Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Apsubben är ju snyggast, men sedan är ju frågan om du inte måste ha två st.
niklas skrev:Eller kanske den här
Slartibartfast skrev:Tja, mycket är redan sagt... Jag säger som en av de visa inom industrin vilken jag litar mycket på (som också visat sig ha rätt på de punkter jag inte vetat..) att flera basstöd är bättre än ett.
IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:Tja, mycket är redan sagt... Jag säger som en av de visa inom industrin vilken jag litar mycket på (som också visat sig ha rätt på de punkter jag inte vetat..) att flera basstöd är bättre än ett.
Vill bara försiktigt påminna om att basstöd är ett Ino Audio-varumärke.
Hetsporren skrev:Okej, men vilken sub tycker du jag bör välja då?
Haakan_W skrev:finns det några begränsningar på hur många basstöd man kan koppla in?
IngOehman skrev:Det vill säga, jag tyckte att det största ljudförbättring man enkelt kunde åstadkomma, i alla de miljöer där de demonstrerades, var att stänga av dem.

Lena skrev:lite extra punsh är väl aldrig fel
Grismannen skrev:Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras.
Haakan_W skrev:alltså om du väl ska skaffa sub är det nog lika att köpa minimum på 2st 12".. känns som om det inte ger så mycket annars... speciellt eftersom dom du funderar på knappt går djupare i frekvens än dina stativare?
Hetsporren skrev:Haakan_W skrev:alltså om du väl ska skaffa sub är det nog lika att köpa minimum på 2st 12".. känns som om det inte ger så mycket annars... speciellt eftersom dom du funderar på knappt går djupare i frekvens än dina stativare?
Men de behöver ju då inte matas med signaler över 80 Hz och
lär då låta ännu bättre än om de används som "fullregister"?
Grismannen skrev:Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras. Dessa blir ju dock dyrare men det kan det vara värt. Jag har själv en Jamo E8 som funkar kanon för mig. Håller med om att en subba som inte spelar i fas med frontarna förstör mer än ger. Men om den spelar i fas då blir det MYCKET roligare. Då talar vi om filmupplevelser.
Kribban skrev:du får ta dig ner till Slöinge och lyssna på mina basmoduler
jockewe skrev:På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...
jockewe skrev:På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...
IngOehman skrev:jockewe skrev:På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...
Grupplöptidsfelet för många subwoofrar i rum (när det inte låter någe' bra alls!) är inte sällan mer än en sextondels takt.
Vh, iö
Grismannen skrev:
Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras.
Hetsporren:Visst, men det går väl på AP:n?
alla subwoofers måste väl drivas för att man ska höra något? sedan ifall man gör det med ett inbyggt class d-steg, eller alternativt förstärkeri beror ju på ens utrustning..Grismannen skrev:Appslelut..... [...] skulle någon annan komma på tanken att köpa sub så ska man köpa en driven.
djberndt skrev:alla subwoofers måste väl drivas för att man ska höra något? sedan ifall man gör det med ett inbyggt class d-steg, eller alternativt förstärkeri beror ju på ens utrustning..Grismannen skrev:Appslelut..... [...] skulle någon annan komma på tanken att köpa sub så ska man köpa en driven.
Grismannen skrev:djberndt skrev:alla subwoofers måste väl drivas för att man ska höra något? sedan ifall man gör det med ett inbyggt class d-steg, eller alternativt förstärkeri beror ju på ens utrustning..Grismannen skrev:Appslelut..... [...] skulle någon annan komma på tanken att köpa sub så ska man köpa en driven.
Ja den måste nog förmodligen drivas av något slag av förstärkare som i sin tur kan vara kopplat till en cd-spelare eller någon annan apparatur för uppspelning av diverse musikstycken.
Tänkte på att subben har ett inbyggt steg...
du uppmanar alltså folk till att inte köpa andra typer av subwoofrar än de med inbyggda slutsteg
IngOehman skrev:jockewe skrev:På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...
Grupplöptidsfelet för många subwoofrar i rum (när det inte låter någe' bra alls!) är inte sällan mer än en sextondels takt.
Jag utgår då ifrån att musiken är en vanlig fyrtaktare, och då betyder det att basen kommer ett fjärdedels taktslag för sent. Om tempot inte är upptempo, låt säga120 bpm, så kan det alltså röra sig om att 1/16 takt är 1/480 minut = 1/8 sekund.
Så:
I hur många hemmbioförstärkare kan man ställa in att man har subwoofern placerad 344(m/s) * 1/8(s) = 43 meter längre bort ifrån sig än huvudhögtalarna?
Ingen som jag träffat på hittills.
Men om det finns en, så måste man minnas att man inte kan tidsavancera något på riktigt, utan endast fördröjning av huvudsystemet står till buds som metod för att få ihop önskemålen, och gör man så bör man inte glömma hitta på ett sätt att fördröja bilden lika mycket...
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:jockewe skrev:På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...
Vh, iö
Vad är det i subwoofers som skiljer sig från integrerade aktiva trevägs eller fyrvägs högtalare när det gäller fördröjningen i basen? Är det den låga delningen (80Hz) eller är det gamla ACE-basskonstruktioner med jättebrant basavskärning som du refererar till?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster