Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
Tänkvärt, men behövs verkligen LP-skivorna som "backup" idag? Räcker det inte med digitala filer? Tänker mig att ingen skiva rensas ut utan att det finns en digital kopia. Digitala kopior är så mycket billigare att arkivera och kan snabbt dupliceras i stora mängder för att säkra tillgången. Så långt är digitaliseringen av godo.
Men... hur vet vi att vi lyckats få med "allt" ur de djupa spåren till den digitala kopian? Och hur vet vi att inte någon ljudtekniker född efter 1970 inte är inblandad (= förlorad dynamik)? Kanske behövs originalplattorna för framtida omdigitalisering?
tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
Det där var intressant, vad innebär det tror ni?
aisopos skrev:hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
Tänkvärt, men behövs verkligen LP-skivorna som "backup" idag? Räcker det inte med digitala filer? Tänker mig att ingen skiva rensas ut utan att det finns en digital kopia. Digitala kopior är så mycket billigare att arkivera och kan snabbt dupliceras i stora mängder för att säkra tillgången. Så långt är digitaliseringen av godo.
Men... hur vet vi att vi lyckats få med "allt" ur de djupa spåren till den digitala kopian? Och hur vet vi att inte någon ljudtekniker född efter 1970 inte är inblandad (= förlorad dynamik)? Kanske behövs originalplattorna för framtida omdigitalisering?
Du får digitalisera dina skivor själv, så du har kontroll över (att slippa) ev komprimering
samt kan själv bestämma bitdjup och sampling.
hifikg skrev:tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
De menar avseende på metadata, dvs man förlorar en massa information som finns om skivorna. Gäller både CD och LP när man lagrar dem som datafiler.
tvett skrev:hifikg skrev:tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
De menar avseende på metadata, dvs man förlorar en massa information som finns om skivorna. Gäller både CD och LP när man lagrar dem som datafiler.
Hur menar du nu, vilken data på en dataskiva (som cd är) går förlorad när man lagrar den på hårddisk?
CD är 44.1 kHz PCM, dessa digitala filer, är det mp3 av 90-talstyp de pratar om?
hifikg skrev:tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
CODY skrev:hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
Tycker inte du behöver spara dem. Du kan ge bort dem till någon, t ex mig, som inte använder dem som backup. Lagra dem du digitalt. Det är ju bara att se till att det blir bitkorrekt och det spelar inte någon roll vilket medium som du använder vid uppspelningen eller vilken upplösning du använder. Det finns blindtest på nätet (youtube är bra) som ger klart besked därutinnan. Tänk vad smidigt att ha alla LP-skivorna i ett litet minne i en garderob och slippa rengöra pickupper och leva me den oro det innebär att vara beroende av mekanik för att kunna lyssna musik. Det är klart att en del gillar Lp skivor av rent nostalgiska skäl, men mediet har ju sådan begränsningar att det inte kan finnas några hifi relaterade (hifi betyder trohet mot originalet) skäl att hålla fast vid LP-skiva, ens som backup (jfr ånglok). Och vad gäller ljudbärare har skett ett dialektiskt språng som lämnat bland annat LP-skivan på historiens sophög. Med andra ord är det absoluta är nått genom digital lagring av bitkorrekta filer och MP3 som ingen kan skilja från något annat. Historiens slut.
CODY skrev:...En annan fördel som ofta glöms bort är att digital lagring är mer miljövänlig och klimatsmart - att lagra digitalt innebär ett nästan ojämförligt mindre angreppp på miljön. Detta särskilt i jämförelse med Lp-skivor, som förutom att de tar plats är gjorda av polymeriska plastmaterial och dessutom har omslag av cellulosa och annan typ av plast. Det är inte överord att säga att hela samhället skulle tjäna på att man lagrar all information som finns på LP-skivor digitalt. Måhända är det lite för högtidligt att säga att vi gör våra barn och kommamnde släktled en tjänst genom att man börja lagra information från LP.-skivor digitalt, men det är svårt att helt lösgöra sig från den tanken.
hifikg skrev:CODY skrev:...En annan fördel som ofta glöms bort är att digital lagring är mer miljövänlig och klimatsmart - att lagra digitalt innebär ett nästan ojämförligt mindre angreppp på miljön. Detta särskilt i jämförelse med Lp-skivor, som förutom att de tar plats är gjorda av polymeriska plastmaterial och dessutom har omslag av cellulosa och annan typ av plast. Det är inte överord att säga att hela samhället skulle tjäna på att man lagrar all information som finns på LP-skivor digitalt. Måhända är det lite för högtidligt att säga att vi gör våra barn och kommamnde släktled en tjänst genom att man börja lagra information från LP.-skivor digitalt, men det är svårt att helt lösgöra sig från den tanken.
De skivor som finns finns ju redan. Nya LP-skivor är en ganska liten andel av det som nyproduceras (tror jag). Ny musik borde säljas som lossless datafiler, det är miljövänligt det!
Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig. ...
Svante skrev:Det är givetvis inte LP-skivorna som ska digitaliseras, utan masterbanden. Det är väl bara om masterbanden har gått förlorade som en LP-rip är något att ha.
Vinylmediet är ju så dåligt att man inte vill ha det med i kedjan.
Jag tror inte att skivbolagen begriper vilken guldgruva de sitter på i form av gamla masterband som det bara är att föra över helt rakt utan ingrepp.
hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig. ...
Nog kan digitalt låta bra, bara man inte är klåfingrig. Välgjorda inspelningar låter alltid bättre än komprimerat elände i en iPhone, det är en utsökt musikförmedlare, varför skulle man vara tvungen att komprimera för att spela upp musiken i en sån? Enda nackdelen är att det inte ryms lika mycket musik sedan jag mp3 sanerade min iPhone, men det kan jag leva med, det är lätt att skifta musik i luren beroende på humör. Hellre en enda låt som låter bra än 100 som låter skräp.
phloam skrev:Det enda som kan få mig att tveka vad gäller nytillverkning av fysiska format är, som CODY var inne på, miljöaspekten. Miljontals vinylex av Madonnas senaste är inte en tanke som tilltalar mig så mycket trots allt. Och inget ont om Madonna då ens
Kanske att ny vinyl passar bäst för musik som ges ut i små serier, som konstföremål snarare än produkter avsedda för masskonsumtion.
Eller så hittar vi på nya, återvinningsbara fysiska format som kombinerar digital ljudöverföring med taktila objekt som är helt miljövänliga till skillnad från plast/cd/vinyl.
Jansson skrev:Om nu folk också kunde inse att de ska sälja sina vinylsamlingar så vore det ännu bättre. Förtjänar inte folk att få något som låter bättre, undrar vän av ordning?
Kan inte någon eller några med de rätta kanalerna upplysa allmänheten om att sälja av sitt gamla mög en gång för alla?
Sånt här sentimentalt skräp tar ju bara plats.
Tack.
Kronkan skrev:hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
Nog kan digitalt låta bra, bara man inte är klåfingrig. Välgjorda inspelningar låter alltid bättre än komprimerat elände i en iPhone, det är en utsökt musikförmedlare, varför skulle man vara tvungen att komprimera för att spela upp musiken i en sån? Enda nackdelen är att det inte ryms lika mycket musik sedan jag mp3 sanerade min iPhone, men det kan jag leva med, det är lätt att skifta musik i luren beroende på humör. Hellre en enda låt som låter bra än 100 som låter skräp.
JAg bara citerar en musiker. Han fick inte till det enligt egen uppfattning så att det lätt bra i det begränsade formatet.
Man kan lyssna på musik i alla tänkbara foramt och det är fortfarande musik. Tror inte att du har rätt vad gäller komprimerat. MAn kan nu säga som du gör att kunden - den faktiska konsumenen har fel.
Så ser jag själv inte på det. De viktigaste sätten att förmedla musik idag har sina begränsningar på olika sätt. Därför kan viss musik faktiskt låta bättre i det begränsade foramtet med små högtalare eller vad det nu är.
hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
phloam skrev:Jansson skrev:Om nu folk också kunde inse att de ska sälja sina vinylsamlingar så vore det ännu bättre. Förtjänar inte folk att få något som låter bättre, undrar vän av ordning?
Kan inte någon eller några med de rätta kanalerna upplysa allmänheten om att sälja av sitt gamla mög en gång för alla?
Sånt här sentimentalt skräp tar ju bara plats.
Tack.
Medhåll!!!! +5! Mycket lovvärt initativ. Faktum är att jag skulle kunna tänka mig att stötta denna process genom att hjälpa dig bort från vinyleländet. Bara lägg i lådor och skicka med bussods. (Lägg gärna Bowieplattorna i en back för sig, ok?)
hifikg skrev:Kronkan skrev:hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
JAg bara citerar en musiker. Han fick inte till det enligt egen uppfattning så att det lätt bra i det begränsade formatet.
Man kan lyssna på musik i alla tänkbara foramt och det är fortfarande musik. Tror inte att du har rätt vad gäller komprimerat. MAn kan nu säga som du gör att kunden - den faktiska konsumenen har fel.
Så ser jag själv inte på det. De viktigaste sätten att förmedla musik idag har sina begränsningar på olika sätt. Därför kan viss musik faktiskt låta bättre i det begränsade foramtet med små högtalare eller vad det nu är.
iPhone i sig är ingen begränsning. Den kan härbärgera okomprimerade lossless filer och med ett par bra hörlurar, eventuellt via en extern DAC eller hörlursförstärkare, kan den skicka dig till musikrikets vackraste örtagård. Jag tvivlar på att jag hör någon skillnad om jag kopplar min iPhone via min DAC o vidare till högtalarna jämfört med att koppla datorn eller CD-spelaren samma väg. Förutsatt att jag matat iPhonen med schysta fonogram förstås.
Jansson skrev:Cody.
Jag kan tänka mig att ordna insamlingsdagar där folk kan lämna sina gamla Lp skivor för återvinning.
Tänker att du kanske vill ha Mälardalen? Om det är ok med dig kan jag ta Sthlms innerstad?
Kanske lite girigt av mig?
Troligen men kanske inte?
Hör av dig så får vi snacka om saken.
CODY skrev:Jansson skrev:Cody.
Jag kan tänka mig att ordna insamlingsdagar där folk kan lämna sina gamla Lp skivor för återvinning.
Tänker att du kanske vill ha Mälardalen? Om det är ok med dig kan jag ta Sthlms innerstad?
*applåder*
Jag tar gärna Mälardalen. Har inget emot Bachman Turner Overdrive, Electric Light Orchestra, Rory Gallagher och ZZ Top. Skönandarnas skivsamlingar från Stockholm får du ta.![]()
Med en iphone fylld med lossless och en vettig dac för rimliga pengar kommer man så långt man kan, skriver vi.
Håll grytan kokande.
CODY skrev:Jansson skrev:Cody.
*applåder*
Jag tar gärna Mälardalen. Har inget emot Bachman Turner Overdrive, Electric Light Orchestra, Rory Gallagher och ZZ Top. Skönandarnas skivsamlingar från Stockholm får du ta.![]()
Med en iphone fylld med lossless och en vettig dac för rimliga pengar kommer man så långt man kan, skriver vi.
Håll grytan kokande.
Bill50x skrev:Fast att ordet "medium" anses som fikonspråk är väl att ta i? Heter det inte media förresten? Medium är väl en sådan som tittar i spåkula...
/ B
Jansson skrev:Ett stort tack till Phloam också!
Det känns skönt att veta att ni finns och kan hjälp Svenska folket att äntligen få ordning på detta med hifi.
Något måste göras det är helt klart!
Tack!
Kronkan skrev:Svante skrev:Det är givetvis inte LP-skivorna som ska digitaliseras, utan masterbanden. Det är väl bara om masterbanden har gått förlorade som en LP-rip är något att ha.
Vinylmediet är ju så dåligt att man inte vill ha det med i kedjan.
Jag tror inte att skivbolagen begriper vilken guldgruva de sitter på i form av gamla masterband som det bara är att föra över helt rakt utan ingrepp.
Men Svante. Har du inte försökt lyssna på den mängd av komprimerat som nu finns. Alltså att det idag komprimeras hårt för att det är det som låter bäst i den utrustning som man idag lyssnar på musik. Det handlar idag inte bara om radiosändningar.
Så det digitala formatet har lett till en absolut återvändsgränd på så många sätt.
Men jag lyssnar självklart på digitalt lagrad musik också. Låter urbra hemma så läng som jag spelar jazz. Men i många fall så blir det inte bra. Det beror ju inte på att min cd-spelare i princip låter dåligt.
Får väl ta mig friheten att citera ur svenska Wikipedia om Voltare
"
Om Voltaires samtid kände honom som dramatiker, minns eftervärlden hans prosa bättre och främst då Candide. Hans romaner är i allmänhet skrivna i polemik, antingen mot kyrkan eller i politiskt eller något annat syfte. Candide betyder "troskyldig" på franska, och boken är en frän attack på naiv religiös och filosofisk optimism, inte minst mot Leibniz' tes att vi lever i den bästa av världar".
Nej digitaliseringen har ju inte lett till mera väljud (enligt min defintition), till fullödigare musikaliska verk och album och till konstnärer och musiker som är med och skapar det offentliga rummet och som berör djupare än ett kort underhållningsvärde. Men jag har mängder av "fonogram" med mainstream. MEn mycket som berör och där det större formatet varit ytterst värdefullt.
Så sätt in frågan i ett större sammanhang.
Jansson skrev:
Vi har också ett ansvar för den generation som ska ta över efter oss.
Vi måste informera.
-Att i ett mycket tidigt skede avstyra unga förstagångsköpare så de kan välja bort vinylen.
phloam skrev:Jansson skrev:
Vi har också ett ansvar för den generation som ska ta över efter oss.
Vi måste informera.
-Att i ett mycket tidigt skede avstyra unga förstagångsköpare så de kan välja bort vinylen.
Hear hear!
Jag kan tänka mig att man ordnar speciella tillfällen då man demonstrerar exakt hur förrädiskt förförisk denna teknik är för ännu icke härdade öron.
Förslagsvis under trevliga former med dryck och tilltugg
CODY skrev:Kronkan, jag vill inte blanda mig i eller verka ohövlig på något vis men jag har för mig att du bor i Västra Götaland, som ju enligt min indelning i sin helhet tillfaller phloam. Jag är jätteorolig att detta blir för mycket för honom, entusiast och arbetshäst som han är.![]()
Tror du att du på ett fint sätt kan närma dig phloam med ett erbjudande att ta delar av länet/regionen?
Frodrak skrev:Kronkan skrev:
Får jag ta hand om hårdrocken?
.
Nej!
Eller, du kan väl vara snäll och dela med dig iaf???

shaft skrev:Hmmmm....visst ser ni mig med skivpåse....fast utan skägg![]()
Ang miljöaspekten tänker Ni fel. Det kostar på mer för miljön att hålla digitalt innehåll åtkomligt i gigantiska serverhallar som tuffar och går än att sitta lugnt med redan tillverkade begagnade LP-skivor hemma. Däremot om du slänger skivorna och de bränns upp så frigörs taskiga ämne för moder natur.
phloam skrev:chanslösa.
CODY skrev:phloam skrev:chanslösa.
100 procent medhåll. Med tanke på vad shaft klokt säger kanske vi falskeligen ska erbjuda folk slutförvaring. Alltså låtsas att det är fråga om LP-deponi.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster