Vilket är det bästa klassiska verket?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Vilket är det bästa klassiska verket?

Inläggav Alexi » 2012-08-09 08:16

Vilket klassiskt verk gillar du mest?

Mina favoriter är:

Sibelius - Finlandia
Mozart - Requiem
Eric Satie - 3 Gnossiennes

Spottifylista bidra gärna själv, med smakprov ur dina favoriter.
Senast redigerad av Alexi 2012-08-09 09:38, redigerad totalt 1 gång.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-09 08:43

Vilken fråga! Den liknar den om vilken låt som är på hjärnan just nu.

Beethovens sista stråkkvartter håller jag mycket högt, bland något tjugotal annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-09 09:07

Mussorgskij - Tavlor på en utställning
(inte bara "klassiskt" utan även som jazz och rock)

Alfred Schnittke - Ritual
((K)ein Sommernachtstraum är en höjdare)

Tavlor på en utställning är kanske inte världens bästa eller mest originellaste klassiska stycke men jag är präglad sedan ungdomen av Emerson Lake & Palmers version som sändes två gånger i TV i början på 70-talet :-)

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-08-09 09:37

Våroffer och Carmina Burana går alltid ner, mycket metal över dom :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-09 09:39

Jag la till en Spotifylista som vi alla kan bidra med stycken i, tänkte man lägger upp mer ett smakprov en hela verk.
Välj gärna ut just den skiva/konsert ni tycker är bäst för det stycket.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-09 09:46

PerStromgren skrev:Vilken fråga! Den liknar den om vilken låt som är på hjärnan just nu.

Beethovens sista stråkkvartter håller jag mycket högt, bland något tjugotal annat.
För oss som inte är så klassiskt bevandrade betyder det vilket verk?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-09 09:56

Johannes Brahms - Ein Deutsches Requiem (Brahms Requiem). Andra satsen som börjar "Den alles fleisch..." Håren reser sig på armarna bara av att tänka på den.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-09 11:04

Jag tycker Bachs Toccata och Fuga i D-moll måste vara med på en sådan här lista, Hannes Kästner har spelat in en fin version:

http://open.spotify.com/track/2yhUuVxTyfwqv36tWEuqrY
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-09 11:11

Alexi skrev:Jag la till en Spotifylista som vi alla kan bidra med stycken i, tänkte man lägger upp mer ett smakprov en hela verk.

Hur hittar man denna?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-09 11:16

Bill50x skrev:
Alexi skrev:Jag la till en Spotifylista som vi alla kan bidra med stycken i, tänkte man lägger upp mer ett smakprov en hela verk.

Hur hittar man denna?

/ B

Finns länk i förstainlägget. Klicka på ordet "spotifylista"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-09 14:42

Jag har lagt in alla tips hitills i listan. Där ni inte själva sagt någon version eller stycke har jag bara valt den jag gillar bäst.

Hittade dock ingen perfekt version av Johannes Brahms - Ein Deutsches Requiem, jag vill att inledningen ska ha pauser som en in och ut andning så är rätt nöjd med tempot i den jag valde, dock saknar jag helt pukorna i det stycket.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-09 15:30

Jag slår ett slag för Händel som jag tror är lite underskattad..! Fast jag vet inte vilket verk riktigt, får kolla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-09 16:18

Nian är bäst, ingen protest!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2012-08-10 12:00

Apropå Brahms Requiem så prova Previn på Teldec. Underbar.
Om jag ska lista mina favoritverk blir det en väldigt lång lista, så jag låter bli.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-10 12:30

a
Alexi skrev:
PerStromgren skrev:Vilken fråga! Den liknar den om vilken låt som är på hjärnan just nu.

För oss som inte är så klassiskt bevandrade betyder det vilket verk?

Det är i själva veret (!) sex stycken: http://en.wikipedia.org/wiki/Late_Strin ... (Beethoven)

Op 127 är nog mest lättillgänglig.

PS. Jag är inte ensam om mitt omdöme: " These six quartets (counting the Große Fuge) comprise the last major, completed compositions by Beethoven, and are widely considered to be[ among the gratest musical compositions of all time." citat, wickanlänken ovan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-08-10 18:41

Bela Bartoks stråkkvartetter tillhör mina absoluta favos.
Denna inspelning har jag på CD:
http://www.amazon.co.uk/Bartok-Complete-Quartets-Classics-8802111/dp/B0071K3TWI/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1344616252&sr=8-9
På vinyl har jag inspelningar av Bartoks stråkkvartetter med "the FINE ARTS QUARTET" inspelade 1967.
De e bare å njut. :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-08-10 20:04

Beethovens Pastoral är en av mina favoriter. Bäst version tycker jag nog den filmade i Fantasia är. Ljuvligt sötsliskigt romantisk. Mums :)
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-08-10 20:52

Jag kan nästan ingenting om klassisk musik, så jag säger Arvo Pärts "Für Alina" och "Spiegel Im Spiegel".

http://www.youtube.com/watch?v=rmafNVimRbI

http://www.youtube.com/watch?v=B8qg_0P9L6c

Eller Sjostakovitj stråkkvartett nr 15.

http://www.youtube.com/watch?v=BfgOQGhRZbA (Tanejev Quartet)

http://www.youtube.com/watch?v=xgYFbBBk7vI (Rubio Quartet)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-10 21:48

tobm skrev:Jag kan nästan ingenting om klassisk musik, så jag säger Arvo Pärts "Für Alina" och "Spiegel Im Spiegel".

Dessa förslag rimmar illa med uttalandet "kan nästan ingenting om klassisk musik"! Eller så menade du just "klassisk" musik! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-10 21:51

"For those about to rock" med AC/ DC. är helt klart det bästa klassiska stycket enligt mig. :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-10 22:09

La in på listan några jag snabbt kom på. :)
Tyvärr finns inte allt med mina favoritinspelningar (nästan inget), då får man ändå försöka hitta några andra dugliga ersättare.

Hade själv en tanke på att starta en klassikerlista, utmärkt att den kom till.
Den som vet mest, tror minst.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-08-10 22:49

Jag lyssnar inte så mycket på klassiskt tyvärr.

Men jag tycker iaf att Antonio Vivaldis "våren" är väldigt fin... Lite fart också...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2012-08-10 22:51

Sergei Rakhmaninoffs Symfoniska Danser är ett verk jag skulle kunna lyssna på dagligen! Speciellt i Kirill Kondrashins liveinspelning med Concertgebouworkest, Amsterdam på Philips!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-08-11 09:49

Matteuspassionen då? Av Bach...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-08-11 17:58

PerStromgren skrev:
tobm skrev:Jag kan nästan ingenting om klassisk musik, så jag säger Arvo Pärts "Für Alina" och "Spiegel Im Spiegel".

Dessa förslag rimmar illa med uttalandet "kan nästan ingenting om klassisk musik"! Eller så menade du just "klassisk" musik! :D

Att jag uttryckte mig som jag gjorde beror dels på att jag verkligen inte kan någonting om klassisk musik - jag har väl sju skivor som med lite god vilja kan klassas som klassik musik :oops: - dels för att jag, som du är inne på, var osäker på om Pärts minimalism kunde klassas som klassisk musik.

Och hade jag kunnat mer om klassisk musik kanske jag hade valt några helt andra verk. Eller förresten, Pärts skiva "Für Alina" skulle ändå varit med, den passar min melankoliska ådra perfekt.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-08-13 02:06

Jag vill slå ett slag för brittisk "lantlig idyll" musik.
Rent allmänt om inspelningar och klassisk musik kan jag säga att mitt favoritbolag är Telarc om det gäller digitala inspelningar. Men Decca kommer på god andra plats.
Decca har en ganska imponerande back katalog. Gustav Holst "Planeterna" brukar vara med på sådana här listor. Stor orkester. Mycket dynamik och schvung.
Fungerar bra som hifidemo. "Mars the bringer of War" inleder i en olycksbådande marchtakt eller haltande takt snarare och med harmonier som får en att tänka på modern metal. (Mars kan ju också tolkas som en beskrivning av industrialismen som Holst förmodligen avskydde)
Satsen "Jupiter, the bringer of jollity" är alltid med på Proms-konserten i Albert Hall. Typexempel på Brittisk musik med stort B.
Holst skrev också mycket mystisk musik inspirerad av filosofi och religiösa grubblerier som var på modet kring sekelskiftet 1900. Musiken har ofta ett program dvs den gestaltar ett tema tex en dikt eller en stämning i naturen

"Enigma Variationer" av en viss Edward Elgar (vars verk Pomp and Circumstance nog alla har hört) är ett sådant stycke programmusik som handlar om olika personer i Elgars närhet. Bara det att man inte får veta vem som avhandlas, därför Enigma. Stycket "Nimrod" är en av mina absoluta favoriter.

Frederick Delius "La Calinda ur Coanga" är självskriven. Liksom "Walk to the Paradise Garden". Delius skrev även en opera med den något kryptiska titeln "A Village Romeo and Juliet" där "Paradise Garden" ingår.

Ralf Vaughn Williams skrev mycket fin musik.
Tex "Lark Ascending". "Fantasia on Greeensleves" och "Fantasia on a Theme by Thomas Tallis".
Let forever be

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-08-13 09:28

brumel skrev:Jag vill slå ett slag för brittisk "lantlig idyll" musik.
Rent allmänt om inspelningar och klassisk musik kan jag säga att mitt favoritbolag är Telarc om det gäller digitala inspelningar. Men Decca kommer på god andra plats.
Decca har en ganska imponerande back katalog. Gustav Holst "Planeterna" brukar vara med på sådana här listor. Stor orkester. Mycket dynamik och schvung.
Fungerar bra som hifidemo. "Mars the bringer of War" inleder i en olycksbådande marchtakt eller haltande takt snarare och med harmonier som får en att tänka på modern metal. (Mars kan ju också tolkas som en beskrivning av industrialismen som Holst förmodligen avskydde)
Satsen "Jupiter, the bringer of jollity" är alltid med på Proms-konserten i Albert Hall. Typexempel på Brittisk musik med stort B.
Holst skrev också mycket mystisk musik inspirerad av filosofi och religiösa grubblerier som var på modet kring sekelskiftet 1900. Musiken har ofta ett program dvs den gestaltar ett tema tex en dikt eller en stämning i naturen

"Enigma Variationer" av en viss Edward Elgar (vars verk Pomp and Circumstance nog alla har hört) är ett sådant stycke programmusik som handlar om olika personer i Elgars närhet. Bara det att man inte får veta vem som avhandlas, därför Enigma. Stycket "Nimrod" är en av mina absoluta favoriter.

Frederick Delius "La Calinda ur Coanga" är självskriven. Liksom "Walk to the Paradise Garden". Delius skrev även en opera med den något kryptiska titeln "A Village Romeo and Juliet" där "Paradise Garden" ingår.

Ralf Vaughn Williams skrev mycket fin musik.
Tex "Lark Ascending". "Fantasia on Greeensleves" och "Fantasia on a Theme by Thomas Tallis".

Detta är ett mycket bra inlägg. Faktum är att brittisk "klassisk" musik är ganska lik nordisk. Sibelius och Vaughan W är ganska lika t ex.

Jag återkommer med ett mer fylligt inlägg.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-13 10:12

jockewe skrev:Matteuspassionen då? Av Bach...

Fick man bara välja ett så ligger det rätt bra till, ja.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2012-08-13 11:15

Percy Faith - Mucho Gusto

KING!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-13 13:10

Igor Stravinskij - Våroffer
George Gerschwin - Rhapsody in Blue
Piotr Tjajkovskij - Ouverture solennelle "1812", Nötknäpparen, Svansjön
Johann Strauss II - An den schönen blauen Donau
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-08-14 04:31

Så får vi inte glömma dansken Carl Nielsen, Sibelius samtide. Men det är nog det enda som är gemensamt.
Nielsens musik är kärvare och oroligare utan att bli lika revolutionerande som Igor Stravinsky och Arnold Schönberg.
Av Nielsens musik kan jag rekommendera 2:a och 4:e symfonin.

Och sovjetryssarna som följer på 30-40-talet. Prokofiev och Shostakovitj. Även om de präglades av fasorna i Stalintidens Sovjet finns här ganska lättillgänglig ofta scenisk musik som Prokofiev's "Kärleken till de tre apelsinerna" "Peter och Vargen". "Romeo och Julia". Shostakovitj's balletmusik som "Den Gyllene Tidsåldern" och "Bulten" och hans filmmusik är lättsmält. Medans symfonierna är ofta väldigt långa och dystra saker.

Fransmän. Satie har nämnts. Ravel och Debussy borde också få ett omnämnande.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2012-08-14 16:30

Albinoni - Adagio for strings and organ in G minor är en av mina favoriter. Jag har lagt till den i spotify listan.

Tack för tipset om Brams German requiem med Previn. Beställd! Även lagt till den i Spotifylistan

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-21 22:30

bomellberg skrev:Johannes Brahms - Ein Deutsches Requiem (Brahms Requiem). Andra satsen som börjar "Den alles fleisch..." Håren reser sig på armarna bara av att tänka på den.

Den skall vi sjunga med kören i höst. Jag ser verkligen fram emot detta!

Annars är jag väldigt förtjust i Verklärte Nacht (Schönberg) och Tjajkovskijs 6:e symfoni. Och då speciellt den 4:e satsen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-08-21 22:45

Just nu: Schubert impromptus
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-08-21 23:11

Beethovens symfoni no 5.

Inspelning Karajan 60-tal. De finns i video på tuben. Karajan, som alltid, dirigerar utan partitur och han behöver inget eftersom han alltid dirigerar med stängda ögon. Han har studerat in hela partituret och har det i huvudet (minnet). Berlinarna spelar makalöst.

1st movement

3rd movement

4th movement

Det kanske finns Karajans version från 60-talet på spotify.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-22 00:51

petersteindl skrev:Beethovens symfoni no 5.

Inspelning Karajan 60-tal. De finns i video på tuben. Karajan, som alltid, dirigerar utan partitur och han behöver inget eftersom han alltid dirigerar med stängda ögon. Han har studerat in hela partituret och har det i huvudet (minnet). Berlinarna spelar makalöst.

1st movement

3rd movement

4th movement

Det kanske finns Karajans version från 60-talet på spotify.

MvH
Peter

Härligt. Ludde visste vad han gjorde. Det låter storartat t o m genom datorns inbyggda högtalare! Själv tycker jag ännu mer om nian och sjuan. Varenda snutt det geniet gjorde är storverk som håller än idag. Vad lyssnar man på om 200 år? Orup? Skulle inte tro det. Fast vad är det för fel på femmans andra sats?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-08-22 10:13

Nian och sjuan. Av Beethoven förstås. Dom finns alltid där nånstans i bakhuvudet även när jag lyssnar på annan musik.

Men ibland snöar jag in på Bach. Han var otroligt bra och nyskapande. Både stor konstnär och "musikingenjör". Svårt peka på något enskilt verk.

Och jag gillar Monteverdi. Poppeas kröning är sublim. Neros och Poppeas kärleksduett t ex.

Någon av Sjostakovitj:s stråkkvartetter, minns ej vilken, har gjort mycket stort intryck på mig. Hörde den med Fresk-kvartetten.

Ett modernt "klassiskt" verk som grep tag i mig och som jag aldrig glömmer är Glenn Brancas symfoni för hundra gitarrer som jag hörde live på WTC Plaza två månader innan attentatet. Men bäst, nja, kanske inte ändå.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-24 06:59

petersteindl skrev:Beethovens symfoni no 5.

Inspelning Karajan 60-tal.

Det var just Karajans inspelningar från 60-talet som fick mig att inse Beethovens storhet. Jag hade ett flertal av symfonierna på billighets-LP med relativt okända orkestrar och dirigenter och tyckte mest att Bethooven var litet tråkig och pompös. Tills jag hörde Karajan! :D

Hälsn. Michael

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-24 11:35

The fifth of beethoven ja, :) jag är förtjust i versionen som Walter Murphy gjorde.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-08-24 22:10

Oj, vi har glömt ett riktigt guldkorn...

Pergolesi
Stabat Mater - på något sätt all vår västerländska musiks moder inser man ju mer man lyssnar.
- - -

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-08-24 23:42

Hur är Bach´s Das Wohltemperierte Klavier ??

Någon som kan berätta lite, har läst lite på wikipedia om den, verkar
vara ett massivt stycke klassisk musik.

Tänkte jag skulle lyssna in mig på den nu när det är aktuellt med
"RED BULL FLYING BACH" turné, breakdans till klassisk musik med lite beats.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-27 17:33

Har lagt till de flesta av de låtar som föreslagits här nu, några kvar. Som jag inte hunnit leta reda på bra versioner av.
Tycker ni är lite lata som inte lägger in själva. :)

Eller använder ni inte Spotify?

Jag la även in två stycken med Michael Nyman eller är det för modernt för att räknas hit?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-27 18:14

Alexi skrev:Jag la även in två stycken med Michael Nyman eller är det för modernt för att räknas hit?

