Förslag på högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mackinley

Förslag på högtalare

Inläggav mackinley » 2007-05-08 16:28

Hej på er

Undrar om det är nån som kan föreslå högtalare. Jag har 2x18 rör-watt
och ett ganska litet lyssningsrum (4x4m)
Jag har precis varit och lyssnat på Klipsch RF62 men jag vet inte om det var min grej riktigt. Lättdrivna var dom ju i alla fall..
Just nu spelar ett par OA-12 i nämnda rum men dom skall tillbaks
till vinylspelaren på övervåningen asap. Därför behöver jag ett par lättdrivna, gärna stativare för max 6-7 k..

Daniel

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-08 16:31

Du har ju varit här ett halvår, varför fråga när du vet svaret?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-08 16:37

och vad skulle det svaret kunna vara?

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-08 16:45

du kan testa ett par Quad 12L, jag är nöjd med dom iallafall...

här är specifikationerna från deras hemsida, då får själv avgöra om det är tillräckligt lättdrivet:

Nominal Impedance: 6 ohms (suitable for use with 8 Ohm amplfiier outputs)
Sensitivity (1w@1m): 88dB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-08 16:48

mackinley skrev:och vad skulle det svaret kunna vara?

P-A syftar nog på Ino Audios "piP" (eller hur det nu ska skrivas).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-08 16:51

perstromgren skrev:
mackinley skrev:och vad skulle det svaret kunna vara?

P-A syftar nog på Ino Audios "piP" (eller hur det nu ska skrivas).

Jo jag misstänkte nog det.. var tar jag vägen för att provlyssna pIP?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-05-08 17:01

klickar in på ino forat/tråden & ber någon vänlig skäl att förbarma sig över dig ;)

El. tar en tripp till -08 direkt.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-08 17:40

Affald skrev:klickar in på ino forat/tråden & ber någon vänlig skäl att förbarma sig över dig ;)

El. tar en tripp till -08 direkt.

//JB

Nja.. Stockholm blir nog lite långt.. kan lika gärna ställa frågan här: Någon pIP-ägare i Västra götalands-regionen som kan upplåta lite av sin tid till mig? Själv bor jag 12 mil norr om Gbg utefter E6

//Daniel

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-08 17:40

pIP med 18 rörwatt? Är det en bra ide? ... eller var det var en betingad reflex?

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-08 17:53

Koffe skrev:pIP med 18 rörwatt? Är det en bra ide? ... eller var det var en betingad reflex?

Hehe.. jag har ingen aning. Det var någon som föreslog det.. kanske rent reflexmässigt :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-08 23:10

Koffe skrev:pIP med 18 rörwatt? Är det en bra ide? ... eller var det var en betingad reflex?

Det är inte vad jag i första hand kommer att tänka på heller. Klipsch modeller som verkligen gör en bra rörförstärkare rättvisa är inte så billiga. Classic serien är dom som är bäst eller andra äldre modeller. Kanske kan du hitta ett par Chorus eller Forte till hyffsat pris. Vänta dig inte något allmänt tillbakalutat ljud utan en ljudbild och dynamik som chockar mången normalhögtalar van person.

Självklara kandidater är ju annars Snells K, J och E modeller fram till mark3 iaf.

Jag köpte nyligen ett par audio-nirvana element (Super10) och tänker börja med att bygga föreslagna basreflexlådor till dem. Byggsats kan vara ett alternativ.

Rör och analog diggar tidskriften Hifiworld har ju en del byggprojekt som går att köpa som byggsats efter publicering, som allmänt låter bra samt är lättdrivna med snäll impedanskurva. World audio design kallar dom sig.
Jag och dimitri här i forumet har byggt WAD högtalare och gillar dem.

Snikvarianten som inte är alls dålig är ett par Dali 104. Redan en klassiker i mina ögon och öron.

http://wduk.worldomain.net/acatalog/catalogue.html

Fast har du bara råd så har du något mycket trevligt här! http://www.blocket.se/vi/11848764.htm?ca=18_s

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-09 00:00

Jo, jag vill minnas att jag lyssnade på ett par Klipsch Chorus II i mitten på nittiotalet. Det var verkligen något annat än man var van vid.. oansträngt och dynamiskt. Jag var nära att köpa dom men av någon anledning blev det inte så. Vill minnas att jag köpte ett par QLN reference HD i stället..
Tack för tips och synpunkter förövrigt. Snell E minns jag att jag gillade. Kanske skall kolla begagnat.

//Daniel

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-09 00:06

Ingen personlig erfarenhet. Dock är ju pIP en snäll last så det går med säkerhet mycket bra. Tror att manifestet säger att från 5-10 watt så går det bra om man inte behöver spela riktigt högt. De flesta klarar sig ju egentligen med 5 W.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 00:26

wayfarer skrev:Dock är ju pIP en snäll last så det går med säkerhet mycket bra. Tror att manifestet säger att från 5-10 watt så går det bra om man inte behöver spela riktigt högt. De flesta klarar sig ju egentligen med 5 W.

Jag vet inte heller men brukar det inte sägas att pIP mår bäst med mycket effekt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-09 00:55

piP mår verkligen inte bäst med mycket effekt. Då går dom sönder :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-05-09 00:59

60W ineffekt vid låga frekvenser fick jag höra att basarna tål, på ett ungefär, innan man knäcker pappen; a propos att de jag lämnade in för byte hade tydligt synliga brottskador... :oops: Långt innan dess har elementen bottnat.
Var det 12W som gällde vid svagaste frekvensen?

Fram med bryggade 1090! :P

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 00:59

Jag trodde att 208:an var rekommenderad till pIP? Den är väl på 250 watt. I min värld är allt över 100 watt lätt absurt.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-09 02:02

Koffe skrev:Jag trodde att 208:an var rekommenderad till pIP? Den är väl på 250 watt. I min värld är allt över 100 watt lätt absurt.

Jo sannerligen i min med.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-09 02:04

haha... nä..

men däremot är det inte fånigt med 100w om musikmaterialet är dynamiskt, eller ännu mer, generellt talat.

Jag har 250w/kanal/8ohm men verkligen inte för att spela högt, utan för att hantera dynamiskt material. Skulle tro att min medelnivå är 10-15w...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-09 07:19

nolimitsoya skrev:60W ineffekt vid låga frekvenser fick jag höra att basarna tål, på ett ungefär, innan man knäcker pappen; a propos att de jag lämnade in för byte hade tydligt synliga brottskador... :oops: Långt innan dess har elementen bottnat.
Var det 12W som gällde vid svagaste frekvensen?

Fram med bryggade 1090! :P

Nja, Manifestet nämner följande som högsta ljudtryck och vilken effekt som åstadkommer det:

för piP
108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W)

för piPs
109 dB/par >140 Hz (35 W), 105 dB/par >34 Hz (15 W)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-09 07:23

Mackinley: Vi är ett gäng (jag, Sanny_X, mike34, Affald m.fl.) i Göteborg
som har piP/piPs och du är (säkert) varmt välkommen förbi, vid tillfälle...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-09 11:17

2x18W är nästan ingenting. Max rekomenderar Klipch eller något annat med hög kanslighet. Vad får det kosta? Stor du ut med ett par stora klunsar som kosatr ca 25k, men som har mycket hög känsligthet och låter bra: XL fidelity.
Hög budget: JBL, stage accompany m.fl.

Quad och andra småburkar (piP) kan du glömma direkt. Känsligheten är på tok för låg för att du ska kunna spela så det låter bra.

Budgetvariant: Sondera begagnat marknaden.
Kodord: JBL.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-09 11:35

Max_Headroom skrev:Quad och andra småburkar (piP) kan du glömma direkt. Känsligheten är på tok för låg för att du ska kunna spela så det låter bra.

Fast Ingvar Öhman påstår att han inte demar piP med mera än ca 2x25W. Det är rätt många som har varit imponerade ändå...

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-09 12:26

Hetsporren skrev:Mackinley: Vi är ett gäng (jag, Sanny_X, mike34, Affald m.fl.) i Göteborg
som har piP/piPs och du är (säkert) varmt välkommen förbi, vid tillfälle...

Tackar ödmjukast. Inte omöjligt att jag kommer förbi, vid tillfälle.. :)

//Daniel

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-09 12:28

RogerGustavsson skrev:
Max_Headroom skrev:Quad och andra småburkar (piP) kan du glömma direkt. Känsligheten är på tok för låg för att du ska kunna spela så det låter bra.

Fast Ingvar Öhman påstår att han inte demar piP med mera än ca 2x25W. Det är rätt många som har varit imponerade ändå...

Ja, men det är på en demo det. Ska man leva med grejjorna under längre tid kan det lätt bli annorlunda.
Och en liten högtalare kan av fysiska skäl inte spela speciellt starkt. Även om piP klarar det bättre än i princip allt annat som finns att tillgå i samma storlek.

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-09 12:30

matereo skrev:Jag köpte nyligen ett par audio-nirvana element (Super10) och tänker börja med att bygga föreslagna basreflexlådor till dem. Byggsats kan vara ett alternativ.

Var kan man få tag på ovan nämnda element?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 13:09

Ni som kan räkna på sånt här. Hjälp mej.

Hur ser förhållande mellan peakar och medelnivå ut i RMS (eller vad det kallas). Om man rent hypotetiskt har 18 watt (;-)). Hur stor medelnivå kan man ta ut utan att få clipningar i peakarna.

Om jag skulle gissa - taget ut luften - så skulle jag gissa på ca. 0,25-0,5 watt i medelnivå. Behöver inte högtalarna var av de känsligare sorten då för att det skall bli bra?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-09 17:26

mackinley skrev:Tack för tips och synpunkter förövrigt. Snell E minns jag att jag gillade. Kanske skall kolla begagnat.

//Daniel

Snell E är en bra högtalare. Kräver mycket effekt för att fungera OK. 2x150W och uppåt, typ. Du behöver hen högtalare med känslighet på typ 96dB/W/m eller mer.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-05-09 19:13

RogerGustavsson skrev:Nja, Manifestet nämner följande som högsta ljudtryck och vilken effekt som åstadkommer det:

Vadå 'nja'? Det slog ju fel på en halv watt. :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-09 19:27

Max_Headroom skrev:
mackinley skrev:Tack för tips och synpunkter förövrigt. Snell E minns jag att jag gillade. Kanske skall kolla begagnat.

//Daniel

Snell E är en bra högtalare. Kräver mycket effekt för att fungera OK. 2x150W och uppåt, typ. Du behöver en högtalare med känslighet på typ 96dB/W/m eller mer.

Det där håller jag inte alls med om, det beror helt enkelt på vad man är ute efter. piP fantasterna är knappast ute efter maximal dynamik och högsta realistiska ljudtryck. Som rörfantast kanske man söker andra kvaliteer som det oerhört genomskinliga mellanregister, det tonala flöde eller den gyllene topp som vissa rörförstärkare kan ge.

Snell E var en högtalare Kurt Kaminsky, och Mirre (på veteran hifi )gillade att dema audion programmet på. Rörfetichisterna på Audionote säljer/sålde? egna varianter på K, J och E och deras förstärkarprogram höll sig långt borta från 2x150w.

Det blir lite löjligt i en sån här tråd då de som aldrig själva skulle kunna tänka sig att använda en 18w's rörförstärkare svarar och ger råd och påstår en massa utan att förklara vad man har för ljudideal.
Senast redigerad av matereo 2007-05-10 19:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-09 20:17

Koffe skrev:Ni som kan räkna på sånt här. Hjälp mej.

Hur ser förhållande mellan peakar och medelnivå ut i RMS (eller vad det kallas). Om man rent hypotetiskt har 18 watt (;-)). Hur stor medelnivå kan man ta ut utan att få clipningar i peakarna.

Om jag skulle gissa - taget ut luften - så skulle jag gissa på ca. 0,25-0,5 watt i medelnivå. Behöver inte högtalarna var av de känsligare sorten då för att det skall bli bra?

Du behöver inte gissa, du kan enkelt mäta! Det du behöver veta är ett styckes (en låts) så kallade crest-faktor (är det toppfaktor det heter på svenska, ni som vet?) och den tar du enkelt reda på med hjälp av Svantes eminenta program crest.

Jag har ingen windowsmaskin tillgänglig här, annars hade jag mätt några låtar åt dig.
... tycker jag!

Per

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-09 21:02

För ett ögonblick svindlade det till för ögonen när jag läste, "Jag har ingen windowsmaskin tillgänglig..", innan jag såg fortsättningen. Hu, hemska tanke.

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-09 21:15

Något villrådig tog jag mig en tur till Kungshamn där jag köpt i princip all min hifi sedan 20 år tillbaka. Han hade inte så värst mycket inne men tyckte jag kunde prova dessa:
Bild

Kanske inte idealiska men jag har i alla fall lånat med mig dom hem för att prova. Nu är dom ju inte inspelade än.. och jag åker till Valencia i morgon så jag kan väl inte lyssna nåt större på en vecka.. :(

Men, vad tusan, i Valencia blir det rödtjut och en bestigning av mestalla så jag får väl stå ut :D

Shysst pris han ger mig föresten.. 4000:- Enligt prisjakt kostar dom 5900:-

Jag har lyssnat ett par timmar nu jag tror jag behåller dom. Tänker nog bygga nåt lättdrivet senare.. och högtalare kan man ju inte få för mycket av..

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 21:55

perstromgren skrev:Du behöver inte gissa, du kan enkelt mäta! Det du behöver veta är ett styckes (en låts) så kallade crest-faktor[...]

Intressant. Nu får du hjälpa mej att förstå :-)

Jag mätte de 5*1 minuter musik jag använde för den senaste mp3-testningen. En blandning mellan historisk-, klassisk-,pop- och rockmusik alltså. De är en bra representation av iaf min musiksmak.

Peak level 0.0 dB re FSD
RMS level -12.2 dB re FSD
Crest factor level -12.2 dB

Men sen börjar förvirringen. Den första grejen är att jag trodde att RMS betydde Real Music Signal. Det gör det tydligen inte. Wikipedia ger Root mean square när jag sökte på Crest factor. Riktig musik vet jag vad det är - Root mean square lyssnar jag mera sällan på, om jag säger så ;-)

Visst är dB skalan logaritmisk? Och det är så att medelnivån i musiken är 12.2 dB tystare än den kraftigaste peaken? Så omräknat till förstärkareffekt... dB chart. Det betyder att 12.2 dB ligger mellan en faktor 10 och 100 i effektuttag i förhållande till det maximala effektuttaget?

Med andra ord. Om jag spelade dessa låtar på en 18 watts förstärkare så skulle jag kunna spela med någonstans mellan 0,18 och 1,8 watts effektuttag utan att få klippningar?

Sen är det det här med högtalares känslighet. Någon som vill förklara?

Edit: särskrivning
Senast redigerad av Koffe 2007-05-09 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 22:00

Om vi har lekt med 18 watt på förstärkaren så skulle man kunna fortsätta leka med 90 dB känslighet och jämföra detta med vad nu pIP har. ;-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-09 22:07

Koffe skrev:
perstromgren skrev:Du behöver inte gissa, du kan enkelt mäta! Det du behöver veta är ett styckes (en låts) så kallade crest-faktor[...]

Men sen börjar förvirringen. Den första grejen är att jag trodde att RMS betydde Real Music Signal. Det gör det tydligen inte. Wikipedia ger Root mean square när jag sökte på Crest factor. Riktig musik vet jag vad det är - Root mean square lyssnar jag mera sällan på, om jag säger så ;-)

Visst är dB skalan logaritmisk? Och det är så att medelnivån i musiken är 12.2 dB tystare än den kraftigaste peaken? Så omräknat till förstärkareffekt... dB chart. Det betyder att 12.2 dB ligger mellan en faktor 10 och 100 i effektuttag i för hållande till det maximala effektuttaget?

Med andra ord. Om jag spelade dessa låtar på en 18 watts förstärkare så skulle jag kunna spela med någonstans mellan 0,18 och 1,8 watts effektuttag utan att få klippningar?

Sen är det det här med högtalares känslighet. Någon som vill förklara?

Du förstår alldeles utmärkt, tycker jag! RMS är ett sätt att uttrycka ett slags medelvärde, nämligen just kvadatroten ur medelvärdet för kvadraterna, om du hajar...

12.2dB är mycket riktigt en faktor mellan 10 och 100: 10^1.22= 16,6. Har du alltså 18W tillgängligt så ska du spela med max 18/16,6=1,1W som medelvärde.

Jag har ingen aning om hur känslig en piP är, vet du? Det påverkar hur högt dessa 1,1W eller 18W låter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-09 22:09

Koffe skrev:Om vi har lekt med 18 watt på förstärkaren så skulle man kunna fortsätta leka med 90 dB känslighet och jämföra detta med vad nu pIP har. ;-)

Får nog säga att jag än så länge inte saknar effekt.. har dock lyssnat mest på ganska gles, akustisk musik..

Fan.. nu måste jag fixa högtalarstativ åxå.. just nu får mina OA12 agera
stativ.. inte optimalt kanske.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-09 22:12

Koffe skrev:Om vi har lekt med 18 watt på förstärkaren så skulle man kunna fortsätta leka med 90 dB känslighet och jämföra detta med vad nu pIP har. ;-)

OK, låt oss göra det.

Det innebär att 1W (eler troligen 2,83V) ger 90dB ut vid någon typisk användning. Det innebär att RMS-medelnivån på din musik kommer att låta ungefär med dessa 90dB (0,4dB mer; vi körde ju 1,1W in). Och topparna 12dB högre, precis som du mätt, dvs 102dB.

Jag tror dock att 90dB är i överkant för piP, men jag vet inte, som sagt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 22:13

perstromgren skrev:Jag har ingen aning om hur känslig en piP är, vet du?

Pja - men jag hittade den här tråden på min hemmabio. Där anges känsligheten till 86 dB-2,83 V.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 22:20

perstromgren skrev:Det innebär att RMS-medelnivån på din musik kommer att låta ungefär med dessa 90dB (0,4dB mer; vi körde ju 1,1W in). Och topparna 12dB högre, precis som du mätt, dvs 102dB.

Det innebär att en högtalare med 90dBs känslighet och en 18 watts förstärkare kan klara att återge en slagborrmaskin på en meters avstånd med realistiskt ljudtryck. Nice!

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-09 22:24

Hmm.. kanske lika bra att lämna tillbaks högtalarna.. jag har ju redan tillgång till en slagborr :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-09 22:27

Koffe skrev:
perstromgren skrev:Jag har ingen aning om hur känslig en piP är, vet du?

Pja - men jag hittade den här tråden på min hemmabio. Där anges känsligheten till 86 dB-2,83 V.

Att mäta absolut ljudtryck är, som du kanske vet, mycket svårt. Mina pi60s som är specade till 88db@2.83V är i praktiken precis lika känsliga som ett par JmLab Mezzo Utopia som Focal specar till 92,5dB@2.83V. Tidningen Stereophile tyckte deras känslighet var 90db@2.83V, vi har alltså en skillnad på 4,5dB som mest.
Senast redigerad av Rydberg 2007-05-09 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-09 22:50

Kaffekoppen skrev:
Jag har 250w/kanal/8ohm men verkligen inte för att spela högt, utan för att hantera dynamiskt material. Skulle tro att min medelnivå är 10-15w...

Vad har du för högtalare/rum o framför allt, grannar ,för att kunna spela på
en sådan medelnivå . . . . ?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-09 22:51

hehe!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-09 23:04

Laila skrev:Kaffekoppen skrev:

Vad har du för högtalare/rum o framför allt, grannar ,för att kunna spela på
en sådan medelnivå . . . . ?

Johan Lindroos. Som granne dvs. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-09 23:23

Vee-Eight skrev:
Johan Lindroos. Som granne dvs. Wink

Har hört talas om fenomenet ! :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-10 00:09

Koffe skrev:Det innebär att en högtalare med 90dBs känslighet och en 18 watts förstärkare kan klara att återge en slagborrmaskin på en meters avstånd med realistiskt ljudtryck. Nice!

Jo visst är det! Jag byggde en gång ett par WAD högtalare med 10" bas och hornladdad diskant dom har 94 eller 95 db/1wm (har inte spec kvar) och låter (subjektivt) väldans realistiskt även med en liten förstärkare.

För att återgå till trådämnet så är dom där Pi högtalarbyggsatserna omtyckta av endel med små rörsteg.

http://www.pispeakers.com/contents.html

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-10 07:40

nolimitsoya skrev:
RogerGustavsson skrev:Nja, Manifestet nämner följande som högsta ljudtryck och vilken effekt som åstadkommer det:

Vadå 'nja'? Det slog ju fel på en halv watt. :)

Nej, du nämnde 60 W vid låga frekvenser och det ska de inte tåla enligt specifikationen.... (med glimten i ögat).

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-10 18:03

mackinley, vad är det för högtalare du lånat hem, undrar en nyfiken, som förtvivlat letar efter ett par bra prisvärda stativare om inte bygget av OA-51 blir av?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-05-10 21:42

RogerGustavsson skrev:Nej, du nämnde 60 W vid låga frekvenser och det ska de inte tåla enligt specifikationen.... (med glimten i ögat).

Jag trodde jag påstod att det krävdes 60W för att bryta pappen till småsmulor, och 12W för att få elementen att bottna. ;)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-10 23:36

Kaffekoppen skrev:

Är du helt från vettet? Har du någon hörsel kvar överhuvud taget?

Svårt att komma över 1 watt i ett mindre rum, och du snackar om medelnivå?

Mvh

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-16 18:07

Flamenco skrev:mackinley, vad är det för högtalare du lånat hem, undrar en nyfiken, som förtvivlat letar efter ett par bra prisvärda stativare om inte bygget av OA-51 blir av?

Lessen för att jag inte svarat tidigare. Jag har just kommit hem efter en liten tur till spanien.
Högtalarna är ett par Acoustic Energy AELite two.

Daniel

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-19 10:31

2 x 18 rörwatt räcker långt. Jag läste någon som sa att det nästan inte är ngt alls, tror det var Max som sa det. Allt är så individuellt vad man söker, vad man har för kriterium etc etc. Vad är det för förstärkare du använder? Själv kör jag med 2 x 25 rörwatt och den räcker långt (för mig då är väl viktigt o lägga till här)

Återgå till Köpråd