Moderator: Redaktörer
ta alla rekommendationer med en stor nypa salt
Hotspur skrev:ta alla rekommendationer med en stor nypa salt
Jepp, särskilt de som går ut på att en moped duger gott för den som söker en MC...
Schneewittchen skrev:Min budget är runt 20 000 SEK och för de pengarna behöver det inte vara oanvända grejer, bättre begagnade fungerar säkert bra.
Det hade varit trevligt om systemet klarat av att spela DVD-A och/eller SACD. Då jag inte har, eller planerar att flytta in i något större palats tror jag att två bra stativare (plus ev senare subbas) räcker för mig. Inget flerkanalsystem, stereo är det som gäller, jag tror nämligen inte att det går att få ett bra stereo/hemmabiosystem för 20 000 kronor, eller har jag fel?
Det är respektlöst att rekommendera den som vill lämna stormarknadsträsket att avstå från rumsakustiska åtgärder och att använda en dryg fjärdedel av budgeten (8 000-3 500=4 500 kr) till kablar och stativ.
PekkaJohansson skrev:... och enda anledningen till att vi måste dras med alla dessa fula apparater...
Morello skrev:För 20 000 kr skulle jag köpa allt begagnat.
Så här skulle det kunna se ut:
Högtalare: B&W 802 matrix, cirka 12 000 kr
Morello skrev: kan bytas mot ett beg Sentec SC9. Nu har vi kanske 2 500 kr kvar, vilket räcker till en stegad volymkontroll från TKD med 41 steg.
Max_Headroom skrev:Morello skrev: kan bytas mot ett beg Sentec SC9. Nu har vi kanske 2 500 kr kvar, vilket räcker till en stegad volymkontroll från TKD med 41 steg.
Eller varför inte ett sånt där litet norskt? Då får man fjärris också!
Schneewittchen skrev:Okej, tack för alla tips! Det tog ett tag, men sedan rasade de in.
Att tänka på rumsakustiken låter vettigt, och en bra anledning att köpa tjocka fina mattor att lägga på golvet (och ev hänga på väggen).
Diskussionen om stereo/flerkanal är för mig förvånande. Skall jag tolka det så att jag idag får(/kan få) bättre ljudkvalitet utav en surroundförstärkare än en stereoförstärkare? Jag är som sagt inte intresserad av alla funktioner en sådan eventuellt kan erbjuda (förutom sådant som tillför något till förmaten SACD och eller DVD-A). Jag lever i den (felaktiga?) världen där mindre extrafunktioner (tuffa displayer, equalizers, tonkontroller och gud vet allt) betyder bättre ljudkvalitet. Film ses bäst på bio, och till nöds på en laptop tillsammans med någon nerbäddad i sängen!
Hur är det egentligen med "pakettänkandet", man vill ju gärna tro att tillverkarna tillverkar produkter som "passar varandra", t ex Cambridges Azur-serie och Arcams FMJ-serie?
Ljudkvalitén är nog ungefär på samma nivå som stereoprylar. Förr var det väl mer tveksamt huruvida surround var vettigt i steroläge men idag så är ju läget lite annorlunda.
Hotspur skrev: Att ni sedan fortsätter att rekommendera flerkanalprodukter till en kille som vill ha hifi-råd tycker jag är tragiskt och ett klent sätt av er att försöka sälja in era larviga idéer. Varför inte posta ett LTS-inbetalningskort direkt till killen,
Jag håller med dig om att det är tråkigt med alla piP rekomendationer etc. Det känns som varenda medlem snart äger ett par piP, jag som ville ha ett par ovanliga högtalare...Hotspur skrev:Kan vi inte få en intresssant LTS- eller Ino-tråd till, snälla?
Nattlorden skrev:jonasp - utan att mena att kasta någon paj... utan bara av rent intresse... var har du läst test som säger flerkanal är lika gott? Samtliga jag fått mina ögon över hittils har sagt motsatsen, ofta ganska tydligt även om det nog verkar som gapet minskar...
Nattlorden skrev:jonasp - utan att mena att kasta någon paj... utan bara av rent intresse... var har du läst test som säger flerkanal är lika gott? Samtliga jag fått mina ögon över hittils har sagt motsatsen, ofta ganska tydligt även om det nog verkar som gapet minskar...
Vad har LTS med att rekomendera flerkanalsljud att göra?
Finns inte en ända hemmabioförstärkare på LTS rekomenderat lista.
Givetvis hämtar jag min information från pålitliga källor som t ex Musik och Ljudteknik!
Hotspur skrev:Vad har LTS med att rekomendera flerkanalsljud att göra?
Finns inte en ända hemmabioförstärkare på LTS rekomenderat lista.
+Givetvis hämtar jag min information från pålitliga källor som t ex Musik och Ljudteknik!
=
Det är inte det jag säger. Jag säger bara att du utrycker dina egna åsikter och att rekomendationer av flerkanalsförstärkare inte är något LTS gjort.jonasp skrev:Men samtidigt har testerna visat att man kan använda sådana med gott resultat! /J.
Vill påpeka att jag känner till flera seriösa anläggningar där en hemmabioreciever används ibland både som hela förstärkaren och ibland som försteg.
Det är inte det jag säger. Jag säger bara att du utrycker dina egna åsikter och att rekomendationer av flerkanalsförstärkare inte är något LTS gjort.
Hotspur skrev:Tycker inte du det är lite kul att en LTS-medlem understryker att
det du skrev är en egen åsikt, vi kanske inte har samma humor?
Morello skrev:Jag kan inte erinra mig om att någon bioapparat som Molt testat har bjudit på transparent signaltransmission, varför det framstår som något tveksamt att rekommendera dylika apparater till någon som vill spisa tvåkanaligt.
Schneewittchen skrev:Angående piP kan jag säga att de går bort direkt, eftersom de enligt mig är så hiskeligt fula. Om det hade funnit ett tygskydd eller liknande för elementen, men nu, nej.
Baltazar skrev:Enl. Öhman är iaf 2105:ans försteg(sitter väl i flera av de nya XX05?) väldigt bra. Dock inte riktigt lika bra som 1802:ans, tydligen lite ljusare.
Mvh / Christian
jonasp skrev:Alltså går det utmärkt att börja med en AVR 2105 och sedan hänga på ett kompetent slutsteg när man vill uppgradera!
Nattlorden skrev:jonasp - den synpunkten kan jag hålla med om... men i en tvåkanalare behöver tillverkaren i alla fall inte tänka tanken "hur skall vi få plats med kylflänsen egentligen?" eller "kan vi inte klara oss med en mindre trafo?"
jonasp skrev:Jag har nog haft alldeles för många synpunkter i denna tråd, för jag vet inte vad du håller med om!
Ranefjord skrev:Hur stort är rummet föresten?
Hotspur skrev:Tänk om ni någon gång kunde skärpa er? Är det inte en kass bioreceiver som skall rekommenderas så är det en förhistorisk konstruktion "som brusar mindre"... Jag blir sååå jävla trött (igen) och undrar seriöst hur ni är funtade egentligen? Det måste ju vara nåt som gått snett och som gör att den ena självutnämnde lärljungen efter den andre inte kan se något annat än de produkter som sekten anbefaller. NÄR I HELVETE SKALL NI GE ER? Fattar ni inte att ni förstör detta forums möjligheter till mångfald? Dra till ert LTS-forum istället så kanske man kan bli annat än förbannad vareviga gång man loggar in här och försöker diskutera hifi!
![]()
![]()
Hotspur skrev:Tänk om ni någon gång kunde skärpa er?
Ok! Ett försteg med dubbla utgångar och valfritt inkopplingsbara (aktiva) filter, ställbara brytfrekvens och självklart innom frekvensområdet 30 till 200 Hz, LP och HP.Morello skrev:Jösses Hotspur. SC9 var bara ett exempel på ett försteg som idag kan köpas för rimliga pengar och samtdigt bjuder på högklassig återgivning. Om det är för gammalt går det bra att beställa ett försteg av mig![]()
![]()
![]()
Jag utlovar ännu mindre brus
Var inte det underförstått?Alexi skrev:EA, glöm inte 5st analoga in-ut med separat ställbara nivåer och delay
EngelholmAudio skrev:Var inte det underförstått?Alexi skrev:EA, glöm inte 5st analoga in-ut med separat ställbara nivåer och delay
Latte?Morello skrev:EngelholmAudio skrev:Var inte det underförstått?Alexi skrev:EA, glöm inte 5st analoga in-ut med separat ställbara nivåer och delay
Ska den kunna koka kaffe också?
Hotspur skrev:I så fall skall du självklart ha en billig DVD-spelare, ett Sentec-försteg och ett NAD 208! Satsa absolut inte på hifi-prylar som är yngre än 80-tal...
Hotspur skrev:I så fall skall du självklart ha en billig DVD-spelare, ett Sentec-försteg och ett NAD 208! Satsa absolut inte på hifi-prylar som är yngre än 80-tal...
Hotspur: Har du ens lyssnat på piP?
Jag förstår mig inte på dig.
Kombineras de med Pass och Marklevinson så funkar de fint, Gryphon funkar också utmärkt!Hotspur skrev:Hotspur: Har du ens lyssnat på piP?
Vad har det med saken? Jag vet vid detta laget ändå vad de bör kombineras med, kalla det gärna lobotomi...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster