Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Jag har sen en ganska lång stund tillbaka letat efter en musikspelare här hemma. Jag ägde tidigare en Linn Akurate DS som jag fick efter att ha gjort ett jobb åt en handlare. Förvisso gillade jag den både utseendemässigt, ljudmässigt och handhavandemässigt, men det värde den betingade på begagnatmarknaden gjorde att jag kände mig tvingad att sälja. Tanken var då hela tiden att skaffa något likvärdigt men till en mindre summa, något jag ej har lyckats med. Så nu har jag rotat lite på nätet och hittat ett par stycken som samtliga samtliga verkar kunna det jag vill, och hoppas nu att ni som har erfarenhet från en eller flera av dessa apparater kan komma med lite feedback här.
Alla produkterna jag hittat finns i länken under:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=61 ... 039,384759
Är det någon som anser att det saknas någon så är det fritt fram att föreslå.
Hifiklubben har ett större antal av mina utvalda och det är tur för det är den enda butik som ligger inom vettigt avstånd för lite provning.
robsarve skrev:Jag har inte provat tillräckligt många själv för att ha en åsikt, men det har de här:
http://www.whathifi.com/reviews/home-di ... ersclients
30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6
Spotify saknas så spottan kör jag på min SB Touch kopplad till streammagic-6 via toslink.
Spelar i huvudsak musik från usb-hårddisk.
Hittills är jag mycket nöjd.
Richard skrev:Skulle nog slå ett slag för naim umitiqute, otroligt bra ljud och pre out samt digitala ingångar in samt ett slutsteg på 2* 50 watt. Verkar vara bättre handhavandemässigt än squeezeboxarna, mycket bättre än linn.
Nyligen prissänkt från 18000:- till 12000:- .
De övriga du länkar till är osäkra kort, cambridge 30 modellen mäter väldigt bra men det är ju inte säkert att den låter bättre än en medioker cd- spelare för det.
Aerob skrev:Jag tror jag avstår Naim som du nämner av flera skäl... Den är för det första för dyr, sedan tycker jag handhavandet av Linns DS-spelare är mycket trevligare än Squeezebox och således så tycker jag förmodligen ännu sämre om nämnda Naim.
Somchart skrev:Jag kan ju vara tråkig och säga att jag kört både Linn och Naim men numera använder mig av en Mac Mini och separat dac.
Fungerar ypperligt och handhavandet är enligt mig betydligt bättre än Linn och Naim har i dagsläget.
Ljudmässigt låter det precis likadant som allt annat jag petar in i min dac. Finns rätt många som jag, som haft alltfrån ND5XS till NDX osv. som numera kör Mac Mini plus dac och är mer än nöjda. Läs gärna mer på det officiella Naim-forumet.
Visst det ser inte lika flashigt ut
Bill50x skrev:Inte så tråkig, tvärtom bra med rimliga synpunkter!
Men Mac Mini + DAC innebär väl att man kör musiken direkt in i stereon och alltså har musiken lagrad i Minin? Eller hämtar Minin musiken någon annanstans ifrån? Och hur gör man om man vill hantera musiken från soffan, styr man Minin med... ja typ iPad?
/ B
Aerob skrev:30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6
Spotify saknas så spottan kör jag på min SB Touch kopplad till streammagic-6 via toslink.
Den där tycker jag är en av dom intressantare alternativen. Har du spelat musik över nätverk, från NAS eller dator eller kör du enbart från USB-disk? Har sett att det finns en app för iOS, vet du om det finns mjukvara för Mac? Har du testat använda någon generell UPnP-app för att styra den, typ Plugplayer eller dylikt?

30Hzbone skrev:Aerob skrev:30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6
Den där tycker jag är en av dom intressantare alternativen. Har du spelat musik över nätverk, från NAS eller dator eller kör du enbart från USB-disk? Har sett att det finns en app för iOS, vet du om det finns mjukvara för Mac? Har du testat använda någon generell UPnP-app för att styra den, typ Plugplayer eller dylikt?
Fram tills för en kvart sedan så körde jag Streammagic-6 enbart från usb-hårddisk eller sticka.
Men eftersom du frågar så fick jag en anledning att testa.
Jag laddade ner AssetUPnP, installerade på min laptop(windows 7) och är nu up and running,
Det gick nästan för lätt.
Vanliga 16/44.1 och även 24/96 flacfiler funkar problemfritt när jag kör över Wifi-nätet.
Manövrera streammagic-6 gör jag oftast från min Samsung-phon men under granen döljer sig en Samsung-tab2.
Jag har handlat ljudapparater sedan 1968 och frågan är om inte Cambridge Audio Stream Magic 6
är en av de mest prisvärda ljudapparat jag köpt, definitivt den roligaste.
@lennartj
med all respekt, eftersom priset på streammagic är 5998:- så är väl priset snarare cirka 6000:-.
lennartj skrev:Råkar jag sedan välja en tokkomprimerad fil blir volymen olidlig och Oppo-spelarens volymkontroll är som sagt inte tillgänglig från medianavigeringen.
Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.
hifikg skrev:Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.
Det går utmärkt att spela FLAC direkt i Finder och det finns ett gäng program som spelar FLAC, det är väl "bara" iTunes som inte lirar FLAC direkt, men det är väl, om jag fattat rätt, för att AIFF även innehåller skivomslag och andra bilder, material som jag inte vill vara utan. Snabbt och lätt omvandlar jag mina FLAC filer från t ex HD Tracks till AIFF o spelar på.
Exempel på program för att spela FLAC-filer förutom direkt i Finder, Audirvana Plus, Decibel, Amarra och Fidelia. VLC fixar det också.
hifikg skrev:Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.
Det går utmärkt att spela FLAC direkt i Finder och det finns ett gäng program som spelar FLAC, det är väl "bara" iTunes som inte lirar FLAC direkt, men det är väl, om jag fattat rätt, för att AIFF även innehåller skivomslag och andra bilder, material som jag inte vill vara utan. Snabbt och lätt omvandlar jag mina FLAC filer från t ex HD Tracks till AIFF o spelar på.
Exempel på program för att spela FLAC-filer förutom direkt i Finder, Audirvana Plus, Decibel, Amarra och Fidelia. VLC fixar det också.
adzer skrev:Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?
Enligt mig så är itunes en av de sämsta spelarna på osx. Varför inte bara köra decibel. Eller varför inte plex/xbmc för den delen?
Somchart skrev:adzer skrev:Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?
Enligt mig så är itunes en av de sämsta spelarna på osx. Varför inte bara köra decibel. Eller varför inte plex/xbmc för den delen?
Vad saknar du i iTunes?
Om jag minns rätt så finns det ett plugin som heter Fluke som gör att iTunes kan spela/lagra FLAC men stödet försvann i och med Mountain Lion. Ryktas dock om ny version som stöder både Mountain Lion och iTunes 11.
Jag tycker det är ok att köra AIFF, fördelarna uppväger för mig då även frun klarar av systemet samt det är lätt att synca med våra iOS enheter.
adzer skrev:Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?
Harryup skrev:Har en Oppo-95 också men det känns som om den möjligen får stryk ljudmässigt.
JRiver går också att fjärrstyra.
Mvh/Harryup
Bill50x skrev:Aerob skrev:Jag tror jag avstår Naim som du nämner av flera skäl... Den är för det första för dyr, sedan tycker jag handhavandet av Linns DS-spelare är mycket trevligare än Squeezebox och således så tycker jag förmodligen ännu sämre om nämnda Naim.
Jag är själv ute efter en ny "DS" och har bland annat funderat på en Linn Sneaky som ju kan fås begagnad för typ 6-7 tusen. Naim Unitiqute verkar också vara intressant, vad har du för negativa erfarenheter av den? Viktigt för mig är enkelt handhavande och med bra serverprogramvara.
/ B
Richard skrev:Av någon anledning så verkar det vara så att det ofta låter bättre om musiken streamas från appledatorer än från pc. Har ingen aning varför, men det verkar otroligt vanligt då man frågar studiofolk som jämfört. Jag har själv hört skillnaden en gång i studio.
pLudio skrev:Richard skrev:Av någon anledning så verkar det vara så att det ofta låter bättre om musiken streamas från appledatorer än från pc. Har ingen aning varför, men det verkar otroligt vanligt då man frågar studiofolk som jämfört. Jag har själv hört skillnaden en gång i studio.
Det var inte Mac eller PC du hörde skillnad på.
Richard skrev:Cambridgespelarna np 30 och magic 6 verkar vara samma spelare, med olika dacar. Den billigare med samma dac som 2000:- modellen från cambridge,
Richard skrev:den dyrare , en dacmagic med kostsammare nätdel.
Richard skrev:Det är inte alls säkert att den dyrare modellen låter bättre vid musiklyssning. Dacmagic som ren dac har inte fått jättebra lyssningsintryck och det kan hända att konstruktörerna med cambridgeprodukterna inte lyssnat tillräckligt vid utvecklandet. " over enginering " är vanligt. Mäter bra- låter teknik och inte musik.
Richard skrev:Harryup skrev:Har en Oppo-95 också men det känns som om den möjligen får stryk ljudmässigt.
JRiver går också att fjärrstyra.
Mvh/Harryup
Använder du squeezebox touch som spelare numera ? Låter macminin som nätverksplayer bättre än squeezeboxen vid långlyssning ?
sportbilsentusiasten skrev:pLudio skrev:Det var inte Mac eller PC du hörde skillnad på.
Och din åsikt är att det är?
Min erarenhet är att "PC-prylar" rent generellt har dåliga nätdelar (så billigt som möjligt)
Kan det vara så att Apple har mindre dåliga nätdelar?
pLudio skrev:Ju mer jag funderar över det desto mer vill jag nog ha en server som fixar allt och streamar PCM till en dum klient (UPnP MediaRenderer?) som inte är mycket mer än en DAC med nätverk och kanske en volymkontroll.
Fast allt hänger ju på ett bra GUI...
Harryup skrev:Vore det inte hyfsat trevligt med bild också?
Jag börjar gilla Macminin med Win8 och JRiver ganska mycket.
mvh/Harryup
ivor-isobarik skrev:
Vi lirade en sjukt stökig punkplatta på en ny Klimax DS och en nätverkskabel som jag tror Sportis korat till bästa kabel på Sellei eller om det var Melodik,minns inte då jag bara fick det förklarat,sedan körde vi Takt & Tons favoritkabel och slutligen en kabel som vi norrlänningar gillar(och för en gångs skull inte avslöjar)
Skillnaden var för förmodligen den största jag hört på en kabel för överföringen av ettor och nollor. En kabel av dessa fick punkarna att framstå som svårt retarderade fyraåringar som inte visste vad de gjorde,kabel två förvandlade pojkarna till män med dålig koll över läget och tredje kabeln började jag misstänka att det var fuffens med i leken och halade upp min iphone för att styra DS'en själv då skillnaden var förjävligt stor.
.
Aerob skrev:Jag är av den bestämda åsikten att media ska vara centralt lagrad, kunna vara åtkomlig över ett gemensamt protokoll, och att jag som användare väljer den tunnklient som utför önskat arbete på önskad punkt i hemmet. Därför handlar denna tråd om en tunnklient som har i uppdrag att spela musik över nätverket, som låter sig kontrolleras från en eller flera externa kontrollpunkter, och som inte kräver proprietära protokoll eller egen databashantering för att göra så. Dunes spelare är på detta vis ett föredöme när det kommer till film, Linns likaså när det gäller musik men ej när det gäller pris. Cambridge är av samma skäl det som verkar mest intressant för mig just nu.
sportbilsentusiasten skrev:Aerob skrev:Jag är av den bestämda åsikten att media ska vara centralt lagrad, kunna vara åtkomlig över ett gemensamt protokoll, och att jag som användare väljer den tunnklient som utför önskat arbete på önskad punkt i hemmet. Därför handlar denna tråd om en tunnklient som har i uppdrag att spela musik över nätverket, som låter sig kontrolleras från en eller flera externa kontrollpunkter, och som inte kräver proprietära protokoll eller egen databashantering för att göra så. Dunes spelare är på detta vis ett föredöme när det kommer till film, Linns likaså när det gäller musik men ej när det gäller pris. Cambridge är av samma skäl det som verkar mest intressant för mig just nu.
Ja, att välja produkter som låser in dig som konsument är ju heltokigt!!
Rippar därför i FLAC och kör musiken med produkter som stödjer UPnP.
Fast antar du menar med centralt lagrad, lagrad hemma lokalt och inte en molntjänst. Man vill ju ha koll på sin musik.
sportbilsentusiasten skrev:ivor-isobarik skrev:
Vi lirade en sjukt stökig punkplatta på en ny Klimax DS och en nätverkskabel som jag tror Sportis korat till bästa kabel på Sellei eller om det var Melodik,minns inte då jag bara fick det förklarat,sedan körde vi Takt & Tons favoritkabel och slutligen en kabel som vi norrlänningar gillar(och för en gångs skull inte avslöjar)
Skillnaden var för förmodligen den största jag hört på en kabel för överföringen av ettor och nollor. En kabel av dessa fick punkarna att framstå som svårt retarderade fyraåringar som inte visste vad de gjorde,kabel två förvandlade pojkarna till män med dålig koll över läget och tredje kabeln började jag misstänka att det var fuffens med i leken och halade upp min iphone för att styra DS'en själv då skillnaden var förjävligt stor.
.
det är samma kabel som det står om på båda siterna.
Kul att ni hörde skillnad, tyder på att resten av systemet är hyfsat bra installerat. vilken kabel tyckte ni var bäst och vad heter den?
Här är ett exempel:
https://bytesized-hosting.com/#appboxes
David_A skrev:Nu har jag minst någon dator på hela tiden. Men annars skulle jag nog köra Plex på typ en Intel computestick med ansluten USB disk.
Teamviewer på det, och det blir en enkel liten pryl att gömma undan och accessa. Och inte mycket mer än 1000lappen för en win10 minidator.
Ska du transcoda video räcker den kanske inte till, men för vanliga ljudfiler torde det vara perfekt.
Plex kan du köra till både ljud och bild, Dvs både vanliga Chromecast2 och Chromecastaudio. För multiroom fungerar bara Chromecastaudio
David_A skrev:Chromecast stödjer FLAC, så då ska Plex ej transcoda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster