piP eller pi60?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

piP eller pi60?

Inläggav niklas » 2004-11-14 14:52

Skall köpa nya högtalare, men har ännu inte riktigt bestämt mig för vilka. Har lyssnat en hel del på piP och lite grann på pi60 och tycker båda låter mycket bra, med övertag för pi60. Har dock inte hört pi60 i mitt lyssningsrum så viss reservation har jag. Tid för demo är redan inbokad hos Ino...

Tankarna går just nu kring ett par pi60 eller ett par piP + PP-2 (alt. PX-2). Blir ungefär samma pris om man räknar in filter + slutsteg för det delade systemet.

Lyssningsummet är 4,8 * 3,7 m (17,76 kvm) och det är normalmöblerat (på längden) med soffa o soffbord, trägolv med ganska stor matta, nån bokhylla å så...

Kringutrustning till högtalarna är Denon AVR-1802, Nad 208 och Pioneer DV-575. Högtalarna kommer främst användas till 2-kanalslyssning, men det kommer troligtvis inskaffas bakhögtalare i ett senare skede. EPS-W verkar spännande...

Vad tror ni skulle fungera bäst? Det är massa saker som jag går runt o funderar på, t.ex. dessa:

* Är det flexiblare möbleringsmässigt med piP + PP-2?
* Är pi60 svåra(re) att få till placeringsmässigt i ett vanligt vardagsrum utan (alltför mycket) akustikregleringar? Nästan exakt samma fråga som förra... ;)
* Kommer den lägre ljudtryckskapaciteten (än pi60) för piP bli något problem? Har lite svårt för att omsätta t.ex. 108dB till hur högt det faktiskt upplevs. Är lite grann "bara en siffra" för mig...
* Hur nära en tv (crt) kan man ha dem (icke-lågstrålande versionen alltså)?
* Hur stor är egentligen den ljudmässiga skillnaden mellan pi60 och pi60s?

Alla tankar o idéer mottages varmt!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-14 15:14

pi60 ska väl låta bättre. men ska du använda eps-w som bakhögtalare kommer de nog fungera bättre med piP.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-14 15:46

Kraniet skrev:men ska du använda eps-w som bakhögtalare kommer de nog fungera bättre med piP.

måste då fråga: Varför då? ( :) ) (tänker du på fasgången?)

Själv lyssnade jag på piP och pi60s i Öhmans källare. pi60s låter ju lite* renare och hade bättre ljudbild tyckte jag (testet var inte blint :) ). Vet dock inte hur skillnaden är mellan pi60 och 60s..

*vet inte om man skall skriva lite eller mycket... beror ju på vad man jämför med..

edit: en fördel med separata basmoduler är ju att man kan ha en eq till dom och inte påverka övriga registret.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-11-14 17:05

En ytterligare parameter i sammanhanget är ju skillnaden i leveranstid :wink:
Om du har bråttom så är det nog piP som gäller. Har du tid på dig skulle jag rekommendera pi60/pi60s eftersom piP är lite begränsad i jämförelse med pi60/pi60s.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 18:26

norman skrev:edit: en fördel med separata basmoduler är ju att man kan ha en eq till dom och inte påverka övriga registret.

ytterligare fördel är att man kan optimera placeringen av respektive modul oberoende av varandra. Rätt placering av en basmodul är ju inte säkert den bästa för resten av registret.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 18:42

PiP + X-2. Beställ samtidigt ett par pi14s. Dom borde leveras om ett år eller så, lagom tills du sparat ihop mer pengar. Med pi14s och X-2 har jag svårt att tänka migatt du inte skulle vara nöjd.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-14 21:48

Leverenstiden kan man nog bortse ifrån eftersom jag har tänkt fixa lådorna själv för att hålla priset nere.

Bill, du tycker att ett delat system är att föredra alltså? Jag är lite grann inne på samma tanke... Samtidigt låter pi60 jäkligt bra o man vill ju ha maximal valuta för sina surt förvärvade. :wink:

Max tanke är inte så dum... Köpa i omgångar så att säga... Fast jag utgår ifrån att du menar i14, eller finns det ett fullregistersystem som heter pi14? Signatur-modellerna är inget alternativ egentligen. De är dels rejält mycket dyrare och dels går de inte att köpa utan kabinett (vilket innebär över ett års väntetid).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 22:17

niklas skrev:Bill, du tycker att ett delat system är att föredra alltså? Jag är lite grann inne på samma tanke... Samtidigt låter pi60 jäkligt bra o man vill ju ha maximal valuta för sina surt förvärvade. :wink:

Min reflektion var mer av akademisk/teoretisk art. Ska man bedömma saken ur "mest/bäst ljud för pengarna" hamnar saken i ett annat läge.

Jag har brottats med högtalarplacering ett antal gånger, i mina försök att få en jämn basåtergivning tillsammans med en tilltalande ljudbild. Det underlättades betydligt när jag gick över till aktiv drift av baselementen, med en liten möjlighet att anpassa frekvensgången i basen (justering av lägsta bas med +/- 5 dB, justering av delningsfrekvensen).

Nu hänger det väldigt mycket på delningsfrekvensen och filtrets branthet om olika placering av "subba" och resten är möjlig. Låter pi60 bra i ditt rum med den placering du hittar, är det onekligen ett enklare alternativ att få välljud :-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-15 09:17

Öhman skriver i sin produktbeskrivning:

"Ett konceptet med toppsystem + basmodul kan dock även tillgripas för att nå akustiska fördelar framför fullregister-system, men ambitionsnivån måste då givetvis ligga minst lika högt som för det kvalificerade fullregister-systemet man jämför mot.

Bra skäl för att välja toppsystem + basmodul:
Vinsten med en, nota bene väl utformad, kombination toppsystem + basmoduler är flerfaldig. Dessa är de främsta fördelarna hos ett optimalt utformat S+B-system:

● Det är en effektiv metod att isolera det mycket krävande registret under 80 Hz från huvudhögtalarna i distorsionssänkande syfte.

● Det medger ett optimalt utnyttjande av de motstridiga akustiska egenskaperna hos ett lyssningsrum över respektive under ca 80 Hz.

● Det fungerar som en flexibel lösning för att medge noggrann anpassning till olikheterna mellan olika lyssningsrum.

● Det möjliggör tonkurvejusteringar i basen mellan olika inspelningar (värdefullt mest i hemmabiosammanhang).

● Konceptet med basmodul + toppsystem (p + i) ger både ett kraftigt utökat praktiskt dynamikområde och förbättrade överstyrningsegenskaper. Ett p + i -system drivet av två 2 * 100 W förstärkare tappar typiskt orken vid ungefär samma ljud-tryck som ett fullregistersystem drivet av en förstärkare på 2 * 400 W.

Men, en toppsystem-/basmodullösning är kostsammare än ett fullregistersystem. Det är därför svårt att få vettig ekonomisk verkningsgrad på mycket enkla och billiga S+B-system. Är priskravet mycket strängt drabbas ljudkvaliteten alltid illa. Dess-utom ställer en S+B-lösning höga krav på en nogsam installation i lyssningsrummet för att komma till sin fulla rätt (en tjänst som givetvis går att ta i anspråk från Ino Audio).
Vår uppfattning är att det i de flesta fall blir bäst att konfigurera ett S+B-system när det handlar och mycket ambitiösa sy-stem, där installation ingår i budgeten och där kraven på dynamikområdet är högt ställda. Det finns även gott om exempel på att ett mindre basmodulsystem kan passa bättre än ett större fullregistersystem. I praktiken är det ont om användbara tumregler. Vill man vara säker på att välja det bästa är det nästan tvunget att göra en noggrann analys av önskemål, an-vändningsområde, ekonomi och akustiska förutsättningar i varje enskilt fall."

Tycker det ger dessa svar på dina frågor:

1. Ja
2. Ja
3. Du tänker på piP ensam eller? piP ensamma eller tillsammans med P-2 är skillnad. 108 dB är inte grannvänligt i hyreskasern eller radhus.
4. Högtalare av den här kalibern placeras brett isär. Hamnar då inte direkt inte intill TV:n
5. Ingen erfarenhet men prisskillnaden är betydande. Med tanke på att ditt lyssningsrum inte är precis optimalt storleksmässigt (borde vara större), skulle jag tro att den vanliga versionen skulle vara fullt tillräcklig.

Har själv hört pi60 och piP hos Öhman. Använder nu piP med subbas. Hittar ingen placering för fullregistersystem i mitt lyssningsrum som ger dessa rättvisa.

Användarvisningsbild
Audix

Re: piP eller pi60?

Inläggav Audix » 2004-11-16 01:10

* Är det flexiblare möbleringsmässigt med piP + PP-2?

Ja, en av de stora fördelarna med ett aktivt delat system är just möbleringsmässigheten.

* Är pi60 svåra(re) att få till placeringsmässigt i ett vanligt vardagsrum utan (alltför mycket) akustikregleringar? Nästan exakt samma fråga som förra... ;)

Nja, beror förstå på. pi60 är klart enklare än ett par piP, men kör du aktivt delat system blir det förstås lite enklare.

Största påverkan är troligtvis ditt rum och hur du hanterar akustiken. Studera Ingvars "enkla" åtgärder i hans demorum när du är där.

* Kommer den lägre ljudtryckskapaciteten (än pi60) för piP bli något problem? Har lite svårt för att omsätta t.ex. 108dB till hur högt det faktiskt upplevs. Är lite grann "bara en siffra" för mig...

För mig skulle det vara det, men troligen inte för de flesta, i alla fall om man bor i lägenhet.

110 db är mycket högt och olidligt om systemet inte klarar av att prestera utan distorsion.

* Hur nära en tv (crt) kan man ha dem (icke-lågstrålande versionen alltså)?

Tror det står i produktkatalogen. Men kanske en halv till en meter?

* Hur stor är egentligen den ljudmässiga skillnaden mellan pi60 och pi60s?

Liten, men den finns där. Prisskillnaden är ju rätt stor, så det lönar sig troligen att lägga mer pengar på rummet.

Mitt råd skulle vara att skaffa ett par pi60. Jag har mycket svårt att tro att du inte blir nöjd eller att de inte skulle räcka till länge. Om du sedan vill gå vidare kan du ha kvar dem och skaffa ett par pX-2 och köra aktivt delat. (Alternativt skaffa i14 + pX-2 direkt.)

Lycka till! :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-16 07:45

Tja, vad skall jag lägga till? Audix och Bill50x samr Roger har redan svarat på det mesta. Dock skulle jag vilja tillägga att hellre ett par piP med basar än bara pi60.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-11-16 10:17

markih skrev:Dock skulle jag vilja tillägga att hellre ett par piP med basar än bara pi60.

Tycker det är rätt svårt att göra en generell rekommendation, för det är egentligen inte piP eller pi60 man väljer mellan utan om man vill ha ett enkelt system med ett slutsteg, två slingor kablar och två högtalarare eller om man vill ha dubbla slutsteg, ett aktiv filter, dubbelt så många högtalare och en hel hög kablar.

För de absolut flesta skulle jag rekommendera ett par pi60 för det är så mycket smuttare och har man inte svåra placeringsmöjligheter och/eller ett väldigt dåligt rum går det troligen att få det riktigt bra.

Läs gärna det Roger skrev flera gånger för att fundera om anledningen att man vill ha ett delat system är vettigt eller något man "tror sig villa ha".

Oavsett så är det två bra alternativ så resultatet blir säkert kanon! :P

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-16 11:14

Oavsett så är det två bra alternativ så resultatet blir säkert kanon!

Ja, det är väl så. Lite ilandsproblem över det hela...

Tackar för era åsikter hursomhelst. Har gett mig lite mer att gå på.
Återkommer när jag varit hos Öhman å lyssnat!

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-16 14:41

Har lyssnat mycket på både pi60s och pipP. Två mycket fina högtalare, men valet är lätt - jag tar hellre ett par pi60 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-16 14:47

Morello: Vem skulle inte göra det, men så är de ju fem ggr dyrare också... 8) Jag har bara lyssnat fort på pi60s och de lät bra. I samma anläggning lyssnade jag på piP. I diskaten tycker jag inte pi60s var extremt mycket bättre. Som sagt så lyssnade jag bara kort och är själv väldigt svag för stativare.. :lol:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-16 14:48

Glöm förresten inte att piP är mycket snyggare.. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-16 15:28

Där håller inte jag med marbrink :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-16 15:33

Jag håller med marbrink!

(fast i56s är ännu snyggare)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-16 16:20

pi60 låter en smula bättre än piP, det säger väl det mesta vilken man bör välja antar jag. Glöm ej de kuliga basstöden bs60 som man kan addera till ett par pi60. Då generarar du bas från fyra punkter i rummet vilket ger ännu mer artikulerad basåtergivning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-11-16 16:25

Niklas,

Det är såklart bara du som kan avgöra om det för dig är värt de extra pengarna som pi60 kostar över piP, lyssningen hos Öhman kommer ge dig svar!

För min egen del tyckte jag ljudskillnaden var stor nog att motivera prisskillnaden så jag köpte pi60. Jag har redan sagt det men jag tyckte inte den största skillnaden* mellan piP och pi60 låg i basen utan i mellan och diskantregistret där pi60 låter mera oansträngt och rent. Ljudbilden är också bättre definierad och fönstret mot musiken är klarare och små nyanser är lättare att urskilja. Detta står klart när man byter till pi60 från piP men blir ännu klarare då man byter tillbaka från pi60 till piP, verklig skillnad!

Eftersom pi60 är bättre i mellan och högregistret tror jag inte att skillnaderna mellan piP och pi60 kommer att maskeras av rummet, pi60 kommer alltid vara bättre! Och till och med piP med sina 35Hz kommer att träffa på rumsmoder i de flesta rum så jag tror inte pi60 är svårare att integrera i ett normalt rum än piP. Med basmoduler blir det ju kanske lättare men basmoduler kan man ju ha till både piP och pi60...

Rekommendationen blir alltså tveklöst pi60. Så behöver du heller inte sitta med piP och fundera på hur mycket bättre pi60 skulle varit... Och har du behov det kan man ju alltid lägga till ett par basmoduler till sina pi60.

* Missförstå mig rätt, det är också tydlig skillnad i basen!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-16 21:27

Fler inlägg har ramlat in här ser jag... :D

Kan ju nämna igen att det alltså är piP plus basmoduler kontra pi60 som är frågan. Inte piP alena. Prisskillnaden mellan piP o moduler jmft med pi60 är försumbar om man räknar in (beg.) slutsteg och filter.

Tyckte om Lindroos idé. Han blickar framåt... :wink:

Som sagt, lyssning får avgöra, men era tips o idéer är väldigt värdefulla!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-16 21:42

Kan inte Pi60 spela högre och renare dynamiskt dessutom? En faktor att väga in i så fall.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-16 22:35

piP+basmoduler känns som ett steg på vägen. Man skaffar sig det för att köpa i14/s/i16z eller någon annan modell senare. pi60 är mer komplett. Man kan stanna där, liksom. Även om jag kan tro att många skulle kunna vara nöjda med piP+basmoduler. :wink:

Spelar man inte alltför högt så är piP ett alternativ. (Med basmoduler alltså.) Men öser man på då är de en flaskhals. Särskilt 80-140Hz där de bara är speccade till 104dB max. Har fått piPs bas att slå igenom med vissa Safri Duo-låtar, t.ex, trots delningen och... Öööh... Inte lagom lyssningsnivå. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-17 00:51

Har lyssnat mycket på både pi60s och pipP.

"pipP"??? Ny modell motivlackad med lättklädda flickor? Skola avnjutas i röd belysning? 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-17 00:54

"pipP"- the choice of the true pimp

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-17 09:02

[quote
Spelar man inte alltför högt så är piP ett alternativ. (Med basmoduler alltså.) Men öser man på då är de en flaskhals. Särskilt 80-140Hz där de bara är speccade till 104dB max. Har fått piPs bas att slå igenom med vissa Safri Duo-låtar, t.ex, trots delningen och... Öööh... Inte lagom lyssningsnivå. :wink:[/quote]

104dB klarar ett par piP ensamma ner till 34 Hz (på 1m) enligt specifikationen. Kör man i kombination med subbas t.ex. P-2 ökar ju tåligheten p.g.a. att det aktiva delningsfiltret skär i piP's lägsta
frekvensområde. Har inte fått mina piP att bottna ens ensamma så jag antar att du skrämmde halva grannskapet....

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-17 12:31

300 meter till närmsta granne... :D

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2004-11-17 12:53

Tank skrev:300 meter till närmsta granne... :D

Och han blev döv... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-17 13:17

RogerGustavsson skrev:104dB klarar ett par piP ensamma ner till 34 Hz (på 1m) enligt specifikationen. Kör man i kombination med subbas t.ex. P-2 ökar ju tåligheten p.g.a. att det aktiva delningsfiltret skär i piP's lägsta
frekvensområde. Har inte fått mina piP att bottna ens ensamma så jag antar att du skrämmde halva grannskapet....

hmm spelar du hyffsat lågt eller är det musikmaterial som är orsaken? jag tycker inte det är speciellt svårt att få dom att bottna..

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-17 13:33

Naxos version av Grieg - Bergakungens Sal, och den där afrikanska(?) avarten som inte var basfiltrerad... Kommer du på några mer, Kraniet?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-17 15:02

Rage kan nog få dom att stupa lite..
kommer inte på nåt mer.. har ju inte högtalarna själv så jag har ju provat en begränsad mängd musik..
The Knife har väl också en del låtar..

men visst det ska erkännas att man rör sig med volymer som bara är behagliga kortare stunder (nån timme eller så 8) )

soren

Inläggav soren » 2004-11-17 15:12

Som någon redan nämt ovan... lyssna på piP först sedan pi60s och sedan tillbaka till piP, när du är på besök hos Öhman. Då faller piP snart bort ur ekvationen.

/Sören

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-17 15:18

soren skrev:Som någon redan nämt ovan... lyssna på piP först sedan pi60s och sedan tillbaka till piP, när du är på besök hos Öhman. Då faller piP snart bort ur ekvationen.

/Sören

pi60s är ju ganska mycket dyrare... Man får man vanlig pi60 för ungefär halva priset. Och frågan är hur stor skilnaden är då.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-17 15:59

RogerGustavsson skrev:...

104dB klarar ett par piP ensamma ner till 34 Hz (på 1m) enligt specifikationen. Kör man i kombination med subbas t.ex. P-2 ökar ju tåligheten p.g.a. att det aktiva delningsfiltret skär i piP's lägsta

piParna (ensamma) bottnas lätt tycker jag. För mig är pi60 minimum att leva med.

Man bör även tänka på andra saker än max ljudtryckskapacitet vid en viss frekvens, utan också på att distorsionen minskar avsevärt då man istället har mer ljudtryckskapabla element som inte behöver röra sig så mycket.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-11-17 16:19

Har man musik med mycket botten krävs det inga vansinnesvolymer för att få piParna att ploppa.

soren

Inläggav soren » 2004-11-17 16:52

Obs .. man behöver inte på långa vägar "bottna" piP för att höra skillnaden mellan pi60s och piP. Den är övertydlig även vid normalt lyssnande.

pi60 (som jag själv har) är värt varenda krona extra enligt mig.

/Sören

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-17 22:53

Tank skrev:Naxos version av Grieg - Bergakungens Sal, och den där afrikanska(?) avarten som inte var basfiltrerad... Kommer du på några mer, Kraniet?

Jo, Grieg spelade Öhman vid demon, ingen bottning där. Inte hemma hos mig heller. Däremot blir piP utan subbas lite "mattare", odynamiska vid hög nivå. Naturlagarna gäller även Öhmans konstruktioner. Har vid körning av testoner fått dem att "ploppa" men inte annars. Är i och för sig ingen decibelfanatiker men därför kör jag inte på nattanivå heller. Några 110 dB, som kan vara livenivå för en symfoniorkester, strävar jag inte efter hemma. Man har ju familj också. Avståndet till grannar är tillräckligt. Storlek på lyssningsrummet och musikval antar jag också gör sitt. Är man ute efter stora ljudtryckspotentialer då kommer räcker inte piP ensamma. piP + p-2 kontra pi60 var det ju tal om i inledningen av tråden. Jag hade också satsat på pi60 om mitt lyssningsrum hade passat. Nu passar piP + subbas bättre (ej Ino). Helt enligt Öhmans resonemang som jag citerade i annat inlägg här ovan. pi60 är värda en optimal "miljö", inte så som visades i "hemma hos"-reportaget för ett tag sedan här på faktiskt.se.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-17 23:03

Har kört mina nya piP ett par timmar nu. Mycket bra högtalare men det var lite enklare att få dom att krokna än jag hade trott. Spelar Peter Gabriel, Up - Låt 3. Krävs inte så (jätte-) hög volym för att basgången i början ska få dom att flämta. Det blir "tyst" på nåt sätt när man drar på lite.

Det är det enda jag har märkt hittils, mycket mycket nöjd annars.

matson

Inläggav matson » 2004-11-17 23:25

soren skrev:Som någon redan nämt ovan... lyssna på piP först sedan pi60s och sedan tillbaka till piP, när du är på besök hos Öhman. Då faller piP snart bort ur ekvationen.

/Sören

Visst, men med den metodiken är det även stora skillnader mellan olika högtalarkablar....... :lol:

N: Testa blint när du är där :P , köp sen pi60.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-18 00:03

RogerGustavsson skrev:Jo, Grieg spelade Öhman vid demon, ingen bottning där.

Då var det högst förmodligen inte samma version av skivan. Hur som haver är det mest vid "inspelningsförbrytelser" som piP bottnas. Inget allvarligt alltså.

En poängtering till, i debatten piP+pP-2 vs. pi60: Om du väljer basmoduler, se till att plocka hem IÖ på mätning. Det är rätt klurigt att få till, nämligen. :wink:
Senast redigerad av Tank 2004-11-18 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-18 00:04

Menar du att dom bottnar lättare i början, eller att man ofta spelar högre när man spelar in dom?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-18 02:54

Det var troligtvis Peer Gynt på DG med Göteborgs symfoniorkester som IÖ spelade. Finns för övrigt att beställa på CDON för 249 kr.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-18 08:14

roger skrev:Har kört mina nya piP ett par timmar nu. Mycket bra högtalare men det var lite enklare att få dom att krokna än jag hade trott. Spelar Peter Gabriel, Up - Låt 3. Krävs inte så (jätte-) hög volym för att basgången i början ska få dom att flämta. Det blir "tyst" på nåt sätt när man drar på lite.

Inge illa menat, men är du säker på att det är högtalaren som är den begränsade faktorn ? Slutsteg och/eller rum skulle jag gissa på...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-18 08:41

Morello skrev:Det var troligtvis Peer Gynt på DG med Göteborgs symfoniorkester som IÖ spelade. Finns för övrigt att beställa på CDON för 249 kr.

Den CD:n har jag själv, en komplettversion med sång. Är lite rolig med sång: "ska han brännas på spett eller stekas i gryta" på norska precis i slutet av Bergkungens Sal. Sång var det inte på IÖ:s.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-18 08:44

Bamsefar skrev:
roger skrev:Har kört mina nya piP ett par timmar nu. Mycket bra högtalare men det var lite enklare att få dom att krokna än jag hade trott. Spelar Peter Gabriel, Up - Låt 3. Krävs inte så (jätte-) hög volym för att basgången i början ska få dom att flämta. Det blir "tyst" på nåt sätt när man drar på lite.

Inge illa menat, men är du säker på att det är högtalaren som är den begränsade faktorn ? Slutsteg och/eller rum skulle jag gissa på...

Om du har skivan kanske du kan prova med bara piP. Slutsteget är Rotel RB-1090 och försteget Embla Erato.

Rummet, nja. I så fall spelar det mig ett spratt av ofantligt mått.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-18 08:53

Morello skrev:Det var troligtvis Peer Gynt på DG med Göteborgs symfoniorkester som IÖ spelade. Finns för övrigt att beställa på CDON för 249 kr.

Den CD:n har jag själv, en komplettversion med sång. Är lite rolig med sång: "ska han brännas på spett eller stekas i gryta" på norska precis i slutet av Bergkungens Sal. Sång var det inte på IÖ:s.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-11-18 10:08

Hur hittar jag denna skiva på CDON?

DG = drivgas? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 10:21

DG = "surkålsätandesk vinylsvarv", skulle jag tro.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-11-18 10:26

Nattlorden skrev:DG = "surkålsätandesk vinylsvarv", skulle jag tro.

Bwahahaaahahaaaa! Skitbra ju! :P

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-11-18 11:53

roger skrev:Rummet, nja. I så fall spelar det mig ett spratt av ofantligt mått.

Mja det är just det att du skriver att det upplevs som det blir tyst som fick mig att misstänka rummet....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-18 12:58

[quote="Tomas
Hur hittar jag denna skiva på CDON?
quote]

Skriv in Grieg in sökrutan. Du får en massa träffar. CDn som gäller här är: svar nr 63, Peer Gynt Kompl, 1987-11-06, 249 kr .

Användarvisningsbild
matsf

Inläggav matsf » 2004-11-18 15:22

Som ägare till både piP och pi60 (och samma förstärkeri som du själv har niklas) skulle jag tveklöst rekommendera pi60. Jag hade piP i ca ett och ett halvt år innan jag uppgraderade till pi60 och flyttade piP till extrastereon; visserligen är jag mycket nöjd med dess prestanda och prisvärdhet men pi60 är helt klart en mer komplett högtalare. Förutom ett lägre frekvensomfång som ger ett mer balanserat ljud är rumsåtergivningen, i mitt tycke, klart bättre. Och mina a2 kommer mycket bättre till sin rätt tillsammans med pi60 än de gjorde med piP.

piP (med eller utan basmoduler) skulle väl vara valet om du inte bryr dig om musikens subtiliteter, tycker pi60 är för stora eller inte vill lägga mer pengar än så på högtalare. Fast det verkar dumt med den elektroniken...

Mats

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-11-18 17:25

Hej!!!

Tank:
Jag spelade sönder en av mina pi60s basar, när de var aktivt delat med ett par bs60...drivna av en Nad 208...tycker om att lyssna lite högt sådär :wink: .

Niklas:
Miit råd är att du börjar med PiP och basarna...sedan när du känner att du vill uppgradera...gå på i14s eller i28s och ett till par basmoduler...

mvh
at

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-18 22:28

Bamsefar: Nej det är inte rummet. Jag spelar helt enkelt för högt. :oops: Att det blir "tyst" var en särdeles dålig beskrivning av mig.

Jag tror det är första gången jag har högtalare och elektronik där ljudet aldrig sticker i öronen. Det har gjort mig lite ivrig på volymknappen, och grannarna ledsna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-18 23:54

roger skrev:Det har gjort mig lite ivrig på volymknappen, och grannarna ledsna.

:mrgreen:

Läge att byta grannar alltså! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-19 00:15

Har bara två som tur är :lol:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-19 01:39

Tank skrev:Naxos version av Grieg - Bergakungens Sal, och den där afrikanska(?) avarten som inte var basfiltrerad... Kommer du på några mer, Kraniet?

Hej Tankmeister! Vad är det för afrikansk avart du talar om? Får väldigt gärna förtydliga detta... :)

Skulle säga att det faktiskt händer en del i basen den närmaste tiden (inspelning) och även att det hände något med diskanten.. Men vad som händer med den vill jag hålla osagt... Basen släpper en del dock!

Nattlorden skrev:DG = "surkålsätandesk vinylsvarv", skulle jag tro.

Hahahha! :D Du är ju för rolig! Hoppas dina plutt funkar som de ska! :D

Jag skulle satsa på pi60, om man ändå ska gå den vägen... Och därefter känna av hur man vill uppgradera. Skulle tro att prisskillnaden till pi60s inte är helt försvarbar för de flesta öronen, och du därefter går över till basstöd eller ännu en uppgradering! Altlså, piP är ju inga dåliga högtalare, men man får mer i pi60!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-19 03:47

americantabloid skrev:Hej!!!
Tank:
Jag spelade sönder en av mina pi60s basar, när de var aktivt delat med ett par bs60...drivna av en Nad 208...tycker om att lyssna lite högt sådär :wink: .

Kul! Eller ja, tråkigt, men du förstår vad jag menar. Vad jag inte förstår är vad det har med mig att göra? :wink: :o

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-11-19 15:15

Tank skrev:piP+basmoduler känns som ett steg på vägen. Man skaffar sig det för att köpa i14/s/i16z eller någon annan modell senare. pi60 är mer komplett. Man kan stanna där, liksom. Även om jag kan tro att många skulle kunna vara nöjda med piP+basmoduler. :wink:

Spelar man inte alltför högt så är piP ett alternativ. (Med basmoduler alltså.) Men öser man på då är de en flaskhals. Särskilt 80-140Hz där de bara är speccade till 104dB max. Har fått piPs bas att slå igenom med vissa Safri Duo-låtar, t.ex, trots delningen och... Öööh... Inte lagom lyssningsnivå. :wink:

Sorry, tank var nog lite otydlig...tänkte bara på det där med aktiva delningen...och inte lagom lyssnigsnivå.

mvh
at

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-19 17:04

Ah. Bara jag som är lite ovanligt trög sådär frampå morgonkvisten. :D För övrigt använde jag hörselskydd vid testtillfället. 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-19 18:00

americantabloid skrev:Hej!!!

Tank:

Niklas:
Miit råd är att du börjar med PiP och basarna...sedan när du känner att du vill uppgradera...gå på i14s eller i28s och ett till par basmoduler...

mvh
at

Kombinationen pi60/bs60 innebär att pi60 INTE högpassfiltreras!

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-11-20 12:12

Hej Johan!!!

" när de var aktivt delade med ett par bs60"

förtydligande av den här meningen är

Jo de var aktivt delade med en CR8s, kopplade enligt följande försteg + cr8s - Nad 208 - Pi60s( över 80Hz)
- Yamaha slusteg - bs60 (under 80Hz och använda som basmoduler)

Hoppas att det klargör det hela lite tydligare...

mvh
at

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 13:09

hur högt spelade du då? låter smått omöjligt att kunna spela sönder ett element då det är delat vid 80 hz.. speciellt med tanke på hur ordentliga Ino-basarna ska vara.

Johans poäng var väl kanske att pi60 normalt inte delas när man hänger på basstödet eftersom det just är ett basstöd.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-23 12:14

americantabloid skrev:Hej Johan!!!

" när de var aktivt delade med ett par bs60"

förtydligande av den här meningen är

Jo de var aktivt delade med en CR8s, kopplade enligt följande försteg + cr8s - Nad 208 - Pi60s( över 80Hz)
- Yamaha slusteg - bs60 (under 80Hz och använda som basmoduler)

Hoppas att det klargör det hela lite tydligare...

mvh
at

Aha, då skulle man grovt kunna säga att bs60 användes såsom ett par Profundus X-2.

Jag vet inte hur det är nu, men lite äldre modell hade lite olika inre lådvolym mellan Pofundus X-2 och bs60.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-11-23 19:26

Johan_Lindroos

Aha, då skulle man grovt kunna säga att bs60 användes såsom ett par Profundus X-2.

Jag vet inte hur det är nu, men lite äldre modell hade lite olika inre lådvolym mellan Pofundus X-2 och bs60.

Japp, det stämmer och så förstod jag också skillnaden mellan basmodulerna x-2 och basstöden bs60.

mvh
at

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-24 18:51

[Men det var lite konstigt att pi60s-basarna gick sönder då. Du måste ha spelat helt vansinnigt starkt och länge. Diskanterna då? Eller basarna i bs60? De borde ju ha smält samman före pi60s-basarna känns det som.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2004-11-26 12:26

Hej igen!!!

Jo, jag var också lite förvånad att de gick sönder...och att inget annat gick sönder...satt och provlyssnade på väldigt hög volym och var sedan tvungen att rusa iväg och fixa en sak...och glömde att sänka :cry: ...klumpit jag vet :wink: ...som jag förstod det hela så hade värme lagrats i titanspolen, dvs varit utsatt för hög volym under för lång tid.

Nåja jag hade en drulleförsäkring så det löste sig bra ändå.

Men tycker ändå att det var konstigt att inget annat gick sönder.

Nåja får spara till ett par i56s istället... :D

Simma lugnt
at

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-11-26 21:50

Kan det ha varit något fel vid tillverkningen utav dina pi60s basar då?

Tycker det verkar riktigt skumt att de skulle brinna, när du skärt av dem med ett högpass filter... 8O

Speciellt efter historien som Öhman drog om hur han fick tillverkaren att börja producera hans baselement till pi60s...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-27 17:33

Wolfie: Den har inte jag hört, var vänlig förmedla :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-11-27 17:58

I och med att det finns risk för att jag glömt av vissa viktiga detaljer
så är det bättre om I.Ö själv drar historien här om han är villig
att göra det :D

Har själv minne som en guldfisk...
Det är bra men det är kort 8O :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-13 06:43

inga pi35 eller pi40 på gång? :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-14 00:12

Ja en 2,5vägs version av piP, skulle vara kul. Golvstående, med en vinklad baffel som i28 :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-14 00:53

Titan bobin.. där ser man. De börjar dyka upp lite här å var ser jag, Scan Speak och Accuton bl.a. Har Ino kört med Titan länge?

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2005-02-14 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-14 00:54

2-3år tror jag.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-14 03:38

En storlek mellan pip och pi60 kanske i alla fall. Hm pip 2,5 vägs förresten? Kanske det :) Ibland låter pip (pi10) lite liten, och pi60 aningen stor. Kanske det P-bas modulerna är till för förresten :)

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-14 12:54

Alexi skrev:Ja en 2,5vägs version av piP, skulle vara kul. Golvstående, med en vinklad baffel som i28 :)

Det var vall en 3-vagare pa gang om jag minns ratt, dock i es-niva och kostnad citat "som en dyrare bil". 8)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 13:35

Det fanns en version, pi18, men den har IÖ lagt ned pga alla kompromisser som den innehöll... Fast pi18 är igentligen inte avsedd som fullregister, det var nog pi24 som var fullregisterversionen.

pi18 plus Profundus-X2 är en bra kombination i alla fall 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-14 13:46

Jo men pi18 är ju mycket större än piP, vad gäller bredd och djup. Jag menar att det skulle finnas något som var mindre en pi60 men golvstående.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-14 13:47

Jag är bara lite nyfiken, har pi18 och/eller pi24 större baselement än pi10/pip ?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 13:50

pinnick_swe skrev:Jag är bara lite nyfiken, har pi18 och/eller pi24 större baselement än pi10/pip ?

Ja, det är en större boomer i den, minns dock inte storleken. En pi24, som inte heller finns längre, har två element plus basreflex medans pi18 har ett element + basreflex. Ja så tillkommer då en diskant såklart....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-14 13:50

Japp piP har ett 5,9" stort (litet) ellement. Medans pi18/pi24 har ett 6,7" stort ellement.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-14 13:53

Bamsefar skrev:En pi24, som inte heller finns längre, har två element plus basreflex
Nej pi24 är exakt likadant som pi18 bara att det har ca 6liter större lådvolym.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-14 14:07

Jag tror jag mätte mitt pi10 element till 4".
Aha alltså så piP har så stora basar. Okej ! då behövs ju nog inte en mellanmodell då , jag trodde ju piP också hade 4"are. :-)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-14 14:17

Hm, ja jag angav elementkorgens ytterdiameter. Mer korrekt är förstås att säga att piP har en 10,3cm (4") och pi18/pi24 har 13,2cm (5,2").

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-14 14:25

Jahaja på det viset. Hade varit intressant att höra ett par pi24 då med 5,2":are.. :-) Vilken Osis att de är nedlagda!

menar bara att de nog är lättare att få att låta bra i ett "vanligt" rum än större modeller

kanske ska bygga ihop andra pi60an förresten innan jag vet hur "de" låter :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 14:44

Alexi skrev:
Bamsefar skrev:En pi24, som inte heller finns längre, har två element plus basreflex
Nej pi24 är exakt likadant som pi18 bara att det har ca 6liter större lådvolym.

Korrekt, jag blandade ihop det med ett PA system helt plötsligt :oops: :oops: :oops:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-14 16:33

Piotr skrev:Titan bobin.. där ser man. De börjar dyka upp lite här å var ser jag, Scan Speak och Accuton bl.a. Har Ino kört med Titan länge?

/Peter

Alexi skrev:2-3år tror jag

Sedan 1996. Först i världen, och klart mer än 2-3 år Alexi. :wink:

Kan nämna att det inte är så vanligt att Titan är bästa valet (om det inte är hipp-poäng man är ute efter vill säga). Jag använder det i själva verket bara i detta enda motorsystem. Det är det enda där det är det bästa valet.

Vidare: Det är bara mekanisk överbelastning som minskas av HP-filtrering. Huruvida något är HP-filtrerat eller ej spelar ingen roll för termisk överbelastning. Då gäller bara en sak: vilken effekt som systemet exponeras med.

Förvisso kan HP-filtreringen ta bort lite effekt (om programmaterialet har huvuddelen av effekten under 80 Hz), men HP-filtrering minskar inte konsekvensen av den effekt man kör defacto in i systemet.

Tvärtom faktiskt. Frekvensregistret 150-300 Hz är det termisk mest känsliga och HP-filtrering maximerar den termiska skadeeffekten. Det beror på att eftersom högtalaren absorberar maximalt med effekt där, och att en HP-filtrering gör att talspolerörelsen minskar kraftigt, vilket i sin tur betyder att ytterändarna av talspolen inte tillgodoser sig någon spaltavkylnig.

Kan dock nämna att jag själv, trots intensiva försök, inte lyckats förstöra någon pi60s-bas med musikmaterial spelad på en peak-effektnivå om 650 W. Inte heller Vifa lyckades med sin månghundrawattiga testförstärkare som stod och gick hela helgen, med undantag av att dammskyddet smälte... Men det är bytt till ett material som tål avsevärt mycket högre effekter.

Den nämnda elementet (americantabloids) är så vitt jag känner till det enda pi60s-boomern av nuvarande modell (Ino-B88x) som gått sönder någonsin. Vid obduktionen framkom att talspolelacken smultit i inneändan, varvid ett par spolvarv "glidit av". Det måste ha varit hyggligt starkt spelat... :wink:

Vh, Ing. Öhman

Överkurs: Den Boomer (B85) jag tagit specifikt fram för sidosystem (>80 Hz), läs i14s, i28s, i56s, har på pappret lägre effekttålighet, men klarar defacto ändå nästan samma effektnivåer som B88x när de körs HP-filtrerade, eftersom de är specifikt konstruerade för det. De har mindre okyld talspole vid små membranrörelser och de absorberar dessutom mindre effekt i det kritiska området.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-14 16:41

Ingvar:
Hur skiljer sig de antar jag något större element som sitter i zzzzignaturmodellerna (i32z/i64z) från de "vanliga" B85 i t ex i56s?

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-14 18:23

pinnick_swe:
Visst kan man fortfarande bygga pi24, om man vill.
. Orsaken att jag tog bort dem från programmet var att jag tyckte att den fysikaliska (elektro- och psykoakustiskt sett) harmonin var på ett högre plan i de flankernade modellerna piP och pi60.
. Studiomonitorversionerna pr18 och pr24 tillverkas dock fortfarande, för där används högtalarna lite annorlunda - mera som "två generella mono-ljudkällor" och mindre som en rumsligt integrerad hemma-stereouppställning där rummet är en uttalad förlängd del av högtalarna.

Jonasp:
Det (B88s) skiljer sig från B85(s) på de flesta punkter, det har mycket mera gemensamt med B88x. Det har faktiskt exakt samma motorsystem som B88x. Skillnaden mot B88x är i princip att B88s har optimerats för att så distorsionfritt som möjligt klara arbete i små lådvolymer. Optimeringen inbegriper primärt ändringar i membranupphängningen, men det finns några anda skillnader också.

Jag är inte helt säker, det var ju några år sedan jag konstruerade dessa element, men om jag minns rätt finns bara två gemensamma delar mellan B85s och B88s, nämligen membran och mittdome. Alla andra delar skiljer sig. Membranstorleken är faktiskt samma. Shassiesstorleken är dock 8,5" resp 8,8".

Elementen som sitter i pi60 (B85) och i14s/i28s/i56s (B85s) är i princip identiska. Enda skillnaden är selekteringen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-15 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2005-02-14 18:58

Finns det nån bild på modellen i32z?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-15 09:29

Mikael2 skrev:Finns det nån bild på modellen i32z?

Instämmer i frågan... tror att jag kommer att vara intresserad att skaffa en sådan någon gång i framtiden - efter att bankkontot fyllts på och så, dock...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-15 09:34

i32z Är utseendemässigt i närheten av i28s, alltså en "halv" i56s där man "kapar av" de två över högtalarelementen.

Man kan iofs titta på David.A:s r28:or (iofs är det ett par i28s men i r28 lådor - dom är inte lika höga som ett par i28s/i32z då dessa är golvstående).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-15 09:38

i32z ser ungefär ut som i28s d v s ungefär så här:

Bild

(Hoppas ingenjörn inte misstycker att jag länkar till ett smakprov som finns på den ännu inte öppnade hemsidan).

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-15 10:33

i32z tror jag är en 'väldigt optimal' högtalare; j-kligt kapabel, trevligt utstrålningsmönster efter vad jag 'hört' (liknande pi60), vettigt format och snyggast av alla Ino-modeller enligt min mening. 8) . Att den sedan bara spelar 3 dB lägre än i56s tycker jag gör valet ganska enkelt för vanliga vardagsrum (20-35m2). För större rum kanske någon av storebröderna passar bättre?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-15 10:37

markih - ungefär mitt resonemang. :D

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-15 12:30

Nu kommer det lite wob kanske, och inte så mycket som tillför vad tråden handlar om , men, vilka tjusiga högtalare :) Vad är det för socklar de ser ut att stå på? Är det en del av konstruktionen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-15 16:04

Som många har antytt finns stora likheter mellan i28s och i32z.

Några saker skiljer dock fullt synligt. En är att i32z är betydligt djupare än i28s, och dessutom är bakstycket vinklat lite framåt, ungefär som hos i56s, i64z och i68es.

Den som tittar riktigt noga ser också att baselementen har 1 cm större schassie hos i32z än hos i28s. Den som tittar väldigt, väldigt noga ser en massa detajler ytterligare, men det gör inte många... :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Alltid kul att läsa att någon tycker att någon av Ino Audios högtalare är snygga! Det händer ju inte så ofta... Funktionalistisk design går inte hem så värst bra tydligen... :?

PPS. pinnick_swe: Ja, fötterna är en del av konstruktionen. De ser också lite annorunda ut hos i32z (de är tjockare och har hål/gropar underifrån, således att de är förberedda för dold montering av SD-fötter).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-15 18:50

Jag blir en smula förvånad; det är väl inte damm på hyllan under diskanten? Ägaren till dessa burkar är inte den dammiga typen. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-15 18:56

Morello skrev:Jag blir en smula förvånad; det är väl inte damm på hyllan under diskanten? Ägaren till dessa burkar är inte den dammiga typen. 8)

Titta på foten till högtalarna ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-15 18:57

Bamsefar skrev:
Morello skrev:Jag blir en smula förvånad; det är väl inte damm på hyllan under diskanten? Ägaren till dessa burkar är inte den dammiga typen. 8)

Titta på foten till högtalarna ;)

8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-15 20:56

IngOehman skrev:

PS. Alltid kul att läsa att någon tycker att någon av Ino Audios högtalare är snygga! Det händer ju inte så ofta... Funktionalistisk design går inte hem så värst bra tydligen... :?

.

alla utom pip hade jag med lätthet kunnat placera hemma hos mig iaf....tjejen tyckte pi60 va riktigt snygga, hon hatar stereoprylar så det säger inte så lite

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 02:22

Hon har god smak! :wink:

Det är väl det stora hela rätt signifikant för kvinnor detta med den mera utvecklade smaken. Det enda som motsäger hypotesen är att de understundom finner män attraktiva. :o

Därvidlag har vi män ju en överlägsen smak som inser kvinnans estetiska överlägsenhet. :)

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-16 09:56

Jag håller med -

Jag tycker faktiskt att pi60 är den snyggaste Ino-högtalaren, och att den är riktigt snygg också. i28(32) är väl egentligen ganska lik, lite mer element och kanter. Brutalpriset går naturligtvis till i56(64).

Håller även med om att det är otroligt märkligt att kvinnor ibland finner mig attraktiv.

:)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-16 10:44

r56h tycker jag är snyggast! :wink: :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 10:47

i32z ser ungefär ut som i28s

Den var ju brutalt läcker!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-16 11:17

Brutala i alla fall :wink:

Finns säkert info om detta men bas/slavbasarna ser väl stora ut. Vad är det för tum? Inga problem med stor och bumlig men långsam bas??

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-16 11:18

Birger skrev:Finns säkert info om detta men bas/slavbasarna ser väl stora ut. Vad är det för tum? Inga problem med stor och bumlig men långsam bas??
Löses ju med Transparent Audio kablar! 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-16 11:25

Birger skrev:Finns säkert info om detta men bas/slavbasarna ser väl stora ut. Vad är det för tum? Inga problem med stor och bumlig men långsam bas??

Det är inga basar. Det är mellanregister. Med chassiestorlek på 8.5 tum.

Högtalaren är ingen fullregisterhögtalare. Det är ett sidosystem som måste/bör kompletteras med basmoduler.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 11:28

Det är inga basar. Det är mellanregister.

Herregud! :lol: :lol: :lol:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-16 11:30

Hotspur skrev:
Det är inga basar. Det är mellanregister.

Herregud! :lol: :lol: :lol:
Mats - nån som vill dig något! 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 11:32

Vore ju kul att få lyssna på nåt av dessa större Ino-system, förmodligen en
stor upplevelse (om man nu inte driver med Denon-recivers, Sentec, etc)...
Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-16 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-16 11:34

*ändrad post ovan gör denna kommentaren ganska void*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 14:57

Jo alltså,

...de två lite större elementen på bilden är precis som Anders säger 8,5" stora shassiemässigt. Den vedertagna beteckningen på elementtypen som arbetar i både bas- och mellanregisterområdet är Boomer. Dessa element arbetar i i28s med signifikant bidrag från 40 Hz till 6000 Hz, egentliga arbetsområdet är snarast 60 - 4 kHz. Det övre av de två dominerar mer och med mot högre frekvenser, men det är inte en traditionell 2,5-vägskonstruktion, eftersom den är felpekloobfri.

Bakom i28s på bilden ser man en glimt av bassystemet - ett Ino Profundus Y-2. Alltså två Y-moduler. Skall man vara noga är det en äldre (före 2003) Profundus Y-2 signatur det handlar om.

Vh, Ing. Öhman

Hotspur skrev:Den var ju brutalt läcker!

Tack!
Jag är helt chockad. Trodde Ino Audio, åsikter liksom produkter, var på toppen av din "no way-lista"! :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-16 15:02

Johan_Lindroos skrev:r56h tycker jag är snyggast! :wink: :D

Vissa verkar hålla med!

Bild

Hmm... det här blir bara mer och mer komplicerat!? :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 15:04

IngOehman skrev:eftersom den är felpekloobfri.

Felpekloobfri vadå för något ??? mao vad betyder det ordet ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-16 15:07

Nämen.... har Quacktin blivit uppäten av en katt!! 8O

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-16 15:10

Bamsefar skrev:
IngOehman skrev:eftersom den är felpekloobfri.

Felpekloobfri vadå för något ??? mao vad betyder det ordet ???

Jag gissar att den saknar utsläckningar i vissa riktningar som 2,5-vägare brukar uppvisa men tror samtidigt att det är mycket bättre att IÖ förklarar själv! :oops:

(Märkligt sätt att visa sin nyfikenhet på, det här! :) )

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-16 15:19

Nattlorden skrev:Nämen.... har Quacktin blivit uppäten av en katt!! 8O

Det är Gustaf med virkad Bajenmössa! Han är ju känd för att äta mycket...

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-02-16 15:21

Jag är också extremt nyfiken på en utveckling om detta med "felpekloobfri". Skulle vara intressant att läsa, för att uttrycka sig milt. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-16 15:23

Det måste ju vara att utstrålningslooben inte pekar åt fel håll.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-02-16 15:27

Johan_Lindroos skrev:Det måste ju vara att utstrålningslooben inte pekar åt fel håll.

Jo det är jag med på. Jag tänkte mer på hur IÖ åstadkommer det. Om det är möjligt (och av honom själv önskvärt) att beskriva det i ett inlägg.

/Erik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-16 15:27

Erik_Johansson skrev:Jag är också extremt nyfiken på en utveckling om detta med "felpekloobfri". Skulle vara intressant att läsa, för att uttrycka sig milt. :)

/Erik

I en typiskt 2.5-vägslåda ligger den undre basen, över passbandet, -90 ur fas relativt den övre basen. Detta renderar en loob som pekar något nedåt. Jag misstänker att det är vad som avses. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 16:42

Ja, felpekloobfri, det betyder att grejjen ifråga är fri från en loob som pekar fel.

Alla marknadens 2,5-vägssystem som jag känner till har en snett nedåt pekande loob, som i förekommande fall gör att det ljudet som lämnar högtalaren, studsar i golvet och sedan i vinklel lite uppåt igen till sist når lyssnarens förtjusande rosenöron - faktiskt är starkare än direktljudet från högtalaren till öronen!

Konsekvensen är en transientdestruktion av dignitet.

Men fenomenet syns inte alls när man mäter tonkurva i ekofritt rum, och inte heller lägger man typiskt märke till det när man mäter i rum (eftersom mätmikrofonen dels inte är riktningsdiskriminerande, och de flesta i-rum-mätningar dessutom sker på avstånd signifikant större än efterklangsradien), men hörs gör det!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-16 16:48

Tack för upplysningarna. Dom högtalarna tillsammans med tillhörande basmodul blir säkert en grym kombination. Det skall bli skoj och se dessa beryktade skapelser på framtida hemsida.

Är det för framfusigt att fråga herr ing. Öhman om vad han själv har för förebilder eller gillar ljud och musikmässigt förutom sina egna alster?? Själv var jag tidigare svag för små monitorer men efter att ha fått en Usher-chock på Arkenmässan så har jag gjort en u-sväng :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-16 16:52

Birger, så du gillade Usher U2 på mässan? Eller var det någon av dom mindre, som föll dig på läppen?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 17:03

IngOehman skrev:
Hotspur skrev:Den var ju brutalt läcker!

Tack!
Jag är helt chockad. Trodde Ino Audio, åsikter liksom
produkter, var på toppen av din "no way-lista"! :wink:

Hehe! Förstår om det ibland kan verka så, men icke.
Tack själv, för att du inte bara ignorerar mina inlägg! :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 17:16

Jag lyssnar när du är snäll! :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 17:25

Jag lyssnar när du är snäll!

Du menar när jag berömmer dina högtalare? :wink:
Det blir ju svårt att kommentera nåt annat än
utseendet, eftersom jag aldrig lyssnat på nån.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 17:43

Birger skrev:Är det för framfusigt att fråga herr ing. Öhman om vad han själv har för förebilder eller gillar ljud och musikmässigt förutom sina egna alster??

Det får man fråga.

Svaret är att jag inte jämför högtalare med varandra, utan föredrar en absolut skala (tryffelskalan).

Några ideal vad avser sound har jag inte överhuvudtaget. Jag vill helst att "sound" skall vara något som inspelningen står för, helt själv.

Ju mindre sound högtalarna har, desto mera variation kan man glädja sig över när man spelar olika inspelningar! Kanske är det så att det entydigaste av alla kvalitetstecken som går att observera helt subjektivt, är att skillnaden mellan olika inspelningar blir större och större ju högre kvalitet återgivningen sker med?

Jag tror så, för något annat har jag aldrig erfarit. Alla fel och färgningar verkar likriktande. Kortvarigt kan de verka imponerande, men i långa lopper gör de bara musiklyssnandet tråkigare.

Hursomhelst:

När en högtalare skall utvecklas gör jag det alltid med framförd levande musik som referens. Det är dock minst lika viktigt att inte bara snöa in på subjektiviteter, utan analytiskt minnas vad "musikhändelsen" är för något, och vad det kommer att tvingas passera (inspelning, kodning till X kanaler, uppspelning, rumsåpverkas) innan man kan höra den igen. Dett är nödvändigt för att sätta högtalaren i en roll där man ser vilka egenskaper den måste ha för att musikhändelsen skall komma fram hela vägen till lyssnaren, så psykoakustiskt ovrängd som möjligt.

Det handlar inte primärt om "kompensationer", utan om att maximera balans och fokus. Utgångspunkten är därför att utgå ifrån optimal kodning och ett optimalt lyssningsrum. Det är ju inte en massa "fel" utan snarare en uppsättning "egenskaper" man vill ha klart för sig, som nyckel för utformning av högtalarnas egenskaper.

Jag skall dock även försöka svara på din fråga så bra jag kan.
Om jag ur hifi-historien tvingas plocka fram några högtalare som jag tycker varit "på ovanligt många punkter hyggliga" och "på övriga tillräckligt lite dåliga" för att jag skall kunna glömma felen och höra musiken, blir det följande burkar:

1. B&W 801, den sista versionen som gjordes under Johns inflytande. Jag tror den kan ha hetat matrix.

2. Snell typ A, den sista versionen som Peter var med på, alltså enligt det ursprungliga konceptet.

3. Quad ESL 63, med gradientbasar.

Nu låter de ju ganska olika alla dessa högtalare, vilket beror på att de allihopa har med eller mindre uttalade "fel" eller i varje fall karaktärer. :?
Men det som kännetecknar dem allihopa (i mina öron) är att det att, musiken som kommer igenom dem (lite beroende på vilken musik som spelas förstås) lyckas dominera varseblivningsmässigt tillräckligt över de fel som adderas. :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Musik, ja, jag gillar musik ur nästan alla genres, men tycker faktiskt att rätt få procent av all musik som gjorts är bra.
Min samling består nog huvudsakligen av klassisk och annan akustisk musik (mer än 50%). Resten är en salig blandning av andra genres. Tittar man noga ser man kanske en viss övervikt när det gäller popmusik från 50, 60, 70 och lite in på 80-talet, och sen mera pop från 90-talet och framåt. Sista halvan av 80-talet tycker jag var rent bedrövligt fattig. Annars har jag märkt att min skivsamling är märkvärdigt jämt fördelad över åren. jag har massor av 78-varvare och spelar dem ofta och gärna.
Jag har några tusen CD, kanske ungefär lika många vinylskivor men bara några hundra 78-varvare. Därutöver cirka 600 DVD och några hundra LD.

PPS. Jag gillar Moll! Båda glad moll och ledsen moll. Moll är ofta, nästan alltid, vackert, men egentligen är nog all harmonik potentiellt fenomenal, som undslipper långvarigt (miss)bruk av rena dur-karaktärer. Det är väl därför som dansband är så outhärdligt vidrigt, för det mesta.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-02-16 17:54

Trodde att det skulle finnas med nån Carlsson och kanske nån NHT på den där listan.

Där ser man.
MVH. Christian

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-16 19:35

"Ju mindre sound högtalarna har, desto mera variation kan man glädja sig över när man spelar olika inspelningar! Kanske är det så att det entydigaste av alla kvalitetstecken som går att observera helt subjektivt, är att skillnaden mellan olika inspelningar blir större och större ju högre kvalitet återgivningen sker med?"

"Jag tror så, för något annat har jag aldrig erfarit. Alla fel och färgningar verkar likriktande. Kortvarigt kan de verka imponerande, men i långa lopper gör de bara musiklyssnandet tråkigare."

Kan bara säga att jag håller med till ganska precis 100%.

/Peter

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-16 20:10

IngOehman skrev:Ja, felpekloobfri, det betyder att grejjen ifråga är fri från en loob som pekar fel.

Jag borde ha fattat när IÖ är i farten :oops: :oops: :oops: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-16 21:42

AnotherDrinkPlease skrev:Trodde att det skulle finnas med nån Carlsson och kanske nån NHT på den där listan.

Där ser man.
MVH. Christian

Det kan det kanske göra, men det beror förstås på hur många högtalare listan skall innehålla... :wink:

Dessutom kanske det vore olämpligt att ha med Carlsson eftersom Stig var en mycket nära personlig vän. Men för tusan, visat kan jag inkludera Carlsson.
Jag har många, många Carlssonlyssningstimmar bakom mig, de flesta hos Stig, och har alltid både trivts med, och tyckt att jag förstått mig på, Carlsson-ljudet. Det är ju inte ett sound / en färgning i ordets normala bemärkelse, utan snarare ett annat alternativt sätt att dekoda inspelningarna. Ett sätt som jag tycker är viktigt att det finns tillgängligt på marknaden, eftersom det finns dom som inte kan acceptera något annat. Skall jag välja OA-favvisar blir det 116, 2212 och den ännu inte färdiga trevägaren som jag hörde hos Stig för många mnga år sedan, men som aldrig blev en produkt, som jag vill nämna, och förstås OA6 ("typ I").
I övrigt har jag alltid gillat OA51 bäst av de moderna sorterna, men jag har aldrig tyckt att den är riktigt tillräckligt fullregistrig. Det kan komma att bli ändring på det inom en snar framtid dock. Jag skall inte avslöja för mycket, men det är spännande saker på G... :o

När de gäller NHT är det lätt att plocka favvis: NHT 3.3 - En mycket väl genomarbetat högtalare. Ett typexempel på hur rakt på och enkel det är att göra en bra fyrvägshögtalare.

Det finns en sak gemensam mellan alla de nämnda högtalarna, nämligen att de är från "i någon mån" till "i stor mån" gjorda med hänsyn till bruk i ett verklig lyssningsrum, på ett eller annat sätt. Optimeringarna är helt klart utförda på olika sätt och efter olika premisser, och jag skulle förstås vilja ändra på dem nästan allihopa! :oops:
Men de presterar ändå allihopa bättre än normalt konstruerade (utan hänsyn till rummet) högtalare. B&W 801 var lustigt nog inte alls rumsanpassade i första generationen (sluten låda från 1980) och även de senare generationerna har haft egenskaper som skiljer sig från den enligt mitt förmenande nämnda bästa 801-versionen.
Utöver detta är de allihopa kompetenta konstruktioner med hyggliga beteenden betraktat ur de flesta perspektiv (integration, tonkurva, distorsion, impedans, m fl...).

Det finns förstås flera högtalare ändå, som är markant bättre än de flesta, men nu får det vara nog. Finge jag bara välja en så... nja, jag vet inte.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-17 02:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-16 21:52

ingvar när kommer första "flervägaren" då?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-02-16 22:03

IngOehman skrev:...och förstås OA4 ("typ I").

Vh, iö

OA4 Typ 1? Är det helt säkert att herrn inte syftar på OA6 Typ 1? OA4 har jag nog aldrig hört något gott om, nästan. ;)

/Erik

PS. Helt OT vill jag nämna att jag för någon månad sedan levererade ett par helrenoverade och modifierade OA116 till en nöjd herre. Dessa håller jag tills vidare som min klara personliga favorit bland Carlssonburkarna. Men om renoveringen säger jag bara: Aldrig mer! 8O

matson

Inläggav matson » 2005-02-16 22:33

Någon som har något bra tips på hur man hanterar 2,5-vägs problematiken bäst?

Jag är lite sugen på en 2,5 vägare baserad på LTS 2v-f1(ändrad avstämning för att optimera den som sidosystem).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-16 22:39

Erik_Johansson skrev:PS. Helt OT vill jag nämna att jag för någon månad sedan levererade ett par helrenoverade och modifierade OA116 till en nöjd herre. Dessa håller jag tills vidare som min klara personliga favorit bland Carlssonburkarna. Men om renoveringen säger jag bara: Aldrig mer! 8O

OT-fortsättning: De blev bra!

Bild

:D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-16 22:46

Piotr skrev:"Ju mindre sound högtalarna har, desto mera variation kan man glädja sig över när man spelar olika inspelningar! Kanske är det så att det entydigaste av alla kvalitetstecken som går att observera helt subjektivt, är att skillnaden mellan olika inspelningar blir större och större ju högre kvalitet återgivningen sker med?"

"Jag tror så, för något annat har jag aldrig erfarit. Alla fel och färgningar verkar likriktande. Kortvarigt kan de verka imponerande, men i långa lopper gör de bara musiklyssnandet tråkigare."
Kan bara säga att jag håller med till ganska precis 100%.
/Peter

Jag med, men bara när vi snackar lyssning på riktigt bra inspelade skivor!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-02-16 23:02

Naqref skrev:OT-fortsättning:

Topic behöver vi inte bry oss om längre. Det blev ett par pi60 och jag är precis hur nöjd som helst! Nästan overkligt bra... :D

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-02-17 01:44

niklas skrev:
Naqref skrev:OT-fortsättning:

Topic behöver vi inte bry oss om längre. Det blev ett par pi60 och jag är precis hur nöjd som helst! Nästan overkligt bra... :D

Vad roligt! Då kan vi fortsätta köra på i denna trevliga tråd. :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-17 02:55

Erik_Johansson skrev:
IngOehman skrev:...och förstås OA4 ("typ I").

Vh, iö

OA4 Typ 1? Är det helt säkert att herrn inte syftar på OA6 Typ 1? OA4 har jag nog aldrig hört något gott om, nästan. ;)

/Erik

Sorry, felslag. :oops: OA6 typ I handlar det förstås om ja (jag har ändrat i originalinlägget).

OA6 typ II med transistorförstärkare är rent förskräcklig dock. Baselementet är obrukbart för effektiv lågfrekvent luftdarrning och effektförstärkaren är en katastrof. Klass C lämpar sig inte för audio! :o

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-17 03:13

Jag har haft ett par OA6 typ2, tror jag. :) De var ju inte bra direkt, kan ju bero på att de var trasiga (ena slutsteget bränt) men jag tror inte de skulle låtit så mycket bättre även om de vorit hela.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-17 07:11

Måste bara buga och bocka för ett minst sagt uttömmande svar.
B&W 801 var en favorit hos mig med men jag hade bara råd med 805 som jag hade i några år.

Javisst blev jag förtjust i dom där Usherbestarna men ljudmässigt och i mitt rum passade dessa bättre:

http://www.usheraudio.com/speaker-cp6391.html

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-18 00:09

IngOehman skrev:
Birger skrev:Om jag ur hifi-historien tvingas plocka fram några högtalare som jag tycker varit "på ovanligt många punkter hyggliga" och "på övriga tillräckligt lite dåliga" för att jag skall kunna glömma felen och höra musiken, blir det följande burkar:

1. B&W 801, den sista versionen som gjordes under Johns inflytande. Jag tror den kan ha hetat matrix.

2. Snell typ A, den sista versionen som Peter var med på, alltså enligt det ursprungliga konceptet.

...

Ingvar, är du bekant med den svenska underdogtillverkaren Mumma Audio, som byggde en modell vid namn Mosen för några år sedan? Har du ngn uppfattning om den konstruktionen?

MVH

Edit: klantigt citerat...
11010000

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-18 09:51

Om jag ur hifi-historien tvingas plocka fram några högtalare som jag tycker varit "på ovanligt många punkter hyggliga" och "på övriga tillräckligt lite dåliga" för att jag skall kunna glömma felen och höra musiken, blir det följande burkar:

Du "glömde" Canton Ergo RC-L.. :wink:

Återgå till Köpråd