Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jag har både exemplen du radar upp. Föredrar Umik-1 till en laptop. Om du köper en mikrofon för anslutning till en mera konventionell mikrofonförstärkare + ADC tillkommer en kalibrering av hela kedjan. Det blir i alla fall bra mycket dyrare än t.ex. Umik-1 och lite krångligare också. Sedan är frågan hur noggrant man behöver mäta och hur ofta man tror sig använda den. Man springer inte och köper proffsgrejor för femsiffriga belopp för lite amatörmätningar. Mätteknik är komplicerat och det är ofta tolkningen av det man mätt som fallerar.
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
niklasmagnus skrev:Har uppdaterat den tråden med en summering.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
Javisst men då blir det andra pengar när det ska till mikrofonförstärkare och ADC.
Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC
Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
rikkitikkitavi skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
imponerande data för pengarna.
Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.
Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912
det finns ju massor av dessa i olika färger
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:RogerGustavsson skrev:
Torde bli runt 2 000 kr inkl en USB-DAC/ADC
Var hittar man en mikrofonförstärkare USB-ADC till så lite pengar?
EmuMannen skrev:Jag håller på och bygger en ny laptop som jag bland annat tänkte använda för mätning av högtalare. Mätmikrofoner med USB-anslutning lockar eftersom det verkar smidigare än en mikrofon som behöver phantom power (som i sin tur skulle innebära ytterligare en burk att släpa runt på). Dayton UMM-6 och miniDSP UMIK-1 verkar vara populära, framförallt den senare som verkar ha bra support från REW samt även kan användas med andra produkter från miniDSP. Så var står marknaden för mätmikrofoner 2019? Är det bara att köpa en UMIK-1 och plugga in i sin laptop eller finns det bättre alternativ som jag bör överväga? Eller är det så att mikrofoner utan USB-anslutning har sådana fördelar att det fortfarande är värt att skaffa sig en extra burk med fantommatning? Jag har sökt på "mätmikrofon" här på forumet men jag har inte hittat så mycket nytt (framförallt när det gäller köpråd) efter typ 2010 och 2015. Därför vore det intressant med lite åsikter och erfarenheter om de mest prisvärda produkterna 2019.
Ps. Jag hittade tråden Inköp av budget mätutrustning REW, något nytt sedan dess?
Tangband skrev:rikkitikkitavi skrev:Morello skrev:Line Audios rundtagande är bra.
imponerande data för pengarna.
Det är en fantommatad elektretmikrofon med en känslighet på 8 mV/Pa, dvs ungefär som vilken elektret som helst.
Notera att ditt ljudkort måste kunna ge 12-48V bias bara. Typiskt enklare studioljudkort då... exempel :
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... dio-p96912
det finns ju massor av dessa i olika färger
...så en OM1:a samt denna fristående burk + gratis REW är allt som behövs för att kunna spela in eller mäta, med en 8 år gammal laptop med Windows 7 ?
Eller behövs det mer , eller en nyare dator ?
RogerGustavsson skrev:Till OM1 kanske du även vill ha en kalibrering för 90 grader off-axis? (Umik-1 kommer med individuell kalibrering för två riktningar, 0 och 90 grader, och kräver ingen extra burk alls)
Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det
Lavinia mobile
https://appadvice.com/app/lavinia-mobile/1447013238
Morello skrev:Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det
Lavinia mobile
En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?
Tangband skrev:Morello skrev:Tangband skrev:Om man kör iOS till iPad så är detta nya program kanske intressant. Kostar bara 40:- och jag funderar på att testa det
Lavinia mobile
En surfplatta har väl inte ens en USB-port för anslutning av ljudkort och tangentbord jämte mus?
Apple har en digital utgång och utgång, -lightning kontakten som kan sägas vara en utveckling och förbättring av det klumpigare och mera antika USB-formatet. Apples hörlursutgång är inte heller någon vanlig sådan utan den inbegriper möjlighet till externa mikrofonanslutningar med strömförsörjning från ipaden .
Mekanisk mus till iPad finns att köpa men det finns ingen anledning, det går fortare att använda fingrarna
Morello-Jag tror du blandar ihop ipad med kinesiska androidleksaker.
Nedan ses en svindyr rode-mikrofon som är kopplad elektriskt via ipaden för seriös inspelning.
Överst en kondensatormik skräddarsydd för iPad från apogee- knappast leksaker !
Tangband skrev:De mätningar jag sett är att tex UMIK 1 inte är mer exakt än en billig imm6 ( utan att vara dålig ! ) utan ska det bli definitivt bättre så är det en OM 1 och uppåt som gäller.
EmuMannen skrev:För att sammanfatta tråden såhär långt:
Den klassiska lösningen med separat mikrofon och interface, exempelvis Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett. Pris från 2000 kr och uppåt. Många fördelar såsom stor flexibilitet, in och utgångar via samma interface (timing) och loopbackkanal. Nackdelar är det högre priset samt att det är flera delar att hålla reda på och kalibrera till en och samma ljudkedja.
Den bekväma lösningen med en mikrofon med inbyggt USB-interface, exempelvis miniDSP UMIK-1. Pris runt 1200 kr. Fördelen är kanske främst att det bara är en mikrofon att hålla reda på som pluggas in direkt i datorn via USB (inget behov av fantommatning etc.). Dessa förhållandevis billiga mikrofoner kommer dessutom ofta med separat fil för kalibrering. Nackdelen kan vara att mikrofonen saknar separat utgång till förstärkare och loopbackkanal. I programvara som REW har man gjort vad man kan för att kompensera dessa brister (exempelvis acoustic timing reference).
Till sist den hippa lösningen där en mikrofon ansluts till en smartphone eller padda, exempelvis Dayton Audio iMM-6 (men det finns betydligt mer kapabla och dyrare alternativ). Pris några hundralappar och uppåt. Fördelen kan vara ett lågt pris, kompakt format och snygga appar. Nackdelar kan vara begränsad funktion, känslighet samt utbud av mjukvara.
Jag vill likna dessa alternativ vid en systemkamera, kompakt kamera och en mobilkamera. Du kan ta bra bilder med samtliga men vissa bilder kan du i princip bara ta med en systemkamera. En systemkamera är ett system du kan växa med men är du inte intresserad av att byta objektiv eller att släpa på en massa utrustning så är det förmodligen bättre med en kompaktkamera. Om du inte bryr dig om saker som DOF eller max flash sync speed utan bara vill ta bilder så kanske det är bäst med en bra mobilkamera.
Personligen har jag alltid användning för ett separat interface (eftersom det finns musiker i familjen) men enkelheten med en UMIK-1 är klart lockande. Ju fler kommentarer ju osäkrare blir jag...
dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort![]()
EmuMannen skrev:dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort![]()
Får man fråga varför?
dewpo skrev:Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten, Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.
EmuMannen skrev:dewpo skrev:Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten, Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.
Är det vad de kallar Offline Measurements? Jag försöker förstå hur det tar referensklockan ur bilden? Först genereras svepsignalen med en tongenerator. Sedan mixas den med en tidsreferenssignal. Resultatet sparas som en wav-fil. Sen gissar jag att denna fil spelas upp (med valfri enhet) via en förstärkare genom högtalaren som skall mätas och på samma gång så spelas ljudet in med hjälp av UMIK-1 eller? I det här läget har den enhet som spelar upp ljudet en tidsreferens och mikrofonens USB-interface ett annat gissar jag. Till sist importeras filen för det uppmätta ljudet tillsammans med svepsignalen och det är här något "magiskt" måste ske gissar jag. Om det uppspelade ljudet och det inspelade ljudet har samma samplingsfrekvens (eller multipel därav) så behövs ingen interpolering och jag gissar att det är förhållandevis enkelt att synkronisera de olika filernas "klockor" (eller snarare sampel) med hjälp av tidsreferensen som återfinns i såväl svepsignalen som den registrerade signalen. Är det så de gör? Jag tycker att det borde gå lika bra att göra det i realtid men på samma gång kan jag inse hur det kan bli fel i signalkedjan (PC världen är långt ifrån en standardiserad realtidsplattform). Men om "Offline Measurements" eliminerar klockproblematiken så är ju det helt perfekt!
Ps. Om den största eller mest uppenbara svagheten med UMIK-1 (förutom att det är en billig electret med ett billigt USB-interface) är avsaknaden av en gemensam referensklocka för in- och ut-kanalerna (något som garanteras av ett externt interface med såväl in- som utgångar med samma referensklocka). Då kan den nackdelen minskas (eller helt elimineras?) med hjälp av att använda "Offline Measurements" i REW. Är det korrekt?
dewpo skrev:Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.
dewpo skrev:EmuMannen skrev:dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort![]()
Får man fråga varför?
Jag har haft problem med min, Att den inte viljat fungera ihop med alla uppspelnings enheter.
Vid ett flertal tillfällen har jag fått felaktiga mätresultat, Inte lite felaktiga utan helt uppåt väggarna.
Problemet är inte UMIKen i sig utan att introducera två olika ljudkort i mätkedjan ger opålitliga resultat.
Det är nog någon anledning att de när flera ljudkort används i en studio så används samma World Clock till alla![]()
Det finns nog någon data kunnig här på Faktiskt som kan förklara vad problemet är,
Jag vet bara genom erfarenhet att mätresultaten man får med en sådan lösning,
Lämnar mycket att önska med avseende på pålitligheten.
Det sagt så är ändock mätningar med UMIKen givande till en viss mån,
Och mjukvarkillarna som jobbar på REW har fått det att fungera bättre och bättre med varje uppdatering de senaste åren.
Bäst tycker jag det fungerar om man helt utelämnar det andra ljudkorten,
Och använder externa ljudkällor som jag beskrev.
EmuMannen skrev:dewpo skrev:Man startar mätningen väntar tills den mätt brusgolvet sen trycker man play på CD spelaren eller vad man nu använder.
Bara så jag förstår, om du nu använder en CD-spelare så har du först genererat en fil med REW som du sedan bränt på en CD eller? Går det i så fall lika bra att spela upp samma fil med en mediaspelare, exempelvis från samma PC som används för mätningen med UMIK-1?
goat76 skrev:Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.
Om intresset växer med tiden och det medför att man vill uppgradera sin utrustning till ännu bättre prylar så finns det ett andrahands-värde på det man hade tidigare som man alltid kan sälja vidare. En mikrofon med riktiga xlr-kontakter kommer alltid vara en fungerande standard medans en med usb/lightning eller andra med tiden utdöende kontakter kommer bara bli skräp på soptippen.
Så mitt tips, håll er till tidlösa standarder som inte förlitar sig på varken kontakten eller något som är beroende av en specifik mjukvara i nån äldre mobiltelefon eller liknande.
Tangband skrev:goat76 skrev:Om man har ett relativt stort intresse av mätningar så är det väl bättre att lägga lite mer pengar på en mikrofon av högre kvalité och ett dedikerat externt ljudkort som nästan garanterat håller högre klass än de som sitter inbyggda i laptops.
Om intresset växer med tiden och det medför att man vill uppgradera sin utrustning till ännu bättre prylar så finns det ett andrahands-värde på det man hade tidigare som man alltid kan sälja vidare. En mikrofon med riktiga xlr-kontakter kommer alltid vara en fungerande standard medans en med usb/lightning eller andra med tiden utdöende kontakter kommer bara bli skräp på soptippen.
Så mitt tips, håll er till tidlösa standarder som inte förlitar sig på varken kontakten eller något som är beroende av en specifik mjukvara i nån äldre mobiltelefon eller liknande.
Visst är det så att riktigt bra kvalitet ofta betalar sig i hållbarhet och bra andrahandsvärde. Men jag tror du förstår mitt dilemma att det blir svårt för mig att köpa något som är klart bättre än imm6 för rimliga pengar, om du läser detta:
En intressant test där Dayton imm6 är ”surprisingly accurate” och i klass med referensen Neutrik 3382 med avseende på frekvenslinjäritet.
http://www.blouder.com/affordable-measu ... ut-part-3/
Grön är Dayton imm6
Blå är Neutrik 3382
Alexi skrev:Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).
Hittills har jag mätt med inbyggd mic i iPad och appen Analyzer, men skulle gärna mäta med något mer tillförlitligt.
Hur kopplar jag en OM1 till min iPad?
DanNorman skrev:Jag vill förslå Line Audio OM1 som fukdist.io-standard. Konstruktören (RogerJoensson) hänger här och garanterar tonkurva framåt inom +/- 1 dB (eller bättre!) mot referensmick (nån Earthworks har jag för mig). Varje enskild mick mäts upp mot referens och det är så bra att kalibreringsfiler inte ska behövas. Ett ljudkort med fantommatning och en dator med Windows samt några bra gratis programvaror som HolmImpulse, Sirp, Tombstone eller Arta är allt som behövs för att göra mycket kvalificerade mätningar. REW skulle jag avråda nybörjare ifrån eftersom det har så mycket hyss för sig och är ointuitivt. Det är skitlätt att göra en "mätning", men vad betyder den? REW har i ivern att vilja vara enkelt alldeles för mycket förinställningar som är knepiga att förstå. HolmImpulse är raka motsatsen, och det mätprogram jag förbehållslöst rekommenderar alla högtalarmätintresserade.
Morello skrev:Dokumentationen är A&O om man inte skall gå vilse.
Kan ha glömt något
DanNorman skrev:Motfråga: Tycker du att detta är lättolkat? Vet du hur du ska göra inställningar för att visa den info du vill få fram?
Jag ifrågasätter inte hur bra programmen mäter, utan bara hur resultaten redovisas. Samtidigt säger jag inte att du är nybörjare med REW.
Edit: Har du aktiverat nån kalibreringsfil i nåt av programmen?
Alexi skrev:Jag vill kunna mäta mellan 1Hz till 500Hz för att kunna ställa in infra och EQ till Raijū (subbarna).
Hittills har jag mätt med inbyggd mic i iPad och appen Analyzer, men skulle gärna mäta med något mer tillförlitligt.
Hur kopplar jag en OM1 till min iPad?
EmuMannen skrev:Skönt med mycket feedback för så sakteliga börjar jag bilda mig en egen uppfattning. Det är möjligt att exempelvis iMM-6 är i särklass bäst baserat på pris/prestanda men jag gillar inte inlåsningseffekten (stängd plattform som bygger på in app purchase). REW är öppen källkod något som jag verkligen uppskattar men på samma sätt är det en svaghet hos UMIK-1 om man tvingas använda ett och endast ett program för full funktionalitet. DanNorman har en poäng och personligen vill jag kunna använda HolmImpulse, Sirp, Tombstone, Arta med flera. En Line Audio OM1 + Steinberg UR22 bör kosta upp mot 3000 kr. Om man tycker det är för mycket men att 1350 kr är OK för en UMIK-1. Då kan man även överväga en Behringer ECM8000 (eller Superlux ECM999) + Focusrite Scarlett Solo. För det bör kosta ungefär lika mycket som en UMIK-1. Så tre rätt prisvärda alternativ men på något olika prisnivå:
- Line Audio OM1 + Focusrite Scarlett Solo ~ 2500 kr
- Superlux ECM999 + Focusrite Scarlett Solo ~ 1500 kr
- UMIK-1 ~ 1350 kr
goat76 skrev:Jag har en Focusrite Scarlett 2i4 och en Audient iD22 och av dessa modeller att döma så är den sistnämda den klart bättre.
Tangband skrev:Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools.
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Om man som jag envisas med Apple grejor så går UMIK 1 ( minidsp miken ) att koppla direkt till iPad och programmet audiotools.
Och om du vill koppla till exempel en Line Audio OM1 till din iPad (eller iPhone) så borde det gå med hjälp av en Steinberg UR12
Tell skrev:Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.
RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?
EmuMannen skrev:RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?
Inte minst om de sitter på olika bussar (exempelvis USB och PCI) och drivs av olika drivrutiner och mjukvarusubsystem. Som upplagt för problem. en PC och Windows är tyvärr ingen standardiserad realtidsplattform för musikproduktion...
EmuMannen skrev:RogerGustavsson skrev:Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?
Inte minst om de sitter på olika bussar (exempelvis USB och PCI) och drivs av olika drivrutiner och mjukvarusubsystem. Som upplagt för problem. en PC och Windows är tyvärr ingen standardiserad realtidsplattform för musikproduktion...
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Vet inte riktigt varför det fungerar konstigt hos dig, men har haft min UMIK i fyra år tror jag o den har funkat alldeles perfekt i REW sen dag ett. Inga problem med massa olika ljudkort eller vad det är du beskriver.
Har inte haft min Umik så länge men det är ju en USB-ansluten mikrofon och då sitter väl ljudkortet till stor del i mikrofonen. Då blir det kanske tårta-på-tårta om man ska introducera fler ljudkort?
RogerGustavsson skrev:Jag har bara kört min Umik tillsammans med laptopar. Finns där någon PCI?
Morello skrev:Hur pratar äppelhårdvaran med externa enheter om det inte sker via en drivare?
Tell skrev:Jo precis, det är ett inbyggt ljudkort, en ADC, så förstår inte riktigt varför det skulle blandas in fler ljudkort utöver det?
Sen har jag aldrig haft några problem med mitt Windows när det gäller att ha flera olika ljudkort i på samma gång. Eller pja, i Win7 så var det lättare att bestämma vilket ljudkort ett program skulle skicka sina ljud till o från. Det går ju fortfarande i tian men ändå inte riiktigt lika smidigt.
EmuMannen skrev:Tell skrev:Jo precis, det är ett inbyggt ljudkort, en ADC, så förstår inte riktigt varför det skulle blandas in fler ljudkort utöver det?
Sen har jag aldrig haft några problem med mitt Windows när det gäller att ha flera olika ljudkort i på samma gång. Eller pja, i Win7 så var det lättare att bestämma vilket ljudkort ett program skulle skicka sina ljud till o från. Det går ju fortfarande i tian men ändå inte riiktigt lika smidigt.
En USB-mikrofon kan ha ett eget ljudkort men om det endast har ett interface för inspelning av ljud (input) men inget för uppspelning av ljud (output) hur kopplar du då in förstärkaren som skall skicka ljudet till högtalarna som skall mätas? UMIK-1 till dator (input via ljudkort 1) och ljud till förstärkaren via datorns ljudutgång (output via ljudkort 2)...
Att du inte upplever något problem med att använda flera ljudkort på samma gång under Windows är inte detsamma som att en ljudtekniker för kommersiell medieproduktion inte skulle uppleva några problem. Det beror helt på vilka krav man har och för att hela ljudkedjan skall fungera så bra som möjligt vid mätning av exempelvis högtalare så ställs det rätt höga krav på bland annat tidsreferens.
Tell skrev:Jovisst, självklart jag kör ut ljudet också genom valfritt ljudkort också. Men det väljer man ju i REW eller vilket program man nu kör. Alla vettigare program som håller på med ljud kan man välja vilket ljudkort som skall användas för vad. Har svårt att tro att nåt professionellare program skulle ha issues med det här. Eller pja, klart det finns en del buggig programvara, men nu handlade det ju om en enklare konsumentmic med ett gratis mätprogram som inte är speciellt hardcore.
EmuMannen skrev:Tell skrev:Jovisst, självklart jag kör ut ljudet också genom valfritt ljudkort också. Men det väljer man ju i REW eller vilket program man nu kör. Alla vettigare program som håller på med ljud kan man välja vilket ljudkort som skall användas för vad. Har svårt att tro att nåt professionellare program skulle ha issues med det här. Eller pja, klart det finns en del buggig programvara, men nu handlade det ju om en enklare konsumentmic med ett gratis mätprogram som inte är speciellt hardcore.
Det har inte så mycket att göra med om det är en enklare konsumentmic eller ett gratis mätprogram. REW är mer än kapabelt och en mikrofon är en mikrofon även om precisionen kan kan skilja sig åt. Det jag talar om är begränsningar i hård- och mjukvaruarkitektur. Det är inte helt enkelt att förklara om man inte arbetar med utveckling av exempelvis realtidssystem. En dator är helt fantastisk som en generell maskin som kan programmeras till att göra så många olika saker (som att surfa på internet, titta på film eller skapa kalkyler i Excel osv). Men till skillnad från enheter som tillverkats enbart för exempelvis medieproduktion så finns mycket att önska. Det är i princip omöjligt att ta kontroll över hela signalkedjan när hård- och mjukvara från olika tillverkare blandas om de inte strikt följer någon standard för just medieproduktion. De som gör det tenderar att bli dyra eftersom det kräver en hel del kunskap och arbete.
Tell skrev:Ja nä du har nog rätt. Jag ville mest bara kontra dewpo som hade problem med sin UMIK i REW med att jag inte hade några som helst problem. Förstog inte heller då varför det pratades om fler ljudkort osv. Men det finns säkert en bra anledning till att han hade dom problemen som han hade o det är väl bra för andra potentiella köpare att veta det, men jag tror inte att UMIKarna har det här problemet generellt sett då jag inte hört om det här tidigare.
EmuMannen skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Steinberg UR12 men efter att ha sett videon nedan så är jag mer sugen på den än en Focusrite Scarlett Solo. Något jag ville veta mer om var sample rate som enligt andra källor verkade vara låst till 192kHz. Men i videon säger han att du kan ändra sample rate (globalt) med hjälp av Steinbergs kontrollpanel upp till 192kHz. Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?[ YouTube ]
EmuMannen skrev:Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?
dewpo skrev:Steinberg´s interface är inte så neutrala enligt de tester jag sett.
Länkar ett test på UR22 =>
http://prosound.ixbt.com/hardsoft/steinberg/ur22/2444.shtml
dewpo skrev:EmuMannen skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Steinberg UR12 men efter att ha sett videon nedan så är jag mer sugen på den än en Focusrite Scarlett Solo. Något jag ville veta mer om var sample rate som enligt andra källor verkade vara låst till 192kHz. Men i videon säger han att du kan ändra sample rate (globalt) med hjälp av Steinbergs kontrollpanel upp till 192kHz. Är det någon som har erfarenhet av Steinbergs USB-interface och kan verifiera att det går att ställa sample rate via deras kontrollpanel?[ YouTube ]
Steinberg´s interface är inte så neutrala enligt de tester jag sett.
Länkar ett test på UR22 =>
http://prosound.ixbt.com/hardsoft/steinberg/ur22/2444.shtml
hifi-selbstbau skrev:If you want to measure more precisely than +/- 2 dB, an individual calibration of the measuring micros (possibly with preamplifier) is essential!
The "leaflets" are nice to look at, but do not show the individual behavior of the microphone but a generalized "wishful thinking" without specifying the measurement conditions and of scatter bands.
After 1000 microphone calibrations, we can see that our calibration process is "long-term stable" and reproducible. Although the calibration does not meet the highest industry standard, it is extremely affordable at 25 € (0 °) or 40 € (0 ° + 90 °) and achieves a perfect level of accuracy, at least for the semi-professional loudspeaker developer.
DanNorman skrev:Du har ju fördel av att kunna mäta elementen i låda.
EmuMannen skrev:Det är sant men om tillverkarens kurva stämmer så kan lådan (åtminstone teoretiskt) simuleras. Så det kokar ned till vad som är mest representativt, mätningen eller simuleringen?
Morello skrev:Korrekt, jag noterade att mina högtalare helt plötsligt började rulla av, men det var ljudenheten som var boven i dramat.
Focusriten har en mer korrekt frekvensgång och priset är detsamma.
Kanske ska jag lyfta på locket och försöka fixa detta.
EmuMannen skrev:Jag kan inte riktigt sluta tänka på det här. Fördelen med UMIK-1 är att den är billig och kommer med kalibreringsfil för 0 och 90 grader. Nackdelen är att det kan vara svårt att synkronisera det inbyggda USB-ljudkortet med ett externt ljudkort i datorn. Lösningen på det är ett separat USB-interface där både in- och utgångar synkroniseras. En annan fördel är att de kan förse en mikrofon med fantommatning och förstärkning. Problemet med de billiga mikrofonerna är att de inte kommer med individuella kalibreringsfiler och även interfacet borde ingå i den kalibreringen. Nu börjar det bli dyrt jämfört med en UMIK-1. Så tillbaka till problemet med synkroniseringen. Den tekniskt intresserade kan läsa följande artikel: Achieving Bit-Perfect USB Audio. Som ni ser så är det en hel del att tänka på under huven. Men det jag tänker är att det kanske är lättare att ge två USB-ljudkort en gemensam referens för synkronisering än att använda dels ett USB-kort (UMIK-1) och dels ett extern kort som sitter på en helt annan buss (exempelvis det ljudkort som sitter integrerat på moderkortet i en laptop). Det första alternativet skulle vara att förse datorn med ett extra usb-ljudkort för den kanal som skall skickas vidare till förstärkaren. Då har vi två USB-ljudkort, ett i UMIK-1 för att spela in ljud och ett annat för att spela upp ljud till våra högtalare. Frågan är vad dessa två USB-ljudkort använder som "master clock" och hur de förhåller sig till eventuella I2S interface och underliggande codecs? Det här kräver nog en del laborerande men om det går att synkronisera det inbyggda USB-kortet i UMIK-1 med ett annat kort för ljudet till högtalarna (gärna i hårdvara eller på operativsystemsnivå så att det kommer alla applikationer till del) så kanske den största nackdelen med UMIK-1 kan elimineras? Det andra alternativet vore ett externt interface som har både USB-ingång och analog utgång men jag vet inte om det finns något sådant interface?
Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)
dewpo skrev:Problemet är nog att de flesta USB 2.0 ljudkort är asynkrona, Du får gräva upp ett gammalt 1.1 interface som jobbar synkront så kanske det fungerar
EmuMannen skrev:Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)
Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...
EmuMannen skrev:dewpo skrev:Problemet är nog att de flesta USB 2.0 ljudkort är asynkrona, Du får gräva upp ett gammalt 1.1 interface som jobbar synkront så kanske det fungerar
Frågan är om det går att "kicka" dessa asynkrona kort i synkron mod (där de båda använder samma master clock)?
goat76 skrev:Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter ...
dewpo skrev:Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.
goat76 skrev:EmuMannen skrev:Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)
Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...
Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter, om inte annat kan du sälja vidare dessa prylar med minimal förlust eller börja spela in intressantare ljud än sinus-svep.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:EmuMannen skrev:Så sant men sen tillkommer ett interface om man inte redan har det. Så det är ytterligare runt 1000 kr och uppåt...
Äh, det är väl inga pengar, gå och köp den där Line Audio OM1 och en Audient iD4 så kommer du skratta av glädje varje gång du mäter, om inte annat kan du sälja vidare dessa prylar med minimal förlust eller börja spela in intressantare ljud än sinus-svep.
Fast man köper väl två OM1 för att kunna spela in lite annat än bara sinussvep?
EmuMannen skrev:Morello skrev:LIne Audio OM1 kostar marginellt mer (250 kr)
goat76 skrev:Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?
EmuMannen skrev:goat76 skrev:Nu vet jag inte om trådskaparen har några planer på annat än mätningar men om han har det så kan det kanske vara läge att titta efter ett större ljudkort på begagnat-marknaden?
Trådskaparen skall bara amatörmässigt mäta högtalare men kan tänka sig att dela interfacet med sin sjungande och spelande dotter
goat76 skrev:Vad spelar din dotter för instrument?
EmuMannen skrev:goat76 skrev:Vad spelar din dotter för instrument?
Hennes primära instrument är sång men hon spelar även gitarr och ukulele.
Morello skrev:Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.
EmuMannen skrev:Morello skrev:Enkla rumsmätningar? Ja, då kanske3 UMIK duger. Skall man ägna sig åt ambitiös högtalarkonstruktion måste man ändå ha ett ljudkort med analogt in/ut och då tycker jag UMIK är helt ointressant.
Det jag tror måste definieras är skillnaden mellan "enkla rumsmätningar" och "ambitiös högtalarkonstruktion" (annars är det omöjligt att veta vad man egentligen behöver). Då menar jag inte subjektiva preferenser utan objektivt och kvantifierbart...
EmuMannen skrev:Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.
dewpo skrev:Jag testade att koppla ett USB 1.1 interface till samma hubb som UMIK´n resultatet var inte gott.
ASIO4ALL skrev:Q: Any hints on using ASIO4ALL with USB devices?
A: After some initial troubles with earlier revisions, the driver now appears to work just fine with numerous USB devices. one thing to not do, I mean: not ever! is to check the DMA box with USB devices. If you do not need all the additional software gizmos like EAX, EQ, Fake3D-Whatever... it is recommended that you _not_ install the drivers shipped with your USB audio interface. Windows has a built-in generic USB audio driver that works with most devices. Thus, if you want to have honest, no-nonsense, low-latency audio playback/recording with your USB audio interface - by all means: stick with the Windows driver! This is especially true for consumer grade stuff, where you can be assured that the drivers shipped with it are most likely 'consumer grade' as well.
EmuMannen skrev:Jag tror jag bottnad i denna fråga (men fortsätt gärna diskussionen). Jag gör en sista sammanställning innan tråden glider in på annat än ursprungsfrågan.
Om jag skulle rekommendera något för amatörmässig mätning av högtalare och denne någon är mer intresserad av att mäta än att felsöka teknik. Då skulle jag rekommendera ett fristående interface med in och utgångar samt fantommatning + en så bra mätmikrofon som möjligt. Baserat på era och andras erfarenheter på Internet så verkar Steinberg UR12 vara ett prisvärt USB-interface med bra mjukvarusupport (drivrutiner och firmware). Vill man ha fler kanaler för mer avancerad mätning eller om man är musiker så bör man kanske titta på de dyrare modellerna. Vidare verkar Line Audio OM1 vara en mycket kvalitativ och prisvärd mikrofon. Jag vill slå ett slag för 4Sound (min enda koppling till dem är att jag är en nöjd kund, en gång hade de slut på citronolja och då gick de in i verkstaden och hämtade deras halvfulla flaska som jag fick utan kostnad, det kallar jag kundservice). Hos dem kostar UR12 999 kr och OM1 1373 kr, totalt 2372 kr.
Men jag tycker att tyskarnas mätningar (i tråden ovan) även visar att skillnaden mellan en dyr och en billig mikrofon kan vara förvånansvärt liten, samt att det mer eller mindre krävs en individuell mätning oavsett pris (gärna som separat fil som kan användas med mätprogramvaran för att kompensera för felen, oavsett om de är stora eller små). Så personligen skulle jag välja en individuellt kalibrerad mikrofon framför en som inte är det. Detta öppnar för några alternativ bland de billigare mikrofonerna. Dayton Audio EMM-6 är ett alternativ där en individuell fil kan hämtas hem baserat på serienumret (hur bra dessa individuella mätningar är vet jag ej). miniDSP UMIK-1 är ett annat alternativ där en individuell fil kan hämtas hem. Det är en USB-mikrofon som inte behöver något separat USB-interface. Det innebär dock att det kan bli problem med att synkronisera det inbyggda ljudkortet (för input från mikrofonen) med ett annat ljudkort (för output till högtalaren som skall mätas). Detta är dock ett så komplext ämne att det kräver en egen tråd.
dewpo skrev:Som jag förstått det går det bara bra att kombinera enheter som har Word Clock i ASIO4ALL. Men jag gjorde lite tester med UMIK+Optiskt via moderkortet.
Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se
EmuMannen skrev:Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se
Jag gillar 4Sound men för 995 kr hade jag också köpt den från ordermusic.se.
Tangband skrev:EmuMannen skrev:Ronnie skrev:Förstår om du vill sponsra 4Sound, men OM1 kan du få för 995:-. Jag köpte av ordermusic.se
Jag gillar 4Sound men för 995 kr hade jag också köpt den från ordermusic.se.
Här finns den för 1095:- , fri frakt 3 dagars leverans.
https://www.malmomusikaffar.com/line-audio-om1-om1
DanNorman skrev:Dayton säger ju inte vad de kalibrerar mot, men det är säkert rätt gjort. Köp båda och jämför.
+/-1dB är helt ok. I nästan alla fall inom högtalarkonstruktion är fenomenen man vill mäta större än så.
DanNorman skrev:Tangband: Du snackade om en gammal Windowsburk; kör på den! Skit i knepiga appar som kostar pengar.
Ingen som mäter högtalare seriöst kör Apple, och speciellt inte iphone/ipad. Mjukvaruutbudet är som alltid mycket bättre på Windowssidan, och hårdvaran är ju samma.
Presonusboxen är säkerligen helt ok. Den har två kanaler så att du kan köra ordentlig loopback. Dac och adc i samma låda som delar klocka så man kan mäta fas/tidsfördröjning/avstånd exakt.
ASIO-drivrutiner är bra.
dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjortSå rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.
MSO skrev:Caution: Measurements Taken With USB Microphones Require An Acoustic Timing Reference
Time-synchronized measurements with a USB microphone can only be done using Room EQ Wizard version 5.15 or greater, with its "acoustic timing reference" feature. For all other known measurement software, time-synchronized measurements with a USB microphone are not possible. Those familiar with HolmImpulse might be tempted to try HolmImpulse's "time locking" feature to work around this problem, but that workaround fails. The reason is described in the HolmImpulse section below.
MSO skrev:Using HolmImpulse With The Time-Locking Feature (Windows Only)
Another option for measurements using Windows-based systems is the HolmImpulse freeware. Unfortunately, the HolmImpulse documentation tends to be theoretical in nature and doesn't include much information about how to actually use the software. A worthwhile source of information for learning HolmImpulse is the HolmImpulse tutorial at the Parts Express forum.
HolmImpulse uses a single-input, single-output approach that nonetheless can achieve time-synchronized measurements using the so-called "time locking" feature. The diysubwoofers.org site has a very good step-by-step procedure for using the time-locking feature. A word of caution is in order regarding HolmImpulse and time-locking. When used with sound cards having clocks that are not locked to one another on the record and play sides, the timing reference will shift from one measurement to the next, causing them to be non-time-synchronized and thus unusable with MSO. To find out more about how time-locking can fail in HolmImpulse, see the "Holm Impulse - Timelock, creeping offset?" thread at the Parts Express forum. That thread contains a description of a test that can be run to determine if your sound device is compatible with time-locking. It also contains an explanation by Bill Waslo, author of the Dayton OmniMic measurement software, of the clocking issue as it relates to the potential failure of time-locking in HolmImpulse.
If the clocks on the record-side and playback-side sound devices are not locked to one another, then as Bill Waslo states in the "creeping offset" thread, the time locking cannot work. With that information, it can be seen why using a USB microphone will cause HolmImpulse time-locking to fail. The USB microphone contains an internal A/D converter, so the converter's clock must be contained within the microphone itself. An analog or digital signal from the computer's sound device supplies the input signal to the device under test in this configuration. This signal's clock is internal to the computer itself or in an attached external sound device, so the record and playback clocks are physically different and can't possibly be locked to one another. This will cause time-locking to fail. A similar situation will occur if one attempts to use HolmImpulse time-locking with HDMI supplying the measurement source signal.
It should also be pointed out that these failures of time-locking won't be flagged by the software. In order to find them, you'll need to look for them by performing multiple measurements and checking for consistency.
Dirac skrev:1.4. Avoid any combination of microphone and sound cards?
In general, it is difficult to say how different hardware and their driver software will work together on a computer system. It usually depends on how well they comply with standards. Simultaneous use of two USB audio devices must be through different USB controllers to work properly. Therefore, make sure to have a different USB controller for each USB audio device that will be used at any time.
DanNorman skrev:Jag fattar ärligt taligt inte grejen. Spara några hundra på en usb-mikrofon och aldrig kunna vara säker på mätresultaten?
Skaffa Windows, ett tvåkanaligt ljudkort med minst en kanal med fantommatning och en bra mikrofon och lite sladdar.
Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 04hd.1658/
Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
Ööööh...
Att mäta spektrum på en ton och så mättes en annan ton en annan gång säger ju typ... ...ingenting.
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Angående ljudkort med så säger en test i audiosciensereview att denna är outstanding för priset:
Ööööh...
Att mäta spektrum på en ton och så mättes en annan ton en annan gång säger ju typ... ...ingenting.
Nej det var ju inte så många mätningar,- men om du scrollar ned och läser kommentarerna så fortsätter han mäta med 4-5 andra mätsignaler samtidigt som hans läsare frågar vad de vill se för mätningar.
Enheten verkar ha ganska låg utnivå.
dewpo skrev:Om du väljer UMIK, vilket jag inte skulle gjort![]()
Så rekommenderar jag att använda externa mätfiler med akustisk triggar signal.
Det fungerar bra i senaste REW betan,
REW skrev:Measuring with a timing reference
REW can make use of a timing reference when it measures, according to the setting on the measurement panel or in the Analysis preferences. The timing reference selection controls whether REW uses a loopback on the soundcard as a timing reference, or an acoustic timing reference, or no reference. Using a timing reference allows REW to eliminate the variable propagation delays within the computer and soundcard so that separate measurements have the same absolute timing.
If a loopback is selected the reference channel signal must be looped back from output to input on the soundcard and measurements will be relative to the loopback timing. Usually this means measurements will have a time delay that corresponds to the time it takes sound to travel from the speaker being measured to the microphone.
If an acoustic timing reference is used REW will generate a timing signal on the output that has been selected to act as the reference before it generates measurement sweeps on the channels being measured. The level of the timing reference is set separately from the measurement level using the control at the top of the measurement dialog. The timing signal is a high frequency sweep to allow accurate timing, a subwoofer cannot be used as the reference channel. Measurements will have a time delay that corresponds to the difference in their distance from the microphone compared to the distance of the reference speaker - if the reference speaker is further away the delay would be negative. When an acoustic timing reference is used individual measurements taken from the same mic position will have the same relative timing, allowing trace arithmetic to be carried out on the traces in the All SPL graph. Note that multiple sweeps cannot be used when using an acoustic timing reference.
If using a timing reference REW can calculate the delay through the system being measured relative to the reference and show it in the measurement Info panel as "System Delay" in milliseconds, with the equivalent distance in feet and metres shown in brackets. For speakers the delay estimate is based on the location of the peak of the impulse response. Subwoofers have a broad peak and a delayed response due to their limited bandwidth so the delay is instead measured relative to the start of the impulse response. The start of the impulse response cannot be located as precisely as the peak, however, so delay values are less accurate for subwoofer measurements.
Multi-Sub Optimizer skrev:Caution: Measurements Taken With USB Microphones Require An Acoustic Timing Reference
Time-synchronized measurements with a USB microphone can only be done using Room EQ Wizard version 5.15 or greater, with its "acoustic timing reference" feature. For all other known measurement software, time-synchronized measurements with a USB microphone are not possible. Those familiar with HolmImpulse might be tempted to try HolmImpulse's "time locking" feature to work around this problem, but that workaround fails. The reason is described in the HolmImpulse section below.
SAC skrev:Using a loopback for timing reference is NOT the same thing as calibrating the frequency response of the soundcard.
REW can also be used for time domain measurements.
If you are intending to use REW in order to evaluate specular reflections, the arrival times of the direct signal and the indirect signals are important.
The problem arises in that the test signal does is not processed in zero time - there is some hardware propagation delay inherent in the hardware setup.
In order to eliminate this, a hardware loopback is used in the 2nd channel (typically the Left channel to connect Left out with Left in) to provide a reference for the delay in signal propagation that is then 'subtracted' from the timing of the actual test signal data received from the mic.
In this way the actual "time of flight" of the test signal from speaker to mic can be determined.
If all you are doing is making frequency response measurements (rather a waste of the capabilities of the platform), you do not need this feature. But if you are intending to move beyond the simple generation of frequency responses, you will need to know what the characteristics of the various direct and indirect signals are that interact (superpose) and that cause destructive interference in the frequency response.
Above the modal frequencies (actually above ~80 Hz), the frequency response is comprised of the interaction of non-minimum phase interaction of various direct and indirect energy arrivals, and EQ is NOT a valid method to correct for frequency domain anomalies, and this behavior must be viewed and treated in the time domain.
And for this, the ETC response is required. And for accurate time of flight values, the hardware loopback correction must be used in order to remove and compensate for the hardware propagation delay that is added to the measured time. (Note: In Preferences-> Analysis: "Use Loopback as timing reference" MUST be checked; and also "Set IR peak to T=0" must NOT be checked - as it is of no value anyway as it deletes the initial Time of Flight of the direct signal and ignores the hardware loopback correction!)
Thus the best advice I can give is to use the loopback correction by default. Then, when and if you do desire to convolve and view the time domain aspects of your measurements, the time values will be valid in the time domain.
Beakungen skrev:Om man som jag enbart är ute efter att mäta basen neråt. Dvs från 3-400hz och neråt och främst använda detta till att rätta till basen något. Det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Skulle umik och rew funka då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster