HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav Chopha » 2021-09-13 09:01

Vad brukar ni rekommendera åt vänner och familj som uppskattar välljud men samtidigt inte vill se högtalarna? Dvs. hifi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.
Min bror kommer att flytta in i ny lägenhet om ett år och då kommer jag få i uppgift att hjälpa till med ett par förslag av lite seriösare slag. Vi kan direkt glömma Sonos och dylikt.

Lösningar som kräver så få enskilda komponenter är nog eftersträvansvärt. Aktiva högtalare är inte en dum idé om det finns flera anslutningsmöjligheter.
Det är nog otänkbart i min brors värld att ens ställa in ett par Ino Aco i träram inklädda med designertyg, så den valda återgivningslösningen bör från början kunna låta skapligt i
en ganska så livlig återgivningsmiljö.

När det kommer till fullfjädrade högtalare så kan jag tänka mig att någon liknande Calsson OA-52 hade varit tillräckligt osynliga.
Är det Larson som gäller nu för tiden när det kommer till moderna orto-akustiska högtalare likt Carlssons klassiker?

Är de berömda Bremen-äggen kanske något?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
eljulio

Re: HiFi för folk som trivs i sparsmakat möblerade hem.

Inläggav eljulio » 2021-09-13 09:11

Nu är jag ju part i målet som ägg-ägare, men det känns ju som ett givet tips. Viktigast är väl att tänka igenom elektroniken, gärna med alltiett-funktion för streaming, dac och förstärkning och genomtänkt kabeldragning, dvs. dolt. Ska själv göra det snart, i tak och väggar för den sista finishen. Inte så billigt kanske, men det blir smutt och snyggt.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-09-13 09:35

Teenage Engineering OD-11 kan möjligen vara ett smidigt alternativ, tyvärr har jag inte lyssnat på dessa.

https://teenage.engineering/products/od-11
Teenage Engineering OD-11.jpg
Teenage Engineering OD-11.jpg (27.68 KiB) Visad 4129 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-09-13 15:58

Medhåll där, Äggen måste förklaras för honom så de kommer med i urvalet. Med en mindre budget är OD11 ett bra tips om man inte vill jaga begagnat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-13 18:05

Är väl rätt stora skillnader i pris mellan några av de högtalare ni nämner? Bremen ligger på 60000 kr/par att jämföras med 20000 kr/par för Teenage Engineering OD-11. Larsen finns i flera prislägen, ända upp till 120000 kr/par... Oavsett, tycker jag alltför sparsmakat möblerade rum inte ger de dyrare alternativen tillräckligt bra förutsättningar för fullt utbyte.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2021-09-13 18:17

Om takhöjden eller väggar tillåter infällda högtalare så är det behändigt och lättstädat.

Lemus möbler med inbyggda högtalare kanske går att spana in.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-09-13 19:08

RogerGustavsson skrev:Är väl rätt stora skillnader i pris mellan några av de högtalare ni nämner? Bremen ligger på 60000 kr/par att jämföras med 20000 kr/par för Teenage Engineering OD-11. Larsen finns i flera prislägen, ända upp till 120000 kr/par... Oavsett, tycker jag alltför sparsmakat möblerade rum inte ger de dyrare alternativen tillräckligt bra förutsättningar för fullt utbyte.

Sant. Men vi har inte sett budget i tråden.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2021-09-14 00:43

Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk. :)
OA52 eller OA5MMX skulle jag inte tveka att rekommendera annars.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-09-14 00:52

Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk. :)

Har lyssnat på såväl OA5MMX och Teenage Enginering i samma stora lokal, visserligen i en studio på SR, men MMX skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. Ett rejält stolpskott av herr IÖ.

Man kan ju också göra tvärtom, dvs istället för att försöka gömma högtalarna, satsa på något snyggt och designmässigt. Sparsmakad inredning kan ju betyda så mycket, men behöver ju inte betyda textil-löst eller med rena stenytor som skapar otrivsel. Man kan ju tex bygga diffusorer/absorbenter i snygga exklusiva träkonstruktioner som mer ser ut som ett designinslag än som något som ska ge bra akustik. De flesta människor brukar dessutom trivas i rum som inte skramlar för mycket.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-09-14 09:15

Någon Genelec modell kan vara något, t ex G Five. Annars går ju Ino Audio piP att placera i en bokhylla och blir därmed nästan osynliga.

Genelec G Four.jpg
Genelec G Four.jpg (51.88 KiB) Visad 3829 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-09-14 10:25

bobalancenatural_l_4.jpg
bobalancenatural_l_4.jpg (33.14 KiB) Visad 3798 gånger

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2021-09-14 10:43

Jag trodde att Bremen-äggen låg på 30 000 för ett par, vilket nog är en rimlig övre gräns för vad högtalarna skulle kunna få kosta.

OD11 ser spännande ut. Hur tycker ni som hört dem att ett par sådana låter?

Det blir en nybyggd lägenhet med den typiskt öppna planlösningen med vita väggar (typ), så inga möjligheter till att fälla in något i väggar eller tak.
Att bygga nya väggar för att dölja absorbenter, bygga in högtalare i eller att spänna ljudgenomsläpplig duk i vardagsrummet är allt för over kill.

Mitt första förslag till honom som fortfarande står är ett par piPs i valfritt lyxigt faner som matchar inredningen de kommer köpa (fördel med Ino Audio).
Men jag skulle tro att en mindre traditionell och osynligare återgivningslösning skulle passa honom bättre.

Äggen är en sådan konstruktion som både är ballt annorlunda och osynliga.
Och inga barn kan komma åt dem :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-09-14 11:04

Jag vet inte om Decisive Audio kör fortfarande (förmodligen inte), men de har ju vägghängda modeller med visst möbleringsvärde. Jag tycker de är snygga, i alla fall.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-09-14 13:24

Hej Chopha,
Vilket härligt uppdrag Du fått. Å med andras pengar! :-)

Gillar Du OD-11 så tycker jag att Du även ska ta en titt på OA-12 i svart eller vitt. Ett par OA-12 är diskreta och går att för en rimlig peng, ca 6tsek, uppgradera enligt förslag från carlssonkult.se och påstås då låta rätt hyggligt, fler här på forumet som kan mäta högtalare och med större erfarenhet att lyssna på högtalare kan säkert ikullkasta eller bekräfta detta.

Själv har jag ett par OA-116 i svartlaserad ask i ett vitt rum och jag tycker dom blir en kul "accent" i ett modernt hem. Dom är för många år sedan uppgraderade för en, med mina mått mätt, mindre förmögenhet och har den carlssonska "luftigheten" utan att jag för den skull tycker dom låter riktigt bra. Jag borde jag nog fundera på om möbleringen är ljudmässigt optimal vilket dock inte blir av eftersom det leder till förhandlingar med "designavdelningen".

Såvitt jag vet så finns OA-12 att få tag på i vit eller svart lack men även svart ask. Sistnämnda utförande tycker jag står bättre emot dammsugare och annat som hör vardagen till än lackade högtalare. Hjulen på mina 116 har givit svarta märken i golvet vilket fått designavdelningen att gå i taket. OA-12 har plastfötter och kan även ställas på SD-kuddar om önskvärt.

Med vad jag vet idag hade jag inte lagt några pengar på att uppgradera mina OA-116 utan istället uppgraderat mina OA-12 om det är snygga, välljudande men inte ap-dyra högtalare som är målsättningen.
Bilagor
DSC_2360 (002).JPG
DSC_2360 (002).JPG (545.05 KiB) Visad 3730 gånger
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-09-14 14:13

Om Du gillar 52-ans form och vill ha ett avbrott mot allt vitt så finns följande oa-52.3 på hifitorget. Ljust trä tror jag är ovanligt då nog flertalet gjordes svarta eller vita. Godtagbar version enligt carlssonkult.se även om nog många på faktiskt tycker att 52.2, 52.LE och 52.N låter bättre. Priset gissar jag inte är helt uppåt väggarna, givet att dom är orginal, du får väl be om närbild på fanérskadan och pruta därefter. Blir dock dyrt all-in-all om man får för sig bygga om till ngn av de tidigare nämnda versionerna:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 135073.htm
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2021-09-14 17:23

Jag har faktiskt spanat på dom själv när jag tog tempen på Carlsson-utbudet!

Men dessa planer ligger inte fören om ett år fram till början på 2023 så jag får kolla hur utbudet ser ut då.
Inget ska handlas idag, ville egentligen bara ha något att snacka om så jag börjar tidigt :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-09-14 20:53

Jag har OD 11 (TE) i öppen planlösning. Inga högtalare jag skulle sitta ned och njuta av musik framför, men som loungehögtalare för bakgrundsmuzak funkar de.

Bremenäggen som tipsas om är ju allt annat än diskreta i ett sparsmakat rum. Avantgard och rejäla ”talking pieces”. Har aldrig hört, men de låter nog fantastiskt.

Om jag skulle behöva ha stereon i vardagsrum eller annat ”delat” rum skulle jag kolla på B&O eller in-wall eller….ja det finns massor där ute!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2021-09-14 21:35

Genelec (G Four?), mycket ullmatta och en-två hippa/konstnärliga väggbonader.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-09-14 21:40

guldfisk skrev:Genelec (G Four?), mycket ullmatta och en-två hippa/konstnärliga väggbonader.

I utförande RAW, ja!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-09-15 10:40

Bill50x skrev:
Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk. :)

Har lyssnat på såväl OA5MMX och Teenage Enginering i samma stora lokal, visserligen i en studio på SR, men MMX skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. Ett rejält stolpskott av herr IÖ.

Man kan ju också göra tvärtom, dvs istället för att försöka gömma högtalarna, satsa på något snyggt och designmässigt. Sparsmakad inredning kan ju betyda så mycket, men behöver ju inte betyda textil-löst eller med rena stenytor som skapar otrivsel. Man kan ju tex bygga diffusorer/absorbenter i snygga exklusiva träkonstruktioner som mer ser ut som ett designinslag än som något som ska ge bra akustik. De flesta människor brukar dessutom trivas i rum som inte skramlar för mycket.

/ B

Härom dan skissade jag på ett hus (ja ett helt hus) med formen snodd från OA-51! En mix av modernistiskt med 2000-tals funkis. Högtalarvalet blir då givet :wink:

I studiovärlden är de bra på att göra snygga aukustiska lösningar. En del fula också.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-09-15 13:06

RJohan skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Härom dan skissade jag på ett hus (ja ett helt hus) med formen snodd från OA-51! En mix av modernistiskt med 2000-tals funkis. Högtalarvalet blir då givet :wink:

I studiovärlden är de bra på att göra snygga aukustiska lösningar. En del fula också.

Den skissen vore kul att se! :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-09-15 14:14

RJohan skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Måste byggas i spegelvända par då. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-09-16 14:03

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-09-16 14:21

pLudio skrev:https://lemus-home.dk/en/collections/lemus-home

Även Montana har hela hyllsystem och förvaring där högtalare kan integreras.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-16 14:28

Det där blir nästan som en gammal radiogrammofon.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-09-16 14:52

RogerGustavsson skrev:

Det där blir nästan som en gammal radiogrammofon.

Eller varför inte en äkta JBL?

Bild

Slutsteg och streamer kan monteras inuti så det enda som behövs är en NAS i nätverket och en mobiltelefon eller surfplatta att styra det hela med.

Personligen skulle jag gilla svart pianolack och i ett rum i Art Deco-stil.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-09-16 14:53

Mobiltelefon, surfplatta och strömmare i samma kontext som JBL Paragon - skärpning anbefalles. :twisted:

Paragon skall förstås drivas av samtida rörslutsteg och dito försteg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-09-16 15:00

Morello skrev:Mobiltelefon, surfplatta och strömmare i samma kontext som JBL Paragon - skärpning anbefalles. :twisted:

Jo, jag håller med dig. Men om nu TS vän vill hålla en låg profil där ljudet helst inte ska synas så är väl inbyggnad det bästa. Annars tycker jag nog att ett läckert rörsteg placerat ovanpå JBL Metrogon hade varit det snyggaste och kanske rentav det mest välljudande. Men även så, något ska ju förstärkaren matas med, varför inte en gömd streamer? Återigen, det snyggaste hade givetvis varit en

Bild

placerad bredvid.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-09-16 15:36

Conan skrev:
bobalancenatural_l_4.jpg

Den var ju faktiskt snygg den där!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-09-16 15:39

Bill50x skrev:
Morello skrev:Mobiltelefon, surfplatta och strömmare i samma kontext som JBL Paragon - skärpning anbefalles. :twisted:

Jo, jag håller med dig. Men om nu TS vän vill hålla en låg profil där ljudet helst inte ska synas så är väl inbyggnad det bästa. Annars tycker jag nog att ett läckert rörsteg placerat ovanpå JBL Metrogon hade varit det snyggaste och kanske rentav det mest välljudande. Men även så, något ska ju förstärkaren matas med, varför inte en gömd streamer? Återigen, det snyggaste hade givetvis varit en

[ Bild ]

placerad bredvid.

/ B

Om TS vän vill hålla låg profil hjälper det nog inte att bygga in elektronik i Metregon/Paragon. :)

Nästa

Återgå till Köpråd