Moderator: Redaktörer

verdad skrev:Förresten så florerar rykten om att Allan skulle spela in något med Mats & Morgan Alltså Mats Öhberg och Morgan Ågren. Hoppas det blir en verklighet.
Vad säger man om Shawn Lane? Tänkte att nu fanns en tråd med "Bästa trummisen", så varför inte starta en med "bästa gitaristen". Naturligtvis kan man inte anse en gitarrist vara bätttre än någon annan eftersom smaken är annorlunda, men man kanske kan få en inblick i olika gitarrister som man inte kände till sedan tidigare.
verdad skrev:Almen: Scott Hendersson anser jag är en makalös gitarrist. Har nog ett tiotal skivor med honom.
Jag tycker bl.a väldigt mycket om hans bluesskivor. Om du inte har den rekommenderas varmt "Dog Party". Första låten på den skivan är något alldeles speciellt. Snacka om sväng. Spelade den för en kompis som spelar en hel del blues, han blev helt tagen och var tvungen att skaffa skivan.
Nämnas kan att det också finns en kile som spelar munspel på skivan vars namn är, Pat O'Brian som är nog klart bland det häftigaste jag hört på munspel. Naturligtvis är hans skivor med Tribal Tech och Vital Techtones superba.
Frodrak skrev:Ia Eklund, från Freak Kitchen...
Inte alls särskilt dålig, och väldigt kul.
Man kan spela gitarr eller gitarr!
Som i alla "musiktävlingar" handlar det om tycke och smak. Jazz, klassiskt, pop, fusion mm.
Jimi Hendrix, Segovia, S:t Cyr, Django Reinhart eller Paco de Lucia eller ?, för att bara ta några av de mest namnkunniga som exempel. Handlar det om teknik, känsla eller vad?
Huvudsaken är väl att man gillar vad någon presterar. Alla former av rangordning faller platt.
Instämmer med detta:
Från CatsupCat
Citat:
Man kan spela gitarr eller gitarr!
Som i alla "musiktävlingar" handlar det om tycke och smak. Jazz, klassiskt, pop, fusion mm.
Jimi Hendrix, Segovia, S:t Cyr, Django Reinhart eller Paco de Lucia eller ?, för att bara ta några av de mest namnkunniga som exempel. Handlar det om teknik, känsla eller vad?
Huvudsaken är väl att man gillar vad någon presterar. Alla former av rangordning faller platt.
Att rangordna gitarrister är fel, liksom att rangordna bassister, trummisar eller pianister. Vad som anses skickligt är ju också
tidsbundet!
Men tipsa gärna om duktiga musiker.
Jag tipsar om Robben Ford, duktig bluesgitarrist! Jag såg RF i en liten lokal i Luleå, tror det var år 2001. Nu är har erkänd i de stora musiktidningarna i USA!
Citat:
Vad säger man om Shawn Lane? Tänkte att nu fanns en tråd med "Bästa trummisen", så varför inte starta en med "bästa gitaristen". Naturligtvis kan man inte anse en gitarrist vara bätttre än någon annan eftersom smaken är annorlunda, men man kanske kan få en inblick i olika gitarrister som man inte kände till sedan tidigare.
ville bara göra dig uppmärksam på trådens inledning. Misstänker att det var ungefär detta du menade Cool
Rocker skrev:Jag tipsar om Robben Ford, duktig bluesgitarrist! Jag såg RF i en liten lokal i Luleå, tror det var år 2001. Nu är har erkänd i de stora musiktidningarna i USA!
verdad skrev:Här kommer en något bortglömd gitarrist, men jag skulle vilja säga att han tillhör nog en av sveriges bästa slidegitarrister.
För er som känner till trummisen Morgan Ågren, här har ni Jimmy Ågren, Morgans bror.
Återigen en svensk gitarrist.(hur många duktiga finns det egentligen) Lyssna även in 5 takten på bluesen.
http://www.youtube.com/watch?v=MddKAK7unl4
( Vi hade honom som gästartist på vår senaste platta, genomtrevlig och utan divalater)
verdad skrev:Wideglide skrev:( Vi hade honom som gästartist på vår senaste platta, genomtrevlig och utan divalater)
Vad spelar du i för band när ni får dit IA att gästspela. Då är det förmodligen inte "kattskit". det ni presterar. Jag tycker personligen mycket om IA, men jag har ingen skiva där han spelar typ bara "penta". Någon som vet om han överhuvudtaget tillverkat någon sådan skiva. Tacksam för förslag.
Vad heter ert band och har ni någon hemsida, där det gårt att lyssna på er?
Vad är Penta?
verdad skrev:Wideglide:
Tycker det var väldigt intressant musik. Jag fick väldigt mycket Black Sabbath vibbar (tidiga Sabbath, Black Sabbath startade redan 1968, men hette då Earth. Kanske har ni tagit ert namn därifrån.) Jag är ju uppvuxen med Sabbath, Purple, Zeppelin så er låt platonic, skulle nästan kunnat varit hämtad från en tidig skiva med Black Sabbath, med Ozzy på sång.
Detta är enbart vad jag tror, men skulle nästan kunna gissa att Sabbath har en hel del inverkan på er, eller?
Rocker skrev:Wideglide: Ja det var ju riktigt bra. Även om det doftar 70-tal så tycker jag att ni har en egen stil. Även jag gillar ju Sabbath, Zeppelin mfl så detta är riktigt bra!
Ett annat bra 70-tals influerat band att tipsa om är Witchcraft
Lyssna här http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=33358049
Den lille Australienska gurun HANK MARVIN inte att förgömmas.
Mr guitarr
MBR
Lech Very Happy Very Happy Very Happy
När det gäller Mark Knopfler, läste jag om honom att hans idol var Hank B Marvin i the Shadows. Inte någon dålig gitarrist det heller.
Har föresten släppt en skiva nyligen.
Jeff Beck tycker jag är en härlig livegitarrist. Har följt honom sedan tidigt 70-tal. Maken till att improvisera på teman, med en elgitarr, har jag inte hört hittills. Länk
Verdad: Detta är helt makalöst bra.Snacka om tight. Jag har för övrigt hela Morgans
TRUM video. Han gjorde ju ett sådant program med utbildningsradion.
Flera mycket bra låtar på den videon. Har ytterliggare någon video med Morgan som heter "A magic night" eller nåt sånt. Där man klippt ihop lite spelningar under åren. Denna video är nog bland det häftigaste jag sett av en trummis. Morgan ligger, tycker jag, i en egen divison.
Ja Morgan är ju duktig tydligen, men gitarristen är ju mycket tråkig! Helt enkelt för enformig. Jag har mycket svårt för denna typ av låtar riffvariation! Det svänger för lite helt enkelt! Liknar Dream theaters sämsta skivor!
Att jämföra DREAM THEATER med MESHUGGA då har man inte hört någon av dom.
Men nu var det ju gitarrister det skulle handla om.
paco De Lucia, John Mclaughlin, Aldo Miola. Har gjort några plattor tillsammans spansk flamenco .
Deras live platta måste man bara ha
Noterbart är att åtminstone en "CD"-utgåva (vet ej hur många det finns) är HDCD. Den kommer alltså (antagligen) att låta bättre än motsvarande CD-utgåva i en HDCD-kapabel spelare, men (likaledes antagligen) sämre än CD-utgåvan i en vanlig CD-spelare.snickarn skrev:Är det någon skillnad på samtliga skivor av"Friday night in San Fransisco" . Jag tänker främst på dynamiken och komprimeringen på cd
Hej Verdad !
Är det någon skillnad på samtliga skivor av"Friday night in San Fransisco" . Jag tänker främst på dynamiken och komprimeringen på cd
verdad skrev:Almen skrev:Följande är HDCD: Columbia/Legacy, CK 65168.
Min skiva är Columbia CK 37152, och är inte någon HDCD
Förekomsten av SACD är bekräftad.verdad skrev:Almen skrev:Finns uppenbarligen även som SACD: Columbia 65168
Min SACD utgåva heter CS 65168
Slartibartfast skrev:Jag gillar den här låten och det här framförandet. Svängigt och ganska rolig blandning av tekniker.
Nuno Bettencourt - Midnight Express
Någon som har koll på vart man kan hitta den på platta?
[slrt]
Mycket snyggt spelat. ska försöka se om jag kan hitta något.
Next stop är en av de leverantörer som förser många skivbutiker med cd och DVD:s. Kanske har dom.
verdad skrev:snickarn: Du menar denna.
http://www.youtube.com/watch?v=1cwOL_S11EE
Detta är helt makalöst bra.Snacka om tight. Jag har för övrigt hela Morgans
TRUM video. Han gjorde ju ett sådant program med utbildningsradion.
Flera mycket bra låtar på den videon. Har ytterliggare någon video med Morgan som heter "A magic night" eller nåt sånt. Där man klippt ihop lite spelningar under åren. Denna video är nog bland det häftigaste jag sett av en trummis. Morgan ligger, tycker jag, i en egen divison.
Eftgersom detta är en tråd om gitarrister kan man ju nämna Morgans bror
Jimmy Ågren. Finns någon länk om honom tidigare i tråden.
verdad skrev:peetwa, detta är också lite utomjordiskt, tycker jag. Shawn Lane
En märklig gitarrist som har både känslan och tekniken. Fins nog nämnd tidigare i tråden.
http://www.youtube.com/watch?v=nwgSRSGG ... re=related
Bossekaka skrev:Kollat upp ett flertal gitarr-virtuoser på youtube, och min fråga är var får jag tag i dessa godbitar? Är det beställning från US och Uk som gäller, har sett att bara ett fåtal finns att få tag i från ginza och cdon....
Har ni några tips?
Alex Machacek tyckte jag var väldigt intressant!
Kollat upp ett flertal gitarr-virtuoser på youtube, och min fråga är var får jag tag i dessa godbitar? Är det beställning från US och Uk som gäller, har sett att bara ett fåtal finns att få tag i från ginza och cdon....
Har ni några tips?
Alex Machacek tyckte jag var väldigt intressant!
verdad skrev:Lyssnade återigen idag på en ny 19 årig gitarrist som jag inte hört förut.
Matias Kupiainen
http://www.youtube.com/watch?v=Vl45xrH3j-s
http://www.youtube.com/watch?v=6IqsCEmD ... re=related
Det är alltså Stratovarius nya gitarrist vi pratar om, här ett spår från den alldeles färska skivan
http://www.youtube.com/watch?v=bHd1C2N5 ... re=related
CatsupCat skrev:Lyssna gärna på Al di Meola, John Mc Laughlin och Paco de Lucia.
T ex "Friday night in San Francisco". Det är gitarrspel i den högre skolan! Inte bundet till någon viss genre utan bara tidlöst virtuost samt lättillgängligt för både gitarrfreakar och "vanliga" lyssnare.
Förresten så florerar rykten om att Allan skulle spela in något med Mats & Morgan Alltså Mats Öhberg och Morgan Ågren. Hoppas det blir en verklighet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster