Linjekällor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Linjekällor

Inläggav schmutziger » 2025-12-08 10:39

Alla linjekällor jag har hört fram tills helt nyligen har alla presenterat ljudet som en väldigt glad mun.
Vänsterpanorerat ljud har legat högt upp mittljud i ögonhöjd osv.
Har därför aldrig riktigt förstått grejen mer än att det kan vara kul, men inget för mig.
Men i somras hjälpte jag en kompis att sätta in nya diskanter och gjorde då ett eget filter till hans linjer.
Nu är där ingen regnbågseffekt, ljudet är alltid i ögonhöjd. Oavsett om du sitter eller står.
De linjekällorna är helt plötsligt ett av de trevligaste högtalarna jag lyssnat till.

Någon som vet varför det verkar vara lätt hänt med extrem regnbågseffekt på linjer eller är det bara dåliga implementationer jag stött på?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Linjekällor

Inläggav Almen » 2025-12-08 11:05

Om jag läser dig rätt är det en inverterad regnbågseffekt, eller? Regnbågseffekten är, som jag fått förklarat för mig, att ljudet i mitten upplevs högre upp än panorerat ljud.

Detta kanske skulle kallas clown(mun)effekten? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-12-08 11:13

"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-08 11:56

Det förra filtret tänker jag innehöll diverse fel då linjekällor har den egenskapen att ljudet har samma höjd oavsett om du sitter eller står.
Och som Almen säger så låter det på din beskrivning som en inverterad regnbåge du beskrev.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-08 12:46

Ja, en högtalare som inte bara på pappret strålar som en linjekälla uppvisar alltid en höjdpresentation som är densamma över hela ljudsceneriets bredd, något som beror på en nästan total frånvaro av takreflektion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell

Inläggav Tell » 2025-12-08 13:47

I-or skrev:Ja, en högtalare som inte bara på pappret strålar som en linjekälla uppvisar alltid en höjdpresentation som är densamma över hela ljudsceneriets bredd, något som beror på en nästan total frånvaro av takreflektion.

Beror det inte mer på att den använder takreflektionen fullt ut att högtalaren i praktiken blir oändligt lång? Vilket ja är en total frånvaro av takreflektioner så som vi är vana vid.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-08 14:11

Även en linjekälla som är sådär 1 m hög kommer att ge en närmast icke-existerande takreflektion för de relativt höga frekvenser som är av intresse här.

Fördelen med att låta linjekällan sträcka sig nästan från golv till tak ligger framförallt i att närfältet utsträcks så att de ganska stora avståndsberoende skillnaderna i frekvensgång som annars alltid uppstår slätas ut ordentligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-12-08 15:45

"Bucketlist" för min del.... lyckas lyssna på Dali Megaline någonstans...

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum