Moderator: Redaktörer
paa skrev:När det gäller centern så bör den vara identisk med frontarna, och surrarna bör vara tillräckligt många per kanal för att det ska bli tillräckligt behagligt och skönt. Minst två, men hellre tre eller fyra surrar per kanal. Surrarna behöver inte vara identiska med frontarna, eftersom hörseln fungerar så olika bakifrån jämfört med framifrån.
Doofus skrev:Jag valde 4 par Cambridge WS30 som surroundhögtalare, dom fungerar mycket bra hos mig och bygger inte ut så mycket från väggen. Centerhögtalare kommer jag nog aldrig ha, jag tycker mig inte behöva det. Upplever du att du saknar center ?
AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika. Så man kan med fördel har 3st identiska frontar.
Centern kam man ju också delar ganska högt så den behöver inte alltid ha lika hög kapacitet som vänster och höger kanal.
celef skrev:AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika. Så man kan med fördel har 3st identiska frontar.
Centern kam man ju också delar ganska högt så den behöver inte alltid ha lika hög kapacitet som vänster och höger kanal.
Okej, jag tycker så mycket ljud kommer från centern och drog den kanske för snabba slutsatsen att den behöver större kapacitet
AndreasArvidsson skrev:Behöver och behöver, men det är ju en fördel om de 3 fronthögtalarna är klangmässigt lika.
celef skrev:Jag testade lite snabbt att lyssna igenom några filmer med olika ljudspår, kopplade in och ur centern i reciieverns meny, det lät samtliga gånger tydligt bäst med centern inkopplad, dialogen utan center lät otydlig och väldigt distant, fasigt.
Kanske är det min billiga receiver som är orsaken, som kanske blandar in en massa jox trots att allt sånt ska och ser ut att vara avstängt
celef skrev:Det är ett hopkok, men tillsvidare pip som frontar
celef skrev:IP, är det så pip center heter? Heter dom inte dialog, en sån tror jag att jag vill ha
enJohn skrev:Nu kommer ett nybörjar-tips, men bara för sakens skull: Om man kör utan center så kan det vara så att det inte räcker med att bara koppla ur den. Man måste ibland också knappa in i menyerna att man inte har center för att få rätt signal till vänster/höger.Så, kolla i menyerna när du kopplat ur centern och ange hur många högtalare du har.
Brasklappar:
1) Du har säkert koll på detta, men i alla fall
2) Blev just nu osäker på om det kan vara så att receivern automagiskt känner av antalet högtalare och att man helt enkelt ska ge faen i att pilla i menyerna
/en john
AndreasArvidsson skrev:celef skrev:IP, är det så pip center heter? Heter dom inte dialog, en sån tror jag att jag vill ha
iP är toppversionen av piP. Dvs en mindre sluten version av piP.
Dialog högtalarna går självklart också att använda. Är mest en fråga om placeringsmöjligheter.
Doofus skrev:Min reciever hade ytterligare ett val för centerkanalen -Mix.
celef skrev:Och va säger ni surrarnas bandbredd, vad är minimum för en så ostörd återgivning som möjligt?
Jag experimenterar flitigt och kör nu med visaton frs8m element, det låter inte så bra, det låter stympat, måste ner lägre i frekvens för att det ska låta mer harmoniskt
Vad är era synpunkter å erfarenheter?
philipbtz skrev:celef skrev:Och va säger ni surrarnas bandbredd, vad är minimum för en så ostörd återgivning som möjligt?
Jag experimenterar flitigt och kör nu med visaton frs8m element, det låter inte så bra, det låter stympat, måste ner lägre i frekvens för att det ska låta mer harmoniskt
Vad är era synpunkter å erfarenheter?
Mina a1:or går ner till 80Hz om man använder tre per kanal men delar dom vid 100Hz för att avlasta lite extra. Typ -3dB vid 90Hz räcker nog. Snyggaste är ju om de går ner till 80Hz då det är THX-standard men runt 100Hz funkar i min erfarenhet.
AndreasArvidsson skrev:Ja jag håller med att de bör klara att delas vid 100Hz.
celef skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja jag håller med att de bör klara att delas vid 100Hz.
Jag upptäckte att jag inte kan ställa delningsfrekvensen för surrarna fritt, delningsfrekvensen som väljs gäller samtliga kanaler
celef skrev:Fasiken att jag inte kollade upp detta tidigare
Jag har värsta snikmodellen och tror inte den har individuella filter. Men jag får leta mer
250hz på centern låter jättehögt, vad är orsaken till det? Vad säger thx-standarden, nån som vet?
philipbtz skrev:celef skrev:Fasiken att jag inte kollade upp detta tidigare
Jag har värsta snikmodellen och tror inte den har individuella filter. Men jag får leta mer
250hz på centern låter jättehögt, vad är orsaken till det? Vad säger thx-standarden, nån som vet?
jag vetTHX säger 80Hz men IÖ rekommenderar högre för just centern enligt nedan.
philipbtz skrev:
"Allt annat verkar perfekt förutom detta som jag inte riktigt förstår än. Speciellt hur jag skall resonera kring centern som jag är mycket tveksam till ifall en delning på 250Hz är optimalt om man sitter längst ut på en kant i soffan. Som sagt vill bara förstå tanken bakom valen som rekommenderas här."
IÖ svarar:
Övergångsfrekvensen...
DVD-ai skrev:Dialog går att få med port på framsidan
Kraniet skrev:En kef center från hifigurun är kanske ett bra förslag? har funderat länge på det själv, bra pris och låter nog bra. I värsta fall kanske man får modifiera filtret något. Betydligt billigare än en dialog är det i vilket fall.
http://www.hifiguru.se/kef-q200c-cherry-ny/1291-0
AndreasArvidsson skrev:Fast bara för att det han skriver är rena grekiskan för oss betyder inte att det är ologiskt. OIntuitivt möjligtvis
celef skrev:AndreasArvidsson skrev:Fast bara för att det han skriver är rena grekiskan för oss betyder inte att det är ologiskt. OIntuitivt möjligtvis
helt riktigt, eftersom jag är så okunning så känns det ibland att jag överdramatiserar vissa saker och annat tar jag för lättvindigt, med riktig kunskap så skulle jag nog få vettigare balans på nerlagt arbete och snabbare komma i mål
celef skrev:Så är det nog, men att klura och sedan bygga är lite roligt ändå, tycker jag
Just nu är det surrarna som är huvudsaken
celef skrev:Jag har haft lite problem med surrarnas placering, soffan står med ryggen mot långväggen, avståndet vägg o lyssningsplats är rätt kort, surrarnas spridning räckte inte till när dom spelade 90 grader ut från vägg, fick vända på dom så att dom nu spelar längs med långsidan istället, ljudet blev mycket bättre så, men jag tror jag kan tweak detta ännu mera, men jag önskar fortfarande att jag fick ur mer bas ur surrarna, ska testa koppla in en stor seriekondensator.
Hur nära vägg sitter ni och hur har ni orienterat surrarna?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster