Henkeman skrev:Hörrni, vad är egentligen alla olika in- och utgångar på receivrar/förstärkare å dvd-/cd-spelare? Optiska, coaxala, komposit, s-video, habbahabba...

S-Video, komposit är olika typer av video in-/utgångar. Går oftast att plocka ut från SCART-kontakten på en apparat om den inte skulle ha den specifika utgången.
Optiska och coaxiala (Toslink / SPDIF) är digital in-/utgångar. Om du vill koppla in en digital-tv box eller andra apparater som har digital-utgång för ljud. Vad gäller CD/DVD-spelare så har de ofta bättre digital-konvertrar (DAC) än en reciver så man bör använda de vanliga analoga anslutningarna, men t.ex. en digital-tv box brukar man vinna på att koppla via t.ex. optisk "toslink" kabel. Dock är det helt klart ett kul test att lyssna mellan de olika DAC'ar.
Man (jag?) brukar inte lägga större vikt vid antalet in och ut gånger och olika typer då man (jag?) inte brukar koppla in så mycket apparatur. Ett par analoga ingångar, en optisk och en coaxial digitalingång sen klarar man (jag?) sig.
Analog 5.1 ingång (också känd som EXT-IN på t.ex. Denon 1905) kan vara kul om man vill leka med SACD/DVD-A multikanal i framtiden.
Dock, att notera, om man vill kunna koppla in lösa slutsteg så är en PRE-OUT utgång ganska nödvändigt, kort och gott analoga utgångar för alla kanaler. Inte alla receivrar har detta, givetvis finns det på vårat skötebarn Denon AVR-1905. Mycket viktigt IMO.