Ja, "klassiskt" är det ju inte. Det är dock ett problem med själva ordet, inte Nymans musik. Den ursprungliga betydelsen var troligen musik från den klassiska epoken, dvs ca 1750-1900, fast det finns inga fasta gränser.

Begreppet har senare kommit att betyda "seriös musik" eller "konstmusik" i största allmänhet. Det blir oftast inga tolkningsproblem.

Själv använder jag ordet konstmusik när jag vill vara noggrann, men det anses litet snobbigt.

Alltså: Nyman är inte för modern, i mitt tycke.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-27 18:16

teosig skrev:Hur är Bach´s Das Wohltemperierte Klavier ??

En hörnsten. En milstolpe. En grundval. Kalla det vad du vill, men ett viktigt stycke är det!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-08-28 14:35

PerStromgren skrev:

En hörnsten. En milstolpe. En grundval. Kalla det vad du vill, men ett viktigt stycke är det!

Det var detta verk jag tänkte på när jag skrev tidigare att Bach var både stor konstnär och musikingenjör. Han undersökte instrumentets samtliga möjligheter genom att skrva stycken för alla tonarter, lite nördigt kan tyckas, men det blev fantastisk musik.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 15:21

Någon som kan berätta lite, har läst lite på wikipedia om den, verkar
vara ett massivt stycke klassisk musik.

Lite synd att kalla det "ett massivt stycke", det är 96 (två böcker med (preludier och fugor i (dur och moll av (samtliga 12 tonarter)))) mindre klaverstycken av skiftande typ och kvalitet.

Det gör det i och för sig inte mindre oundgängligt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-08-28 20:05

Kanske hans "Goldberg"variationer är lite mer hanterliga, också genialt underbar musik...
- - -

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-28 20:45

Almen skrev:Lite synd att kalla det "ett massivt stycke", det är 96 (två böcker med (preludier och fugor i (dur och moll av (samtliga 12 tonarter)))) mindre klaverstycken av skiftande typ och kvalitet.

Där var det tur att du inte hade en smajli, annars hade du kanske räknat fel! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 08:44

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Lite synd att kalla det "ett massivt stycke", det är 96 (två böcker med (preludier och fugor i (dur och moll av (samtliga 12 tonarter)))) mindre klaverstycken av skiftande typ och kvalitet.

Där var det tur att du inte hade en smajli, annars hade du kanske räknat fel! :D

Räknat fel på parenteser eller preludier? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-29 09:03

Almen skrev:
PerStromgren skrev:

Räknat fel på parenteser eller preludier? :)

Jag tänkte mest parentesräkningen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 13:32

Ja, jag fick kontrollräkna några gånger (liksom jag fick fundera ordentligt så att jag fick antal stycken korrekt också (det var delvis därför jag använde parenteserna)).

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2012-08-30 09:08

Spirituals - Morton Gould
Utan tvivel är man inte riktigt klok

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-30 11:17

Jag är för övrigt väldigt förtjust i:

Brandenburgkonserterna av Bach, Pianokonsert nr 3 av Prokofieff, Petruschka av Stravinskij

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-04 14:27

Hur många kan spela Peer Gynt på en realistisk nivå hemma?
http://open.spotify.com/track/2lS4OAAtEwUqJyuMFvBwPe

Skulle gissa att 99% av allas slutsteg klipper rejält mot slutet och att man är tvungen att sänka på grund av den höga disten. Rejäl pik vid 33Hz har den med.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-09-05 22:50

H-mollmässan av Bach.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-06 21:24

Alexi skrev:Hur många kan spela Peer Gynt på en realistisk nivå hemma?
http://open.spotify.com/track/2lS4OAAtEwUqJyuMFvBwPe

Skulle gissa att 99% av allas slutsteg klipper rejält mot slutet och att man är tvungen att sänka på grund av den höga disten. Rejäl pik vid 33Hz har den med.

Jag undrar om inte bastrumman är onaturligt betonad i den inspelningen? I mitt tycke tar den över på ett sätt som den inte gör i konsertsalen.

Kul att höra den med sånginatserna, det är inte ofta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2012-09-14 13:46

"Konstmusik", "klassiskt" eller "seriös musik"? Är pop inte seriös musik? Jag tycker att den kan vara seriöst dålig i alla fall och allt för sällan seriöst bra :?

Nåväl, jag är inte heller någon auktoritet på "klassiskt" men passar det att tycka till om "konstmusik" skriven under 1900-talet så vill jag bidra med Lars-Erik Larssons Förklädd Gud med text av Hjalmar Gullberg. Nyromantisk konstmusik? Rätt ointressant vad det kallas tycker jag personligen. Njut av musiken istället.

Den här inspelningen ska tydligen vara en av de bättre:
http://open.spotify.com/track/7HX54dI0nF65PWqactSEab

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-09-18 14:59

Huga, mycket finns det.

men

1981 av Lepo Sumera, attans fint stycke
Regndroppspreludiet av Frédéric Chopin, snorvackert
Vivaldis våren, är bara såååå fint
Salve

Användarvisningsbild
Chopin

Inläggav Chopin » 2012-10-02 03:43

Joseph Haydns symfoni nr: 49, varför vet jag inte men det är ett stycke musik som tål att spelas för jämnan och som har något visst som är svårt att sätta fingret på. :!:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-04 23:29

http://www.youtube.com/watch?v=e3_sML4prLE

Rodrigo - Concierto de Aranjuez 1939.
Har skivan där Julian Bream spelar klassisk gitarr. Den återkommer hos oss med stor regelbundenhet.

http://www.youtube.com/watch?v=HV8vPE4IAqY

Åsså en en kvinnlig version - dödligt vacker
http://www.youtube.com/watch?v=DUrLvfyC ... re=related
Senast redigerad av Kronkan 2012-10-04 23:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2012-10-04 23:33

paa skrev:Jag tycker Bachs Toccata och Fuga i D-moll måste vara med på en sådan här lista, Hannes Kästner har spelat in en fin version:

http://open.spotify.com/track/2yhUuVxTyfwqv36tWEuqrY

+1

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2012-10-10 04:26

Tre klassiker:

Jordi Savall med Hesperion XXI - Canarios
http://www.youtube.com/watch?v=fvT1o6gsA7c

Bach, Matteuspassionen. "Mache dich, mein Herze, rein."
http://www.youtube.com/watch?v=SguNpDynB2k

Parsifal av Wagner. Preludium till act 1.
http://www.youtube.com/watch?v=7w17MamPY7A
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Tipo874

Inläggav Tipo874 » 2012-10-17 16:29

Några favoriter:

Bach:
H-mollmässa
Magnificat, Adolf Fredriks Bachkör. Har både Proprius-vinylen och Swedish Societys CD

Händel:
Saul
Messias

Allessandro Scarlatti, Il Primo Omicido. De spelade den i en butik i Colombo, och jag fick lov att fråga vad det var, och de sålde Harmonia Mundi-boxen (Rene Jacobs)

Haydn, årstiderna. Just upptäckt denna!

Mozarts Requiem

Den ultimata julskivan:
Cantate Domino, Proprius, har både vinyl och CD. Den går alltid strax före jul

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2012-10-17 21:06

Lakme- Leo Delibes- Alain Lombard
Goldberg Variations- Johann Sebastian Bach- Glenn Gould
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-23 12:08

Var igår på ett LTS medlemsmöte om gitarr och kontrabas i klassisk musik och Jazz. Det var ett väldigt inspirerande möte!

De spelade bl.a. ett stycke Vivaldi på gitarr av The Katona Twins, det var superbra så den har jag nu lag till i listan.

http://open.spotify.com/track/1ar5g1iUEJ1LFXZ1BOBmc0

Tack också till den som la in Concierto De Aranjuez spelat av Paco De Luca, han spelar spansk gitarr helt i en klass för sig!

Användarvisningsbild
kaktus

Inläggav kaktus » 2012-11-26 23:23

Kul tråd speciellt som jag började lyssna på klassisk musik bara för ett par år sedan så jag kan inte så mycket. Verkar som att många får en viss ödmjuk känsla när man börja inse hur mycket det är att lära sig och av att försöka få överblick.

När man pratar om mästerverk eller vad man inte bör missa så tänkte i alla fall jag på Beethovens Missa Solemnis.;)

Om man är sugen på körmusik så tycker jag den ger en otrolig upplevelse, den ger den där känslan av "larger than life".

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-11-26 23:24

kaktus skrev: Beethovens Missa Solemnis

tar andan ur en :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-26 23:39

Alexi skrev:Tack också till den som la in Concierto De Aranjuez spelat av Paco de Lucía, han spelar spansk gitarr helt i en klass för sig!

OJ! vilken va de? måste scrolla.....
EDIT: näe. finner ingen sådan i tråden :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-27 00:41

roggaro skrev:
Alexi skrev:Tack också till den som la in Concierto De Aranjuez spelat av Paco de Lucía, han spelar spansk gitarr helt i en klass för sig!

OJ! vilken va de? måste scrolla.....
EDIT: näe. finner ingen sådan i tråden :?
den finns i Spotifytråden.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-27 00:47

fint, men jag har inte spoty och tänker inte skaffa.. så vilken upptagning är det och så? vore himla fint att få reda på :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-27 00:52

Bild

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-27 00:59

fasen alltså, han sitter inte ens med "fotpall" :roll:
OK! Tack, får googla dårå

EDIT: aha! http://en.wikipedia.org/wiki/Concierto_ ... a_album%29

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-27 01:15

in tha house in a minute :lol: 320kb/s

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-27 02:40

Piano Trio in E Flat Major Op 100 D.929 II

Detta melankoliska stycke av Schubert är ju nästan sönderspelat i diverse kultur- och historieprogram, det formligen dryper av viktoriansk romantik etc, men ändå ryser jag av ackordföljderna. Har letat efter en inspelning som inte är för struttig eller smörig, här är iaf några olika som visar hur känsligt det kan vara med vem som spelar vad och hur (finns massor);

Gryphon trio
http://open.spotify.com/track/2hCZSWL9XUhYruTR5lCRwZ

Fujita Piano trio
http://open.spotify.com/track/62XiJxNEDaTDiEy4IQGlSb

Storioni trio
http://open.spotify.com/track/4a1C5gdX52uUkeaTXNTu8y

Capucon, Braley
http://open.spotify.com/track/126F4IqzqgRSArBiO8yEuK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Vilket är det bästa klassiska verket?

Inläggav KarlXII » 2012-11-27 09:43

Alexi skrev:Vilket klassiskt verk gillar du mest?

Mina favoriter är:

Sibelius - Finlandia
Mozart - Requiem

Härlig lista. :)

Klämde dit två stycken:
Tristan och Isolde, prelude, Wagner
Stabat Mater Dolorosa, Vivaldi
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2012-11-27 12:20

Alexi skrev:Tack också till den som la in Concierto De Aranjuez spelat av Paco De Luca, han spelar spansk gitarr helt i en klass för sig!

Vassego! Snubblade över inspelningen efter att Kronkan rekommenderat verket i tråden. Det var bästa versionen jag hittade på Spotify och den har snurrat många varv hemma sedan dess.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-27 21:42

phloam skrev:Piano Trio in E Flat Major Op 100 D.929 II

Detta melankoliska stycke av Schubert är ju nästan sönderspelat i diverse kultur- och historieprogram, det formligen dryper av viktoriansk romantik etc, men ändå ryser jag av ackordföljderna. Har letat efter en inspelning som inte är för struttig eller smörig, här är iaf några olika som visar hur känsligt det kan vara med vem som spelar vad och hur (finns massor);

Gryphon trio
http://open.spotify.com/track/2hCZSWL9XUhYruTR5lCRwZ

Fujita Piano trio
http://open.spotify.com/track/62XiJxNEDaTDiEy4IQGlSb

Storioni trio
http://open.spotify.com/track/4a1C5gdX52uUkeaTXNTu8y

Capucon, Braley
http://open.spotify.com/track/126F4IqzqgRSArBiO8yEuK

Har du sett filmen Barry Lyndon? :)

http://www.youtube.com/watch?v=2KYf9Le0Hdw&feature=related

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-27 21:52

För att stanna kvar vid musik i film och av samma regissör.

Funeral Of Queen Mary

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-28 00:41

petersteindl skrev:För att stanna kvar vid musik i film och av samma regissör.

Funeral Of Queen Mary

Tack för Barry Lyndon-klippen, spot on :D

Final scene - där spelas den så där långsamt som jag vill ha den, undrar vem som spelar...?

Det måste upprepas att det är den legendariska Wendy Carlos som står för den mäktiga synthifieringen av "Funeral..." (Purcell??) Minns den starkt från ungdomen och en samlingsskiva med Scf fi-klassiker som en kompis hade. Mera rys! :)

Edit: Nån som kan rekomendera något mer av Purcell?
Senast redigerad av phloam 2012-11-28 00:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-28 00:52

Eftersom jag nämnde Händel förut i tråden (samt Tipo874) så kan ju "Sarabande" bli mitt val då den också förekommer som tema i Barry Lyndon.

Han hade god smak den där Kubrik, precis som jag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-28 01:04

Man blir varm i hjärtat av att läsa den här tråden :) !

Till alla name-droppare och version-freaks vill jag varmt rekommendera CD-revyn i P2 på söndagar - där sitter en panel och jämför olika inspelningar av klassiska verk för att därefter dela ut radioapparater som omdömen - så nördigt det kan bli.

En gång hävdade en av kvinnorna i panelen att en inspelning var kass eftersom den saknade bas! Jag blev givetvis tvungen att googla rätt på stycket och provlyssna. Slutsats: Hon skulle behöva uppgradera sin utrustning...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-28 15:54

KarlXII skrev:
Alexi skrev:Vilket klassiskt verk gillar du mest?

Mina favoriter är:

Sibelius - Finlandia
Mozart - Requiem

Härlig lista. :)

Klämde dit två stycken:
Tristan och Isolde, prelude, Wagner
Stabat Mater Dolorosa, Vivaldi
Jag skulle vilja föreslå lite andra versioner än de du lagt in:
Dolorosa, i min mening både bättre inspelad och med rejält med infrabas :D
http://open.spotify.com/track/0wogrqMbu3t3AJWLbXLp89

Tristan och Isolde är så himla dynamiskt, de flesta inspelningar är för kapade i pukorna, komprimerade och klipper ändå i de starka partierna.
Jag tycker denna inspelning är bäst:
http://open.spotify.com/track/7B6YnpYnFq99TyPtrkqJUv

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-28 18:33

Alexi skrev:Jag skulle vilja föreslå lite andra versioner än de du lagt in:
Dolorosa, i min mening både bättre inspelad och med rejält med infrabas :D
http://open.spotify.com/track/0wogrqMbu3t3AJWLbXLp89

Tristan och Isolde är så himla dynamiskt, de flesta inspelningar är för kapade i pukorna, komprimerade och klipper ändå i de starka partierna.
Jag tycker denna inspelning är bäst:
http://open.spotify.com/track/7B6YnpYnFq99TyPtrkqJUv

Bra att du är på hugget. :)

Kan nog hålla med om Att din Dolorosa kan vara lika bra om jag få vänja mig lite men är definitivt tvungen att faila din föreslagna version av Tristan och Isolde.
Bättre ljud? Ja.
Men vad gäller det musikaliska tycker jag att det är spel mot ett mål. All nerv och känsla som jag tycker finns i min föreslagna version saknas i din. Har lyssnat genom samtliga spottans versioner men tycker bäst om den där. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-02 06:27

Lite Vivaldi i ny tappning kanske?

Användarvisningsbild
perlinka

Inläggav perlinka » 2013-01-03 13:52

Saknar Mahler på listan. Lägger till fantastiska Urlicht från 2:a Symfonin.
Svårt att välja version men jag tog med Claudio Abbado och Lucerne Festival orchestra och förstås Anna Larsson.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-01-07 14:47

Köpte en skiva med American Classics och där hittade jag detta underbara stycke musik:
The Red Violin: Chaconne For Violin and Orchestra av John Corigliano(född 1938).
Har på eget bevåg lagt denna komposition till listan.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-12-11 17:01

Dags att bumpa denna tråd då kanske. :)
Nu när det gått över ett år, har ni lyssnat mer på klassiskt?
Hittat några nya favoriter som bör läggas till listan?

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-12-20 21:42

Jag och mina Droogisar gillar van B.

Grosse Fuge

Tror han var döv då han komponerade detta verk 8)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2013-12-20 22:00

Bidrar med Volumina av Ligeti:
http://open.spotify.com/track/1MaXbOhpLBNynk6n7ZoZDU
och Threnody for the Victims of Hiroshima av Penderecki
http://open.spotify.com/track/1MGfFUjIcWQ3SrTNiu3cwb

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-20 23:13

Aida
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-21 12:09

Mozart Symfoni nr 40 g-moll

Tycker nog inte den är det bästa klassika verk, men tycker enkelheten i den är magnifik.

http://open.spotify.com/track/5NZgyefOtSSs9BszaVG0Au

Återgå till Musikstugan