Moderator: Redaktörer
mackinley skrev:och vad skulle det svaret kunna vara?
Affald skrev:klickar in på ino forat/tråden & ber någon vänlig skäl att förbarma sig över dig
El. tar en tripp till -08 direkt.
//JB
Koffe skrev:pIP med 18 rörwatt? Är det en bra ide? ... eller var det var en betingad reflex?
Koffe skrev:pIP med 18 rörwatt? Är det en bra ide? ... eller var det var en betingad reflex?
wayfarer skrev:Dock är ju pIP en snäll last så det går med säkerhet mycket bra. Tror att manifestet säger att från 5-10 watt så går det bra om man inte behöver spela riktigt högt. De flesta klarar sig ju egentligen med 5 W.
nolimitsoya skrev:60W ineffekt vid låga frekvenser fick jag höra att basarna tål, på ett ungefär, innan man knäcker pappen; a propos att de jag lämnade in för byte hade tydligt synliga brottskador...Långt innan dess har elementen bottnat.
Var det 12W som gällde vid svagaste frekvensen?
Fram med bryggade 1090!
Max_Headroom skrev:Quad och andra småburkar (piP) kan du glömma direkt. Känsligheten är på tok för låg för att du ska kunna spela så det låter bra.
Hetsporren skrev:Mackinley: Vi är ett gäng (jag, Sanny_X, mike34, Affald m.fl.) i Göteborg
som har piP/piPs och du är (säkert) varmt välkommen förbi, vid tillfälle...
RogerGustavsson skrev:Max_Headroom skrev:Quad och andra småburkar (piP) kan du glömma direkt. Känsligheten är på tok för låg för att du ska kunna spela så det låter bra.
Fast Ingvar Öhman påstår att han inte demar piP med mera än ca 2x25W. Det är rätt många som har varit imponerade ändå...
mackinley skrev:Tack för tips och synpunkter förövrigt. Snell E minns jag att jag gillade. Kanske skall kolla begagnat.
//Daniel
RogerGustavsson skrev:Nja, Manifestet nämner följande som högsta ljudtryck och vilken effekt som åstadkommer det:
Max_Headroom skrev:mackinley skrev:Tack för tips och synpunkter förövrigt. Snell E minns jag att jag gillade. Kanske skall kolla begagnat.
//Daniel
Snell E är en bra högtalare. Kräver mycket effekt för att fungera OK. 2x150W och uppåt, typ. Du behöver en högtalare med känslighet på typ 96dB/W/m eller mer.
Koffe skrev:Ni som kan räkna på sånt här. Hjälp mej.
Hur ser förhållande mellan peakar och medelnivå ut i RMS (eller vad det kallas). Om man rent hypotetiskt har 18 watt (;-)). Hur stor medelnivå kan man ta ut utan att få clipningar i peakarna.
Om jag skulle gissa - taget ut luften - så skulle jag gissa på ca. 0,25-0,5 watt i medelnivå. Behöver inte högtalarna var av de känsligare sorten då för att det skall bli bra?
perstromgren skrev:Du behöver inte gissa, du kan enkelt mäta! Det du behöver veta är ett styckes (en låts) så kallade crest-faktor[...]
Koffe skrev:perstromgren skrev:Du behöver inte gissa, du kan enkelt mäta! Det du behöver veta är ett styckes (en låts) så kallade crest-faktor[...]
Men sen börjar förvirringen. Den första grejen är att jag trodde att RMS betydde Real Music Signal. Det gör det tydligen inte. Wikipedia ger Root mean square när jag sökte på Crest factor. Riktig musik vet jag vad det är - Root mean square lyssnar jag mera sällan på, om jag säger så
Visst är dB skalan logaritmisk? Och det är så att medelnivån i musiken är 12.2 dB tystare än den kraftigaste peaken? Så omräknat till förstärkareffekt... dB chart. Det betyder att 12.2 dB ligger mellan en faktor 10 och 100 i effektuttag i för hållande till det maximala effektuttaget?
Med andra ord. Om jag spelade dessa låtar på en 18 watts förstärkare så skulle jag kunna spela med någonstans mellan 0,18 och 1,8 watts effektuttag utan att få klippningar?
Sen är det det här med högtalares känslighet. Någon som vill förklara?
Koffe skrev:Om vi har lekt med 18 watt på förstärkaren så skulle man kunna fortsätta leka med 90 dB känslighet och jämföra detta med vad nu pIP har.
Koffe skrev:Om vi har lekt med 18 watt på förstärkaren så skulle man kunna fortsätta leka med 90 dB känslighet och jämföra detta med vad nu pIP har.
perstromgren skrev:Jag har ingen aning om hur känslig en piP är, vet du?
perstromgren skrev:Det innebär att RMS-medelnivån på din musik kommer att låta ungefär med dessa 90dB (0,4dB mer; vi körde ju 1,1W in). Och topparna 12dB högre, precis som du mätt, dvs 102dB.
Koffe skrev:perstromgren skrev:Jag har ingen aning om hur känslig en piP är, vet du?
Pja - men jag hittade den här tråden på min hemmabio. Där anges känsligheten till 86 dB-2,83 V.
Jag har 250w/kanal/8ohm men verkligen inte för att spela högt, utan för att hantera dynamiskt material. Skulle tro att min medelnivå är 10-15w...
Laila skrev:Kaffekoppen skrev:Jag har 250w/kanal/8ohm men verkligen inte för att spela högt, utan för att hantera dynamiskt material. Skulle tro att min medelnivå är 10-15w...
Vad har du för högtalare/rum o framför allt, grannar ,för att kunna spela på
en sådan medelnivå . . . . ?
Koffe skrev:Det innebär att en högtalare med 90dBs känslighet och en 18 watts förstärkare kan klara att återge en slagborrmaskin på en meters avstånd med realistiskt ljudtryck. Nice!
nolimitsoya skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, Manifestet nämner följande som högsta ljudtryck och vilken effekt som åstadkommer det:
Vadå 'nja'? Det slog ju fel på en halv watt.
RogerGustavsson skrev:Nej, du nämnde 60 W vid låga frekvenser och det ska de inte tåla enligt specifikationen.... (med glimten i ögat).
Jag har 250w/kanal/8ohm men verkligen inte för att spela högt, utan för att hantera dynamiskt material. Skulle tro att min medelnivå är 10-15w...
Flamenco skrev:mackinley, vad är det för högtalare du lånat hem, undrar en nyfiken, som förtvivlat letar efter ett par bra prisvärda stativare om inte bygget av OA-51 blir av?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster