Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Jag hade NAD208 och mina Bryston 7B-ST hemma samtidigt och jag tycker Bryston lät bättre. Lite fastare bas och lite klarare kändes det vid öppna subjektiva tester.
Du får väl vänta in 28BSSTDavid_A skrev:Onekligen fina steg, men man vill ju inte gärna byta ner sig effektmässigt..

Vad jag sett är det "bara" på 1,2 kW men det kan ju vara en felaktig uppgift jag läst.Bamsefar skrev:David_A: Vi har redan varit inne på dettaBryston 28B SST är vad du behöver, 2 kW i 8 ohm - borde fixa det mesta eller ?
ryst skrev:David_A: så du har eldat nu igen![]()
![]()
Vad du behöver är ett par sådana här http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstran&1155239304
Bamsefar skrev:ryst skrev:David_A: så du har eldat nu igen![]()
![]()
Vad du behöver är ett par sådana här http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstran&1155239304
Just det där paret har varit till salu i typ ett halvår om jag minns rätt... Från samma säljare
i skrev:
Är det felskrivning för 14B SST där de har 900W/4 ohm men bara 500W bridged !?
Nu betvivlar jag starkt att prisbilden just vad gäller det elektroniska delningsfiltret enbart har paritet med kvalitén. Här betalar man mycket för att det är en småskalig produkt som skall ha ett häpnadsväckande täckningsbidrag. Absolut inget fel i det om de hittar sin målgrupp, men priset har inget med att produkten har extremt hög kvalité. Med normalt täckningsbidrag torde det kunna levereras med mindre än halva priset.Rydberg skrev:Kostar att ligga på topp serruKaffekoppen skrev:Intressant pris på elektroniska delningsfilter...![]()
Harryup skrev:Rydberg skrev:Visst, men inte bättreHarryup skrev:Nja, även om det är en hel del pengar så finns det klart kostsammare.
Och hur vet man det?
Almen skrev:
Gahh! Nypris i USA för en 14B SST verkar vara under $6000 = 45000 kr jämfört med katalogpriset 68298 NOK = 80000:-! Att det skall vara så mycket dyrare här?
Bamsefar skrev:Bryston 4B SST, går att köpa i bryggad utgåva, det kallas då 7B SST = monoblock.
Almen skrev:Bamsefar skrev:Bryston 4B SST, går att köpa i bryggad utgåva, det kallas då 7B SST = monoblock.
Stämmer det verkligen? 4BSST är på 2x300 W i 8 ohm, bryggkopplat 900 W i 8 ohm. 7BSST är "bara" på 600 W i 8 ohm.
Almen skrev:Bamsefar skrev:Nu tror jag ingen köper ett par 4B SST istf ett par 7B SST, så det känns en hel del filosofiskt ifrågasättande
Tja, varför inte? 900 i 8 ohm > 600 i 8 ohm, eller hur?
En känsligare högtalare?Bamsefar skrev:Almen skrev:10log(900/600) = 1,76 dB
Eller vad menade du?
Exakt, och hur mycket krävs det nu för att du skall få en fördubbling ?
paa skrev:600W är nästan lika starkt som 900W och 400 är inte mycket svagare än 600, och 250 kan man nog inte skilja från 400, och 175 är nog i stort sett lika bra som 250, och 125 går på ett ut mot 175 och 90 borde duga om 125W duger, men 60 spelar nästan nästan lika starkt som 90, och 40 W är ju dubbelt så mycket som Nad's 20 W förstärkare 3020, men Monstrets 10 W är nog allt man behöver, egentligen.
Fast lite mer vill man nog ha...
Pinnick skrev:humm håll er gärna till ämnet så man inte blir så förvirrad
Pinnick skrev:bryston 4b-st och nya pi60
Almen skrev:Pinnick skrev:bryston 4b-st och nya pi60
i28 är väl inte "bättre" rent kvalitetsmässigt, däremot mer ljudtryckskapabla. Men du måste ju ha drivning till basmodulerna också, och för att utnyttja ljudtrycksförmågan så måste du väl ha minst Y-2, eller har du tänkt X-4? Känns som att det alternativet blir bra mycket dyrare.
Almen skrev:Jag tycker inte att det är självklart att (2xRotel 1070 + i28 + annan stärkare? + X-4) ger bättre basåtergivning än (Bryston 4BST + pi60 + bs60). Det måste väl vara rätt avhängigt slutsteget?
Att i28:s har större direktivitet än pi60 hade jag inte koll på. Innebär det att lyssningsfönstret blir smalare, så att man kan köpa en mindre soffa? Det är ju bra...
"mer direktivitet" = "mindre spridning" är det som är aktuellt för i28 i jämförelse med pi60, eller hur?Wolfie skrev:Tror inte i28 har mindre direktivitet i horisontalled...
Hm. Inte värt att fundera för mycket på innan någon kunnigare skriver något klokt, tror jag....däremot så motverkas golvreflexen en del pga det undre baselementet som jobbar uppåt... öhhh.... 200-400 Hz?
Bamsefar skrev:David_A: Vi har redan varit inne på dettaBryston 28B SST är vad du behöver, 1,2 kW i 8 ohm (2 kW i 4 Ohm) - borde fixa det mesta eller ?
I vilket fall, det är inte direkt något steg i sig om är bryggbart. Visst 875 kan bryggas, men det är ett lite udda steg tycker jag (som jag till på köpet äger) då det är 8 kanaler.
Bryston 4B SST, går att köpa i bryggad utgåva, det kallas då 7B SST = monoblock.
Bryston 7B SST, går att få två monoblock i samma chassi = 14B SST (dvs det jag har).
Bryston 28B SST är ett nytt monoblock som förväxlande enkelt kan antas vara en bryggad 14B SST - men det går inte då 14B SST redan är en bryggad konstruktion - vilket jag fick lära mig hårt och hänsynslöst av Morello![]()
I vilket fall, minns inte exakt vad vi kom fram till i dom diskussionerna, men om man letar efter 28B så torde den tråden komma fram, eller om det var en separat tråd om just bryggade slutsteg som jag startade någon gång för typ 9 månader sedan eller så ?
Så David_D: Köp några 28B SST![]()
Edit: Rydberg påpekade en lite miss av mig
Bamsefar skrev:Bryston 28B tillverkas, men ligger på back-order från fabrik.
Dessvärre måste jag avråda från några som helst kontakter eller affärer med den svenska generalagenten T.AA.IMPORT AS (som ligger i Oslo, Norge), eftersom dom inte följer lagen eller för den delen håller ingångna avtal. Stark rekommendation att avstå alltså.
Dessvärre måste jag avråda från några som helst kontakter eller affärer med den svenska generalagenten T.AA.IMPORT AS (som ligger i Oslo, Norge), eftersom dom inte följer lagen eller för den delen håller ingångna avtal. Stark rekommendation att avstå alltså.
woland skrev:Produktion till kunder skulle enligt Bryston påbörjas i augusti ser jag. Om så har skett så dyker det upp apparater nu under hösten.
Mvh
Det verkar ju också vara vad LTS F/E-lyssning gav vid handen. Är det sannolikt liknande på samtliga modeller? Är detta moddningsbart? Är det en stor nackdel vid normal lyssning?The response is down 1.4dB at 20kHz [into 2 ohms], which might be just audible.
Detta kan ju indikera en avrullad diskant.The amplifier captured the brassiness of trumpets without creating an irritating edginess. On lesser systems, the trumpets from Oue's Rite of Spring recording are irritating and nasty. Played through the Quad ESL-989s and the 14B-SST, those trumpets had an attention-grabbing brassiness that was hot and passionate, with just the right amount of raw texture this work demands.
Almen skrev:Blev litet sugen på att uppa tråden, nu när 14B-SST (väl?) testats av LTS. I Stereophiles recension skriver John Atkinson (efter mätning)Det verkar ju också vara vad LTS F/E-lyssning gav vid handen. Är det sannolikt liknande på samtliga modeller? Är detta moddningsbart? Är det en stor nackdel vid normal lyssning?The response is down 1.4dB at 20kHz [into 2 ohms], which might be just audible.
Larry Greenhill skriver (i samma recension i Stereophile)Detta kan ju indikera en avrullad diskant.The amplifier captured the brassiness of trumpets without creating an irritating edginess. On lesser systems, the trumpets from Oue's Rite of Spring recording are irritating and nasty. Played through the Quad ESL-989s and the 14B-SST, those trumpets had an attention-grabbing brassiness that was hot and passionate, with just the right amount of raw texture this work demands.
IngOehman skrev:Om jag förstått Bryston rätt så är det såhär:
1. Det utgångsfilter som slutstegen är försedda med har en dimensionering som nuvarande VD gjorde för massor av år sedan (>20).
2. Man har sett filtret som något man inte behöver fundera så mycket på, eftersom ingen specifikt har framfört att det kan bidra med hörbar förändring av musiksignalen.
3. Man har sett filtret som något man inte behöver fundera så mycket på, eftersom dess inverkan är signifikant främst långt upp i ultraljudsområdet, vilket är en förståelig inställning eftersom man för länge sedan (läs: Dimensioneringens ålder) ansåg att fel om några tiondels dB inte var hörbara.
4. Eventuella hörbara effekter av utgångsfiltret har inte Bryston funderat efter (och inte heller hört, eftersom de inte gör F/E-lyssningar).
5. Filtret är potentiellt dubbelt så harmfullt i de bryggade versionerna, eftersom det då blir två likadana filter i signalvägen.
6. Just nu håller de på att utvärdera alla de synpunkter jag framfört, och om de finner fog för dem, kommer de att göra något åt det hela.
Jag har givit dem några förslag, och jag både tror och hoppas att de kommer att finna antingen den ljudkvalitetsbästa lösningen, eller den näst bästa, vara genomförbar. Båda dessa borde, om jag får spekulera lite, vara tillräckligt bra för att förstärkaren skall kunna passera F/E-lyssningen utan att vi skall lyckas detektera den.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej jag kände ingen där, men jag frågade Bamsefar (som har goda Bryston-kontakter) vem jag skulle ringa, och han gav mig några namn.
De var mycket trevliga och intresserade i andra änden.Hittills har jag fått prata med jag tror det är fem olika människor (ingenjörer, alltså oräknat de trevliga damerna som kopplat) där som allihopa bidragit till att kartlägga problemet.
De känns mycket mera svenska än amerikanska de där Kanadickerna. Eller är det kanske trevligt västkustamerikanska de verkar? Extremt trevliga hur som helst...
Kan nämna att jag just blev uppringd av dem (för några minuter sedan bara) närmare bestämt av Chriss Russel, och han hade inget definitivt att säga ännu, men han ville bara berätta;
att de nu efter analys höll med mig om iakttaglserna jag gjort,
att de redan för länge sedan provat att bara ha utgångsfilter på ena halvan (vilket förstås inte fungerar något vidare bra, av stabilititsskäl)
och att de, efter att jag ånyo nämnde att det är synd att en så axcellent pjäs skall begränsas av ett så trivialt fel, jobbar vidare på det.
De har lovat att höra av sig igen inom 10 dagar.
Jag har i gengäld lovat dem att hålla fingarna korsade i hopp om en förnämlig lösning, antingen någon av dem jag föreslagit, eller förstås en bättre!![]()
Vh, iö
woland skrev:Folket på Bryston är jättelätta att få kontakt. Det är bara att maila och tala om vad man har på hjärtat.
Jag mailade efter produktinformation för många år sedan och fick då svar från självaste James Tanner, och det samma dag. Tror att han är VD eller säljchef. De tar sig verkligen tid och bryr sig om sina kunder.
Mvh
Bamsefar skrev:Bryston är ett superbt företag med produkter som normalt sett bara håller.
Att mitt (för det är jag som ställt Bryston steget till LTS förfogande) 14B SST nu har ett "fel" är beklagligt, men något jag räknar med löser sig, om inte annat har Ingvar Öhman mitt fulla förtroende att sätta lödkolven i mitt slutsteg och fixa det som är "fel".
Mr James Tanner är vVD och säljansvarig - Mr Tanner är den man normalt sett hamnar i konversation med, och han svarar såfort han hinner. Han är också mycket aktiv på deras forum:
Bryston Owner Circle
Mr Brian Rusell är VD, och mycket lätt att språka med.
Sedan finns det 2 vVD till, och den som är nyfiken kan titta här:
Bryston CA information
Jag har igentligen bara gott att säga om Bryston CA. Men jag har dessvärre inga vackra ord att säga om säljaren i Norge (tillika generalagent). Det gör det hela lite knöligt att hantera. Idagsläget skulle jag rekommendera två saker: 1) Köp ett slutsteg tillverkat före 2006 så du får den gamla garantin, den är mycket mera gångbar. 2) Handla nytt i Tyskland innanför EUs gräns, annars blir det bara skit och pankaka med export/import när man måste trilskas med säljaren. Den dagen jag kan avslöja exakt allt skall jag göra det, men tills dess får de som är nyfikna sitta stilla och vänta...
Så trots denna lilla drawback med 14Bs filtermiss så är jag nyfiken på vad som komma skall....
Merkurius skrev:Tack Bamsefar, då har vi bringat lite klarhet i det hela. Har du råkat ut för trubbel med ditt slutsteg? Du skrev något om avslöja, gäller det något som bara drabbar dig eller något som har med LTS-testet att göra eller vad?
Men det är alltså samma garanti som tidigare, bara att de är hårdare på dokumentationen?Bamsefar skrev:...från 2006 så är kraven på dokumentation (originalkvittot, ej någon kopia eller liknande utan det äkta ursprungskvittot) 100%. Utan det är man rökt på "sina" 20 år i garanti. Never mind att det kan kosta skjortan att få t.ex. ett slutsteg till Canada (export) och sedan hem igen (import)...
Almen skrev:Men det är alltså samma garanti som tidigare, bara att de är hårdare på dokumentationen?Bamsefar skrev:...från 2006 så är kraven på dokumentation (originalkvittot, ej någon kopia eller liknande utan det äkta ursprungskvittot) 100%. Utan det är man rökt på "sina" 20 år i garanti. Never mind att det kan kosta skjortan att få t.ex. ett slutsteg till Canada (export) och sedan hem igen (import)...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster