Nu har tråden tyvärr spårat ur i precis den riktning som jag önskade att den INTE skulle göra!
Men då jag har "svurit i kyrkan får jag väl ändå bemöta/förtydliga medvetet eller omedvetet felaktiga tolkningar av min text, det kan ju även vara jag som inte är tillräckligt pedagogisk/tydlig i mina formuleringar.
Jag har väl också mer eller mindre gett upp hoppet om att bli så mycket klokare i denna tråd, när det kommer till min fråga om prisbilden.
Kalejdokom, du läser mitt inlägg som "djävulen läser bibeln" - i MIT-fallet finns det någon form av teoretiskt resonemang (jag är inte insatt i exakt hur eller i hur rimligt/korrekt det är men resonemanget/teorin är presenterad och öppen för yttre granskning - konjugatlänk nämndes tidigare och det kan vara det, jag är osäker här då det var ett antal år sedan de köptes) och man har de facto monterat diverse elektroniska komponenter (jag har inte konstruerat kabeln och vet därför inte exakt vilka och i vilken mängd/kvalitet men vet att det finns de som har dissekerat dylika kablars "lådor" så det går säkert att kolla upp om man vill) för att "justera" ljudkaraktären som kabeln ger. Om vi spekulerar vilt och förutsättningslöst och antar att MIT-elektronikboxen innehåller ett "loudnessfilter", så får man ju en påverkan av ljudet, vilket inte en guldamulett kommer att åstadkomma!
De låter annorlunda än t ex. EKK, därom råder inget tvivel, men om de låter "mer rätt eller mer fel" är upp till lyssnaren att avgöra och kan ju som sagt även påverkas i samklang av övrig utrustning i systemet (och vem har 100% "perfekt" ljud i alla delar i sitt system eller ens lyssningsrum?)!
När det gäller Coconut-produkterna, finns det ingen fysisk teoretisk möjlighet att de kan påverka ljudet åt endera hållet, varken "bättre eller sämre"!
Men visst kan deras produkter låta mer rätt/mindre fel än MIT, men det förutsätter att ljudet redan var bättre innan man applicerade deras prylar eller att MIT-boxarna försämrar ljudet.
Hifikg, imponerande att du har världens bästa högtalare!
Men hur kom man fram till det och vad är "bäst"?
Nätkablars påverkan är säkerligen ännu mindre än signal- och högtalarkablars inverkan.
Men ur ett teoretiskt perspektiv kan de kanske förbättra enheternas elektriska driftsbetingelser om de matas med kablar som är väl tilltagna och väl avskärmade för att utesluta ev. störningar - problemet är väl dock att det är kilometervis med "sämre" kabel innan vägguttaget och den sista metern "högkvalitativ" skärmad kabel lär väl inte inverka märkbart totalt sett...lösningen får väl kanske bli någon form av egen transformatorstation som skapar perfekt "ren" ström utan strömspikar och andra störningar!
Men som med mycket annat får man väl kanske ställa sig frågan om förbättringen då blir så stor att den rättfärdigar kostnaden, det är en annan fråga - frågan leder ju dessutom till om man får större förbättring för mindre pengar om man använder dem till någon annan åtgärd i stället (vilket är mycket troligt)!?
En finlyssning med gott vin skulle vara trevligt!
Jag bor i mörka Småland men jag vet inte vart du bor.
Jag misstänker att det inte blir fler inlägg som svarar på min ursprungliga prisfråga...och rörande åsikter om MIT-kablar (eller andra kablar med för den delen) och deras "förträfflighet" eller "tillkortakommanden" lämnar jag helt därhän till en separat diskussionstråd, jag påstår inte att de är de perfekta kablarna (jag har som jag redan nämnde andra kablar i mitt system numer) men de låter annorlunda än "lampsladd" kan jag lova.
MagnusÖstberg, tack för nyanserat och informativt inlägg (om än utanför prisfrågan)!
Mvh
Johan B