Vilken subbas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Vilken subbas

Inläggav 2-ch » 2008-05-28 14:37

Jag är ute efter en subbas, och skulle bli glad åt några tips på vägen.

Den ska kunna ge både djup och smäll, men är inte avsedd att användas för film.
Pris mellan 5 och 10 tusen.
Den ska komplettera mina NHT 3.3 som drivs av ett Yamaha steg MX-1000.
Har funderat på Sunfire, men är den inte mest för film?
Vad är förresten skilnaden mellan en film och musik subba? Är den bra borde den väl fungera till båda.
Har en audio pro B4-200 i en annan anläggning men inte en till av den storleken hemma säger sambon.
SVS har jag bara läst om, men det jag läst har varit lovord.
Gillar ett basrikt varmt ljud. Rummet det ska stå i är 25-30kvm i vinkel.
Musikstilar jag gillar är pop, blues, jazz och rock. Ähh... det mesta utom opera.
Köper det mesta av mina stereoprylar begagnat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vilken subbas

Inläggav IngOehman » 2008-05-28 15:26

2-ch skrev:Jag är ute efter en subbas, och skulle bli glad åt några tips på vägen.

Spelar det någon roll vad den är avsedd för? Är det inte dess egenskaper som är det intressanta? Och vad får dig att antyda att de skulle vara olika för musik och film? Det är ju ljudåtergivning i båda fallen.

Eller ser du hellre en subwoofer som en grunka som skapar bas än en som återger bas, och att de behöver skapa olika saker beroende på om ljuden hör till musik eller hör till film?

Eller du menar kanske bara att man kan ställa lägre krav på en subwoofer för musik, eftersom man kan vara säker på att det inte kommer att förekomma några jättelika explotioner som behöver kunna återges? (Däremot kan man såklart aldrig vända på det och ställa mindre krav för film, för film är ju nästan med garanti full av musik.)

2-ch skrev:Pris mellan 5 och 10 tusen.

Besrkiv hur du tycker att basen från NHT 3.3 låter, och vad du tycker om det, så är det lättare att bilda sig en uppfattning om vad du söker.

2-ch skrev:Har funderat på Sunfire, men är den inte mest för film?

Berätta vad du menar kännetecknar en subwoofer som är avsedd för film? :o

2-ch skrev:Vad är förresten skilnaden mellan en film och musik subba? Är den bra borde den väl fungera till båda.

Är det någon annan än du som antytt något annat. ;)

2-ch skrev:Musikstilar jag gillar är pop, blues, jazz och rock. Ähh... det mesta utom opera.

Aha, en dansbandskille!

Vh, iö

- - - - -

PS. Välkommen till faktiskt om ingen redan sagt det!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-28 15:42

behövs det verkligen en subbas till NHT 3.3?! Trodde två tolvor i slutna lådor med så mycket golv och väggstöd skulle ge all bas man behöver*..
Har du ett väldigt stort rum?

edit: *dom ger väl ändå fullvärdig bas ner till 20hz
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-28 15:54

Ska förtydliga mig.

Har läst om subwoffer med omkopplare på, typ film/musik.
Men jag vill inte tro att en bra sub inte skulle klara båda utan att ställas om. Däremot har jag inte någon erfarenhet av dessa därför ber jag om tips här.

Spelar det någon roll vad den är avsedd för? Är det inte dess egenskaper som är det intressanta? Och vad får dig att antyda att de skulle vara olika för musik och film? Det är ju ljudåtergivning i båda fallen.

Naturligtvis är det egenskaperna jag är ute efter. Men jag får släppa på mina felaktiga antaganden om film/musik delen. Så... släppt.

Eller ser du hellre en subwoofer som en grunka som skapar bas än en som återger bas, och att de behöver skapa olika saker beroende på om ljuden hör till musik eller hör till film?

Hmmm... svår fråga. Nej, inte ska den skapa egen bas, men hur vet jag om den återskapar eller färgar basen? Nej, du... den kan jag inte ge ett bra svar på.
Men nivån på basen jag vill ha är nog något högre än vad som var tänkt vid inspelningen gissar jag.

Besrkiv hur du tycker att basen från NHT 3.3 låter, och vad du tycker om det, så är det lättare att bilda sig en uppfattning om vad du söker.

Underbar!! Djup! Det är de första högtalare jag har haft som gräver så djupt i basen. Men jag vill gärna ha mer av den varan.

Aha, en dansbandskille![/quote]
Ha ha... ja kanske det kanske.

- - - - -

PS. Välkommen till faktiskt om ingen redan sagt det!

Tackar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-28 16:01

Kraniet skrev:behövs det verkligen en subbas till NHT 3.3?! Trodde två tolvor i slutna lådor med så mycket golv och väggstöd skulle ge all bas man behöver*..
Har du ett väldigt stort rum?

edit: *dom ger väl ändå fullvärdig bas ner till 20hz

Behövs och behövs... definiera behövs.
Nej, jag har inte ett stort rum, 25-30kvm med öppen planlösning till övervåningen.
Jo, dom närmar sig nog 20Hz. Men jämför jag men min subwofer (se ovan) så kan dom ju inte leverera samma ljudtryck vid låga frekvenser.
Misstolka mig inte nu bara, mina 3.3 är suveräna.
Det är sällsynt med den formen av djupbas i en golvhögtalare.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-05-28 16:06

Du har redan såpass bra baskapacitet samt elementarea att en sub onekligen bara kommer att ställa till det för dig.

För det första så är EN subbas alltid en kompromiss.

För det andra skulle även 3.3:orna behövas delas av för att inte skapa problem i övergången till subbasen.

För det tredje behöver du en riktigt stöddig subbas för att kunna erhålla högre ljudtryck/mindre dist i basområdet jämfört med dom tolvor som sitter i 3.3:orna. Och det kostar definitivt mer än den budget du tänkt dig.

Mitt tips, skaffa en tonkontroll

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-29 08:34

David_A skrev:Du har redan såpass bra baskapacitet samt elementarea att en sub onekligen bara kommer att ställa till det för dig

Menar du att jag borde nöja mig?
Jag tror att det går att få ett ljud som jag är mer nöjd med.

David_A skrev:För det första så är EN subbas alltid en kompromiss.

Jovisst, men budget, utrymme, VAF osv. sätter begränsningar.

David_A skrev:För det andra skulle även 3.3:orna behövas delas av för att inte skapa problem i övergången till subbasen.

Men om subwoofern har aktiv delning då?

David_A skrev:För det tredje behöver du en riktigt stöddig subbas för att kunna erhålla högre ljudtryck/mindre dist i basområdet jämfört med dom tolvor som sitter i 3.3:orna. Och det kostar definitivt mer än den budget du tänkt dig.

Stöddig subbas, det låter mumma det. Ibland vill jag spela högre än vad som är nyttigt.
Aj då... har jag spräckt budgeten redan. Kan du ge några exempel på vad du anser skulle vara värt att titta närmare på?
Jag är ute efter ett annat ljudtrycket än vad 3.3orna ger. Är förstärkaren för klen?
Jag kanske skulle titta efter en anna förstärkare istälet.

David_A skrev:Mitt tips, skaffa en tonkontroll

Det har jag redan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-29 09:00

känslan av "attack" och "snabbhet" brukar ofta relateras till vissa former av distorsion. Så det kan helt enkelt vara så att du har för "ren" basåtergivning i dom där högtalarna.

Men sen tror jag nog att de kräver sin stärkare också. Det är ändå en 12 tums bas med hyffsat tung kon avstämd för lågbas. För att inte tala om de andra elementens behov dessutom.

ett tips kan ju vara att låna hem ett rotel 1090 eller NAD 208 om du kan hitta dom förstås. Annars nåt liknande kraftigt och neutralt steg. Om en liten högtalare som piP blir bättre av starkare stärkare så borde en så stor högtalare påverkas på liknande sätt.

NHT 3.3 hör ju till en av de bästa högtalarna som gjorts. En sann fullregisterhögtalare. Att lägga till en sub bara sådär känns lite si och så kan jag tycka.

Dock ska man väl tillägga att en del beskyllt högtalaren för att vara "typiskt amerikansk" med sin "runda" och "feta" bas. Men det löser du inte genom en sub, det tror inte jag iaf.
Men som sagt prova en annan stärkare med mer effekt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-29 09:20

2-ch.... nu har du ett litet dilemma... nämligen det att värdera svaren du fått...

Jag vet inte hur bra du kan forumet och medlemmarna här, men det finns en (del-)mängd medlemmar här vars petighet på återgivningen är extrem. Inte så till vida att de har fel, men det är en värderingsfråga om du verkligen vill/behöver lägga dig på den nivån. Det beror ju på vad man är van vid och vart man vill.

Och när jag menar petighet, så är det inte vanlig petighet utan "ultra-über-hyper-toppperfekt-kompromissar inte en mm-så in i vassen-petiga".

I 3.3 har du en fantastiskt bra högtalare (grattis!) med bra kapacitet i basen, men du vill ha lite mer nivå i botten. Då kan det redan vara så att du måste diskvalificera lite av svaren, för på deras petighetsnivå kanske du inte skall lägga på mer för att det då blir "för mycket". Så... antingen tänker du om eller så går vi vidare på egen hand.

I så fall... om du skall integrera högtalare med baslådor så är uppfattningen hos många av oss (av återgivningstekniska skäl) att delningen bör ske vid 80Hz för att integrationen/övergången skall bli som bäst. Men då går du miste om att nyttja den fina kapaciteten du har... och det kan jag förstå om du inte vill... så då får vi kompromissa lite till... och säga... men då får du prova på egen hand att lägga på aktiva subwoofers och se om effekten av det är att du blir nöjd... eller om du kommer att konstatera att du förlorar kvalité i ljudet på ett sätt att inte kvantitetsökningen i det stora hela ger ett plus.

För många så funkar faktiskt tillskottet med subwoofer ifall den i sig själv är tillräckligt dist-fri. För andra så faller det ur på andra parametrar.

Jag skulle säga.... låna hem något vettigt och prova hur det blir... funkar det för dig så funkar det... annars ta en vända till här och så får du plocka bort kompromiss för kompromiss tills det blir bra nog.

( Vilken subwoofer du bör prova kan jag däremot inte svara på ifall du inte tänker prova Öhmans basmoduler... jag har ingen marknadskoll på subwoofers. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-29 09:37

Ok, nu har jag 2 tester att utföra, som jag redan borde gjort men som inte blivit av.

Jag börjar med det jag har för att avgöra var den mest prisvärda uppdateringen ligger.
Har ju idag ett slutsteg som lämnar 2x260W 8Ohm 0,003%THD. 3.3:orna ligger på 6Ohm.
Så nog trodde jag att det skulle vara ”tillräckligt” även för dessa törstiga högtalare.
Men nu ska jag gå den andra vägen som prov. Att ta mina små favoritblock, Sentec ACM-1 och testa med. Dessa lämnar 1x120w. Blir det sämre så borde det betyda att det blir bättre med ännu mer kraft bakom. I alla fall en fingervisning åt vilket håll man ska gå. Rätta mig om jag tänker fel. Dom har mer än en gång visat sig vara mycket kompetenta, inte minst när det kommer till basen.

Steg 2 blir jobbigare, att baxa ner min subwoofer (pust) och prova med den. Ger träning om inte annat. Den har ett inbyggt delningsfilter vilket gör att jag med den kan bestämma hur djupt dom andra högtalarna ska gå. Den har det där rätta knuffen i lågbasområdet som för mig har blivit en referens om hur det ska låta.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-29 09:55

Vad är lågbas för dig? Vilka slags ljud/toner/instrument/effekter/rytmer? Har du kontrollerat vilka frekvenser det faktiskt rör sig om (t ex genom att studera cd-spår i datorn eller genom mätning)?

Följdfrågan är vad för slags tonkontroll du har. Ger den en allmän puckel runt 100 Hz eller kan du ställa in parametriskt så att den ger en knuff precis där du vill ha den?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-29 09:56

Nattlorden skrev:2-ch.... nu har du ett litet dilemma... nämligen det att värdera svaren du fått...

Tack Nattlorden för det kloka svaret.
Nej, jag har inte tillräcklig erfarenhet av det här forumet för att ha lärt mig den über petighet som råder. Men jag är van att gå min egen väg för att få till det jag vill ha.
Däremot har jag stort tålamod med de som ger råd. Även om dom är über petiga. Till sist är det ju ändå jag som bestämmer.

Nattlorden skrev:I 3.3 har du en fantastiskt bra högtalare (grattis!)

Jo tack, det har jag märkt. Dom överträffade mina förväntningar, även vad det gäller djupet... ja rent fysikst också!

Nattlorden skrev:( Vilken subwoofer du bör prova kan jag däremot inte svara på ifall du inte tänker prova Öhmans basmoduler... jag har ingen marknadskoll på subwoofers. )

Har inte hört Öhmans basmoduler, men har inget emot tips på något passande från honom, tvärt om. Men det slutar väl med att man går och suktar efter ett par piP sen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 10:00

Jag ser en löjligt rolig lösning för dig. Dela dina NHT3.3 (fantastiska) vid 80hz, lägg upp slantar och köp 4st NHT1259 basar till och placera dem i rummet. Var och en av den kräver ca 117L sluten låda ;)

Alternativ två, vilket troligen är det du vill göra, men som jag inte direkt rekommenderar, är att koppla in en sub "vid sidan" av dina NHT högtalare. Det kommer ge dig mer action i basen, men det är, seriöst sagt, omöjligt att få dem att få samma fina fasgång och artikulation i basområdet som dina fantastiska högtalare ger. De är nämligen enastående som riktigta fullrangehögtalare! Men det kanske är något du kan leva med när det är film på gång, och hur man än vrider och vänder på det är ju upplevelsen det viktiga.

För att det skall vara nån vitts med det hela kräver det nog att du tittar på långslagiga 12" eller tom 15" lösningar. Nått mindre fjuttigt kommer bara tappa orken innan dina egna högtalare börjar få svårt att andas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 10:01

2-ch skrev:
Nattlorden skrev:I 3.3 har du en fantastiskt bra högtalare (grattis!)

Jo tack, det har jag märkt. Dom överträffade mina förväntningar, även vad det gäller djupet... ja rent fysikst också!

:lol: :lol: :lol:

Ja, det är rätt djupa leksaker ;)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-29 10:11

guldfisk skrev:Vad är lågbas för dig? Vilka slags ljud/toner/instrument/effekter/rytmer? Har du kontrollerat vilka frekvenser det faktiskt rör sig om (t ex genom att studera cd-spår i datorn eller genom mätning)?

Följdfrågan är vad för slags tonkontroll du har. Ger den en allmän puckel runt 100 Hz eller kan du ställa in parametriskt så att den ger en knuff precis där du vill ha den?

Till att börja med så kan jag direkt svara nej på mätningar.

Ska jag ge mig på en förklaring på vilken sort lågbas jag är ute efter så blir det tre svar. Den ena sorten är den som mer känns som om luften inne i rummet inte får plats längre, ett övertryck. Den andra sätter möblerna i gungning. Sist kommer den som hamnar uppåt en 100Hz, den som ger en hästspark i magen. Nu är det knappt sub längre va?
Det är svårt att förklara i ord, men lätt när man hör det. Den första ger en lätt illamående känsla, den andra kittlar i baken, den tredje skrämmer.

Fäljdfrågans svar är parametrisk,men inte tillräckligt exakt, 12band bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-29 10:13

Kaffekoppen skrev:Jag ser en löjligt rolig lösning för dig. Dela dina NHT3.3 (fantastiska) vid 80hz, lägg upp slantar och köp 4st NHT1259 basar till och placera dem i rummet. Var och en av den kräver ca 117L sluten låda ;)

Varifrån skall han få tag på dem? De görs ju inte längre... skall han köpa fler par 3.3or och slakta dem på basar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-29 10:15

Nattlorden skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag ser en löjligt rolig lösning för dig. Dela dina NHT3.3 (fantastiska) vid 80hz, lägg upp slantar och köp 4st NHT1259 basar till och placera dem i rummet. Var och en av den kräver ca 117L sluten låda ;)

Varifrån skall han få tag på dem? De görs ju inte längre... skall han köpa fler par 3.3or och slakta dem på basar?

Kan väl köpa ett par 1259 av dig, dom som du inte använder. :wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-29 10:23

JA JA JA... säger känslan, men sen kommer verkligheten ikapp. VAF = 0 = uteslutet. Då ska tilläggas att jag ändå är rätt lyckligt lottat.

Alternativ två var ju det jag var ute efter. Men den här anläggningen är dedikerad 2 kanal. Filmljudet får hanka sig fram på mitt andra system.
Tände på det där med multikanal en gång, men har lämnat det träsket bakom mig. Nu är den 2 eller 2.1 som gäller för mig.
Och visst är upplevelsen det som betyder något. Pengarna kan ju användas till skivor tex.

Men jag ta till mig ditt tips om inga fjuttiga element.
Tackar kaffekoppen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-29 10:53

paa skrev:Kan väl köpa ett par 1259 av dig, dom som du inte använder. :wink:

Har i helgen blivit av med lite möbler som stod i garaget så nu har möjligheterna att fixa till sista två lådorna ökat högst markant. Ser tyvärr att något hamnat ovanpå och gett report i den målningen som var gjord, så det blir fler slipa/måla-pass än jag tänkt. Men nu blir det varmt snart så då torkar det snabbare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 11:07

Nattlorden skrev:

De finns beggade lite då och då. Sanny-X har nyligen köpt tre till och har numera 7st.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-29 11:37

Intressant beskrivning av basen. Jag är dock fortfarande intresserad av vilka toner/instrument/effekter/rytmer som åstadkommer dina olika upplevelser.
2-ch skrev:Fäljdfrågans svar är parametrisk,men inte tillräckligt exakt, 12band bara.

Menar du grafisk eq (fasta band), snarare än parametrisk (valfri centerfrekvens samt bredd/Q-värde i ett antal "band")?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-05-29 12:46

Har inget att säga i sakfrågan, men vill bara konstatera att skaran användare av Yamahaslutsteg växer ytterligare med ditt inträde på Faktiskt. Av någon anledning ett av det mer populära slutstegsmärkena på forumet :) 8) .

/en john med ett pc2602

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-29 12:54

guldfisk skrev:Intressant beskrivning av basen. Jag är dock fortfarande intresserad av vilka toner/instrument/effekter/rytmer som åstadkommer dina olika upplevelser.

Hmmm... vilka toner... nej du det sättet att svara på klarar jag inte. Jag är inte musiker. Borstett från det uppenbara då, bastoner.
Instrument, tja... elektroniska, kontrabas, orgel är ju några givna.
Effekter, tex när en hel symfoniorkester brakar till i ett kort snabbt utfall. Eller en baskagges sluggerliknande smäll.
Rytm... Då tänker jag musikstilar. Men att höra flera olika basgångar i samma låt då.
En inte helt rätt och riktig bild av vad jag menar, men ett försök.

Ja, grafisk eq.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-11 15:45

Nu har i alla fall en liten test blivit av. Istället för att baxa ner subban blev det 3.3 orna som fick komma upp. Och visst kom det där sista som jag tidigare saknade. Men då var det istället andra problem. Det lät helt enkelt bättre när dom stod nere i de övre registren. Delningen ställdes på 80Hz. Drivningen sker nu med de mindre monoblocken, så där kan eventuellt en del av förklaringen ligga. Men även den sämre placeringen spelar nog in. Hur mycket plats behövs på sidan av dom egentligen. Den sida som basen är på spelar nu in mot en bänk, med en luftspalt på 15 cm räcker det ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-11 16:17

2-ch skrev: Eller en baskagges sluggerliknande smäll.

En baskagge ligger inte så djupt i frekvens. Mycket av "smällen" får man av ljudtrycket också.

Jag tror att den bästa lösningen för dig, men den budget du har är att köra NHT-högtalarna som budget och skaffa en parametrisk EQ. Gärna programerbar. Jag känner inte till högtalarnas känslighet, men har svårt att tro att effekten inte skulle räcka.

Ett alternativ som inte heller är så jävla dumt är inte köpa något nu och istället samla mer pengar för att skaffa dig ett seriöst subbassystem, senare. Man vnner väldigt mycket på att ha 2 basar istället för en, och man gör ytterligare en stor förbättring på att ha 4 i stället för 2. Mycket bättre med 4 10"are än 2 st 15".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-08-11 19:49

2-ch skrev:Jag är ute efter en subbas, och skulle bli glad åt några tips på vägen.

Pris mellan 5 och 10 tusen.
Har funderat på Sunfire, men är den inte mest för film?
Vad är förresten skilnaden mellan en film och musik subba? Är den bra borde den väl fungera till båda.
Har en audio pro B4-200 i en annan anläggning men inte en till av den storleken hemma säger sambon.
SVS har jag bara läst om, men det jag läst har varit lovord.
Gillar ett basrikt varmt ljud. Rummet det ska stå i är 25-30kvm i vinkel.
Musikstilar jag gillar är pop, blues, jazz och rock. Ähh... det mesta utom opera.
Köper det mesta av mina stereoprylar begagnat.

Om storleken är viktig och du kan tänka dig att bygga själv så skulle kanske 2 stycken mindre slutna lådor med Peerless XLS vara en tanke?

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-08-12 09:58

eller köp de här så blir det kanske fart på basen:
http://www.minhembio.com/Mich/marknad/199156

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-08-12 10:49

Nån form av SVS-bas borde väl kunna funka kapacitetsmässigt rätt högt i ljudstyrka. Frågan e ju som många nämnt hur det blir med matchning till nuvarande högtalare som ju i mina öron är nåt av de bästa jag hört. Kanske om man delar dem lite högre och låter en bra sub bara ta tonerna under eller så.

Visst tror jag även en "sämre" sub kan fylla ut de undre tonerna men det kan mycket väl bli så att man förstör allt om det inte är genomtänkt. Fast e man riktig basnarkoman kanske man inte bryr sig om det riktiga finliret. Fast ett par 3.3 drivna av starkt steg utan dist spelar ju säkerligen rätt mycket högre i nivå än de flesta subbar klarar utan att gå sönder eller låta skit.

Kanske nån form av Buttkicker som fästs i soffa eller vad man nu sitter i kan vara ett alternativ som utfyllnad i Infraområdet om det nu bara är känslan man är ute efter?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-12 13:50

Max_Headroom skrev:En baskagge ligger inte så djupt i frekvens. Mycket av "smällen" får man av ljudtrycket också.

Helt rätt, men det är en del av det jag är ute efter. Att fysiskt känna musiken.
Ska fundera på det där med en parametrisk EQ. Men vad är bra/dåligt med dessa då, vet inte vad jag ska titta efter.
Känsligheten på högtalarna ligger på 87dB, alltså ganska tröga.
Max_Headroom skrev:Ett alternativ som inte heller är så jävla dumt är inte köpa något nu och istället samla mer pengar för att skaffa dig ett seriöst subbassystem, senare.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-12 13:53

80-talet skrev:eller köp de här så blir det kanske fart på basen:
http://www.minhembio.com/Mich/marknad/199156

Inte dåligt! Men när man redan nu ligger på övre gränsen för WAF med en 200 liters sub så får man välja... nej det blir inte 4st. 250 liters till i alla fall.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-12 14:00

BengtO skrev:Fast ett par 3.3 drivna av starkt steg utan dist spelar ju säkerligen rätt mycket högre i nivå än de flesta subbar klarar utan att gå sönder eller låta skit.

Visst, fint och djupt spelar dom men jag saknar sparken.

Buttkicker har jag inte provat, någon som har erfarenhet av dessa?
Det en behöver ju inte förta det andra.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-08-12 14:16

Du kan ju alltid sälja dina NHT till mig för en femhundring och sen köpa 2-4 stora Cerwin Vega med massa stora basar.. ;)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-12 15:54

BengtO skrev:Du kan ju alltid sälja dina NHT till mig för en femhundring och sen köpa 2-4 stora Cerwin Vega med massa stora basar.. ;)

Ha ha... ja då blir ju i alla fall 1 riktigt nöjd.
Men dessa kan mycket väl bli det sista jag byter ut i den här anläggningen nu.
Har redan kört Cerwin med massa stora basar i. Det var faktiskt 2 par som fick stryka på foten när 3.3 skulle in i huset. Ingen djupbas alls där inte. Gissar att dom tappade kraftigt redan vid 40-50Hz men vilket ös.

En helt annan sak, nu klagar den äkta hälften på att ljudet hörs i hela huset när man spelar, det gjorde det inte förut. Vad det nu kan bero på? Jag spelar ju inte högre nu. Jag är nog böjd att hålla med henne, fast utan klagan då.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-08-12 16:23

Ja om dom nu går mycket djupare så sprids ju såna frekvenser betydligt lättare än högre frekvenser.. Står dom mot golvet på nåt annat sätt än dina tidigare gjorde, spikes, SD-kuddar eller liknande? Annan placering?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-13 07:17

BengtO skrev:Ja om dom nu går mycket djupare så sprids ju såna frekvenser betydligt lättare än högre frekvenser.. Står dom mot golvet på nåt annat sätt än dina tidigare gjorde, spikes, SD-kuddar eller liknande? Annan placering?

Det gällde även när de stod nere. Dom har hela tiden stått på sina spikes. Placeringen är densamma som Cerwin hade, och det är inte basen som slår igenom utan resten. Ljudet mattas inte av på samma sätt när mar rör sig i andra delar av huset. Men det kanke är så enkelt att dom har betydligt klarare mellanregister/diskan än vad mina ganmla hade (beslöjade).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-13 13:02

2-ch skrev:En helt annan sak, nu klagar den äkta hälften på att ljudet hörs i hela huset när man spelar, det gjorde det inte förut. Vad det nu kan bero på? Jag spelar ju inte högre nu. Jag är nog böjd att hålla med henne, fast utan klagan då.

Dom går djupare. + att du spelar högre, fast det inte låter så. Lägre dist, allmänt bättre ljud. Det låter inte så starkt som det är.

Användarvisningsbild
Xiro

Hmm... något stämmer inte

Inläggav Xiro » 2008-11-20 00:18

Om allt beröm vad gäller basåtergivningen i dina NHT är välgrundat, misstänker jag att något inte stämmer i ditt system/lyssningsrum.

Fönster, dörrar och andra veka material är bastjuvar enligt min erfarenhet - nära ljudkällan eller lyssningspositionen. Ommöblering kan lösa detta. En tydlig varningssignal är ytor som svänger med i musiken - känn med händerna.
Svängande golv är nog inte så vanligt, men kanske kan botas med en stenplatta under var högtalare? (Har inte provat själv ännu, men funderar på detta till min framtida aktiva bas.)

Reflektioner, i t ex sidoväggar eller väggen bakom lyssnaren, kan ge upplevelse av intensivare mellanregister och diskant, som i sin tur kan ge upplevelse av tunn bas. Ibland räcker det med att vinkla högtalarna inåt mot lyssnaren, vilket dock kan vara svårt med otympliga högtalare. I andra fall får man ta till dämpning eller reflexfällor. Bokhyllor kan också hjälpa.

Placeringen av högtalarna är ju också avgörande. En viss placering kanske gynnar mellanbasen, som kan överrösta upplevelsen av djup bas. Och snärtigheten i basen kan också bli lidande av rumsförstärkning, vilket också kan upplevas som brist på kraft. Detta även om man gör elektronisk tonjustering - den hjälper ju inte snärtigheten enligt min egen erfarenhet.
Placeringen kan vara svår med stora högtalare, och kan leda till mycket sämre slutresultat än med mindre, mer lättomplacerade högtalare.

Och något som glöms bort ganska ofta är placeringen av lyssnaren. Ska man vara petig, eller praktisk, så kan man labba med detta också. Använd öronen, vetenskapen, eller båda.

Hade jag själv haft högtalare med erkänt djup basåtergivning hade jag tänkt två gånger innan jag köpte någon subwoofer eller liknande. Jag hade kollat allt ovanstående först, och även tänkt över inverkan av förstärkare, spelare, baskaraktären på inspelningarna, eventuella begränsningar i min egen hörsel m m.

Detta var mitt första inlägg - hade varit kul att få feedback om någon av er provar tipsen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-20 01:31

Att få subbar som spelar i samma kvalite som NHT 3.3 kräver ju "rätt" subbar vilket är stora lådor. Om du inte kan ha det så får nog NHT 3.3 duga och du kanske kan trixa med EQ i förstärkaren om du har någon.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Hmm... något stämmer inte

Inläggav 2-ch » 2008-11-21 11:03

Xiro skrev:Om allt beröm vad gäller basåtergivningen i dina NHT är välgrundat, misstänker jag att något inte stämmer i ditt system/lyssningsrum.

Har sagt det förut, dessa högtalare är något av de mest välspelande jag har hört, med en smått fantastisk basåtergivning. Men det är väl inget fel att vilja ha mer?

Xiro skrev:Hade jag själv haft högtalare med erkänt djup basåtergivning hade jag tänkt två gånger innan jag köpte någon subwoofer eller liknande. Jag hade kollat allt ovanstående först, och även tänkt över inverkan av förstärkare, spelare, baskaraktären på inspelningarna, eventuella begränsningar i min egen hörsel m m.

Detta var mitt första inlägg - hade varit kul att få feedback om någon av er provar tipsen.

Kul att det här ämnet vaknade igen, det är fortfarande aktuellt för mig. Välkommen hit Xiro.

Jag tänker mig för både två och tre gånger, en av dessa tankar sker här i denna tråd.
Naturligtvis har rummet en stor påverkan. Högtalarplaceringen är redan den minst dåliga.
Men visst ställer dessa extremt djupa högtalare till det lite placeringsmässigt, men inte så farligt som vid första anblicken.
Utan vinklingen av baffeln däremot så vore dom knappt användbara i normala hem.
Fönster och öppningar finns, men det är inget jag tänkt täppa till 8)
Mindre förändringar typ gardiner och lyssningplatsens placering är acceptabla.
3.3 kan ju justeras så att de tippar mer eller mindre in mot lyssningsplatsen, det har jag provat med och det gör faktiskt stor skillnad.
Som ett alternativ till en sub så kan ett byte av min EQ till en bättre moderll även vara aktuell.
Förstärkaren tror jag inte är det som begränsar. Men kan någon här tänka sig att komma över med sin 1090 eller 208:a i utbyte mod mat och dryck så säger jag inte nej :)
Eftersom jag mest kör musik via datorn så ska jag även kontrollera vilka möjligheter det finns att göra justeringar den vägen.

Är nyfiken på ino:s Y2, men har hört att Ingvar tydligen inte säljer dessa om man inte redan har ett par ino högtalare. Stämmer det?
I min ursprungliga fråga angav jag 5-10 tusen för en begagnad sub... men en budget är väl till för att spräckas va?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-21 11:09

subjektivisten skrev:Att få subbar som spelar i samma kvalite som NHT 3.3 kräver ju "rätt" subbar vilket är stora lådor. Om du inte kan ha det så får nog NHT 3.3 duga och du kanske kan trixa med EQ i förstärkaren om du har någon.

Jo, jag vet... men hur stora är inos olika basmoduler egentligen?
Med mycket övertalning (läs göra sig av med andra saker) kanske det går att klämma in ändå :twisted:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-21 12:42

2-ch skrev:Är nyfiken på ino:s Y2, men har hört att Ingvar tydligen inte säljer dessa om man inte redan har ett par ino högtalare. Stämmer det?
I min ursprungliga fråga angav jag 5-10 tusen för en begagnad sub... men en budget är väl till för att spräckas va?

Vad jag vet så stämmer det, men du ska inte kunna smita undan seriös basåtergivning för det. Det finns flera än en som kan göra bra baselement.

Kontakta dom här:
http://www.flexunits.com/

Dom kan bygga baselement som sprakar röv! Du kan speca elementen själv, eller tala om vad du vill ha för låda och storlek på den som hjälper dom dig att bygga element som passar för det.

Annars finns ju JBL också. Hör med NNord här på forumet, han kan deras sortiment bra. Elementen kan gå att köpa som reservdel.
+ en massa annat.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2008-11-21 12:42

Hej 2-CH,
Kul att du har en B4-200. Hur är karaktären på den?

Har själv kört Audio-Pro i omgångar B2-50, B2-70 samt B1-20.
Att du inte kollar runt efter en begagnad äldre Audio-pro?
Personligen tycker jag att B1-20 är ett fynd till musik - den är verkligen "snustorr" i positiv bemärkelse. Den välter inte huset, men till musik bör den räcka till. Min far kör den till hembion och det går bra det med förresten.

De stora Sunfirarna har lite oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Fast de är VÄLDIGT tidsödande att integrera i min erfarenhet. Ägt en Signature under flera år :D

/Shaft

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-21 13:13

2-ch skrev:Är nyfiken på ino:s Y2, men har hört att Ingvar tydligen inte säljer dessa om man inte redan har ett par ino högtalare. Stämmer det?

Sålänge du inte ska spela sjukt högt så kanske X-2 är att rek.
X-2: Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum

Y2: Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*66*52 Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum

Priset är ju mer för Y2 23,500 mot X-2 14,700.
Så om Ino skulle vara ett alt för dig så borde X-2 i monteringssats och i rå mdf vara det som gäller inom dom ekonimiska ramarna. 8400 kr kostar dom, ett beg slutsteg för 1000 kr och sen fixa någon bra delningsfilter för någon tusenlapp så ligger du strax över dina 10K men då har du iaf en bas som är minst lika bra som den i NHT.

Problemet som jag ser det är att 97% av dom basar jag hört på marknaden, i högtalare och subbar, låter rätt illa. Så att matcha din bas med något som är lika bra med som klarar av lägre frekvenser och högre ljudtryck kommer kosta!
Har ju inte hört Bremen basen, den verkar ju riktigt bra om man vill bygga allt själv.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-21 15:11

shaft skrev:Hej 2-CH,
Kul att du har en B4-200. Hur är karaktären på den?

Har själv kört Audio-Pro i omgångar B2-50, B2-70 samt B1-20.
Att du inte kollar runt efter en begagnad äldre Audio-pro?
Personligen tycker jag att B1-20 är ett fynd till musik - den är verkligen "snustorr" i positiv bemärkelse. Den välter inte huset, men till musik bör den räcka till. Min far kör den till hembion och det går bra det med förresten.

De stora Sunfirarna har lite oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Fast de är VÄLDIGT tidsödande att integrera i min erfarenhet. Ägt en Signature under flera år :D

/Shaft

B4-200 har jag haft i drygt 20år, den jag har är 20Hz modellen (inte PRO). Renoverad för 7-8år sedan.
Det går säkert idag att göra något ännu bättre av 4 st 8 tums element i en 200 liters låda.
Men nu ska ju allt vara så smått.
Hur karaktären är... tja, har inget som jag direkt kan jämföra med utom möjligen som en B2-70 fast MER.
Beskrev den tidigare en gång som att den i lägsta basen ger ett övertryck i rummet.
Luften vill liksom inte få plats riktigt. Utsätts man en längre stund för det så framkallas
en illamående känsla.
Den går riktigt djupt, med ett ordentligt ljudtryck. Distorsionen vet jag inte hur det är med däremot.
Det inbyggda aktivta delningsfilter gör att den passar perfekt till mina ljudligt betydligt slankare Rauna.
Med dessa i kombination så har jag väldigt sällan hört system som passat mig bättre.
Fortfarande nöjd efter 20år 8O
Den enda nackdelen (förutom storleken då) är att när den väl bottnar så gör den det inte på ett snyggt sätt.

Jag har ingen koll på vad Audio Pro har idag, men har fått för mig att dom riktar in sig på en bredare publik idag.

Sunfire var ett av alternativen som jag har sneglat på.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-21 16:41

subjektivisten skrev:Sålänge du inte ska spela sjukt högt så kanske X-2 är att rek.
X-2: Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum

Tack för infon subjektivisten!
Jag är nog inte ute efter att spela sjukt högt vid 20Hz, men hur ser ljudtrycket ut vid lite högre frekvenser då?
Måste nog kika närmare på vad dessa faktiskt kan åstakomma.
Men 2 lådor på runt 50x50x50 puh... det lär bli en hård förhandling.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-21 17:02

Ingvar kan ju mot några k, göra andra former på lådorna som passar bättre i rummet, men problemet är väl fortfarande att om man vill ha bra bas som är djup så tar det plats. Tyvärr.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-21 18:53

subjektivisten skrev:Ingvar kan ju mot några k, göra andra former på lådorna som passar bättre i rummet, men problemet är väl fortfarande att om man vill ha bra bas som är djup så tar det plats. Tyvärr.

Ett problem är väl också att ino troligen inte säljer basar till kreti pch pleti, utan till folk som redan har ino-grejjor.
Ingen idé att snöa in på dom tycker jag. Särskilt inte när det finns andra bra alternativ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-21 19:59

Nja, han kan även sälja till andra med. Jaså, finns det kommersiella subbar som man kan köpa nu som är i någolunda samma klass? Det man brukar läsa om är NHT elementet som är utgången sedan länge och Bremen basen där man får bygga allt själv. Jag skulle gärna ta tips från något som verkligen är bra och mindre, jag har inte hört något tyvärr.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-21 21:02

subjektivisten skrev:Nja, han kan även sälja till andra med. Jaså, finns det kommersiella subbar som man kan köpa nu som är i någolunda samma klass?

Inte vad jag vet. Man får köpa elementen lösa och bygga lådan och skaffa förstärkare + filter själv. Men bra baselement finns det faktiskt att få tag i på annat håll om man vill. Största fördelen är ju att man kan få dom hemfraktade till dörren om man vill. Praktiskt tycker jag. Men billigare blir det ju inte, tvärtom.
Kan man köpa ino och få det hemskickat (man får lura iväg någon till Täby för att hämta och betala) så är ju det vädligt bra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-21 23:16

Ja, man får nog bygga själv eller köpa SVS basar, dom ska visst vara bra vad jag förstår. Men dom är ju inte små heller.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-11-22 00:50

Visst, Revel har ju kapabla basar, men uj va dyra.

Återgå till Köpråd