Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Vad har du för budget?
AudiPro har ju en del rätt snygga saker som är baspotenta. Annars brukar ju engelska högtalare ha ett rykte om sig att vara "snälla", min särbo har köpt ett par B&W 601 (lite osäker på modellbeteckningen) som låter väldigt bra även med rätt skramliga inspelningar. Nu är den modellen utgången och något motsvarande är troligen
http://www.hifi-klubben.se/produkter/ho ... re_weng.ht
/ B
mikgr2 skrev:Bill50x skrev:Vad har du för budget?
AudiPro har ju en del rätt snygga saker som är baspotenta. Annars brukar ju engelska högtalare ha ett rykte om sig att vara "snälla", min särbo har köpt ett par B&W 601 (lite osäker på modellbeteckningen) som låter väldigt bra även med rätt skramliga inspelningar. Nu är den modellen utgången och något motsvarande är troligen
http://www.hifi-klubben.se/produkter/ho ... re_weng.ht
/ B
Budgeten är upp till ca 15000 kr.
Lyssnade på Audio pro Black diamond för något år sedan, blev faktiskt förvåndad att den lät såpass bra för att bara kosta 4900 kr, kanske borde ge den en chans till.
Skall kolla upp B&W 684 nästa gång jag har vägen förbi hifiklubben.
mikgr2 skrev:Lyssnade på Audio pro Black diamond för något år sedan, blev faktiskt förvåndad att den lät såpass bra för att bara kosta 4900 kr, kanske borde ge den en chans till.
Max_Headroom skrev:Bra tänkt, men fel slutsats. Köp högatalare med neutral karraktär och EQa upp basen på dom skivor där det behövs.
Micke65 skrev:Ska man verkligen köpa högtalare som passar kasst inspelade skivor ?
Tonkontroller, finns det inte på ngn förstärkare nuförtiden ?
/Micke
CODY skrev:har dessutom en liten rumskorrigeringsbox, vilket ställer krav på att kunna dela försteg och slutsteg på stärkaren eller ha separata steg.
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:Bra tänkt, men fel slutsats. Köp högatalare med neutral karraktär och EQa upp basen på dom skivor där det behövs.
Håller helt med.
mikgr2 skrev:Byggde en gång WAD högtalare som hade just de egenskaper du efterlyser... de var på 70liter och hade en 8tums high def areogel bas/mellanreg från Audax och en softdome från samma tillv. Detaljerade burkar, men med som konstruktören kallade det "some teensy uplift in the bass". Hette KLS3 om jag inte missminner mig. Lät asbra då polaren hade sina Manowar och Helloween plattor... priest mm med sig.
ujj... hittade just en bild... och länk till där byggsatsen kan skaffas ännu. Men den heter visst KLS9
http://www.cadaudio.dk/hifiloudspeakers.htm
Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.
/ B
Hur många gånger ska jag förklara det ologiska i det du säger?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Högtalare kan vara mer eller mindre "förlåtande". Dessutom, ju bättre de är desto mindre bryr man sig om frekvensgångsskillnader.
/ B
Hur många gånger ska jag förklara det ologiska i det du säger?
Bill50x skrev:Om DU tycker det är ologiskt må vara hänt, men påstå inte att det är ett faktum.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Om DU tycker det är ologiskt må vara hänt, men påstå inte att det är ett faktum.
Jaså? Exakt hur kan du påverka ljudet så den funkar för massa olika inspelningar? Det du snacka om förlåtande ger ju problem både med skivor som redan är förlåtande och skivor som låter bra ftrån början. Du påverkar ljudet så det blir sämre.
Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?
Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?
Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken.
Jag lyssnar huvudsakligen på kvinnliga sångerskor.
Om jag väljer en behagligare, mer laidback högtalare som återger exempelvis Louise Hoffstens "Rhythm & Blonde" mindre skränigt... Hur tusan skulle det sen låta med Enya?![]()
Bill50x skrev:Du får helt enkelt välja. Vill du lyssna på en skräning LH eller en såsig Enya? För du måste ju välja även med värdens bästa högtalare. Vissa skivor låter bra, andra mindre bra.
Men jag måste få motsäga mig själv lite. När ens anläggning börjar bli tillräckligt bra behövs inte sådana här "kompensationer". Men jag ser inget fel i att man anpassar sin anläggning efter sin musiksmak. Det måste få vara upp till var och en utan snusförnuftiga pekpinnar.
/ B
PS Har du lyssnat på The Tiny?
CODY skrev:Funkar mer som tonkontroll
Njaee, någon tonkontroll är det inte. Det är en liten förstärkare. Egentligen vet jag inte hur den fungerar, men som sagt det låter mycket bättre med den inkopplad.
Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?
Bill50x skrev:Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken. Får man med åren en bredare/annorlunda smak så är det väl bara att rigga om anläggningen om man är missnöjd med hur det låter.
/ B
CODY skrev:
Citat:
Funkar mer som tonkontroll
Njaee, någon tonkontroll är det inte. Det är en liten förstärkare. Egentligen vet jag inte hur den fungerar, men som sagt det låter mycket bättre med den inkopplad.
Det är inte alls nån förstärkare, var har du fått det ifrån? Det är ett externt filter.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Tycker du ja. Sämre kanske ur betydelsen att man inte exakt återger det oljud som finns på skivan. Men kanske behagligare att lyssna på. Skapar jag tex en lite svacka i det övre mellanregistret så låter det hela lite mer laid-back men om jag föredrar detta framför en aggressiv återgivning på de flesta av mina skivor så är väl detta upp till mig, eller?
Igen, vad skulle bli mer behagligt att försämra en bra inspelning, eller förvärra en dålig för att man försöker tuna in högtalaren för en inspelning? Det är ologiskt och funkar ju inte.Bill50x skrev:Hela diskussionen handlar ju om någon som huvudsakligen spelar en typ av musik med en karakteristisk typ av ljudbild. Jag ser inget fel i att man då anpassar återgivningen för att passa den musiken. Får man med åren en bredare/annorlunda smak så är det väl bara att rigga om anläggningen om man är missnöjd med hur det låter.
/ B
Kan du berätta vilken "typ av musik" som låter lika på skiva? För om dina argument ska funka så bör all musik inom det området låta lika, annars blir det ju fel.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:PS Har du lyssnat på The Tiny?
Nej, det vet jag inte vad/vem det är.
En mycket skönsjungande tjej och småmysig musik. Lite samma stuk som Lykke Li. Miss Li, Johanna Newsom, typ
silvervarg skrev:Jag tycker att Subjektivisten och Bill50x pratar lite förbi varandra.
Som jag ser det så är en detaljerad högtalare bättre på bra inspelningar och dåliga inspelningar låter just dåligt, precis så som de är inspelade. Problemet ligger i att de dåliga inspelningarna blir olidliga att lyssna på i en detaljerad anläggning.
silvervarg skrev:En mer laid-back högtalare som alltid saknar lite av detaljerna och som gärna rullar av mjukt i topregistret gör att i princip all musik blir njutbar, dock på bekostnad av att bra inspelningar med massor av detaljer inte riktigt kommer till sin rätt.
silvervarg skrev:Dåliga inspelningar spelas helt enkelt inte i finanläggningen.
Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med här. Vad menar du med "förvärra en dålig inspelning"? Min mening är att det är precis tvärtom. Dvs jag "förskönar" den dåliga inspelningen och samtidigt offrar jag lite av den ultimata kvaliteten på den riktigt bra inspelningen.
Bill50x skrev:Om man ser i stort på det hela så anser i alla fall jag att viss musik också har en viss karakteristik på inspelningarna.
Bill50x skrev:Så ja, jag menar att det finns vissa likheter när det gäller inspelningar i olika genrer. Men givetvis finns det alltid fonogram som på ett förtjänstfullt sätt sticker ut från mängden. Jag har flera nyutgivningar, bland annat efter tips från dig, som låter alldeles utmärkt!
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med här. Vad menar du med "förvärra en dålig inspelning"? Min mening är att det är precis tvärtom. Dvs jag "förskönar" den dåliga inspelningen och samtidigt offrar jag lite av den ultimata kvaliteten på den riktigt bra inspelningen.
Problemet är ju att jag tror inte du kan försköna den, eftersom felen är rätt så unika på varje skiva. Så jag ser inte hur du kan få till ljudet på ens ett fåtal skivor med det.Bill50x skrev:Om man ser i stort på det hela så anser i alla fall jag att viss musik också har en viss karakteristik på inspelningarna.
Det skulle vara Jazz och klassiska skivor då menar du?Bill50x skrev:Så ja, jag menar att det finns vissa likheter när det gäller inspelningar i olika genrer. Men givetvis finns det alltid fonogram som på ett förtjänstfullt sätt sticker ut från mängden. Jag har flera nyutgivningar, bland annat efter tips från dig, som låter alldeles utmärkt!
Jo, det är ju det som är problemet, ingen musikgenre låter samma. Det kommer alltid finnas skivor som låter olika, så hur man än gör så kommer man inte ifrån det. Därför jag säger det bästa sättet är att inte påverka alls, att försöka återge dom så bra det går och i värsta fall, om man orkar, fixa med EQ för varje skiva. Då kan man alltid få till just det ljudet man behöver för den skivan. Rätt stor skillnad mot välja en medvetet färgad högtalare som man inte kan ändra på.
Bill50x skrev:Håller inte med. Felen är inte unika på varje skiva.
Bill50x skrev:Därutöver så är inte felen alltid frekvensgångsmässiga (även om jag utgått från det i denna diskussion för att göra saken enklare) och är därför inte hanterbara i en equalizer.
Bill50x skrev:Återigen, en "försköning" är helt i betraktarens (lyssnarens) synvinkel. Tycker jag att en mjukare återgivning är mer behaglig på de skivor jag (brukar) lyssna(r) på så är det så för mig. Om du eller någon annan tycker att det är ett avsteg från den rätta vägen så är det ditt/ert problem, inte mitt.
Kaffekoppen skrev:En lätt svacka mellan 3-5Khz kan jag leva med, men discobas (lite högt q) eller excentuerad diskant är svårare. Knepig energikurva är trist det med. Hellre då lite avrullad diskant on-axis.
Helst av allt vill jag ju att den är konstruerad för att stå i ett rum och inte i en ekofri kammare.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:
Du får göra som du vill, påpekar det ologiska i det bara.
Bill50x skrev:Men vari ligger det ologiska i att tex välja en högtalare som rundar av ljudet lite jämfört med att dämpa rummet så jag får samma resultat?
celef skrev:Kaffekoppen skrev:En lätt svacka mellan 3-5Khz kan jag leva med, men discobas (lite högt q) eller excentuerad diskant är svårare. Knepig energikurva är trist det med. Hellre då lite avrullad diskant on-axis.
Helst av allt vill jag ju att den är konstruerad för att stå i ett rum och inte i en ekofri kammare.
några följdfrågor:
hur stora avvikelser från snörrät tonkurva kan en högtalare ha och fortfarande klassas som neutral?
hur ser en knepig energikurva ut?
vilka anpassningar till rummet bör finnas i högtalarkonstruktionen?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men vari ligger det ologiska i att tex välja en högtalare som rundar av ljudet lite jämfört med att dämpa rummet så jag får samma resultat?
Det där är äpplen och päron! Jag betvivlar starkt att du kan få samma resultat av de två operationerna.
Bill50x skrev:En mycket skönsjungande tjej och småmysig musik. Lite samma stuk som Lykke Li. Miss Li, Johanna Newsom, typ
/ B
Noak skrev:Vad är det för JBL du har lyssnat på? Nyare modeller eller äldre diton? Har en polare som kör L150 som ju är en äldre modell men som har en otrolig värme i basen men även fin närvaro i övriga register utan att bli skrikig. Det verkar förekomma att basarna är dåliga och behöver omkonas vilket är kostsamt om man ska lämna bort de, men man borde utan tvekan kunna få loss ett par renoverade för under 15 000:-.
http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1979-l150.htm
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 8 gäster