Mätmikrofon 2019?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen

Mätmikrofon 2019?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 08:44

Jag håller på och bygger en ny laptop som jag bland annat tänkte använda för mätning av högtalare. Mätmikrofoner med USB-anslutning lockar eftersom det verkar smidigare än en mikrofon som behöver phantom power (som i sin tur skulle innebära ytterligare en burk att släpa runt på). Dayton UMM-6 och miniDSP UMIK-1 verkar vara populära, framförallt den senare som verkar ha bra support från REW samt även kan användas med andra produkter från miniDSP. Så var står marknaden för mätmikrofoner 2019? Är det bara att köpa en UMIK-1 och plugga in i sin laptop eller finns det bättre alternativ som jag bör överväga? Eller är det så att mikrofoner utan USB-anslutning har sådana fördelar att det fortfarande är värt att skaffa sig en extra burk med fantommatning? Jag har sökt på "mätmikrofon" här på forumet men jag har inte hittat så mycket nytt (framförallt när det gäller köpråd) efter typ 2010 och 2015. Därför vore det intressant med lite åsikter och erfarenheter om de mest prisvärda produkterna 2019. :)

Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Mätmikrofon 2019?

Inläggav petersteindl » 2019-06-09 09:20

Är det USB ut så sitter det väl i så fall en ADC i mikrofonen före dess utgång. Utsignalen är således digital. Kan vara bra att beakta då man jämför med en mikrofon som ger analog signal ut.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-09 09:22

Jag har både exemplen du radar upp. Föredrar Umik-1 till en laptop. Om du köper en mikrofon för anslutning till en mera konventionell mikrofonförstärkare + ADC tillkommer en kalibrering av hela kedjan. Det blir i alla fall bra mycket dyrare än t.ex. Umik-1 och lite krångligare också. Sedan är frågan hur noggrant man behöver mäta och hur ofta man tror sig använda den. Man springer inte och köper proffsgrejor för femsiffriga belopp för lite amatörmätningar. Mätteknik är komplicerat och det är ofta tolkningen av det man mätt som fallerar.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 09:42

RogerGustavsson skrev:Jag har både exemplen du radar upp. Föredrar Umik-1 till en laptop. Om du köper en mikrofon för anslutning till en mera konventionell mikrofonförstärkare + ADC tillkommer en kalibrering av hela kedjan. Det blir i alla fall bra mycket dyrare än t.ex. Umik-1 och lite krångligare också. Sedan är frågan hur noggrant man behöver mäta och hur ofta man tror sig använda den. Man springer inte och köper proffsgrejor för femsiffriga belopp för lite amatörmätningar. Mätteknik är komplicerat och det är ofta tolkningen av det man mätt som fallerar.

Tack för din feedback Roger. Precis som du påpekar så handlar det mest om lite amatörmässiga mätningar för att kontrollera att man ligger någorlunda rätt. Hemma lär jag aldrig kunna återskapa den miljö som krävs för riktiga kvalificerade mätningar. Även Peters kommentar om digital kontra analog är värd att tänka på. Jag har varit lite tveksam till USB tidigare på grund av loopback etc. Men det verkar som om REW gjort vad de kan för att implementera så mycket funktionalitet som möjligt för UMIK-1 och det kanske är gott nog?

Ps. När Peter pratar om mikrofonens utgång så är jag inte säker på att UMIK-1 har någon utgång? Det verkar snarare som om man använder datorns ljudkort för att ta signalen till exempelvis en förstärkare...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-09 10:50

Line Audios rundtagande är bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-09 11:04

Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.

Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-09 11:13

[quote="EmuMannen”]
Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?[/quote]

Har uppdaterat den tråden med en summering.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 12:17

niklasmagnus skrev:Har uppdaterat den tråden med en summering.

Tack niklasmagnus, det är alltid intressant att ta del av andras erfarenheter. Morellos förslag är säkert bättre men nu lutar det klart åt en UMIK-1 för egen del. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-09 12:22

RogerGustavsson skrev:

Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.

Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-09 12:28

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:

Var hittar man en mikrofonförstärkare USB-ADC till så lite pengar?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-06-09 22:24

imponerande data för pengarna.

Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.

Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :

https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912

det finns ju massor av dessa i olika färger :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-10 14:01

rikkitikkitavi skrev:

Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.

Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :

...så en OM1:a samt denna fristående burk + gratis REW är allt som behövs för att kunna spela in eller mäta, med en 8 år gammal laptop med Windows 7 ?
Eller behövs det mer , eller en nyare dator ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-10 14:10

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:

Var hittar man en mikrofonförstärkare USB-ADC till så lite pengar?

Jag har ett Focusrite och ett Steinberg. Båda kostar cirka 1000 krona.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-06-10 14:27

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-10 14:45

Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det :)
Lavinia mobile
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238
Senast redigerad av Tangband 2019-06-10 15:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-06-10 14:51

EmuMannen skrev:Jag håller på och bygger en ny laptop som jag bland annat tänkte använda för mätning av högtalare. Mätmikrofoner med USB-anslutning lockar eftersom det verkar smidigare än en mikrofon som behöver phantom power (som i sin tur skulle innebära ytterligare en burk att släpa runt på). Dayton UMM-6 och miniDSP UMIK-1 verkar vara populära, framförallt den senare som verkar ha bra support från REW samt även kan användas med andra produkter från miniDSP. Så var står marknaden för mätmikrofoner 2019? Är det bara att köpa en UMIK-1 och plugga in i sin laptop eller finns det bättre alternativ som jag bör överväga? Eller är det så att mikrofoner utan USB-anslutning har sådana fördelar att det fortfarande är värt att skaffa sig en extra burk med fantommatning? Jag har sökt på "mätmikrofon" här på forumet men jag har inte hittat så mycket nytt (framförallt när det gäller köpråd) efter typ 2010 och 2015. Därför vore det intressant med lite åsikter och erfarenheter om de mest prisvärda produkterna 2019. :)

Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?

OM du ändå tänker sätta mikrofonen på ett stativ så löser du lätt det extra trasslet med mikrofonförstärkare/fantommatning genom att fästa det på stativet. USB-kabel från datorn så är strömförsörjningen fixad.
Här har jag fäst mitt Behringer kopplat till ett par OM1 för musikinspelning. För mätning hade jag nog valt ett Steinberg, som har färre kanaler men bättre prestanda. Samma ca tusenkronorspris.
Det finns även en mikrofonhållare med gummibandsupphängning till OM1 för 250:- som kanske kan vara fiffigt även vid mätning?
IMG_2308.JPG
IMG_2308.JPG (369.11 KiB) Visad 10281 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-10 15:11

Tangband skrev:
rikkitikkitavi skrev:

...så en OM1:a samt denna fristående burk + gratis REW är allt som behövs för att kunna spela in eller mäta, med en 8 år gammal laptop med Windows 7 ?
Eller behövs det mer , eller en nyare dator ?

Till OM1 kanske du även vill ha en kalibrering för 90 grader off-axis? (Umik-1 kommer med individuell kalibrering för två riktningar, 0 och 90 grader, och kräver ingen extra burk alls)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 15:27

Jag rekommenderar att använda samma ljudinterface för både uppspelning och inspelning.
Jag har själv en UMIK, Men jag har ibland haft problem relaterade till att man då får två olika ljudinterface,
Ett för inspelning och ett för uppspelning. Ibland fungerar det, Men inte alltid -
Ibland driftar klockorna och ställer till det, Speciellt om man vill mäta med långa svep.
Behöver du mäta korrekt fas så ska du absolut satsa på en fantom-matad mätmikrofon och ett externt ljudinterface!
Och glöm inte att du även behöver en loopbackkanal om du vill mäta med precision.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-10 15:34

RogerGustavsson skrev:Till OM1 kanske du även vill ha en kalibrering för 90 grader off-axis? (Umik-1 kommer med individuell kalibrering för två riktningar, 0 och 90 grader, och kräver ingen extra burk alls)

Det där förstår jag inte! :)

Har jag missat något väsentligt igen eller?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-10 15:43

Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det :)
Lavinia mobile

En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2019-06-10 16:26

TGB och mus ansluts via BT.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-10 16:30

Morello skrev:
Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det :)
Lavinia mobile

En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?

Apple har en digital utgång och utgång, -lightning kontakten som kan sägas vara en utveckling och förbättring av det klumpigare och mera antika USB-formatet. Apples hörlursutgång är inte heller någon vanlig sådan utan den inbegriper möjlighet till externa mikrofonanslutningar med strömförsörjning från ipaden .
Mekanisk mus till iPad finns att köpa men det finns ingen anledning, det går fortare att använda fingrarna 8)
Morello-Jag tror du blandar ihop ipad med kinesiska androidleksaker.
Nedan ses en svindyr rode-mikrofon som är kopplad elektriskt via ipaden för seriös inspelning.
Överst en kondensatormik skräddarsydd för iPad från apogee- knappast leksaker !
Senast redigerad av Tangband 2019-06-10 16:44, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-06-10 16:31

Med en on the go-adapter och lite tur kan man nog få ut ljud på usb. Kanske.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 16:43

Det fungerar prima att ansluta ett USB ljudkort till en iPAD och mäta :D
Men tyvärr kostar programmen som är bra skjortan :cry:
SignalScope X är bra men 200 kr per månad känns i saftigaste laget även för ett välfungerande program.
Man kan ju ha det installerat och bara aktivera det i perioder dock 8)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 17:46

För att sammanfatta tråden såhär långt:

Den klassiska lösningen med separat mikrofon och interface, exempelvis Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett. Pris från 2000 kr och uppåt. Många fördelar såsom stor flexibilitet, in och utgångar via samma interface (timing) och loopbackkanal. Nackdelar är det högre priset samt att det är flera delar att hålla reda på och kalibrera till en och samma ljudkedja.

Den bekväma lösningen med en mikrofon med inbyggt USB-interface, exempelvis miniDSP UMIK-1. Pris runt 1200 kr. Fördelen är kanske främst att det bara är en mikrofon att hålla reda på som pluggas in direkt i datorn via USB (inget behov av fantommatning etc.). Dessa förhållandevis billiga mikrofoner kommer dessutom ofta med separat fil för kalibrering. Nackdelen kan vara att mikrofonen saknar separat utgång till förstärkare och loopbackkanal. I programvara som REW har man gjort vad man kan för att kompensera dessa brister (exempelvis acoustic timing reference).

Till sist den hippa lösningen där en mikrofon ansluts till en smartphone eller padda, exempelvis Dayton Audio iMM-6 (men det finns betydligt mer kapabla och dyrare alternativ). Pris några hundralappar och uppåt. Fördelen kan vara ett lågt pris, kompakt format och snygga appar. Nackdelar kan vara begränsad funktion, känslighet samt utbud av mjukvara.

Jag vill likna dessa alternativ vid en systemkamera, kompakt kamera och en mobilkamera. Du kan ta bra bilder med samtliga men vissa bilder kan du i princip bara ta med en systemkamera. En systemkamera är ett system du kan växa med men är du inte intresserad av att byta objektiv eller att släpa på en massa utrustning så är det förmodligen bättre med en kompaktkamera. Om du inte bryr dig om saker som DOF eller max flash sync speed utan bara vill ta bilder så kanske det är bäst med en bra mobilkamera.

Personligen har jag alltid användning för ett separat interface (eftersom det finns musiker i familjen) men enkelheten med en UMIK-1 är klart lockande. Ju fler kommentarer ju osäkrare blir jag...
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-10 18:03, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-10 17:52

Tangband skrev:
Morello skrev:
Lavinia mobile

Apple har en digital utgång och utgång, -lightning kontakten som kan sägas vara en utveckling och förbättring av det klumpigare och mera antika USB-formatet. Apples hörlursutgång är inte heller någon vanlig sådan utan den inbegriper möjlighet till externa mikrofonanslutningar med strömförsörjning från ipaden .
Mekanisk mus till iPad finns att köpa men det finns ingen anledning, det går fortare att använda fingrarna 8)
Morello-Jag tror du blandar ihop ipad med kinesiska androidleksaker.
Nedan ses en svindyr rode-mikrofon som är kopplad elektriskt via ipaden för seriös inspelning.
Överst en kondensatormik skräddarsydd för iPad från apogee- knappast leksaker !

Jag ber att få protestera. Rödes mikorfoner är inte "svindyra", de gör i sammanhanget billiga studiomikrofoner.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-10 17:59

Jag tror det var IÖ som nämnde i den där intressanta poden att extremt prisbilliga elektretkapslar ofta är mer korrekta än betydligt dyrare kondensatoralternativ. Kanske värt att tänka på.
Kan en electretmikrofon för 200:- vara mer exakt än en kondesatormik för 1000:- ? svaret är otvetydigt ett ja till den frågan.

De mätningar jag sett är att tex UMIK 1 inte är mer exakt än en billig imm6 ( utan att vara dålig ! ) utan ska det bli definitivt bättre så är det en OM 1 och uppåt som gäller.

Mina egna mätningar med audiotools med Lts logaritmiska sinussvep på tex Jbl 305 som är dokumenterat frekvensrak visar en avvikelse från spikrakt på 1 meters avstånd på +- 2,5 db 400-18000 Hz med Dayton imm6. Kanske good enough, och felen kanske beror mer på mätfel vid avståndet till högtalaren än att mikrofonen inte skulle visa korrekt resultat.

