Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:En begagnad Secntec DiAna. Borde gå att få för några 100-lappar. Prestandan är fortfarande i toppskiktet.
shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
paa skrev:shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
Kan du peka på ett trovärdigt sådant utlåtande?
Om du vill och bor i Sthlm, så kan du få låna min Benchmark DAC1 och se om du hör nån skillnad gentemot tex squeezrboxen. Min gissning är att du inte gör det (för att provocera lite).Falken skrev:VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC?
(skall användas mellan squeezbox classic och försteg)
Kom med förslag.
Falken
Jag fattar inte det där resonemanget, varför köpa skivor när man kan ladda ner goa sinustoner gratis?AndersP skrev:Sist jag kollade kunde man köpa ett hundratal fullpris-cd för den summa en Benchmark betingar. Sug på den karamellen!
Bamsefar skrev:En beggad Benchmark DAC-1.
shifts skrev:paa skrev:shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
Ja, låt mig leta upp det nummer av LTS där det testas Denon 1802 som jämförs mot Sentec DiAna (som ju är, eller var, LTS referens). De detekterade en skillnad, men liten sådan har jag för mig.
shifts skrev:paa skrev:shifts skrev: Särskilt när man får höra att DAC:en i vissa denonrecievers står sig bra mot referensdac:ar.
Ja, låt mig leta upp det nummer av LTS där det testas Denon 1802 som jämförs mot Sentec DiAna (som ju är, eller var, LTS referens). De detekterade en skillnad, men liten sådan har jag för mig.
Denon AVR 1802 har inte något problem att spela upp sin2-pulsen. Dock kan en mindre färgning detekteras även från dess DAC.
Skall man jämföra kan man säga att sin2-pulsen återgavs 35%-igt av 3802 men kanske 98%-igt av 1802.
paa skrev:Men, hur ska man kunna överföra detta till någon användbar information om kvaliteten hos D/A-omvandlaren hos de olika Denon-modeller som finns idag?
paa skrev:Du verkar ha i stort sett rätt. MoLT skrev så här i nr 1 2002:Denon AVR 1802 har inte något problem att spela upp sin2-pulsen. Dock kan en mindre färgning detekteras även från dess DAC.
Skall man jämföra kan man säga att sin2-pulsen återgavs 35%-igt av 3802 men kanske 98%-igt av 1802.
Men, hur ska man kunna överföra detta till någon användbar information om kvaliteten hos D/A-omvandlaren hos de olika Denon-modeller som finns idag?
Annat än att dyrast inte självklart är bäst.
AndersP skrev:Dags för mig att provocera lite kanske?
Grabbar; Om ni har begränsade resurser att lägga på hifi: använd befintlig DAC och köp istället gardiner, mattor, högtalare och sånt eller kanske tom en förstärkare.
Ännu mer provokativt?
Sist jag kollade kunde man köpa ett hundratal fullpris-cd för den summa en Benchmark betingar. Sug på den karamellen!
OliT skrev:Jag har en Carat UD1 hemma just nu som jag testar ( http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=718030 ) . Jag är inte våldsamt imponerad av ljudkvaliteten även fast det försvann en hel del oljud från bakgrunden. Det blir nog en SB3 i framtiden, tror jag.
Kaffekoppen skrev:Nu är inte DAC-1 testad av LTS, men den utklassar Dianan enlilgt, åtminstone en av dem som ursprungligen testade Dianan. Nu är ju frågan om den mellanskillnaden i investering kan läggas på något annat som kanske har större effekt för totalresultatet.
rhenrics skrev:Kaffekoppen skrev:Nu är inte DAC-1 testad av LTS, men den utklassar Dianan enlilgt, åtminstone en av dem som ursprungligen testade Dianan. Nu är ju frågan om den mellanskillnaden i investering kan läggas på något annat som kanske har större effekt för totalresultatet.
blir lite skeptisk när jag hör uttryck som "utklassar" etc i sådana här sammanhang. Det var alltså stor skillnad till det bättre? Hur går det till när Dianan redan var en referens och alltså borde vara extremt nära vad som går att åstadkomma i form av dekodningsmässig fulländning?
Sänker ju förtroendet för LTS en smula med dylika uttalanden, typ "vår förra referens som ansågs vara ej hörbart färgande utklassas nu av denna nya DAC". Sådant trodde jag hörde hemma i reklamfinansierade hifitidningar och andra former av reklamblad...
Kaffekoppen skrev:rhenrics skrev:
Bra!
Precis den reaktionen jag sökte. Det är sund skepsis.
Men saken är den, om du läser det som står, istället för att tolka och värdera, så framstår det två saker:
a) DAC-1 är inte testad av LTS. Det är en bedömning av en enskilld person jag återger utan att lägga någon värdering på alls. Det står ju var och en fritt att lägga en sådan bedömning och det måste väl vara okej att återge den? Huruvuda den är hörbart bättre än Dianan har jag däremot ingen aning om, men det är väl möjligt att den är 10-15ggr bättre mätbart presterande. Passrar det hörseltröskeln eller inte är en helt annan fråga och det kräver en f/e-test för att utröna. Det vet jag inte om det kommer utföras någon.
b) Jag tycker kanske att man borde fundera över om det inte borde ge bättre utdelning på annan plats i kedjan med den påsen pengar.
Överhuvudtaget tror jag vi kommer få se allt fler produkter , dvs försteg/2-kanalsförstärkare/flerkanalsförstärkare, med inbyggda högkvalitativa DACar och således försedda med digitala ingångar framöver.
För den delens skull, jag var inte inblandad i testet av Dianan och har inte läst testrapporten, men det har tydligen du? Var den rapporterad som helt transparant, eller rapporterad som det bästa som fanns att tillgå - så bra att den blev värd att rekommendera?
Kaffekoppen skrev:DAC-1 har ett mätbart (och hörbart?) diskantfall
Bamsefar skrev:Kaffekoppen skrev:DAC-1 har ett mätbart (och hörbart?) diskantfall
Tja jag hör i alla fall rätt dåligt över 16kHz - så det diskantfallet, som är relativt litetär i mitt fall i alla fall inte hörbart....
Men DAC-1ans driv är hörbart, men det är min åsikt och helt klart subjektivt....
OliT skrev:Ursäkta? Den här kostar 1200:- och är alltså inte direkt dyrare än SB.
Falken skrev:OliT skrev:Ursäkta? Den här kostar 1200:- och är alltså inte direkt dyrare än SB.
Vad jag menar e att SB transpoter har en bättre DAC än SB classic
Falken
OliT skrev:Falken skrev:OliT skrev:Ursäkta? Den här kostar 1200:- och är alltså inte direkt dyrare än SB.
Vad jag menar e att SB transpoter har en bättre DAC än SB classic
Falken
SB3 är den som också kallas för SB Classic.
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... ezebox.htm
En transporter är nog inte något jag kommer att köpa, den vanliga känns som väldigt mycket bang for the buck.
Kan inte annat än hålla med, hittade min Benchmark i flyttkartongen i fredags och kopplade in den, vilken skillnad jämfört med Denon 2106 (subjektivt här också så klart)... Nu ska jag bara få bort lite karonger till och även koppla in mitt slutsteg 1080 så ska det bli lite liv i L6:orna!Men DAC-1ans driv är hörbart, men det är min åsikt och helt klart subjektivt....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster