Moderator: Redaktörer
Högsta möjliga... jag är skeptisk. Pratar vi om 48-bitars 352,8khz sampling?Young is also personally spearheading the development of Pono, a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible
a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible, the studio quality sound that artists and producers heard when they created their original recordings. Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.
So Pono is obviously more than a file format and it sounds like yet another proprietary delivery system that may require, argh, its own hardware platform for playback.
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Piotr skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Du menar att vinyl skulle bevara originalet bättre än PCM i 16/44.1 eller högre upplösning?
Jag tror att en CD klarar det bättre.
Eller menar du att Young producerar sin musik för vinyl? Dvs. masterbandet/materialet låter inte som det ska i studion (eller hemmet) förrän det graverats och pressats en vinyl?
Hela den här grejjen det snackas om i tråden handlar inget om ljudkvalitet men däremot om pengahunger.
/Peter
Jansson skrev:Objektivisten.
Men om jag förstår ditt inlägg rätt så tror jag inte att detta kommer att realiseras.
Folk i allmänhet bryr sig inte, enligt min mening.
Men jag vill gärna ha fel i detta.
För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Panelguy skrev:
Jag tror dessvärre inte att du har fel då mer välljudande format som DVD-A och SACD enbart är intressant för audiofiler, folk i allmänhet bryr sig definitivt inte![]()
Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Jansson skrev:Sprudel.
Bra inlägg!
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Vinylcalle skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Håller absolut med dig och så gör även mina öron.
MvH Carl
Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Vinylcalle skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
MvH Carl
roggaro skrev:Vinylcalle skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
MvH Carl
jadå, mina 'höron' e gamla men föralldel inte utslitna
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.
The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.
"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.
Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."
Jansson skrev:RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.
För min del har det inte med nostalgi att göra.
Det är musiken.
Väl medveten och inte glömt av mig iaf. detta med digitalisering redan i början av 80-talet.
Exemplet jag tog upp med "Harvest" är ju en platta som spelades in -71.
Alltså ingen digitalisering. Den är inget audiofilt mästerverk. Men ett mästerverk är det.
Skillnaden i ljudkvalitet mellan att spela upp vinylen USA-press -72 och tidig cd utgåva oxå USA är markant i mina öron.
Sedan är det skillnader inte bara mellan olika länder utan det kan även vara skillnader på pressningar från samma år och land.The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.
"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.
Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."
Till alla, som utvikning.
Förra veckan köpte jag nypressningar av två album på vinyl.
Hade dem tidigare på cd.
Det här är inspelningar som definitivt är digitala eller hur?
-Talk Talk: Laughing stock -91.
-Portishead: Dummy -94.
Resultat? Jo då, med i alla fall dessa två så får jag väl gå till skivbörsen och se om de vill köpa in två begagnade cd. (Inte troligt)
Speciellt Portisheads Dummy är avsevärt mycket bättre på vinyl än på cd. Jag undrar vad de haft för sig när de mastrade den till cd.
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?
Ni som gillar plattan men tycker att det är synd att den låter så dåligt kan med fördel köpa den på vinyl. Den är riktigt väl inspelad. Tro det eller ej, den låter mycket fint.
Ja det var kraftigt OT om Pono.
Ton skrev:Jansson skrev:
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?
Är nästan säker på att jag hade den på vinyl.
Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,
1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?
Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.
Objektivisten skrev:I got a new pono, she knows how to foxtrot, lope and pace... http://www.youtube.com/watch?v=5_eeUiPTVhM
Jansson skrev:Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,
Bäste Almen.
Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.
---
Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.
1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?
2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?
Thomaz skrev:Jansson skrev:Thomaz skrev:http://www.cbs.com/shows/late_show/video/2284599063/david-letterman-neil-young
Vi vet.
Vad vet vi?
Almen skrev:Jansson skrev:Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,
Bäste Almen.
Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.
---
Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.
1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?
Jo.2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?
Jag tycker bara att NY har varit ute och snurrat så många gånger vad gäller tekniska format så att jag inte tar för givet att det är den heliga Graal som presenterats för oss. Men ingen blir gladare än jag om så skulle vara fallet.
Och eftersom jag inte har en aning om vad det är och hur det funkar så har jag ännu mindre aning om varför det inte skulle kunna funka!När jag frågade hur Pono löser det problemet så var det ingen retorik utan en ärligt ställd fråga efter lite fakta.
farbman skrev:Har dykt upp lite mer info om Pono i dagarna då man dragit igång ett kickstarter projekt för att få till dom sista bitarna för massproduktion.
http://www.ponomusic.com
music4ever skrev:Störtlöjligt att de framför ett nytt format för att presentera musiken "så som det låter i studion". Sluta mastera sönder musiken på CD så är ni där.
music4ever skrev:Störtlöjligt att de framför ett nytt format för att presentera musiken "så som det låter i studion". Sluta mastera sönder musiken på CD så är ni där.
Bill50x skrev:Men just detta känner jag en viss skepsis mot, är det verkligen så att musikerna inte har något att säga till om idag?
PekkaJohansson skrev:Masteringprocessning hör inte hemma i en god utgivning oavsett vilket. Jag talar om risken för att marknaden överöses med alternativa tagningar. Som jag ser det finns det bara en originalmaster och den bör ges ut på konsumentformat utan några som helst förändringar.
“It’s not how luxurious your room is, how good your speakers are or the quality of the acoustic space,” asserts Porcupine Tree’s Steven Wilson. “It’s how well you know what you’re hearing, because if you know what you’re hearing, you can make good-sounding records! Many times I’ve made the mistake of thinking that if I went into a commercial studio with a proper desk and speaker system I would get better results, but I got worse because I had no idea what I was hearing, so I always retreated back to my little box room where I knew exactly how to get results. Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it. If you can do that it will sound good on any system. That’s proved to be the case for me over and over again.”
Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."
Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.
Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
/ B
WhereNextColumbus skrev:Jag tycker också att det är lite irriterande med att man anpassar mastringen efter skitanläggningar. Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter? Och varför ska man bry sig om hur det låter om det ändå aldrig kommer låta bra pga av söndermastring?
don’t know about other people but when I’ve mixed I’ve always worked between two or three sets of speakers.
Cal Harris brought that concept to Motown from Western Recorders and Gold Star around 1967. One of the guys I hung out with before I got hired at Motown used to leave the control room and studio doors open and switch back and forth between the 604s in the control room and the A-7-500s out in the studio. Everybody also had a serious hi fi at home we checked our mixes on and lots of studios had a little transmitter so you could listen on a car radio.
NS-10s really need to be considered within this context.
Jansson skrev:Bill.Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."
Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.
Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
Jag tror att du missar min poäng här.
Varför citera Steven Wilson?
Bill50x skrev:Jansson skrev:Bill.Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."
Jag tror att du missar min poäng här.
Varför citera Steven Wilson?
Jag citerade dig
Dvs citerade SW i andra hand.
Jag kan hålla med om att den master som ursprungligen släpptes, den är originalet. Så långt är jag med dig.
Men jag ser längre bakåt än så. Vi har ju musikerns intentioner. Vi har lyssnarens förväntningar. Någonstans ska dessa mötas. Om tillräckligt många ogillar det dom hör tillräckligt mycket - så kommer musikern ingenstans. Tyvärr verkar det som lyssnarna inte har tillräckliga krav (generellt sett), i alla fall för oss som sätter värde på goda inspelningar. WhereNextColumbus har helt rätt i sin kommentar, "Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter?"
En hemsk tanke slog mig dock, dom kanske bryr sig och vill att det ska låta som det gör?
/ B
JB: Did you do a lot of processing for the CD releases?
EF: No, very little. A primarily analog chain — with Sontec EQs, minimal compression — and then we’d do a 96 kHz conversion. Sometimes I would do a little digital work, but not always. And then we’d re-capture at 44.1khz.My goal was always to stay true to “the sound” of the period, using the technology to restore it so that it could be heard through today’s equipment the way it was meant to be back then.
Jansson skrev:TCM.
Han har koll den där Häglund.
Undrar om han hänger här på forat?
Häglund skrev bra grejer i Pop på den tiden.
Han gillar Prefab Sprout.
WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc
"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "
Från senaste numret av Sonic.
Nattlorden skrev:WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc
"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "
Från senaste numret av Sonic.
Det där är på fel sida om hur korkad man får lov att vara...
Empa skrev:Pono Store är nu öppen, någon som har koll på lite olika forum hur det låter?
https://ponomusic.force.com/
solhaga skrev:Är köpta fonogram på Pono "Store" endast spelbara på Ponon?
solhaga skrev:Qobuz och HDTracks har ju regionlåsning för en del fonogram så man måste gå via proxies i respektive land.
Antar att detta även gäller för PonoMusic Store.
The PonoMusic store is currently available in the US only. Now that your PonoPlayer has been shipped, you have access to PonoMusic World and the PonoMusic Store. Keep in mind that we are in the process of expanding our catalog from the major label groups and then the independents, so new titles are added everyday. If there is music you don't see available, odds are it is still in the ingestion process.
If you encountered any defects or unexpected behavior while using the beta store, please email us an explanation of the problem to: support@ponomusic.com
Note: We anticipate launching the store in Canada and the UK in early 2015 and then to other countries.
Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?
Almen skrev:Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?
Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.
Bill50x skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?
Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.
Var ser du att det är fasvänt?
/ B
Bill50x skrev:Var ser du att det är fasvänt?
Zeeall skrev:http://www.metal-fi.com/loudness-war-dummy/
AndreasArvidsson skrev:Att använda en ny master och sedan ge beröm åt den höga samplingsfrekvensen är smått roligt, men bra att iaf någon bryr sig om mastern tycker jag.
Bill50x skrev:Visst. Men frågan är varför det diskuteras sampling när det är mastern som är den springande punkten. Kan det bero på att det är siffrorna som styr, typ ju fler pixlar ju bättre kamera när man vet att motivet och fotografen är mycket viktigare?
/ B
andyman_se skrev:...och här är länken till prylsajten
http://gizmodo.com/dont-buy-what-neil-y ... 1678446860
"The CD-quality standard—which Young and HRA proponents say isn't sufficient—wasn't adopted randomly. It's not a number plucked out of thin air. It's based on sampling theory and the actual limits of human hearing. To the human ear, audio sampled above 44.1 kHz/16-bit is inaudibly different. "
sååååå vad säger ni, rätt eller fel?
Bill50x skrev: Beroende på studions utrustning och i vilken kontext musiken ska användas (enbart ljud eller i film tex) så används lite olika standards men vanligt verkar 24/96 och 24/88,2 vara. I vissa fall använder man även 24/192. Så varför helt enkelt inte sälja slutresultatet innan nedsampling? Som många påpekar, lagringsutrymme är billigt idag och varför ta risken att skapa anomaliteter vid en om-sampling?
/ B
Bill50x skrev:andyman_se skrev:...och här är länken till prylsajten
http://gizmodo.com/dont-buy-what-neil-y ... 1678446860
"The CD-quality standard—which Young and HRA proponents say isn't sufficient—wasn't adopted randomly. It's not a number plucked out of thin air. It's based on sampling theory and the actual limits of human hearing. To the human ear, audio sampled above 44.1 kHz/16-bit is inaudibly different. "
sååååå vad säger ni, rätt eller fel?
En väl processad/hanterad 16/44 låter alldeles utmärkt och det finns mycket att fixa annat i anläggningen innan man nått taket för cd-standarden. Så långt är allt rätt. När man spelar in och mixar så använder man dock högre upplösning för att man vill ha marginalerna på rätt sida. När allt är klart samplar man ner till cd-standarden. Men varför lägga ner det jobbet om filerna säljs på annat sätt? Varför inte bara ta studiomixen och sälja den? Beroende på studions utrustning och i vilken kontext musiken ska användas (enbart ljud eller i film tex) så används lite olika standards men vanligt verkar 24/96 och 24/88,2 vara. I vissa fall använder man även 24/192. Så varför helt enkelt inte sälja slutresultatet innan nedsampling? Som många påpekar, lagringsutrymme är billigt idag och varför ta risken att skapa anomaliteter vid en om-sampling?
Det är givetvis en annan sak vid strömmande media, då måste man även ta hänsyn till bandbredden hos den som lyssnar/tittar. Men den konverteringen är det väl lämpligt att de som skickar ut strömmen gör? Då, men först då, kan tex komprimering ske om musiken ska tas del av i tex bullriga miljöer.
Men kvaliteten på avspelningsutrustningen speglar sig ju inte bara i upplösningen och priset, det finns ju andra aspekter också. Så om Pony är värd sitt pris kan ju bara lyssning avgöra. Och visst kan man betala för annat än prestanda, det är ju bara att fråga dem som köper Apples produkter
/ B
To my ears, 24/96 PCM sounds much more like the original because it maintains its sound all the way to the top, where I find SACD falls apart. At 24/192, with the best converters, there is no comparison at all. I'm finding improvements I wouldn't have expected and a much greater leap upward in sound quality than I found 24/96 to be over CD. Well done 24/192 seems to remove the recorder altogether. With my ULN-8 converters, I feel like I'm listening directly to the mic feed.
Some converters in my experience do not perform as well at higher resolutions as they do at 16/44, which is much less demanding on the design (clocking-wise, phase coherence wise, etc.).
I believe this is among a number of things that make it difficult for some to hear a difference say, between 16/44 and 24/96 (or 24/192).
Given good, high-res conversion, I've never heard anything as faithful as 24/192.
Bill50x skrev:Multiman - tänk om det är så att mycket få av oss har hört 24/192 till dess fulla potential? Att Ludwig har rätt i sitt antagande att många DAC'ar är duktiga på 16/44 men inte på högre upplösningar? Det kan ju vara EN anledning till att vi inte hör så stor skillnad när vi jämför med högre upplösning.
Hos mig är det ingen skillnad alls i min anläggning, det hänger troligen på att min SB Classic samplar ner allt över 48 kHz (från max 192k). Med en sådan DAC är det rent slöseri med högre upplösning än 16/44, men det finns ju en framtid när det sitter en annan strömmare i anläggningen
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster