Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Är väl rätt stora skillnader i pris mellan några av de högtalare ni nämner? Bremen ligger på 60000 kr/par att jämföras med 20000 kr/par för Teenage Engineering OD-11. Larsen finns i flera prislägen, ända upp till 120000 kr/par... Oavsett, tycker jag alltför sparsmakat möblerade rum inte ger de dyrare alternativen tillräckligt bra förutsättningar för fullt utbyte.
Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
OA52 eller OA5MMX skulle jag inte tveka att rekommendera annars.
guldfisk skrev:Genelec (G Four?), mycket ullmatta och en-två hippa/konstnärliga väggbonader.
Bill50x skrev:Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
Har lyssnat på såväl OA5MMX och Teenage Enginering i samma stora lokal, visserligen i en studio på SR, men MMX skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. Ett rejält stolpskott av herr IÖ.
Man kan ju också göra tvärtom, dvs istället för att försöka gömma högtalarna, satsa på något snyggt och designmässigt. Sparsmakad inredning kan ju betyda så mycket, men behöver ju inte betyda textil-löst eller med rena stenytor som skapar otrivsel. Man kan ju tex bygga diffusorer/absorbenter i snygga exklusiva träkonstruktioner som mer ser ut som ett designinslag än som något som ska ge bra akustik. De flesta människor brukar dessutom trivas i rum som inte skramlar för mycket.
/ B
RJohan skrev:Bill50x skrev:Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
Har lyssnat på såväl OA5MMX och Teenage Enginering i samma stora lokal, visserligen i en studio på SR, men MMX skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. Ett rejält stolpskott av herr IÖ.
Man kan ju också göra tvärtom, dvs istället för att försöka gömma högtalarna, satsa på något snyggt och designmässigt. Sparsmakad inredning kan ju betyda så mycket, men behöver ju inte betyda textil-löst eller med rena stenytor som skapar otrivsel. Man kan ju tex bygga diffusorer/absorbenter i snygga exklusiva träkonstruktioner som mer ser ut som ett designinslag än som något som ska ge bra akustik. De flesta människor brukar dessutom trivas i rum som inte skramlar för mycket.
/ B
Härom dan skissade jag på ett hus (ja ett helt hus) med formen snodd från OA-51! En mix av modernistiskt med 2000-tals funkis. Högtalarvalet blir då givet![]()
I studiovärlden är de bra på att göra snygga aukustiska lösningar. En del fula också.
RJohan skrev:Bill50x skrev:Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
/ B
Härom dan skissade jag på ett hus (ja ett helt hus) med formen snodd från OA-51! En mix av modernistiskt med 2000-tals funkis. Högtalarvalet blir då givet![]()
I studiovärlden är de bra på att göra snygga aukustiska lösningar. En del fula också.
pLudio skrev:https://lemus-home.dk/en/collections/lemus-home
pLudio skrev:https://lemus-home.dk/en/collections/lemus-home
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:https://lemus-home.dk/en/collections/lemus-home
Det där blir nästan som en gammal radiogrammofon.

Morello skrev:Mobiltelefon, surfplatta och strömmare i samma kontext som JBL Paragon - skärpning anbefalles.
Paragon skall förstås drivas av samtida rörslutsteg och dito försteg.

Conan skrev:
Bill50x skrev:Morello skrev:Mobiltelefon, surfplatta och strömmare i samma kontext som JBL Paragon - skärpning anbefalles.
Paragon skall förstås drivas av samtida rörslutsteg och dito försteg.
Jo, jag håller med dig. Men om nu TS vän vill hålla en låg profil där ljudet helst inte ska synas så är väl inbyggnad det bästa. Annars tycker jag nog att ett läckert rörsteg placerat ovanpå JBL Metrogon hade varit det snyggaste och kanske rentav det mest välljudande. Men även så, något ska ju förstärkaren matas med, varför inte en gömd streamer? Återigen, det snyggaste hade givetvis varit en
[ Bild ]
placerad bredvid.
/ B
Belker skrev:Om TS vän vill hålla låg profil hjälper det nog inte att bygga in elektronik i Metregon/Paragon.
Bill50x skrev:Belker skrev:Om TS vän vill hålla låg profil hjälper det nog inte att bygga in elektronik i Metregon/Paragon.
Mjae. En Metrogon kan ju bli en "Conversation Piece" och användas som rumsdelare och stöd för diverse konstnärliga attiraljer.
För många år sedan hade jag ett par Acoustat 2+2 högtalare hemma. Elektrostater med format 40cm bredd, 240cm höjd och typ 10cm djupa. Som monoliter alltså och de stod typ 70cm ut från vägg. En kamrat var på besök och ville höra någon ny platta och medan den spelades undrade han "var är högtalarna?" !
/ B
Bill50x skrev:Belker skrev:Om TS vän vill hålla låg profil hjälper det nog inte att bygga in elektronik i Metregon/Paragon.
Mjae. En Metrogon kan ju bli en "Conversation Piece" och användas som rumsdelare och stöd för diverse konstnärliga attiraljer.
/ B
RJohan skrev:Rörsteg utan att de syns löser sej också, JBL hade Energizer SE401 anpassade för Paragon. Men, nä, koll på nätet, det var trissor.
Harryup skrev:Klass D och horn som inte är så snälla uppåt blir nog ingen bra kombo. Fast å andra sidan har man inte ett vardagsrum motsvarande en amerikansk salong så spelar Paragon för knäna när man sitter ner.
Harryup skrev:Klass D och horn som inte är så snälla uppåt blir nog ingen bra kombo.

paa skrev:De vägghängda högtalare som det här gänget presenterade här på mässan
sammel skrev:paa skrev:De vägghängda högtalare som det här gänget presenterade här på mässan
Schmutzi vill du precentera gänget
schmutziger skrev:sammel skrev:paa skrev:De vägghängda högtalare som det här gänget presenterade här på mässan
Schmutzi vill du precentera gänget
Det är Acoustic Illusion AB som hade världspremiär på sin lifestylw högtalare Ovation f8.
Väldigt bra skulle jag säga
Från vänster
Head of Design, Fjonkalicious
CEO Jonasp
CTO Naqref
Pm till jonasp om det finns någon kvar.
Almen skrev:Jag vet inte om Decisive Audio kör fortfarande (förmodligen inte), men de har ju vägghängda modeller med visst möbleringsvärde. Jag tycker de är snygga, i alla fall.
schmutziger skrev:Decisive audio var ju kung och cortado aka gubbarna bakom södertälje specialsnickeri.
Kraniet skrev:Sonos är ju väldigt bra köp för den som är intresserad av smidig hantering och bra ljud.
Lite mer "High-Fidelity" är ju Devaliet Phantom.
Chopha skrev:Nej tyvärr, inget Sonos den här gången.
Devaliet såg lite balla ut, aldrig sett förut.
Något är lite fel på mig, men när de säljs på Elgiganten blir jag liiite skeptisk. Säkert obefogat.
Hittar inte så mycket när jag söker på Ovation 8. Vilka säljer dem?
schmutziger skrev:
...
Pm till jonasp om det finns någon kvar.
Emanuelgbg skrev:De har ju den fantastiskt informativa hemsidan!http://acousticillusion.se/

Användare som besöker denna kategori: dewpo och 10 gäster