Kort sagt- om jag skulle vara (nästan ) säker på att få det mer korrekt än imm6 så är OM 1 med tillhörande externt ljudkort eller dyrare alternativ enda alternativet för mig.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 18:20

Tangband skrev:De mätningar jag sett är att tex UMIK 1 inte är mer exakt än en billig imm6 ( utan att vara dålig ! ) utan ska det bli definitivt bättre så är det en OM 1 och uppåt som gäller.

Valet mellan UMIK-1 eller iMM-6 handlar kanske inte så mycket om själva mikrofonen som interfacet? iMM-6 är gjord för att användas med exempelvis en iPhone. Smidigt men det begränsar exempelvis utbudet av programvara. Du kan till exempel inte köra REW på din iPhone. Så varför inte använda iMM-6 med REW på en laptop? Då tvingas jag gå via laptoppens inbyggda ljudkort och om jag tvingas till ett externt interface så kanske en annan mikrofon är iMM-6 är att föredra? Sådär kan man springa runt i cirklar. Fördelen med UMIK-1 är att det är en rätt hyfsad kompromiss. Bekväm och mycket funktion för pengarna helt enkelt, inte allt men en hel del...

Ps. Men du har en poäng såtillvida att det kanske räcker med iMM-6 + audiotools?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 18:24

EmuMannen skrev:För att sammanfatta tråden såhär långt:

Den klassiska lösningen med separat mikrofon och interface, exempelvis Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett. Pris från 2000 kr och uppåt. Många fördelar såsom stor flexibilitet, in och utgångar via samma interface (timing) och loopbackkanal. Nackdelar är det högre priset samt att det är flera delar att hålla reda på och kalibrera till en och samma ljudkedja.

Den bekväma lösningen med en mikrofon med inbyggt USB-interface, exempelvis miniDSP UMIK-1. Pris runt 1200 kr. Fördelen är kanske främst att det bara är en mikrofon att hålla reda på som pluggas in direkt i datorn via USB (inget behov av fantommatning etc.). Dessa förhållandevis billiga mikrofoner kommer dessutom ofta med separat fil för kalibrering. Nackdelen kan vara att mikrofonen saknar separat utgång till förstärkare och loopbackkanal. I programvara som REW har man gjort vad man kan för att kompensera dessa brister (exempelvis acoustic timing reference).

Till sist den hippa lösningen där en mikrofon ansluts till en smartphone eller padda, exempelvis Dayton Audio iMM-6 (men det finns betydligt mer kapabla och dyrare alternativ). Pris några hundralappar och uppåt. Fördelen kan vara ett lågt pris, kompakt format och snygga appar. Nackdelar kan vara begränsad funktion, känslighet samt utbud av mjukvara.

Jag vill likna dessa alternativ vid en systemkamera, kompakt kamera och en mobilkamera. Du kan ta bra bilder med samtliga men vissa bilder kan du i princip bara ta med en systemkamera. En systemkamera är ett system du kan växa med men är du inte intresserad av att byta objektiv eller att släpa på en massa utrustning så är det förmodligen bättre med en kompaktkamera. Om du inte bryr dig om saker som DOF eller max flash sync speed utan bara vill ta bilder så kanske det är bäst med en bra mobilkamera.

Personligen har jag alltid användning för ett separat interface (eftersom det finns musiker i familjen) men enkelheten med en UMIK-1 är klart lockande. Ju fler kommentarer ju osäkrare blir jag...

Fin sammanfattning :)

Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :|
Så rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.
Det fungerar bra i senaste REW betan,

087BB39A-DC83-4A04-AAB2-807957841E05.jpeg
Mätfilen laddad i REW och valfritt uppspelnings program.
087BB39A-DC83-4A04-AAB2-807957841E05.jpeg (145.59 KiB) Visad 10185 gånger

6CA290E9-641B-4206-9A5A-78F05DC81643.jpeg
Resultatet.
6CA290E9-641B-4206-9A5A-78F05DC81643.jpeg (151.13 KiB) Visad 10185 gånger

002FABC6-66A1-4B9B-965D-D8EFA6058DD4.jpeg
Distorsionen i %
002FABC6-66A1-4B9B-965D-D8EFA6058DD4.jpeg (170.62 KiB) Visad 10185 gånger

E4A68390-D6EA-4E6B-8B7F-6D8A80F0802A.jpeg
Impulsen.
E4A68390-D6EA-4E6B-8B7F-6D8A80F0802A.jpeg (96.58 KiB) Visad 10185 gånger

3BFC27C3-C3F4-4447-840E-B1916FA11BE3.jpeg
Valfritt fönster pålagt.
3BFC27C3-C3F4-4447-840E-B1916FA11BE3.jpeg (110.39 KiB) Visad 10185 gånger

6F66F6A0-B43A-46B4-8A6D-BDB055D45C9C.jpeg
Brusgolvs mätning gjord separat.
6F66F6A0-B43A-46B4-8A6D-BDB055D45C9C.jpeg (267.37 KiB) Visad 10185 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 18:49

dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :|

Får man fråga varför?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-10 19:08

Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.

Om intresset växer med tiden och det medför att man vill uppgradera sin utrustning till ännu bättre prylar så finns det ett andrahands-värde på det man hade tidigare som man alltid kan sälja vidare. En mikrofon med riktiga xlr-kontakter kommer alltid vara en fungerande standard medans en med usb/lightning eller andra med tiden utdöende kontakter kommer bara bli skräp på soptippen.

Så mitt tips, håll er till tidlösa standarder som inte förlitar sig på varken kontakten eller något som är beroende av en specifik mjukvara i nån äldre mobiltelefon eller liknande. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 19:14

EmuMannen skrev:

Får man fråga varför?

Jag har haft problem med min, Att den inte viljat fungera ihop med alla uppspelnings enheter.
Vid ett flertal tillfällen har jag fått felaktiga mätresultat, Inte lite felaktiga utan helt uppåt väggarna.
Problemet är inte UMIKen i sig utan att introducera två olika ljudkort i mätkedjan ger opålitliga resultat.
Det är nog någon anledning att de när flera ljudkort används i en studio så används samma World Clock till alla :?
Det finns nog någon data kunnig här på Faktiskt som kan förklara vad problemet är,
Jag vet bara genom erfarenhet att mätresultaten man får med en sådan lösning,
Lämnar mycket att önska med avseende på pålitligheten.
Det sagt så är ändock mätningar med UMIKen givande till en viss mån,
Och mjukvarkillarna som jobbar på REW har fått det att fungera bättre och bättre med varje uppdatering de senaste åren.
Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten,
Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 19:56

dewpo skrev:Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten, Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.

Är det vad de kallar Offline Measurements? Jag försöker förstå hur det tar referensklockan ur bilden? Först genereras svepsignalen med en tongenerator. Sedan mixas den med en tidsreferenssignal. Resultatet sparas som en wav-fil. Sen gissar jag att denna fil spelas upp (med valfri enhet) via en förstärkare genom högtalaren som skall mätas och på samma gång så spelas ljudet in med hjälp av UMIK-1 eller? I det här läget har den enhet som spelar upp ljudet en tidsreferens och mikrofonens USB-interface ett annat gissar jag. Till sist importeras filen för det uppmätta ljudet tillsammans med svepsignalen och det är här något "magiskt" måste ske gissar jag. Om det uppspelade ljudet och det inspelade ljudet har samma samplingsfrekvens (eller multipel därav) så behövs ingen interpolering och jag gissar att det är förhållandevis enkelt att synkronisera de olika filernas "klockor" (eller snarare sampel) med hjälp av tidsreferensen som återfinns i såväl svepsignalen som den registrerade signalen. Är det så de gör? Jag tycker att det borde gå lika bra att göra det i realtid men på samma gång kan jag inse hur det kan bli fel i signalkedjan (PC världen är långt ifrån en standardiserad realtidsplattform). Men om "Offline Measurements" eliminerar klockproblematiken så är ju det helt perfekt! :D

Ps. Om den största eller mest uppenbara svagheten med UMIK-1 (förutom att det är en billig electret med ett billigt USB-interface) är avsaknaden av en gemensam referensklocka för in- och ut-kanalerna (något som garanteras av ett externt interface med såväl in- som utgångar med samma referensklocka). Då kan den nackdelen minskas (eller helt elimineras?) med hjälp av att använda "Offline Measurements" i REW. Är det korrekt?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 20:25

EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten, Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.

Är det vad de kallar Offline Measurements? Jag försöker förstå hur det tar referensklockan ur bilden? Först genereras svepsignalen med en tongenerator. Sedan mixas den med en tidsreferenssignal. Resultatet sparas som en wav-fil. Sen gissar jag att denna fil spelas upp (med valfri enhet) via en förstärkare genom högtalaren som skall mätas och på samma gång så spelas ljudet in med hjälp av UMIK-1 eller? I det här läget har den enhet som spelar upp ljudet en tidsreferens och mikrofonens USB-interface ett annat gissar jag. Till sist importeras filen för det uppmätta ljudet tillsammans med svepsignalen och det är här något "magiskt" måste ske gissar jag. Om det uppspelade ljudet och det inspelade ljudet har samma samplingsfrekvens (eller multipel därav) så behövs ingen interpolering och jag gissar att det är förhållandevis enkelt att synkronisera de olika filernas "klockor" (eller snarare sampel) med hjälp av tidsreferensen som återfinns i såväl svepsignalen som den registrerade signalen. Är det så de gör? Jag tycker att det borde gå lika bra att göra det i realtid men på samma gång kan jag inse hur det kan bli fel i signalkedjan (PC världen är långt ifrån en standardiserad realtidsplattform). Men om "Offline Measurements" eliminerar klockproblematiken så är ju det helt perfekt! :D

Ps. Om den största eller mest uppenbara svagheten med UMIK-1 (förutom att det är en billig electret med ett billigt USB-interface) är avsaknaden av en gemensam referensklocka för in- och ut-kanalerna (något som garanteras av ett externt interface med såväl in- som utgångar med samma referensklocka). Då kan den nackdelen minskas (eller helt elimineras?) med hjälp av att använda "Offline Measurements" i REW. Är det korrekt?

:oops: Jag har upplevt att det fungerar bättre ja, Men jag tror ändock inte att det går att helt lita på FAS mätningen.
Men med vanlig mätning brukar jag inte få något som låser på FAS alls, 1000-tals garder fel surrande/hel snurrig.

Men nu i senaste Betan av REW så kan man använda extern signalkälla redan när man mäter,
Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.
I början av test signalen ligger ett högfrekvent blipp som triggar/synkar inspelningen. Svepet spelas in och analyseras.
Fungerar även utan synk klockrent 8)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 20:34

dewpo skrev:Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.

Bara så jag förstår, om du nu använder en CD-spelare så har du först genererat en fil med REW som du sedan bränt på en CD eller? Går det i så fall lika bra att spela upp samma fil med en mediaspelare, exempelvis från samma PC som används för mätningen med UMIK-1?

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-10 20:47

dewpo skrev:
EmuMannen skrev:

Får man fråga varför?

Jag har haft problem med min, Att den inte viljat fungera ihop med alla uppspelnings enheter.
Vid ett flertal tillfällen har jag fått felaktiga mätresultat, Inte lite felaktiga utan helt uppåt väggarna.
Problemet är inte UMIKen i sig utan att introducera två olika ljudkort i mätkedjan ger opålitliga resultat.
Det är nog någon anledning att de när flera ljudkort används i en studio så används samma World Clock till alla :?
Det finns nog någon data kunnig här på Faktiskt som kan förklara vad problemet är,
Jag vet bara genom erfarenhet att mätresultaten man får med en sådan lösning,
Lämnar mycket att önska med avseende på pålitligheten.
Det sagt så är ändock mätningar med UMIKen givande till en viss mån,
Och mjukvarkillarna som jobbar på REW har fått det att fungera bättre och bättre med varje uppdatering de senaste åren.
Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten,
Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.

Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 20:52

EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.

Bara så jag förstår, om du nu använder en CD-spelare så har du först genererat en fil med REW som du sedan bränt på en CD eller? Går det i så fall lika bra att spela upp samma fil med en mediaspelare, exempelvis från samma PC som används för mätningen med UMIK-1?

Jag använder ett antal olika spelare, Men problemet med avsaknaden av synk lindras det elimineras inte.
Dessa två mätningar är gjorda utan att flytta micken med samma stereo via USB samt toslink ingång.
De borde som jag ser det vara identiska men icke...

BE709D3C-7416-425B-9214-31AA0FA8B3BF.jpeg
BE709D3C-7416-425B-9214-31AA0FA8B3BF.jpeg (107.6 KiB) Visad 7563 gånger

E892E779-D337-4ADB-BF4D-D95A78D49D89.jpeg
E892E779-D337-4ADB-BF4D-D95A78D49D89.jpeg (41.76 KiB) Visad 7563 gånger

A331763B-67D7-4279-BD6B-41245A85005B.jpeg
A331763B-67D7-4279-BD6B-41245A85005B.jpeg (102.25 KiB) Visad 7563 gånger

846970E9-63A1-49CD-8910-432EBEDCB3CC.jpeg
846970E9-63A1-49CD-8910-432EBEDCB3CC.jpeg (40.14 KiB) Visad 7563 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-10 21:02

goat76 skrev:Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.

Om intresset växer med tiden och det medför att man vill uppgradera sin utrustning till ännu bättre prylar så finns det ett andrahands-värde på det man hade tidigare som man alltid kan sälja vidare. En mikrofon med riktiga xlr-kontakter kommer alltid vara en fungerande standard medans en med usb/lightning eller andra med tiden utdöende kontakter kommer bara bli skräp på soptippen.

Så mitt tips, håll er till tidlösa standarder som inte förlitar sig på varken kontakten eller något som är beroende av en specifik mjukvara i nån äldre mobiltelefon eller liknande. :)

Visst är det så att riktigt bra kvalitet ofta betalar sig i hållbarhet och bra andrahandsvärde. Men jag tror du förstår mitt dilemma att det blir svårt för mig att köpa något som är klart bättre än Dayton imm6 för rimliga pengar, om du läser detta:

En intressant test där Dayton imm6 är ”surprisingly accurate” och i klass med referensen Neutrik 3382 med avseende på frekvenslinjäritet. Jag är inte ens säker längre på att en OM 1 är bättre. Vad ska man tro egentligen ?
http://www.blouder.com/affordable-measu ... ut-part-3/

Grön är Dayton imm6
Blå är Neutrik 3382

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 21:31

Jag vill förslå Line Audio OM1 som fukdist.io-standard. Konstruktören (RogerJoensson) hänger här och garanterar tonkurva framåt inom +/- 1 dB (eller bättre!) mot referensmick (nån Earthworks har jag för mig). Varje enskild mick mäts upp mot referens och det är så bra att kalibreringsfiler inte ska behövas. Ett ljudkort med fantommatning och en dator med Windows samt några bra gratis programvaror som HolmImpulse, Sirp, Tombstone eller Arta är allt som behövs för att göra mycket kvalificerade mätningar. REW skulle jag avråda nybörjare ifrån eftersom det har så mycket hyss för sig och är ointuitivt. Det är skitlätt att göra en "mätning", men vad betyder den? REW har i ivern att vilja vara enkelt alldeles för mycket förinställningar som är knepiga att förstå. HolmImpulse är raka motsatsen, och det mätprogram jag förbehållslöst rekommenderar alla högtalarmätintresserade.
Senast redigerad av DanNorman 2019-06-10 21:47, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-10 21:47

Tangband skrev:
goat76 skrev:Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.

Visst är det så att riktigt bra kvalitet ofta betalar sig i hållbarhet och bra andrahandsvärde. Men jag tror du förstår mitt dilemma att det blir svårt för mig att köpa något som är klart bättre än imm6 för rimliga pengar, om du läser detta:

En intressant test där Dayton imm6 är ”surprisingly accurate” och i klass med referensen Neutrik 3382 med avseende på frekvenslinjäritet.
http://www.blouder.com/affordable-measu ... ut-part-3/

Grön är Dayton imm6
Blå är Neutrik 3382

Jag kritiserar inte mikrofonen i sig, jag kritiserar den icke-standard den bygger på.
Kommer den fungera ens om 3-4 år med kommande iOS-produkter för att inte tala om mjukvaran. Varför sitta och lära sig använda något som säkerligen är väldigt begränsat och kanske inte ens fungerar om bara några år?

Nej, om intresset är genuint så kör på den standarden som funnits i alla tider vad gäller mikrofoner med riktiga xlr-kontakter, och använd och lär dig etablerade mätprogram så har man även en större bredd att jämföra sina mätningar med andras.
Tycker man det är dyrt med riktiga prylar så finns det garanterat en begagnat-marknad att kika på.

Jag vill bara avråda folk från köp av köpa-och-kasta produkter.
Senast redigerad av goat76 2019-06-10 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-06-10 21:56

Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).
Hittills har jag mätt med inbyggd mic i iPad och appen Analyzer, men skulle gärna mäta med något mer tillförlitligt.

Hur kopplar jag en OM1 till min iPad?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 22:01

Det finns säkert något komplicerat och dyrt vis att göra det på :)
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-10 22:13

Alexi skrev:Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).
Hittills har jag mätt med inbyggd mic i iPad och appen Analyzer, men skulle gärna mäta med något mer tillförlitligt.

Hittade den här bilden, det går alltså utmärkt att tex koppla en USB driven mikrofon till en iPad, via den digitala lightning kontakten. Men jag antar att OM1 behöver fantommatning på 48 volt och inte har nån digitalutgång.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 22:19

Smidigt.
Man behöver ett ljudkort med fantommatning och dessutom två kanaler (för loopback) för att mäta ordentligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-10 22:30

Exakt, samt en riktig dator med bra, rimligt stor skärm, tangentbord och mus.

Jag använder följande när jag mäter:

1. Laptop med windows och tombstone etc
2. USB-ljudenhet (Steinberg eller Focusrite)
3. Mätmikrofon, Earthworks M50
4. Effektförstärkare
5. Dämpsats för mätning av elektrisk överföringsfunktion av filter
6. XLR-XLR-kablage
7. XLR-BNC-kablage
8. BNC-krookodilklämmor
9. BNC-BNC-kablage
10, T-koppling BNC
11. Oscilloskop

Alla mätningar sparas och det framgår av varje mätfil vilket revisionsläge respektive schema för filtergrenarna har samt vilka grenar som varit aktiva. Dokumentationen är A&O om man inte skall gå vilse.

Kan ha glömt något
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 22:34

DanNorman skrev:Jag vill förslå Line Audio OM1 som fukdist.io-standard. Konstruktören (RogerJoensson) hänger här och garanterar tonkurva framåt inom +/- 1 dB (eller bättre!) mot referensmick (nån Earthworks har jag för mig). Varje enskild mick mäts upp mot referens och det är så bra att kalibreringsfiler inte ska behövas. Ett ljudkort med fantommatning och en dator med Windows samt några bra gratis programvaror som HolmImpulse, Sirp, Tombstone eller Arta är allt som behövs för att göra mycket kvalificerade mätningar. REW skulle jag avråda nybörjare ifrån eftersom det har så mycket hyss för sig och är ointuitivt. Det är skitlätt att göra en "mätning", men vad betyder den? REW har i ivern att vilja vara enkelt alldeles för mycket förinställningar som är knepiga att förstå. HolmImpulse är raka motsatsen, och det mätprogram jag förbehållslöst rekommenderar alla högtalarmätintresserade.

Här får du en quiz, En av dessa mätningar är REW och en är HolmImpulse =>

HR2.jpg
HR2.jpg (143.11 KiB) Visad 7513 gånger

HR3.jpg
HR3.jpg (160.96 KiB) Visad 7513 gånger

HR4.jpg
HR4.jpg (169.33 KiB) Visad 7513 gånger

HR5.jpg
HR5.jpg (98.65 KiB) Visad 7513 gånger

HR6.jpg
HR6.jpg (96.2 KiB) Visad 7513 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 22:38

Motfråga: Tycker du att detta är lättolkat? Vet du hur du ska göra inställningar för att visa den info du vill få fram?
Jag ifrågasätter inte hur bra programmen mäter, utan bara hur resultaten redovisas. Samtidigt säger jag inte att du är nybörjare med REW.

Edit: Har du aktiverat nån kalibreringsfil i nåt av programmen?
Senast redigerad av DanNorman 2019-06-10 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-10 22:42

Morello skrev:Dokumentationen är A&O om man inte skall gå vilse.

Kan ha glömt något

:mrgreen:

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-10 22:42

Skönt med mycket feedback för så sakteliga börjar jag bilda mig en egen uppfattning. Det är möjligt att exempelvis iMM-6 är i särklass bäst baserat på pris/prestanda men jag gillar inte inlåsningseffekten (stängd plattform som bygger på in app purchase). REW är öppen källkod något som jag verkligen uppskattar men på samma sätt är det en svaghet hos UMIK-1 om man tvingas använda ett och endast ett program för full funktionalitet. DanNorman har en poäng och personligen vill jag kunna använda HolmImpulse, Sirp, Tombstone, Arta med flera. En Line Audio OM1 + Steinberg UR22 bör kosta upp mot 3000 kr. Om man tycker det är för mycket men att 1350 kr är OK för en UMIK-1. Då kan man även överväga en Behringer ECM8000 (eller Superlux ECM999) + Focusrite Scarlett Solo. För det bör kosta ungefär lika mycket som en UMIK-1. Så tre rätt prisvärda alternativ men på något olika prisnivå:

• Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett Solo ~ 2500 kr
  • Superlux ECM999 + Focusrite Scarlett Solo ~ 1500 kr
  • UMIK-1 ~ 1350 kr
Ps. Steinberg UR12 skall vara kapatibel med iOS (iPhone och iPad) och är till och med billigare än Focusrite Scarlett Solo. :)
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-10 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 22:56

DanNorman skrev:Motfråga: Tycker du att detta är lättolkat? Vet du hur du ska göra inställningar för att visa den info du vill få fram?
Jag ifrågasätter inte hur bra programmen mäter, utan bara hur resultaten redovisas. Samtidigt säger jag inte att du är nybörjare med REW.

Edit: Har du aktiverat nån kalibreringsfil i nåt av programmen?

Jag har nog glömt att aktivera kalibreringen i ett av programmen ser det ut som :oops:
Min uppfattning är att både REW och HOLM är bra program, Upplever att båda har ungefär samma inlärningströskel.
Jag tycker att du har helt rätt angående att man bör satsa på en riktig Mikrofon med fantommatning, Jag har ofta ångrat att jag inte gjorde det direkt.
Men jag undrar varför du var så kategoriskt emot REW, Senaste versionen har massor med möjligheter.
Att de resultat som redovisas från REW mätningar generellt är av lägre kvalité beror nog på att det är ett program nybörjare väljer :oops:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-10 23:04

Alexi skrev:Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).

Valfritt iPad kompatibelt ljudkort, Finns många att välja mellan och kamera-adaptern!
Om du måste byta app vet jag inte? SignalScope X fungerar med externa ljudkort, Det är den enda app jag testat.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-10 23:12

Ursäkta om jag uppfattas som kategorisk.
Det är just det att REW har så många funktioner som gör det lurigt. Programmet i sig är överlägset Holm, speciellt när man vill visa många kurvor samtidigt,

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-10 23:51

EmuMannen skrev:Skönt med mycket feedback för så sakteliga börjar jag bilda mig en egen uppfattning. Det är möjligt att exempelvis iMM-6 är i särklass bäst baserat på pris/prestanda men jag gillar inte inlåsningseffekten (stängd plattform som bygger på in app purchase). REW är öppen källkod något som jag verkligen uppskattar men på samma sätt är det en svaghet hos UMIK-1 om man tvingas använda ett och endast ett program för full funktionalitet. DanNorman har en poäng och personligen vill jag kunna använda HolmImpulse, Sirp, Tombstone, Arta med flera. En Line Audio OM1 + Steinberg UR22 bör kosta upp mot 3000 kr. Om man tycker det är för mycket men att 1350 kr är OK för en UMIK-1. Då kan man även överväga en Behringer ECM8000 (eller Superlux ECM999) + Focusrite Scarlett Solo. För det bör kosta ungefär lika mycket som en UMIK-1. Så tre rätt prisvärda alternativ men på något olika prisnivå:

• Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett Solo ~ 2500 kr
  • Superlux ECM999 + Focusrite Scarlett Solo ~ 1500 kr
  • UMIK-1 ~ 1350 kr

Pssst... jag hade hellre kört på Line Audio OM1 + Audient iD4 ~ 2550 kr

Jag har en Focusrite Scarlett 2i4 och en Audient iD22 och av dessa modeller att döma så är den sistnämda den klart bättre. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 06:47

goat76 skrev:Jag har en Focusrite Scarlett 2i4 och en Audient iD22 och av dessa modeller att döma så är den sistnämda den klart bättre. :)

Här finns en rätt bra jämförelse mellan Audient iD4 och Scarlett 2i2/2i4. När jag läser om olika interface så inser jag att det finns mer än rena hårdvaran att ta hänsyn till. Firmware och framförallt drivrutinerna är minst lika viktiga (kvalitet och stöd för olika operativsystem etc.) När det gäller drivrutiner till Windows så verkar Roland och sen Steinberg få bäst kritik (medan Focusrite verkar ha haft problem med sina Windows-drivrutiner). Sen verkar interfacen ofta bundlas med någon annan mjukvara. Focusrite skickar med First och Ableton Live Lite, Steinberg Cubase AI osv. Om man har behov av denna bundlade mjukvara är en annan fråga? Hos Thomann kostar Audient iD4 €125 och en Steinberg UR12 €88...
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-11 06:51, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-11 06:48

Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools via USB-lightningkontakten. Kostnad för UMIK 1 är 1200:- . Det finns inget som säger att UMIK 1 är mer korrekt vid mätningar än Dayton imm6, men den är kanske lika bra, dvs bra ?
Som ni ser på bilden så är denna lösning oerhört smidig att bära med sig. Denna lösning fungerar även precis likadant med en Apple telefon from iPhone 6 och nyare. De har exakt samma mjukvaruprogram som iPad.

En nackdel/fördel med audiotools är att du inuti appen kan köpa till funktioner för alla möjliga sorters mätningar. Ett audiotools med alla funktioner i klass med REW kostar 4700:- och grundversionen med ganska få mätmöjligheter kostar 207:- . Ganska dyrt men det är ju apple...
https://www.minidsp.com/applications/ac ... ls-on-ipad
Senast redigerad av Tangband 2019-06-11 06:56, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 06:53

Tangband skrev:Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools.

Och om du vill koppla till exempel en Line Audio OM1 till din iPad (eller iPhone) så borde det gå med hjälp av en Steinberg UR12 :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-11 06:59

EmuMannen skrev:
Tangband skrev:Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools.

Och om du vill koppla till exempel en Line Audio OM1 till din iPad (eller iPhone) så borde det gå med hjälp av en Steinberg UR12 :)

Ja det verkar så :) . Då blir kostnaden 995:- för steinberg ur12 och OM1 1295:- .
summa: 2295:-
Klart intressant för mig :D

https://www.4sound.se/dator/ljudkort/us ... gIyVPD_BwE

http://www.jam.se/studio/mikrofontillb/ ... Audio_OM1/
Senast redigerad av Tangband 2019-06-11 07:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-11 07:04

Tell skrev:Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.

Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 07:11

RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?

Inte minst om de sitter på olika bussar (exempelvis USB och PCI) och drivs av olika drivrutiner och mjukvarusubsystem. Som upplagt för problem. en PC och Windows är tyvärr ingen standardiserad realtidsplattform för musikproduktion...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-11 07:23

EmuMannen skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?

Inte minst om de sitter på olika bussar (exempelvis USB och PCI) och drivs av olika drivrutiner och mjukvarusubsystem. Som upplagt för problem. en PC och Windows är tyvärr ingen standardiserad realtidsplattform för musikproduktion...

Detta är ju en stor anledning till att jag använder Apple- jag gillar inte att hålla på med drivrutiner som inte fungerar eller inte är kompatibla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-11 09:56

Hur pratar äppelhårdvaran med externa enheter om det inte sker via en drivare?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-11 11:01

EmuMannen skrev:

Jag har bara kört min Umik tillsammans med laptopar. Finns där någon PCI?

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-11 12:04

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.

Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?

Jo precis, det är ett inbyggt ljudkort, en ADC, så förstår inte riktigt varför det skulle blandas in fler ljudkort utöver det?
Sen har jag aldrig haft några problem med mitt Windows när det gäller att ha flera olika ljudkort i på samma gång. Eller pja, i Win7 så var det lättare att bestämma vilket ljudkort ett program skulle skicka sina ljud till o från. Det går ju fortfarande i tian men ändå inte riiktigt lika smidigt.

Btw har ju UMIKen fördel att man får med en kalibreringsfil direkt ifrån fabriken. Så den är inte perfekt default, men med filen så blir den ju ännu rakare :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 16:46

RogerGustavsson skrev:Jag har bara kört min Umik tillsammans med laptopar. Finns där någon PCI?

En dator (och laptop) är full av olika bussar och chipset för att kontrollera olika enheter. Att få dessa att fungera sömlöst (exempelvis klockreferens för ett realtidssystem) är rätt komplext. System kan göras mer eller mindre komplexa men även mer eller mindre generiska. Det är klart att det är enklare att konstruera en mindre komplex eller bättre fungerande lösning med en mer specifik implementation (som dedicerad mjuk- och hårdvara för musikproduktion) i jämförelse med en mer generell implementation som en PC som skall klara allt eller ingenting...

Morello skrev:Hur pratar äppelhårdvaran med externa enheter om det inte sker via en drivare?

Självklart använder Apple också drivrutiner men tro mig, det är stor skillnad på kvaliteten på drivrutiner och firmware från olika tillverkare och för olika enheter. På jobbet tillverkar vi bland annat en egen USB-drivrutin avsedd för VoIP (telefoni och radio). Jag har testat och utvärderat olika USB-implementationer mot den officiella testsviten från usb.org. Ni skulle bli förvånade om ni visste hur mycket fel det är i kommersiella produkter. Ofta är de inte kritiska men det ger ändå en indikation på hur mycket arbete tillverkaren lagt på att försöka göra en korrekt implementation. Förutom drivrutiner och firmware så har vi operativsystemets implementation som också kan skilja sig en del från standard. I Linux går det att granska koden, något som är betydligt svårare i Windows och MacOS. Sen lägger olika tillverkare olika mycket resurser på att hålla sina drivrutiner och firmware uppdaterade. Det är inte ovanligt att billig hårdvara från Kina har ganska oambitiösa implementationer som ibland bara är en anpassad version av en enkel referensimplementation från hårdvarutillverkaren. Allt för ofta är de mer intresserade av att tillverka nya versioner av sin hårdvara i stället för att åtgärda buggiga firmware eller drivrutiner för äldre generationers hårdvara.

Rent generell kan man säga att Mac kanske stödjer färre olika enheter än Windows men att Mac har använts flitigt för professionell medieproduktion genom åren så de enheter som stöds har dels ett bättre stöd i operativsystemet (bättre arkitektur) och bättre drivrutiner (dels på grund av bättre arkitektur men även eftersom den professionella marknaden inte har råd med buggig mjukvara). Om vi tar en tillverkare som Steinberg så är de mer eller mindre upphovsmännen bakom ASIO (Audio Stream Input/Output) en industristandard av och för medieindustrin som behövs eftersom datorer normalt inte är byggda enkom för medieproduktion. Så att Steinberg har tillgång till kunskap och en en solid kodbas för ASIO är inte så konstigt. Men hur är det med de andra tillverkarna? Vissa är kanske jätteduktiga på hårdvaruutveckling men i dagens digitala och uppkopplade värld så är hårdvara ofta bara en del av hela systemet. Tyvärr är det ofta så att om inte mjukvaran fungerar som den skall så kan du inte dra full nytta av hårdvaran hur bra den än må vara.

Tell skrev:Jo precis, det är ett inbyggt ljudkort, en ADC, så förstår inte riktigt varför det skulle blandas in fler ljudkort utöver det?
Sen har jag aldrig haft några problem med mitt Windows när det gäller att ha flera olika ljudkort i på samma gång. Eller pja, i Win7 så var det lättare att bestämma vilket ljudkort ett program skulle skicka sina ljud till o från. Det går ju fortfarande i tian men ändå inte riiktigt lika smidigt.

En USB-mikrofon kan ha ett eget ljudkort men om det endast har ett interface för inspelning av ljud (input) men inget för uppspelning av ljud (output) hur kopplar du då in förstärkaren som skall skicka ljudet till högtalarna som skall mätas? UMIK-1 till dator (input via ljudkort 1) och ljud till förstärkaren via datorns ljudutgång (output via ljudkort 2)...

Att du inte upplever något problem med att använda flera ljudkort på samma gång under Windows är inte detsamma som att en ljudtekniker för kommersiell medieproduktion inte skulle uppleva några problem. Det beror helt på vilka krav man har och för att hela ljudkedjan skall fungera så bra som möjligt vid mätning av exempelvis högtalare så ställs det rätt höga krav på bland annat tidsreferens.
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-11 17:25, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-11 17:06

Tack emumannen för mycket klargörande inlägg.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-11 17:50, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-11 17:11

EmuMannen skrev:
Tell skrev:Jo precis, det är ett inbyggt ljudkort, en ADC, så förstår inte riktigt varför det skulle blandas in fler ljudkort utöver det?

En USB-mikrofon kan ha ett eget ljudkort men om det endast har ett interface för inspelning av ljud (input) men inget för uppspelning av ljud (output) hur kopplar du då in förstärkaren som skall skicka ljudet till högtalarna som skall mätas? UMIK-1 till dator (input via ljudkort 1) och ljud till förstärkaren via datorns ljudutgång (output via ljudkort 2)...

Att du inte upplever något problem med att använda flera ljudkort på samma gång under Windows är inte detsamma som att en ljudtekniker för kommersiell medieproduktion inte skulle uppleva några problem. Det beror helt på vilka krav man har och för att hela ljudkedjan skall fungera så bra som möjligt vid mätning av exempelvis högtalare så ställs det rätt höga krav på bland annat tidsreferens.

Jovisst, självklart jag kör ut ljudet också genom valfritt ljudkort också. Men det väljer man ju i REW eller vilket program man nu kör. Alla vettigare program som håller på med ljud kan man välja vilket ljudkort som skall användas för vad. Har svårt att tro att nåt professionellare program skulle ha issues med det här. Eller pja, klart det finns en del buggig programvara, men nu handlade det ju om en enklare konsumentmic med ett gratis mätprogram som inte är speciellt hardcore.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 17:12

Jag har ingen egen erfarenhet av Steinberg UR12 men efter att ha sett videon nedan så är jag mer sugen på den än en Focusrite Scarlett Solo. Något jag ville veta mer om var sample rate som enligt andra källor verkade vara låst till 192kHz. Men i videon säger han att du kan ändra sample rate (globalt) med hjälp av Steinbergs kontrollpanel upp till 192kHz. Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 17:21

Tell skrev:Jovisst, självklart jag kör ut ljudet också genom valfritt ljudkort också. Men det väljer man ju i REW eller vilket program man nu kör. Alla vettigare program som håller på med ljud kan man välja vilket ljudkort som skall användas för vad. Har svårt att tro att nåt professionellare program skulle ha issues med det här. Eller pja, klart det finns en del buggig programvara, men nu handlade det ju om en enklare konsumentmic med ett gratis mätprogram som inte är speciellt hardcore.

Det har inte så mycket att göra med om det är en enklare konsumentmic eller ett gratis mätprogram. REW är mer än kapabelt och en mikrofon är en mikrofon även om precisionen kan kan skilja sig åt. Det jag talar om är begränsningar i hård- och mjukvaruarkitektur. Det är inte helt enkelt att förklara om man inte arbetar med utveckling av exempelvis realtidssystem. En dator är helt fantastisk som en generell maskin som kan programmeras till att göra så många olika saker (som att surfa på internet, titta på film eller skapa kalkyler i Excel osv). Men till skillnad från enheter som tillverkats enbart för exempelvis medieproduktion så finns mycket att önska. Det är i princip omöjligt att ta kontroll över hela signalkedjan när hård- och mjukvara från olika tillverkare blandas om de inte strikt följer någon standard för just medieproduktion. De som gör det tenderar att bli dyra eftersom det kräver en hel del kunskap och arbete.

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-11 17:30

EmuMannen skrev:
Tell skrev:Jovisst, självklart jag kör ut ljudet också genom valfritt ljudkort också. Men det väljer man ju i REW eller vilket program man nu kör. Alla vettigare program som håller på med ljud kan man välja vilket ljudkort som skall användas för vad. Har svårt att tro att nåt professionellare program skulle ha issues med det här. Eller pja, klart det finns en del buggig programvara, men nu handlade det ju om en enklare konsumentmic med ett gratis mätprogram som inte är speciellt hardcore.

Det har inte så mycket att göra med om det är en enklare konsumentmic eller ett gratis mätprogram. REW är mer än kapabelt och en mikrofon är en mikrofon även om precisionen kan kan skilja sig åt. Det jag talar om är begränsningar i hård- och mjukvaruarkitektur. Det är inte helt enkelt att förklara om man inte arbetar med utveckling av exempelvis realtidssystem. En dator är helt fantastisk som en generell maskin som kan programmeras till att göra så många olika saker (som att surfa på internet, titta på film eller skapa kalkyler i Excel osv). Men till skillnad från enheter som tillverkats enbart för exempelvis medieproduktion så finns mycket att önska. Det är i princip omöjligt att ta kontroll över hela signalkedjan när hård- och mjukvara från olika tillverkare blandas om de inte strikt följer någon standard för just medieproduktion. De som gör det tenderar att bli dyra eftersom det kräver en hel del kunskap och arbete.

Ja nä du har nog rätt. Jag ville mest bara kontra dewpo som hade problem med sin UMIK i REW med att jag inte hade några som helst problem. Förstog inte heller då varför det pratades om fler ljudkort osv. Men det finns säkert en bra anledning till att han hade dom problemen som han hade o det är väl bra för andra potentiella köpare att veta det, men jag tror inte att UMIKarna har det här problemet generellt sett då jag inte hört om det här tidigare.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 17:42

Tell skrev:Ja nä du har nog rätt. Jag ville mest bara kontra dewpo som hade problem med sin UMIK i REW med att jag inte hade några som helst problem. Förstog inte heller då varför det pratades om fler ljudkort osv. Men det finns säkert en bra anledning till att han hade dom problemen som han hade o det är väl bra för andra potentiella köpare att veta det, men jag tror inte att UMIKarna har det här problemet generellt sett då jag inte hört om det här tidigare.

Det är ju det som är så lurigt med PC-plattformen. Har man tur så fungerar allt utmärkt, har man otur så är det något i signalkedjan som inte lirar som det skall och då har man problem. :(

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-11 18:09

EmuMannen skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Steinberg UR12 men efter att ha sett videon nedan så är jag mer sugen på den än en Focusrite Scarlett Solo. Något jag ville veta mer om var sample rate som enligt andra källor verkade vara låst till 192kHz. Men i videon säger han att du kan ändra sample rate (globalt) med hjälp av Steinbergs kontrollpanel upp till 192kHz. Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?

[ YouTube ]

Steinberg´s interface är inte så neutrala enligt de tester jag sett.
Länkar ett test på UR22 =>
http://prosound.ixbt.com/hardsoft/steinberg/ur22/2444.shtml

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 18:32

EmuMannen skrev:Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?

Jag svarar på min egen fråga som jag fick svar på genom att läsa manualen. :oops: Sidan 6: Lets you select the sample rate of the device. Options: 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-11 18:34

dewpo skrev:Steinberg´s interface är inte så neutrala enligt de tester jag sett.

Fast för mätning spelar det ingen roll.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 19:36

Då sammanfattar jag igen. Det finns många bra interface men personligen så kan jag tänka mig att välja något från Steinberg eftersom de verkar ha bra mjukvarusupport (vilket är minst lika viktigt som bra hårdvara). Steinberg UR12 är deras billigaste USB-interface. Vill man ha något mer kapabelt så kanske man skall titta på deras dyrare modeller. När det gäller mikrofon så verkar Line Audio OM1 vara en prisvärd "referensmikrofon". Pris för OM1 + UR12 är cirka 2500 kr. Tycker man det är för dyrt så kanske en billigare mikrofon kan vara ett alternativ? Behringer ECM8000 eller Superlux ECM999 verkar vara bland de mest populära för mätning av högtalare. ECM8000/ECM999 + UR12 är cirka 1500 kr. En relevant fråga är hur mycket det skiljer mellan den dyrare OM1 och de billigare ECM8000/ECM999? Problemet är lite som att köpa en vinkelhake. Kravet borde vara att den är 90 grader, är den inte det så är den av tvivelaktigt värde oavsett pris. På samma sätt är det med en mätmikrofon. Vi försöker mäta rak frekvensgång men om "linjalen" inte är rak så blir det svårt att mäta rakt. Så hur krokig är en OM1 i förhållande till ECM8000/ECM999? Jag har tyvärr inte svaret på den frågan men dessa två sidor ger lite vägledning: Ten omni microphones compared och 1000 Mikrofonkalibrierungen - eine Übersicht. Man skulle kunna utöka frågan till om någon av OM1 eller ECM8000/ECM999 är "raka" nog?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-11 19:49

Line Audio OM1 är "rak nog" på huvudaxeln. Om man vill göra mätningar av akustik är det 90-graderskurvan som är av intresse men det vet vi inte lika mycket om. Absolutnivå vill man antagligen ha uppmätt. Fråga Roger Jönsson... Behringer och liknande behöver mätas upp. Umik har indiviuell kalibrering för absolutnivå och både 0- och 90-gradersriktningen. Med extern mikrofonförstärkare/ADC blir det lite extra pill för koll på absolutnivå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-11 20:47

dewpo skrev:
EmuMannen skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Steinberg UR12 men efter att ha sett videon nedan så är jag mer sugen på den än en Focusrite Scarlett Solo. Något jag ville veta mer om var sample rate som enligt andra källor verkade vara låst till 192kHz. Men i videon säger han att du kan ändra sample rate (globalt) med hjälp av Steinbergs kontrollpanel upp till 192kHz. Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?

[ YouTube ]

Steinberg´s interface är inte så neutrala enligt de tester jag sett.

Korrekt, jag noterade att mina högtalare helt plötsligt började rulla av, men det var ljudenheten som var boven i dramat.
Focusriten har en mer korrekt frekvensgång och priset är detsamma.
Kanske ska jag lyfta på locket och försöka fixa detta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 21:15

En samvetsfråga, eller så kan ni se det som en intellektuell exercis... Vad vi egentligen skulle behöva för att mäta högtalare är en ekofri kammare och en perfekt mikrofon. Få, om ens någon hobbyist har tillgång till detta. Så i stället får vi hålla tillgodo med en så bra mikrofon som möjligt och med olika mättekniker komma så nära en ekofri miljö som möjligt. Att mäta med oprecisa instrument och metoder behöver inte vara ett problem förutsatt att vi vet exakt hur stor avvikelsen är (för då kan vi kompensera för den). Med detta i bakhuvudet kan jag inte låta bli att fråga mig en sak. Hur stor är chansen att jag som amatör kan mäta upp ett bättre resultat än de frekvenskurvor som tillverkarna av högtalarelement förser oss med? Jag inser att det kan ligga i en tillverkares intresse att presentera så fördelaktiga värden som möjligt. Men vad är det som säger att mina mätningar ligger närmare sanningen än deras? Om jag inte kan svara på den frågan så kan jag lika gärna låta bli att mäta själv och helt enkelt använda tillverkarens mätningar. Det låter trist men rent logiskt har jag svårt att komma till en annan slutsats... 8O

Ps. Jag skulle kunna utveckla resonemanget något med ett visst mått av kvantifiering baserat på tyskarnas 1000 mätningar. Deras slutsats är något i stil med (på engelska):
hifi-selbstbau skrev:If you want to measure more precisely than +/- 2 dB, an individual calibration of the measuring micros (possibly with preamplifier) ​​is essential!

The "leaflets" are nice to look at, but do not show the individual behavior of the microphone but a generalized "wishful thinking" without specifying the measurement conditions and of scatter bands.

After 1000 microphone calibrations, we can see that our calibration process is "long-term stable" and reproducible. Although the calibration does not meet the highest industry standard, it is extremely affordable at 25 € (0 °) or 40 € (0 ° + 90 °) and achieves a perfect level of accuracy, at least for the semi-professional loudspeaker developer.

Deras mätningar visar även att dessa +/- 2 dB i huvudsak gäller från 40 Hz till 5 kHz. Det innebär att precisionen är betydligt sämre under 40 Hz och över 5 kHz. Om vi avgränsar det intressanta frekvensspektrumet från 20 Hz till 20 kHz så motsvarar det område vi kan mäta med +/- 2 dB till mindre än 25% av det totala frekvensspektrumet. Så för cirka 25% av det intressanta området kan vi ha fel på upp till 4 dB och för resterande 75% betydligt större fel! Med det i åtanke så framstår en kalibrering som rätt vitalt.

Pps. Detta väcker en annan fråga. Vad är bäst, en inte allt för precis mikrofon med individuell kalibrering (så att felet kan kompenseras i mätprogramvaran) eller en mer precis mikrofon utan individuell kalibrering? Det borde vara den med individuell kalibrering. Vilket innebär att det kanske är bättre att köpa en billigare mikrofon och betala för en kalibrering än att lägga pengarna på en dyrare mikrofon utan kalibrering?

Ppps. När jag jämför kurvan för Earthworks QTC-1 med den billiga Behringer ECM8000 så är det chockerande liten skillnad jämfört med prisskillnaden mellan de två. 8O
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-11 22:05, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-11 21:20

Du har ju fördel av att kunna mäta elementen i låda.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-11 21:28

Bra frågeställning .
Gång på gång kan man se på andras mätningar på olika sidor att element väldigt sällan mäter på samma sätt som tillverkaren vill påskina. Frekvenskurvorna är en sak som kan skilja- men alla andra TS parametrar också.

Om man själv mäter tio gånger on axis och flyttar mikrofonen en cm så blir det lite olika resultat. Jag är säker på att tillverkarna väljer den kurva som ser " snällast" ut. Elementen ska ju säljas och det finns inget intresse att visa dåliga kurvor.

Jag har själv mätt på en känd frekvensrak referens- den billiga aktiva monitorn jbl lcr 305. Jag gjorde det för att se om imm6 var värdelös eller ej. Kurvan med min mikrofon blev rak inom +- 2,5 db 400-18000Hz i rum med LTS logaritmiska sinussvep. Jag tror det kan vara en väg att gå- visar 10 oberoende nätsidor raka kurvor på en högtalarmodell eller ett enskilt baselement så kanske man kan lita på spec, och är det sen rakt då man själv mäter så kan man möjligen vara lite säkrare på att ens egna grejor inte är helt missvisande.

Alla de här spekulationerna är ur ett amatörperspektiv . Riktiga konstruktörer som jobbar heltid med högtalare har större förutsättningar att lita på mätningar- men de kanske inte har den tid eller budget en amatör kan tillåta sig lägga :D

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 21:35

DanNorman skrev:Du har ju fördel av att kunna mäta elementen i låda.

Det är sant men om tillverkarens kurva stämmer så kan lådan (åtminstone teoretiskt) simuleras. Så det kokar ned till vad som är mest representativt, mätningen eller simuleringen?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-11 21:36

+/- 2,5dB kan väl knappast kallas "frekvensrak referens"? :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-11 21:41

EmuMannen skrev:Det är sant men om tillverkarens kurva stämmer så kan lådan (åtminstone teoretiskt) simuleras. Så det kokar ned till vad som är mest representativt, mätningen eller simuleringen?

Du vet sällan hur tillverkarna mäter, och alla mäter olika.

Jag skulle säga definitivt säga mätningen. 99 gånger av 100.
Dessutom kan du alltid göra exakta relativa mätningar. Tex. vilken skillnad fasade vs. rundade baffelsidor ger, och tusen andra grejer.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-11 22:19

Morello skrev:Korrekt, jag noterade att mina högtalare helt plötsligt började rulla av, men det var ljudenheten som var boven i dramat.
Focusriten har en mer korrekt frekvensgång och priset är detsamma.
Kanske ska jag lyfta på locket och försöka fixa detta.

Jag tror inte jag talar för mig själv när jag säger att det är något vi nog skulle vilja se en bildtung tråd på! :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 22:22

På nätet finns det generiska kalibreringsfiler för exempelvis ECM8000. Om man tittar på tyskarnas mätningar av 254 st olika ECM8000 + ECM8000b så ser man att det sprider rätt mycket mellan ytterligheterna (runt 15 dB vid 10 kHz). Så jag gissar att dessa generiska kalibreringsfiler är rätt värdelösa om man får ett måndagsexemplar. Enda lösningen på det är en individuell mätning. Så den stora skillnaden mellan de billiga och de lite dyrare är kanske att det sprider mindre mellan de dyrare exemplaren vilket skulle göra en generiska kalibreringsfil mer användbar. Frågan kvarstår, om det är bättre med en billig individuellt kalibrerad mikrofon jämfört med en lite dyrare med generisk kalibreringsfil? Jag tror fortfarande på den individuellt kalibrerade...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-11 22:47

Line Audio mäter varje exemplar. Med Earthworks medföljer också individuellt mätprotokoll. Riktigt bra mikrofoner är tyvärr dyrt, men samtidigt är man blind utan adekvat mätdata. Jag gjorde en mätning med Earthworks M50 och Line Audio och skillnaden var liten - på referensaxeln nota bene! Vill man ha korrekt diffusfältsrespons tarvar det ett litet membran och billiga elektrter har sällan tillräckligt små membran.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 23:12

Jag kan inte riktigt sluta tänka på det här. Fördelen med UMIK-1 är att den är billig och kommer med kalibreringsfil för 0 och 90 grader. Nackdelen är att det kan vara svårt att synkronisera det inbyggda USB-ljudkortet med ett externt ljudkort i datorn. Lösningen på det är ett separat USB-interface där både in- och utgångar synkroniseras. En annan fördel är att de kan förse en mikrofon med fantommatning och förstärkning. Problemet med de billiga mikrofonerna är att de inte kommer med individuella kalibreringsfiler och även interfacet borde ingå i den kalibreringen. Nu börjar det bli dyrt jämfört med en UMIK-1. Så tillbaka till problemet med synkroniseringen. Den tekniskt intresserade kan läsa följande artikel: Achieving Bit-Perfect USB Audio. Som ni ser så är det en hel del att tänka på under huven. Men det jag tänker är att det kanske är lättare att ge två USB-ljudkort en gemensam referens för synkronisering än att använda dels ett USB-kort (UMIK-1) och dels ett extern kort som sitter på en helt annan buss (exempelvis det ljudkort som sitter integrerat på moderkortet i en laptop). Det första alternativet skulle vara att förse datorn med ett extra usb-ljudkort för den kanal som skall skickas vidare till förstärkaren. Då har vi två USB-ljudkort, ett i UMIK-1 för att spela in ljud och ett annat för att spela upp ljud till våra högtalare. Frågan är vad dessa två USB-ljudkort använder som "master clock" och hur de förhåller sig till eventuella I2S interface och underliggande codecs? Det här kräver nog en del laborerande men om det går att synkronisera det inbyggda USB-kortet i UMIK-1 med ett annat kort för ljudet till högtalarna (gärna i hårdvara eller på operativsystemsnivå så att det kommer alla applikationer till del) så kanske den största nackdelen med UMIK-1 kan elimineras? Det andra alternativet vore ett externt interface som har både USB-ingång och analog utgång men jag vet inte om det finns något sådant interface?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-11 23:20

LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr) och är oerhört mycket mer korrekt än UMIK. UMIK är i det närmaste oanvändbar för högtalarkonstruktion om inte kalibreringsfilen laddas in. OM 1 fungerar adekvat som den är.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-11 23:26

EmuMannen skrev:Jag kan inte riktigt sluta tänka på det här. Fördelen med UMIK-1 är att den är billig och kommer med kalibreringsfil för 0 och 90 grader. Nackdelen är att det kan vara svårt att synkronisera det inbyggda USB-ljudkortet med ett externt ljudkort i datorn. Lösningen på det är ett separat USB-interface där både in- och utgångar synkroniseras. En annan fördel är att de kan förse en mikrofon med fantommatning och förstärkning. Problemet med de billiga mikrofonerna är att de inte kommer med individuella kalibreringsfiler och även interfacet borde ingå i den kalibreringen. Nu börjar det bli dyrt jämfört med en UMIK-1. Så tillbaka till problemet med synkroniseringen. Den tekniskt intresserade kan läsa följande artikel: Achieving Bit-Perfect USB Audio. Som ni ser så är det en hel del att tänka på under huven. Men det jag tänker är att det kanske är lättare att ge två USB-ljudkort en gemensam referens för synkronisering än att använda dels ett USB-kort (UMIK-1) och dels ett extern kort som sitter på en helt annan buss (exempelvis det ljudkort som sitter integrerat på moderkortet i en laptop). Det första alternativet skulle vara att förse datorn med ett extra usb-ljudkort för den kanal som skall skickas vidare till förstärkaren. Då har vi två USB-ljudkort, ett i UMIK-1 för att spela in ljud och ett annat för att spela upp ljud till våra högtalare. Frågan är vad dessa två USB-ljudkort använder som "master clock" och hur de förhåller sig till eventuella I2S interface och underliggande codecs? Det här kräver nog en del laborerande men om det går att synkronisera det inbyggda USB-kortet i UMIK-1 med ett annat kort för ljudet till högtalarna (gärna i hårdvara eller på operativsystemsnivå så att det kommer alla applikationer till del) så kanske den största nackdelen med UMIK-1 kan elimineras? Det andra alternativet vore ett externt interface som har både USB-ingång och analog utgång men jag vet inte om det finns något sådant interface?

Problemet är nog att de flesta USB 2.0 ljudkort är asynkrona, Du får gräva upp ett gammalt 1.1 interface som jobbar synkront så kanske det fungerar :?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 23:29

Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)

Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-11 23:32

dewpo skrev:Problemet är nog att de flesta USB 2.0 ljudkort är asynkrona, Du får gräva upp ett gammalt 1.1 interface som jobbar synkront så kanske det fungerar :?

Frågan är om det går att "kicka" dessa asynkrona kort i synkron mod (där de båda använder samma master clock)?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-11 23:48

EmuMannen skrev:

Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...

Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter, om inte annat kan du sälja vidare dessa prylar med minimal förlust eller börja spela in intressantare ljud än sinus-svep. :)
Senast redigerad av goat76 2019-06-11 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-11 23:53

EmuMannen skrev:
dewpo skrev:Problemet är nog att de flesta USB 2.0 ljudkort är asynkrona, Du får gräva upp ett gammalt 1.1 interface som jobbar synkront så kanske det fungerar :?

Frågan är om det går att "kicka" dessa asynkrona kort i synkron mod (där de båda använder samma master clock)?

Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.

Sprucken FAS.jpg
Sprucken FAS.jpg (164.09 KiB) Visad 11179 gånger

Resultatet var helt reproducerbart med samma fasskiftning vid 1 kHz varje mätning :(

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 06:28

goat76 skrev:Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter ...

Du har helt rätt goat76 men just nu handlar det mer om att förstå vad det är jag köper och varför ;)

dewpo skrev:Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.

Inte helt oväntat men intressant att du testade i alla fall. Länken till artikeln “Select your USB audio MCU with care: Scary stories from the test bench” verkar inte helt frisk men jag hittade den som pdf här. Klart intressant läsning. Den här presentationen ger också en lite mer bakgrundsinformation...

Det kan inte vara omöjligt att synkronisera två USB-ljudkort tycker jag. Frågan är bara hur (och hur jag kan verifiera att de verkligen är synkroniserade)?

Ps. Mer intressant läsning: Using Multiple Audio Interfaces Together.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-12 07:43

goat76 skrev:
EmuMannen skrev:

Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter, om inte annat kan du sälja vidare dessa prylar med minimal förlust eller börja spela in intressantare ljud än sinus-svep. :)

Fast man köper väl två OM1 för att kunna spela in lite annat än bara sinussvep?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 08:30

Får man med en individuell mätning (i en fil) när man köper en OM1?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-12 08:33

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
EmuMannen skrev:Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...

Fast man köper väl två OM1 för att kunna spela in lite annat än bara sinussvep?

Man kan väl börja med en mikrofon men om man har planer på inspelningar så ska man nog sikta in sig på ett ljudkort med minst två ingångar för mikrofoner.

Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-12 08:52

EmuMannen skrev:

Tror man måste definiera vad m,an skall ha mikrofonen till innan man börjar sondera marknaden.
Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 09:56

goat76 skrev:Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?

Trådskaparen skall bara amatörmässigt mäta högtalare men kan tänka sig att dela interfacet med sin sjungande och spelande dotter :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-12 10:30

EmuMannen skrev:
goat76 skrev:Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?

Trådskaparen skall bara amatörmässigt mäta högtalare men kan tänka sig att dela interfacet med sin sjungande och spelande dotter :)

Helt rätt tänkt! :)

Då du ändå köper utrustning för mätning så är det en stor tillkommande bonus om utrustningen även lämpar sig för riktiga ljudinspelningar av musik, vilket ett riktigt Audio Interface med tillhörande bra mikrofoner är.
Jag tycker du bör kika på ett ljudkort med 2 mikrofon pre-amps och en Line Audio OM1 eller liknande som passar för dina mätningar, och sen på sikt titta efter en bra mikrofon lämpad för sång.

Jag vet att det här säkert drar iväg från din ursprungstanke men det är inte alltid det billigaste alternativet som är billigast i längden med tanke på vad inspelnings-utrustningen i övrigt kan användas till. :)

Vad spelar din dotter för instrument?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 10:35

goat76 skrev:Vad spelar din dotter för instrument?

Hennes primära instrument är sång men hon spelar även gitarr och ukulele.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-12 10:55

EmuMannen skrev:
goat76 skrev:Vad spelar din dotter för instrument?

Hennes primära instrument är sång men hon spelar även gitarr och ukulele.

Till de instrumenten kommer Line Audio OM1 lämpa sig, egentligen gärna två för möjligheten till diverse stereo-konfigurationer.

Sång blir nog troligtvis aningen tunn med OM1 och omni-upptagningsmönstret passar oftast inte så bra till det, därför bör du köpa en mellan- eller stor-membranig kondensator-mikrofon till hennes röst, gärna en med omställningsbart upptagningsmönster.

Det här blir nog inte en större kostnad för dig än säg 5 till 10 tusen... :D

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 11:42

Morello skrev:Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.

Det jag tror måste definieras är skillnaden mellan "enkla rumsmätningar" och "ambitiös högtalarkonstruktion" (annars är det omöjligt att veta vad man egentligen behöver). Då menar jag inte subjektiva preferenser utan objektivt och kvantifierbart...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-12 11:53

Med enkla rumsmätningar menar jag tex att mäta basregistret för att att identifiera rumsmoder etc. Med ambitiös högtalarkonstruktion menar jag mätningar där man kanske vill fastställa frekvensgång i hela registret med god noggrannhet på kanske < +/- 1 dB
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-12 12:00

EmuMannen skrev:
Morello skrev:Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.

Det jag tror måste definieras är skillnaden mellan "enkla rumsmätningar" och "ambitiös högtalarkonstruktion" (annars är det omöjligt att veta vad man egentligen behöver). Då menar jag inte subjektiva preferenser utan objektivt och kvantifierbart...

Det är därför jag tycker du ska ta stort hänseende till den tredje parametern när du gör dina val av utrustning, kommer du vilja spela in din dotters musikframföranden så går den enkla utrustningen bort och du behöver i så fall inte ta med den i dina funderingar i valet av apparatur. :)

Du behöver bara ställa dig själv frågan om du vill ge dig in i det här med musikinspelningar, och sen inte minst även fråga din dotter om hon själv skulle vilja det.
Senast redigerad av goat76 2019-06-12 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 12:03

Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.

Om jag skulle rekommendera något för amatörmässig mätning av högtalare och denne någon är mer intresserad av att mäta än att felsöka teknik. Då skulle jag rekommendera ett fristående interface med in och utgångar samt fantommatning + en så bra mätmikrofon som möjligt. Baserat på era och andras erfarenheter på Internet så verkar Steinberg UR12 vara ett prisvärt USB-interface med bra mjukvarusupport (drivrutiner och firmware). Vill man ha fler kanaler för mer avancerad mätning eller om man är musiker så bör man kanske titta på de dyrare modellerna. Vidare verkar Line Audio OM1 vara en mycket kvalitativ och prisvärd mikrofon. Jag vill slå ett slag för 4Sound (min enda koppling till dem är att jag är en nöjd kund, en gång hade de slut på citronolja och då gick de in i verkstaden och hämtade deras halvfulla flaska som jag fick utan kostnad, det kallar jag kundservice). Hos dem kostar UR12 999 kr och OM1 1373 kr, totalt 2372 kr.

Men jag tycker att tyskarnas mätningar (i tråden ovan) även visar att skillnaden mellan en dyr och en billig mikrofon kan vara förvånansvärt liten, samt att det mer eller mindre krävs en individuell mätning oavsett pris (gärna som separat fil som kan användas med mätprogramvaran för att kompensera för felen, oavsett om de är stora eller små). Så personligen skulle jag välja en individuellt kalibrerad mikrofon framför en som inte är det. Detta öppnar för några alternativ bland de billigare mikrofonerna. Dayton Audio EMM-6 är ett alternativ där en individuell fil kan hämtas hem baserat på serienumret (hur bra dessa individuella mätningar är vet jag ej). miniDSP UMIK-1 är ett annat alternativ där en individuell fil kan hämtas hem. Det är en USB-mikrofon som inte behöver något separat USB-interface. Det innebär dock att det kan bli problem med att synkronisera det inbyggda ljudkortet (för input från mikrofonen) med ett annat ljudkort (för output till högtalaren som skall mätas). Detta är dock ett så komplext ämne att det kräver en egen tråd.
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-12 12:32, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-12 12:13

EmuMannen skrev:Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.

Ooops, förlåt mig att jag bidragit till att det glidit iväg en smula från grundfrågan, jag vill bara påpeka att du får ett ordentligt mervärde med valet av den mer seriösa utrustningen. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 12:21

dewpo skrev:Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.

Jag har ingen egen UMIK-1 men jag skulle vilja testa en sak dewpo. Om vi för tillfället glömmer den hårdvarunära diskussionen om synkronisering av USB-device och i stället försöker göra något åt latency (så kanske det kan hjälpa i ditt fall). På Windowsplattform innebär det i princip ASIO. I REW kan du välja mellan Javas egna drivrutiner eller ASIO. Problemet med ASIO är att det endast stödjer ett device (vilket innebär att du behöver samma interface för input som output vilket inte är möjligt med UMIK-1). MEN en pseudo-ASIO-drivare som ASIO4ALL skapar en wrapper runt WDM-drivare och kan på så sätt få fler än ett device att uppträda som ett ASIO-device (du kan exempelvis använda ett WDM-device för inspelning och ett annat för uppspelning). Nu är det inte helt enkelt att konfigurera WDM-drivare och ASIO optimalt men det finns en hel del information på nätet och principen finns dokumenterad för REW, se under: Soundcard Preferences. Men läs först dokumentationen för ASIO4ALL, exempelvis:

ASIO4ALL skrev:Q: Any hints on using ASIO4ALL with USB devices?

A: After some initial troubles with earlier revisions, the driver now appears to work just fine with numerous USB devices. one thing to not do, I mean: not ever! is to check the DMA box with USB devices. If you do not need all the additional software gizmos like EAX, EQ, Fake3D-Whatever... it is recommended that you _not_ install the drivers shipped with your USB audio interface. Windows has a built-in generic USB audio driver that works with most devices. Thus, if you want to have honest, no-nonsense, low-latency audio playback/recording with your USB audio interface - by all means: stick with the Windows driver! This is especially true for consumer grade stuff, where you can be assured that the drivers shipped with it are most likely 'consumer grade' as well.

Här krävs nog en del experimenterade för att komma fram till hur ASIO4ALL bäst konfigureras för UMIK-1 och det andra ljudkortet som den skall användas med. Men sedan borde det gå att välja ASIO4ALL-enheten inte bara i REW utan i alla andra applikationer som kan använda ASIO. Det kanske är värt att skapa en ny tråd om detta under "Teknikforum"?

Ps. Ett annat alternativ verkar vara att med hjälp av ASIO4ALL köra utsignalen via HDMI till en förstärkare (eller förförstärkare) med HDMI-ingång. Artikeln innehåller i alla fall information från miniDSP om hur de tycker man skall konfigurera ASIO4ALL och REW med UMIK-1. :D

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-12 13:50

Som jag förstått det går det bara bra att kombinera enheter som har Word Clock i ASIO4ALL.
Men jag gjorde lite tester med UMIK+Optiskt via moderkortet.
De utföll så här.

UMIK.jpg
Här används externkälla ROON till uppspelning!
UMIK.jpg (137.17 KiB) Visad 11063 gånger

ALL.jpg
ASIO4ALL till både upp och inspelning!
ALL.jpg (135.79 KiB) Visad 11063 gånger

UMIK_FAS.jpg
Här används externkälla ROON till uppspelning!
UMIK_FAS.jpg (193.05 KiB) Visad 11063 gånger

ALL_FAS.jpg
ASIO4ALL till både upp och inspelning!
ALL_FAS.jpg (178.54 KiB) Visad 11063 gånger

Detta är med kortast möjliga svep för att minimera problemen synk.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-06-12 15:48

EmuMannen skrev:Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.

Om jag skulle rekommendera något för amatörmässig mätning av högtalare och denne någon är mer intresserad av att mäta än att felsöka teknik. Då skulle jag rekommendera ett fristående interface med in och utgångar samt fantommatning + en så bra mätmikrofon som möjligt. Baserat på era och andras erfarenheter på Internet så verkar Steinberg UR12 vara ett prisvärt USB-interface med bra mjukvarusupport (drivrutiner och firmware). Vill man ha fler kanaler för mer avancerad mätning eller om man är musiker så bör man kanske titta på de dyrare modellerna. Vidare verkar Line Audio OM1 vara en mycket kvalitativ och prisvärd mikrofon. Jag vill slå ett slag för 4Sound (min enda koppling till dem är att jag är en nöjd kund, en gång hade de slut på citronolja och då gick de in i verkstaden och hämtade deras halvfulla flaska som jag fick utan kostnad, det kallar jag kundservice). Hos dem kostar UR12 999 kr och OM1 1373 kr, totalt 2372 kr.

Men jag tycker att tyskarnas mätningar (i tråden ovan) även visar att skillnaden mellan en dyr och en billig mikrofon kan vara förvånansvärt liten, samt att det mer eller mindre krävs en individuell mätning oavsett pris (gärna som separat fil som kan användas med mätprogramvaran för att kompensera för felen, oavsett om de är stora eller små). Så personligen skulle jag välja en individuellt kalibrerad mikrofon framför en som inte är det. Detta öppnar för några alternativ bland de billigare mikrofonerna. Dayton Audio EMM-6 är ett alternativ där en individuell fil kan hämtas hem baserat på serienumret (hur bra dessa individuella mätningar är vet jag ej). miniDSP UMIK-1 är ett annat alternativ där en individuell fil kan hämtas hem. Det är en USB-mikrofon som inte behöver något separat USB-interface. Det innebär dock att det kan bli problem med att synkronisera det inbyggda ljudkortet (för input från mikrofonen) med ett annat ljudkort (för output till högtalaren som skall mätas). Detta är dock ett så komplext ämne att det kräver en egen tråd.

Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se
nähä.. nu har de höjt till 1195:-

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 15:51

dewpo skrev:Som jag förstått det går det bara bra att kombinera enheter som har Word Clock i ASIO4ALL. Men jag gjorde lite tester med UMIK+Optiskt via moderkortet.

UMIK-1 stödjer enbart 48kHz, 24bit. Vad har du valt för sample rate i ASIO4ALL och REW (för UMIK-1 och det integrerade ljudkortet)? Det är nog bra att köra allt med 48kHz, 24bit.
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-12 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 16:11

Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se

Jag gillar 4Sound men för 995 kr hade jag också köpt den från ordermusic.se. :oops:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 16:12

EmuMannen skrev:
Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se

Jag gillar 4Sound men för 995 kr hade jag också köpt den från ordermusic.se. :oops:

Här finns den för 1095:- , fri frakt 3 dagars leverans.
https://www.malmomusikaffar.com/line-audio-om1-om1

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 16:20

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 17:31

Denna mikrofon är rekommenderad för audiotools digitalt in i ipaden via lightning kontakten. Det behövs inget ljudkort.
Troligen kanske i klass med OM1, men betydligt dyrare, 3500:-
Senast redigerad av Tangband 2019-06-12 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-06-12 17:46

Tangband skrev:
EmuMannen skrev:

Här finns den för 1095:- , fri frakt 3 dagars leverans.
https://www.malmomusikaffar.com/line-audio-om1-om1

Dessutom är de i affären trevliga. Så man behöver inte oroa sig för att stödja en dålig butik :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 18:19

Tangband: Du snackade om en gammal Windowsburk; kör på den! Skit i knepiga appar som kostar pengar.
Ingen som mäter högtalare seriöst kör Apple, och speciellt inte iphone/ipad. Mjukvaruutbudet är som alltid mycket bättre på Windowssidan, och hårdvaran är ju samma.
Presonusboxen är säkerligen helt ok. Den har två kanaler så att du kan köra ordentlig loopback. Dac och adc i samma låda som delar klocka så man kan mäta fas/tidsfördröjning/avstånd exakt.
ASIO-drivrutiner är bra.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 18:30

OM1 kommer inte med någon individuell kalibreringsfil. I stället tillverkas de mot en specifikation som skall innebära max +/- 1 dB (on-axis, at 1m distance, 1/12 octave narrow smoothing, 23 C). Med en sådan noggrannhet är tanken att det inte behövs någon kalibreringsfil (varken individuell eller generell, de är helt enkelt tillräckligt bra out-of-the-box). +/- 1 dB är rätt imponerande men är det någon som vet hur noggrann exempelvis en Dayton Audio EMM-6 är efter kompensation med tillverkarens kalibreringsfil? På frågan "How accurate are Dayton Audio's EMM-6 calibration files?" svarade Parts Express personal "The calibration files for these microphones are very accurate. Each mic has a linear calibration file consisting of 256 entries (25 per octave) at a resolution of 0.1dB. Each file is tailored to ONE specific microphone, not to a particular day's production run or group of microphones which measure within a certain tolerance". Upplösning är inte detsamma som noggrannhet så frågan är om "very accurate" är signifikant bättre än +/- 1 dB? :?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 18:39

Dayton säger ju inte vad de kalibrerar mot, men det är säkert rätt gjort. Köp båda och jämför.
+/-1dB är helt ok. I nästan alla fall inom högtalarkonstruktion är fenomenen man vill mäta större än så.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 19:14

DanNorman skrev:Dayton säger ju inte vad de kalibrerar mot, men det är säkert rätt gjort. Köp båda och jämför.
+/-1dB är helt ok. I nästan alla fall inom högtalarkonstruktion är fenomenen man vill mäta större än så.

DanNorman- jag inser att om det inte ska kosta skjortan så kanske man måste köra en gammal laptop med Windows 7. Jag har en sån hemma nu , seg som tusan, mår illa då jag startar igång den och rena mardrömmen att använda jämfört med iPad men vad tusan- det kanske funkar? :D

Till audiotools och iOS kan man verkligen förköpa sig, tex med denna mik för 11000:- , en precision på +-0,1 dB 20-20000Hz.

https://www.audiocontrol.com/product/iprecisionmic/

Dyrt och säkert bra- men kanske inte prisvärt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 19:27

DanNorman skrev:Tangband: Du snackade om en gammal Windowsburk; kör på den! Skit i knepiga appar som kostar pengar.
Ingen som mäter högtalare seriöst kör Apple, och speciellt inte iphone/ipad. Mjukvaruutbudet är som alltid mycket bättre på Windowssidan, och hårdvaran är ju samma.
Presonusboxen är säkerligen helt ok. Den har två kanaler så att du kan köra ordentlig loopback. Dac och adc i samma låda som delar klocka så man kan mäta fas/tidsfördröjning/avstånd exakt.
ASIO-drivrutiner är bra.

Laddade ned HOLM nyss, verkar otroligt likt ett nytt iOS program för högtalarmätningar, Lavinia, som jag nyss köpte för 40:-.
Lavinia hittar Dayton imm6 direkt på min iPad Pro.
Lavinia överst, Holm underst.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-12 19:41, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 19:33

Ja, kör på segwindows! Mätningar är helt okrävande och det finns "lätta" programvaror.
För elva papp är det bättre att köpa en riktig mätmick, exempelvis https://earthworksaudio.com/products/microphones/measurement-series/m30/ eller nåt från DPA.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 19:54

Gjorde en skärmdump på min iPad med Lavinia med Dayton imm6 som mikrofon, lite ljud från radion i köket, 1/48 dB okt smoothing och Hamming Window .

Lite intressant ändå med möjlighet till att se både fönstret till pulsen samtidigt som man ser frekvenskurvan, precis som i HOLM. Allt detta för 40:- .

Men det är klart att en OM1 + ljudkort med HOLM i windowsdator säkerligen har högre precisision.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 20:09

Ja, och framför allt ska du inte ha en reflekterande yta nära micken (ipaden).
Du har säkert sett vår mätrigg vi använt för Fukdist:

mätuppställning spridning.jpg
mätuppställning spridning.jpg (57.9 KiB) Visad 12952 gånger

Vi har ett meterlångt rör med samma diameter som micken för att minimera reflektioner från mickstativet. Kabeln är dragen inuti röret. Inget får finnas i mickens närhet som kan ge reflexer.
På bildens syns en liten del av röret. Det är ett ickeresonant vp-rör från biltema.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 20:16

Här är en bättre bild:

mäta orgelpipa.jpg
en hög testbafflar
mäta orgelpipa.jpg (135.8 KiB) Visad 12945 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 20:20

Tack för input

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 20:21

dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort :| Så rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.

Jag var tvungen att gå tillbaka till UMIK-1 och dewpos problem. Efter att ha grottat lite i diverse Windows-subsystem och ASIO så fastnade jag för dewpos förslag med externa mätfiler i REW. Det eliminerar behovet av sync mellan UMIK-1 och ett externt ljudkort vilket är bra. Men det känns lite meckigt att behöva bränna wav-filer på en CD och spela upp dem med en CD-spelare. Har man en enhet som kan spela upp filerna från nätverket eller en USB-sticka så elimineras det steget. Själv har jag en bunt RPi liggandes och jag insåg just att jag skulle kunna skriva en snutt kod som ligger och väntar på att ta emot wav-filer över nätverket för att sedan spela upp dem via exempelvis aplay. Sen kan jag skriva ett litet program för Windows dit jag kan dra och släppa filer för att skicka över dem till min RPi. Med en sån lösning slipper jag sladden mellan min laptop och förstärkaren (jag ställer en RPi vid förstärkaren). Inget externt interface att hålla reda på så kvar är bara USB-sladden mellan mikrofonen och datorn. Rätt bekvämt att bara generera filen i REW på laptoppen för att sedan skjuta över den när man vill mäta utan att behöva flytta på sig. :) Nackdelen är att man blir helt beroende av REW. :(

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 21:13

Multi-Sub Optimizer (MSO) har sidor med information om problemet med tidsynkronisering med olika interface och applikationer. Bland annat USB-mikrofoner med REW och HolmImpulse. Läs avsnittet om mätning:

MSO skrev:Caution: Measurements Taken With USB Microphones Require An Acoustic Timing Reference

Time-synchronized measurements with a USB microphone can only be done using Room EQ Wizard version 5.15 or greater, with its "acoustic timing reference" feature. For all other known measurement software, time-synchronized measurements with a USB microphone are not possible. Those familiar with HolmImpulse might be tempted to try HolmImpulse's "time locking" feature to work around this problem, but that workaround fails. The reason is described in the HolmImpulse section below.

MSO skrev:Using HolmImpulse With The Time-Locking Feature (Windows Only)

Another option for measurements using Windows-based systems is the HolmImpulse freeware. Unfortunately, the HolmImpulse documentation tends to be theoretical in nature and doesn't include much information about how to actually use the software. A worthwhile source of information for learning HolmImpulse is the HolmImpulse tutorial at the Parts Express forum.

HolmImpulse uses a single-input, single-output approach that nonetheless can achieve time-synchronized measurements using the so-called "time locking" feature. The diysubwoofers.org site has a very good step-by-step procedure for using the time-locking feature. A word of caution is in order regarding HolmImpulse and time-locking. When used with sound cards having clocks that are not locked to one another on the record and play sides, the timing reference will shift from one measurement to the next, causing them to be non-time-synchronized and thus unusable with MSO. To find out more about how time-locking can fail in HolmImpulse, see the "Holm Impulse - Timelock, creeping offset?" thread at the Parts Express forum. That thread contains a description of a test that can be run to determine if your sound device is compatible with time-locking. It also contains an explanation by Bill Waslo, author of the Dayton OmniMic measurement software, of the clocking issue as it relates to the potential failure of time-locking in HolmImpulse.

If the clocks on the record-side and playback-side sound devices are not locked to one another, then as Bill Waslo states in the "creeping offset" thread, the time locking cannot work. With that information, it can be seen why using a USB microphone will cause HolmImpulse time-locking to fail. The USB microphone contains an internal A/D converter, so the converter's clock must be contained within the microphone itself. An analog or digital signal from the computer's sound device supplies the input signal to the device under test in this configuration. This signal's clock is internal to the computer itself or in an attached external sound device, so the record and playback clocks are physically different and can't possibly be locked to one another. This will cause time-locking to fail. A similar situation will occur if one attempts to use HolmImpulse time-locking with HDMI supplying the measurement source signal.

It should also be pointed out that these failures of time-locking won't be flagged by the software. In order to find them, you'll need to look for them by performing multiple measurements and checking for consistency.

Tråden HOLM Impulse - Timelock, creeping offset?? som refereras innehåller också mycket information.

Sen skriver Dirac följande i sin FAQ:

Dirac skrev:1.4. Avoid any combination of microphone and sound cards?

In general, it is difficult to say how different hardware and their driver software will work together on a computer system. It usually depends on how well they comply with standards. Simultaneous use of two USB audio devices must be through different USB controllers to work properly. Therefore, make sure to have a different USB controller for each USB audio device that will be used at any time.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-12 21:19

Emumannen - det verkar ju vara en djungel om man inte är data-hacker :?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 21:35

Det är ingen djungel om man har ett riktigt ljudkort.
Jag fattar ärligt taligt inte grejen. Spara några hundra på en usb-mikrofon och aldrig kunna vara säker på mätresultaten?
Skaffa Windows, ett tvåkanaligt ljudkort med minst en kanal med fantommatning och en bra mikrofon och lite sladdar.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-12 22:07

DanNorman skrev:Jag fattar ärligt taligt inte grejen. Spara några hundra på en usb-mikrofon och aldrig kunna vara säker på mätresultaten?
Skaffa Windows, ett tvåkanaligt ljudkort med minst en kanal med fantommatning och en bra mikrofon och lite sladdar.

Det handlar inte så mycket om hundralappar som att förstå för och nackdelar med olika alternativ. Jag skulle kunna säga något liknande, varför hålla på och bygga egna högtalare när det bara är att gå ned och köpa modell A från leverantör B. Inget räknade, simulerande, sågande eller fräsande. Bara att plugga in och köra med garanterat rak frekvensgång och bra ljud för pengarna! Säkert sant men hur kul är det? 8O

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 22:21

Modell A från leverantör B duger inte :) Jag har aldrig sett en högtalare med rak frekvensgång. Det är en hifimyt.
Jämförelsen haltar eftersom det finns en lösning på ert problem :)
Givetvis är allt kunskapsinhämtande bra, men det finns redan många bra lösningar.
Senast redigerad av DanNorman 2019-06-12 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-12 22:28

Jag tror att det varit på tapeten innan men vilken är optimal storlek på mikrofon kapseln?
Är 10mm kapsel optimalt eller är 6mm kapsel att fördra?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-12 22:30

Ju mindre kapsel desto bättre upptagning off axis.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-12 22:34

Små kapslar har jämnare frekvensgång men högre brusnivå, och är därmed bättre lämpade för högtalarmätningar än för musikinspelning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-12 23:28

Mätmikrofoner brukar ha en membrandiamater om 1/8" till 1/4" och brusar såklart något kopiöst jämfört med stormembranmikrofoner (om 1")
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-23 13:17

Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 04hd.1658/

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-23 23:31

Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:

Mer detaljerad information om Behringer U-PHORIA UMC204HD för mätning av högtalare och delningsfilter i den här tråden...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-24 14:12

Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:

Ööööh...

Att mäta spektrum på en ton och så mättes en annan ton en annan gång säger ju typ... ...ingenting.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-25 06:27

Johan_Lindroos skrev:

Ööööh...

Att mäta spektrum på en ton och så mättes en annan ton en annan gång säger ju typ... ...ingenting.

Nej det var ju inte så många mätningar,- men om du scrollar ned och läser kommentarerna så fortsätter han mäta med 4-5 andra mätsignaler samtidigt som hans läsare frågar vad de vill se för mätningar.

Enheten verkar ha ganska låg utnivå.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-27 11:26

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Ööööh...

Nej det var ju inte så många mätningar,- men om du scrollar ned och läser kommentarerna så fortsätter han mäta med 4-5 andra mätsignaler samtidigt som hans läsare frågar vad de vill se för mätningar.

Enheten verkar ha ganska låg utnivå.

Kom igen, jag har nu snabbskrollat igenom 19 sidor med 20 inlägg på varje sida. Det är mestadels faktafritt pladder kombinerat med ett fåtal rent av usla mätningar, folk har mest mätt på några toner. Anirm själv fortsätter också att mäta med några toner och lite vitt brus med påtagligt brusig kurva som inte visar frekvensgången tillräckligt noga, o.s.v. :roll: Ungefär så fortsatte spektaklet genom tråden ända till slutet. Om du ska verka trovärdig är mitt råd att du filtrerar fram det du vill visa istället för att slänga upp en länk med 364 stycken inlägg. Det är lite för mycket begärt att jag som läsare förväntas orka läsa igenom den mängden bokstäver och siffror. Mitt intresse tryter, och jag har inte heller tid.
Min dom blir: De visade mätningarna förtäljer inte med tillräcklig övertygan att ovanstående apparat har enastående prestanda. Det behövs många fler extensiva mätningar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 12:09

Hmm det har du rätt i... Det verkar som man inte riktigt kan lita till Amirs mätningar :?
Enheten har ändå alldeles för låg utnivå för att vara intressant.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-07-02 19:18

Efter en hel del research så gav jag upp tankarna på en USB-mickrofon. De fungerar säkert bra, framförallt tillsammans med REW, men separat interface och mikrofon är en flexiblare och mer kapabel lösning helt enkelt. Tack Tangband för tipset om Malmö Musikaffär, bra pris, gratis frakt och snabb leverans. Nu återstår bara valet av USB-interface. Det finns en hel del att välja på i 1000-kronors-klassen men personligen så lutar det åt en Steinberg UR22 MK2. Det handlar inte så mycket om mätning av högtalare som alternativa användningsområden och en kombination av byggkvalitet, funktion och bundlad programvara.

IMG_2138.jpg
OM1 från Line Audio Design i Sverige :)
IMG_2138.jpg (86.31 KiB) Visad 12476 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-03 16:29

Gratulerar till ett bra val! Jag har själv två st OM1 och även två st CM3, som jag använder flitigt vid inspelning, PA och för mätningar. Dom återger helt enkelt verkligheten så som den låter. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-07-04 10:09

Så rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.
Det fungerar bra i senaste REW betan,

Tillbaka till de problem som dewpo upplevde med synkroniseringen av USB-mikrofon. Om man läser dokumentation för REW så står det följande angående tidsreferens:

REW skrev:Measuring with a timing reference
REW can make use of a timing reference when it measures, according to the setting on the measurement panel or in the Analysis preferences. The timing reference selection controls whether REW uses a loopback on the soundcard as a timing reference, or an acoustic timing reference, or no reference. Using a timing reference allows REW to eliminate the variable propagation delays within the computer and soundcard so that separate measurements have the same absolute timing.

If a loopback is selected the reference channel signal must be looped back from output to input on the soundcard and measurements will be relative to the loopback timing. Usually this means measurements will have a time delay that corresponds to the time it takes sound to travel from the speaker being measured to the microphone.

If an acoustic timing reference is used REW will generate a timing signal on the output that has been selected to act as the reference before it generates measurement sweeps on the channels being measured. The level of the timing reference is set separately from the measurement level using the control at the top of the measurement dialog. The timing signal is a high frequency sweep to allow accurate timing, a subwoofer cannot be used as the reference channel. Measurements will have a time delay that corresponds to the difference in their distance from the microphone compared to the distance of the reference speaker - if the reference speaker is further away the delay would be negative. When an acoustic timing reference is used individual measurements taken from the same mic position will have the same relative timing, allowing trace arithmetic to be carried out on the traces in the All SPL graph. Note that multiple sweeps cannot be used when using an acoustic timing reference.

If using a timing reference REW can calculate the delay through the system being measured relative to the reference and show it in the measurement Info panel as "System Delay" in milliseconds, with the equivalent distance in feet and metres shown in brackets. For speakers the delay estimate is based on the location of the peak of the impulse response. Subwoofers have a broad peak and a delayed response due to their limited bandwidth so the delay is instead measured relative to the start of the impulse response. The start of the impulse response cannot be located as precisely as the peak, however, so delay values are less accurate for subwoofer measurements.

Du kan med andra ord välja referens via loopback, akustisk tidsreferens eller ingen referens. Vilken tidsreferens har du använt dewpo förutom externa mätfiler (som borde utgöra ytterligare ett alternativ)?

Den här sidan från dokumentationen för Multi-Sub Optimizer ger en hel del tips och råd för tidsreferens. På den sidan kan man läsa följande:

Multi-Sub Optimizer skrev:Caution: Measurements Taken With USB Microphones Require An Acoustic Timing Reference
Time-synchronized measurements with a USB microphone can only be done using Room EQ Wizard version 5.15 or greater, with its "acoustic timing reference" feature. For all other known measurement software, time-synchronized measurements with a USB microphone are not possible. Those familiar with HolmImpulse might be tempted to try HolmImpulse's "time locking" feature to work around this problem, but that workaround fails. The reason is described in the HolmImpulse section below.

Om man skall tro den sidan så kan man inte använda loopback som tidsreferens för USM-mikrofoner utan man skall i stället använda akustisk tidsreferens (vilket låter som en realtidsvariant av det som verkar användas med externa mätfiler). Så tillbaka till frågan om vilken metod du använt vid mätning dewpo; loopback, akustisk tidsreferens eller ingen tidsreferens? Om du inte använt akustisk tidsreferens så kanske du skulle testa det och jämföra med externa mätfiler (som verkar använda en "inbakad" akustisk tidsreferens)?

När vi ändå är inne på tidsreferens så måste jag passa på och fråga om loopback kalibrering (och tidsreferens) med USB-interface (inte USB-mikrofon). Om signalen skall loopas tillbaka från utgång till ingång så borde det innebära att utsignalen är line level och det borde i sin tur kräva att interfacets ingång kan hantera line level, eller hur? I så fall ställer det till det för de lite billigare interfacen som exempelvis; Focusrite Scarlett Solo, Steinberg UR12 och Presonus AudioBox iOne. Rent tekniskt har det två kanaler in och två kanaler ut MEN kanal 1 tar bara microphone level och kanal två tar ofta bara instrument level på ingångarna. För kalibrering borde det lägsta kravet vara att samma ingång som skall användas för mikrofonen också skall kunna ta line level in för loopback kalibrering, är det rätt? Om man även vill kunna köra med loopback som tidsreferens så borde det innebära att man behöver en andra kanal som också kan ta line level in (det räcker inte med en Hi-Z-ingång för instrument level), är det rätt? I så fall krävs det ett lite dyrare interface som; Focusrite Scarlett 2i2, Steinberg UR22 eller Presonus AudioBox iTwo, är det rätt?

Ps. Jag gissar att man kan använda en DI-box mellan utgången och ingångarna om de inte tar line level men påverkar det i så fall mätningarna av högtalare på något sätt?

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-07-05 10:10

Här är en rätt bra beskrivning över när det kan behövas två kanaler och loopback (som tidsreferens) i REW:

SAC skrev:Using a loopback for timing reference is NOT the same thing as calibrating the frequency response of the soundcard.

REW can also be used for time domain measurements.

If you are intending to use REW in order to evaluate specular reflections, the arrival times of the direct signal and the indirect signals are important.

The problem arises in that the test signal does is not processed in zero time - there is some hardware propagation delay inherent in the hardware setup.

In order to eliminate this, a hardware loopback is used in the 2nd channel (typically the Left channel to connect Left out with Left in) to provide a reference for the delay in signal propagation that is then 'subtracted' from the timing of the actual test signal data received from the mic.

In this way the actual "time of flight" of the test signal from speaker to mic can be determined.

If all you are doing is making frequency response measurements (rather a waste of the capabilities of the platform), you do not need this feature. But if you are intending to move beyond the simple generation of frequency responses, you will need to know what the characteristics of the various direct and indirect signals are that interact (superpose) and that cause destructive interference in the frequency response.

Above the modal frequencies (actually above ~80 Hz), the frequency response is comprised of the interaction of non-minimum phase interaction of various direct and indirect energy arrivals, and EQ is NOT a valid method to correct for frequency domain anomalies, and this behavior must be viewed and treated in the time domain.

And for this, the ETC response is required. And for accurate time of flight values, the hardware loopback correction must be used in order to remove and compensate for the hardware propagation delay that is added to the measured time. (Note: In Preferences-> Analysis: "Use Loopback as timing reference" MUST be checked; and also "Set IR peak to T=0" must NOT be checked - as it is of no value anyway as it deletes the initial Time of Flight of the direct signal and ignores the hardware loopback correction!)

Thus the best advice I can give is to use the loopback correction by default. Then, when and if you do desire to convolve and view the time domain aspects of your measurements, the time values will be valid in the time domain.

Det kanske är läge att skapa en tråd under teknikforum med fokus på olika konfigurationer av hårdvara för olika typer av mätning?

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2019-07-05 11:29

Mycket bra idé. Jag har en umik men den är än så länge oanvänd eftersom jag inte vet hur jag bäst nyttjar den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2020-01-16 16:20

Intressant tråd!

Suttit och läst igenom för att försöka bilda mig en uppfattning.

Om man som jag enbart är ute efter att mäta basen neråt. Dvs från 3-400hz och neråt och främst använda detta till att rätta till basen något. Det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Skulle umik och rew funka då?

Tänker sen att man kan kompletera med mini dsp hd för basen för att rätta till vad man behöver.

Har idag minsta antimoden och den gör ett bra jobb men skulle vilja ha ännu bättre. Man har ju ingen aning om hur systemet egentligen mäter med den aktiv.

Har iofs ett xtz-kit som är gammalt. Men hur pålitligt är det kittet tror ni?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-16 22:33

Beakungen skrev:Om man som jag enbart är ute efter att mäta basen neråt. Dvs från 3-400hz och neråt och främst använda detta till att rätta till basen något. Det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Skulle umik och rew funka då?

Ja

Återgå till Köpråd