Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Debut?
Sökte i min samling o hittade två album, det ena verkar räknas som en EP, det andra trodde jag var ett samlingsalbum betitlat ”Essential”, men tösen e ju inte lastgammal.
Belker skrev:hifikg skrev:Debut?
Sökte i min samling o hittade två album, det ena verkar räknas som en EP, det andra trodde jag var ett samlingsalbum betitlat ”Essential”, men tösen e ju inte lastgammal.
Ordmärkarkverulantfaktiskt.io förnekar sig aldrig... Ok, fullängdsalbum på stort bolag inte inspelat i brorsans sovrum.
goat76 skrev:Skumt att den ser ut så där, jag upplever inte albumet låtande speciellt starkt vilket brukar vara fallet när det ser ut så där och det är inte heller ansträngande på något sätt att vrida upp volymen.
De olika ljuden i låtarna måste vara tokpressade individuellt under mixning, eller är det den där aningen nya grejen med stems där mastrings-firman fått tillgång till alla de enskilda spåren i multi-kanal och tok-komprimerat dessa?
Upplever ni albumet svårlyssnat på starkare nivåer?
solhaga skrev:Albumet finns även på Bandcamp för streaming och flac (16/44) nedladdning.
Belker skrev:Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.
goat76 skrev:Belker skrev:Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.
Frågan kvarstår dock hur Eilish album hade blivit om de hade låtit bli att kapa dynamiken sådär.
Det man kan konstatera är att den har höjts över sin egentliga nivå antingen under mastring eller om de redan limiterat den på mixningens Master Track, inget av de två alternativen har något annat mål än att höja utnivån på bekostnad av dynamiken.
Om de hade som grundmål att skapa just detta limiterade ljud hade det enligt mig varit bättre om de då limiterat de enskilda kanalerna istället, och istället hållit både Master Track och Mastringen under klippnings-gränsen.
Det hade dock medfört att låtarna hade varit betydligt svagare men det hade vi alla kunnat lösa med ett enkelt vrid på förstärkarens volymkontroll.
Skivan låter bra, men hur bra hade den kunnat låta med full dynamik?
PekkaJohansson skrev:Nu har jag lyssnat vid tre tillfällen via Spotify, de första två gångerna hemma och i kväll genom annan högkvalitativ anläggning. Albumet låter i paritet med vad man kan misstänka av graferna, det vill säga inte roligt alls. En del idéer är intressanta men det blir snabbt trist med alla klippta och orena ljud oavsett om det är ett konstnärligt grepp eller inte. Som har påpekats är både enskilda spår och mixen uppenbart komprimerad. Sången är oren och beslöjad och basnivån överdriven. Albumets behållning är de första 40 sekunderna av spår 9, "My strange addiction", som är rimligt befriade från distorsion. Tänk om alla spår och ljud - inklusive sången - hade fått klinga fritt, rent och dynamiskt. Då hade jag velat spela starkt rakt igenom och dessutom återkomma till albumet. Nu blev det åtminstone för mig ytterligare en i raden av gäspningar på grund av alltför stor anpassning till rådande ljudideal. Något större avsteg från ljudnivåkriget är skivan inte och några välljudspoäng blir det inte - med viss reservation för att jag inte vet hur Spotify-versionen (och Youtube-versionen) förhåller sig till övriga utgåvor.
Med vänlig hälsning
Pekka
sprudel skrev:Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet.
sprudel skrev:PekkaJohansson skrev:Nu har jag lyssnat vid tre tillfällen via Spotify, de första två gångerna hemma och i kväll genom annan högkvalitativ anläggning. Albumet låter i paritet med vad man kan misstänka av graferna, det vill säga inte roligt alls. En del idéer är intressanta men det blir snabbt trist med alla klippta och orena ljud oavsett om det är ett konstnärligt grepp eller inte. Som har påpekats är både enskilda spår och mixen uppenbart komprimerad. Sången är oren och beslöjad och basnivån överdriven. Albumets behållning är de första 40 sekunderna av spår 9, "My strange addiction", som är rimligt befriade från distorsion. Tänk om alla spår och ljud - inklusive sången - hade fått klinga fritt, rent och dynamiskt. Då hade jag velat spela starkt rakt igenom och dessutom återkomma till albumet. Nu blev det åtminstone för mig ytterligare en i raden av gäspningar på grund av alltför stor anpassning till rådande ljudideal. Något större avsteg från ljudnivåkriget är skivan inte och några välljudspoäng blir det inte - med viss reservation för att jag inte vet hur Spotify-versionen (och Youtube-versionen) förhåller sig till övriga utgåvor.
Med vänlig hälsning
Pekka
Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet.
PekkaJohansson skrev:sprudel skrev:Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet.
Att lyssna på musik utan att lyssna på ljud är omöjligt även om några optimister här ibland hävdar att de lyckas med konststycket. I det här fallet sätter ljudkvaliteten käppar i hjulet för musiken som annars hade kommit bättre till sin rätt. Tidal hjälper inte vilket syns på graferna på förra sidan.
I tråden presenteras ett album som närapå den bästa produkten sedan skivat bröd. Det finns, som jag har påpekat tidigare, anledning att reagera när dåliga produktioner framställs som bra - detta alldeles oavsett musiken och vad vi tycker om den. Om Billie Eilish och hennes producenter gör något som är avsevärt mer högkvalitativt lovar jag att spetsa öronen. Till dess tänker jag ägna mig åt roligare saker, till exempel att fortsätta jaga ny och gammal musik som är både välljudande, spännande och bra. Så - vem är det som de facto håller i sargen?
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:sprudel skrev:PekkaJohansson skrev:Nu har jag lyssnat vid tre tillfällen via Spotify, de första två gångerna hemma och i kväll genom annan högkvalitativ anläggning. Albumet låter i paritet med vad man kan misstänka av graferna, det vill säga inte roligt alls. En del idéer är intressanta men det blir snabbt trist med alla klippta och orena ljud oavsett om det är ett konstnärligt grepp eller inte. Som har påpekats är både enskilda spår och mixen uppenbart komprimerad. Sången är oren och beslöjad och basnivån överdriven. Albumets behållning är de första 40 sekunderna av spår 9, "My strange addiction", som är rimligt befriade från distorsion. Tänk om alla spår och ljud - inklusive sången - hade fått klinga fritt, rent och dynamiskt. Då hade jag velat spela starkt rakt igenom och dessutom återkomma till albumet. Nu blev det åtminstone för mig ytterligare en i raden av gäspningar på grund av alltför stor anpassning till rådande ljudideal. Något större avsteg från ljudnivåkriget är skivan inte och några välljudspoäng blir det inte - med viss reservation för att jag inte vet hur Spotify-versionen (och Youtube-versionen) förhåller sig till övriga utgåvor.
Med vänlig hälsning
Pekka
Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet.
Säger samma person som tror sig höra skillnad på olika banankontakter.
Har inte lyssnat alls på albumet ifråga, men att döma av graferna ser det ungefär ut som vilken som helst samtida skräpproduktion.
Morello skrev:Nu har jag lyssnat lite på varje låt. Jättekonstig klangbalans, ordentligt komprimerat och orent överlag.
Lyssnade med Guru QM10 drivna av O&G RS2000.
Benny Carter från 1985 är rena audiofilvaxet i jämförelse.
sprudel skrev:OK då. Vila öronen med det här istället. Vackert, vackert.![]()
https://open.spotify.com/album/55XdhiY6 ... NSab65d09A
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nu har jag lyssnat lite på varje låt. Jättekonstig klangbalans, ordentligt komprimerat och orent överlag.
Lyssnade med Guru QM10 drivna av O&G RS2000.
Benny Carter från 1985 är rena audiofilvaxet i jämförelse.
Allt skall inte låta trevligt... viss musik vill skära i dig... glöm inte det...
Morello skrev:Det var så jag tolkade det.
Loudness war är ett okynne som skall stävjas snarare än att ursäktas med diverse argument tycker jag.
Men det är uppenbart att eländet börjar bli normen även i finrummen.
jockewe skrev:...
Värd så mycket bättre blir min tanke!
goat76 skrev:Morello skrev:Det var så jag tolkade det.
Loudness war är ett okynne som skall stävjas snarare än att ursäktas med diverse argument tycker jag.
Men det är uppenbart att eländet börjar bli normen även i finrummen.
Jag håller med om stävjandet. Det skulle vara intressant att få veta var det skett, vid mixning eller vid mastring, för numera är det väldigt vanligt att limitering sker redan vid mixning.
Någon som är sugen på att köra en loudness-mätning på hennes album?![]()
https://youlean.co/online-loudness-meter/
hcl skrev:jockewe skrev:...
Allt som oftast är det även min reflektion.
Conan skrev:hcl skrev:jockewe skrev:...
Allt som oftast är det även min reflektion.
Håller med som med så många album. Som om det fanns en "mastringskock" på krogen mellan köket och matgästen som kryddar all mat med grillkrydda och kokosmjölk för det är så det ska smaka...
bassman skrev:Jag spelade ett par låtar i v-rummet. Frugan frågade om nåt var trasigt i anläggningen
hifikg skrev:Conan skrev:Håller med som med så många album. Som om det fanns en "mastringskock" på krogen mellan köket och matgästen som kryddar all mat med grillkrydda och kokosmjölk för det är så det ska smaka...
Den liknelsen gillar jag
Frisk skrev:Dock kanske det har vänt nu, rippade precis senaste Sophie Zelmani-skivan som trillade ner i brevlådan i veckan. Börjat märka upp mina mappar med replay-gain, kanske främst pga. att min Yamaha WXC-50 inte har stöd för det och en skiva plötsligt kan låta MYCKET starkt om man råkar lägga in den fel i spellistan. Trenden ser ju ut att gå åt rätt håll. 0 motsvarar väl EBU R-128
Dock har ju samtliga skivor klarat sig från loudness war ganska bra.
goat76 skrev:Frisk skrev:Dock kanske det har vänt nu, rippade precis senaste Sophie Zelmani-skivan som trillade ner i brevlådan i veckan. Börjat märka upp mina mappar med replay-gain, kanske främst pga. att min Yamaha WXC-50 inte har stöd för det och en skiva plötsligt kan låta MYCKET starkt om man råkar lägga in den fel i spellistan. Trenden ser ju ut att gå åt rätt håll. 0 motsvarar väl EBU R-128
Dock har ju samtliga skivor klarat sig från loudness war ganska bra.
Frisk, vad är det för enheter de där siffrorna efter albumen visar?
Kan du göra en LUFS-mätning på det senaste albumet? Jag är övertygad om att de där siffrorna inte indikerar hur många dB under EBU R128 de ligger, skulle snarare gissa att den ligger 10 till 14 dB över.
https://youlean.co/online-loudness-meter/
Frisk skrev:Så, mätt nu, ser ut som den är inställd på -18LUFS istället för -21 enligt EBU R-128, så helt riktigt goat76, riktigt så bra är ju inte siffrorna!
Mätningarna ser i alla fall ut att vara nästan på pricken lika varandra.
Frisk skrev:Nu börjar det kanske bli lite off topic med en skiva från 85, Zelmanis var ju ändå en trend i rätt riktning och släpp 2019, jag tänker i alla fall på en skiva med flera låtar under 23 och hela albumet på 22.46 i snitt. Jag tycker det är bra med en standard som har en del headroom för de mest dynamiska produktionerna. Det är ytterst sällan jag har volymkontrollen i närheten av max.
Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/s ... n-mix-vara
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.
PekkaJohansson skrev:Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.
Såg en skylt på Johnny Cash-museet i Nashville där kidsen hade ägnat sig åt liknande historieförfalskning gällande cd och vinyl. Skandal! Påminner mig om att borde mejla dem och förklara sakernas tillstånd.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
Citat från artikeln:
Såg en skylt på Johnny Cash-museet i Nashville där kidsen hade ägnat sig åt liknande historieförfalskning gällande cd och vinyl. Skandal! Påminner mig om att borde mejla dem och förklara sakernas tillstånd.
Med vänlig hälsning
Pekka
Pekka, får jag lov att fråga var den påstådda historieförfalskningen ligger?
Menar du den lilla detaljen där de råkat skriva 80-talet och inte hållit sig till endast 90-talet och framåt?
Oavsett vilket så fick Loudness War sitt spinn tack vare CD;n för innan det så hade vinylformatet vissa volym-begränsningar som förhindrade "tokmastring". Loudness War startade tack vare att begränsningarna i princip suddades både p.g.a. CD-formatet men även tack vare den digitala inspelningstekniken som möjliggjorde att man med olika verktyg och rent visuellt hade benhård koll på var och hur man kunde överskrida noll-gränsen.
Om CD fortfarande var det ledande formatet hade vi troligtvis fortfarande inte sett ett möjligt slut på Loudness War, men det är fortfarande en lång bit att gå.
Det är faktiskt lite ironiskt att det är (för många audiofiler hatade) streamingtjänsterna som är närmast att lösa det hela med deras normalisering, ett verktyg som från deras vy säkert först och främst handlar om att det är "lite irriterande" att många album låter för starkt så att de inte passar in i de blandade låtlistorna.
Bieffekten är dock att vi kanske kan skönja ett slut på en lång mörk epok av sönderkomprimerad musik.
Morello skrev:Konstig slutsats - de som saknar krav på återgivningen hade naturligtvis inte haft synpunkter på om produktionen haft rimlig kvalitet.
Det är ganska uppenbart även här i kanalen att den som aldrig har hört riktiga fina produktioner i en högklassig anläggning helt enkelt inte vet hur det kan låta. Det saknas rimliga referenspunkter.
Morello skrev:Konstig slutsats - de som saknar krav på återgivningen hade naturligtvis inte haft synpunkter på om produktionen haft rimlig kvalitet.
Det är ganska uppenbart även här i kanalen att den som aldrig har hört riktiga fina produktioner i en högklassig anläggning helt enkelt inte vet hur det kan låta. Det saknas rimliga referenspunkter.
hifikg skrev:Han brukar normalt föredra Sven-Ingvars och Agnetha Fältskog före ABBA...
music4ever skrev:Om detta är "bra" ljudkvalité så kan man faktiskt fråga sig varför man lägger ner energi på ett hifi-forum? Hör man inte den enormt distande basen i låten Xanny så undrar jag vad det är för poäng med köpa dyra hifiprylar. Låten är helt olyssningsbar och kan jämföras med att se en film i P&S, 8e hands VHS kopia som man fört över med tidiga xvid codec och sen laddat upp på youtube.
Denna ljudkvalitén kan man tortera folk med och detta framhävs som "det har vänt nu".
goat76 skrev:music4ever skrev:Om detta är "bra" ljudkvalité så kan man faktiskt fråga sig varför man lägger ner energi på ett hifi-forum? Hör man inte den enormt distande basen i låten Xanny så undrar jag vad det är för poäng med köpa dyra hifiprylar. Låten är helt olyssningsbar och kan jämföras med att se en film i P&S, 8e hands VHS kopia som man fört över med tidiga xvid codec och sen laddat upp på youtube.
Denna ljudkvalitén kan man tortera folk med och detta framhävs som "det har vänt nu".
Meningen "det har vänt nu" får en helt annan betydelse än meningen "Har det vänt nu?" Varför vrider du det så?
Trådskaparen frågar oss om det har vänt nu, det betyder väl inte att det är fulländat bra.
Om man har vänt hemmåt med en båt så betyder det inte att man har kommit hem till hamnen, det betyder bara att man har vänt hemmåt med båten, om man till en början åkt runt halva jorden så är det väldigt långt hem.![]()
Den här skivan har inte vänt någonstans då man ser mätningarna men på något vis låter den lite bättre än annat med liknande mätningar, jag misstänker att rätt så mycket komprimering och limtering har skett i vid mixning, sen har det ju uppenbarligen limiterats en hel del vid mastring också.
Den enormt distade basen är ju helt uppenbart ett konstnärligt uttryck och inget som blivit så p.g.a. limitering för ljudnivå-vinst, det hör du väl?
music4ever skrev:Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra?![]()
Olyssningsbar mög är vad det är.
goat76 skrev:music4ever skrev:Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra?![]()
En rejält distande gitarr är en medveten vald effekt för att få fram ett visst sound.
I Billie Eilish låt har de gjort ett lika medvetet val att lägga på en rejäl distad effekt på det digitala basljudet för att få fram ett visst sound. Den enda skillnaden är att du rent subjektivt inte gillar effekten, och det är såklart helt ok att du tycker så men det är inte ett fel p.g.a. komprimering eller limitering för att vinna starkare ljudnivå.
Musiker måste väl få skapa de ljud de vill, men som med allt annat så kommer inte alla i hela världen tycka om det men det bör inte musikerna bry sig om så länge de själva gillar det.
music4ever skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra?![]()
En rejält distande gitarr är en medveten vald effekt för att få fram ett visst sound.
I Billie Eilish låt har de gjort ett lika medvetet val att lägga på en rejäl distad effekt på det digitala basljudet för att få fram ett visst sound. Den enda skillnaden är att du rent subjektivt inte gillar effekten, och det är såklart helt ok att du tycker så men det är inte ett fel p.g.a. komprimering eller limitering för att vinna starkare ljudnivå.
Musiker måste väl få skapa de ljud de vill, men som med allt annat så kommer inte alla i hela världen tycka om det men det bör inte musikerna bry sig om så länge de själva gillar det.
Tror det är okunskap bland dessa artister. Bedrövligt är vad det är och jag vägrar lyssna på det.
Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?!
Morello skrev:Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?!
Varför raljerar du?
Skivan är ju bara en i raden av samtida skräproduktioner.
Morello skrev:Det låter hur som havet något alldeles gröndjävligt illa - medvetet eller ej.
goat76 skrev:Det är ju knappast så att hon har suttit och skapat musiken helt själv hemma på datorn, bränt ut den på CD och skickat iväg den för massproduktion.
Hon är snarare en av musikindustrins nya guldkalvar och har garanterat en hel stab av personer runt om sig inklusive kunniga studio-personer, så inte är det en slump eller ett misstag att det låter som det gör.
Att musiken inte är inriktad eller passar alla oss äldre är helt i linje med hur det alltid har varit, det är en ny generation som styr nu och de gillar det Billie Eilish gör.
Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?!
music4ever skrev:Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?!
Tror du, på allvar, att det finns speciellt många inom musikbranschen som har någon som helst koll på ljudkvalité?![]()
![]()
![]()
Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.
Belker skrev:Ska jag tolka det som att du fortfarande tror att basen i Xanny är distad av misstag? Du kanske ska lyssna igen, även om det gör ont.
Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.
Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.
Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på Deep Purple "machine head"(på tidigt CD-utgåva), som måste anses vara rena audiofilvaxet jämfört med Eilish, PJ Harbey och diverse annat samtida oljud.
Nattlorden skrev:Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.
tack, vissa saker är svårt att beskriva - det där var väldigt bra.
ottovonkopp skrev:Nattlorden skrev:Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.
Tänk om de som målade overkligt lämnade in sina verk för inramning och de som ramade in använde så dåligt och repigt plexiglas att ögonen tåras när man försöker se verket bakom.
Belker skrev:ottovonkopp skrev:Nattlorden skrev:
Tänk om de som målade overkligt lämnade in sina verk för inramning och de som ramade in använde så dåligt och repigt plexiglas att ögonen tåras när man försöker se verket bakom.
Fast nu vred du till det. Liknelsen gällde hur musiken låter, inte mastern. Det är inte mastringen som gör att Xanny låter som den gör, inte huvudsakligen iaf, det törs jag lova.
Belker skrev:Eilish said to MTV News of what she describes as "broken-sounding bass."
She added, "I just wanted it to sound the way that it feels to breathe in recycled breath. Recycled, poisonous breath, I may add. I just wanted it to feel miserable."
Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått.
Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.
music4ever skrev:Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.
Har inte missförstått ett dugg. Skivan har sämsta sortens skräpljud. Man kan ha "rått" och "distat" ljud utan att det låter orent och junk.
Conan skrev:Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?
Belker skrev:Eilish said to MTV News of what she describes as "broken-sounding bass."
She added, "I just wanted it to sound the way that it feels to breathe in recycled breath. Recycled, poisonous breath, I may add. I just wanted it to feel miserable."
Conan skrev:Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?
Conan skrev:Men kan det på riktigt vara så att vinylen på det albumet är extra "knastrig"? Låter ju helt rubbat - som att spela ett slippapper alltså?
goat76 skrev:Min dotter och jag har gjort en cover på låten "Bad Guy" med Billie Eilish.
Hon har sjungit och spelat piano och jag har spelat bas. Vi hade rätt kul när vi spelade in hand-klappningarna och finger-knäppningarna.
Våran version av låten är nog inget för er som gillar tillputsade och rena produktioner, den är mer punkig och rå och jag har med enkom låtit diverse bakgrundsbrus från mikrofon-upptagningarna ligga kvar just för att behålla råheten.
Original-låten är i stort sett helt "torr" vad gäller rumsljud medans våran har lite mer av den varan.
Ni får gärna komma med konstruktiv kritik både vad gäller våran tolkning av låten och hur den är inspelad/mixad. Man blir aningen hemmablind när man mixar, så det är t.o.m. lätt att missa stora fel då man koncentrerat lyssnar efter de små felen.
Totala sågningar är naturligtvis även de helt ok att framföra men tänk på att hon bara är en liten 11-åring, men ni får såklart även ha synpunkter på hennes sångprestation om ni vill framföra det.
I en jämförelse med original-låten med Billie Eilish så behöver man höja våran med ungefär 10 dB, då våran ligger på -17.46 LUFS och originalet ligger på -7.78 LUFS.
En sista bortförklaring. Låten är vad den är, en inspelning från vårat helt vanliga vardagsrum.
Varsågod, skratta gråt och slit lös erat hår.![]()
Här är den för nedladdning: https://www.dropbox.com/s/nclpy9tgpesjv ... .flac?dl=0
goat76 skrev:Min dotter och jag har gjort en cover på låten "Bad Guy" med Billie Eilish.
Hon har sjungit och spelat piano och jag har spelat bas. Vi hade rätt kul när vi spelade in hand-klappningarna och finger-knäppningarna.
Våran version av låten är nog inget för er som gillar tillputsade och rena produktioner, den är mer punkig och rå och jag har med enkom låtit diverse bakgrundsbrus från mikrofon-upptagningarna ligga kvar just för att behålla råheten.
Original-låten är i stort sett helt "torr" vad gäller rumsljud medans våran har lite mer av den varan.
Ni får gärna komma med konstruktiv kritik både vad gäller våran tolkning av låten och hur den är inspelad/mixad. Man blir aningen hemmablind när man mixar, så det är t.o.m. lätt att missa stora fel då man koncentrerat lyssnar efter de små felen.
Totala sågningar är naturligtvis även de helt ok att framföra men tänk på att hon bara är en liten 11-åring, men ni får såklart även ha synpunkter på hennes sångprestation om ni vill framföra det.
I en jämförelse med original-låten med Billie Eilish så behöver man höja våran med ungefär 10 dB, då våran ligger på -17.46 LUFS och originalet ligger på -7.78 LUFS.
En sista bortförklaring. Låten är vad den är, en inspelning från vårat helt vanliga vardagsrum.
Här är den för nedladdning: https://www.dropbox.com/s/nclpy9tgpesjv ... .flac?dl=0
Max_Headroom skrev:Jag hade laggt på mera trummor (typ congas) och kört med vocorder på några utvalda ställen.
Belker skrev:Grymt! Gör en video och lägg upp & casha in. Fast det kanske man inte får? Folk som gör bra covers brukar iaf bli klickraketer, särskilt om de är unga.
Frisk skrev:Snyggt jobbat goat76 med dotter! Jag laddade ner filen för längesedan men inte tagit mig tid att lyssna på ett tag. Jag gillar ljudbilden i låten!
petersteindl skrev:Det låter som ni hade jätteroligt.
sprudel skrev:Kul att du tycker så Tell![]()
En fundering, kan experimenterandet med basen få vissa anläggningar att löpa amok mer än andra. Tex trigga distorsionen ytterligare i mindre kapabla system?
Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\
goat76 skrev:Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\
När det är så uppenbart medvetet att basen låter som den låter så kan jag omöjligt påstå att det är ett fel.![]()
Om man har ett ljudsystem där det är svårt att avgöra om det gjorts medvetet eller ej så finns det en stor förbättringsmarginal i musikutrustning/lyssningsrum.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\
När det är så uppenbart medvetet att basen låter som den låter så kan jag omöjligt påstå att det är ett fel.![]()
Om man har ett ljudsystem där det är svårt att avgöra om det gjorts medvetet eller ej så finns det en stor förbättringsmarginal i musikutrustning/lyssningsrum.
Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.
Då förstår jag inte riktigt vad du menar att vi inte hör?
Utveckla gärna ditt resonemang, för just nu tycker jag inte det du säger ”make sense”.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:
Utveckla gärna ditt resonemang, för just nu tycker jag inte det du säger ”make sense”.
~40 sek in i den här t ex. Att folk som gillar hifi är okej med nåt som låter trasigt tycker jag verkar skumt. Ungefär som dom skulle tycka det är fine med musik som låter som en 64kbps mp3. Alltså visst, ni får såklart tycka det, men att ni samtidigt säger att ni höra "stora" skillnader på digitala apparater som det inte ska finnas en små skillnader på. Det är det som inte "makes sense" i min värld.
Tell skrev:Alltså förlåt men läser ni öht vad jag skriver? Tror jag skrivit minst tre gånger nu att ja det är fullt medvetet gjort så. Jag vet det, jag fattade det från första gången när jag hörde låten. Så, nu kan ni ju läsa om resten av det jag skrivit så kanske ni fattar vad jag menar.
Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\
Tell skrev:goat76: Du påstår i streamer-tråden att din Linn-streamer får bättre ljud efter vissa firmware-uppdateringar, och att det rent allmänt är skillnad i ljudkvalle mellan streamers trots att man bara kör digitalt ut.
juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
PekkaJohansson skrev:juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter bådar inte gott för musiklyssningshobbyns framtid.
Med vänlig hälsning
Pekka
jockewe skrev:Ni verkar ju tycka att det är roligt att gnabbas...
goat76 skrev:Har jag missat något?
goat76 skrev:Tycker också den låter bra och det känns som ett tydligt avstånd från Loudness War.
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Har jag missat något?
Ja, alldeles uppenbart. Vad sägs om:goat76 skrev:Tycker också den låter bra och det känns som ett tydligt avstånd från Loudness War.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Mitt tips är att du läser mitt inlägg igen - där det inte står ett ord om tokhyllning eller ljudligt mästerverk - och återkommer om du har något att tillägga i sakfrågan utifrån vad jag faktiskt skriver.
Vänligen
Pekka
PekkaJohansson skrev:juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter säger en del om hur hifi-hobbyn mår just nu.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Oj då, starka reaktioner - men inga sakargument. I stället hittas det på saker som jag inte har skrivit (goat76) och jag utpekas som "mossig" (juanth).
Faktum kvarstår att plattan har en rad egenskaper som gör att den inte fungerar som referensmaterial. Hur ska man kunna bedöma klanglig balans och renhet med en skiva som har en lång rad påförda sådana brister? Att det är ett medvetet konstnärligt val hjälper liksom inte - det vore lika illa om en kontrabas medvetet och av konstnärliga skäl vore 10 dB för stark i en jazzinspelning. Detsamma gäller för övrigt även det omvända med 80-talsproduktioner som i stället kan sakna 10 eller 15 dB nivå i basen.
Konsten står självklart fri men det måste också kritiken göra, till exempel kritik mot obalanserade och orena produktioner eller soundmässig likriktning. Att hifi-hobbyn har problem - med vinylens återkomst, hörlurslyssning och generellt låg kvalitet på ljudinspelningar de senaste 30 åren - är ingen nyhet. Och ja, just med tanke på den kunskap och entusiasm som finns på Faktiskt finns det skäl att även här ifrågasätta omfamnandet av produktioner som pekar bort från hifi-ideal om rent, dynamiskt, bredbandigt och balanserat ljud - oavsett om det handlar om studio- eller akustiska produktioner. Det borde framför allt inte vara kontroversiellt på ett forum som detta - och det ska läsas positivt.
Tar nu en paus från den här tråden och ägnar mig åt min skivsamling.
Med vänlig hälsning
Pekka
Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter säger en del om hur hifi-hobbyn mår just nu.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:Tell skrev:Alltså förlåt men läser ni öht vad jag skriver? Tror jag skrivit minst tre gånger nu att ja det är fullt medvetet gjort så. Jag vet det, jag fattade det från första gången när jag hörde låten. Så, nu kan ni ju läsa om resten av det jag skrivit så kanske ni fattar vad jag menar.
Läser du själv vad du själv skriver?
Du påstår att jag och sprudel omöjligt kan höra skillnader på olika firmware-uppdateringar då vi enligt dig inte hör att basen i Billie Eilish låt är distad.
Men det argumentet faller ju på det enkla faktum att både jag och sprudel faktiskt hör den uppenbara distade basen i hennes låtar.
Du har ju liksom slagit knut på dig själv här.![]()
goat76 skrev:(Förresten, har sprudel ens sagt någonting alls angående firmware-uppdateringar, det var väl jag och Harryup?)
goat76 skrev:Jag har aldrig kört digitalt ut från någon streamer i hela mitt liv och har därmed aldrig påstått att det är någon skillnad, du får helt enkelt vänta tills jag eventuellt testar detta i framtiden.
Ja, olika firmware-uppdateringar har låtit olika i min förra streamer från Linn, orsaken till det vet jag inte men skillnaden var tydlig.
Jag har hittills inte hört någon skillnad mellan firmware-uppdateringarna på min nuvarande Linn-streamer, jag har dock bara hunnit med två uppdateringar på den än så länge.
Med vänlig hälsning
Pekka
Tell skrev:goat76 skrev:Jag har aldrig kört digitalt ut från någon streamer i hela mitt liv och har därmed aldrig påstått att det är någon skillnad, du får helt enkelt vänta tills jag eventuellt testar detta i framtiden.
Ja, olika firmware-uppdateringar har låtit olika i min förra streamer från Linn, orsaken till det vet jag inte men skillnaden var tydlig.
Jag har hittills inte hört någon skillnad mellan firmware-uppdateringarna på min nuvarande Linn-streamer, jag har dock bara hunnit med två uppdateringar på den än så länge.
Vill minnas att du i tråden "kan streamingpselare låta olika?" att du är med i tåget om att dom kan göra det. Möjligt att jag minns fel.
Skulle förresten vara intressant om nån med möjlighet skulle rippa samma låt ifrån samma Linn-streamer men med dom firmwaresen som ska låta olika. För jag har ju svårt att tro på det, speciellt när tillverkaren själv påstår att skillnaden inte finns. Jag menar, om dom har möjlighet att gå ut med att en pryl låter ännu bättre än förr så gör dom ju väldigt gärna det.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Jag har aldrig kört digitalt ut från någon streamer i hela mitt liv och har därmed aldrig påstått att det är någon skillnad, du får helt enkelt vänta tills jag eventuellt testar detta i framtiden.
Vill minnas att du i tråden "kan streamingpselare låta olika?" att du är med i tåget om att dom kan göra det. Möjligt att jag minns fel.
Skulle förresten vara intressant om nån med möjlighet skulle rippa samma låt ifrån samma Linn-streamer men med dom firmwaresen som ska låta olika. För jag har ju svårt att tro på det, speciellt när tillverkaren själv påstår att skillnaden inte finns. Jag menar, om dom har möjlighet att gå ut med att en pryl låter ännu bättre än förr så gör dom ju väldigt gärna det.
Du minns fel.![]()
Saken är den att jag alltid försöker undvika att uttala mig om hur något borde vara utifrån en teori, då jag inte testat att jämföra streamers utan inbyggd DAC så lämnar jag hellre öppet för att det kan finnas en ljudlig skillnad, helst då andra forum-medlemmar som testat själv påstår sig höra tydliga skillnader.
Jag tror faktiskt Linn är fullt medvetna om ljudskillnaderna men att de helt enkelt inte vill stöta sig med de som inte har den senaste hårdvaran i deras streamers, största fokus ligger säkerligen på att anpassa mjukvaran till den senaste hårdvaran så att den i första hand ska prestera på topp.
Detta är alltså bara vad jag tror och jag lämnar helt öppet för vad det är som kan tänkas vara orsaken till ljudförändringarna, det inkluderar houseSound eller vad som helst för jag har absolut ingen aning.
Om vi ska diskutera detta mer får vi nog ta det i streamer-tråden tror jag.
goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Conan skrev:goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Vad är det man då vill testa med den skivan -- om det kommer mycket ljud ut från högtalarna?
goat76 skrev:Juanth har inte nämnt Billie Eilish skiva som något referensmaterial, han har inte heller påstått att den har någon klanglig balans eller besitter någon renhet. Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Varför skulle man inte kunna använda just detta album för att avgöra om en anläggning klarar av den typ av basig musik som återfinns på just detta album?
Ljud är ljud och om en viss anläggning inte klarar av vissa typer av ljud så visar anläggningen på brister oavsett om materialet anses ha klanglig balans och renhet.
Conan skrev:goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Vad är det man då vill testa med den skivan -- om det kommer mycket ljud ut från högtalarna?
sprudel skrev:Rubriken i SvD idag: Om du är över 30 fattar du inte Billie Eilish![]()
https://www.svd.se/om-du-ar-over-30-fat ... lie-eilish
Morello skrev:Jag hade sågat albumets ljudkvalitet när jag var 30, 20 och även 10.
Grabbar, ni behöver tvätta öronen med fina produktioner.
juanth skrev:Conan skrev:goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Iaf hos mig så hör jag en otrolig variationsrikedom i basregistret, lekfullt och spännande. Jag utvärderar ett par nyss byggda OA51.N och ska jämföra med nuvarande filter till ett med finspole i basen, det fungerar utmärkt med Billie Eilish och sedan lyssnas det på mycket annat men helt klart finns detta med i tankarna. Sen sitter jag inte och lyssnar på ljudet hela tiden, musiken är förstås främst.
På Sweetspotmässan bjöds det på test med olika versioner av OA51, bla då med enklare filter och lyxigare, där lät basen något tightare tyckte vad jag uppfattade som flertalet inkl mig.
Det är en fröjd att lyssna på distad bas a’la Eilish i ett par så lågdistande högtalare.
Om någon är nyfiken på att lyssna så är det bara att höra av sig.
Conan skrev:juanth skrev:Conan skrev:
Iaf hos mig så hör jag en otrolig variationsrikedom i basregistret, lekfullt och spännande. Jag utvärderar ett par nyss byggda OA51.N och ska jämföra med nuvarande filter till ett med finspole i basen, det fungerar utmärkt med Billie Eilish och sedan lyssnas det på mycket annat men helt klart finns detta med i tankarna. Sen sitter jag inte och lyssnar på ljudet hela tiden, musiken är förstås främst.
På Sweetspotmässan bjöds det på test med olika versioner av OA51, bla då med enklare filter och lyxigare, där lät basen något tightare tyckte vad jag uppfattade som flertalet inkl mig.
Det är en fröjd att lyssna på distad bas a’la Eilish i ett par så lågdistande högtalare.
Om någon är nyfiken på att lyssna så är det bara att höra av sig.
Med eller utan barnasinnet kvar tycker jag man då ska fundera över vad som gör en högtalare bra. Och eftersom diskussioner om ljud brukar kunna bli lite... ja... låsta... så tar vi och funderar över vad som gör en datormonitor bra? Är inte en riktigt bra datormonitor en som återger alla färger naturligt och med fullt omfång samt har tillräckligt med ljus och låg svärta som återger både det ljusa och det mörka på ett korrekt sätt? Inte heller ska den ha störande reflexer eller nåt annat som gör att bilden "störs" på nåt sätt. Ganska lätt att hålla med om detta,eller hur?
Hur ska då en bild vara för att testa om en datormonitor är bra eller dålig? En bra testbild helt enkelt? Kan det vara en bild på en julgran tagen med 10 år gamla mobilen i halvtaskigt ljus i ett dunkelt rum utan naturligt ljus? Framför julgranen sitter en hund som vi inte vet var det är för färg på pälsen på, men den ser något mörkbrun-gulgrön ut... Sen har nån också efterprocessat bilden på ett ökänt sätt men det verkar vara mer kontrast och färgerna tycks inte se helt naturliga ut, men vad vet vi därför vi har varken sett hunden eller julgranen i verkliga livet. Hursom så ser det inte ut som nåt vi sett "på riktigt". Är det en bra testbild? Hur ska den bilden nu återges för att vi ska tycka att den testade montorn är "bra"? Jättemycket färger? En massa ljus? Ska det se ut som nån hund vi sett på riktigt? Ska det se ut som på senaste julaftonen hemma i egna stugan?
Se kanske vart jag är på väg med plattan av Billie Eilish? Man kan tycka att det är bra eller dålig musik, och man kan tycka det är kul när det brummar på i basen, men nån bra testskiva kan det aldrig vara. Tycker jag...
ottovonkopp skrev:Blev nyfiken och lyssnade lite snabbt i hörlurarna. När den "distade" basen kommer in verkar det stöka till för övriga instrument, särskilt sången som gör att jag får lust att harkla mig.
Låter lite distat här och var på både sång o trummor så hade de offrat en 3-4 db för lite mer dynamik så hade det varit ok men nu är jag långt över 30 så....
goat76 skrev:ottovonkopp skrev:Blev nyfiken och lyssnade lite snabbt i hörlurarna. När den "distade" basen kommer in verkar det stöka till för övriga instrument, särskilt sången som gör att jag får lust att harkla mig.
Låter lite distat här och var på både sång o trummor så hade de offrat en 3-4 db för lite mer dynamik så hade det varit ok men nu är jag långt över 30 så....
Men nu blandar du ihop medvetet applicerad distortion som använts som ett "penseldrag" i det konstnärliga uttrycket med produktionsmässiga brister. Samma dist som fullt medvetet ligger på basspåret har lika fullt medvetet även lagts på sången.
Även om de hade offrat 20 dB i headroom för mer dynamik så hade disten på basen/sången ändå låtit likadant för de är effekter, inte "dunkat i taket"-dist, även om det naturligtvis även finns en liten gnutta av det också men det drunknar ändå i den medvetna distorionen då den är så pass rejäl.
ottovonkopp skrev:goat76 skrev:ottovonkopp skrev:Blev nyfiken och lyssnade lite snabbt i hörlurarna. När den "distade" basen kommer in verkar det stöka till för övriga instrument, särskilt sången som gör att jag får lust att harkla mig.
Men nu blandar du ihop medvetet applicerad distortion som använts som ett "penseldrag" i det konstnärliga uttrycket med produktionsmässiga brister. Samma dist som fullt medvetet ligger på basspåret har lika fullt medvetet även lagts på sången.
Även om de hade offrat 20 dB i headroom för mer dynamik så hade disten på basen/sången ändå låtit likadant för de är effekter, inte "dunkat i taket"-dist, även om det naturligtvis även finns en liten gnutta av det också men det drunknar ändå i den medvetna distorionen då den är så pass rejäl.
Nja, tycker nog att jag kan höra skillnaden på "medveten" pålagd dist och dist som tillkommit i efterhand på "fel" sätt tex genom överdriven dynamik-reducering (hur det nu går till).
EDIT: Ändrade dynamik-komprimering till dynamik-reducering för jag tycker det låter mer negativt.
Belker skrev:Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.
music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.
xeizo skrev:music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.
Det är väl inget skorrande, det är dist som är ditlagt med flit. Det ska låta så. Inget fel med det, det är ett musikaliskt val. Men inte min musiksmak alls, och det är odynamiskt, samma volym hela tiden men det är nog ett bra val för billiga smartphone lurar. Kommer aldrig att lyssna på igen efter att ha varit "tvungen" pga tråden
xeizo skrev:music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.
Det är väl inget skorrande, det är dist som är ditlagt med flit. Det ska låta så. Inget fel med det, det är ett musikaliskt val. Men inte min musiksmak alls, och det är odynamiskt, samma volym hela tiden men det är nog ett bra val för billiga smartphone lurar. Kommer aldrig att lyssna på igen efter att ha varit "tvungen" pga tråden
hifikg skrev:Billie har gjort succé under 2019, utmärkelserna haglar över tösen. Och hon räds inte för att göra sina hits annorlunda. Här finns både Bad Guy & Bury a Friend och en massa mer i avskalade, akustiska, publiknära liveversioner som inte går av för hackor. O här hänger även ljudet med bättre, tycker jag, med reservation för att jag bara lyssnat i hörlurar.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:
~40 sek in i den här t ex. Att folk som gillar hifi är okej med nåt som låter trasigt tycker jag verkar skumt. Ungefär som dom skulle tycka det är fine med musik som låter som en 64kbps mp3. Alltså visst, ni får såklart tycka det, men att ni samtidigt säger att ni höra "stora" skillnader på digitala apparater som det inte ska finnas en små skillnader på. Det är det som inte "makes sense" i min värld.[ YouTube ]
juanth skrev:Intressant @goat!
Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.
juanth skrev:@goat Jag kan jämföra Spotify och Tidal. Spotify med normalläget då kanske?
goat76 skrev:Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.
Det bästa vore väl om Spotify fick reda på att något är fel, så kanske de kan åtgärda det?
Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs?
https://www.dropbox.com/sh/gdq5rkoqner0 ... kdKNa?dl=0
goat76 skrev:Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs?
Jag är på jobbet och lyssnar på ett par halvbilliga slit och släng lurar men min nuvarande gissning är att C är rippad från CD? Ska testa hemma när jag har möjlighet för lyssning dagtid.
Det här materialet är inte det lättaste att avgöra kvalitet på eftersom det är ganska trasigt oavsett vilken version det är, det kan lika väl vara så att det är samma fil alltihop och att du kör en luring, du älskar ju placebo.
Men varför har du gjort enskilda filer för Spotifys olika normaliseringar, det ör ju knappast så att någon normaliserings-nivå kommer göra någon skillnad på Billie Eilish material eftersom även loud-läget på -14 LUFS är markant högre än denna låt som kanske ligger någonstans mellan -6 och -10 LUFS.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs?
Jag är på jobbet och lyssnar på ett par halvbilliga slit och släng lurar men min nuvarande gissning är att C är rippad från CD? Ska testa hemma när jag har möjlighet för lyssning dagtid.
Det här materialet är inte det lättaste att avgöra kvalitet på eftersom det är ganska trasigt oavsett vilken version det är, det kan lika väl vara så att det är samma fil alltihop och att du kör en luring, du älskar ju placebo.
Men varför har du gjort enskilda filer för Spotifys olika normaliseringar, det ör ju knappast så att någon normaliserings-nivå kommer göra någon skillnad på Billie Eilish material eftersom även loud-läget på -14 LUFS är markant högre än denna låt som kanske ligger någonstans mellan -6 och -10 LUFS.
Nä riktigt så lurig är jag inte, en av dom är la en CD-rip
Men ja det är nog lite overkill med alla olika normaliseringar, så tar väl bort den på loud iaf så ni har tre att välja bland. Borde vara enkelt för er ändå att plocka ut vilken som är flac med tanke på hur ni gärna klankar ner på att Spottan låter så platt o tråkigt
Tell skrev:Anledningen till att jag tog den här låten just nu var för att både du o andra verkade tro att "trasigheten" berodde på Spotify. Max_Headroom påstod tillomed att skilladen både synbar på vågformen och att det kunde höras. Då gjorde jag en rip o bad folk verifiera det, men det händer såklart inte.
Men visst har jag funderat på att göra en större jämförelse nångång men har inte orkat, o det här gick dessutom rätt snabbt o enkelt. Jag spelade låten i Spotify ja och spelade in med Audacity. CDn är en japansk utgåva av skivan från en tillförlitlig torrentsite.
Men ja, jag har hört andra säga det att det hörs skillnad över tid, o jag tycker det fortfarande är helt bakvänt konstigt att påstå nåt sånt. Hör man ingen skillnad vid en direkt A/B-lyssning så kan man omöjligt höra den skillnaden över tid. Does not compute. Folks minnen är inte alls så tillförlitliga som dom tror.
Vissa av dom här på forumet som kör på den är dessutom folk som jag inte ser som några som verkar ha direkt koll på ljud, utan bara är sånt som slänger pengar på dyra saker o tror att kunskapen på tekniken kommer på köpet. Jag känner igen den typen från många andra forum.
Sen är ju också grejen är ju att det inte finns nånting som stödjer det ni påstår då 320kbps OGG vorbis är i 99% av fallen transparent, och jag har inte sett något riktigt som motbevisar det heller. Att folk påstår sig att dom hör det räcker inte när dom inte ens kan komma med några teorier om varför det skulle vara så. "Det bara är så" håller inte. Har själv tidigare haft massor med mp3or och flacar och har aldrig hört nån skillnad på dom jämtemot Spotify. Eller klart det finns skillnad ibland när det varit olika masters och det är såklart också ett argument för att Tidal är bättre än Spotify. Men det kan också vara ett argument för tvärt om, alltså att Spotify är bättre än Tidal. Men antar att när folk hört en skillnad så har dom oavsett tyckt Tidal är bättre, enbart för att dom är biast för Tidal. Återigen lurad av ens hjärna
Men ontopic så var det du som hintade om att Billie Elish skulle låta trasigt pga Spotify. O det var det som var min poäng, att visa att så inte var fallet; flacen låter exakt lika trasigt. O alltså ja det är garanterat medvetet just pga att låten handlar om bensodiazepiner. Men det gör den inte mer lyssningsbar imo. Det är inte så kul att lyssna på musik o behöva fundera på om ens högtalare är trasiga
Tell skrev: Speciellt Max_Headroom verkade tycka det.
Alltså har du hört hur en trasig högtalare kan låta? Det låter ganska exakt likadant som Xanny gör i basen. Det låter alltså så illa att det inte kan vara nåt annat än medvetet, men oavsett så vid första lyssningen så börjar man nästan garantera fundera på om ens grejer är trasiga. Dock så ska det väl till hifi-intresserade för att ens dra kopplingen till att ens högtalare är sönder, är man istället en vanliga lyssnare så kommer man nog mer tycka det är en själv som låter lite trasig vilket är poängen med låten också.goat76 skrev:Jag har bara undrat om det möjligen kan vara den distortion som Ian Shepherd upptäckte i filen från Spotify som andra här har hört när de inte verkar tro att det är medvetet gjort på det viset, jag har personligen inte hört någon version som låtit trasigt på så vis att det inte skulle vara fullt medvetet.
Det blir aningen motsägelsefullt då du först säger att det är garanterat medvetet gjort, bara för att i nästa mening fundera på om dina högtalare är trasiga.
Jag har ingen aning om varför Spotify låter så tråkigt i längden, kanske är det de där vattenstämplarna folk har upptäckt i vissa filer. Personligen har jag några musikfiler i formatet Mp3 192kbps som låter bra, dessa är dock bootlegs som jag inte hittat i högre upplösning så jag har inte kunnat jämnföra dessa mot något annat. Dessa låter så pass bra att jag inte tror att själva formatet som Spotify använder är problemet.
Eftersom musiken på Tidal inte ger den där platta sameness-känslan i längden vilket gör att jag är nöjd med deras tjänst, gör så att jag personligen inte är extremt brydd i att ta reda på vad det exakta felet är. Jag sitter ju nöjd med min nuvarande streamingtjänst.
Det som händer över tid i lyssningen har ingenting med något ljudminne att göra, ljudet på Spotify upplever jag som oengagerande och andra här på forumet har beskrivit det på sätt som överenstämmer till fullo med min upplevelse. Med Tidal kan jag sitta och lyssna aktivt på musik hela dagen utan att tappa intresset eller bli lyssningstrött.
Har du sett en enda person på forumet som själv testat båda tjänsterna som inte föredragit ljudet hos Tidal?
Du är den enda som argumenterar för att Spotify låter precis lika bra som Tidal, men samtidigt är du även den enda som inte testat Tidal. Därför föreslår jag att du gör det först, sen kan du komma tillbaka och argumentera för din sak om du fortfarande är av din nuvarande uppfattning.
Max_Headroom skrev:Nej, inte alls.Tell skrev: Speciellt Max_Headroom verkade tycka det.
Du har fått detta om bakfoten.
Detta med spottify kommer från en helt annan tråd, med helt annan muzak. dær kunde konstateras att spotify inte är konstant över tid, eller var i alla fall inte det då den rippningen gjordes.
Billie Eilish's muzak har jag (lyckligtvis) inte hört på spotify, men gjorde en provlyssning på annat håll. Ljudkvaliteten var det minsta problemet, om man säger så.
Så pja, det är var väl olika masters. Men det går garanterat att hitta CD-skivor som låter sämre än Spotify, så då kan vi ju precis som du konstatera att CD skall nog inte användas till mer seriös ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Tell skrev:Max_Headroom skrev:Nej, inte alls.Tell skrev: Speciellt Max_Headroom verkade tycka det.
Du har fått detta om bakfoten.
Detta med spottify kommer från en helt annan tråd, med helt annan muzak. dær kunde konstateras att spotify inte är konstant över tid, eller var i alla fall inte det då den rippningen gjordes.
Billie Eilish's muzak har jag (lyckligtvis) inte hört på spotify, men gjorde en provlyssning på annat håll. Ljudkvaliteten var det minsta problemet, om man säger så.
Det här var den jag reagerade på:Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så pja, det är var väl olika masters. Men det går garanterat att hitta CD-skivor som låter sämre än Spotify, så då kan vi ju precis som du konstatera att CD skall nog inte användas till mer seriös ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.
Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.
Det är CD eller andra kvalitetsformat som gäller för den kräsne även anno 2020!
Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.
sprudel skrev:Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.
Lyssnade lite på Adele idag. Hittade några album som jag har rippade och det lät inte kul så jag gick in på Tidal och letade.
Hittade ”21” och lirar första spåret ”Rolling in the deep”
Satan i gatan vilken skillnad. Andra spår är inte alls lika bra så helt olika mastringar där. Prova själv, mycket intressant att höra.
sprudel skrev:Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.
Lyssnade lite på Adele idag. Hittade några album som jag har rippade och det lät inte kul så jag gick in på Tidal och letade.
Satan i gatan vilken skillnad. Andra spår är inte alls lika bra så helt olika mastringar där. Prova själv, mycket intressant att höra.
Belker skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.
Menar du att Tidal var bättre än CD rip?
Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.
sprudel skrev:Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.
Antagligen annan master. Tidal, första spåret. På min rippade variant står försteget på 20, samma spår på Tidal 32 och helt njutbart. Bra tryck i basen och rösten är mycket bättre liksom allt tingeling runtomkring.
Zappa skrev:sprudel skrev:Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.
Antagligen annan master. Tidal, första spåret. På min rippade variant står försteget på 20, samma spår på Tidal 32 och helt njutbart. Bra tryck i basen och rösten är mycket bättre liksom allt tingeling runtomkring.
Provade att jämföra låten Bad guy (tog första minuten bara) i Masvis. Jag har inte Tidal men kunde prova ändå, möjligtvis inte med högsta ljudkvalitet. Jag testade även ABX hastigt i Foobar och hörde ingen större skillnad.
goat76 skrev:Zappa skrev:sprudel skrev:
Provade att jämföra låten Bad guy (tog första minuten bara) i Masvis. Jag har inte Tidal men kunde prova ändå, möjligtvis inte med högsta ljudkvalitet. Jag testade även ABX hastigt i Foobar och hörde ingen större skillnad.
Nu pratar ni nog om två olika skivor, Sprudel verkar prata om någon skiva av Adele och trodde nog att du hakade på den debatten, men det var nog trådämnet du kommenterade?
Zappa skrev:sprudel skrev:Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.
Belker skrev:Lyssna på den här! Modernt, kommersiellt och välljudande. Ännu ett tecken på att peak loudness race är passerad. Riktigt bra och spännande musik!
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst