Moderator: Redaktörer

ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
murgatroyd skrev:Webhallen Barkarby har 3st brevid varandra, tror det är 65" eller kanske 75" med 4K UHD material.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
Vem är "man"? Inte jag i alla fall...
Varför skriver du inte "jag" eftersom det troligen handlar om vad du tycker? Eller vill du påstå att även vi andra tycker/borde tycka likadant?
/ B
ante_77 skrev:Jag använder mig ofta av "man" när jag skriver......och kommer och fortsätta med det.Bill50x skrev:Vem är "man"? Inte jag i alla fall...
Varför skriver du inte "jag" eftersom det troligen handlar om vad du tycker? Eller vill du påstå att även vi andra tycker/borde tycka likadant?
Gör det dig sur så är det en bonus.
Bill50x skrev:Men när man skriver "man" inkluderar det andra människor, dvs även mig.
ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
Bill50x skrev:Vem är "man"? Inte jag i alla fall...
ante_77 skrev:[Jag använder mig ofta av "man" när jag skriver......och kommer och fortsätta med det.
Gör det dig sur så är det en bonus.
Bill50x skrev:Jag blir inte sur. Men när man skriver "man" inkluderar det andra människor, dvs även mig. Och jag tycker inte som du.
Vågar du inte stå för dina egna åsikter utan måste applicera dem även på andra?
IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?
Inte alls.
Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt. Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.
Känn på skillnaden i:
- Man tycker att vädret är dåligt
- Jag tycker att vädret är dåligt
Det första påståendet är att man (!) generellt uppfattar vädret som dåligt, med rätt eller fel. Det andra påståendet är personligt och något man står för. Man bryr sig helt enkelt inte om vad andra tycker utan framför sin egen åsikt.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Om du skulle läsa en text skriven av en havande kvinna, som lyder "Nu är man är gravid, och tänker på hur man skall hitta rätt namn åt barnet", skulle du tänka att hon talade om dig då?
Inte alls.
Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt. Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.
Känn på skillnaden i:
- Man tycker att vädret är dåligt
- Jag tycker att vädret är dåligt
Det första påståendet är att man (!) generellt uppfattar vädret som dåligt, med rätt eller fel. Det andra påståendet är personligt och något man står för. Man bryr sig helt enkelt inte om vad andra tycker utan framför sin egen åsikt.
/ B
Inte alls.
Bill50x skrev:Men varför finns det "jag" och "man"? Jo, därför att det är en skillnad, rent språkligt.
Bill50x skrev:Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet.
Bill50x skrev:Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte.
ante_77 skrev:"Säger/skriver man "man" menar man (!) rent generellt, dvs man inkluderar andra människor/grupper i påståendet. Skriver man "jag" pekar man på sin egen känsla/åsikt. Svårare än så är det inte."
Skriver DU "man" så menar du man. Varför blandar du in mig genom att skriva man?
ante_77 skrev:Nästa gång ska jag använda "Vi" så att du känner dig mer delaktig.
Observera att i raden ovanför så kan man inte byta ut "jag" med "man", men i denna rad så går det fint. Varför?
Bill50x skrev:Varför ska man använda jag och man om man menar exakt samma sak?
Bill50x skrev:När jag tycker något skriver jag "jag". Jag skriver inte "när man ska inreda rummet..." om jag menar att JAG ska inreda rummet. Skriver jag "man" menar jag att det betyder att fler är inblandade.
Är detta en så orimlig tolkning? Varför ska man använda jag och man om man menar exakt samma sak? Det är väl att glida på betydelsen.
Skit samma, det var bara ett stickspår i alla fall.
/ B
Foffe skrev:Vilken härlig morgonläsning. Både diskussion om användandet av "man" och lite nyttig fakta kring böjda skärmar.
Min situation är att jag har ett ganska smalt tv rum. Väggen där TVn ska vara är 2,25 m bred och soffan är 2,2 m bred.
Skulle man välja en 65" tv så är det ca 1,45 cm bred. Avstånd mellan TV och soffa är 6 m så ingen riskerar ju att hamna väldigt snett ifrån TVn.
Fördelen med att hitta en TV med bra prestanda vad gäller övriga funktioner är ju att man kan gå ner i antal boxar kring TVn.
Så som jag bor så kommer jag heller inte behöva se TVn från sidan. Så även om den skulle hamna på väggen så kommer jag inte störas av en böjda skärmen.
De tv modeller jag sneglar på just nu är Samsungs 8505 (curved) och 7505 (rak). På 65" skiljer det ca 2000 kr, men 8505:an har även lite bättre processor samt högre "clear motion rate"
Framförallt vill jag ju att den ska kunna skicka vidare DTS och HD DTS ljud till en förstärkare. ÄR lite osäker på om 7505:an fixade det.
Sen är min uppfattning att Samsung har ett bra utbud av appar. Viktigt för mig är att få tillgång till de olika play-tjänsterna, spotify och att den kan spela upp filmer ifrån en enhet i nätverket.
En sak är ju säker. Den böjda skärmen väcker mycket känslor
murgatroyd skrev:Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.
Kan inte ts byta rubrikens xxxx till dålig, snälla.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
/ B
BORIS skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Nu är man inte direkt i något behov av ny TV, men man sneglar ju alltid på något nytt.
/ B
Håller med om att det ser illa ut att använda pronomenet "man" istället för "jag".
Speciellt som i exemplet ovan för att få ett subjektivt påstående att ge sken av att vara objektivt genom att undvika att avvända "jag" och ist skriva "man" när det är uppenbart att det är skribenten som talar om sig själv och ingen/inga andra.
Jag skulle tro att det som styr är en omedveten oförmåga att våga stå för sina egna handlingar.
Eller att skribenten hellre simmar med de andra småfiskarna i stimmet som "man" än att sticka ut som "jag".
Foffe skrev:murgatroyd skrev:Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.
Du menar alltså att min vision om att minska ner antalet apparater i vardagsrummet inte kommer gå i uppfyllelse?
Jag har tidigare haft åsikten att Smartfunktionerna inte kunnat ersätta en riktig dator. Men eftersom prestandan blir allt bättre
så trodde jag faktiskt att vi nu uppnått en så pass bra nivå att Spotify, playkanaler, netflix fungerade bra att köra via TVn.
DVS att TVn inte längre bara är en bildskärm utan en mediadator!
Kanske var naivt tänkt.....
Harryup skrev:Foffe skrev:murgatroyd skrev:Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.
Du menar alltså att min vision om att minska ner antalet apparater i vardagsrummet inte kommer gå i uppfyllelse?
Jag har tidigare haft åsikten att Smartfunktionerna inte kunnat ersätta en riktig dator. Men eftersom prestandan blir allt bättre
så trodde jag faktiskt att vi nu uppnått en så pass bra nivå att Spotify, playkanaler, netflix fungerade bra att köra via TVn.
DVS att TVn inte längre bara är en bildskärm utan en mediadator!
Kanske var naivt tänkt.....
Personligen har jag svårt att se t.ex. Samsung entusiastiskt uppgradera sina appar om 10 år gratis till en gammal TV som det knappast finns reservdelar till men kanske i övrigt fungerar utmärkt.
Nä, jag tror att smart-tv'ns smarthet är färskvara och den blir dummare med tiden.
/Harryup
ante_77 skrev:Tekniken springer ifrån plånboken rätt fort. Ska man ha det senaste och det bästa så lär man antingen synas i Lyxfällan eller vänta för evigt på att köpa det senaste. En TV köper jag själv efter bildkvalitet eller design och inte vilka "häftiga" funktioner de har.
Det finns så många funktioner som kan "eftermonteras" som varken kostar en förmögenhet och är bättre än det inbyggda i TV-apparaterna
Foffe skrev:ante_77 skrev:Tekniken springer ifrån plånboken rätt fort. Ska man ha det senaste och det bästa så lär man antingen synas i Lyxfällan eller vänta för evigt på att köpa det senaste. En TV köper jag själv efter bildkvalitet eller design och inte vilka "häftiga" funktioner de har.
Det finns så många funktioner som kan "eftermonteras" som varken kostar en förmögenhet och är bättre än det inbyggda i TV-apparaterna
Det är ju billigare att vänta för evigt för att köpa det senaste.... Då kan man lägga pengarna på prylar som håller längre istället.
Mich skrev:För böjd tv så borde väl tittavståndet påverka. Med andra ord, olika böjning önskas väl beroende på tittavstånd.
Undra om inte böjtv'na är böjda för mycket för det tittavstånd som trådskaparen har.
//Michael - som inte vet, men fick en tanke
ante_77 skrev:En hel del 4K apparater fixar inte Netflix 4K sändningar o.s.v. Tekniken är alltså redan utdaterad när man säljer apparaterna.
music4ever skrev:ante_77 skrev:En hel del 4K apparater fixar inte Netflix 4K sändningar o.s.v. Tekniken är alltså redan utdaterad när man säljer apparaterna.
Jag skulle inte lägga för mycket energi på netflix sk "4K" sändningar. Den sändningen kommer vara sönderkodad.
paa skrev:Det stod en intressant sak på reklambilden som länkades till: Det utstrålade ljuset riktas mot centrum.
Men det motarbetar ju finessen med att perspektivet skulle bli bättre när man sitter snett, för då blir ju ljuset från bilden ojämnare.
Hotspur skrev:Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer!
Hotspur skrev:Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle nog nästan vilja säga tvärt om. Iom hur mycket närmare du sitter din TV hemma jämfört med duken på en bio så finns det absolut motivation att ha 4k hemma.
Med det sagt så vill jag inte tumregelmässigt säga att det är viktigare med 4k hemma än på bio. Det är avståndet till bilden relativt bildens storlek som ger vilken upplösning som "behövs". Det beror mao på omständigheterna. Samt vilka krav man har så klart.
paa skrev:På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.
Biograferna är ju byggda för bästa bild och ljud ungefär 1/3 in i salongen, och längre bak än så sätter jag mig aldrig.
Men de flesta har väl mindre bildvinkel än så hemma i TV-soffan?
AndreasArvidsson skrev:paa skrev:På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.
Biograferna är ju byggda för bästa bild och ljud ungefär 1/3 in i salongen, och längre bak än så sätter jag mig aldrig.
Ja varken för långt bak eller fram vill man ju sitta.
Ja det har förmodligen de flesta, men många entusiaster med hembio har nog ett behov av 4k. Jag har iaf planer på att byta hemma. Inte just nu, men i framtiden.
sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...
De kurviga TVs jag sett har alla haft vågig display. Inte bra

paa skrev:På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.
Hotspur skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...
Vågig display? Ta en titt på denna TV och återkom gärna om du ser några vågor;)
RogerGustavsson skrev:Det krävs kortare tittavstånd för att tillgodogöra sig högre upplösningar. Sedan är det förstås frågan om källmaterialet verkligen håller så hög upplösning. Det lär bli mycket skåpmat som ska ut även i nya format.
]
sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:sportbilsentusiasten skrev:[quote="Hotspur"]Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...
Vågig display? Ta en titt på denna TV och återkom gärna om du ser några vågor;)
RogerGustavsson skrev:Nja, det är ingen höjdare med vanlig SD-sändning på stora bildskärmar...
JB skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, det är ingen höjdare med vanlig SD-sändning på stora bildskärmar...
Man får helt enkelt lösa det genom att ha flera soffor på olika avstånd, en 4K soffa som står 1,5 meter från TVn, sedan en 1080/720p TV som står 3,5 meter ifrån, och sedan en SD soffa som står 8 meter ifrån, sedan väljer man bara soffa efter bildkvaliten som visas för tillfället!
RogerGustavsson skrev:Nja, det är ingen höjdare med vanlig SD-sändning på stora bildskärmar...
paa skrev:Det stod en intressant sak på reklambilden som länkades till: Det utstrålade ljuset riktas mot centrum.
Men det motarbetar ju finessen med att perspektivet skulle bli bättre när man sitter snett, för då blir ju ljuset från bilden ojämnare.
sportbilsentusiasten skrev:RogerGustavsson skrev:Det krävs kortare tittavstånd för att tillgodogöra sig högre upplösningar. Sedan är det förstås frågan om källmaterialet verkligen håller så hög upplösning. Det lär bli mycket skåpmat som ska ut även i nya format.
]
Inte alls!
På 3 meter och 90" (vanligt i små hembios) passerar man ju gränsen till 4k redan vid 70-75".
En TV över 65"" skulle göra upplevelsen ok hos mig som sitter 2.5m från TV'n. har idag 50" o det är för litet.

IngOehman skrev:Den ser fin ut, men min 131-tummare* är tvivelsutan större. Och den känns inte orimligt stor alls.
Men är det inte väldigt vitt och kalt alltihopa, eller finns det dämpning som inte syns på bilden?
Ett tips om du vill slippa så så mycket reflexer i TV-rutan är att se till så att åtminstone väggen bakom dig är mörk.
ante_77 skrev:
Tror att Bill50x är lite putt för att jag inte simmat med honom i några andra inlägg. .
IngOehman skrev:Den ser fin ut, men min 131-tummare* är tvivelsutan större. Och den känns inte orimligt stor alls.
Men är det inte väldigt vitt och kalt alltihopa, eller finns det dämpning som inte syns på bilden?
Ett tips om du vill slippa så så mycket reflexer i TV-rutan är att se till så att åtminstone väggen bakom dig är mörk.
Vh, iö
- - - - -
2,1:1, det vill säga det lite udda Ino-formatet - som ger rätt storlek på såväl 4:3, 16:9, 1,85:1 som 2,35:1.
paa skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle nog nästan vilja säga tvärt om. Iom hur mycket närmare du sitter din TV hemma jämfört med duken på en bio så finns det absolut motivation att ha 4k hemma.
Med det sagt så vill jag inte tumregelmässigt säga att det är viktigare med 4k hemma än på bio. Det är avståndet till bilden relativt bildens storlek som ger vilken upplösning som "behövs". Det beror mao på omständigheterna. Samt vilka krav man har så klart.
På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.
bakerman22 skrev:Jag ska köpa en ny tv till sovrummet.
Har en gammal platt 36" som börjar ge upp.
Samsung har en banantv som jag är lite sugen på..
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv ... 4626.9118/
Jag tittar från typ två-tre meter och bor själv, så jag kan helt styra sweetspot.
Den är ett par tusen dyrare än typ samma tv fast vanlig platt.
Värt att lägga dom pengarna?
oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
sportbilsentusiasten skrev:oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
Olika personer säger olika saker.
Denna site är den som anger längsta avståndet då 4k börjar göra nytta.
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-res ... g-compared
dvs runt 2.5m börjar man kunna se skillnad på en 65".
(andra anser att det krävs betydligt kortare avstånd för att se skillnad)
Denna anger att full fördel av 4k får du först på halva avståndet, ca 1.25m.
http://carltonbale.com/1080p-does-matter/
Kanon när 4k slagit igenom så man kan köpa billiga o bra HD TV's och HD projjar.![]()
Men man är olika, vissa är känsligare för pixlar!
oqvist skrev:sportbilsentusiasten skrev:oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
Kanon när 4k slagit igenom så man kan köpa billiga o bra HD TV's och HD projjar.![]()
Ah den där jämförelsen är ju klassisk. Stämmer ju inte. Ju närmare du sitter desto större utväxling får du av en högre upplösning eller pixeltäthet kanske man skulle säga hellre. Mer mellanrum mellan pixlarna ger ju bra oönskade effekter särskilt om du sitter nära. Du kan ha nytta av 4K på en 5" mobil också.
65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
oqvist skrev:65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
oqvist skrev:sportbilsentusiasten skrev:oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
Ah den där jämförelsen är ju klassisk. Stämmer ju inte. Ju närmare du sitter desto större utväxling får du av en högre upplösning eller pixeltäthet kanske man skulle säga hellre.
oqvist skrev:Mer mellanrum mellan pixlarna ger ju bra oönskade effekter särskilt om du sitter nära. Du kan ha nytta av 4K på en 5" mobil också.
MagnusÖstberg skrev: Jag tror det är annat än upplösningen som folk gillar med 4K-apparater.
IngOehman skrev:Med dagens displaytekniker är dock själva pixeldensiteten en viktigare faktor än mellanrum mellan pixlarna, även om OLED är nästan lika dåligt som Plasma ur den aspekten.
Dock finns en signifikant skillnad mellan "TV-apparater" och projektorer, nämligen att projektorerna är mycket bättre då deras tre färgpixlar ligger på varandra och inte bredvid som hos TV-apparater, dataskärmar och mobiltelefoner.
Så Egentligen behöver man högre upplösning från icke-projektorerna om de skall matcha.
PerStromgren skrev:Vad har hänt? Förr dög det ju att hålla upp en knyten näve på armlängds avstånd och låta TV-rutan precis täcka näven, då visste man att man satt på rätt avstånd!
PerStromgren skrev:Vad har hänt? Förr dög det ju att hålla upp en knyten näve på armlängds avstånd och låta TV-rutan precis täcka näven, då visste man att man satt på rätt avstånd!
PerStromgren skrev: det krävdes ett visst avstånd för att inte se linjerna...
Nattlorden skrev:oqvist skrev:65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
En meter, snarare.
oqvist skrev:Nattlorden skrev:oqvist skrev:65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
En meter, snarare.
Nä 5 meter ifrån för att inte se skillnad var de jag skrev från en 65" tv. inlägget som sportbilsentusiasten länkar till hävdar ju att det inte går att se skillnad på 1080p och 4K i upplösning alltså har ingen nytta av 4K. Mina ögon hävdar att detta är falskt.
IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
Vad är det som avgör "lagom stort" och "optimal plats"?
IngOehman skrev:HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
Att bildytan är +/-22,5 grader bred vid 1,85:1 och +/-26,5 grader bred vid 2,35/2,39/2,4:1.
Vh, iö
IngOehman skrev:HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
Att bildytan är +/-22,5 grader bred vid 1,85:1 och +/-26,5 grader bred vid 2,35/2,39/2,4:1.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vilka är det som säger +/- 30 grader menar du?
Jag har aldrig stött på den uppgiften.
HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:HenrikTornquist skrev:Vad är det som avgör "lagom stort" och "optimal plats"?
Vh, iö
Varifrån kommer vinklarna då?
IngOehman skrev:Är inte på det klara med vad vitsen vore med att den finns på nätet.
- - -
Är fortfarande nyfiken på var du sett uppgiften +/- 30 grader.
IngOehman skrev:Man kan dock fråga sig vad man skall ha diagonalmåttet till?
IngOehman skrev:Diametern D = B * (sqr(Br^2 + Hr^2))Br, där Br är relativ höjd och Hr är relativ bredd.
Br är alltså 16 och Hb är 9 om formatet är 16:9.
IngOehman skrev:Engelsmän...
IngOehman skrev:Inte så lite heller.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 31 gäster