bryston vs rotel rb-10x0

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-01 09:00

Detta slutsteg är inte släppt ännu och det saknar alltså info på Brystons hemsida.

Vad som finns är en förhandsrecension från "Inner Ear". Slutsteget är alltså ännu inte lanserat.

Bamsefar skrev:
Dessvärre måste jag avråda från några som helst kontakter eller affärer med den svenska generalagenten T.AA.IMPORT AS (som ligger i Oslo, Norge), eftersom dom inte följer lagen eller för den delen håller ingångna avtal. Stark rekommendation att avstå alltså.

Kan du ge exempel på detta. Bra att känna till för oss Brystondiggare.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-01 09:03

Produktion till kunder skulle enligt Bryston påbörjas i augusti ser jag. Om så har skett så dyker det upp apparater nu under hösten.

Mvh

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-01 09:18

woland skrev:Produktion till kunder skulle enligt Bryston påbörjas i augusti ser jag. Om så har skett så dyker det upp apparater nu under hösten.

Mvh

Beror på vad och var man läser. Man byggde 40 enheter på försommaren, vilket James Tanner som talesman för Bryston skrev om i Juni på deras owners circle. 32 av dessa var sålda redan i förväg DÅ.
Best Regards
Bamsefar

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-01 09:39

Tror att detta i såfall var ex. till referensgruppen. Bryston lär ha en sådan grupp som erhåller förserieexemplar. Men apparaten är officiellt inte med bland Brystons effektförstärkare.

Mvh

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-10 18:14

Blev litet sugen på att uppa tråden, nu när 14B-SST (väl?) testats av LTS. I Stereophiles recension skriver John Atkinson (efter mätning)
The response is down 1.4dB at 20kHz [into 2 ohms], which might be just audible.
Det verkar ju också vara vad LTS F/E-lyssning gav vid handen. Är det sannolikt liknande på samtliga modeller? Är detta moddningsbart? Är det en stor nackdel vid normal lyssning?

Larry Greenhill skriver (i samma recension i Stereophile)
The amplifier captured the brassiness of trumpets without creating an irritating edginess. On lesser systems, the trumpets from Oue's Rite of Spring recording are irritating and nasty. Played through the Quad ESL-989s and the 14B-SST, those trumpets had an attention-grabbing brassiness that was hot and passionate, with just the right amount of raw texture this work demands.
Detta kan ju indikera en avrullad diskant.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2006-10-11 01:47

Almen skrev:Blev litet sugen på att uppa tråden, nu när 14B-SST (väl?) testats av LTS. I Stereophiles recension skriver John Atkinson (efter mätning)
The response is down 1.4dB at 20kHz [into 2 ohms], which might be just audible.
Det verkar ju också vara vad LTS F/E-lyssning gav vid handen. Är det sannolikt liknande på samtliga modeller? Är detta moddningsbart? Är det en stor nackdel vid normal lyssning?

Larry Greenhill skriver (i samma recension i Stereophile)
The amplifier captured the brassiness of trumpets without creating an irritating edginess. On lesser systems, the trumpets from Oue's Rite of Spring recording are irritating and nasty. Played through the Quad ESL-989s and the 14B-SST, those trumpets had an attention-grabbing brassiness that was hot and passionate, with just the right amount of raw texture this work demands.
Detta kan ju indikera en avrullad diskant.

Det verkar som att 14B-SST och 7B-SST har dubbelt så hög utimpedans som 4B-SST och 3B-SST. Man kan se på brystons hemsida (www.bryston.ca) i manualerna tonkurva i 4 och 8 ohm och dämpfaktorn bl a.
Vad trist, jag har ett 4B-SST och uteslöt bryggning pga den lite höga utimpedansen på den. Det verkar som att 4B/6B är den största modellen som funkar bra på högtalare med impedans ner mot 4 ohm. Det beror ju på högtalarens impedans om det blir en hörbar avrullning eller inte.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-11 04:19

Kan tillägga att steget på alla andra sätt är extremt imponerande. På flera sätt det rent av det mest fantastiska slutsteg jag någonsin stött på.

Dessutom pågår just nu en utredning hos Bryston om huruvida man vågar modifiera bort problemet (det går enligt min mening utmärkt att modda bort hörbarheten av utgångsfiltret genom en enkel ändring* och/eller omdimensionering, som jag dock vill ha Brytons godkännade att utföra, så den inte drabbar garantin).

Jag har gott hopp!

Vh, iö

- - - - -

*Jag gör helst en riktig ändring (har en på förslag), eftersom en omdimensionering bara kan minska hörbarheten, dock förvisso kanske tillräckligt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-11 07:29

Alltså! Var hittar ni info om LTS test av steget 8O Är LTS medlem och grymt nyfiken.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-11 08:34

theSaint skrev:Alltså! Var hittar ni info om LTS test av steget 8O Är LTS medlem och grymt nyfiken.

Kommer i nästa (eller näst-nästa?) MoLt med lite tur.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-11 10:05

Hmm, man kanske skulle handla ett? Det går ju att få för typ SEK 40k...

Bryston 14 B-SST på eBay

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-11 10:24

Känns som att 4B-SST skulle passa fint till ett par pi60...

Jag håller på att kolla runt litet prisbilder hos olika återförsäljare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 15:29

Overkill!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-11 15:37

Kaffekoppen skrev:Overkill!
14B eller 4B?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-11 16:02

Kaffekoppen skrev:Overkill!

Det är väl kanon, då vet man att inte förstärkaren sätter gränsen utan högtalaren :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-11 16:09

Skulle vilja säga att det är ett superbt val (givet att hörbarheten går att modda bort) snarast till Ino i56 eller i64s, om man tittar just bland Ino-modeller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-11 16:18

IngOehman skrev:Skulle vilja säga att det är ett superbt val
Om igen: 4B-SST eller 14B-SST? :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-10-11 22:26

Almen skrev:
IngOehman skrev:Skulle vilja säga att det är ett superbt val
Om igen: 4B-SST eller 14B-SST? :)

Är det inte 28B-SST det handlar om ? :?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2006-10-11 22:47

Jag har 4B-SST till pi60s och tycker det funkar bra. Har inga planer på att byta varken förstärkare eller högtalare. Lyssnar på musik istället :wink:

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2006-10-11 22:55

Kanske borde tillägga att jag nästan uteslutande lyssnar på mp3or på datorn nu för tiden om nu det har någon betydelse för min trovärdighet :lol:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-11 23:09

Tobias skrev:Kanske borde tillägga att jag nästan uteslutande lyssnar på mp3or på datorn nu för tiden om nu det har någon betydelse för min trovärdighet :lol:

Nix.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-11 23:14

Den vi testade hette 14B-SST tror jag, och det är den enda Bryston effektförstärkare jag testat nånsin (ordentligt, i F/E-lyssning).

Vh, iö

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-12 14:35

Jag köpte ett 3B-ST för 10 år sedan och det kör jag med fortfarande.
Undrar vad som ljudmässigt har hänt med stegen sedan dess. Har för mig att denna version mätte spikrakt 20-20K, men jag minns kanske fel.
Det är hursomhelst ett väldigt bra slutsteg. Har ju fortfarande 10 års garanti kvar. Kul.

Det är en sådan apparat som bara står där påslagen utan att man tänker på det. Har nog bara haft den avstängd när jag flyttade.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 18:54

Om jag förstått Bryston rätt så är det såhär:

1. Det utgångsfilter som slutstegen är försedda med har en dimensionering som nuvarande VD gjorde för massor av år sedan (>20).

2. Man har sett filtret som något man inte behöver fundera så mycket på, eftersom ingen specifikt har framfört att det kan bidra med hörbar förändring av musiksignalen.

3. Man har sett filtret som något man inte behöver fundera så mycket på, eftersom dess inverkan är signifikant främst långt upp i ultraljudsområdet, vilket är en förståelig inställning eftersom man för länge sedan (läs: Dimensioneringens ålder) ansåg att fel om några tiondels dB inte var hörbara.

4. Eventuella hörbara effekter av utgångsfiltret har inte Bryston funderat efter (och inte heller hört, eftersom de inte gör F/E-lyssningar).

5. Filtret är potentiellt dubbelt så harmfullt i de bryggade versionerna, eftersom det då blir två likadana filter i signalvägen.

6. Just nu håller de på att utvärdera alla de synpunkter jag framfört, och om de finner fog för dem, kommer de att göra något åt det hela.

Jag har givit dem några förslag, och jag både tror och hoppas att de kommer att finna antingen den ljudkvalitetsbästa lösningen, eller den näst bästa, vara genomförbar. Båda dessa borde, om jag får spekulera lite, vara tillräckligt bra för att förstärkaren skall kunna passera F/E-lyssningen utan att vi skall lyckas detektera den. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-12 19:58

IngOehman skrev:Om jag förstått Bryston rätt så är det såhär:

1. Det utgångsfilter som slutstegen är försedda med har en dimensionering som nuvarande VD gjorde för massor av år sedan (>20).

2. Man har sett filtret som något man inte behöver fundera så mycket på, eftersom ingen specifikt har framfört att det kan bidra med hörbar förändring av musiksignalen.

3. Man har sett filtret som något man inte behöver fundera så mycket på, eftersom dess inverkan är signifikant främst långt upp i ultraljudsområdet, vilket är en förståelig inställning eftersom man för länge sedan (läs: Dimensioneringens ålder) ansåg att fel om några tiondels dB inte var hörbara.

4. Eventuella hörbara effekter av utgångsfiltret har inte Bryston funderat efter (och inte heller hört, eftersom de inte gör F/E-lyssningar).

5. Filtret är potentiellt dubbelt så harmfullt i de bryggade versionerna, eftersom det då blir två likadana filter i signalvägen.

6. Just nu håller de på att utvärdera alla de synpunkter jag framfört, och om de finner fog för dem, kommer de att göra något åt det hela.

Jag har givit dem några förslag, och jag både tror och hoppas att de kommer att finna antingen den ljudkvalitetsbästa lösningen, eller den näst bästa, vara genomförbar. Båda dessa borde, om jag får spekulera lite, vara tillräckligt bra för att förstärkaren skall kunna passera F/E-lyssningen utan att vi skall lyckas detektera den. :P

Vh, iö

Öhman, jag tycker det är lite häftigt att du fått en sådan kontakt med Bryston och att de vill höra vilka ändringar du anser att de bör göra :D Känner du någon där eller hur gick det till när du tog kontakt med dem? Vad skrev du, berättade du om LTS eller vad? Det här är ju mycket intressant :P

Mvh/
Nyfiken som få 8)

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-10-12 20:38

Produkter som passerar test borde börja bära, "Recommended by LTS" eller "Approved by LTS" på fronten. Som att få Nobelpriset i hifibranchen. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 22:00

Nej jag kände ingen där, men jag frågade Bamsefar (som har goda Bryston-kontakter) vem jag skulle ringa, och han gav mig några namn.

De var mycket trevliga och intresserade i andra änden. :wink: Hittills har jag fått prata med jag tror det är fem olika människor (ingenjörer, alltså oräknat de trevliga damerna som kopplat) där som allihopa bidragit till att kartlägga problemet.

De känns mycket mera svenska än amerikanska de där Kanadickerna. Eller är det kanske trevligt västkustamerikanska de verkar? Extremt trevliga hur som helst...

Kan nämna att jag just blev uppringd av dem (för några minuter sedan bara) närmare bestämt av Chriss Russel, och han hade inget definitivt att säga ännu, men han ville bara berätta;

att de nu efter analys höll med mig om iakttaglserna jag gjort,

att de redan för länge sedan provat att bara ha utgångsfilter på ena halvan (vilket förstås inte fungerar något vidare bra, av stabilititsskäl)

och att de, efter att jag ånyo nämnde att det är synd att en så axcellent pjäs skall begränsas av ett så trivialt fel, jobbar vidare på det.

De har lovat att höra av sig igen inom 10 dagar.

Jag har i gengäld lovat dem att hålla fingarna korsade i hopp om en förnämlig lösning, antingen någon av dem jag föreslagit, eller förstås en bättre! :P

Vh, iö

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-13 00:53

Spännande!

Kanadicker är tumregelmässigt trevligare och mer jordnära än sina amerikanska grannar, faktiskt en tumregel som jag efter ett par resor kan skriva under på - trots att jag under en månads tid besökt den näst mest populära staden i USA att bo i (och som folk vill flytta till för att det är så trevligt), nämligen Boulder, CO. Vilken som är den populäraste har jag glömt.
:oops:

...dessutom var det ett par år sedan den undersökningen och mitt besök.

Under mina vistelser i Kanada har jag funnit att folk i gemen är trevligare, mer ärligt öppna och avslappnade. Kanadicker och svenskar brukar gå bra ihop. Mentaliteten ÄR påfallande olika (jämför då kanadensare med amerikaner rätt över gränsen inom samma geografiska område) och i Kanada får man frågan när man varit och bestigit en bergstopp: was it nice? och i Usa: was it safe?
:?

Efter den fruktansvärda svepgeneraliseringen som dessutom inte har ett skvatt med tråden att göra måste jag trots allt inflika att den absolut mest belästa och omvärldsintresserade av de människor jag mött i de trettiotre länder jag besökt var en alkoholromantiker till amerikan jag träffade i Sydney och som dessutom var beläst i europeisk historia. Vi satt på fyllan i rummet vi delade och fyllde i europeiska (och kinesiska och polynesiska) upptäcktsresandes färdrutter på en enorm världskarta han hade i rummet, Leif (Leaf) Eriksson, Vasco da Gama, (Ferdinand?) Magellan, C Columbus och J Cook. Det var riktigt kul och lärde mig att inte dra folk över en kam. Tilläggas bör att han själv tyckte amerikaner i gemen är patetiska, egoistiska och har en pinsamt låg omvärldsmedvetenhet.

Men vad var det vi pratade om?
Brystonsteget? Ja just det, den var fin den... ...synd att Bamsefar inte lyckades glömma kvar det här hos mig. :wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-13 12:05

IngOehman skrev:Nej jag kände ingen där, men jag frågade Bamsefar (som har goda Bryston-kontakter) vem jag skulle ringa, och han gav mig några namn.

De var mycket trevliga och intresserade i andra änden. :wink: Hittills har jag fått prata med jag tror det är fem olika människor (ingenjörer, alltså oräknat de trevliga damerna som kopplat) där som allihopa bidragit till att kartlägga problemet.

De känns mycket mera svenska än amerikanska de där Kanadickerna. Eller är det kanske trevligt västkustamerikanska de verkar? Extremt trevliga hur som helst...

Kan nämna att jag just blev uppringd av dem (för några minuter sedan bara) närmare bestämt av Chriss Russel, och han hade inget definitivt att säga ännu, men han ville bara berätta;

att de nu efter analys höll med mig om iakttaglserna jag gjort,

att de redan för länge sedan provat att bara ha utgångsfilter på ena halvan (vilket förstås inte fungerar något vidare bra, av stabilititsskäl)

och att de, efter att jag ånyo nämnde att det är synd att en så axcellent pjäs skall begränsas av ett så trivialt fel, jobbar vidare på det.

De har lovat att höra av sig igen inom 10 dagar.

Jag har i gengäld lovat dem att hålla fingarna korsade i hopp om en förnämlig lösning, antingen någon av dem jag föreslagit, eller förstås en bättre! :P

Vh, iö

Wow, det där inlägget gör ju inte saken mindre häftig. Att de dessutom ringer tillbaka visar att de i hög grad tar detta på allvar. Säg mig, skulle de införa ändringarna i den reguljära produktionen eller bara tillåta dig att göra ändringarna (med bibehållen garanti)?

Bamsefar, om du nu läser detta, berätta gärna hur det kommer sig att du känner (har telefonnummer till) grabbarna på Bryston :P

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-13 13:13

Folket på Bryston är jättelätta att få kontakt. Det är bara att maila och tala om vad man har på hjärtat.

Jag mailade efter produktinformation för många år sedan och fick då svar från självaste James Tanner, och det samma dag. Tror att han är VD eller säljchef. De tar sig verkligen tid och bryr sig om sina kunder.

Mvh

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-13 14:02

woland skrev:Folket på Bryston är jättelätta att få kontakt. Det är bara att maila och tala om vad man har på hjärtat.

Jag mailade efter produktinformation för många år sedan och fick då svar från självaste James Tanner, och det samma dag. Tror att han är VD eller säljchef. De tar sig verkligen tid och bryr sig om sina kunder.

Mvh

Förvisso. En här på forumet hade problem med ett slutsteg. Trafon brummade. Efter några dagar fick han en ny trafo, bra service mao :)

Det där sista känner jag igen. Jag har varit med om att många hifi-företag brukar underteckna de flesta mail de besvarar (oftast mail av generell karaktär) med VD:ens namn. Huruvida det är VD:n som sitter bakom tangentbordet kan man ju bara spekulera kring. För ett litet företag, visst. Men för ett större företag skulle jag störa mig på om VD:n svarar på en generell fråga såsom produktinformation... "Vadå, har han inget bättre för sig?" :?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd