mot membran. Fenomenet ger en glitch eller smalbandig dip eller vågig frekvensgång i området mellan 1 kHz och 2 kHz. Det brukar även synas som en liten bump i impedanskurvan. Det är element från 4”- 8” som får detta fenomen i just det frekvensområdet.
Jag kan tänka mig att de där ringarna du gjort kan inverka på just det fenomenet. Ringarna gör nog inget övergripande gällande spridningen av högsta diskanten, men de kan ändra de fenomen som uppstår kring upphängningen.
Om jag skulle använda detta högtalarelement, så skulle jag själv lägga ner lite tid att utreda detta mer noggrant med olika ringar.
Det var dock inte min mätning, hur som helst så trycker ovan använda ring lite på upphängningskanten så att den får mer massa.petersteindl skrev:Normalt strålas frekvenserna kring 10 kHz och uppåt ut från området där talspolebobinen ansluter till membranet och från en metallmittdom.
Då det är en radie på 10 mm i centrum av elementet.
solhaga skrev:Upphängningskanten, det vill säga den limmade delen av upphängningen.
petersteindl skrev:Du skulle kunna ha högtalaren liggandes på golvet mot ena långväggens mitt då du gör en mätning.
Sedan skulle du även kunna vända högtalaren så elementet pekar in i hörnet och mäta.
nuffe skrev:Hög WAF på den!
Calleberg skrev:MTM? varför skall du ha en diskant? Om det är någonstans man absolut kan leva med lite mindre drag i toppoktaven är det väl i en center? Och i nollgradersriktningen skulle det ju t.om behöva dämpas lite.
MTM är väl dessutom inte superbra som center eftersom det blir hål i frekvensgången lite här och där i soffan.
Jag har funderat lite på problemet i min blåtandshögtalare (hembioträsket är inget för mig ) som jag byggde/bygger. Den skulle ha ett gäng TC9 delade vid 200Hz, tre st per kanal fastnade jag för där eftersom jag ville öka kapaciteten men undvika/lindra kamfiltereffekter. På så vis undviker man de djupaste dalarna och topparna, tänker jag. Troligen är udda antal element att föredra, men är det mer än 5 blir det nog irrelevant. Har inte gjort någon simulering.
Tre st alltså, kanske skulle de yttre kunna vinklas lite ut åt sidorna för att hantera frekvensgången passivt och den i mitten skulle kunna få sig ett shelving filter?
Vill man göra det riktig spännande kan man tänka sig att seriekoppla alla tre, shelvingfiltret kommer bli lite annorlunda då
solhaga skrev:Calleberg skrev:MTM? varför skall du ha en diskant? Om det är någonstans man absolut kan leva med lite mindre drag i toppoktaven är det väl i en center? Och i nollgradersriktningen skulle det ju t.om behöva dämpas lite.
MTM är väl dessutom inte superbra som center eftersom det blir hål i frekvensgången lite här och där i soffan.
Jag har funderat lite på problemet i min blåtandshögtalare (hembioträsket är inget för mig ) som jag byggde/bygger. Den skulle ha ett gäng TC9 delade vid 200Hz, tre st per kanal fastnade jag för där eftersom jag ville öka kapaciteten men undvika/lindra kamfiltereffekter. På så vis undviker man de djupaste dalarna och topparna, tänker jag. Troligen är udda antal element att föredra, men är det mer än 5 blir det nog irrelevant. Har inte gjort någon simulering.
Tre st alltså, kanske skulle de yttre kunna vinklas lite ut åt sidorna för att hantera frekvensgången passivt och den i mitten skulle kunna få sig ett shelving filter?
Vill man göra det riktig spännande kan man tänka sig att seriekoppla alla tre, shelvingfiltret kommer bli lite annorlunda då
Att vinkla de yttre element är en god idé även om det i detta fall nog bara är för designändamål; det kan ju bli samma form som övriga högtalare i systemet.
Vid vilken frekvens tänkte du att shelvingfiltret skulle ta vid och i vilket syfte.
Bara centerelementet från 10kHz -5dB, eftersom on axis kurvan ca plus 5 i toppoktaven, sidoelementen får inget filter.
Seriekoppling av alla tre elementen skulle en alldeles för hög impedans.
Är de 8 Ohmare? fick för mig de var på 4 Ohm, ja isåfall är det ju en nobrainer
Här är en intressant utläggning i frågan.
Kraniet skrev:Om c-c avståndet mellan elementen är mindre än 1/2 våglängd så minimeras ju problemen.
Så tre element där två av dom bara spelar upp till lämplig frekvens kan ju va något.
Annars kan man ju tänka att ha en vinklad baffel och låta de två yttre spela lägre nivå än det i mitten.
Nåt liknande detta
[ Bild ]
har ju liknande formspråk som de andra små du gjort
Eller sätta dom i en pyramidform kanske. Men då växer den ju på höjden.
IÖs rekommendation är ju att dela centern vid ca 350 Hz vilket ju också kan va nåt att fundera på och hur det påverkar val av design.
paa skrev:Det är nog ganska viktigt att centern har samma fasvridning som hö/vä igenom det område där öronen är som mest känsliga. Det innebär ett likadant filter mot diskanten.
Kraniet skrev:IÖs rekommendation är ju att dela centern vid ca 350 Hz vilket ju också kan va nåt att fundera på och hur det påverkar val av design.
solhaga skrev:Kraniet skrev:IÖs rekommendation är ju att dela centern vid ca 350 Hz vilket ju också kan va nåt att fundera på och hur det påverkar val av design.
Om det är avsikten med 5.1.4-mixern, så lär det inte finnas någon information där i alla fall.
Det har du också rätt i, om du talar om att jämföra center med fantom-
center som saknar stereosystemfelskompensation. Särskilt stort blir dock
problemet vid lägre frekvenser, på grund av skillnader i rumssamverkan.
Därför är det förnuftigt att OM man använder center, skära den rätt så
högt upp i frekvens, gärna 250 Hz eller mer, således att man alltså åter-
ger frekvenser under det med fantomcenter.
IngOehman skrev:DVD-ai skrev:Tengil skrev:
Jag är för mig att Ingvar råder att dela centern vid 250hz, det rådet fick iallafall jag.
Vh Christer
ok... Hmm men jag har för mig att han sa att han delade sin i14 vid 80Hz,
men kan ju vara helt fel förstos.. .
Men 250Hz känns väldigt högt... 100Hz kanske men inte högre än så skulle
inte jag vilja dela i alla fall..
A2 skulle man ju kunna dela vid 100-120Hz kanske för att spara dem lite
bättre
Tvärtom. Är den någon övergångsfrekven som kan ligga högre så är det den
för centerkanalen.
Nu är det inte alltid man har de möjligheter att välja delningsfrekvenser fritt
som kan kanske skulla önska sig, men...
Jag rekommenderar en övergångsfrekvens (det är ju inte en delning i vanlig
bemärkelse) mellan centerhögtalare och fantomcenter (L & R tillsammans)
på minst 200 eller 250 Hz, gärna 300 Hz. Det betyder inte att det blir dåligt
om man inte har den valmöjligheten och tvingas lägga övergången vid 100
eller 80 Hz, men jag rekommenderar en mycket högre övergångsfrekvens.
Undrar även lite nyfiken över: "100Hz kanske men inte högre än så skulle
inte jag vilja dela i alla fall.. "
Varför?
Vi talar ju om en övergång mellan två uppställningar (C resp L+R) som proji-
cerar i precis samma riktning - rakt framåt. Ju högre upp i frekvens man
låter övergången ske, desto mindre problem får man med skillnader i klang-
karaktärer som beror av skillnader i de akustiska miljöerna där de tre högtal-
arna står. Över 350 Hz finns normalt inga flera signifikanta vinster att göra
därvidlag dock, och TIt-problemet börjar dominera, således att centerljud
kan börja flytta sig, och det är därför inte lämpligt att låta övergången ligga
så högt upp i frekvens.
När det gäller bakkanalshögtalare är situationen en helt annan, för där kom-
mer ju inte fantomprojektionen att komma alls från samma riktning, och då
är det klart olämpligt att lägga övergångsfrekvensen för högt eftersom det
ger problem med image skift, som det heter på svengelska.
Upp till 120 Hz han fungera, men om surroundhögtalarna går rimligt djupt så
ser jag just inga nackdelar med att välja 100 eller 80 Hz. Jag har i varje fall
definitivit aldrig rekommenderat någon att dela sina a2 över 100 Hz.
Vh, iö
solhaga skrev:Det blir lätt att testa, jag tänker inte låta det påverka designen i vart fall.
Glebster skrev:Sparkade ut centern för mer än ett sekel sedan och har aldrig ångrat mig. Önskar att svenska folket var lika förståndigt.
Glebster skrev:Sparkade ut centern för mer än ett sekel sedan och har aldrig ångrat mig. Önskar att svenska folket var lika förståndigt.
nuffe skrev:Man hör redan på bruset hur fel det är att ha centern liggande, ljudet varierar ganska kraftigt sida till sida.
Prova samma med ställ den högkant.
Förstår inte hur hela branschen som säljer och utvecklar hemmbio har missat detta. Lyssnar dom inte??
PS inte meningen att hoppa dig Solhaga utan det är ju här det här man ser på mässor och i provlyssningsrum
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster