Vilken subwoofer ska jag välja?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Vilken sub skall jag välja?

Omröstningen slutade 2006-01-31 21:26

A) XTZ
5
29%
B) Audio Pro
10
59%
C) Gale
2
12%

Antal röster : 17

Hetsporren
Spolar Kröken!

Vilken subwoofer ska jag välja?

Inläggav Hetsporren » 2005-12-25 21:26

Nu är det dags att investera i en sub till mina QLN Signature.
Jag skall köra lågnivå ut från min Denon AVR-1905 och dela
vid 80 Hz, alltså låta Signaturerna slippa all info därunder..
Nu är frågan: Vilken sub bör jag satsa på? Mina tre alt. är:

A) XTZ 12 Mått (HxBxD) 57x38x55 cm Pris: 2500 kr.

B) Audio Pro Sub Supreme Mått (BxHxD) 35x38x35 cm Pris: 2000 kr.

C) Gale 3090W Mått: 42x42x42 cm Pris: 2000 kr.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-25 22:09

Apsubben är ju snyggast, men sedan är ju frågan om du inte måste ha två st. :)

Att använda en sub är ju lite som att köpa ett nytt sommardäck till bilen.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-25 22:23

Martin skrev:Apsubben är ju snyggast, men sedan är ju frågan om du inte måste ha två st.

Nej, det blir en sub. Och jag vill ha den nu! Lutar starkt åt AP... :wink:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-26 00:32

Jag skulle försöka plocka hem AP:n + Galen för provlyssning.

Galen verkar gå djupare än de andra två, men AP har ju en ganska så lång och gedigen erfarenhet. Men för de pengarna (som inte är så mycket) tycker jag det känns viktigare att lyssna sig fram så att man verkeligen kan utröna den mest musikaliska av de trenne.

MVH Björn//

ps: ta hem ett helt gäng olika i prisklassen för resten, kan bli ett litet reportage och en "hint" för andra+det du igentligen kan tänka dig att trivas en längre stund med? Det kanske slutar med nått helt annat, who knows? :ds
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-26 01:19

Där finns ju inga relevanta uppgifter om nedre gränsfrekvens eller distorsion, så man kan ju inte ens gissa vilken som är bäst.
Dessutom borde du ju ha minst två... (duckar)
Min erfarenhet är att om man har bara en sub så låter det bättre om man inte delar av sidohögtalarna, troligen just för att det blir sämre med bara en bas-alstrare. Men utan att skära av sidosystemen vid 80 Hz så vinner man ju inte så mycket i distorsionhänseende och ljudtrycksförmåga som man tänkt sig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-26 06:15

Tja, mycket är redan sagt... Jag säger som en av de visa inom industrin vilken jag litar mycket på (som också visat sig ha rätt på de punkter jag inte vetat..) att flera basstöd är bättre än ett.För området subwoofer är jag väldigt oerfaren. Jag körde själv en enkel hemmabyggd 2*10 sak länge för all extra kraft som behövdes, typ all. Det funkade bra och jag var nöjd.

Dock är det sjukt svårt att tipsa dig om något som är bättre än det jag har testat eller hört just nu, men i denna prisklass har AP alltid stått ensamma verkar det som. Sen den dagen de skaffade någon som fixade deras lådor elektriskt så kan de vara överlägsna i prisklassen.

Detta är ett evigt spånande, och jag har inte testat någon av modellerna!

Mvh Jocke
admin

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-26 09:43

Tack för responsen och det verkar som att vi är överens om det
mesta: att Audio Pro förmodligen regerar och att bäst resultat
troligen erålls med dubbla subwoofers. Jag testar iaf med en först
och skulle inte det bli tillfredsställande så går det ju alltid att köpa
en till vid tillfälle.... Att låna hem olika subwoofers är uteslutet.

En rysare vore två st. XTZ 99 W8 Mått (BxHxD) 32x36x39 á 2400 kr :?: !

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-12-26 18:48

Eller kanske den här, som är så ofantligt mycket bättre än de tidigare föreslagna.

Tre till sådana så är du "all set" sen... :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-26 19:55

niklas skrev:Eller kanske den här

Visst, synd att killen inte satt ut e-mejladress eller telenr bara...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-26 20:01

Slartibartfast skrev:Tja, mycket är redan sagt... Jag säger som en av de visa inom industrin vilken jag litar mycket på (som också visat sig ha rätt på de punkter jag inte vetat..) att flera basstöd är bättre än ett.

Vill bara försiktigt påminna om att basstöd är ett Ino Audio-varumärke. :wink:

Basstöd är INTE är varken en subwoofer eller ett par basmoduler, utan en speciell sorts extra bashögtalare som arbetar tillsammans med ett par (äkta) fullregistersystem. Alltså utan elektroniskt delningsfilter och utan egna effektförstärkare - konfigurerat således att de tillsammans mäktar mycket mera än fullregistersystemen gjorde ensamt.

Det som kännetecknar basstöd är det följande:

1. De arbetar tillsammans med fullregisterhögtalare i basområdet och ger dem stöd - de ersätter alltså inte fullregisterhögtalarna, som subwoofrar och basmoduler (i vissa fall) gör.

2. De kräver inte några extra slutsteg, utan kan använda samma sam man använder till fullregisterhögtalarna.

3. De levereras tillsamman med en lite kontrollbox som används både som tonkontroll, och för att justera in systemet optimalt för elektoniken (dessa justeringar sitter inuti kontrollboxen) och för rummet.

4. Det ger utöver ett cirka 7 dB större dynamikområde
(5 ggr mer akustisk effekt) även på köpet en helt aperiodisk (absolut resonansfri) tonkontroll. Det betyder att man om man har en 100 W-förstärkare plötsligt kan spela som om samma förstärkare var på cirka 500 W. Det gäller i basområdet endast skall påpekas, men ofta är det där man behöver tillskottet.

5. Basstödskonceptet tillför ingen fasdistorsion till systemet såsom ett konventinellt elektroniskt delningsfilter gör (även om denna är väldigt harmlös om delningen ligger vid 70 - 85 Hz och sker lagom brant).

6. När man kompletterar med basstöd kan man väsentligt öka artikulationen i basområdet, genom att ståendevågor (såväl resonanser som interferenser) undertrycks. Ibland behövs det inte, ibland är det en mycket välkommen förbättring.

7. Om man utgår ifrån ett par fullregisterhögtalarsystem som är dimensionerade för att arbeta i ett verkligt rum så kan samma högtalare kompletterade med basstöd arbeta i alla tänkbara miljöer, inte bara olika bra eller dåliga rum, utan även utomhusmiljö och till och med i fullständig frifältsmiljö.

Bruk av basstöd ställer dock lite speciella krav, för basstöd kan bara användas tillsammans med högtalare och elektronik med följande egenskaper:

1. Högtalarna bör vara tvåvägssystem, eller i varje fall system utan delningsfrekvenser mellan 0 Hz och 1500 Hz.

2. De måste även vara högtalare med ett redan från början högkvalitativt och djupgående basområde. Basstöd går alltså inte använda för att förbättra utsträckningen och kvaliteten hos ett halvdant stativhögtalarsystem utan djupbaskapacitet.

3. Basstöd går bara att använda tillsammans antingen med elektronik som är uppbrytbar mellan för- och slutsteg, alternativt kan man koppla in sig mellan källa och komplettförstärkare men då fungerar bara korrektionen för just denna källa. Som sista alternativ kan man koppla in kontrollboxen i en tape-loop, men sådana blir allt ovanligare på moderna förstärkare.

4. Basstöd är bara lämpliga att användas tillsammans med högtalare med en högre impedans än 6 ohm, eftersom resulterande impedans kommer att bli lägre än enskildheterna.

5. Basstöd bör beräknas och konstrueras noga till det högtalarsystem det skall samarbeta med, eftersom effektiviteten annars blir bristfällig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-26 20:08

IngOehman skrev:
Slartibartfast skrev:Tja, mycket är redan sagt... Jag säger som en av de visa inom industrin vilken jag litar mycket på (som också visat sig ha rätt på de punkter jag inte vetat..) att flera basstöd är bättre än ett.

Vill bara försiktigt påminna om att basstöd är ett Ino Audio-varumärke.

Okej, men vilken sub tycker du jag bör välja då?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-26 20:08

finns det några begränsningar på hur många basstöd man kan koppla in?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-26 20:14

Hetsporren skrev:Okej, men vilken sub tycker du jag bör välja då?

Jag har inte testat någon av marknadens subwoofrar ordentligt på många år. Men då jag kollade (lyssnade) sist ville jag inte ha någon av dem.

Det vill säga, jag tyckte att det största ljudförbättring man enkelt kunde åstadkomma, i alla de miljöer där de demonstrerades, var att stänga av dem. :wink:

Så fort de var inkopplade började basområdet spela illa i otakt. Vet inte om det gått framåt sedan dess i butikerna.

Vh, iä

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-26 20:15

Haakan_W skrev:finns det några begränsningar på hur många basstöd man kan koppla in?

En per förefintlig fullregisterhögtalare.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-26 20:21

IngOehman skrev:Det vill säga, jag tyckte att det största ljudförbättring man enkelt kunde åstadkomma, i alla de miljöer där de demonstrerades, var att stänga av dem.

Bäst jag sparar mina stålar då...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-26 20:48

Det är ju inte säkert att du tycker som jag. Lyssna själv och tyck! Jag är nyfiken på ditt intryck. Lyssna på rytmiken. Spelar subwoofern i takt, eller ligger den efter...?

Vh, iö

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-12-26 23:12

Är inte XTZ från samma företag som Proson/GWS etc?

Torde låta ypperligt.. dåligt!

Jag har dock ingen erfarenhet av XTZ utan går helt på från vad jag hört av 5 år gamla JWS.

"Samma skrot och korn" eller vad det heter :-)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-26 23:28

Jag har gamla erfarenheter, men jag har trots allt jobbat i hifibutik i 7-8 år och bla sålt drösvis med Audio Pro och jag har aldrig ens reflekterat över att jag skulle vilja ha en sub.

Jag håller med IÖ i att det låter som att subbarna spelar för sig själv jag vill tom överdriva och säga att det ibland nästan låter som om dom spelar på en annan låt ... men det var då det. Det kan ju ha blivit bättre sen dess?

Hursomhelst har jag alltid föredragit fullregisterhögtalare, det där med basstöd har jag ingen aning om hur det fungerar.

Jag föstår dock att dom som har pyttesmå högtalare gärna frestas att pröva subbar, och är man sugen är det väl bara att försöka arrangera hemlån. Det lär ju vara värt besväret bara det att slippa leva i ovisshet :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-26 23:52

Det finns högtalare där en komplettering med sub ger en förbättring. Men samma slant på att köpa bättre (fullregister-)högtalare ger ännu bättre resultat. I alla fall är det vad jag upplevt när jag lyssnat. Men detta är bara min uppfattning bland några få seriösa lyssnar och erfarenheter av hur det låter hos vänner med 5.1-system med separata sub´ar. Det låter helt enkelt f-dj-igt.

Den musik jag oftast lyssnar på (pop/rock/house/indie/etc) är inte speciellt krävande i detta avseende så jag är kanske inte rätt man att uttala mig...

/ B

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-27 02:27

En försiktig fråga av en oerfaren:

Klarar verkligen en god fullregisterhögtalare ett återge de på t.ex. DD-formatet förekomande effekter till fullo vid filmtittande (DVD)?

Är annars benägen att hålla med om att till musik är inte en sub så rolig, men till film har den en poäng med sin ljudtrycks-effekt vid t.ex. explosioner & skottlossning och liknande.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-27 09:29

Får väl förtydliga ett par saker:

# QLN Signature är en av få stativhögtalare som spelar med
bra bas, till skillnad från t ex Dynaudio Contour 1.3 SE m fl.

# Det var mest för extra punch vid filmtittande jag var sugen
på en subwoofer. Fan vet om det ändå är värt 2000 kr...?

Användarvisningsbild
Lena

Inläggav Lena » 2005-12-27 11:00

lite extra punsh är väl aldrig fel :D

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-27 11:08

Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras. Dessa blir ju dock dyrare men det kan det vara värt. Jag har själv en Jamo E8 som funkar kanon för mig. Håller med om att en subba som inte spelar i fas med frontarna förstör mer än ger. Men om den spelar i fas då blir det MYCKET roligare. Då talar vi om filmupplevelser. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-27 12:04

Lena skrev:lite extra punsh är väl aldrig fel :D

*host* Talar vi om film, musik eller nåt helt annat nu? :mrgreen:

Grismannen skrev:Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras.

Visst, men det går väl på AP:n?

Användarvisningsbild
Lena

Inläggav Lena » 2005-12-27 12:06

Hetsporren skrev:
Lena skrev:lite extra punsh är väl aldrig fel :D

*host* Talar vi om film, musik eller nåt helt annat nu? :mrgreen:

tänkte i första hand till film, men finns säkert annat som det är bra till också :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-27 12:11

alltså frågan är hur mycket mer ljudtryckskapacitet du får av dom där mindre subbarna?

alltså om du väl ska skaffa sub är det nog lika att köpa minimum på 2st 12".. känns som om det inte ger så mycket annars...speciellt eftersom dom du funderar på knappt går djupare i frekvens än dina stativare?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-27 12:14

Haakan_W skrev:alltså om du väl ska skaffa sub är det nog lika att köpa minimum på 2st 12".. känns som om det inte ger så mycket annars... speciellt eftersom dom du funderar på knappt går djupare i frekvens än dina stativare?

Men de behöver ju då inte matas med signaler över 80 Hz och
lär då låta ännu bättre än om de används som "fullregister"?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-12-27 12:17

Jag rekommenderar ingen sub.

Egentligen borde man inte få skriva inlägg som detta eftersom jag aldrig har ägt eller testat en sub.

Du är redan inne på det själv, dina Q.sign är så bra att en sub knappast kommer att tillföra kvalitet.

Det är som att önska sig mer grädde eller mer mandelmassa till den perfekta semlan, som ju blir aktuell snart.
mvh
Dimitri

P.S. När jag väl redan fäktar med fördomar så kan jag lika gärna leverera en till: En film som behöver en sk hemmabioanläggning för "att komma till sin rätta" kan inte vara bra.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Lena

Inläggav Lena » 2005-12-27 12:19

Jag tycker en semla är godare om man har mer grädde :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-27 12:22

Hetsporren skrev:
Haakan_W skrev:alltså om du väl ska skaffa sub är det nog lika att köpa minimum på 2st 12".. känns som om det inte ger så mycket annars... speciellt eftersom dom du funderar på knappt går djupare i frekvens än dina stativare?

Men de behöver ju då inte matas med signaler över 80 Hz och
lär då låta ännu bättre än om de används som "fullregister"?

mja du verkar inte va diy-biten å då är det svårt med subbar....bra subbor kostar pengar (precis som i verkliga livet :wink: )

om du orkar bygga så är en eller 2 nht 1259 det mest privärda....plus ett enklare steg som zachry nånting 250 ...

Nästa

Återgå till Köpråd