Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Känner igen denan bild subjektivisten.
Heter du Nin på minhembio?
subjektivisten skrev:Hur är det med lödtenn då? Duger vanligt bra lr ska man satsa på silvertenn som svalander säljer?
subjektivisten skrev:Har ingen lödkolv själv men tänkte fixa det på jobbet. Så antar det inte spelar så stor roll med tennet då.
Kaffekoppen skrev:Nix, det skall kopplas precis så.
Däremot kan en viss speciell tillverkare ha konstruerat en viss modell där parallellkoppling företrädesvis skall användas, men normalt vill man ha ner induktansen i kabeln vilket sker just på det sätt bilden av Naqref illustrerar.

tvett skrev:Kostar de lika mycket som EKK?
(EKK är topic)
nej. dom går loss på lite mera.. och då ingår det även att inte låta så jävla nasalt och illa heller som Ekk gör. Så man kan kanske förlåta kostnaden dom har..
Mayro skrev:tvett skrev:Kostar de lika mycket som EKK?
(EKK är topic)
Lika lite menar du?
nej. dom går loss på lite mera.. och då ingår det även att inte låta så jävla nasalt och illa heller som Ekk gör. Så man kan kanske förlåta kostnaden dom har..
meanmachine skrev:Men visst kan väl ändå en sån konservativ kuf som du hålla med om att man kan använda kablar för att bryta en anläggning. Om man nu råkat köpa felt prylar och ljudet blir för mörkt eller ljust så kan man använda en kablel för att färga ljudet åt rätt håll. Det är väl ändå rätt vanligt.
Sorry, jag är inte ett pucko som går på vad som helst. Du kanske gillar slänga pengarna på skit som skräpar ner ljudet, fine by me
tvett skrev:Mayro skrev:Jag har sett du tar upp detta med färger här o där..
kablar färgar inte. Dom släpper igenom mer eller mindre nyanser...![]()
En viss skillnad där anser jag..
Ja, det är vad du anser. Det gör det inte till sanning.
meanmachine skrev:En nyasering är väl en typ av fägning de med![]()
Fyra nyanser av brunt såg jag en rolig film som hette iaf.
meanmachine skrev:Det där har jag sagt flera gånger att en DVD inte har möjliheten att reproducera på ett bra sätt men då blir jag bara kallad troll.
Mayro skrev:meanmachine skrev:En nyasering är väl en typ av fägning de med![]()
Nej det är det inte.. En ton är densamma fast en kan ha mer skimmer runt sig av övertoner mm... Samt små informationer som skapar MER nyanser i den totala. Samt ger ytterligare tonala utklinganden..
Mayro skrev:Meanmachine.
Jag har sett du tar upp detta med färger här o där..
tvett skrev:meanmachine skrev:Det där har jag sagt flera gånger att en DVD inte har möjliheten att reproducera på ett bra sätt men då blir jag bara kallad troll.
?
mayro: citatet i mitt inlägg, svar nog?
Har du slut på argument när du behöver komma med personpåhopp?
Rydberg skrev:Mayro skrev:meanmachine skrev:En nyasering är väl en typ av fägning de med![]()
Nej det är det inte.. En ton är densamma fast en kan ha mer skimmer runt sig av övertoner mm... Samt små informationer som skapar MER nyanser i den totala. Samt ger ytterligare tonala utklinganden..
I Mayros värld kanske inte nyanser är färgning men skulle man höra en nyansskillnad i en f/e-lyssningen så kallas den färgning. Bara så att vi har begreppen klara
Nefilim skrev:Mayro skrev:'
Jag gav tips om en högtalarkabel och det starar ett krig..
Vad trodde du???
Mayro skrev:'
UrSv skrev:Mayro skrev:'
Ja, inte är det väl så konstigt med tanke på vad du skrev och hur uttryckte dig? Hade du åtminstone haft en antydan till saklighet och kanske till och med hållit dig till trådämnet på samma gång hade nog utgången varit en annan.
Mayro skrev:'
Jag gav tips om en högtalarkabel . Dessa
och det starar ett krig..
Mayro skrev:Jag har sett du tar upp detta med färger här o där..
tvett skrev:Ja, det är vad du anser. Det gör det inte till sanning.
Mayro skrev:Du verkar ha en hel del problem du....[...]
Mayro skrev:Men va fan är det för fel på dig egentligen? DU påstår jag säger något är en sanning.. Då jag anser du har problem och efterfrågar VAR jag påstår det så anser du JAG gör personpåhopp.. Du är fan inte sann i varje fall..![]()
Sanlöst okontrolerad forumanvändare kan man kalla dig..Skärp upp dig ett snäpp eller två så blir du nog lite vettigare i inläggen dina..
Mayro skrev:Nefilim skrev:Mayro skrev:'
Vad trodde du???
att man klarade av att snacka lite hifi.
speciellt om det handlar om billiga grejor med bra funktion samt snyggt utseende..
Mayro skrev:nej. dom går loss på lite mera.. och då ingår det även att inte låta så jävla nasalt och illa heller som Ekk gör. Så man kan kanske förlåta kostnaden dom har..
Mayro skrev:Och med dessa slipper han det hårda nasala ljudet som ekk medför.. Fast gillar man detta nasala så är det ju synd jag rekomenderade en annan lösning...
subjektivisten skrev:Mayro skrev:'
Jag gav tips om en högtalarkabel . Dessa
och det starar ett krig..
Och VART skrev jag i denna tråden om förlag om olika kablar?![]()
Jag är inte intresserad av lägga massa pengar på saker som inte förbättrar. Så enkelt är det.
Mayro skrev:Rydberg skrev:Mayro skrev:meanmachine skrev:En nyasering är väl en typ av fägning de med![]()
I Mayros värld kanske inte nyanser är färgning men skulle man höra en nyansskillnad i en f/e-lyssningen så kallas den färgning. Bara så att vi har begreppen klara
Du snackar skit...
David_A skrev:Kör inte du EKUA Mayro? Hur tycker du att 1m EKUA låter jämfört med 3-4m EKK? Låter då fortfarande EKK nasal mot EKUA, eller är det vid kortare längder?
Rydberg skrev:Mina EKK låter inte nasalt iallafall
då ingår det även att inte låta så jävla nasalt och illa heller som Ekk gör.
Hos mig lät de inte alls Smile
Mayro skrev:Rydberg skrev:Mina EKK låter inte nasalt iallafall
Njaa... Dina burkar är väl byggda samt utprovade osv med Ekk. Så det kan ju då bli rätt kan man inse o anse..medans i resten av världen är det nog en synnerligen ovanlig ledare att använda gissar jag....
Rydberg skrev:Mayro skrev:Rydberg skrev:Mina EKK låter inte nasalt iallafall
Njaa... Dina burkar är väl byggda samt utprovade osv med Ekk. Så det kan ju då bli rätt kan man inse o anse..medans i resten av världen är det nog en synnerligen ovanlig ledare att använda gissar jag....
Så Ingvar har designat in en ekk-nasla-kompensering i sina högtalare mao
Mayro skrev:Rydberg skrev:Mayro skrev:Rydberg skrev:Mina EKK låter inte nasalt iallafall
Så Ingvar har designat in en ekk-nasla-kompensering i sina högtalare mao
fånar du dig eller är du bara du själv![]()
Lägg av rydberg...
Att de är designade med en vissa serieegenskaper är ju sant. I korta längde ska man ju t.ex. använda ringledare (EKUA) då det ger samma egenskaper. Nu säger ju Mayro att EKUA och EKK inte låter likadant, även om de vid de olika längderna har samma serieegenskaper. EKK låter tydligen nasalt vilket EKUA inte gör, mao det måste finnas en nasalfaktor med (om nu Mayros hypotes skulle vara riktig). Eftersom mina högtalare INTE låter nasalt med EKK måste de ju, enligt Mayros hypotes, ha en kompensering för den nasala faktorn.nolimitsoya skrev:Om jag inte missförstått det hade ju Mayros förra burkar ett slags telefontrådskompensering (gillade förstärkare med hög utimpedans), så helt galet är det väl inte att se Ingvars högtalare som EKK-kompenserade?
Mayro skrev:Njaa... Dina burkar är väl byggda samt utprovade osv med Ekk. Så det kan ju då bli rätt kan man inse o anse..medans i resten av världen är det nog en synnerligen ovanlig ledare att använda gissar jag....
Mayro skrev:Asså alvar nu rydberg.. Folk jag INTE känner närmare skiter jag i om dom är korkade.. men du har blivit lite närmare bekant numera och därför förväntar jag mig en del mer av dig än så här att du sitter gör dig löjlig på min bekostnad.
Mayro skrev:Asså alvar nu rydberg.. Folk jag INTE känner närmare skiter jag i om dom är korkade.. men du har blivit lite närmare bekant numera och därför förväntar jag mig en del mer av dig än så här att du sitter gör dig löjlig på min bekostnad.
Nu säger ju Mayro att EKUA och EKK inte låter likadant,
Mayro skrev:Tvett. jag besvarar dig nog OM du är trevlig HELA tiden och inte otrevlig ena inlägget o nästa verkar trevlig om vart annat...
nej jag sysslar inte med dessa BT tester. och kommer inte heller göra det. Deltar däremot gärna i ANDRAS om jag får tillfälle nån gång.
Detsamma. Ply fick vara kvar hos mig med, mest för att den är behändigare. Ljudmässigt var det noll skillnad vilket måste göra EKK till marknadens prisvärdaste kabel!Ragnwald skrev:...Har kört med Ply i många år ...
Rydberg skrev:Mayro skrev:Asså alvar nu rydberg.. Folk jag INTE känner närmare skiter jag i om dom är korkade.. men du har blivit lite närmare bekant numera och därför förväntar jag mig en del mer av dig än så här att du sitter gör dig löjlig på min bekostnad.
Innan du förväntar dig en massa kanske du borde tänka på vad du själv häver ur dig. Mycket skit kan jag ta men det finns en gräns.......
Kaffekoppen skrev:Detsamma. Ply fick vara kvar hos mig med, mest för att den är behändigare. Ljudmässigt var det noll skillnad vilket måste göra EKK till marknadens prisvärdaste kabel!Ragnwald skrev:...Har kört med Ply i många år ...
Dahlqvist skrev:Bara du tar ett som är avsett för att löda elektronik så går det bra - inget karosseritenn alltså.![]()
Observera att det dock är mycket lättare att löda dåligt än att göra ett dåligt val av lödtenn. Skall man löda tjocka kablar (t.ex. sammanvirade EKK med en banankontakt) kan det vara en god idé att använda sig av lite rejäla doningar vid lödning. En liten käck lödpenna från Weller kan vara aldrig så smutt vid elektronikarbetent men spetsen kan knäpperligen lagra tillräckligt mycket värme för att värma upp en större massa metall. Nä, grova grejor värmer bäst.
/D
subjektivisten skrev:Så köpa denna billiga kolv på biltema är inte att tänka på?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77703
Och till det köpa http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=125226
subjektivisten skrev:Bör jag köpa krympslang till detta med? Och vilken storlek då (Svalander har 12,7, 9,5, 6,3 mm
meanmachine skrev:Varför kör du EKK när du bevisligen gillar färgat ljud i övrigt![]()
Kanske Purist Audio Dominus
Ragnwald skrev:Är benägen att hålla med Mayro angående det nasala inslaget.
Har kört med Ply i många år och testade nyligen med EKK 4G1,5 korskopplad. Tänkte att jag förmodligen inte skulle höra någon skillnad.
Växlade fram och tillbaks några gånger på en av mina förstärkar-/högtalarkombinationer och fick samma känsla som Mayro.
Skillnaden är naturligtvis extremt liten, jag fick lyssna uppmärksamt, men intrycket kvarstod efter ett antal växlingar.
Plyn fick stanna kvar i den anläggningen.
Vad jag förstått i debatten tidigare, skulle fenomenet tyda på tillkortakommanden i förstärkar/högtalarkombinationen och så kan det ju naturligtvis vara. Men med Plyn försvann i alla fall den lilla lilla nasala antydningen.
Rydberg skrev:Att de är designade med en vissa serieegenskaper är ju sant. I korta längde ska man ju t.ex. använda ringledare (EKUA) då det ger samma egenskaper. Nu säger ju Mayro att EKUA och EKK inte låter likadant, även om de vid de olika längderna har samma serieegenskaper. EKK låter tydligen nasalt vilket EKUA inte gör, mao det måste finnas en nasalfaktor med (om nu Mayros hypotes skulle vara riktig). Eftersom mina högtalare INTE låter nasalt med EKK måste de ju, enligt Mayros hypotes, ha en kompensering för den nasala faktorn.nolimitsoya skrev:Om jag inte missförstått det hade ju Mayros förra burkar ett slags telefontrådskompensering (gillade förstärkare med hög utimpedans), så helt galet är det väl inte att se Ingvars högtalare som EKK-kompenserade?
Nu tror ju jag att Mayro har helt fel men det är ju en annan sak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster