Moderator: Redaktörer
Det är så väldigt små skillnader mellan olika källor idag så du kan spara dina pengar eller lägga dem på nått vettigare.
Sanoj skrev:Det är så väldigt små skillnader mellan olika källor idag så du kan spara dina pengar eller lägga dem på nått vettigare.
Oj, jag måste ha missat detta. När hände det här..idag säger du
Jag som har tillbringat dagen med att lyssna på en mängd olika spelare inkl. rena cd-spelare, multispelare samt "DVD"-spelare och jag uppfattade att de hade en stor spridning av ljudideal. Har jag testat för gamla ex och det är först de som tillverkas från och med idag som låter lika...eller
![]()
Upplys mig gärna Rydberg. Här finns ju jättesummor att tjäna om jag lika gärna kan köpa en Denver istället....![]()
// Jonas
.
Så frågan är om det är värt att lägga 2500:- för t ex en ny Cambridge, Denon eller liknande jämfört med min H/K. Eller är en beg "High-End" Pioneer eller liknade med kanske 5 år på nacken ett alternativ?
En Cambridge Azur 540C (2800:-), ska ju enligt Carlsson Planet prestera 98% av LTS-referencen Pioneer AV668 (7000:-).
Det är så väldigt små skillnader mellan olika källor idag så du kan spara dina pengar eller lägga dem på nått vettigare.
Rydberg skrev:Senast idag testade jag tre källor kopplade till samma förstärkare. En Pioneer-dvd analogt (2000:-), digitalt till en Theta Dac och en Benchmark Dac. Efter detta blindtestade jag lite snabbt på Sampix och FBK, de blanda totalt ihop vad de hörde. Även när de fick veta vad de lyssnade på hade det stora svårigheter att höra någon skillnad, finns det några är de ordentligt små.
Skiftningarna vi gjorde går på bråkdelen av en sekund så man hinner komma ihåg hur den förra lät.
Vafan.. Herr Sture ville ha synpunkter på CD/DVD, inte dina högtalare mayro
Knappast för medlemmarna på faktiskt.se!
xeizo skrev:Knappast för medlemmarna på faktiskt.se!
Inte? Det finns ju "lossless" som FLAC och APE mfl samt att hårddiskarna blir större och billigare hela tiden, och att det finns externa ljudkort med GRYMMA DAC:ar ombord. Hårddiskar är dessutom mycket bättre på att läsa digital information än vad optiska enheter är. Nog borde faktiskt-medlemmarna vara med även här?
Gillar förstås själv Vintage och nostalgi, men nästa datorbygge blir sannolikt en ultimat tyst, kompakt och snygg multimediadator att ha bredvid stereon. Nu står datorn i ett annat rum pga alla fläktar ...
Med lite tur kan dock nästa generations DVD-spelare med hårddisk bli såpass kompetenta så att man slipper bygga en "stereodator".
Haakan_W skrev:här på forumet är det nog ingen som spelar mp3....hela konceptet med en bra anläggning faller liksom då
Dynamic skrev:Haakan_W skrev:här på forumet är det nog ingen som spelar mp3....hela konceptet med en bra anläggning faller liksom då
Jag spelar en hel del mp3, ofta för att "smyglyssna" lite innan man köper skivor.
Måste också erkänna att i min anläggning har jag lite svårt att höra skillnad på en del skivor om man rippar den till mp3-320kbit/s och gämför med originalet.
Haakan_W skrev:här på forumet är det nog ingen som spelar mp3....hela konceptet med en bra anläggning faller liksom då
sture25 skrev:Resultatet blir nog att jag behåller min H/K.
UrSv skrev:Rydberg skrev:Senast idag testade jag tre källor kopplade till samma förstärkare. En Pioneer-dvd analogt (2000:-), digitalt till en Theta Dac och en Benchmark Dac. Efter detta blindtestade jag lite snabbt på Sampix och FBK, de blanda totalt ihop vad de hörde. Även när de fick veta vad de lyssnade på hade det stora svårigheter att höra någon skillnad, finns det några är de ordentligt små.
Skiftningarna vi gjorde går på bråkdelen av en sekund så man hinner komma ihåg hur den förra lät.
Håller med helt och hållet. Jag var med och gjorde lyssningar på fyra olika spelare (Krell, Vincent, Neukomm och en till) och vi 6 personer som lyssnade och upplevde exakt samma sak. Ingen kunde säga med säkerhet att de kunde höra någon skillnad och då var testet ändå öppet. Skillnaderna är idag väldigt små om man talar om CD i rimliga kvalitetssegment.
hifi-skeptikern skrev:men lågprisspelare (<10tkr) återskapar ju inte musik på något speciellt trovärdigt sätt (d.v.s. man får rätt lite insikt i hur musikerna spelar).
hifi-skeptikern skrev:men lågprisspelare (<10tkr) återskapar ju inte musik på något speciellt trovärdigt sätt (d.v.s. man får rätt lite insikt i hur musikerna
Hetsporren skrev:Då jag skiftar mellan att använda min Pioneer DV-360 digitalt resp.
analogt så är skillnaden väldigt stor, till digitalkopplingens fördel...
sture25 skrev:Hejhopp!
Använder en H/K DVD22 till min Arcamstärkare och funderar hur mycket bättre ljudet skulle bli om man kompletterade med en CD-spelare i mellanklassen för musiklyssnandet.
Jag har testat en CD-72 från Arcam och det blev en betydlig förbättring, men vill just nu inte lägga 5-7000:- på en CD.
Så frågan är om det är värt att lägga 2500:- för t ex en ny Cambridge, Denon eller liknande jämfört med min H/K. Eller är en beg "High-End" Pioneer eller liknade med kanske 5 år på nacken ett alternativ?
Tacksam för synpunkter!
Rydberg skrev:Sist jag kollade var jag sann, tror jag iallafall![]()
Jag har också gjort massa jämförlse och det finns verkligen massa taffliga spelar om man kommer upp lite i prisklass. Som tur är kan man idag redan för små pengar få väldigt god prestanda. Gör man snabba skiftningar mellan moderna spelar så märker man hur lite skillnad det är mellan dem.
Har tidigare haft:
Musical Fidelity E624
Gryphon Tabu CDP-1
Meridian 588
BAT VK-D5se
Audio Aero Capitole mkII
och nu Benchmark DAC-1
PS Sen när blev pris en prestandaparameter? Ds
xeizo skrev:Tja, Pioneer DV-686 som kostade ca. 8000Kr på sin tid ansågs ju "icke färgande" av LTS och bättre än så kan det de facto inte bli oavsett hur mycket det kostar. Mao kan ca. 8000Kr anses som den maximala kostnaden som det kan var värt att lägga på en CD(DVD)-spelare.
En Benchmark DAC-1 går ju att få för ungefär samma pengar begagnat, och den presterar ju minst likvärdigt ihop med dom flesta CD som drivare, så över 10kKr är helt klart överdrivet att lägga.
hifi-skeptikern skrev:Nej frågan pris/prestanda är ibland mycket märklig i hifi-kretsar, jag har också hört en massa dyra spelare som inte är bättre än de bättre under 10tkr. Hörde för övrigt ett 150tkr system på Hifi-Klubben i Göteborg som inte hade många rätt.
Den inledande meningen var bara ett uttryck för min stora förvåning. Att det endast är små skillnader mellan olika CD-spelare vilket i stort sett alla uttrycker i tråden. Kan ni möjligen föreslå en spelare i varje nedan givet prissegment som ni anser ger topp-prestanda i segmentet!?
<5tkr
<10tkr
<20tkr
<50tkr
<100tkr
<150tkr
UrSv skrev:Svårt. Jag tycker att när man går över 5-10k så börjar pris/prestanda bli väldigt märkligt och otillförlitligt (om det någonsin varit det) och en spelare som kostar SEK 100k kan mycket väl vara betydligt sämre än en för 10k. I segmentet över 10K verkar det mest vara "brutalast", "koolast", "exklusivast", "mest flummig" och andra egenskaper man betalar för.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster