Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om du kan tänka dig att gå upp till runt 5000 för receivern så är väl Denon AVR 2105 aktuell för en jämförelse. Man kan nog inte säga att NAD-en är mycket kraftigare än den i alla fall.
Det betyder inte per automatik at NAD-ens slutsteg är bättre.hali skrev:Jag skulle föreslå att du köper 1905 och en inte allt för dyr DVD nu och sparar ett tag till och köper till en slutsteg till 1905an. Bättre ljud för pengarna där är nog svårt att hitta. 1905 är inte dålig, men dess svagaste punkt torde vara dess slutsteg.
paa skrev:Det betyder inte per automatik at NAD-ens slutsteg är bättre.hali skrev:Jag skulle föreslå att du köper 1905 och en inte allt för dyr DVD nu och sparar ett tag till och köper till en slutsteg till 1905an. Bättre ljud för pengarna där är nog svårt att hitta. 1905 är inte dålig, men dess svagaste punkt torde vara dess slutsteg.
hali skrev: Givetvis inte, jag skulle faktiskt gissa på att Denon är bättre.
Min poäng var att ett löst slutsteg för kanske 3-4000kr är många gånger bättre än de inbyggda steg som finns i surroundrecivers i den här klassen.
Av vilket man kan dra slutsatsen att om man prioriterar 2-kanalsljud så torde man köpa en lite enklare reciver men som har en mycket bra förstegsdel och senare köpa till ett löst slutsteg.
Ja det går bra att använda receivers som förförstärkare och ta ut signalerna till separat effektförstärkare. Jag anser dock, att för att man entydigt skall kunna beteckna en effektförstärkare som flera gånger bättre än Denons inbyggda slutsteg, så krävs att den även har mer än dubbelt så stor effekt.Henkeman skrev:hali skrev: Givetvis inte, jag skulle faktiskt gissa på att Denon är bättre.
Min poäng var att ett löst slutsteg för kanske 3-4000kr är många gånger bättre än de inbyggda steg som finns i surroundrecivers i den här klassen.
Av vilket man kan dra slutsatsen att om man prioriterar 2-kanalsljud så torde man köpa en lite enklare reciver men som har en mycket bra förstegsdel och senare köpa till ett löst slutsteg.
Ett slutsteg är alltså en effektförstärkare i separat burk (e.g. med egen strömförsörjning) om jag har förstått rätt? Kan man alltså koppla förbi slutsteget i receivern och bara använda försteget i den...? Eller hur gör man?
Henkeman skrev:Hörrni, vad är egentligen alla olika in- och utgångar på receivrar/förstärkare å dvd-/cd-spelare? Optiska, coaxala, komposit, s-video, habbahabba...
hali skrev: Vad gäller CD/DVD-spelare så har de ofta bättre digital-konvertrar (DAC) än en reciver så man bör använda de vanliga analoga anslutningarna, men t.ex. en digital-tv box brukar man vinna på att koppla via t.ex. optisk "toslink" kabel. Dock är det helt klart ett kul test att lyssna mellan de olika DAC'ar.
Henkeman skrev:hali skrev: Vad gäller CD/DVD-spelare så har de ofta bättre digital-konvertrar (DAC) än en reciver så man bör använda de vanliga analoga anslutningarna, men t.ex. en digital-tv box brukar man vinna på att koppla via t.ex. optisk "toslink" kabel. Dock är det helt klart ett kul test att lyssna mellan de olika DAC'ar.
Är det inte tvärt om så att receivrarnas D/A-omvandlare är bättre än spelarens (i alla fall i fallet billig dvd-spelare + receiver för ca. 5kkr..)? Det är det intrycket jag har fått av andra svar här i forumet i alla fall...
Henkeman skrev:Det här med begreppet "tungdrivna" högtalare nu igen då... Är det en grym effektförstärkare man ska ha för att kunna ge högtalarna tillräckligt med kraft (=ström) för att kunna driva dem? Har ni några bra tips på prisvärda effektförstärkare i 5000 kronors klassen??
Vad står förövrigt en hötalares känslighet (x dB) för, och vad betyder t.ex. två eller tre kanalshögtalare? (På mina Jamosar står det t.ex. "3-way bass reflex")
Henkeman skrev: men det blir nog en 1905:a iaf. Ljudkarakteristiken är väl densamma som i storebrorsan ungefär...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster