version av Bolero med Londons Philharmoniska orkester från 1987, som jag
tycker om mycket. Den har lagom tempo, vilket få andra har i mitt tycke, men
dynamiken verkar halta i inspelningen
Har någon tips på bättre versioner?
Moderator: Redaktörer
JohanM skrev:Det kanske är svårt att släppa inspelningar som ballar ur med annat än extrema ljudsystem?
Har läst någon gammal artikel (kanske här på faktiskt, kanske i den långa peter-tråden) att på nån hifi-mässa för länge sedan gjordes det en direktöverföring helt okomprimerad från konserthuset eller berwaldhallen med bolero.
En del högtalare dog vid det tillfället.
petersteindl skrev:Det har funnits en tidigare tråd i ämnet. Då sa jag att Cluytens var väldigt bra.
MvH
Peter
JohanM skrev:Största problemet med bolero är nog att få tillräckligt tyst i rummet så man kan spela riktigt svagt i början.
Detta är nog grundorsaken till resten.
PerStromgren skrev:Men det vore verkligen kul med en inspelning utan justerad dynamik. Jag har hört flera anekdoter om hur svårt det är att återge Bolero hemma, men aldrig själv kunnat verifiera detta.
PS. Jag hittade just detta: "The widest range I've heard on both vinyl and CD comes from the same recording; the 1980's Decca of Dutoit playing Ravel's Bolero and other works. Others in the series are similarly wide dynamic range. There were 'letters to the editors' of magazines where people found the dynamic extremes too much and sent their discs back (these are very well reviewed records). The recording of Bolero seems about right compared to a large scale live performance.. that means that if you can hear the drum at the start you'll be heading for the volume control before the end. It's an experience. Most recordings are scaled back in dynamics, either by the conductor/orchestra or the engineers. Tastefully, but still scaled back." Är det någon har Dutoit på Decca och kan verifera?
petersteindl skrev: Bolero finns även med Charles Dutoit: http://www.amazon.com/Ravel-Bol%C3%A9ro-Maurice/dp/B00002MXMX/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1276430807&sr=8-1
och Charles Munch
Nu har jag gått in och lyssnat på ungefär 10 olika versioner. Ingen når upp till Cluytens, åtminstone inte i mina öron.
Den här [s]skulle[/s] kommer jag köpa.1993
http://www.amazon.fr/Bol%C3%A9ro-Maurice-Ravel/dp/B000025VLF/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1276431297&sr=1-6
Den finns även med nyare ljud 2002![]()
http://www.amazon.fr/Ravel-infante-sentimentales-Alborada-gracioso/dp/B000064866/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1276431737&sr=1-2
Och vill du ha det allra nyaste och hippaste så finns ju 2009![]()
http://www.amazon.fr/Mussorgsky-Pictures-Exhibition-Daphnis-Bol%C3%A9ro/dp/B0027XKT5E/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1276431903&sr=1-1
Jag har haft alla dessa stycken på LP med Cluytens. Det var det bästa då och tydligen är det så fortfarande. Jag skall kolla om jag har dessa på CD![]()
MvH
Peter
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Dutoit
Inte lika kul.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Dutoit
Inte lika kul.
Det uttalas Dötåa
PekkaJohansson skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Dutoit
Inte lika kul.
Det uttalas Dötåa
Snarare Dytoa, väl?
Med vänlig hälsning
Pekka
KarlXII skrev:Finns det någon som orkar igenom hela Bolero?![]()
Samma sak, om och om igen.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Finns det någon som orkar igenom hela Bolero?![]()
15 min repeat är inget problem för vana Mike Oldfieldlyssnare.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Finns det någon som orkar igenom hela Bolero?![]()
... och definitivt inte för folk som gillar Terry Riley! Bra träning kan vara till exempel In C. Provlyssna!
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Finns det någon som orkar igenom hela Bolero?![]()
... och definitivt inte för folk som gillar Terry Riley! Bra träning kan vara till exempel In C. Provlyssna!
KarlXII skrev:Finns det någon som orkar igenom hela Bolero?![]()
Komorok skrev:Två versioner på väg hem nu. Får höra om de är något att ha. Tack ska ni
ha hur som helst.
petersteindl skrev:Komorok skrev:Två versioner på väg hem nu. Får höra om de är något att ha. Tack ska ni
ha hur som helst.
Vilka versioner?
MvH
Peter
Komorok skrev:Fick hem Charles Dutoit's version idag.
Decca 410 010-2
Den passade inte mig tyvärr, så den åker in i hyllan.å.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Fick hem Charles Dutoit's version idag.
Decca 410 010-2
Den passade inte mig tyvärr, så den åker in i hyllan.å.
Ok, men hur var det nu med dynamiken? Vi skiter väl i musiken!
Kalejdokom skrev:För den som gillar jazz så finns ju en helt fantastisk "parafras" på Bolero, tolkad av den franske pianisten Jacques Loussier trio. Tyvärr finns den inte på Spotify och de klipp som finns på YouTube är oftast av dålig ljudkvalitet och illustrerade med lättklädda damer...
RogerGustavsson skrev:Nja, tycker inte det blir så mycket tråkigare än mycket annan musik. Lyssnar i och för sig ofta på just utvalda stycken av de flesta fonogram jag har, sällan från början till slut.
RogerGustavsson skrev:Mera avvikning från trådämnet.... Det talas om Terry Riley ovan och då kan man kanske nämna Steve Reich's "Drummings" i samma andetag på tal om lite enformigt/tråkigt (fast jag uppskattade den en gång i tiden), http://www.youtube.com/watch?v=Lp-kKPtK ... re=related
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Mera avvikning från trådämnet.... Det talas om Terry Riley ovan och då kan man kanske nämna Steve Reich's "Drummings" i samma andetag på tal om lite enformigt/tråkigt (fast jag uppskattade den en gång i tiden), http://www.youtube.com/watch?v=Lp-kKPtK ... re=related
Det där var ju häftigt, ju!
Komorok skrev:Men de olika dynamikstegen var fortfarande alldeles för små. Jag startade med en nivå som är högre än jag brukar spela, men ändå var det inte mycket tryck på slutet.
RogerGustavsson skrev:Komorok skrev:Men de olika dynamikstegen var fortfarande alldeles för små. Jag startade med en nivå som är högre än jag brukar spela, men ändå var det inte mycket tryck på slutet.
Jag hörde Bolero live för något år sedan och kan inte minnas att det var så mycket "tryck" i slutet. Högt var det, mycket högt men eftersom det är fullt drag i hela orkestern blir det kanske mera mellanregisterbetoning än "tryck" (som jag menar ligger mera i botten)?
RogerGustavsson skrev:Komorok skrev:Men de olika dynamikstegen var fortfarande alldeles för små. Jag startade med en nivå som är högre än jag brukar spela, men ändå var det inte mycket tryck på slutet.
Jag hörde Bolero live för något år sedan och kan inte minnas att det var så mycket "tryck" i slutet. Högt var det, mycket högt men eftersom det är fullt drag i hela orkestern blir det kanske mera mellanregisterbetoning än "tryck" (som jag menar ligger mera i botten)?
IngOehman skrev:Annars är Bolero versionen på den här plattan (med sina lustigt
svajande blåsinsatser, läs utdragna startförlopp i glissningarna)
rolig:
A Calendar Of Classict - A 12 CD Set Of Romantic Classivs För
Every Month Of The Year.
Hur tokigt versionen än låter finns där en beroendeframkallande
kvalitet. Eller vad det nu är den framkallar.
IngOehman skrev:Nu är väl det här fel tråd att tala om 2001, men det finns ju någon sorts likhet
i termer av maffighet mellan dem, och jag bara måste rekommendera den här
versionen:
http://www.youtube.com/watch?v=dJvTJd2fGdw
(Särskilt för den som inte tror att musik kan bli humor av stor dignitet. Spänn
fast er i fåtöljerna innan nu tittar. Så ni inte ramlar ur.)
Sorry för OT.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu är väl det här fel tråd att tala om 2001, men det finns ju någon sorts likhet
i termer av maffighet mellan dem, och jag bara måste rekommendera den här
versionen:
http://www.youtube.com/watch?v=dJvTJd2fGdw
(Särskilt för den som inte tror att musik kan bli humor av stor dignitet. Spänn
fast er i fåtöljerna innan nu tittar. Så ni inte ramlar ur.)
Sorry för OT.
Vh, iö
manix skrev:När jag läst din fråga här insåg jag att jag också saknade en bra inspelning av Bolero. Hittade denna begagnad på amazon.co.uk för en mycket överkomlig peng.
http://www.amazon.com/Ravel-Bolero-Vals ... 410&sr=8-6
Den har betyg 10 i inspelningskvalitet på classicstoday.com, Dynamic Range =14 enligt plugin till foobar2000 och den låter bra när jag lyssnat i lurar på jobbet. Det var en klar förbätttring mot min tidigare version (typ best of classics....)
lemmts skrev:Den här inspelningen av Bolero hittade jag. Det är prof Johnson på Reference Recordings som spelat in den.
Lasse
Komorok skrev:För mig ser det ut som om den klipper lite på slutet. Men det kanske den
inte gör.
Vad är det för utgåva? Var får man tag på den?
Nattlorden skrev:Det såg ju inte så allvarligt ut jämfört med mycket annat klippande, där var ju faktiskt lite struktur kvar, trots limiteringen.
Komorok skrev:Absolut. Jag vill gärna höra den.
petersteindl skrev:Det har funnits en tidigare tråd i ämnet. Då sa jag att Cluytens var väldigt bra.
MvH
Peter
Falkis skrev:Jag har också en Bolero på cd!
Radio Symphony Orcestra Ljubljana, dirigent är Samo Hubad. Cd:n är från 1992.
lemmts skrev:Falkis skrev:Jag har också en Bolero på cd!
En lite snabbare variant, 13+ minuter mot 15-16 min för övriga. Fast nu är det ju crestfaktor vi är ute efter.
petersteindl skrev:Nu har jag fått skivan. Men jag känner inte igen musiken![]()
Det är en väldigt annorlunda version.
MvH
Peter
Falkis skrev:petersteindl skrev:Nu har jag fått skivan. Men jag känner inte igen musiken![]()
MvH
Peter
Jag har skickat fel skiva!
Har du inte sett det, på mailen?!
Du får rätt på tisdag eller onsdag!
Ber mycket, mycket, mycket ggr 50.000 om ursäkt!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Falkis skrev:petersteindl skrev:Nu har jag fått skivan. Men jag känner inte igen musiken![]()
MvH
Peter
Jag har skickat fel skiva!
Har du inte sett det, på mailen?!
Du får rätt på tisdag eller onsdag!
Ber mycket, mycket, mycket ggr 50.000 om ursäkt!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
petersteindl skrev:@ pingvinen: Jag tror den har funnits tidigare i tråden.
Nu har jag sett en av de allra bästa klippen på tuben. Måste ses och höras.[ YouTube ]
Oftast brukar jag stänga av då jag hör Bolero eftersom det blir för jobbigt. Men denna kan jag helt enkelt inte slita mig ifrån. Det går inte. Ett mästerverk dirigerat av en mästare. Ren kärlek till musiken.
Jag såg Sergiu Celibidache dirigera i Nacka Aula vid några tillfällen i början på 70-talet, men man såg ju enbart hans rygg.
Det är kul att läsa alla kommentarer på tuben. Vad tycker ni?
Mvh
Peter

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster