Moderator: Redaktörer
Anders J skrev:Jag kommer ihåg när Robert von Bahr höll föredrag hos LtS för ett par år sedan. Han konstaterade att det ju inte var någon större skillnad på de inspelningar han gjort med Revox A77, Sony PCM-F1 och senare och ännu bättre digitalgrejor, det viktigaste var ju akustik/mikrofoner/musiker. På samma sätt så tror jag att om du jämför vettigt uppställda pi60 med de billiga högtalarna så är det i sammanhanget av helt underordnad betydelse vad du har för förstärkare. Den där lilla 50 W-förstärkaren som finns hos Kjell&Co är ju alldeles utmärkt t ex (har två st hemma).
Det svåra i en in/avspelningskedja är att gå från ljud och till ljud. Inspelningen är svår att påverka (om man inte gör det själv), men högtalare/lyssningsrum kan man lägga mycket pulver på att få bra.
idea skrev:.....
Så om du tänker spela från digitala källor (CD, Streaming etc.) så lägg mest omsorg på att välja högtalare. "Elektriska apparater" har, så länge vi inte pratar "High-End super HiFi"ett tämligen linjärt samband mellan pris och prestanda medans högtalare har ett mycket mer spretigt samband. Detta då det är så många parametrar som skall kompromissas till ett slutresultat i en högtalare - frekvensgång, distorsion, spridningsmönster, effekttålighet, utseende, tillverkningskostnad mm. Till detta kommer att varje lyssnare har olika preferenser och uppfattningar om vad som är viktigt för ljudupplevelsen.
Detta att lägga mest på källan för att det är den svagaste länken är bara en gammal myt som kommer från LP-skivans tid när Linn enbart tillverkade skivspelare.
Helt korrekt att man skall optimera kedjan så att man inte har några svaga länkar men med digitalteknikens intåg så innebar det att den svagaste länken oftast är högtalaren eller åtminstone att det är där som man påverkar ljudet mest.
En annan försäljningsmyt är att kablarna skall kosta minst 10% av anläggningen - ren idioti!
Men med detta sagt så tolka det inte som att endast högtalare påverkar ljudet - allt påverkar så klart, men i olika grad.
Anders J skrev:Själv har jag helt gått över till Primephonic/FLAC. Lätt att söka när msn slipper all poplulärmusik och mer betalt till musikerna!
LeifB skrev:Ja inte vet jag.. man köper väl så bra grejer man kan få för pengarna man har. Jag lägger nog mest på källan för det spelar ingen roll hur mycket man lägger på resten när det inte blir bättre än vad man matar in.
Baffel skrev:När kommer dessa dugliga förstärkare kommer ikapp kombon YAMAHA RX-497 Ino piP60 ?
Är ju den klassiska frågan om hur mycket ur pennngspåsen jag ska fördela på förstärkeri och högtalare.
hifikg skrev:LeifB skrev:Ja inte vet jag.. man köper väl så bra grejer man kan få för pengarna man har. Jag lägger nog mest på källan för det spelar ingen roll hur mycket man lägger på resten när det inte blir bättre än vad man matar in.
Före högtalarna spelar det inte sååå stor roll vad man har, cd-spelare, förstärkare o sånt låter ändå lika (hyfsad kvalitet anbefalles).
Morello skrev:Möjligtvis blev störnivån lägre vilket rent subjektivt kanske kan upplevas som både det ena och det andra.Någon annan parameter ändras knappast - givet att inte det ena lagret går trögt eller uppvisar ohyggligt spel.
Conan skrev:Baffel skrev:När kommer dessa dugliga förstärkare kommer ikapp kombon YAMAHA RX-497 Ino piP60 ?
Är ju den klassiska frågan om hur mycket ur pennngspåsen jag ska fördela på förstärkeri och högtalare.
Fråga ett: Aldrig! Såvida du inte köper pi60 där också. Och jämför du att satsa på akustikåtgärder istället för att spara ihop till bättre förstärkare, blir bara skillnaderna större & större. Ett par högtalare för 2500 spänn på El-Giganten kommer aldrig att låta som ett par pi60.
Klassiska frågan: förstärkare och annan elektronik blir sällan "flaskhalsen" för ljudet. Köp de högtalare du vill ha och se till att dessa får bra förutsättningar i rummet, så blir det bra.
Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Morello skrev:Hur vet man att inte spelarna var manipulerade för att ge olika resultat och därmed skapa incitament för att uppgradera lagret?
Baffel skrev:Conan skrev:Baffel skrev:När kommer dessa dugliga förstärkare kommer ikapp kombon YAMAHA RX-497 Ino piP60 ?
Fråga ett: Aldrig! Såvida du inte köper pi60 där också. Och jämför du att satsa på akustikåtgärder istället för att spara ihop till bättre förstärkare, blir bara skillnaderna större & större. Ett par högtalare för 2500 spänn på El-Giganten kommer aldrig att låta som ett par pi60.
Klassiska frågan: förstärkare och annan elektronik blir sällan "flaskhalsen" för ljudet. Köp de högtalare du vill ha och se till att dessa får bra förutsättningar i rummet, så blir det bra.
Det var bara ett exempel. Säg en värstingförstärkare med högtalare i prisklassen 15 000 kr Eller 20 000 kr.. Skulle den klå exemplet med Yamahan -piP? . Obs detta är bara en tankelek. Skulle aldrig få för mig att köra några piP med en 500 kr reciver. Lite mer pengar skulle jag allt lägga på förstärkaren.
Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Det var en klar skillnad mellan de två lagren så uppenbart har denna detalj betydelse. Karousel-lagret är numera standard i Linns LP12:a
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Det var en klar skillnad mellan de två lagren så uppenbart har denna detalj betydelse. Karousel-lagret är numera standard i Linns LP12:a
/ B
Så Linn har levererat spelare med defekta eller undermåliga tallrikslager tidigare?
Conan skrev:Baffel skrev:Conan skrev:
Kolla in "Richard Clark Amplifier Challenge" på nätet. Det gällde att försöka höra skillnad i blindtest mellan två förstärkare med vilken prislapp som helst (Onkyo-receiver från Radio Shack mot Nelson Pass monoblock var det en gång). Förutsättningarna var att bägge ska ha hyggligt låg dist och rak frekvensgång (vilket alla normalt konstruerade stärkare klarar) samt att lyssningsnivån anpassas till den "klenaste" förstärkaren. Ingen har lyckats höra skillnad och kamma hem pengarna (tror det var 10 000 dollar).
Så litar du på det så gäller det bara att ha en tillräckligt kraftfull förstärkare så att du kan spela så högt du vill. Sen är det bara att lira på.
FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
Jag skulle aldrig balansera en anlägning på det sättet då olika högtalare kräver helt olika förutsättningar för att prestera på topp. De som säger annat har inte hört riktigt bra grejer utan intalar sig själva något annat.
Och en del kommer inte hålla med, men då undrar jag varför en del Ino ägare har lagt ner massor av pengar på elektroniken, finns exempel där elektroniken kostar mer än högtalarna. Och det har inga några synpunkter på vad jag sett här på forumet så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
FBK skrev:...så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
jonasp skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
/ B
Så Linn har levererat spelare med defekta eller undermåliga tallrikslager tidigare?
Linn har väl alltid levererat defekta skivspelare? *duckar*
hifikg skrev:FBK skrev:...så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
Okej, jag släpper den. Kommer sannolikt aldrig att byta högtalare och lite snabb matematik säger att jag redan idag ligger närmare det omvända förhållandet.
Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
/ B
Vinylcalle skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Sannolikheten att det är betydligt större skillnad på 2 exemplar av samma pickup skulle jag påstå.
Conan skrev:Kolla in "Richard Clark Amplifier Challenge" på nätet. Det gällde att försöka höra skillnad i blindtest mellan två förstärkare med vilken prislapp som helst (Onkyo-receiver från Radio Shack mot Nelson Pass monoblock var det en gång). Förutsättningarna var att bägge ska ha hyggligt låg dist och rak frekvensgång (vilket alla normalt konstruerade stärkare klarar) samt att lyssningsnivån anpassas till den "klenaste" förstärkaren. Ingen har lyckats höra skillnad och kamma hem pengarna (tror det var 10 000 dollar).
Morello skrev:Det där påståendet bär inte sannolikhetens prägel.
Conan skrev:Morello skrev:Det där påståendet bär inte sannolikhetens prägel.
Precis! Sannolikt handlar skillnaden om en (eller flera) av dessa tre:
1 Placebo
2 Nåt är fel på en eller båda spelarna
3 Jämförelsen är riggad på nåt annat sätt
Bill50x skrev:Conan skrev:Morello skrev:Det där påståendet bär inte sannolikhetens prägel.
Precis! Sannolikt handlar skillnaden om en (eller flera) av dessa tre:
1 Placebo
Och varför kan det inte vara en skillnad mellan två lager? Vari ligger bristen på sannolikhet?
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:Conan skrev:Precis! Sannolikt handlar skillnaden om en (eller flera) av dessa tre:
1 Placebo
Och varför kan det inte vara en skillnad mellan två lager? Vari ligger bristen på sannolikhet?
Du menar att ett tallrikslager som ger såna stora hörbara artefakter, skulle fungera som det ska?
Bill50x skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:Och varför kan det inte vara en skillnad mellan två lager? Vari ligger bristen på sannolikhet?
Du menar att ett tallrikslager som ger såna stora hörbara artefakter, skulle fungera som det ska?
Ja, absolut. Precis som tonarmslager gör skillnad, upphängning av nålarm i en pickup eller upphängning av en högtalarkon spelar roll. På vad baserar du din åsikt att en skillnad i hur ett lager "låter" bara beror på att det sämre lagret måste varea felaktigt?
/ B
Conan skrev:Tror inte det är lönt att vi försöker övertyga varandra i den här frågan. Jag anser att ett lager som snurrar lätt med god smörjning och normal passform (dvs är ett normalt fungerande lager) inte har speciellt mycket med spelarens ljudkvalitet att göra, och du tycker nåt annat.
Bill50x skrev:Conan skrev:Tror inte det är lönt att vi försöker övertyga varandra i den här frågan. Jag anser att ett lager som snurrar lätt med god smörjning och normal passform (dvs är ett normalt fungerande lager) inte har speciellt mycket med spelarens ljudkvalitet att göra, och du tycker nåt annat.
Precis som att digitala ettor och nollor inte kan vara påverkade?
Om man ser rent tekniskt på det hela så kan förhållandet mellan nål och skiva mycket väl vara av vikt. Dvs ett tight lager (som ändå löper lätt) kan vara positivt eftersom nålens rörelser blir mer eaxakt.
Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
Bill50x skrev:Conan skrev:Tror inte det är lönt att vi försöker övertyga varandra i den här frågan. Jag anser att ett lager som snurrar lätt med god smörjning och normal passform (dvs är ett normalt fungerande lager) inte har speciellt mycket med spelarens ljudkvalitet att göra, och du tycker nåt annat.
Precis som att digitala ettor och nollor inte kan vara påverkade?
Om man ser rent tekniskt på det hela så kan förhållandet mellan nål och skiva mycket väl vara av vikt. Dvs ett tight lager (som ändå löper lätt) kan vara positivt eftersom nålens rörelser blir mer eaxakt.
Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
Morello skrev:Mja, du har lyssnat på två olika spelare och framförallt på två olika nålmikrofoner. Inga relevanta slutsatser kan dras av det.
FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
Jag skulle aldrig balansera en anlägning på det sättet då olika högtalare kräver helt olika förutsättningar för att prestera på topp. De som säger annat har inte hört riktigt bra grejer utan intalar sig själva något annat.
Och en del kommer inte hålla med, men då undrar jag varför en del Ino ägare har lagt ner massor av pengar på elektroniken, finns exempel där elektroniken kostar mer än högtalarna. Och det har inga några synpunkter på vad jag sett här på forumet så släpp den dumma regeln på 75% på högtalarna hifikg.![]()
DVD-ai skrev:FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
75% på högtalarna kanske stämmer rimligt bra när det gäller fokus om inte annat, övriga 35% är ju till största del sedan tillräckligt med effekt och rätt funktioner samt sist och minst tillräckligt bra ljudmässigt.
Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Bill50x skrev:Det var två identiska spelare (LP12, Kore innerchassi, Lingo 4 drivning, Krystal MC-pickup osv - allt sammansatt på bästa vis.
Sannolikheten att det är betydligt större skillnad på 2 exemplar av samma pickup skulle jag påstå.
Nä. Det är mindre skillnad mellan pickuperna Kandid och Krystal (37.000 resp 15.900 kronor) än vad det var mellan de två lagren. Vill jag påstå efter att ha lyssnat. Självklart går de flesta testlyssningar att rigga till favör för det man önskar. Men väldigt få av oss kan ställa upp två identiska spelare och testa tex två olika exemplar av samma pickup, man får ibland lita på att en handlare är seriös precis som du.
/ B
Bill50x skrev:Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
music4ever skrev:Bill50x skrev:Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
/ B
Ja, du har upplevt det. Det säger dock inte att det verkligen var en hörbara skillnad.
Vinylcalle skrev:...
Att skillnaden på laget skulle vara större än mellan 2 pickuper är likvärdigt med att högtalarstativet är viktigare än högtalarelementet, ...
hifikg skrev:DVD-ai skrev:FBK skrev:Har man riktiga problem med akustiken, då menar jag framförallt basproblem så hjälper inga dyra grejer alls. MEN att göra det så enkelt för sig att säga, lägg 75% på högtalarna och resten på elektronik då skjuter man sig själv i foten.
75% på högtalarna kanske stämmer rimligt bra när det gäller fokus om inte annat, övriga 35% är ju till största del sedan tillräckligt med effekt och rätt funktioner samt sist och minst tillräckligt bra ljudmässigt.
Ja, minst 110% måste man satsa, ni vet vad Farbror Barbro säger.
music4ever skrev:Bill50x skrev:Till skillnad från dig har jag lyssnat på de två lagren och vet vad jag hörde. Det är inte svårare än så. Om du inte tror på mig så är det upp till dig. Det handlar inte om att vara överens. Du får anse vad du tror kan påverka ljudet eller inte. Det är ingen sanning för att du tror/anser.
Ja, du har upplevt det. Det säger dock inte att det verkligen var en hörbara skillnad.
Vinylcalle skrev:Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Sannolikheten att det är betydligt större skillnad på 2 exemplar av samma pickup skulle jag påstå.
Nä. Det är mindre skillnad mellan pickuperna Kandid och Krystal (37.000 resp 15.900 kronor) än vad det var mellan de två lagren. Vill jag påstå efter att ha lyssnat. Självklart går de flesta testlyssningar att rigga till favör för det man önskar. Men väldigt få av oss kan ställa upp två identiska spelare och testa tex två olika exemplar av samma pickup, man får ibland lita på att en handlare är seriös precis som du.
Blir lite osäker här, var det alltså inte ens 2 pickuper av samma modell? Eller menar du rent generellt om skillnader?
Att skillnaden på laget skulle vara större än mellan 2 pickuper är likvärdigt med att högtalarstativet är viktigare än högtalarelementet, och jag inser att det kanske mycket väl kan vara en utbredd inställning bland Linninister.
Jag har ingen anledning att tro att handlaren försöker luras, han är säkert själv övertygad om att det föreligger på samma vis som du upplever. Men det betyder inte att det inte kan bero på placebo och tro.
jonasp skrev:Om man uppgraderar lagret i skivspelar och det blir stor skillnad i störnivå så tvingas man ju tyvärr konstatera att det föregående lagret på något sätt var undermåligt. Nu är det länge sedan jag tittade på det här, men om jag har förstått det rätt så höjdes standarden för både lager och motorer för många, många år sedan till en sådan nivå att störnivån från motor/lager ligger i samma storleksordning bakgrundsljudet från nålmikrofonen. Vi talar alltså om sent 1970-tal här.
Bill50x, vilka ljudmässiga skillnader upplevde ni vid lyssningen?
shifts skrev:Tycker det är nedrigt att misstro upplevelsen. Likväl är den tekniska förklaringen (om det nu finns en sådan. Det KAN ju vara enbart upplevelsen också) spännande att gräva i. Det jag tänkte på direkt var hur enkelt det är att ställa in två likadana spelarsystem exakt lika? Små ändringar i vinklar och geometri bör ju få rätt stora utslag i lyssningen, bra/dåliga lager eller ej.
shifts skrev:Tycker det är nedrigt att misstro upplevelsen..
Bill50x skrev:jonasp skrev:Om man uppgraderar lagret i skivspelar och det blir stor skillnad i störnivå så tvingas man ju tyvärr konstatera att det föregående lagret på något sätt var undermåligt. Nu är det länge sedan jag tittade på det här, men om jag har förstått det rätt så höjdes standarden för både lager och motorer för många, många år sedan till en sådan nivå att störnivån från motor/lager ligger i samma storleksordning bakgrundsljudet från nålmikrofonen. Vi talar alltså om sent 1970-tal här.
En större deljrikedom för att ta det enkelt. Bland annat lyssnade vi på en skiva med Oscar Peterson från 1965. En låt inleddes med en chello som spelades med stråke. Det nästan kändes i rummet vilken typ av stråke det var. Efter ett tag kom de för jazzen de klassiska "visparna" mot trummorna och klangen från dessa blev betydligt rikare och kändes mer äkta. På just denna skiva blev det väldigt tydligt när vi sedan backade tillbaka till det gamla lagret.
Det tidigare lagret (Cirkus) var en stor förbättring från det ursprungliga och man kan givetvis hävda att lagren före Karousel var undermåliga. Men med det resonemanget kan man ju underkänna alla konstruktioner som utvecklas oavsett vad. Dagens Volvo V40 är bättre än gårdagens, var den tidigare modellen undermålig?
/ B
shifts skrev:Tycker det är nedrigt att misstro upplevelsen. Likväl är den tekniska förklaringen (om det nu finns en sådan. Det KAN ju vara enbart upplevelsen också) spännande att gräva i. Det jag tänkte på direkt var hur enkelt det är att ställa in två likadana spelarsystem exakt lika? Små ändringar i vinklar och geometri bör ju få rätt stora utslag i lyssningen, bra/dåliga lager eller ej.
Bill50x skrev:jonasp skrev:Om man uppgraderar lagret i skivspelar och det blir stor skillnad i störnivå så tvingas man ju tyvärr konstatera att det föregående lagret på något sätt var undermåligt. Nu är det länge sedan jag tittade på det här, men om jag har förstått det rätt så höjdes standarden för både lager och motorer för många, många år sedan till en sådan nivå att störnivån från motor/lager ligger i samma storleksordning bakgrundsljudet från nålmikrofonen. Vi talar alltså om sent 1970-tal här.
En större deljrikedom för att ta det enkelt. Bland annat lyssnade vi på en skiva med Oscar Peterson från 1965. En låt inleddes med en chello som spelades med stråke. Det nästan kändes i rummet vilken typ av stråke det var. Efter ett tag kom de för jazzen de klassiska "visparna" mot trummorna och klangen från dessa blev betydligt rikare och kändes mer äkta. På just denna skiva blev det väldigt tydligt när vi sedan backade tillbaka till det gamla lagret.
Det tidigare lagret (Cirkus) var en stor förbättring från det ursprungliga och man kan givetvis hävda att lagren före Karousel var undermåliga. Men med det resonemanget kan man ju underkänna alla konstruktioner som utvecklas oavsett vad. Dagens Volvo V40 är bättre än gårdagens, var den tidigare modellen undermålig?
/ B
jonasp skrev:[...]
Tack för svar, du är hårt ansatt i denna tråd just nu!![]()
För att svara på ditt sista stycke: jag har fått uppfattningen att många lager var "tillräckligt bra" i någon mening redan för mycket lång tid sedan. Alltså för runt 40 år sedan, eller mer. Om lagrets störnivå redan på den tiden låg under brusnivån från nålmikrofonen så är det inte orimligt att man ändå kan göra små gradvisa förbättringar på lagerna, men de ljudande skillnaderna borde vara ytterst subtila. Så går mitt resonemang. Detta stärks av vad du skriver i dina lyssningsintryck, som antyder bredbandiga skillnader och inte bara lågfrekventa.
Morello skrev:Varför sluter du till att det beror på lagret - det är direkt orimligt. Du har lyssnat på två olika spelare med två olika pickuper. Var det två olika vinylskivor också?
Därtill var det en Linn-demo med allt vad det kan innebära.
Jag ifrågasätter inte den upplevda skillnaden, men någon slutsats om vad det beror på är svår att dra.
Bill50x skrev:Morello skrev:Varför sluter du till att det beror på lagret - det är direkt orimligt. Du har lyssnat på två olika spelare med två olika pickuper. Var det två olika vinylskivor också?
Därtill var det en Linn-demo med allt vad det kan innebära.
Jag ifrågasätter inte den upplevda skillnaden, men någon slutsats om vad det beror på är svår att dra.
Varför är det orimligt att lagret kan göra skillnad? Varför skulle det vara troligare att det är pickupen? Och nej, det var inte olika skivor heller. Samma förstärkare (med inbyggd RIAA) och samma högtalare. Och vad du drar för slutsats är ju egentligen tämligen ointressant. Du var ju inte ens där.
Kommentaren om "Linn demo" var ganska onödig. Det var en synnerligen sansad tillställning. Det hade du vetat om du varit där.
/ B
Conan skrev:Finns det fler lager som skulle kunna göra skillnad på ljudet:
- Lagret i drivmekanismen i en CD-spelare?
- Lagret i hårddiskarna i en NAS som spelar FLAC-filer?
- Lagret i verktyget som pressar kardelerna till högtalarkabeln?
Bill50x skrev:Återigen, varför ifrågasätter du resultatet av vår lyssning? Har du helt enkelt bestämt dig för att ett lager inte kan ge ljudmässiga skillnader och därför har vi som lyssnade fel?
/ B
Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Bill50x skrev:Conan skrev:Finns det fler lager som skulle kunna göra skillnad på ljudet:
- Lagret i drivmekanismen i en CD-spelare?
- Lagret i hårddiskarna i en NAS som spelar FLAC-filer?
- Lagret i verktyget som pressar kardelerna till högtalarkabeln?
Lagret i en vinylspelare är en mekanisk komponent som direkt påverkar förhållandet mellan nålen och vinylskivan. Hur mycket rör sig nålen på en 10 kHz ton i -20 dB? Minsta vibration eller glapp i lagret kan givetvis störa pickupens försök i att avkoda vindlingarna i skivspåret.Det finns naturligtvis ett antal sätt att minimera rörelsen hos en skivtallrik (förutom den avsedda rotationen då), ett sätt som jag minns var att luta axeln mot två roterande små skivor (tror det handlade om typ 3 grader).
Digitala media är nog mer motståndskraftiga mot mindre bra lager men det finns hårddiskar som låter så mycket så man inte kan ha dem i samma rum som musikanläggningen.
/ B
MichaelG skrev:Morello skrev:Var det alltså två spelare, två armar och två nålmikrofoner och dessutom en kommersiell demo?
Då är ju åtminstone objektiviteten garanterad!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster