Moderator: Redaktörer
olof skrev:Jag är i tagen att köpa ett nytt försteg och har kommit fram till dessa två kandidater. Någon som har hört båda (eller HA) och kan bidra med lite kul input?
pingvinlakrits skrev:Det som är mest synd och som gör att jag inte kastar mig på telefon för något av dessa förträffliga försteg är avsaknaden av en (enkel) fjärr med volym.
joakim99 skrev:Eller så ser man till att försteget är på en armlängds avstånd. Det fungerar i varje fall utmärkt för min del.
Jag har använt såväl Harmony Design Pre9 som den större modellen Pre906 och de gör inte bort sig på något sätt tycker jag. Jag har sedan ett halvår tillbaka ett Pre906 med uppgraderad volym/nätdel/balanserade ingångar och jag saknar inte på något sätt mina tidigare försteg (Primare/Classé/Perreux).
joakim99 skrev:Eller så ser man till att försteget är på en armlängds avstånd. Det fungerar i varje fall utmärkt för min del.
HolographicAudio™ skrev:joakim99 skrev:Eller så ser man till att försteget är på en armlängds avstånd. Det fungerar i varje fall utmärkt för min del.
Hoppas att ni inte tar illa upp nu men jag kan berätta att PRE TwentyFive likt SC9:an är konstruerad för att kunna driva lååååånga signalkablar.
pingvinlakrits skrev:Det som är mest synd och som gör att jag inte kastar mig på telefon för något av dessa förträffliga försteg är avsaknaden av en (enkel) fjärr med volym.
JML2005 skrev:Frutti skrev:Bliur det totala priset så lågt som 2000 kr?
nej, knappast. Bara priset för fjärren! Svindyr med andra ord.
Frutti skrev:Jag kan fortfarande inte få tag på ett försteg med fjärr. Börjar bli riktigt jäkla irriterad eftersom anläggningen nu är ofunktionell tills jag hittar det. Ska det verkligen vara så jäkla svårt?
JML2005 skrev:Matthias Stridbeck ska ha en fjärrkontroll på G, men då är det nog först till Pre 906.
Från harmonydesign.se:
Fjärrkontroll
Fjärrkontroll till Pre 906 är under utveckling. Det kan dröja lite innan den blir färdig men den kommer. Priset blir ca 2000 kr. För det som tidigare köpt Pre 906 och önskar uppgradera med fjärr så blir priset ca 1000 kr.
Bamsefar skrev:
Dessvärre är det som så att den texten har stått där i minst 2 år (kanske tom 3 år) - och såvitt jag vet är den fortfarande inte klar. Jag tror inte den kommer i över huvudet taget om jag skall vara ärlig
Johan_Lindroos skrev:Frutti skrev:Jag kan fortfarande inte få tag på ett försteg med fjärr. Börjar bli riktigt jäkla irriterad eftersom anläggningen nu är ofunktionell tills jag hittar det. Ska det verkligen vara så jäkla svårt?
Finns ju massor av sådana att köpa!
Eller menar du att det är svårt att hitta ett som har fjärr och samtidigt uppfyller dina önskemål om ljudkvalitet?
olof skrev:En tanke vore ju att jag helt enkelt lånade hem ett Pre25 från HA och testade det mot svärfars HD Pre9, jag bor nämligen i Växjö fr.o.m 5 juni så jag är ju nära tillverkaren.
HolographicAudio™ skrev:olof skrev:En tanke vore ju att jag helt enkelt lånade hem ett Pre25 från HA och testade det mot svärfars HD Pre9, jag bor nämligen i Växjö fr.o.m 5 juni så jag är ju nära tillverkaren.
Det låter som en bra ide'
i skrev:Funktionellt försteg med fjärr till rimligt pris ==> Hembioreceiver där man bara använder förstegsdelen ! Denon ?
JML2005 skrev:HolographicAudio™ skrev:olof skrev:En tanke vore ju att jag helt enkelt lånade hem ett Pre25 från HA och testade det mot svärfars HD Pre9, jag bor nämligen i Växjö fr.o.m 5 juni så jag är ju nära tillverkaren.
Oj! Vilket självförtroende tillverkaren har!?
olof skrev: Jag anar att ni har, vid utvecklingen eller vid annat tillfälle, gjort en jämförelse. Har jag rätt?
Audix skrev:Om man tror på F/E-metodiken som givande kan man fråga bägge tillverkarna om det gjorts F/E-lyssning och vad det i sådana fall gav för resultat.
Publicera gärna deras svar här.
Manga_X skrev:PRE Twentyfive verkar intressant!
Finns det bilder på underverkets insida också?
Jag är intresserad av att bilda mig en uppfattning om dess byggkvalite.
Manga_X skrev: Vilken/vilka BB opamp/ar sitter det i den?
Manga_X skrev: Matningen ligger på hur många V?
MusicMan skrev:Sedan får man ju ha i åtanke att det stått "Fjärrkontroll till Pre 906 är under utveckling" på Stridbecks hemsida i minst (såvitt jag vet) tre år nu så att det skulle komma när som helst kanske man ska ta med en nypa salt.
Wolfie skrev:HA: Har ni stegad volymkontroll, ordinär pot eller styrs volymen av en IC?
Wolfie skrev: I alla 3 fall så är ju faktiskt en fjärrstyrning ganska enkel att få till![]()
Wolfie skrev: Jag har förresten en 48-stegad stegmotor med tillhörande styrning (lab-kort från Renesas) liggande på hyllan...
Ni kan få källkoden till styrningen av den Mitsu processorn som sitter på
kortet om ni vill
Om man ska spela talböcker i sin stereo går det ju inget vidare om man har musikaliska OP-ampar, vilka poetiska OP-ampar rekommenderar du?Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om.
Rydberg skrev:Om man ska spela talböcker i sin stereo går det ju inget vidare om man har musikaliska OP-ampar, vilka poetiska OP-ampar rekommenderar du?Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om.
FBK skrev:Trevligt med ett par förstegstillverkare som faktiskt.se skriver här. Vore trevligt om det kom ytterligare några
Frågan är bara hur länge de är kvar då det gillas att såga tillverkare här..
IngOehman skrev:Att få en fråga utan att ha ett svar på frågan är tydligen lite jobbigt i varje fall... Eller finns det något annat skäl till frånvaron av svar?![]()
Men allvarligt talat, svara nu snällt:
1. Vad är en musikalisk OP-amp???
2. Varför är den inte bra, trots att den är "musikalisk"?
Vh, iö
V8 skrev:Denna tråden handlar ju eg inte om generellt musikaliska OP-ampar, utan om försteg från två olika tillverkare. Så anledningen till att man inte svarar är kanske för att det är utanför topic?! (Kanske lite mkt att hoppas på...)
Starta gärna en ny tråd om OP-ampar.
Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om. Fast det lockar en aning, den kostar ju nästan ingenting......
Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om. Fast det lockar en aning, den kostar ju nästan ingenting......
IngOehman skrev:...Kommer ingen förklaring på vad han menar är det ju rimligt att tro att det var ett hugskott/bluff bara, ett försök att svärta ned konkurrenten som han hoppades att ingen skulle syna...
Vee-Eight skrev:IngOehman:
Då är jag inte sämre än att be om ursäkt. Uppfattade dock att diskussionen handlade generellt om OP-ampars musikalitet, och inte längre specifikt dessa två förstegs OP-ampar och valet av dessa. OP-ampar tycker jag faktiskt är såpass intressant att det bör få en egen tråd, eller? Det var så jag tänkte.
Zalve skrev:Var i Stridbecks inlägg står det att han kritiserar nån annans val av OP?
Han skrever ju bara att HAN inte skulle drömma om att använda den i PRE9. Ibland funder man på om inte en del letar saker att anmärka på...
IngOehman skrev:Men man kan ju blunda.![]()
Mina högtalare brukar folk (många) tycka är väldigt fula också.
Vh, iö
IngOehman skrev:Även TL072 (071, 072, 074...) var en revolution när den kom på sin tid.![]()
Vh, iö
Wolfie skrev:TL07x (x = 1,2,4..) var väl en av de absolut första väl fungerande OP-amparna som uppfanns?
Alltså de uppfanns ju ungefär i den vevan när TL07x kom.![]()
I alla fall de integrerade OP-amparna.
JML2005 skrev:HolographicAudio™ skrev:olof skrev:En tanke vore ju att jag helt enkelt lånade hem ett Pre25 från HA och testade det mot svärfars HD Pre9, jag bor nämligen i Växjö fr.o.m 5 juni så jag är ju nära tillverkaren.
Oj! Vilket självförtoende tillverkaren har!![]()
Greensleeves skrev:Om det nu, i denna tråd, har konstaterats......, att försteget Holographic Audio PreTwentifive är neutralt ljudande och välljudande, har jag två frågor:
- kommer det en fjärrkontroll till detta försteg under det närmaste året?
- vilket slutsteg eller vilka monoslutsteg i prisklassen upp till ca 20 000 kr rekommenderas till detta försteg..?
Mvh,
Greensleves
HolographicAudio™ skrev:Det kommer inte någon fjärr till PRE TwentyFive men däremot till en snarlig produkt (vars namn ännu ej är bestämt) med lika funktionalitet. Planerad lansering inom ett år.
När det gäller slutsteg så har jag tyvärr inga rekommendationer annat än att det bör vara transparant.
Vh,
Lasse
Wolfie skrev:HolographicAudio™ skrev:Det kommer inte någon fjärr till PRE TwentyFive men däremot till en snarlig produkt (vars namn ännu ej är bestämt) med lika funktionalitet. Planerad lansering inom ett år.
När det gäller slutsteg så har jag tyvärr inga rekommendationer annat än att det bör vara transparant.
Vh,
Lasse
Det där lät intressant tycker jag![]()
Tips! Sätt dit en "hembio direkt" funktion som bypassar volymkontrollen
och har en gain på 0 dB. Då kan man på ett lätt sätt integrera försteget
i en hembio![]()
Om nu inte försteget blir ett analogt 7.1 försteg med delay-funktion till
bakkanalerna
HolographicAudio™ skrev:... Det kommer inte någon fjärr till PRE TwentyFive men däremot till en snarlig produkt (vars namn ännu ej är bestämt) med lika funktionalitet. Planerad lansering inom ett år.
Vi har för närvarande tyvärr inga planer på att erbjuda någon mörkare version.Greensleeves skrev:Vad trevligt att ett svenskt, neutralt ljudande, prisvärt försteg kommer i en bekväm fjärrkontrollerad version!
Skulle detta försteg - och framgent även det övriga sortimentet - erbjudas i en lite mörkare version, kanske mattsvart, mörkgrått eller liknande, vore det förnämligt för alla oss som föredrar lite mörkare färger...?
Tack för tipset!Greensleeves skrev:Även en färg som koppar/kopparbrun vore intressant. Just denna färg förekommer inte så ofta; inom detta färgsegment verkar mest guld och champagne förekomma, varför någon nyans av koppar i bästa fall skulle kunna hjälpa Holographic Audio att få en egen, snygg och lättigenkännlig estetik.
Försiktiga tankar finns det nog allt men som alla vet så är det lång väg från tanke till handling, särskilt när det gäller kompetenta slutsteg.Greensleeves skrev:När vi nu har fått dessa trevliga nyheter om det kommande försteget, är vi nog några som är åtminstone lite, lite, nyfikna på om det finns några försiktiga tankar på att lansera likaledes neutralt ljudande, prisvärda stereo- och monoslutsteg..?
HolographicAudio™ skrev: Vi har för närvarande tyvärr inga planer på att erbjuda någon mörkare version...
Greensleeves & HolographicAudio™ skrev:Även en färg som koppar/kopparbrun vore intressant. Just denna färg förekommer inte så ofta... varför någon nyans av koppar i bästa fall skulle kunna hjälpa Holographic Audio att få en egen, snygg och lättigenkännlig estetik.
- Tack för tipset!
Greensleeves & HolographicAudio™ skrev:... om det finns några försiktiga tankar på att lansera likaledes neutralt ljudande, prisvärda stereo- och monoslutsteg..?
- Försiktiga tankar finns det nog allt men som alla vet så är det lång väg från tanke till handling, särskilt när det gäller kompetenta slutsteg.
Greensleeves skrev:Vad trevligt att ett svenskt, neutralt ljudande, prisvärt försteg kommer i en bekväm fjärrkontrollerad version!
Almen skrev:... Håller absolut med, förutom att jag är osäker på användandet av ordet "prisvärt" - vet du vad det kommer att kosta?
Greensleeves skrev:om det finns några försiktiga tankar på att lansera likaledes neutralt ljudande, prisvärda stereo- och monoslutsteg..?
HolographicAudio™ skrev:- Försiktiga tankar finns det nog allt men som alla vet så är det lång väg från tanke till handling, särskilt när det gäller kompetenta slutsteg.
Greensleeves skrev: - Det tror jag säkert, men eftersom jag liksom många andra är hjärtligt trött på en slags begränsad, dualistiskt producentansats inom hifi-området, skrev jag mitt inlägg i en förhoppningsfull anda. Denna begränsade ansats kan kanske kan beskrivas som att en potentiell kund har att välja mellan a) mindre själfull japansk elektronik, eller b) kompetenta västerländska hifi-pjäser som inte sällan är avskräckande dyra. Att i detta smått tröstlösa läge, få se många mindre svenska hifi-firmor knoppas fram, producerandes välljudande, prisvärda hifi-prylar för entusiaster med normala inkomster känns nästan som en gudagåva. Inte minst mot denna bakgrund, vore det förnämligt om företag som HolographicAudio m.fl. kunde få fram tämligen kompletta 2-kanalssortiment.
HolographicAudio™ skrev:... Självklart har vi ambitionen att så småningom ta fram ett komplett 2-kanalssortiment. Problemet är att det kostar en hel del tid och pengar (kompetenta slutsteg snyter man ju inte ur näsan direkt).
Tanken är att ta fram nåt riktigt bra och prisvärt och som kan finnas kvar på marknaden i många år.
Vigor skrev:Hur står sig ett PRE TwentyFive mot legendariska Sentec SC9? Någon som kan länka till några serriösa tester av PRE TwentyFive?
Ragnwald skrev:Undrar om det inte var Vee-Eight som hadde båda hemma och inte kunde höra någon skillnad på dem ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster