Neil Youngs "Pono"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Neil Youngs "Pono"

Inläggav Jansson » 2012-09-26 15:25

Nytt format på gång från allas vår hjälte Neil.

http://www.audiostream.com/content/neil ... no-what-it
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2012-09-26 17:04

Spännande!

Young is also personally spearheading the development of Pono, a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible
Högsta möjliga... jag är skeptisk. Pratar vi om 48-bitars 352,8khz sampling?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-26 17:21

Alexi.

Jag kan inte få fram några detaljer.

a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible, the studio quality sound that artists and producers heard when they created their original recordings. Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.

So Pono is obviously more than a file format and it sounds like yet another proprietary delivery system that may require, argh, its own hardware platform for playback.


"the highest digital resolution possible"
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2012-09-26 18:38

Äntligen!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-26 19:18

Objektivisten.
Ditt mycket kortfattade inlägg lämnar kanske lite väl mycket för en öppen tolkning från min sida.

Men om jag förstår ditt inlägg rätt så tror jag inte att detta kommer att realiseras.
Folk i allmänhet bryr sig inte, enligt min mening.
Men jag vill gärna ha fel i detta.

För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9900
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2012-09-26 19:39

Intressant! Han har ju visat intresse för ljudkvaliteten tidigare. Gör att jag diggar honom ännu mer för hans konstnärsskap.
Vi får se vilka som ställer sig i kön för att deras produktioner ska uppfattas som konstnären verkligen tänkt sig, vilka som är de egentliga kulturbärarna till skillnad från krämarna!
Lite provokativt uttryckt kanske, en del har ju inte valet om de vill bli producerade men etablerade artister i Neil Youngs division har det faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-26 19:46

Sprudel.
Bra inlägg!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2012-09-26 20:15

Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.


Du menar att vinyl skulle bevara originalet bättre än PCM i 16/44.1 eller högre upplösning?

Jag tror att en CD klarar det bättre. :)

Eller menar du att Young producerar sin musik för vinyl? Dvs. masterbandet/materialet låter inte som det ska i studion (eller hemmet) förrän det graverats och pressats en vinyl?

Hela den här grejjen det snackas om i tråden handlar inget om ljudkvalitet men däremot om pengahunger.

/Peter

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-26 20:32

Piotr skrev:
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.


Du menar att vinyl skulle bevara originalet bättre än PCM i 16/44.1 eller högre upplösning?

Jag tror att en CD klarar det bättre. :)

Eller menar du att Young producerar sin musik för vinyl? Dvs. masterbandet/materialet låter inte som det ska i studion (eller hemmet) förrän det graverats och pressats en vinyl?

Hela den här grejjen det snackas om i tråden handlar inget om ljudkvalitet men däremot om pengahunger.

/Peter


Jag menar att allt för mycket musik som spelats in före cd-mediets tillkomst och som sedan återutgivits på cd inte låter till närmelsevis lika bra i mina öron på cd som på vinyl.

Jag påstår inte att det är ett faktum utan det är en åsikt jag har.

Jag har heller ingen uppfattning om vilka intentioner Neil Young har med sina produktioner.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-26 20:53

har ju hört Neil live s a s och kanske något har stannart kvar :roll:
kör Foobar så här och får utmärkt ljudkvalle i mina öron

Bild

hej på dig gamle smålänning :)

EDIT: jag har frångått Aliasing numera, för att det inte behövdes. så där är avbockat :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1939
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2012-09-26 21:04

Jansson skrev:Objektivisten.
Men om jag förstår ditt inlägg rätt så tror jag inte att detta kommer att realiseras.
Folk i allmänhet bryr sig inte, enligt min mening.
Men jag vill gärna ha fel i detta.

För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.


Jag tror dessvärre inte att du har fel då mer välljudande format som DVD-A och SACD enbart är intressant för audiofiler, folk i allmänhet bryr sig definitivt inte :(

Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-26 21:07

Hej roggaro!

Vad i hela friden är det där du har där?
Ser väldigt digitalt ut.

:)

Jomen, även denne gamle Ma'lunnare har hört Neil Young ett par gånger vid det här laget.
Han är rätt bra tycker jag.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-26 21:29

Panelguy skrev:
Jag tror dessvärre inte att du har fel då mer välljudande format som DVD-A och SACD enbart är intressant för audiofiler, folk i allmänhet bryr sig definitivt inte :(

Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.


Panelguy.

Helt överens med dig.
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-26 21:30

kolla target samplerate och "SoX" kan man hitta om man gogglar och vill ha bättre dsp än den som redan är i Foobar 2000.

visst e de digitalt å använder Kinesisk digital förstärkare (Aune) såklart, så missar man liksom inte nånstans :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9900
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2012-09-26 21:49

Jansson skrev:Sprudel.
Bra inlägg!


Tack Jansson. Vi är nog ganska överens. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-27 00:01

Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.


Håller absolut med dig och så gör även mina öron :) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-27 00:07

Vinylcalle skrev:
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.


Håller absolut med dig och så gör även mina öron :) .

MvH Carl

jadå, mina 'höron' e gamla men föralldel inte utslitna :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23596
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-27 07:29

Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.


Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2012-09-27 08:55

Ni hör väl för fan inte skillnad på 48/352 och 24/48 så rulla ihop flaggorna och stäng av megafonerna...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2012-09-27 11:30

Är det någon som vet vad Neil Young snackar om? Är det Apple Proprietary Solution som alla måste betala licens till Apple för att få använda?

På vilket sätt är detta bättre än FLAC 96 kHz/24 bitar?

Att vissa CD-mastringar antingen är direktkopierade från vinylmastringen (inklusive skuren bas och höjd diskant) eller dynamikkomprimerade har väl inget konkret med en diskussion om vilka format man vill använda i framtiden att göra?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-27 14:02

Vinylcalle skrev:
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.


Håller absolut med dig och så gör även mina öron :) .

MvH Carl


Carl

:)

Tack förresten för ditt engagemang i "sista grammofontråden"
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-27 14:03

roggaro skrev:
Vinylcalle skrev:
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.


Håller absolut med dig och så gör även mina öron :) .

MvH Carl

jadå, mina 'höron' e gamla men föralldel inte utslitna :P


Det viktiga är vad du gillar och uppskattar, men det behöver väl inte sägas egentligen.
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-27 14:24

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.


Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.


För min del har det inte med nostalgi att göra.
Det är musiken.

Väl medveten och inte glömt av mig iaf. detta med digitalisering redan i början av 80-talet.

Exemplet jag tog upp med "Harvest" är ju en platta som spelades in -71.
Alltså ingen digitalisering. Den är inget audiofilt mästerverk. Men ett mästerverk är det.
Skillnaden i ljudkvalitet mellan att spela upp vinylen USA-press -72 och tidig cd utgåva oxå USA är markant i mina öron.

Sedan är det skillnader inte bara mellan olika länder utan det kan även vara skillnader på pressningar från samma år och land.

The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.

"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.

Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."



Till alla, som utvikning.

Förra veckan köpte jag nypressningar av två album på vinyl.
Hade dem tidigare på cd.
Det här är inspelningar som definitivt är digitala eller hur?

-Talk Talk: Laughing stock -91.
-Portishead: Dummy -94.

Resultat? Jo då, med i alla fall dessa två så får jag väl gå till skivbörsen och se om de vill köpa in två begagnade cd. (Inte troligt)

Speciellt Portisheads Dummy är avsevärt mycket bättre på vinyl än på cd. Jag undrar vad de haft för sig när de mastrade den till cd.
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?

Ni som gillar plattan men tycker att det är synd att den låter så dåligt kan med fördel köpa den på vinyl. Den är riktigt väl inspelad. Tro det eller ej, den låter mycket fint.

Ja det var kraftigt OT om Pono.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ton
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2007-01-08

Inläggav Ton » 2012-09-27 14:34

Jansson skrev:
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?


Är nästan säker på att jag hade den på vinyl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2012-09-27 15:23

Jansson skrev:
RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.


Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.


För min del har det inte med nostalgi att göra.
Det är musiken.

Väl medveten och inte glömt av mig iaf. detta med digitalisering redan i början av 80-talet.

Exemplet jag tog upp med "Harvest" är ju en platta som spelades in -71.
Alltså ingen digitalisering. Den är inget audiofilt mästerverk. Men ett mästerverk är det.
Skillnaden i ljudkvalitet mellan att spela upp vinylen USA-press -72 och tidig cd utgåva oxå USA är markant i mina öron.

Sedan är det skillnader inte bara mellan olika länder utan det kan även vara skillnader på pressningar från samma år och land.

The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.

"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.

Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."



Till alla, som utvikning.

Förra veckan köpte jag nypressningar av två album på vinyl.
Hade dem tidigare på cd.
Det här är inspelningar som definitivt är digitala eller hur?

-Talk Talk: Laughing stock -91.
-Portishead: Dummy -94.

Resultat? Jo då, med i alla fall dessa två så får jag väl gå till skivbörsen och se om de vill köpa in två begagnade cd. (Inte troligt)

Speciellt Portisheads Dummy är avsevärt mycket bättre på vinyl än på cd. Jag undrar vad de haft för sig när de mastrade den till cd.
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?

Ni som gillar plattan men tycker att det är synd att den låter så dåligt kan med fördel köpa den på vinyl. Den är riktigt väl inspelad. Tro det eller ej, den låter mycket fint.

Ja det var kraftigt OT om Pono.

Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,

1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-27 15:33

Ton skrev:
Jansson skrev:
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?


Är nästan säker på att jag hade den på vinyl.


Det hade du nog säkert.
Jag har inte sett den, köpte den på cd när den var ny.

Därav mitt: -eller ?

Den jag har köpt är en 180 gr nyutgåva.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-27 16:03

Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,

1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?


Bäste Almen.

Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.

Ska jag fortsätta vara OT?

1) Problemet för mig är inget direkt problem. Det som är tråkigt är att väldigt mycket bra musik har blivit stympad när den överförts till cd (från att från första början varit utgiven på vinyl.)
Det skapar arbete och utgifter för mig eftersom jag nu måste dammsuga börsar,nätet, etc i jakt på bra pressningar på vinyl.

Men det är inget problem och jag ångrar att jag tog upp saken.
Det är OT.

2) Det vet inte jag.
Däremot hyser jag en förhoppning:
Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.


Om nu "superior i sound quality ever presented" är dessa i mitt tycke många gånger sämre cd-återutgivningar från vinyl som ska förmedlas till lyssnaren en gång till, spelar det ingen roll vilken upplösning de har. Det hjälper inte.
Jag har redan en bra cd-spelare som kan spela upp dessa alster.
Dom behöver jag inte ha en gång till.

Detta är ganska uppenbart.

Men om vi får tillgång ett bibliotek med produktionsmastrar så torde det kanske smaka lite bättre?
Om de då förmedlas med högsta möjliga upplösning är det knappast ett handikapp, tycker jag.


Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.

1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?

2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?

Jag väljer allt som oftast att hoppas på att nåt nytt och bra kan hända än motsatsen.

:)

Edit förtydligande, hoppas jag.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2012-09-27 17:15

Jag gillar namnet på nåt sätt, tror jag iaf :D - "pono" (????)

F.ö. menar jag som Jansson att initiativet är bra, det ena kan dra med sig det andra och kanske åtminstone ändra folks inställning från "Äh" till "Hmm..." :)

Användarvisningsbild
Ton
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2007-01-08

Inläggav Ton » 2012-09-27 19:00

Mr Young är väl den enda personen av betydelse som talar om detta som ett problem? Bara för den sakens skull så är han väl värd all uppmuntran då ämnet kommer upp på tapeten.

Användarvisningsbild
Thomaz
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-10-02

Inläggav Thomaz » 2012-09-28 20:34


Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 21:53

I got a new pono, she knows how to foxtrot, lope and pace... http://www.youtube.com/watch?v=5_eeUiPTVhM
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-28 22:37

@ Phloam och ton.
Japp.
Jag tror att ni är med på hur jag tänker.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-28 22:38

Thomaz skrev:http://www.cbs.com/shows/late_show/video/2284599063/david-letterman-neil-young


Vi vet.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-28 22:39

Objektivisten skrev:I got a new pono, she knows how to foxtrot, lope and pace... http://www.youtube.com/watch?v=5_eeUiPTVhM


Ride on baby!
Ride on!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-28 23:16

:D
burning in the eyes of the maker

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-09-28 23:40

roggaro skrev::D


8)




:wink:
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Thomaz
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-10-02

Inläggav Thomaz » 2012-09-29 01:03

Jansson skrev:
Thomaz skrev:http://www.cbs.com/shows/late_show/video/2284599063/david-letterman-neil-young


Vi vet.


Vad vet vi?

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-29 02:43

fy faen att jag älskar den snubben :mrgreen:

Men men, e inte det samma som SoX upsampling :? :? :?

Bild
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2012-10-01 13:40

Jansson skrev:
Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,

1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?


Bäste Almen.

Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.
---
Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.

1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?

Jo.

2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?


Jag tycker bara att NY har varit ute och snurrat så många gånger vad gäller tekniska format så att jag inte tar för givet att det är den heliga Graal som presenterats för oss. Men ingen blir gladare än jag om så skulle vara fallet. :)

Och eftersom jag inte har en aning om vad det är och hur det funkar så har jag ännu mindre aning om varför det inte skulle kunna funka! :) När jag frågade hur Pono löser det problemet så var det ingen retorik utan en ärligt ställd fråga efter lite fakta.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28133
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-10-01 14:40

"The mother of all formats", jo man tackar och efter detta? Kommer alla att få lika bra ljud som jag och andra på faktiskt faktiskt har bara för att man får sin musik ponoiserad? Jag e skeptisk. Fast å andra sidan, hade Steve presenterat det hela så hade jag trott på det.
Sitter nöjd :)

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-10-01 18:59

Thomaz skrev:
Jansson skrev:
Thomaz skrev:http://www.cbs.com/shows/late_show/video/2284599063/david-letterman-neil-young


Vi vet.


Vad vet vi?


Jag försökte vara lite skämtsam.
Mitt fel.

Till och med David Letterman vet.
"I know you know"


:arrow:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50971

Allt ok?

:)
Senast redigerad av Jansson 2012-10-01 19:14, redigerad totalt 1 gång.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-10-01 19:14

Almen skrev:
Jansson skrev:
Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,

1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?


Bäste Almen.

Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.
---
Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.

1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?

Jo.

2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?


Jag tycker bara att NY har varit ute och snurrat så många gånger vad gäller tekniska format så att jag inte tar för givet att det är den heliga Graal som presenterats för oss. Men ingen blir gladare än jag om så skulle vara fallet. :)

Och eftersom jag inte har en aning om vad det är och hur det funkar så har jag ännu mindre aning om varför det inte skulle kunna funka! :) När jag frågade hur Pono löser det problemet så var det ingen retorik utan en ärligt ställd fråga efter lite fakta.


Almen.

Jag såg ingen retorik från din sida, tvärtom upplever jag dig som en människa som kommunicerar på ett rakt sätt vilket jag uppskattar.

-Hur Pono ska lösa problemet?
Jag vet inte om det verkligen finns substans i det NY säger, men om vi ska tro på vad han säger i Late Show-intervjun, så är det de faktiska masterbanden som han vill ha tag i och lägga ut för lyssnaren att ta del av. Förhandlingar med Sony etc, etc, ja du hör själv.
Om detta är en Helig Graal eller ej får väl framtiden visa.

Frågan är också om det går att genomföra och om man ser en marknad i det.
För de allra flesta konsumenter är detta nog ganska ointressant.

Men jag uppskattar att NY lyfter problemet och försöker göra nåt åt det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
farbman
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2012-05-08
Ort: Götet

Inläggav farbman » 2014-03-11 21:22

Har dykt upp lite mer info om Pono i dagarna då man dragit igång ett kickstarter projekt för att få till dom sista bitarna för massproduktion.

http://www.ponomusic.com

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2014-03-11 21:51

farbman skrev:Har dykt upp lite mer info om Pono i dagarna då man dragit igång ett kickstarter projekt för att få till dom sista bitarna för massproduktion.

http://www.ponomusic.com


Läste detta i förrgår.

http://pitchfork.com/news/54284-neil-yo ... ckstarter/
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
farbman
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2012-05-08
Ort: Götet

Inläggav farbman » 2014-03-11 23:09

Om man sammanfattar lite vad dom är ute efter så är det dels en hårdvarupryl typ ipod som enligt dom själva skall vara designad utan kompromisser och med marknadsledande dac kretsar.

Dom skall även öppna en musikaffär där dom skall sälja musik "så som det låter i studion". Formatet på det som säljs är FLAC. Vad som skulle göra deras musikaffär annorlunda mot alla andra som säljer högupplösta flacfiler är att musikern själv skall ha högsta mandat att välja vilken master som skall ligga ute för försäljning vilket varit ett krav från Neil Young sedan start.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Inläggav music4ever » 2014-03-13 07:50

Störtlöjligt att de framför ett nytt format för att presentera musiken "så som det låter i studion". Sluta mastera sönder musiken på CD så är ni där.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2014-03-13 08:18

music4ever skrev:Störtlöjligt att de framför ett nytt format för att presentera musiken "så som det låter i studion". Sluta mastera sönder musiken på CD så är ni där.

Det är inget nytt format, det är "bara" högre upplösning (i flac). Upplösningar som fö sålts av Linnrecords i flera år nu med undantag av 24/384.

Men visst har du rätt i att "tokmastringen" är en större bov i dramat än om man jämför 16/44 med 24/192 i upplösning.

Pono innebär dock en helhetslösning som är positiv, dels att man överhuvudtaget fokuserar på musiken genom att musikerna ska få mer att säga till om vilken master som ska publiceras. Men just detta känner jag en viss skepsis mot, är det verkligen så att musikerna inte har något att säga till om idag?

Att Pono är en spelare där man vinnlagt sig om högsta möjliga återgivningskvalitet är väl också bra? Nästa fråga är förstås, har dom lyckats?

Högre upplösning? Ja, sämre blir det väl knappast och om bandbredd och lagringsplats räcker till så varför inte? Själv tycker jag att det smartaste vore att släppa inspelningarna i samma upplösning som när de producerades. Då slipper man diverse om-/transkodningar och annat vilket i alla fall borde minska risken för negativ påverkan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-13 09:18

Att släppa orginalmaster på sönderkomprimerade fonogram är jag mycket för. Däremot så kan jag tycka att både spelaren och det högupplösta formatet känns lite onödigt.

Visst har de resurserna för att göra allt så skadar det ju kanske inte, men jag hade vart nöjd med att de släpper oförstörda mastrar på vanlig 44,1/16.

Skall oavsett bli skoj att se om de lyckas :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-13 09:32

music4ever skrev:Störtlöjligt att de framför ett nytt format för att presentera musiken "så som det låter i studion". Sluta mastera sönder musiken på CD så är ni där.


Ibland får man ta en omväg för att någon minerat genvägen... Tyvärr...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-13 09:34

Bill50x skrev:Men just detta känner jag en viss skepsis mot, är det verkligen så att musikerna inte har något att säga till om idag?


Och får de någon utbildning/hjälp att kunna avgöra reell kvalité?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11761
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2014-03-13 11:24

Varför ska musikerna bestämma vilken master som ska marknadsföras? Borde inte tekniker och skivbolagsfolk ha bättre koll? Jag ser en risk att vi får diverse alternativa tagningar och mixningar från historien som inte har med officiella album- och singelsläpp att göra. För mig är ett sådant utbud ointressant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-13 11:37

För att en del musiker kanske upplevt att just de du rekommenderar missrepresenterar dem i vad som släpps? De du menar har bättre koll är ju de som satt oss i nuvarande sits...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11761
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2014-03-13 11:57

Masteringprocessning hör inte hemma i en god utgivning oavsett vilket. Jag talar om risken för att marknaden överöses med alternativa tagningar. Som jag ser det finns det bara en originalmaster och den bör ges ut på konsumentformat utan några som helst förändringar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2014-03-13 14:05

PekkaJohansson skrev:Masteringprocessning hör inte hemma i en god utgivning oavsett vilket. Jag talar om risken för att marknaden överöses med alternativa tagningar. Som jag ser det finns det bara en originalmaster och den bör ges ut på konsumentformat utan några som helst förändringar.

Jag förstår vad du menar men tror att du missar poängen. Jag är inte alls säker på att en specifik musiker har koll på hur man ska översätta dennes live-ljud med det som fungerar i ett normalt (vad nu det är) vardagsrum.

Många av de alldeles urusla CD som finns är ju faktiskt godkända av musiker, som jag tex fick besked om när det gällde Veronica Maggios "Satan i gatan". Hon och producenterna godkände slutmixen och det var den som användes vid pressningen av såväl CD som vinyl.

Det är ju faktiskt inte alls säkert att vi skulle gilla en "originalmaster" även om jag förstår enkelheten i resonemanget. Å andra sidan, vem klagar på en Monet-tavla och tycker den borde varit lite gulare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus
 
Inlägg: 807
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-13 15:02

Tror att det är dumt att lita på att musiker generellt skulle ha någon större insikt i vad som ger bra återgivning än folk i allmänhet. De flesta musiker som jag känner har noll insikt i vad som händer med musiken i mastring och bryr sig inte nämnvärt om vilken typ av anläggning som det spelas upp på. De som tror att dom bryr sig och kan lite är nästan värre, för dom vet nästan alltid bara massa ljudmyter.
Häpp!

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2014-03-13 17:11

Musiker/ mastring.

Så här ser Steven Wilson på saken:
“It’s not how luxurious your room is, how good your speakers are or the quality of the acoustic space,” asserts Porcupine Tree’s Steven Wilson. “It’s how well you know what you’re hearing, because if you know what you’re hearing, you can make good-sounding records! Many times I’ve made the mistake of thinking that if I went into a commercial studio with a proper desk and speaker system I would get better results, but I got worse because I had no idea what I was hearing, so I always retreated back to my little box room where I knew exactly how to get results. Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it. If you can do that it will sound good on any system. That’s proved to be the case for me over and over again.”


http://www.soundonsound.com/sos/jun10/a ... netree.htm

Angående Pono:

Som jag tidigare varit inne på i denna tråd.

- Om skivbolagen kunde ge oss lyssnare tillgång till originalmastern utan att någon varit på och cd-mastered, eftermastrat, equat, brickwallat å allt vad det heter med den i efterhand så skulle jag vara intresserad.


Om de sen vill att det ska vara högupplöst så kan de väl få göra det?
Spelar roll så länge som upplösningen är god nog.
Det är inte det som är saken.

Jag skulle gärna vilja höra tex After the Gold Rush" precis som den var när nån sa nåt i stil med " Ja då var det väl klart då. Alla nöjda? Bra, men då drar vi till krogen"

Som det är nu så är det närmaste man kan komma After the Gold Rush en tidig pressning på vinyl.

Återutgivningar på vinyl är ett gungfly. Ibland lyckat men allra oftast också utsatt för eftermastring.

Cd-utgåvor av NY, allt i från Everybody Knows This Is Nowhere (jag vet att jag upprepar mig) och vidare framåt håller inte måttet. Oavsett utgivningsår.


Skivor däremot som är mastrade och eftermastrade och equade och brickwallade och tokmastrade å allt vad det heter, i sin originalmaster är väl just det och inget annat?

Om tex Veronica Maggio och hennes medarbetare vill att det ska låta så som det låter när du spelar upp skivan då är det väl så det är? Eller?
Jag tycker inte det låter så särskilt bra alla gånger men.....
Det är en annan diskussion.

Sen om musikskaparen är lämpad att se till att det låter så bra som möjligt kan inte jag avgöra men jag gissar att det stora flertalet inte är rätt person för jobbet.

Det fanns i alla fall förr folk som hade det som jobb, att spela in musik, recording engineer eller nåt tror jag det heter. Som var bra på det och de var inte de samma som sjöng och spelade i de allra flesta fallen.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2014-03-13 17:21

"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."

Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.

Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2014-03-13 18:22

Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."

Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.

Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?

/ B


Bill.

Jag tror att du missar min poäng här.

Varför citera Steven Wilson?

Av flera skäl.

SW är musiker (1) men har även gjort remasters (2) av album med tex King Crimson och Jethro Tull mfl.

Hans filosofi eller synsätt, som jag ser på saken, kommer att påverka:

(3) Hans egna produktioner som vi får höra i framtiden , de skivor som han ger ut i sitt eget namn samt skivor med PT etc., de är originalmastrar.
Hur de skivorna låter beror på den master han väljer, MEN de är likaväl originalmastern.

(4) Skivor som re-mastras av SW kommer sannolikt att påverkas av hans sätt att se på hur re-mastern ska låta. Men de är inte länge originalmastern.


:arrow:

Om jag vill lyssna på Court of the Crimson King så får jag likförbaskat köpa en fin tidig vinyl till dyra pengar för det är det närmaste jag kommer originalmastern.

Helt enkelt därför att alternativen saknas.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus
 
Inlägg: 807
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-13 18:58

Jag tycker också att det är lite irriterande med att man anpassar mastringen efter skitanläggningar. Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter? Och varför ska man bry sig om hur det låter om det ändå aldrig kommer låta bra pga av söndermastring?
Häpp!

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2014-03-13 19:41

WhereNextColumbus skrev:Jag tycker också att det är lite irriterande med att man anpassar mastringen efter skitanläggningar. Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter? Och varför ska man bry sig om hur det låter om det ändå aldrig kommer låta bra pga av söndermastring?


Tror ni hänger upp er på nåt som jag inte tycker är det viktiga.
Steven Wilson är bara ett exempel.

När han är klar med mastern är det så det kommer att låta.
Det är originalet.

Hur och vad han eller någon annan använder för metod påverkar hur det kommer att låta när jag lyssnar på hans skiva.
Om någon tokmastrar ( vilket märkligt uttryck egentligen) eller mastrar på något annat sätt så kommer det att låta som det låter när jag lyssnar på skivan.

Men om någon ändrar på det färdiga resultatet dvs orginalet så är det inte originalet längre.

På Motown gjorde man tydligen så här:


don’t know about other people but when I’ve mixed I’ve always worked between two or three sets of speakers.

Cal Harris brought that concept to Motown from Western Recorders and Gold Star around 1967. One of the guys I hung out with before I got hired at Motown used to leave the control room and studio doors open and switch back and forth between the 604s in the control room and the A-7-500s out in the studio. Everybody also had a serious hi fi at home we checked our mixes on and lots of studios had a little transmitter so you could listen on a car radio.

NS-10s really need to be considered within this context.


Då skulle jag gärna vilja höra det på det viset som dom fanns bäst.
Inte på hur någon annan tycker att det ska låta.
Sen låter det som det låter.

http://bobolhsson.com/bob-says/on-motown/
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5236
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Inläggav rqu » 2014-03-13 21:41


Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2014-03-13 22:14

Jansson skrev:
Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."

Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.

Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
Bill.

Jag tror att du missar min poäng här.

Varför citera Steven Wilson?

Jag citerade dig :-)
Dvs citerade SW i andra hand.

Jag kan hålla med om att den master som ursprungligen släpptes, den är originalet. Så långt är jag med dig.

Men jag ser längre bakåt än så. Vi har ju musikerns intentioner. Vi har lyssnarens förväntningar. Någonstans ska dessa mötas. Om tillräckligt många ogillar det dom hör tillräckligt mycket - så kommer musikern ingenstans. Tyvärr verkar det som lyssnarna inte har tillräckliga krav (generellt sett), i alla fall för oss som sätter värde på goda inspelningar. WhereNextColumbus har helt rätt i sin kommentar, "Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter?"

En hemsk tanke slog mig dock, dom kanske bryr sig och vill att det ska låta som det gör?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2014-03-13 23:12

Bill50x skrev:
Jansson skrev:
Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."

Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.

Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
Bill.

Jag tror att du missar min poäng här.

Varför citera Steven Wilson?

Jag citerade dig :-)
Dvs citerade SW i andra hand.

Jag kan hålla med om att den master som ursprungligen släpptes, den är originalet. Så långt är jag med dig.

Men jag ser längre bakåt än så. Vi har ju musikerns intentioner. Vi har lyssnarens förväntningar. Någonstans ska dessa mötas. Om tillräckligt många ogillar det dom hör tillräckligt mycket - så kommer musikern ingenstans. Tyvärr verkar det som lyssnarna inte har tillräckliga krav (generellt sett), i alla fall för oss som sätter värde på goda inspelningar. WhereNextColumbus har helt rätt i sin kommentar, "Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter?"

En hemsk tanke slog mig dock, dom kanske bryr sig och vill att det ska låta som det gör?

/ B


Bill

Jag skriver dåligt.

Vad jag menade var:

-Varför citerar jag Steven Wilson?

Därför att detta belyser hur han ser på saken.
Men det är ju bara hur han ser på detta.
Sen bör det nog även påverka hur slutprodukten kan komma att låta.

SW bryr sig om hur det låter, väldigt mycket skulle jag tro. Sedan om hans analys stämmer eller ej är en annan sak.
Det vi får är den produkt som han anser vara rätt och den får vi lyssna på.

Om det låter bra, korrekt eller dåligt och distat är en annan diskussion.

Men det var inte det som var den själva poängen.

Poängen är att vi som lyssnare skulle kunna få ta del av den äkta sanna mastern som finns. Det skulle vara spännande tycker jag.

Inte något påverkad av någon annans hand.
Det kanske är en utopi?

De gamla originalmastrarna kanske är så saggiga att de inte kan avlyssnas utan att bli återprocessade?


Men om jag förstått NY rätt vill han att just den ursprungliga mastern ska bli tillgänglig.
Eller det som artisten har tänkt att så skulle det bli.


Här är lite mer om Motown, en återutgivning:
JB: Did you do a lot of processing for the CD releases?

EF: No, very little. A primarily analog chain — with Sontec EQs, minimal compression — and then we’d do a 96 kHz conversion. Sometimes I would do a little digital work, but not always. And then we’d re-capture at 44.1khz.My goal was always to stay true to “the sound” of the period, using the technology to restore it so that it could be heard through today’s equipment the way it was meant to be back then.


http://www.themasterdiskrecord.com/2012 ... n-catalog/

Inte vet jag.
Har det processats eller ej? Kanske de gamla banden var för dåliga och behövde lite digital plastikkirurg?
Dög de högtalare som Motown använde.. Vilka högtalare använde den som gjorde återutgivningen?

Men om det är en helig graal ,och Pono kan öppna den, där bolagen vill ge oss originalbanden så vill jag lyssna.

Sen kan man diskutera vilka högatalarsystem som ska användas.
Men i de fall där redan inspelningen är klar så är det den utrustning som användes som vi får finna oss i att de använt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus
 
Inlägg: 807
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-26 11:38

Angående artister och mastring etc

"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "

Från senaste numret av Sonic.
Häpp!

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-26 15:20

Ja det är ju bara att applådera, lyssnar man på det där så får man också det
rättmätiga straffet verkar det som...

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus
 
Inlägg: 807
Blev medlem: 2012-12-10

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-26 15:51

Tja, då kan du tänka att dom ändå producerar musik. Dvs bör ha lite bättre koll på vad som gör vad än random musiker som är insnöad på sin gura eller whatever. Jag tror att musikerna är lost när det kommer till detta. Tar man en snabb titt i studioforumen så verkar folk där vara obrydda också. Bara hifinördarna som bryr sig.
Häpp!

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1553
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2014-03-31 23:52

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Neil Youngs

Inläggav TCM » 2014-08-20 10:33

When routine bites hard

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Neil Youngs

Inläggav Jansson » 2014-08-20 20:17

TCM.

Han har koll den där Häglund.
Undrar om han hänger här på forat?

Häglund skrev bra grejer i Pop på den tiden.

Han gillar Prefab Sprout.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Neil Youngs

Inläggav TCM » 2014-08-20 20:34

Jansson skrev:TCM.

Han har koll den där Häglund.
Undrar om han hänger här på forat?

Häglund skrev bra grejer i Pop på den tiden.

Han gillar Prefab Sprout.


Gillar han Prefab Sprout måste han vara trovärdig :D. Har ju självklart läst honom tidigare, men jag "återhittade" honom på http://tvdags.se/
When routine bites hard

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Neil Youngs

Inläggav Jansson » 2014-08-20 20:39

Trovärdig är han men jag undrar om han har ordning på sin grammofon?

Aja är bäst på vinyl.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re:

Inläggav Nattlorden » 2014-08-20 21:06

WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc

"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "

Från senaste numret av Sonic.


Det där är på fel sida om hur korkad man får lov att vara... :(
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Neil Youngs

Inläggav Jansson » 2014-08-20 21:16

Too the toppermost of the poppermost finns det inga genvägar. :)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: Neil Youngs "Pono"

Inläggav NirreFirre » 2014-08-21 11:40

Nattlorden skrev:
WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc

"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "

Från senaste numret av Sonic.


Det där är på fel sida om hur korkad man får lov att vara... :(

Fast är det inte lite som att spela sin gitarr med distpedal? Konstnärligt uttryck fast inom en annan genre? Håller dock med om att det mer verkar vara nivån de vill ska maxas och inte "soundet" de är ute efter..

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1991
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Neil Youngs

Inläggav Empa » 2015-01-08 12:16

Pono Store är nu öppen, någon som har koll på lite olika forum hur det låter?
https://ponomusic.force.com/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Neil Youngs

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 13:12

Empa skrev:Pono Store är nu öppen, någon som har koll på lite olika forum hur det låter?
https://ponomusic.force.com/

Har du lyckats regga dig och logga in? Jag har gjort flera försök, dessutom i såväl IE, Chrome som Firefox. Tvärnobben hela tiden, får hela tiden felmeddelande om felaktig användare eller lösenord. Det blir ju inte enklare av att inte veta vad de menar med "Användarnamn", är det ens eget namn man registrerat under, är det nicket eller är det epostadressen? Jag har provat alla tre... dessutom med två olika registreringar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Neil Youngs

Inläggav BORIS » 2015-01-08 13:41

Regga mig nu, utan problem
Edit: när jag loggar ut står mailadressen som användarnamn

solhaga
 
Inlägg: 2596
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neil Youngs

Inläggav solhaga » 2015-01-08 13:58

Är köpta fonogram på Pono "Store" endast spelbara på Ponon?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Neil Youngs

Inläggav BORIS » 2015-01-08 14:18

solhaga skrev:Är köpta fonogram på Pono "Store" endast spelbara på Ponon?


Kan jag inte tänka mig

solhaga
 
Inlägg: 2596
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neil Youngs

Inläggav solhaga » 2015-01-08 14:49

Qobuz och HDTracks har ju regionlåsning för en del fonogram så man måste gå via proxies i respektive land.
Antar att detta även gäller för PonoMusic Store.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Neil Youngs

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 17:00

solhaga skrev:Qobuz och HDTracks har ju regionlåsning för en del fonogram så man måste gå via proxies i respektive land.
Antar att detta även gäller för PonoMusic Store.

Jo, men det gäller väl möjligheten att köpa filerna, inte den tekniska möjligheten att spela filerna när man har dem i handen. För övrigt är PonoStore på svenska (i alla fall när jag försökte regga mig) och då borde det rimligen även gå att handla härifrån.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

solhaga
 
Inlägg: 2596
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Neil Youngs

Inläggav solhaga » 2015-01-08 17:51

Fick detta i registreringsmailet:

The PonoMusic store is currently available in the US only. Now that your PonoPlayer has been shipped, you have access to PonoMusic World and the PonoMusic Store. Keep in mind that we are in the process of expanding our catalog from the major label groups and then the independents, so new titles are added everyday. If there is music you don't see available, odds are it is still in the ingestion process.

If you encountered any defects or unexpected behavior while using the beta store, please email us an explanation of the problem to: support@ponomusic.com

Note: We anticipate launching the store in Canada and the UK in early 2015 and then to other countries.


Så det får nog bli via proxy ett tag.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Neil Youngs

Inläggav xeizo » 2015-01-08 20:27

Lyssnar just nu på Becks "Mutations" från Pono på Linux-burken i signaturen. Måste medge att det låter superbt, just det albumet är i 24/96 med ca. 3300-3500kbps bitrate i FLAC, ljudet känns fullödigt på nåt sätt i brist på bättre ord - som om allt är väldigt väldigt långt från att dista eller låta ansträngt även fast man spelar högt. Oavsett vad man tycker om Pono i sig så är det bra att det numera går att få tag på bra versioner av kända album.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Neil Youngs

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 12:56

Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Neil Youngs

Inläggav Almen » 2015-01-09 13:14

Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?

Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Neil Youngs

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:56

Almen skrev:
Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?

Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.

Var ser du att det är fasvänt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11761
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Neil Youngs

Inläggav PekkaJohansson » 2015-01-09 14:08

Kolla till exempel på översiktsgrafen och den blå peaken vid 85 sekunder eller på loudest part-bilden som båda är spegelvända! De två MasVis-bilderna är bortsett från fasvändningen framför allt extremt lika. De skulle mycket väl kunna komma från samma källa. De skillnader som finns skulle jag inte ligga sömnlös för. När vi talar Neil Young och ljudkvalitet kan det vara bra att minnas att Young ligger på WEA som oftast gjorde goda överföringar till cd på 1980-talet. Bland storbolagen höll nog bara Sony samma generella goda klass. Det tycks vara med de nya formaten som med vinylen - när de är som allra bäst når de upp till den kvalitetsnivå som 80-talets cd-utgivningar höll. Jag får bestämt ta och köpa "Zuma" på tidig cd!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Neil Youngs

Inläggav Almen » 2015-01-09 15:14

Bill50x skrev:
Almen skrev:
Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?

Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.

Var ser du att det är fasvänt?

/ B

Du ser det nog lättast på Loudest Part-grafen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Neil Youngs

Inläggav Almen » 2015-01-13 14:19

Och så ändrar vi oss igen: Neil Young: Pono won’t be a hardware company for long

Jaja, jag var ju trött på hans hoppande redan, så... Får nöja mig med att lyssna på hans musik på högupplöst CD.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Neil Youngs

Inläggav Almen » 2015-01-13 14:36

Bill50x skrev:Var ser du att det är fasvänt?

Ber om ursäkt om jag var lite kortfattad angående detta, jag bara antog att du hade koll.

I alla fall, om man jämför två kurvor som innehåller samma signal, men de är spegelvända i x-led, alltså i horistontalplanet, så innebär det att de är fasvända gentemot varandra.

Om du följer kurvorna i "Loudest part"-grafen, så kommer du att se att när den ena går ned så går den andra upp och vice versa.

Just att det är samma snutt som hamnat i "Loudest part" implicerar att det är mycket små skillnader mellan mastringarna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1553
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Neil Youngs

Inläggav Zeeall » 2015-01-13 18:50

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Neil Youngs

Inläggav xeizo » 2015-01-13 19:01

Zeeall skrev:http://www.metal-fi.com/loudness-war-dummy/


Japp, som jag alltid har sagt, inga som helst problem att audiofil-njuta från Spotify Premium(så länge inspelning/master är av god kvalitet). Och vad är Spotify? Inte ens CD-kvalitet, "bara" 320kbps Ogg Vorbis, men med rätt utrustning låter det hur bra som helst.

Nu har jag lyssnat på några Pono album, och de låter också jättebra, men det beror knappast på att de är 24/192 FLAC utan snarare på att man valt mastrar för respektive album med omsorg. Det faktumet påpekas ju också om och om igen i samband med Pono.

NU vet jag att det finns dom här som vägrar att lyssna genom annat än ESS 32-bitars DAC, personligen är jag benägen att tro att de är aningens lurade ;-) :-P
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: Neil Youngs "Pono"

Inläggav NirreFirre » 2015-01-14 00:51


Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Neil Youngs

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-14 09:49

Att använda en ny master och sedan ge beröm åt den höga samplingsfrekvensen är smått roligt, men bra att iaf någon bryr sig om mastern tycker jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Neil Youngs

Inläggav Bill50x » 2015-01-14 10:22

AndreasArvidsson skrev:Att använda en ny master och sedan ge beröm åt den höga samplingsfrekvensen är smått roligt, men bra att iaf någon bryr sig om mastern tycker jag.

Visst. Men frågan är varför det diskuteras sampling när det är mastern som är den springande punkten. Kan det bero på att det är siffrorna som styr, typ ju fler pixlar ju bättre kamera när man vet att motivet och fotografen är mycket viktigare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Neil Youngs

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-14 10:23

Bill50x skrev:Visst. Men frågan är varför det diskuteras sampling när det är mastern som är den springande punkten. Kan det bero på att det är siffrorna som styr, typ ju fler pixlar ju bättre kamera när man vet att motivet och fotografen är mycket viktigare?

/ B

Bingo. Störst siffra på kartongen vinner konsumentkriget.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9900
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Neil Youngs

Inläggav sprudel » 2015-01-14 17:06

Mastern är A och O enligt min erfarenhet. Har provat en del högupplösta filer, även DSD, men det överglänser inte de bästa inspelningarna i vanligt CD-format. Däremot presterar CD bättre än Ogg Vorbis 320.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11761
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Neil Youngs

Inläggav PekkaJohansson » 2015-01-14 17:24

Ja, sannolikt blir det inte mycket bättre än de bästa utgivningarna vi känner från 1980-talet. Däremot vore det förstås roligt att få bättre versioner av de album och samlingar som det slarvades med då och alla de boxar och kompletta samlingar som har processerats på väg till skiva sedan tidigt 1990-tal. Det känns liksom bortkastat att ge ut demos, outgivet, singelbaksidor och annat om man ändå gör det lyssningsovänligt. Ett exempel är Bangles första och svårhittade singel från tidigt 1980-tal som remastrades enligt nutida ideal och lades som bonusspår på en ep i början av 2000-talet. Samma öde drabbade i än högre grad samlingen "The lost box" med outgivet Secret Service-material som kom 2012 med en toppfaktor på 8-9 dB. Fullständigt hemskt!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Neil Youngs

Inläggav Piotr » 2015-01-15 17:50


Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5236
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Neil Youngs

Inläggav rqu » 2015-01-19 09:33


Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Neil Youngs

Inläggav andyman_se » 2015-01-19 13:00

...och här är länken till prylsajten
http://gizmodo.com/dont-buy-what-neil-y ... 1678446860

"The CD-quality standard—which Young and HRA proponents say isn't sufficient—wasn't adopted randomly. It's not a number plucked out of thin air. It's based on sampling theory and the actual limits of human hearing. To the human ear, audio sampled above 44.1 kHz/16-bit is inaudibly different. "

sååååå vad säger ni, rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Neil Youngs

Inläggav Bill50x » 2015-01-19 14:50

andyman_se skrev:...och här är länken till prylsajten
http://gizmodo.com/dont-buy-what-neil-y ... 1678446860

"The CD-quality standard—which Young and HRA proponents say isn't sufficient—wasn't adopted randomly. It's not a number plucked out of thin air. It's based on sampling theory and the actual limits of human hearing. To the human ear, audio sampled above 44.1 kHz/16-bit is inaudibly different. "

sååååå vad säger ni, rätt eller fel?

En väl processad/hanterad 16/44 låter alldeles utmärkt och det finns mycket att fixa annat i anläggningen innan man nått taket för cd-standarden. Så långt är allt rätt. När man spelar in och mixar så använder man dock högre upplösning för att man vill ha marginalerna på rätt sida. När allt är klart samplar man ner till cd-standarden. Men varför lägga ner det jobbet om filerna säljs på annat sätt? Varför inte bara ta studiomixen och sälja den? Beroende på studions utrustning och i vilken kontext musiken ska användas (enbart ljud eller i film tex) så används lite olika standards men vanligt verkar 24/96 och 24/88,2 vara. I vissa fall använder man även 24/192. Så varför helt enkelt inte sälja slutresultatet innan nedsampling? Som många påpekar, lagringsutrymme är billigt idag och varför ta risken att skapa anomaliteter vid en om-sampling?

Det är givetvis en annan sak vid strömmande media, då måste man även ta hänsyn till bandbredden hos den som lyssnar/tittar. Men den konverteringen är det väl lämpligt att de som skickar ut strömmen gör? Då, men först då, kan tex komprimering ske om musiken ska tas del av i tex bullriga miljöer.

Men kvaliteten på avspelningsutrustningen speglar sig ju inte bara i upplösningen och priset, det finns ju andra aspekter också. Så om Pony är värd sitt pris kan ju bara lyssning avgöra. Och visst kan man betala för annat än prestanda, det är ju bara att fråga dem som köper Apples produkter :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Neil Youngs

Inläggav Piotr » 2015-01-20 14:20

Bill50x skrev: Beroende på studions utrustning och i vilken kontext musiken ska användas (enbart ljud eller i film tex) så används lite olika standards men vanligt verkar 24/96 och 24/88,2 vara. I vissa fall använder man även 24/192. Så varför helt enkelt inte sälja slutresultatet innan nedsampling? Som många påpekar, lagringsutrymme är billigt idag och varför ta risken att skapa anomaliteter vid en om-sampling?
/ B


Mycket vanligt även med 24bit och 44.1kS/s eller 48kS/s.

Användarvisningsbild
MultiMan
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 2013-03-25

Re: Neil Youngs

Inläggav MultiMan » 2015-01-23 07:20

Bill50x skrev:
andyman_se skrev:...och här är länken till prylsajten
http://gizmodo.com/dont-buy-what-neil-y ... 1678446860

"The CD-quality standard—which Young and HRA proponents say isn't sufficient—wasn't adopted randomly. It's not a number plucked out of thin air. It's based on sampling theory and the actual limits of human hearing. To the human ear, audio sampled above 44.1 kHz/16-bit is inaudibly different. "

sååååå vad säger ni, rätt eller fel?

En väl processad/hanterad 16/44 låter alldeles utmärkt och det finns mycket att fixa annat i anläggningen innan man nått taket för cd-standarden. Så långt är allt rätt. När man spelar in och mixar så använder man dock högre upplösning för att man vill ha marginalerna på rätt sida. När allt är klart samplar man ner till cd-standarden. Men varför lägga ner det jobbet om filerna säljs på annat sätt? Varför inte bara ta studiomixen och sälja den? Beroende på studions utrustning och i vilken kontext musiken ska användas (enbart ljud eller i film tex) så används lite olika standards men vanligt verkar 24/96 och 24/88,2 vara. I vissa fall använder man även 24/192. Så varför helt enkelt inte sälja slutresultatet innan nedsampling? Som många påpekar, lagringsutrymme är billigt idag och varför ta risken att skapa anomaliteter vid en om-sampling?

Det är givetvis en annan sak vid strömmande media, då måste man även ta hänsyn till bandbredden hos den som lyssnar/tittar. Men den konverteringen är det väl lämpligt att de som skickar ut strömmen gör? Då, men först då, kan tex komprimering ske om musiken ska tas del av i tex bullriga miljöer.

Men kvaliteten på avspelningsutrustningen speglar sig ju inte bara i upplösningen och priset, det finns ju andra aspekter också. Så om Pony är värd sitt pris kan ju bara lyssning avgöra. Och visst kan man betala för annat än prestanda, det är ju bara att fråga dem som köper Apples produkter :-)

/ B

Den i andra trådar och sammanhang välkände Barry Diament skriver rätt tydligt på ett annat förstklassigt forum om hans upplevelser:

http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... st-4511587
http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... st-4518927

To my ears, 24/96 PCM sounds much more like the original because it maintains its sound all the way to the top, where I find SACD falls apart. At 24/192, with the best converters, there is no comparison at all. I'm finding improvements I wouldn't have expected and a much greater leap upward in sound quality than I found 24/96 to be over CD. Well done 24/192 seems to remove the recorder altogether. With my ULN-8 converters, I feel like I'm listening directly to the mic feed.


Han har också samma upplevelse som Bob Ludwig (som jag länkat intervju till på annat håll):

Some converters in my experience do not perform as well at higher resolutions as they do at 16/44, which is much less demanding on the design (clocking-wise, phase coherence wise, etc.).
I believe this is among a number of things that make it difficult for some to hear a difference say, between 16/44 and 24/96 (or 24/192).

Given good, high-res conversion, I've never heard anything as faithful as 24/192.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Neil Youngs

Inläggav Bill50x » 2015-01-23 08:42

Multiman - tänk om det är så att mycket få av oss har hört 24/192 till dess fulla potential? Att Ludwig har rätt i sitt antagande att många DAC'ar är duktiga på 16/44 men inte på högre upplösningar? Det kan ju vara EN anledning till att vi inte hör så stor skillnad när vi jämför med högre upplösning.

Hos mig är det ingen skillnad alls i min anläggning, det hänger troligen på att min SB Classic samplar ner allt över 48 kHz (från max 192k). Med en sådan DAC är det rent slöseri med högre upplösning än 16/44, men det finns ju en framtid när det sitter en annan strömmare i anläggningen :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MultiMan
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 2013-03-25

Re: Neil Youngs

Inläggav MultiMan » 2015-01-23 09:02

Bill50x skrev:Multiman - tänk om det är så att mycket få av oss har hört 24/192 till dess fulla potential? Att Ludwig har rätt i sitt antagande att många DAC'ar är duktiga på 16/44 men inte på högre upplösningar? Det kan ju vara EN anledning till att vi inte hör så stor skillnad när vi jämför med högre upplösning.

Hos mig är det ingen skillnad alls i min anläggning, det hänger troligen på att min SB Classic samplar ner allt över 48 kHz (från max 192k). Med en sådan DAC är det rent slöseri med högre upplösning än 16/44, men det finns ju en framtid när det sitter en annan strömmare i anläggningen :-)

/ B

Trots min kärlek till digitala medier och anammade CD redan '83/'84 så är jag övertygad om att 16/44 är otillräckligt för att återge ursprungsmaterialet fullt ut. Det baserar jag dels mina vinylerfarenheter, dels på att man nästan alltid behöver extra marginaler även om det teoretiskt "bör" räcka och även vad duktiga ljudtekniker såsom Diament och Ludwig säger. Det är klart att det är problematiskt att de flesta köper efter en rätt låg budget och säkert tittar mest på sifferexercisen som vanligt, där då 24/192 borde vara mycket bättre, men kanske inte alls är det för billiga skräpomvandlare. Då är det lätt att dra fel slutsatser.

När 24/192 är moget kommer vinylen att bli väggprydnader för gott. Personligen duger inte digitala nerladdningar för mig utan jag vill ha fysisk media med häften osv och där hoppas jag det kommer något som ersätter CD på bred front, inte bara nischprodukter. SACD kan väl fortfarande räknas dit och dessutom tycker ju Diament att SACD är väsentligt sämre än bra 24/192, speciellt i diskanten.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster