Vilket är det bästa klassiska verket?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-08-14 04:31

Så får vi inte glömma dansken Carl Nielsen, Sibelius samtide. Men det är nog det enda som är gemensamt.
Nielsens musik är kärvare och oroligare utan att bli lika revolutionerande som Igor Stravinsky och Arnold Schönberg.
Av Nielsens musik kan jag rekommendera 2:a och 4:e symfonin.

Och sovjetryssarna som följer på 30-40-talet. Prokofiev och Shostakovitj. Även om de präglades av fasorna i Stalintidens Sovjet finns här ganska lättillgänglig ofta scenisk musik som Prokofiev's "Kärleken till de tre apelsinerna" "Peter och Vargen". "Romeo och Julia". Shostakovitj's balletmusik som "Den Gyllene Tidsåldern" och "Bulten" och hans filmmusik är lättsmält. Medans symfonierna är ofta väldigt långa och dystra saker.

Fransmän. Satie har nämnts. Ravel och Debussy borde också få ett omnämnande.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2012-08-14 16:30

Albinoni - Adagio for strings and organ in G minor är en av mina favoriter. Jag har lagt till den i spotify listan.

Tack för tipset om Brams German requiem med Previn. Beställd! Även lagt till den i Spotifylistan

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-21 22:30

bomellberg skrev:Johannes Brahms - Ein Deutsches Requiem (Brahms Requiem). Andra satsen som börjar "Den alles fleisch..." Håren reser sig på armarna bara av att tänka på den.

Den skall vi sjunga med kören i höst. Jag ser verkligen fram emot detta!

Annars är jag väldigt förtjust i Verklärte Nacht (Schönberg) och Tjajkovskijs 6:e symfoni. Och då speciellt den 4:e satsen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-08-21 22:45

Just nu: Schubert impromptus
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-08-21 23:11

Beethovens symfoni no 5.

Inspelning Karajan 60-tal. De finns i video på tuben. Karajan, som alltid, dirigerar utan partitur och han behöver inget eftersom han alltid dirigerar med stängda ögon. Han har studerat in hela partituret och har det i huvudet (minnet). Berlinarna spelar makalöst.

1st movement

3rd movement

4th movement

Det kanske finns Karajans version från 60-talet på spotify.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-22 00:51

petersteindl skrev:Beethovens symfoni no 5.

Inspelning Karajan 60-tal. De finns i video på tuben. Karajan, som alltid, dirigerar utan partitur och han behöver inget eftersom han alltid dirigerar med stängda ögon. Han har studerat in hela partituret och har det i huvudet (minnet). Berlinarna spelar makalöst.

1st movement

3rd movement

4th movement

Det kanske finns Karajans version från 60-talet på spotify.

MvH
Peter

Härligt. Ludde visste vad han gjorde. Det låter storartat t o m genom datorns inbyggda högtalare! Själv tycker jag ännu mer om nian och sjuan. Varenda snutt det geniet gjorde är storverk som håller än idag. Vad lyssnar man på om 200 år? Orup? Skulle inte tro det. Fast vad är det för fel på femmans andra sats?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-08-22 10:13

Nian och sjuan. Av Beethoven förstås. Dom finns alltid där nånstans i bakhuvudet även när jag lyssnar på annan musik.

Men ibland snöar jag in på Bach. Han var otroligt bra och nyskapande. Både stor konstnär och "musikingenjör". Svårt peka på något enskilt verk.

Och jag gillar Monteverdi. Poppeas kröning är sublim. Neros och Poppeas kärleksduett t ex.

Någon av Sjostakovitj:s stråkkvartetter, minns ej vilken, har gjort mycket stort intryck på mig. Hörde den med Fresk-kvartetten.

Ett modernt "klassiskt" verk som grep tag i mig och som jag aldrig glömmer är Glenn Brancas symfoni för hundra gitarrer som jag hörde live på WTC Plaza två månader innan attentatet. Men bäst, nja, kanske inte ändå.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-24 06:59

petersteindl skrev:Beethovens symfoni no 5.

Inspelning Karajan 60-tal.

Det var just Karajans inspelningar från 60-talet som fick mig att inse Beethovens storhet. Jag hade ett flertal av symfonierna på billighets-LP med relativt okända orkestrar och dirigenter och tyckte mest att Bethooven var litet tråkig och pompös. Tills jag hörde Karajan! :D

Hälsn. Michael

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-24 11:35

The fifth of beethoven ja, :) jag är förtjust i versionen som Walter Murphy gjorde.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-08-24 22:10

Oj, vi har glömt ett riktigt guldkorn...

Pergolesi
Stabat Mater - på något sätt all vår västerländska musiks moder inser man ju mer man lyssnar.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-08-24 23:42

Hur är Bach´s Das Wohltemperierte Klavier ??

Någon som kan berätta lite, har läst lite på wikipedia om den, verkar
vara ett massivt stycke klassisk musik.

Tänkte jag skulle lyssna in mig på den nu när det är aktuellt med
"RED BULL FLYING BACH" turné, breakdans till klassisk musik med lite beats.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-27 17:33

Har lagt till de flesta av de låtar som föreslagits här nu, några kvar. Som jag inte hunnit leta reda på bra versioner av.
Tycker ni är lite lata som inte lägger in själva. :)

Eller använder ni inte Spotify?

Jag la även in två stycken med Michael Nyman eller är det för modernt för att räknas hit?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-27 18:14

Alexi skrev:Jag la även in två stycken med Michael Nyman eller är det för modernt för att räknas hit?

Ja, "klassiskt" är det ju inte. Det är dock ett problem med själva ordet, inte Nymans musik. Den ursprungliga betydelsen var troligen musik från den klassiska epoken, dvs ca 1750-1900, fast det finns inga fasta gränser.

Begreppet har senare kommit att betyda "seriös musik" eller "konstmusik" i största allmänhet. Det blir oftast inga tolkningsproblem.

Själv använder jag ordet konstmusik när jag vill vara noggrann, men det anses litet snobbigt.

Alltså: Nyman är inte för modern, i mitt tycke.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-27 18:16

teosig skrev:Hur är Bach´s Das Wohltemperierte Klavier ??

En hörnsten. En milstolpe. En grundval. Kalla det vad du vill, men ett viktigt stycke är det!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-08-28 14:35

PerStromgren skrev:

En hörnsten. En milstolpe. En grundval. Kalla det vad du vill, men ett viktigt stycke är det!

Det var detta verk jag tänkte på när jag skrev tidigare att Bach var både stor konstnär och musikingenjör. Han undersökte instrumentets samtliga möjligheter genom att skrva stycken för alla tonarter, lite nördigt kan tyckas, men det blev fantastisk musik.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 15:21

Någon som kan berätta lite, har läst lite på wikipedia om den, verkar
vara ett massivt stycke klassisk musik.

Lite synd att kalla det "ett massivt stycke", det är 96 (två böcker med (preludier och fugor i (dur och moll av (samtliga 12 tonarter)))) mindre klaverstycken av skiftande typ och kvalitet.

Det gör det i och för sig inte mindre oundgängligt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-08-28 20:05

Kanske hans "Goldberg"variationer är lite mer hanterliga, också genialt underbar musik...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-28 20:45

Almen skrev:Lite synd att kalla det "ett massivt stycke", det är 96 (två böcker med (preludier och fugor i (dur och moll av (samtliga 12 tonarter)))) mindre klaverstycken av skiftande typ och kvalitet.

Där var det tur att du inte hade en smajli, annars hade du kanske räknat fel! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 08:44

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Lite synd att kalla det "ett massivt stycke", det är 96 (två böcker med (preludier och fugor i (dur och moll av (samtliga 12 tonarter)))) mindre klaverstycken av skiftande typ och kvalitet.

Där var det tur att du inte hade en smajli, annars hade du kanske räknat fel! :D

Räknat fel på parenteser eller preludier? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-29 09:03

Almen skrev:
PerStromgren skrev:

Räknat fel på parenteser eller preludier? :)

Jag tänkte mest parentesräkningen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 13:32

Ja, jag fick kontrollräkna några gånger (liksom jag fick fundera ordentligt så att jag fick antal stycken korrekt också (det var delvis därför jag använde parenteserna)).

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2012-08-30 09:08

Spirituals - Morton Gould
Utan tvivel är man inte riktigt klok

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-30 11:17

Jag är för övrigt väldigt förtjust i:

Brandenburgkonserterna av Bach, Pianokonsert nr 3 av Prokofieff, Petruschka av Stravinskij

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-04 14:27

Hur många kan spela Peer Gynt på en realistisk nivå hemma?
http://open.spotify.com/track/2lS4OAAtEwUqJyuMFvBwPe

Skulle gissa att 99% av allas slutsteg klipper rejält mot slutet och att man är tvungen att sänka på grund av den höga disten. Rejäl pik vid 33Hz har den med.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-09-05 22:50

H-mollmässan av Bach.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-06 21:24

Alexi skrev:Hur många kan spela Peer Gynt på en realistisk nivå hemma?
http://open.spotify.com/track/2lS4OAAtEwUqJyuMFvBwPe

Skulle gissa att 99% av allas slutsteg klipper rejält mot slutet och att man är tvungen att sänka på grund av den höga disten. Rejäl pik vid 33Hz har den med.

Jag undrar om inte bastrumman är onaturligt betonad i den inspelningen? I mitt tycke tar den över på ett sätt som den inte gör i konsertsalen.

Kul att höra den med sånginatserna, det är inte ofta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2012-09-14 13:46

"Konstmusik", "klassiskt" eller "seriös musik"? Är pop inte seriös musik? Jag tycker att den kan vara seriöst dålig i alla fall och allt för sällan seriöst bra :?

Nåväl, jag är inte heller någon auktoritet på "klassiskt" men passar det att tycka till om "konstmusik" skriven under 1900-talet så vill jag bidra med Lars-Erik Larssons Förklädd Gud med text av Hjalmar Gullberg. Nyromantisk konstmusik? Rätt ointressant vad det kallas tycker jag personligen. Njut av musiken istället.

Den här inspelningen ska tydligen vara en av de bättre:
http://open.spotify.com/track/7HX54dI0nF65PWqactSEab

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-09-18 14:59

Huga, mycket finns det.

men

1981 av Lepo Sumera, attans fint stycke
Regndroppspreludiet av Frédéric Chopin, snorvackert
Vivaldis våren, är bara såååå fint
Salve

Användarvisningsbild
Chopin

Inläggav Chopin » 2012-10-02 03:43

Joseph Haydns symfoni nr: 49, varför vet jag inte men det är ett stycke musik som tål att spelas för jämnan och som har något visst som är svårt att sätta fingret på. :!:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-04 23:29

http://www.youtube.com/watch?v=e3_sML4prLE

Rodrigo - Concierto de Aranjuez 1939.
Har skivan där Julian Bream spelar klassisk gitarr. Den återkommer hos oss med stor regelbundenhet.

http://www.youtube.com/watch?v=HV8vPE4IAqY

Åsså en en kvinnlig version - dödligt vacker
http://www.youtube.com/watch?v=DUrLvfyC ... re=related
Senast redigerad av Kronkan 2012-10-04 23:45, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan