Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Jag är ute efter en subbas, och skulle bli glad åt några tips på vägen.
Den ska kunna ge både djup och smäll, men är inte avsedd att användas för film.
2-ch skrev:Pris mellan 5 och 10 tusen.
Den ska komplettera mina NHT 3.3 som drivs av ett Yamaha steg MX-1000.
2-ch skrev:Har funderat på Sunfire, men är den inte mest för film?
2-ch skrev:Vad är förresten skilnaden mellan en film och musik subba? Är den bra borde den väl fungera till båda.
2-ch skrev:Musikstilar jag gillar är pop, blues, jazz och rock. Ähh... det mesta utom opera.
Spelar det någon roll vad den är avsedd för? Är det inte dess egenskaper som är det intressanta? Och vad får dig att antyda att de skulle vara olika för musik och film? Det är ju ljudåtergivning i båda fallen.
Eller ser du hellre en subwoofer som en grunka som skapar bas än en som återger bas, och att de behöver skapa olika saker beroende på om ljuden hör till musik eller hör till film?
Besrkiv hur du tycker att basen från NHT 3.3 låter, och vad du tycker om det, så är det lättare att bilda sig en uppfattning om vad du söker.
PS. Välkommen till faktiskt om ingen redan sagt det!
Kraniet skrev:behövs det verkligen en subbas till NHT 3.3?! Trodde två tolvor i slutna lådor med så mycket golv och väggstöd skulle ge all bas man behöver*..
Har du ett väldigt stort rum?
edit: *dom ger väl ändå fullvärdig bas ner till 20hz
David_A skrev:Du har redan såpass bra baskapacitet samt elementarea att en sub onekligen bara kommer att ställa till det för dig
David_A skrev:För det första så är EN subbas alltid en kompromiss.
David_A skrev:För det andra skulle även 3.3:orna behövas delas av för att inte skapa problem i övergången till subbasen.
David_A skrev:För det tredje behöver du en riktigt stöddig subbas för att kunna erhålla högre ljudtryck/mindre dist i basområdet jämfört med dom tolvor som sitter i 3.3:orna. Och det kostar definitivt mer än den budget du tänkt dig.
David_A skrev:Mitt tips, skaffa en tonkontroll
Nattlorden skrev:2-ch.... nu har du ett litet dilemma... nämligen det att värdera svaren du fått...
Nattlorden skrev:I 3.3 har du en fantastiskt bra högtalare (grattis!)
Nattlorden skrev:( Vilken subwoofer du bör prova kan jag däremot inte svara på ifall du inte tänker prova Öhmans basmoduler... jag har ingen marknadskoll på subwoofers. )
2-ch skrev:Nattlorden skrev:I 3.3 har du en fantastiskt bra högtalare (grattis!)
Jo tack, det har jag märkt. Dom överträffade mina förväntningar, även vad det gäller djupet... ja rent fysikst också!
guldfisk skrev:Vad är lågbas för dig? Vilka slags ljud/toner/instrument/effekter/rytmer? Har du kontrollerat vilka frekvenser det faktiskt rör sig om (t ex genom att studera cd-spår i datorn eller genom mätning)?
Följdfrågan är vad för slags tonkontroll du har. Ger den en allmän puckel runt 100 Hz eller kan du ställa in parametriskt så att den ger en knuff precis där du vill ha den?
Kaffekoppen skrev:Jag ser en löjligt rolig lösning för dig. Dela dina NHT3.3 (fantastiska) vid 80hz, lägg upp slantar och köp 4st NHT1259 basar till och placera dem i rummet. Var och en av den kräver ca 117L sluten låda
Nattlorden skrev:Kaffekoppen skrev:Jag ser en löjligt rolig lösning för dig. Dela dina NHT3.3 (fantastiska) vid 80hz, lägg upp slantar och köp 4st NHT1259 basar till och placera dem i rummet. Var och en av den kräver ca 117L sluten låda
Varifrån skall han få tag på dem? De görs ju inte längre... skall han köpa fler par 3.3or och slakta dem på basar?
Kaffekoppen skrev:Jag ser en löjligt rolig lösning för dig. Dela dina NHT3.3 (fantastiska) vid 80hz, lägg upp slantar och köp 4st NHT1259 basar till och placera dem i rummet. Var och en av den kräver ca 117L sluten låda
paa skrev:Kan väl köpa ett par 1259 av dig, dom som du inte använder.
De finns beggade lite då och då. Sanny-X har nyligen köpt tre till och har numera 7st.Nattlorden skrev:Kaffekoppen skrev:Jag ser en löjligt rolig lösning för dig. Dela dina NHT3.3 (fantastiska) vid 80hz, lägg upp slantar och köp 4st NHT1259 basar till och placera dem i rummet. Var och en av den kräver ca 117L sluten låda
Varifrån skall han få tag på dem? De görs ju inte längre... skall han köpa fler par 3.3or och slakta dem på basar?
2-ch skrev:Fäljdfrågans svar är parametrisk,men inte tillräckligt exakt, 12band bara.
guldfisk skrev:Intressant beskrivning av basen. Jag är dock fortfarande intresserad av vilka toner/instrument/effekter/rytmer som åstadkommer dina olika upplevelser.
2-ch skrev: Eller en baskagges sluggerliknande smäll.
2-ch skrev:Jag är ute efter en subbas, och skulle bli glad åt några tips på vägen.
Den ska kunna ge både djup och smäll, men är inte avsedd att användas för film.
Pris mellan 5 och 10 tusen.
Den ska komplettera mina NHT 3.3 som drivs av ett Yamaha steg MX-1000.
Har funderat på Sunfire, men är den inte mest för film?
Vad är förresten skilnaden mellan en film och musik subba? Är den bra borde den väl fungera till båda.
Har en audio pro B4-200 i en annan anläggning men inte en till av den storleken hemma säger sambon.
SVS har jag bara läst om, men det jag läst har varit lovord.
Gillar ett basrikt varmt ljud. Rummet det ska stå i är 25-30kvm i vinkel.
Musikstilar jag gillar är pop, blues, jazz och rock. Ähh... det mesta utom opera.
Köper det mesta av mina stereoprylar begagnat.
Max_Headroom skrev:En baskagge ligger inte så djupt i frekvens. Mycket av "smällen" får man av ljudtrycket också.
Max_Headroom skrev:Ett alternativ som inte heller är så jävla dumt är inte köpa något nu och istället samla mer pengar för att skaffa dig ett seriöst subbassystem, senare.
80-talet skrev:eller köp de här så blir det kanske fart på basen:
http://www.minhembio.com/Mich/marknad/199156
BengtO skrev:Fast ett par 3.3 drivna av starkt steg utan dist spelar ju säkerligen rätt mycket högre i nivå än de flesta subbar klarar utan att gå sönder eller låta skit.
BengtO skrev:Du kan ju alltid sälja dina NHT till mig för en femhundring och sen köpa 2-4 stora Cerwin Vega med massa stora basar..
BengtO skrev:Ja om dom nu går mycket djupare så sprids ju såna frekvenser betydligt lättare än högre frekvenser.. Står dom mot golvet på nåt annat sätt än dina tidigare gjorde, spikes, SD-kuddar eller liknande? Annan placering?
2-ch skrev:En helt annan sak, nu klagar den äkta hälften på att ljudet hörs i hela huset när man spelar, det gjorde det inte förut. Vad det nu kan bero på? Jag spelar ju inte högre nu. Jag är nog böjd att hålla med henne, fast utan klagan då.
Xiro skrev:Om allt beröm vad gäller basåtergivningen i dina NHT är välgrundat, misstänker jag att något inte stämmer i ditt system/lyssningsrum.
Xiro skrev:Hade jag själv haft högtalare med erkänt djup basåtergivning hade jag tänkt två gånger innan jag köpte någon subwoofer eller liknande. Jag hade kollat allt ovanstående först, och även tänkt över inverkan av förstärkare, spelare, baskaraktären på inspelningarna, eventuella begränsningar i min egen hörsel m m.
Detta var mitt första inlägg - hade varit kul att få feedback om någon av er provar tipsen.
subjektivisten skrev:Att få subbar som spelar i samma kvalite som NHT 3.3 kräver ju "rätt" subbar vilket är stora lådor. Om du inte kan ha det så får nog NHT 3.3 duga och du kanske kan trixa med EQ i förstärkaren om du har någon.
2-ch skrev:Är nyfiken på ino:s Y2, men har hört att Ingvar tydligen inte säljer dessa om man inte redan har ett par ino högtalare. Stämmer det?
I min ursprungliga fråga angav jag 5-10 tusen för en begagnad sub... men en budget är väl till för att spräckas va?
2-ch skrev:Är nyfiken på ino:s Y2, men har hört att Ingvar tydligen inte säljer dessa om man inte redan har ett par ino högtalare. Stämmer det?
I min ursprungliga fråga angav jag 5-10 tusen för en begagnad sub... men en budget är väl till för att spräckas va?
shaft skrev:Hej 2-CH,
Kul att du har en B4-200. Hur är karaktären på den?
Har själv kört Audio-Pro i omgångar B2-50, B2-70 samt B1-20.
Att du inte kollar runt efter en begagnad äldre Audio-pro?
Personligen tycker jag att B1-20 är ett fynd till musik - den är verkligen "snustorr" i positiv bemärkelse. Den välter inte huset, men till musik bör den räcka till. Min far kör den till hembion och det går bra det med förresten.
De stora Sunfirarna har lite oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Fast de är VÄLDIGT tidsödande att integrera i min erfarenhet. Ägt en Signature under flera år![]()
/Shaft
subjektivisten skrev:Sålänge du inte ska spela sjukt högt så kanske X-2 är att rek.
X-2: Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum
subjektivisten skrev:Ingvar kan ju mot några k, göra andra former på lådorna som passar bättre i rummet, men problemet är väl fortfarande att om man vill ha bra bas som är djup så tar det plats. Tyvärr.
subjektivisten skrev:Nja, han kan även sälja till andra med. Jaså, finns det kommersiella subbar som man kan köpa nu som är i någolunda samma klass?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster