Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Är väl rätt stora skillnader i pris mellan några av de högtalare ni nämner? Bremen ligger på 60000 kr/par att jämföras med 20000 kr/par för Teenage Engineering OD-11. Larsen finns i flera prislägen, ända upp till 120000 kr/par... Oavsett, tycker jag alltför sparsmakat möblerade rum inte ger de dyrare alternativen tillräckligt bra förutsättningar för fullt utbyte.
Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
OA52 eller OA5MMX skulle jag inte tveka att rekommendera annars.
guldfisk skrev:Genelec (G Four?), mycket ullmatta och en-två hippa/konstnärliga väggbonader.
Bill50x skrev:Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
Har lyssnat på såväl OA5MMX och Teenage Enginering i samma stora lokal, visserligen i en studio på SR, men MMX skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. Ett rejält stolpskott av herr IÖ.
Man kan ju också göra tvärtom, dvs istället för att försöka gömma högtalarna, satsa på något snyggt och designmässigt. Sparsmakad inredning kan ju betyda så mycket, men behöver ju inte betyda textil-löst eller med rena stenytor som skapar otrivsel. Man kan ju tex bygga diffusorer/absorbenter i snygga exklusiva träkonstruktioner som mer ser ut som ett designinslag än som något som ska ge bra akustik. De flesta människor brukar dessutom trivas i rum som inte skramlar för mycket.
/ B
RJohan skrev:Bill50x skrev:Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
Har lyssnat på såväl OA5MMX och Teenage Enginering i samma stora lokal, visserligen i en studio på SR, men MMX skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. Ett rejält stolpskott av herr IÖ.
Man kan ju också göra tvärtom, dvs istället för att försöka gömma högtalarna, satsa på något snyggt och designmässigt. Sparsmakad inredning kan ju betyda så mycket, men behöver ju inte betyda textil-löst eller med rena stenytor som skapar otrivsel. Man kan ju tex bygga diffusorer/absorbenter i snygga exklusiva träkonstruktioner som mer ser ut som ett designinslag än som något som ska ge bra akustik. De flesta människor brukar dessutom trivas i rum som inte skramlar för mycket.
/ B
Härom dan skissade jag på ett hus (ja ett helt hus) med formen snodd från OA-51! En mix av modernistiskt med 2000-tals funkis. Högtalarvalet blir då givet![]()
I studiovärlden är de bra på att göra snygga aukustiska lösningar. En del fula också.
RJohan skrev:Bill50x skrev:Ronnie skrev:Både högtalare och absorbenter göms lätt med en tillräckligt bred ljudgenomsläpplig projektorduk.![]()
/ B
Härom dan skissade jag på ett hus (ja ett helt hus) med formen snodd från OA-51! En mix av modernistiskt med 2000-tals funkis. Högtalarvalet blir då givet![]()
I studiovärlden är de bra på att göra snygga aukustiska lösningar. En del fula också.
pLudio skrev:https://lemus-home.dk/en/collections/lemus-home
pLudio skrev:https://lemus-home.dk/en/collections/lemus-home
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:https://lemus-home.dk/en/collections/lemus-home
Det där blir nästan som en gammal radiogrammofon.
Morello skrev:Mobiltelefon, surfplatta och strömmare i samma kontext som JBL Paragon - skärpning anbefalles.
Paragon skall förstås drivas av samtida rörslutsteg och dito försteg.
Conan skrev:
Bill50x skrev:Morello skrev:Mobiltelefon, surfplatta och strömmare i samma kontext som JBL Paragon - skärpning anbefalles.
Paragon skall förstås drivas av samtida rörslutsteg och dito försteg.
Jo, jag håller med dig. Men om nu TS vän vill hålla en låg profil där ljudet helst inte ska synas så är väl inbyggnad det bästa. Annars tycker jag nog att ett läckert rörsteg placerat ovanpå JBL Metrogon hade varit det snyggaste och kanske rentav det mest välljudande. Men även så, något ska ju förstärkaren matas med, varför inte en gömd streamer? Återigen, det snyggaste hade givetvis varit en
[ Bild ]
placerad bredvid.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster