Moderator: Redaktörer
Evil_Homer skrev:En reciver i mellansegmentet som inte känns mellan utan tvärtom, eller vad är det jag missar ?
Var lite inne på AVC-X4700H (21 998:-) men så släpptes AVC-X3800H (18 498:-)och så fick man en tankeställare
* Fyra individuella för LFE
* Audyssey MultEQ XT32 finns som väntat, men Dirac Live kommer som valbar uppgradering ,såklart för en extra slant.
* 9.4 klarar den själv, eller hänger man på ett slutsteg så 11.4.
* Adresserbara slutsteg.
* Dolby Atmos, inklusive Height Virtualization, Auro-3D, DTS:X/Virtual:X samt IMAX Enhanced
* 6 x HDMI 2.1 med HDCP2.3, 8K/60, 4K/120, Dolby Vision, HDR 10+, Dynamic HDR, HLG, eARC, CEC, ALLM, QFT, VRR
* 3 x HDMI-utgångar (inkl. 2 x 8K)
* 1080p-användargränssnitt med konfigureringsguide, vilket ser ut som en fröjd för ögat om man jämför med allt annat jag sett![ YouTube ]
steveo1234 skrev:Ser bra ut.
Men, tyvärr begränsad till 11 kanaler vilket känns lite för lite. Egentligen är det bara Dirac som erbjuds utöver vad flera år "gamla" Atmos-receivrar erbjuder, typ, Marantz 7010.
Johan_Lindroos skrev:
Jämfört med den större modellen så brukar den billigare inte ha:
* Auro 3D
* Den större displayen som den större modellen har. Då ser man både valt surroundlyssningsläge och vald ingång samtidigt.
* Frontlucka med fler knappar under (som man ändå aldrig trycker på).
* Den mindre modellen brukar ha lite mindre uteffekt.
Kul och bra att Dirac är på ingång hos Denon. Intressant med fyra stycken utgångar för bashögtalare, det skulle kunna vara det som Dirac har nämnt för flera år sedan men som inte verkade dyka upp förrän nu kanske; att med flera bashögtalare kunna generera jämnare ljudfält i rummet i basregistret. Inget speciellt nytt för oss som redan hållit på med sådant sedan tjugofem år tillbaka, men bra att det kommer i en kommersiell applikation.
Evil_Homer skrev:steveo1234 skrev:Ser bra ut.
Men, tyvärr begränsad till 11 kanaler vilket känns lite för lite. Egentligen är det bara Dirac som erbjuds utöver vad flera år "gamla" Atmos-receivrar erbjuder, typ, Marantz 7010.
Mer än 11 kanaler kommer bli svettigt för min del, eller rättare sagt 7.4 kommer bli tight redan nu.
Att slippa ytterligare en låda i bänken och få möjligheten att köra Dirac och dessutom kunna växla mellan Audyssey MultEQ XT32 och Dirac direkt på fjärren var riktigt trevligt enligt mig.
steveo1234 skrev:
snip ...
Tja, då är det en god lösning antar jag. Men, varför inte Onkyo TX-RZ50 istllet? Borde vara billigare och erbjuda samma funktionalitet.
Finns det någon praktiskt nytta av Auro? Har inte sett någon film/koncert på det formatet alls och nu har det gått i kk?
EDIT: Verkar inte som att Onkyon säljs i EU. Skumt.
Adhoc skrev:Jag skulle tro att Denon AVC X3800H uppfyller dina önskemål helt OK. Men, du hade väl flyttat? Hur stort är nuvarande rum inklusive takhöjd + hur kommer du sitta i förhållande till duk / TV? Detta spelar ju roll för hur många tak-/höjdhögtalare som är lämpliga placeringsmässigt och även hur du kan vinkla dom mot MLP.
Funkar det bra att installera högtalare med vinklande stativ (i längs- och breddriktning) i taket utan att du slår i skallen när du snubblar omkring där med fulölen och popcorn-skål i näven?Om inte, så kan Auro-placering högt på sido- och kortväggar vara alternativ till Atmos-placeringar. Eller, lägga möda på att hitta höjdhögtalare som bygger lite i höjdled.
För Atmos-vinklar och placering av högtalare skulle jag gå på: https://dolby.my.salesforce.com/sfc/p/# ... bVSl4LrbUQ Denna version är för studios som mixar Atmos och har mycket mera ingående rekommendationer än placeringsguider som visas i manualer för AVR-receivers, där det lätt kan bli missuppfattningar från bilder.
Notera att för vinklar och separation mellan högtalarlagren, är det avståndet mellan högtalarelement i ca öronhöjd och upp till mellanregister/diskant på den takmonterade högtalaren som gäller för vinkelberäkningar. (Inte mellan öronhöjdshögtalare och upp till själva taket.)
steveo1234 skrev:
Tja, då är det en god lösning antar jag. Men, varför inte Onkyo TX-RZ50 istllet? Borde vara billigare och erbjuda samma funktionalitet.
För egen del vill jag ha minst 13 kanaler och DTS X Pro också...
Finns det någon praktiskt nytta av Auro? Har inte sett någon film/koncert på det formatet alls och nu har det gått i kk?
EDIT: Verkar inte som att Onkyon säljs i EU. Skumt.
Evil_Homer skrev:Inte kollat "vilken förstärkare som gäller nu " på bra länge, men har inte ens sökt på Onkyo då jag har för mig att dom skulle lägga ner/lagt ner/uppköpta, något åt det hållet.
Adhoc skrev:Den låga takhöjden på 192 cm gör en bra Atmos-installation omöjlig eller i all fall jäkligt svår att få till med rekommenderade vinklar och separation mellan burkarna. Du behöver sitta väldigt lågt över golv + att takhögtalarna behöver flyttas in mot mitten av rummet.
Adhoc skrev:Det borde funka ganska OK enligt riktlinjerna i Dolby-papperet men det beror ju på ... Kolla in Dolby-papperet och skissa lite på din lyssningshöjd + hur högt över örat sidosurrounderna sitter (5 grader högre (?) så att person vid sidan om inte kan skymma sidosurrounden) + hur högt över huvudet centrum mellan diskant och bas hamnar på en takmonterad invinklad högtalare. Om sidosurrounderna sitter 5 grader över huvudet återstår 180 - 2x5 = 170 graders ljudbubbla tvärs rummet att dela upp i någorlunda lika tårtbitar. Takhögtalarna kommer då förskjutas in från sidoväggarna mot centrum på rummet.
Belker skrev:Är den lik denna? https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/denon-avr-x3800h-review.38574/
Varför har alla biostärkare så mediokra prestanda? Ok, det är mycket som ska få plats, men de är inte billiga och volymerna är säkert relativt stora. Det verkar faktiskt inte hjälpa att gå upp flera snäpp i prisklass.
music4ever skrev:Adhoc skrev:Det borde funka ganska OK enligt riktlinjerna i Dolby-papperet men det beror ju på ... Kolla in Dolby-papperet och skissa lite på din lyssningshöjd + hur högt över örat sidosurrounderna sitter (5 grader högre (?) så att person vid sidan om inte kan skymma sidosurrounden) + hur högt över huvudet centrum mellan diskant och bas hamnar på en takmonterad invinklad högtalare. Om sidosurrounderna sitter 5 grader över huvudet återstår 180 - 2x5 = 170 graders ljudbubbla tvärs rummet att dela upp i någorlunda lika tårtbitar. Takhögtalarna kommer då förskjutas in från sidoväggarna mot centrum på rummet.
Jag har 8 st Ino A2 och de närmast mig på sidan (inte bakhögtalarna) sitter på ca 190 cm höjd.
Skulle det bli något atmos så blir det Öhmans infällda surroundhögtalare i taket. Men frågan är om det är värt krånglet då mer än hälften av de filmer jag ser har inget surroundljud och kanske 20% har atmos från grunden (de kanske har vanligt 5.1 istället eller dyl).
genstruktur skrev:https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x3800h-hemmabioreceiver/denavcx3800hbk/
https://www.avforums.com/reviews/denon- ... iew.20306/
https://www.whathifi.com/reviews/denon-avc-x3800h
https://www.soundandvision.com/content/ ... ver-review
Någon som köpt denna receiver och har något att delas med sig om den? Får för mig ibland att jag skulle ha något att vinna på att byta till en nyare än min Onkyo TX-NR838, som jag är väldigt nöjd med. Lite osäker på vad bara
steveo1234 skrev:genstruktur skrev:https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x3800h-hemmabioreceiver/denavcx3800hbk/
Någon som köpt denna receiver och har något att delas med sig om den? Får för mig ibland att jag skulle ha något att vinna på att byta till en nyare än min Onkyo TX-NR838, som jag är väldigt nöjd med. Lite osäker på vad bara
Visst. Jag har en sen några veckor tillbaka. Den är bra. Dvs, den funkar som den ska. Dirac är toppen. Produkten i sig känns lite budget och plastig om du är känslig för sånt.
genstruktur skrev:steveo1234 skrev:genstruktur skrev:https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x3800h-hemmabioreceiver/denavcx3800hbk/
Visst. Jag har en sen några veckor tillbaka. Den är bra. Dvs, den funkar som den ska. Dirac är toppen. Produkten i sig känns lite budget och plastig om du är känslig för sånt.
Najs! Du köpte till Dirac alltså, vad fick du betala? Att den känns lite plastig är inte hela världen, jag använder ytterst sällan receivern för hand. Blir mest genom Nvidian shiled fjärr jag sätter på/av och justerar volym. Spelar jag musik styr jag via telefon eller fjärrkontroll.
Kör du några externa slusteg till, inga problem där att styra ut slusteg fullt ut? Vissa receivers går ju in i protect mode om man kör frontar som fullrange och sub NO och det är infra i signalen. Något du noterat angående det?
Den avgörande faktorn är ju ändå om jag har något ljudmässigt att vinna på att byta ut Onkyo tx-838 mot denna.
steveo1234 skrev:genstruktur skrev:steveo1234 skrev:
Najs! Du köpte till Dirac alltså, vad fick du betala? Att den känns lite plastig är inte hela världen, jag använder ytterst sällan receivern för hand. Blir mest genom Nvidian shiled fjärr jag sätter på/av och justerar volym. Spelar jag musik styr jag via telefon eller fjärrkontroll.
Kör du några externa slusteg till, inga problem där att styra ut slusteg fullt ut? Vissa receivers går ju in i protect mode om man kör frontar som fullrange och sub NO och det är infra i signalen. Något du noterat angående det?
Den avgörande faktorn är ju ändå om jag har något ljudmässigt att vinna på att byta ut Onkyo tx-838 mot denna.
Jag tror jag gav ca 15k och dirac kostade 3-4k till ungefär. Jag valde dirac full range för att kunna justera för diskanttappen pga duk. Jag kör 3 externa slutsteg till varav ett Emotiva för frontarna. Ingen aning om de styr ut fullt men det går att spela 2db över referensnivå när jag försökt mig på det. Däremot har jag aldrig testat att köra fullregister i frontarna så där kan jag inte hjälpa dig.
Ljudmässigt mot 838 är det antalgligen ingen större skillnad, såvida du inte kör dirac, då lär skillnaden vara stor.
HerrD skrev:Bra pris! Jag köpte min på HifiKlubben, tycker det är värt lite pengar att ha support lokalt om något händer.
genstruktur skrev:HerrD skrev:Bra pris! Jag köpte min på HifiKlubben, tycker det är värt lite pengar att ha support lokalt om något händer.
Ja det var bra pris, tack för tips!
JakGVT skrev:Köpte precis en på Hifi Fabrik i Tyskland för €929 + €30 i frakt. Har köpt av dem förut och aldrig haft problem. Reklamerade en annan förstärkare till dem för flera år sen utan kostnad och fick en ny utan snack.
radelius skrev:Jag har lite samma funderingar. Jag köpte appen till Audyssey för 200kr och den medger ganska stor frihet och resultatet hos mig är förvånansvärt bra. Kan dock inte låta bli att fundera på vad eller om Dirac gör det bättre?!
Prislappen är dock hög för Dirac tycker jag.
Michael skrev:Till X3800H så finns följande (hos http://www.dirac.com):
Room Correction Limited Bandwidth $259
Room Correction Full Bandwidth $349
Dirac Live Bass Control +$299
Room Correction Full Bandwidth + Bass Control $599
Vilken har du/ni tänkt att anskaffa?
JakGVT skrev:Nu har jag fått min och kopplat in den. Spontant låter det faktiskt rätt bra, bättre än min Onkyo TX-NR747 i stereo i alla fall när jag streamer med Tidal connect. Ska ta några dagar och ställa in den ordentligt och jämföra med min 2-kanals setup med Squeezebox Touch, MiniDSP flex balancerad, Fosi Audio ZA3 och se om det är bra nog.
It does not max out at 1.4V. It's more like a little higher than 4V according to specs(in the service manuals).
I measured my Denon avr, I got well over 4V before it ran out of gas, but never shutdow either. I also measured my Marantz AV8801 and it was able to go even higher. The 1.4V you referred to was just the point when SINAD would peak. So please help stop spreading the misconception.
JakGVT skrev:Har nu hunnit lyssna lite och kortfattat tycker jag att Denonen låter jättebra för film, men inte kommer tillräckligt nära en dedikerad 2-kanalare för musik.
Jag kommer vara nöjd med köpet, men är lite besviken att det inte låter bättre med musik eftersom jag hade hoppats kunna skippa att ha det separerat. Vet inte vad som är skillnaden, om det är DAC:en eller förstärkarna eller både och.
JakGVT skrev:Har ingen åsikt om hur Marantzen låter, men Cinema 60 motsvarar väl mer AVC-X2800H? X3800 matchar bra mot Cinema 50 med antal kanaler/slutsteg/HDMI-portar.
JakGVT skrev:Den har 4 separata subwoofer-utgångar som kan styras helt separat oberoende av varandra. Sedan beror det på om du har Audyssey i någon form eller Dirac Bass Control hur det fungerar. Men generellt så är det så att de försöker få en så bra frekvensgång som möjligt med alla subbar i basregistret.
JakGVT skrev:Kör man film så är LFE-spåret alltid mono, spelar man musik så hanteras Subbarna generellt som mono av både Audyssey och Dirac. Vet inte om Audyssey MultQ-X eller Dirac Bass Control kan dela upp subbarna i stereo eller inte eftersom jag inte har de licenserna, men det är väldigt få som kör subbar i stereo och jag killgissar att det skulle vara möjligt om programvaran stöder det. Direkt i förstärkaren kan man välja att köra 2 eller 3 subbar som "directional" och de spelar då tillsammans med vänster-, höger- och centerhögtalaren, står inget om det då är bara den kanalens bas eller monosspåret som spelas.
Johan_Lindroos skrev:Evil_Homer skrev:En reciver i mellansegmentet som inte känns mellan utan tvärtom, eller vad är det jag missar ?
Var lite inne på AVC-X4700H (21 998:-) men så släpptes AVC-X3800H (18 498:-)och så fick man en tankeställare
* Audyssey MultEQ XT32 finns som väntat, men Dirac Live kommer som valbar uppgradering ,såklart för en extra slant.
* Adresserbara slutsteg.
* Dolby Atmos, inklusive Height Virtualization, Auro-3D, DTS:X/Virtual:X samt IMAX Enhanced
* 6 x HDMI 2.1 med HDCP2.3, 8K/60, 4K/120, Dolby Vision, HDR 10+, Dynamic HDR, HLG, eARC, CEC, ALLM, QFT, VRR
* 1080p-användargränssnitt med konfigureringsguide, vilket ser ut som en fröjd för ögat om man jämför med allt annat jag sett![ YouTube ]
* Auro 3D
* Den större displayen som den större modellen har. Då ser man både valt surroundlyssningsläge och vald ingång samtidigt.
Kul och bra att Dirac är på ingång hos Denon. Intressant med fyra stycken utgångar för bashögtalare, det skulle kunna vara det som Dirac har nämnt för flera år sedan men som inte verkade dyka upp förrän nu kanske; att med flera bashögtalare kunna generera jämnare ljudfält i rummet i basregistret. Inget speciellt nytt för oss som redan hållit på med sådant sedan tjugofem år tillbaka, men bra att det kommer i en kommersiell applikation.
distad skrev:Johan_Lindroos skrev:Evil_Homer skrev:En reciver i mellansegmentet som inte känns mellan utan tvärtom, eller vad är det jag missar ?
* Adresserbara slutsteg.
* Auro 3D
Satt och läste på Klubben sida häromdagen och både Denon och Marantz har Dirac som möjlighet ifrån 17-tusen maskinen tror jag det var. Och det var glädjande att se att det nu kommer på Hemmabiomaskinerna.
Halbermensch skrev:Former Sound United Business Could Be “Discontinued” Next Year After Falling Revenues, No Buyer and Losses Claims New Director
https://www.channelnews.com.au/former-s ... -director/
Inte bra
Jag tror jag gav ca 15k och dirac kostade 3-4k till ungefär. Jag valde dirac full range för att kunna justera för diskanttappen pga duk. Jag kör 3 externa slutsteg till varav ett Emotiva för frontarna. Ingen aning om de styr ut fullt men det går att spela 2db över referensnivå när jag försökt mig på det. Däremot har jag aldrig testat att köra fullregister i frontarna så där kan jag inte hjälpa dig.
Ljudmässigt mot 838 är det antalgligen ingen större skillnad, såvida du inte kör dirac, då lär skillnaden vara stor.
genstruktur skrev:steveo1234 skrev:genstruktur skrev:
Någon som testat detta eller kan tänka sig att prova? Dvs spela starkt, sub no, frontar fullrange och film med mycket infra?
Någon av dessa filmer tex
Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge
viewtopic.php?f=9&t=58348
Beakungen skrev:genstruktur skrev:steveo1234 skrev:
Någon som testat detta eller kan tänka sig att prova? Dvs spela starkt, sub no, frontar fullrange och film med mycket infra?
Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge
Kan absolut tänka mig testa. Men tänker hur menar du frontar fullrange å spela starkt? Tänker då bottnar väll högtalarna?
Tänker du med dem inbyggda stegen eller externa steg?
Kör idag enbart Denonen för att driva bakkanaler center och atmos. Sen externa steg till frontar å subb då. Sen kör jag enbart min till film. Var inte så imponerad av att köra den som försteg till musik faktiskt. Där var mitt nuvarande försteg bättre
genstruktur skrev:Beakungen skrev:genstruktur skrev:
Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge
Kan absolut tänka mig testa. Men tänker hur menar du frontar fullrange å spela starkt? Tänker då bottnar väll högtalarna?
Tänker du med dem inbyggda stegen eller externa steg?
Kör idag enbart Denonen för att driva bakkanaler center och atmos. Sen externa steg till frontar å subb då. Sen kör jag enbart min till film. Var inte så imponerad av att köra den som försteg till musik faktiskt. Där var mitt nuvarande försteg bättre
Hej!Tack
![]()
Jag var kanske otydlig.
Jag menade att ställa receivern på subwoofer No, frontar fullrange, köra slutsteg på frontarna och spela film med mycket infra. Jag har ägt några receivers som då har stängt av sig vid ref. minus 5-12. Det har heller inte spelat någon roll om det varit några frontar inkopplade, så de kan du koppla ur för testet för att inte skada dem
Min nuvarande Onkyo TX838 uppvisar inte detta beteende vilket är väldigt skönt!
radelius skrev:Jag var in på HifiKlubben och jämförde 3800 mot 4800. Det var en enorm skillnad i ljudkvalitet, vi spelade endast tvåkanals musik. Jag ifrågasatte om det var några inställningar som var fel men även i Pure Direct var skillnaden på tok för stor! Säljaren var också konfunderad.
Jag fick slanta upp lite mer till en 4800h som verkligen låter och fungerar bra. Den app för Audyssey som kan köpas för 200kr är helt oumbärlig! Då kan man ställa in önskad rumskurva mm.
genstruktur skrev:radelius skrev:Jag var in på HifiKlubben och jämförde 3800 mot 4800. Det var en enorm skillnad i ljudkvalitet, vi spelade endast tvåkanals musik. Jag ifrågasatte om det var några inställningar som var fel men även i Pure Direct var skillnaden på tok för stor! Säljaren var också konfunderad.
Jag fick slanta upp lite mer till en 4800h som verkligen låter och fungerar bra. Den app för Audyssey som kan köpas för 200kr är helt oumbärlig! Då kan man ställa in önskad rumskurva mm.
Är det någon idé att köpa Audussey appen eller är det bättre att spara pengarna till Dirac om man vill ha rumskorrigering? Jag har inte gjort några mätningar alls än utan bara ställt in allt manuellt. Lite osäker på om jag verkligen kommer använda någon rumskorrigering.
Belker skrev:genstruktur skrev:radelius skrev:Jag var in på HifiKlubben och jämförde 3800 mot 4800. Det var en enorm skillnad i ljudkvalitet, vi spelade endast tvåkanals musik. Jag ifrågasatte om det var några inställningar som var fel men även i Pure Direct var skillnaden på tok för stor! Säljaren var också konfunderad.
Är det någon idé att köpa Audussey appen eller är det bättre att spara pengarna till Dirac om man vill ha rumskorrigering? Jag har inte gjort några mätningar alls än utan bara ställt in allt manuellt. Lite osäker på om jag verkligen kommer använda någon rumskorrigering.
Jag tycker den är värd pengarna. Den behövs också om man vill gå all in med Audyssey One https://brnkr.github.io/audyssey_one/ Jag har inte testat det än pga att jag inte byggt alla högtalare än, men om det håller vad det lovar behöver man knappast Dirac. Man får ju full kontroll över alla inställningar och korrigeringar med REW.
genstruktur skrev:Belker skrev:genstruktur skrev:
Jag tycker den är värd pengarna. Den behövs också om man vill gå all in med Audyssey One https://brnkr.github.io/audyssey_one/ Jag har inte testat det än pga att jag inte byggt alla högtalare än, men om det håller vad det lovar behöver man knappast Dirac. Man får ju full kontroll över alla inställningar och korrigeringar med REW.
Tack!![]()
Det kände jag inte till. Gratis vad jag förstår och man behöver bara betala för audusseyappen, 200kr för att kunna köra? Umik -1 och dator har jag. Såg kanske ut som lite mer manuellt arbete än Dirac av vad jag kunde se vid en snabb titt.
goat76 skrev:genstruktur skrev:Belker skrev:Jag tycker den är värd pengarna. Den behövs också om man vill gå all in med Audyssey One https://brnkr.github.io/audyssey_one/ Jag har inte testat det än pga att jag inte byggt alla högtalare än, men om det håller vad det lovar behöver man knappast Dirac. Man får ju full kontroll över alla inställningar och korrigeringar med REW.
Tack!![]()
Det kände jag inte till. Gratis vad jag förstår och man behöver bara betala för audusseyappen, 200kr för att kunna köra? Umik -1 och dator har jag. Såg kanske ut som lite mer manuellt arbete än Dirac av vad jag kunde se vid en snabb titt.
Jag har testat köra Audyssey i min Marantz Cinema 50, men precis som med alla tidigare gånger jag testat automatisk rumskorrigering så tycker jag ljudet blir sämre med än helt utan.
Om det som Belker säger går att med Audyssey appen använda EQ-inställningarna från REW, och ifall man har full manuell kontroll att styra över alla värden så borde det bli klart bättre.
Large skrev:Jag verkar inte minnas fel: https://github.com/ObsessiveCompulsiveA ... e/issues/7
Det beskrivs dock en väg runt problemet, vilket jag inte tror att det gjorde när jag testade förra gången. Det måste testas vid tillfälle.
genstruktur skrev:Large skrev:Jag verkar inte minnas fel: https://github.com/ObsessiveCompulsiveA ... e/issues/7
Det beskrivs dock en väg runt problemet, vilket jag inte tror att det gjorde när jag testade förra gången. Det måste testas vid tillfälle.
Känns som helt klart mer handpåläggning än Dirac. Speciellt utan sub om man nu får det att fungera. Får se om andan faller på.
Angående receivern då. Rätt oväntat, tycker jag, att bildkvaliteten blivit bättre från min projektor med Denon inkopplad. Körde ändå Onkyon i passthrough i bildinställningarna och den skall då endast skicka bilden vidare opåverkad. Skumt men kul! Uppskalning är avaktiverad i Denon.
goat76 skrev:genstruktur skrev:Large skrev:Jag verkar inte minnas fel: https://github.com/ObsessiveCompulsiveA ... e/issues/7
Känns som helt klart mer handpåläggning än Dirac. Speciellt utan sub om man nu får det att fungera. Får se om andan faller på.
Angående receivern då. Rätt oväntat, tycker jag, att bildkvaliteten blivit bättre från min projektor med Denon inkopplad. Körde ändå Onkyon i passthrough i bildinställningarna och den skall då endast skicka bilden vidare opåverkad. Skumt men kul! Uppskalning är avaktiverad i Denon.
Jag tycker också att det blev något bättre blidkvalitet efter bytet från min lilla Marantz NR1609 till Marantz Cinema 50, men jag fick dock problem med att skärmen svartnade då och dåvilket avhjälptes med att byta till 8k-kapabla HDMI-kablar, trots att min 4k TV och datorn är samma som innan. Cinema 50 verkar alltså vara lite känsligare beroende på vilka HDMI-kablar man använder.
Så ifall du får störningar med din Denon där bilden svartnar för kortare stunder så är det troligtvis nya kablar som gäller.
genstruktur skrev:goat76 skrev:genstruktur skrev:
Jag tycker också att det blev något bättre blidkvalitet efter bytet från min lilla Marantz NR1609 till Marantz Cinema 50, men jag fick dock problem med att skärmen svartnade då och dåvilket avhjälptes med att byta till 8k-kapabla HDMI-kablar, trots att min 4k TV och datorn är samma som innan. Cinema 50 verkar alltså vara lite känsligare beroende på vilka HDMI-kablar man använder.
Så ifall du får störningar med din Denon där bilden svartnar för kortare stunder så är det troligtvis nya kablar som gäller.
Bra tips!
Ett minus, är inte volymkontrollen på fjärrkontrollen lite känslig? Trycker man en gång snabbt går det ju bra men håller man inne någon sekund sticker det ju lätt iväg 10-15dB
goat76 skrev:genstruktur skrev:goat76 skrev:
Bra tips!
Ett minus, är inte volymkontrollen på fjärrkontrollen lite känslig? Trycker man en gång snabbt går det ju bra men håller man inne någon sekund sticker det ju lätt iväg 10-15dB
Jag har valt en uppstart-volymnivå i min Marantz som jag tycker är medel hög, så jag behöver aldrig hålla in volymknappen som du gör utan reglerar alltid upp eller ner stegvis från det läget med enskilda tryck. Men jag testade nyss och precis som du säger så är nog volymkontrollen lite väl rapp om man håller in knappen.
genstruktur skrev:Tack!
Jag fick lite tid att hårdtesta lite mer. Den verkar inte stänga av på filmer med infra om man kör utan sub. Gött!
Tycker att bildkvalitetslyftet är väldigt trevligt, känns som jag fick en uppgradering av projektorn på köpet.
Finns det några vinster med att köra Heos app för Spotify? Jag har bara kört Spotify connect och startat upp via Spotify appen i min mobil hittills.
dewpo skrev:Hur är appen till Denon´s receivrar? Kommer man åt alla funktioner och inställningar direkt i appen? Eller måste man använda sig av "onscreen" menyerna?
Frågar för att det är något som jag stör mig på i min receiver...
Kermit116 skrev:Halbermensch skrev:Former Sound United Business Could Be “Discontinued” Next Year After Falling Revenues, No Buyer and Losses Claims New Director
https://www.channelnews.com.au/former-s ... -director/
Inte bra
Jag tror inte vi behöver vara rädda för att Denon, Marantz, B&W eller andra varumärken/produkägare inom Sound United går över styr och upphör med sin verksamhet till följd av vad som skrivs i artikeln som länkas ovan.
"Discontinued operation" ska ur ett redovisnings- och finansiellt perspektiv ses som en markör att "den här verksamheten ska säljas och ska inte tas med i våra siffror när ni framöver vill få jämförbarhet".
Masimos informationsavdelning fick efter bl a den länkade artikeln rycka ut med en del "brandsläckning" vilket framgår av nedanstående länk:
https://www.strata-gee.com/masimo-respo ... nd-united/
Masimo är en företagsgrupp som framgångsrikt jobbat med sensorer inom medicinska applikationer. Grundaren och förre koncernchefen, Joe Kiani, fick under 2022 vad några skulle beskriva som en "knäpp" och, förförvärvade Sound United med de mest fantastiska idéer om synergier mellan verksamheterna. Därefter har det, m e m, pågått "krig" i Masimos ägarled vilket fick till följd att Kiani tvingades lämna sin post under 2024. Efterträdaren kan i mediakontakter som bl a resulterade i den först länkade artikeln sannolikt ha uttryckt sig "inte tillräckligt klart" vilket gav upphov till brandkårsutryckningarna.
Tvärtom så TROR jag att Sound United kanske kan hoppas på ett bättre liv efter detta om Masimo lyckas hitta en köpare som bättre förstår vad det innebär att utveckla, tillverka och sälja hifiprylar.
I-or skrev:...ett uppköp av Dirac säkerligen vara mer än välkommet, då bolaget uppvisar mycket stora ackumulerade förluster: https://www.allabolag.se/bokslut/dirac- ... XDL7I5YE3M
...
genstruktur skrev:Försökte låsa volymen på +5 men det högsta var 0, sen off. Är ju rätt långt till +18 vilket är max på volymen. Det var lite kasst tyckte jag.
Jag har ju nu möjlighet att köra 4 separata kanaler för Atmos, med Denon. Onkyo hade bara 2 kanaler möjliga. Är det bättre att köra 4 tror ni? (Jo jag skall prova själv också)
genstruktur skrev:Försökte låsa volymen på +5 men det högsta var 0, sen off. Är ju rätt långt till +18 vilket är max på volymen. Det var lite kasst tyckte jag.
Jag har ju nu möjlighet att köra 4 separata kanaler för Atmos, med Denon. Onkyo hade bara 2 kanaler möjliga. Är det bättre att köra 4 tror ni? (Jo jag skall prova själv också)
steveo1234 skrev:genstruktur skrev:Försökte låsa volymen på +5 men det högsta var 0, sen off. Är ju rätt långt till +18 vilket är max på volymen. Det var lite kasst tyckte jag.
Jag har låst volymen till +3db, så, det går.
Jag drar också tillbaka min rekommendation av appen. Sen förra uppdateringen av antingen receivern eller appen så är den så satans seg. Tar typ 10 sekunder att ändra volym och då hackar det så illa att jag blir osäker på om volymen kommer att ändras eller inte... suck
genstruktur skrev:steveo1234 skrev:genstruktur skrev:Försökte låsa volymen på +5 men det högsta var 0, sen off. Är ju rätt långt till +18 vilket är max på volymen. Det var lite kasst tyckte jag.
Jag drar också tillbaka min rekommendation av appen. Sen förra uppdateringen av antingen receivern eller appen så är den så satans seg. Tar typ 10 sekunder att ändra volym och då hackar det så illa att jag blir osäker på om volymen kommer att ändras eller inte... suck
Det var ju märkligt, tyckte inte jag fick något alternativ över 0, bara off. Appen tycker jag inte heller är så bra men brukar trycka på web interface och det tycker jag fungerar bättre för installation. Annars använder jag fjärrkontrollen eller fjärrkontrollen på min Nvidia Shield för att ändra volym.
genstruktur skrev:Jag tycker det är en för jäkla bra receiver. Lätt att ställa in via web interface med. Hittar väldigt lite att klaga på faktiskt. Riktigt välljudande. Har inte provat Audyssey än. Skönt att få trigger out zon 1 också. Min Onkyo hade bara för zon 2.
goat76 skrev:genstruktur skrev:Jag tycker det är en för jäkla bra receiver. Lätt att ställa in via web interface med. Hittar väldigt lite att klaga på faktiskt. Riktigt välljudande. Har inte provat Audyssey än. Skönt att få trigger out zon 1 också. Min Onkyo hade bara för zon 2.
Jag är också fullständigt nöjd med min Marantz Cinema 50 som jag tror använder sig av samma menysystem som Denon, och är verkligen ett stort steg upp från mina tidigare Marantz receivers. Det är snyggt, lättöverskådligt och hyfsat rappt. Förutom det är ljudet riktigt bra och som tidigare nämnts tycker jag även att bildkvalitén fått sig en skjuts mot det bättre, vilket jag inte riktigt har fått klart för mig varför då jag förväntar mig att signalen ska vara passthrough utan någon som helst påverkan, och gissningsvis är det det nu vilket kanske inte var fallet med mina föregående receivers.
Det var ju märkligt, tyckte inte jag fick något alternativ över 0, bara off. Appen tycker jag inte heller är så bra men brukar trycka på web interface och det tycker jag fungerar bättre för installation. Annars använder jag fjärrkontrollen eller fjärrkontrollen på min Nvidia Shield för att ändra volym.
Om jag ansluter till web interface så får jag bara upp installationsinställningarna. Jag kan inte styra volymen därifrån, kan du det?
Fjärrkontrollen har jag inte packat upp än, jag vill verkligen kunna fortsätt att använda mobil för att styra volymen....
EDIT: Jag blev irriterad och började google och hittade faktiskt en lösning! Starta om receivern genom att hålla in on/off knappen i 5 sekunder. Receivern rebootar, är okontaktbar i någon minut men sen är appen lika snabb som tidigare!
genstruktur skrev:steveo1234 skrev:genstruktur skrev:
Om jag ansluter till web interface så får jag bara upp installationsinställningarna. Jag kan inte styra volymen därifrån, kan du det?
Fjärrkontrollen har jag inte packat upp än, jag vill verkligen kunna fortsätt att använda mobil för att styra volymen....
EDIT: Jag blev irriterad och började google och hittade faktiskt en lösning! Starta om receivern genom att hålla in on/off knappen i 5 sekunder. Receivern rebootar, är okontaktbar i någon minut men sen är appen lika snabb som tidigare!
Bra grävt!![]()
Osäker på om jag får upp volymen i web interface, återkommer!
Nattlorden skrev:Kan du stänga Audyssey? Blir det bra då?
Beakungen skrev:Nattlorden skrev:Kan du stänga Audyssey? Blir det bra då?
Provade nu att köra bypass på frontarna med Audyssey och det gjorde ingen skillnad.
Stängde även av dynamisk eq som av någon anledning var igång och då blev det helt klart bättre men det är fortfarande på tok för mkt bas. Nu går det åtminstone att härda ut.
Skitskumt är det!
Nattlorden skrev:Du får kanske kolla hur den routar .1-kanalen, så det inte står konstigt.
Nu menade jag inte bypass på frontarna, utan att stänga Audyssey helt, det borde väl gå att göra?
genstruktur skrev:Beakungen skrev:Nattlorden skrev:Kan du stänga Audyssey? Blir det bra då?
Provade nu att köra bypass på frontarna med Audyssey och det gjorde ingen skillnad.
Stängde även av dynamisk eq som av någon anledning var igång och då blev det helt klart bättre men det är fortfarande på tok för mkt bas. Nu går det åtminstone att härda ut.
Skitskumt är det!
Väljer man Audyssey slår den på allt sådant där tror jag. Dynamisk eq etc så kolla så att allt är avstängt förutom just Audyssey om du vill ha på det. Audyssey verkade höja dippar i frekvensgången rätt rejält, i alla fall om man skall tro vad kurvan visar i appen. Har inte kontrollmätt med REW eller liknande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster