CD kontra DVD

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sture25

CD kontra DVD

Inläggav sture25 » 2006-02-16 20:54

Hejhopp!

Använder en H/K DVD22 till min Arcamstärkare och funderar hur mycket bättre ljudet skulle bli om man kompletterade med en CD-spelare i mellanklassen för musiklyssnandet.

Jag har testat en CD-72 från Arcam och det blev en betydlig förbättring, men vill just nu inte lägga 5-7000:- på en CD.

Så frågan är om det är värt att lägga 2500:- för t ex en ny Cambridge, Denon eller liknande jämfört med min H/K. Eller är en beg "High-End" Pioneer eller liknade med kanske 5 år på nacken ett alternativ?

Tacksam för synpunkter!

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-02-16 21:15

Eller en bra DA kanske och mata signalen från HK'n?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-17 11:24

En Cambridge Azur 540C (2800:-), ska ju enligt Carlsson Planet prestera 98% av LTS-referencen Pioneer AV668 (7000:-).

Legatolinktekniken som sitter i äldre Pioneerspelare, har ju ordats en del om här.

Ta hem Azuren på öppet köp och testa. :wink:

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-17 11:43

Leta efter en begagnad dac harmony-design da9 för runt 2000kr, den spöar troligtvis arcamen. :)

Användarvisningsbild
sture25

Inläggav sture25 » 2006-02-18 17:49

Tack för tipsen... Jag stretar vidare

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-18 22:46

Eller köp denna Xindak DAC för 2500 kr!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 00:23

Det är så väldigt små skillnader mellan olika källor idag så du kan spara dina pengar eller lägga dem på nått vettigare.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-02-19 00:57

Det är så väldigt små skillnader mellan olika källor idag så du kan spara dina pengar eller lägga dem på nått vettigare.

Oj 8O , jag måste ha missat detta. När hände det här..idag säger du :?: Jag som har tillbringat dagen med att lyssna på en mängd olika spelare inkl. rena cd-spelare, multispelare samt "DVD"-spelare och jag uppfattade att de hade en stor spridning av ljudideal. Har jag testat för gamla ex och det är först de som tillverkas från och med idag som låter lika...eller :?:
Upplys mig gärna Rydberg. Här finns ju jättesummor att tjäna om jag lika gärna kan köpa en Denver istället.... :wink:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 01:13

prova häng upp en gardin i rummet...det lär göra större skillnad (mellan 2 bra apparater dvs)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 01:22

Ja Sanoy... Där har du rätt.. Denver är grejor det... 8)

Rydberg har humorkepsen på sig igen.. :lol: .

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-19 01:23

sanoj: Läs ursprungsfrågan och ställ det i relation till Rydbergs svar, så tror jag att även du finner svaret relevant.

Sladd: Mina föräldrar bor i Sjövik, inte långt från Alingsås, du känner säkert till det. Vi stannar ofta till i Alingsås, tar båten dit en söndag, eller åker dit för att handla.

Jag skulle aldrig i helvete sätta min fot i din butik! Gissa varför :(

Liten lack Lasse

P.S.
Jag håller koll på och gör inlägg på ett forum för min arbetsgivare. Aldrig, att jag skulle bete mig nedlåtande eller på något sätt vara dryg när jag inte bara representerar mig själv.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-19 01:27

Mayro, vad har du för spelare idag?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 01:31

jo men lasselite...
Sanoy slår i alla fall åt alla håll rätt konsekvent.. Slår in dörren hos rydberg o passar på att förlöjliga meg med denver samtidigt... :lol:

Så en sak är då klar.. Han gör sig poppis med ALLA samtidigt... 8)

Sedan missförstog jag nog rydbergs svar jag också.. Men ser nu hur han menade iofs...

Men det var lite tunnt skrivet så man kunde ju faktiskt missförstå honom så att det inte var att bry sig om alls..att alla cd lät samma idag...

Sorry rydberg.... :oops:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 01:33

lasselite skrev:Mayro, vad har du för spelare idag?

Opera nya forbiden.. samt Denvern..

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-19 01:50

Och droppen du lovordade för ett tag sedan?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 01:54

lovordar den fortfarande... Kommer byta till en droppe igen om inte forbidden bättrar sig rejält .. :)

Men jag väntar mina nya högisar .. så jag kan inte utvärdera direkt ljud alls för tillfället.. 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 01:58

köpte du inte nyss nya högtalare?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 02:02

Uppgraderade lite då det säljs ut showburkar från cec showen billigare.. Så passade på där o köpa "Silverline Grandeur II"

Bild

Specifications

Design (Bass Reflex): 3 way

Drivers: ( carefully made for Silverline by Dynaudio*)

One Dynaudio T-330 D Esotar 1.25" soft dome tweeter

One Dynaudio Esotec 15W cone mid-range

Two Dynaudio 24W/100 vented double magnet long throw 9.5" Woofers

Frequency Response: 20 Hz - 35,000Hz

Sensitivity (2.83V/dB): 93.5 dB

Max. Transient Output: 132 dB

Nominal Impedance: 8 ohms

Crossover Frequency: 2200/3500 Hz

Recommended Power: 10 - 1000 WRMS

Dimension (H x W x D): 45" x 14" x 19"

Shipping Weight: 180 lbs. each

Speaker Connections: Bi-wire

Price: US$15,000.-/pair
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-02-19 02:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 02:03

åfan så du håller dig märkestrogen iaf :)

hur bra fick du dom förra att ljuda då?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 02:11

Sanoj skrev:

Oj 8O , jag måste ha missat detta. När hände det här..idag säger du :?: Jag som har tillbringat dagen med att lyssna på en mängd olika spelare inkl. rena cd-spelare, multispelare samt "DVD"-spelare och jag uppfattade att de hade en stor spridning av ljudideal. Har jag testat för gamla ex och det är först de som tillverkas från och med idag som låter lika...eller :?:
Upplys mig gärna Rydberg. Här finns ju jättesummor att tjäna om jag lika gärna kan köpa en Denver istället.... :wink:

// Jonas

.

Senast idag testade jag tre källor kopplade till samma förstärkare. En Pioneer-dvd analogt (2000:-), digitalt till en Theta Dac och en Benchmark Dac. Efter detta blindtestade jag lite snabbt på Sampix och FBK, de blanda totalt ihop vad de hörde. Även när de fick veta vad de lyssnade på hade det stora svårigheter att höra någon skillnad, finns det några är de ordentligt små.

Skiftningarna vi gjorde går på bråkdelen av en sekund så man hinner komma ihåg hur den förra lät.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 02:16

Hmm.. med droppen.. Opera försteget det passiva med step up trafo i.. samt Jungson Klass A steget så lirade dom riktigt riktigt bra..

Förutom med dom grejorna så har jag inte haft systemet ihopsatt knappt.. Bara med massa lånade grejor hit o dit...

Och sista dagarna med totalt oinspelade grejor....Så det har varit blandat ljud kan man påstå här..

Från skräp till sådär.. Förutom den veckan då det satt ihop i ett helt system då det lirade kanon..

Så exprimentet hurvida jag kan leva med lådor fortsätter..Annars säljer man av o köper sig ett par dipoler igen bara.. Nu har jag ändå sattsat relativt seriöst på detta.. Och lyssnat en hel del lådor.. Så.. detta blir sista chansen för lådor. Wilson maxx II har jag inte råd med.. Så dessa 15000 dollars burkar får bli vågmästare nu..låda eller dipol igen...

Och Märket bytte jag inte.. :)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-19 06:23

Vafan.. Herr Sture ville ha synpunkter på CD/DVD, inte dina högtalare mayro. :? Helt otroligt att ingen tråd kan hållas till sitt ämne!
7 av 21 inlägg handlade om ämnet. :P

Så frågan är om det är värt att lägga 2500:- för t ex en ny Cambridge, Denon eller liknande jämfört med min H/K. Eller är en beg "High-End" Pioneer eller liknade med kanske 5 år på nacken ett alternativ?

Den lilla erfarenhet jag har är att om du inte har en helt otroligt avslöjande anläggning i övrigt, som dessutom står i ett riktigt lämpligt rum, så finns det billiga alternativ som låter väldigt dugligt. Jag själv kör Pioneer DV-370 (ca 900:-) som CD och den kan jag leva med länge!
Lite plastig och högljudd mekanik får jag leva med också, men så snart garantin gått ut ska den bli tyngre och tystare!
En Cambridge Azur 540C (2800:-), ska ju enligt Carlsson Planet prestera 98% av LTS-referencen Pioneer AV668 (7000:-).

DV-370 ska, enligt CarlssonPlanet, prestera 96% (tror jag) av 668an.
Trökigt med procent hit o dit! Man kan väl sammanfatta det som att den låter jävligt bra! :)

Ja, köp nåt billigt så kan du bränna resten på choklad eller nåt annat betydelsefullt.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-19 08:18

Det spelar nog mindre roll om det är en CD- eller DVD-spelare i sig, fördelen med CD-spelare är egentligen ofta bara att den är snabbare att manövrera eftersom den inte har lika komplicerad mjukvara. Och ofta har CD-spelare, iaf äldre, tydligare display.

Vad ljudkvaliteten beträffar avgörs det av DA-omvandlare+linjesteg om man skall köra analogt. Vad DA-omvandlarna beträffar så blev billiga DA-omvandlare dramatiskt mycket bättre för ca. 2 år sen. Fullt i klass med tidigare high-end lösningar, åtminstone vad gäller specifikationer, detta förklarar varför billiga DVD-spelare kan låta bra. En billig apparat har dock ingen speciellt påkostad analogdel, men det har inte heller en billig CD-spelare. Dock kan även billiga analogdelar vara hyfsat transparenta(96% av DV-668 för DV-370 som nämndes). Dom sista 2-4% är det som kostar, dom blir dock näppeligen bättre i en CD-spelare än en DVD-spelare om man inte går ganska högt i prisklass, och i den prisklassen har nog DVD-spelarna ungefär lika bra analogdelar.

En separat DAC med highend-ambitioner torde vara det mest kostnadseffektiva om man vill komma nära "high-end", om man inte tycker 96% för under 1000Kr är tillräckligt nära.

Sen bör man inte glömma att DVD-drivverken är mer avancerade och har bättre avläsning än CD-drivverk. Dom klarar också många fler format på skivor, vilket sänker värdet av CD-spelare ytterligare. I slutändan är det mest nostalgi och kanske lite regression som gör att man vill ha en CD-spelare. Lite samma som vinylsvarv. För musik borde egentligen hårddisk vara det självklara valet för dom flesta idag.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-19 10:40

Rydberg skrev:Senast idag testade jag tre källor kopplade till samma förstärkare. En Pioneer-dvd analogt (2000:-), digitalt till en Theta Dac och en Benchmark Dac. Efter detta blindtestade jag lite snabbt på Sampix och FBK, de blanda totalt ihop vad de hörde. Även när de fick veta vad de lyssnade på hade det stora svårigheter att höra någon skillnad, finns det några är de ordentligt små.

Skiftningarna vi gjorde går på bråkdelen av en sekund så man hinner komma ihåg hur den förra lät.

Håller med helt och hållet. Jag var med och gjorde lyssningar på fyra olika spelare (Krell, Vincent, Neukomm och en till) och vi 6 personer som lyssnade och upplevde exakt samma sak. Ingen kunde säga med säkerhet att de kunde höra någon skillnad och då var testet ändå öppet. Skillnaderna är idag väldigt små om man talar om CD i rimliga kvalitetssegment.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 10:44

Vafan.. Herr Sture ville ha synpunkter på CD/DVD, inte dina högtalare mayro

sorry,,,besvarade frågor o glömde mig lite...Men detta då som du säger folk aldrig någonsin håller topic så trodde jag inte det var hårdare reglerat då det råkade va jag som deltog.. 8O

Men då vet man att detta med ot gäller då jag deltar med mer hårdare tolkande än om du deltar ..

Har ju noterat hur gärna du själv deltar i ot snack såvida det handlar om att gnälla på mig.. :lol: :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-19 11:09

Då jag skiftar mellan att använda min Pioneer DV-360 digitalt resp.
analogt så är skillnaden väldigt stor, till digitalkopplingens fördel...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-19 11:27

Hetis,

inte så konstigt. Din Pioneer är inte den senaste, tom några år gammal, det är din receiver. Sannolikt har den en bättre DAC. Sen är just den DAC:en troligen mer gynnsamt kopplad inuti receivern än vad CD-ingången är med avseende på signalvägar/störningar etc. Slutligen slipper du ju DVD:ns linjesteg emellan, som det ju redan konstaterats att det inte är 100% transparent(DV-668 är däremot tydligen det). Sen vet vi ju inte hur transparent Denon-receiverns CD-ingång med OP etc är.

För att inte tala om minus ett set kablar.

Men om man inte vill köpa en förstärkare med inbyggd DAC, så är skillnaden inte så stor mellan moderna CD/DVD-spelare förutsatt att man använder en kvalitetsförstärkare.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-19 11:50

hmm

Jag frågade i höstast harmony design angående separat dac kopplat till cd resp. dvd. Han hävdar bestämt att en dac typ DA9 knappast gör någon förbättring av ljudet då den är kopplad till en billigare CD-spelare, (med billigare menas under 3000kr). Däremot kan en en dvd-spelare i samma prisklass vara ett mycket bättre val, då dvd-spelare generellt har bättre drivverksdelar än en cd-spelare. Hur bra drivverk sture25:s h/k DVD22 har jag ingen aning om, men Harmony-design kan säkert undersöka hur lämplig den är som drivverk.

Vilket fall som helst så finns det välljud att finna för ca 2500kr, nytt som begagnat. De cd-spelare jag tycker är ok i prisklassen är samma cambridge som nämdes tidigare men även marantz cd5001 kan vara värd att undersöka.

P.S

xeizo skrev: "slutändan är det mest nostalgi och kanske lite regression som gör att man vill ha en CD-spelare. Lite samma som vinylsvarv. För musik borde egentligen hårddisk vara det självklara valet för dom flesta idag."

Knappast för medlemmarna på faktiskt.se!
D.S

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-19 12:48

Knappast för medlemmarna på faktiskt.se!

Inte? Det finns ju "lossless" som FLAC och APE mfl samt att hårddiskarna blir större och billigare hela tiden, och att det finns externa ljudkort med GRYMMA DAC:ar ombord. Hårddiskar är dessutom mycket bättre på att läsa digital information än vad optiska enheter är. Nog borde faktiskt-medlemmarna vara med även här?

Gillar förstås själv Vintage och nostalgi, men nästa datorbygge blir sannolikt en ultimat tyst, kompakt och snygg multimediadator att ha bredvid stereon. Nu står datorn i ett annat rum pga alla fläktar ...

Med lite tur kan dock nästa generations DVD-spelare med hårddisk bli såpass kompetenta så att man slipper bygga en "stereodator".

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 12:53

vi kan fråga morello vad han tycker om hårddisk uppspelning :D

Nästa

Återgå till Köpråd