Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Eagles ”Hotel California”
Chris71 skrev:Frågan är ju om det finns hos någon etablerad artist, förutsättningarna borde ju vara bäst när bolagen haft minst åsikter dvs första albumet innan man blivit placerad i ett fack eller mot slutet på karriären om den varit tillräckligt framgångsrik eller om man har sin egen label, men inte ens under dessa förutsättningar behöver ju publiken hålla med.
Jag saknar tillräckligt med OCD för att påstå att ingen filler smugit sig in, men detta är några album som när jag spelar första låten gör mig glad att jag kommer kunna lyssna från start till mål utan att det blir jobbigt, oxå en anledning till att hålla fast vid fysiskt media då det faktiskt uppmuntrar linjär lyssning av hela album.
Forever Young - Alphaville
The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars - David Bowie
Kind of Blue - Miles Davis
Tapestry - Carole King
Rumours - Fleetwood Mac
Nio broars väg - Peter LeMarc
Ted_B skrev:Min första tanke var just Forever Young med Alphaville.
Skickat från min XQ-EC54 via Tapatalk
Conan skrev:Jag skulle vilja säga på rak arm:
Blondie - Parallel Lines
eljulio skrev:Kind of blue är ju helt ikoniskt bra. Har nästan lyssnat sönder den. Abba gold är popperfektion så klart.
I övirgt har jag inte lyssnat alls på The Cure tidigare, men nämnda platta ovan verkar vara riktigt bra vid första lyssningen. Kul! Det går för övrigt att höra var Kent har fått mycket av sitt sound från, som jag mest tidigare har kopplat till Depeche.
PekkaJohansson skrev:Över hälften av Beatles originalalbum, Abbas "Arrival" samt Depeche Modes "Music for the masses". Höll på att glömma Genesis "Foxtrot" och Gyllene Tiders "Moderna tider". Det är inte utan anledning som de uppräknade kompaktskivorna går varma hos undertecknad!
Förresten, apropå "Abba Gold" som nämns ovan: samlingsalbum borde väl vara diskvalificerade? Om inte skulle tråden kunna fyllas med väldigt många sådana.
Med vänlig hälsning
Pekka
Hjalmar_Branting skrev:Guns n´Roses-Appetite for Destruction
En av tidernas bästa hårdrocksplattor och från en period när Axl Rose hade ett röstomfång som fick många att blekna, till skillnad mot idag....
momotom skrev:Hjalmar_Branting skrev:Guns n´Roses-Appetite for Destruction
En av tidernas bästa hårdrocksplattor och från en period när Axl Rose hade ett röstomfång som fick många att blekna, till skillnad mot idag....
Verkligen ett bra val! Ja, han var grym när det begav sig. Såg dom -91 (92?) på globen. Trots att jag inte var ngt jättefan, och vi fick vänta på Axl i 3 timmar så är det nog den bästa konsert jag sett.
eljulio skrev:Roligt med inspel. Det är en hel del album jag inte inte har lyssnat på.
petersteindl skrev:Bo Hansson - Sagan om ringen.
Max_Headroom skrev:NASA - Rememering the future
Lisa Nilsson - HImlen runt hörnet
The Police - Regatta de Blanc
I-or skrev:Jag har alltid varit intresserad av musikhistoria och finner det oerhört intressant att veta vilka som faktiskt har skapat musiken. Ända fram till det senaste millennieskiftet hade studiomusiker ofta ett stort inflytande på slutprodukten ("they gave us a sketch, but we hade to finish the painting"). Jag kollade därför vilken musiker som är vanligast förekommande ovan. Något oväntat visade det sig vara Totos Steve Porcaro (keyboard, synthprogrammering) som deltar på inte mindre än 7 album.![]()
[---]
Att denna studie skulle sluta med att Steve Porcaro smyger sig fram som total "Musikmästare" genom en förstaplats och en delad förstaplats, förvisso i mycket hög grad beroende på hur "tävlingsreglerna" är utformade, är ingenting annat än fullständigt otroligt.![]()
![]()
Max_Headroom skrev:The Police - Regatta de Blanc
Almen skrev:Ja, kul! Han är något av en doldis men en "musician's musician", som man brukar säga.
Musiker som Victor Feldman och Greg Phillinganes hamnar väl högt upp också.
Almen skrev:Deep Purple - Machine Head (1972)
Max_Headroom skrev:Dessutom fattar jag inte varför ingen har nämnt Peter Gabriels "So" ännu. "Us" plattsar ju också.
eljulio skrev:Administration och jobb hemifrån idag möjliggör att börja beta av alla fina tips. Just nu Rush 2112 som verkar vara väldigt bra! Och dessutom bra ljud. Tackar!
Morello skrev:Vore det inte ännu roligare om vi fokuserade på album utan svaga spår och som dessutom håller högklassig ljudkvalitet.
Jag börjar med att nominera Michael Ruff, "speaking in melodies".
Albumet är genomgående starkt och som lax på löken spelar svensken och slagverksöverdängaren Per Lindvall trumma.
Morello skrev:Vore det inte ännu roligare om vi fokuserade på album utan svaga spår och som dessutom håller högklassig ljudkvalitet.
Calleberg skrev:Morello skrev:Vore det inte ännu roligare om vi fokuserade på album utan svaga spår och som dessutom håller högklassig ljudkvalitet.
Då blir det inte mycket kvar, redan kriteriet "inga svaga spår" tummas det redan kraftigt på, men som sagt, inte gör det nåt, kul ändå,
Ska det snävas in ytterliggare blir det mindre kul... Tycker jag alltså dårå.
Då blir det inte mycket kvar, redan kriteriet "inga svaga spår" tummas det redan kraftigt på, men som sagt, inte gör det nåt, kul ändå,
Även om jag inte håller med p.g.a. lite för stora inslag av aningen oinspirerad hästjazz på sina ställen skulle I-ora definitivt vilja ta med:
Eagles - Hotel California
I-or skrev:Det är förstås ett gammalt nedsättande uttryck för kaooontry (som musikkritikern Jan Gradvall alltid säger), men detta är ju också kul: https://www.tidningenridsport.se/hastjazz/
(För övrigt har jazzen försetts med en omotiverat stor andel av liknande pejorativa musikkopplade benämningar som mässjazz, hissjazz, struljazz, jazztobak o.s.v.)
eljulio skrev:Fluke: Lite industriellt, repetetivt men ändå rätt så melodiöst. Påminner om ett annat 90-talsband som jag just nu inte kommer på namnet på...![]()
![]()
makesrain skrev:Whitesnake, Slide it in
Accept, Restless and wild
Def Leppard, Hysteria
Guns n’ Roses, Appetite for destruction
Prince, Purple rain
Jean-Michel Jarre, Oxygène
data_foggen skrev:1988 kom "Queensryche - Operation Mindcrime"![]()
"A musical turning point" för lilla jag. Satan i gatan vad jag knarkade den plattan då och återvänder till den flera gånger per år.
Ogjort skrev:Och ett albumbygge bör kanske ha några svagare spår för att helheten ska bli bra. Det kan vara påfrestande att ha allt uppinyllet hela tiden.
Prozac skrev:Många många bra som redan nämnts...några jag inte kunde se att de fanns med:
Beastie Boys - Licenced to ill
Simple Minds - New Gold Dream
Ultravox - Vienna
Propaganda - A Secret Wish
Sophie Zelmani - A Decade of Dreams
Max_Headroom skrev:Prozac skrev:Många många bra som redan nämnts...några jag inte kunde se att de fanns med:
Beastie Boys - Licenced to ill
Simple Minds - New Gold Dream
Ultravox - Vienna
Propaganda - A Secret Wish
Sophie Zelmani - A Decade of Dreams
Jag skrev visst fel, ser jag nu. Jag skrev "Wishful Thinking" som er remix-plattan. I princip en variant av A Secret Wish kan man säga och det var egentligen den jag menade. Det finns en remix-platta till, "Outside World".
"A Secret Wish" är ett av de bästa album som gjorts.
30Hzbone skrev:Lyssnar just på Planeterna av Gustav Holst,
inga svaga spår så långt örat når.
petersteindl skrev:30Hzbone skrev:Lyssnar just på Planeterna av Gustav Holst,
+1 på Planeterna
eljulio skrev:petersteindl skrev:30Hzbone skrev:Lyssnar just på Planeterna av Gustav Holst,
+1 på Planeterna
På Qobuz finns den en mängd utgåvor av The Planets. Vilken har ni lyssnat på?
I övrigt hoppas jag komma ikapp med lyssnandet nu i helgen. Har varit myyyyycket jobb....
30Hzbone skrev:eljulio skrev:petersteindl skrev:
+1 på Planeterna
På Qobuz finns den en mängd utgåvor av The Planets. Vilken har ni lyssnat på?
I övrigt hoppas jag komma ikapp med lyssnandet nu i helgen. Har varit myyyyycket jobb....
När jag skrev om avsaknad av svaga spår så roterade nedanstående på svarven men just nu så lyssnar jag
på samma inspelning men från qobuz. Musiken är lika go oavsett.![]()
[ Bild ]
eljulio skrev:Man skäms ju nästan lite...
Men tack för att jag blir instyrd på fler klassiker. Zeppelins 1 och 2 samt Reeds Transformer är precis vad tråden handlar om. Kvalitet rakt igenom. Jag har lyssnat på några till. Russ Ballard kanske kräver mer inlyssning, men än så länge är jag inte riktigt fast. Kanske är det soundet som inte passar mig riktigt. Graceland med Paul Simon visste jag egentligen att det var bra innan, men det är alltid bra med påminnelser. Klass! Boston, Boston har jag inte lyssnat till tidigare utöver megahiten "More than a feeling" som jag är rätt trött på. Albumet verkar dock lovande. More than feeling kvalar alltså inte in den andra tråden om "bangers". För mig.
pingvinen skrev:Sparks - Kimono my house
Sparks - Indiscreet
Dire Straits - första album
Queen - A Night at the Opera
Donald Fagen - The Nightfly
I-or skrev:Donalds Fagens The Nightfly var liksom många andra album påtänkt (jag gjorde t.o.m. en remaster för några år sedan eftersom jag ofta lyssnar på det och ville bli av med den lite tunna klangen), men hade en tveksam låt för mycket.
I-or är en hård domare medan andra kanske är lite mer tillåtande, men visst kunde detta album också ha fått plats i listan.
Chris71 skrev:...jag kommer kunna lyssna från start till mål utan att det blir jobbigt, oxå en anledning till att hålla fast vid fysiskt media då det faktiskt uppmuntrar linjär lyssning av hela album.
..."
Kermit116 skrev:Beträffande återkommande musiker så litar jag på den genomgång Du gjort men hade nog förväntat mig att även återfinna Steve Gadd, Nathan East, Marcus Miller, Paul Jackson Jr. o The Brecker Bro's på listan. Någon nämnde Greg Phillinganes ovan o han hade jag nog också förväntat mig.
pingvinen skrev:Gick igenom eljulios sammanfattning och jag har 70 av dessa album, övriga blir att utforska. Och de jag redan har inspireras jag att lyssna på igen.
eljulio skrev:Det digra "arbetet" att lyssna igenom tipsen som har inkommit fortsätter. Nu spisas Shpongle - The inexpresseble. Måste medge att jag är något överaskad av detta album. För genren är det mer "musikaliskt" än väntat. Den här ha potential att spelas fler gånger framöver.
ottovonkopp skrev:Återupptäckte ett av sena 70-talets mest underskattade album igår kväll.
City Boy - The Day The Earth Caught Fire
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster