Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Något som ofta slår mig när jag vill lyssna på lite röjjig musik är att basen ofta är väldigt anemisk. Varför är det så?
Mixas musiken med antagandet att lyssnaren har en anläggning/högtalare med uppskruvad bas?
En kommentar jag ofta får från de som är vana att lyssna på hårdrock är att "det saknas bas", underförstått att mina högtalare är "dåliga". Men jag saknar absolut inte bas om jag lyssnar på tex Infected Mushrooms.
Fler som upplever samma sak?
Hur är det på spelningar är basen lika frånvarande där? Musiken på skiva ska skruvas upp till konsertvolymer så skär mellanregistret hål i mitt huvud..
Finns det inspelningar där basen är "rätt"?
Med hårdrock menar jag väldigt brett, dvs all form av metal..
JB skrev:Mjo det är väl ett sound som många väljer, men som sagt det finns Metal med bas också om man letar lite, tex mitt förra bands album (det är jag som spelar trummor och även har mixat albumet).
Minns att det var någon som jag pratade med när vi nyss hade slutfört albumet som inte kunde spela skivan i sin bil för att basen slog igenom och distade XD
Så här får ni lite melodisk metal med tryck i basen!:
https://open.spotify.com/album/4brEwSP2ARF50ZLl1SfMk9?si=aqovyLmGQWWOhSekuSmGuw
Olle99 skrev:Är det inte så enkelt att man för det mesta fokuserar på elgitarren (min första tanke )
goat76 skrev:Kraniet skrev:Något som ofta slår mig när jag vill lyssna på lite röjjig musik är att basen ofta är väldigt anemisk. Varför är det så?
Mixas musiken med antagandet att lyssnaren har en anläggning/högtalare med uppskruvad bas?
En kommentar jag ofta får från de som är vana att lyssna på hårdrock är att "det saknas bas", underförstått att mina högtalare är "dåliga". Men jag saknar absolut inte bas om jag lyssnar på tex Infected Mushrooms.
Fler som upplever samma sak?
Hur är det på spelningar är basen lika frånvarande där? Musiken på skiva ska skruvas upp till konsertvolymer så skär mellanregistret hål i mitt huvud..
Finns det inspelningar där basen är "rätt"?
Med hårdrock menar jag väldigt brett, dvs all form av metal..
Kanske är det för att det är ganska svårt att att mixa den typen av musik då gitarren och basen ofta är så pass hårt distade att det blir svårt att skilja dem åt, en genväg ut från problemet är då kanske att sänka basgitarren i mixen?
RogerGustavsson skrev:JB skrev:Mjo det är väl ett sound som många väljer, men som sagt det finns Metal med bas också om man letar lite, tex mitt förra bands album (det är jag som spelar trummor och även har mixat albumet).
Minns att det var någon som jag pratade med när vi nyss hade slutfört albumet som inte kunde spela skivan i sin bil för att basen slog igenom och distade XD
Så här får ni lite melodisk metal med tryck i basen!:
https://open.spotify.com/album/4brEwSP2ARF50ZLl1SfMk9?si=aqovyLmGQWWOhSekuSmGuw
På Tidal och körd i MasVis:
Kraniet skrev:Ozzys Ozzmosis har ju en lite köttigare balans.
goat76 skrev:Kraniet skrev:Ozzys Ozzmosis har ju en lite köttigare balans.
Tycker du den skivan låter bra eller menar du bara att den är köttig?
Jag lyssnade precis på den och det är länge sen jag hörde en plattare och grötigare mix, vilket misslyckande rakt igenom.
Som en gröt gjord av kött...
Det är iallafall ett bra exempel på hur det kan låta när mixaren haft svårt att särskilja snarlikt låtande instrument i mixen. Det blir naturligtvis svårt då allt samtidigt ska låta "in your face", problemet blir då att ljudbilden blir väldigt platt och saknar djup för att skapa plats för dessa snarlikt låtande instrument och resultatet blir grötigt.
Men som med allt annat, kanske ville de att det skulle låta precis så som det låter..?
ottovonkopp skrev:Finns enligt mig en hel del inspelningar av hårdrock som jag tycker låter bra. Inte perfekt men bra. Sen kanske vi har olika uppfattning om vad hårdrock är.
OBS! Inga av dessa exempel är remasters.
Accept Balls to the wall.
AC\DC Highway to hell.
AC\DC Back in black.
Alcatrazz Disturbing the peace.
Black Sabbath Heave and hell.
Blue Öyster Cult Cultösaurus Erectus.
Boston Boston
Boston Don't look back.
City Boy The day the earth caught fire.
David Lee Roth Eat em and smile.
David Lee Roth Skyscraper
Deep purple The house of blue light.
Def leppard Hysteria.
Dio Holy diver.
Dream Theater Images and words.
Europe Out of this world.
Iron Maiden Seventh son of a seventh son.
Judas priest fram till Painkiller.
Krokus Headhunter.
Äh! Nu orkar jag inte mer men jag har minst lika många exempel till. Så enligt mig finns det massor av hårdrock som låter bra, tyvärr så är väldig få efter typ 1995.
Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.
goat76 skrev:Frågan i trådrubriken lyder: Varför saknar hårdrock ofta bas?
Är det egentligen just bara denna genre som saknar bas eller kan det helt enkelt vara så att musikproduktioner över lag saknar basinformation, kanske blir det bara inte lika tydligt med frånvaron av bas i många andra typer av musikstilar som jazz, klassisk musik, konstmusik och liknande som av sin natur är lite försiktigare på den fronten?
Det jag menar är att man så tydligt hör att ett rock-album mycket riktigt saknar basinformation som borde vara där, medans en specifik jazz-skiva lika gärna kan sakna en massa bas men man saknar det bara inte på samma sätt. Inom jazz är det ändå ganska vanligt att basisten tar lite mer av en bakgrundsroll men procentuellt sett kanske även musik i den genren också borde ha mer basinformation på albummen.
Går det fram vad jag menar?![]()
Musikstilar som edm, hip hop och liknande saknar ju sällan bas men då är bas ofta en sån fundamental bit i de musikstilarna att det sällan saknas något av den varan.
Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC.![]()
Jag tycker den skivan är en av de mer väljudande hårdrockskivorna som jag använder av de ca 15 låtar i olika genrer jag har som referens då jag har ändrat dsp-n i anläggningen.
Klarar anläggningen tung rock= Ballbreaker låter bra.
Tell skrev:Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.
Som vanligt har din skiva hakat upp sig, o så pratar du om pop o loudness war när tråden handlar om avsaknad av bas i hårdrock ;\
Morello skrev:Tell skrev:Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen producerades mellan cirka 1974 och 1980, dvs efter att rullbandarna nått fin kvalitet och innan den fula 80-talsklangen gjorde entré. Efter 1990 är chansen att hitta något mer eller mindre obefintlig pga "loudness war - vilket för övrigt gäller populärmusik i allmänhet.
Som vanligt har din skiva hakat upp sig, o så pratar du om pop o loudness war när tråden handlar om avsaknad av bas i hårdrock ;\
Hårdrock är en delmängd av populärmusiken!
Tell skrev:Morello skrev:Hårdrock är en delmängd av populärmusiken!
Hårdrock må vara populärt, men det är inte popmusik.
Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen...
Morello skrev:Notera att jag skrev "populärmusik".
Tell skrev:Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen...
Morello skrev:Tell skrev:Morello skrev:Statistiskt vill jag göra gällande att den mest välljudnade hårdpopen...
Ja, jag brukar skruva hårdpop
Deep Purple "Machine Head" tycker jag för övrigt är ett hyggligt bra exempel på hyggligt välljudande hårdpop.![]()
Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
Två sanslöst bra album för övrigt.
goat76 skrev:Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC.![]()
Jag tycker den skivan är en av de mer väljudande hårdrockskivorna som jag använder av de ca 15 låtar i olika genrer jag har som referens då jag har ändrat dsp-n i anläggningen.
Ballbreaker låter väl helt ok men jag upplever att det ligger en något beslöjande frekvens i basljudet genom hela skivan som jag inte riktigt gillar.
Det är inte bara basgitarren, jag upplever samma typ av beslöjning på gitarr-ljudet och resten av mixen. Kanske har det skett en överdriven EQ-höjning i basområdet i slutdelen av produktionen som påverkat allt i mixen?
Testa att växla mellan låtar från Ballbreaker och Back In Black så framgår denna bas-beslöjande effekten ganska tydligt.
Back In Black låter för mig överlägset bättre på alla punkter.
IngOehman skrev:Mycket som är bra ljudmässigt finns det ju av alla sorters musik, men de utgör ändå väldigt få procent.
Det är problematiskt eftersom det ju är musik man väljer (och därför ljudkvalitet man drabbas av), i varje fall jag.
Den som väljer efter ljudkvalitet istället för efter musik kan dock självklart glädja sig över att det finns en hel del som inte låter jätteilla, men jag vill framförallt lyssna på den musik jag gillar. Att lyssna på musik bara för att ljudkvaliteten är hög känns (för mig) avlägset. Om inte musiken är något jag gillar så kan det ju kvitta.
Därför är ljudkvalitetsproblemet stort, eftersom det mesta låter så illa.
Vh, iö
goat76 skrev:Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC.![]()
Ballbreaker låter väl helt ok men jag upplever att det ligger en något beslöjande frekvens i basljudet genom hela skivan som jag inte riktigt gillar.
Det är inte bara basgitarren, jag upplever samma typ av beslöjning på gitarr-ljudet och resten av mixen. Kanske har det skett en överdriven EQ-höjning i basområdet i slutdelen av produktionen som påverkat allt i mixen?
Testa att växla mellan låtar från Ballbreaker och Back In Black så framgår denna bas-beslöjande effekten ganska tydligt.
Morello skrev:Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
.
genstruktur skrev:Morello skrev:Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
.
Japp, bra skiva fint ljud!
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Kraniet: prova gärna skivan ”Ballbreaker” med AC/DC.![]()
Har nu lyssnat på låten back in black ( har den rippad från cd till FLAC ) och Hard as a rock som är första låten på Ballbreaker-skivan. Använder en NAS från Qnap med minim-server som spelar till Yamaha wxc50.
Hard as a rock låter bättre på alla sätt- djupare bas, renare mix och betydligt större upplevd dynamik, bättre gitarrljud, bättre bas, renare ljud. Då hela bandet kommer igång och spelar sitter alla detaljer mycket tydligt panorerat i stereobilden. Ett nöje att lyssna !
Back in black på FLAC i sin tur låter inte illa, men låter lite analog-tape begränsad, lite sämre dynamik och tryck, sämre spelglädje, mindre djupbas, otydligare stereobild.
Jag tror din tidalversion av Ballbreaker måste vara förstörd på nåt sätt- kanske en remastrat version ?
Jag har första versionen av cd-skivan så det är ganska troligt den låter bättre än TIDALs
Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till allajag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså
Tengil skrev:Ayreon är ett band som det levereras bra bas emellanåt, att Metallica skulle vara bra till och med svarta albumet är en sanning med rejäl modifikation, det är väl snarare det svarta albumet allena som presterar något sånär bra bas, och kanske de påföljande load, och reload, sedan är det som bekant olyssningsbart, St Anger borde gå att reklamera....
Vh Christer
goat76 skrev:Kan vi ta och bestämma oss för att vi bara lyssnar och jämnför versionerna hos streaming-tjänsterna då det blir en massa krångel för mig och alla andra att försöka få tag på just den version du har på dina flac-filer.
Jag tycker vi vågar göra ett antagande att skivbolaget har skickat ut samma mastring till både Spotify och Tidal, det finns så klart en liten risk att det inte är så men mest rimligtvis borde det vara det.
music4ever skrev:goat76 skrev:Kan vi ta och bestämma oss för att vi bara lyssnar och jämnför versionerna hos streaming-tjänsterna då det blir en massa krångel för mig och alla andra att försöka få tag på just den version du har på dina flac-filer.
Jag tycker vi vågar göra ett antagande att skivbolaget har skickat ut samma mastring till både Spotify och Tidal, det finns så klart en liten risk att det inte är så men mest rimligtvis borde det vara det.
När det gäller AC/DC så är alla versioner på olika streaming-tjänster samma remasterade mög som du så ofta försvarar.
Ska man höra AC/DC på bästa sätt så är det original CD utgåvan eller original LP utgåvan som gäller.
Tangband skrev:genstruktur skrev:Morello skrev:Eller varför inte Rush "Moving Pictures".
.
Japp, bra skiva fint ljud!
Vinyloriginalet är ruskigt bra producerat.
Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.
Då jag byter tillbaka till FLAC versionen från NASen blir det lite tydligare stereobild och mer tryck i gitarren och basen- roligare att lyssna. En tydlig skillnad.
Har du Spotify connect kan du ju kolla om ballbreakerskivan låter bättre där än TIDALs version.
Goat 76 och kraniet : prova denna skiva - extreme och låten politicalamity. Spotifyversionen är helt ok medan FLAC i vanlig anda ger mera tryck i basen och tydligare stereobild.
Ska låta svinbra och helt rent om anläggningen är bra och uppställd korrekt.
Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till allajag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså
Vad säger ni övriga om låtarna ?
goat76 skrev:Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter.
Det kommer, är lite mycket just nu...
/ B
Tell skrev:Jorå har varit sugen på att lyssna jag med, men inte riktigt haft tid, men kanske nångång idag
Btw så kan man inte riktigt lita på dynamikmätarna när det kommer till vinyler:[ YouTube ]
genstruktur skrev:Bill50x skrev:goat76 skrev:Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter.
Det kommer, är lite mycket just nu...
/ B
Hade gärna varit med också men tillfällena till koncentrerad finlyssning är få just nu
Tell skrev:Jorå har varit sugen på att lyssna jag med, men inte riktigt haft tid, men kanske nångång idag
Btw så kan man inte riktigt lita på dynamikmätarna när det kommer till vinyler:[ YouTube ]
goat76 skrev:Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.
Då jag byter tillbaka till FLAC versionen från NASen blir det lite tydligare stereobild och mer tryck i gitarren och basen- roligare att lyssna. En tydlig skillnad.
Har du Spotify connect kan du ju kolla om ballbreakerskivan låter bättre där än TIDALs version.
Goat 76 och kraniet : prova denna skiva - extreme och låten politicalamity. Spotifyversionen är helt ok medan FLAC i vanlig anda ger mera tryck i basen och tydligare stereobild.
Jag misstänker att det inte är så stor skillnad ljudmässigt mellan original CD;n och Tidal-versionen av Ballbreaker då den redan från början var sönder-mastrad.
Om dina FLAC-filer av skivan däremot kommer från en vinylripp så bör det låta betydligt bättre.
Första original CD släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/130747
Första original Vinyl släpp: http://dr.loudness-war.info/album/view/47428
-----
Jag har nu lyssnat på låten Politicalamity med Extreme. Den har bas men all djupbas är tydligt bortklippt, troligtvis med högpass-filter. Man känner ingen bas i låten, basgitarren går inte djupt alls och baskaggen hörs men saknar kropp och saknar sin naturliga resonans som borde uppstått tydligt i rummet där det spelades in.
Produktionen av låten är väldigt tydlig och ren, till den grad att den saknar all förankring till hur bandet skulle låta om man lyssnade på dem live i en replokal.
Låten är ett bra exempel på den avsaknad av bas som Kraniet efterlyser och som många rockproduktioner ofta lider av.
-----Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till allajag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså
Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter.
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Jorå har varit sugen på att lyssna jag med, men inte riktigt haft tid, men kanske nångång idag
Det är känt sedan tidigare att vinyl ger intryck av mera dynamik, att crest-faktorn blir högre. Antagligen för att små knäppar och liknande ger höga toppar i signalen som analyseras. Om man har tillgång till masterbandet som saknar de artefakterna borde det ha en lägre crest än vinylen. Har man som jag varit ifrån vinylmediet ett tag, upptäcker man en del skillnader man inte noterat lika tydligt tidigare. Framförallt är ofta störnivån hos vinylen ofta högre än vad man minns. Inte ens det superdyra vinylriggarna rår på den. Technics demo på Göteborgs Hifi Show tog upp det lite försynt... Nu är det förstås väldigt beroende på vad som avlyssnas. Detta är ju en tråd om hårdrock... Knappast någon som stör sig på signal-störförhållandet där.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.
Jag misstänker att det inte är så stor skillnad ljudmässigt mellan original CD;n och Tidal-versionen av Ballbreaker då den redan från början var sönder-mastrad.
Om dina FLAC-filer av skivan däremot kommer från en vinylripp så bör det låta betydligt bättre.
-----
Jag har nu lyssnat på låten Politicalamity med Extreme. Den har bas men all djupbas är tydligt bortklippt, troligtvis med högpass-filter. Man känner ingen bas i låten, basgitarren går inte djupt alls och baskaggen hörs men saknar kropp och saknar sin naturliga resonans som borde uppstått tydligt i rummet där det spelades in.
Produktionen av låten är väldigt tydlig och ren, till den grad att den saknar all förankring till hur bandet skulle låta om man lyssnade på dem live i en replokal.
Låten är ett bra exempel på den avsaknad av bas som Kraniet efterlyser och som många rockproduktioner ofta lider av.
-----Tangband skrev:Goat 76 : intressant fråga och uppmaning du ger till allajag tror olika voicing i våra högtalare ( Linn majik 140, jbl 530 ) säkerligen påverkar vad vi tycker. Sedan är ju smaken hur man vill det ska låta som baken, delad alltså
Vi verkar inte få med några lek-kamrater på det här. Jag hade iallafall hoppats att t ex. Bill50x, Tell, Morello och finlyssnarna Sprudel och hifikg skulle vilja vara med och leka då de annars ofta verkar vara fyllda av leklust och åsikter.
De kanske inte gillar hårdrock ?
Goat76: det låter som om du borde skaffa en basmodul till så du kan uppleva lite mera tryck då du lyssnar på rock
goat76 skrev:Ian Shepherd visade i videon att även efter borttagandet av eventuella knäppningar så låg vinyl-rippen fortfarande kvar på samma högre dynamik än vad själva masterbandet från grunden hade. Han kunde själv inte svara på var exakt i produktionskedjan/uppspelningskedjan dynamik-höjning skett.
Tangband skrev:Kul med lite intryck![]()
Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?
goat76 skrev:Tangband skrev:Goat 76: var tvungen att lyssna på Hard as a rock från Ballbreaker på Spotify connect- den låter faktiskt ganska ok.
-----
goat76 skrev:Tangband skrev:Kul med lite intryck![]()
Vad säger sprudel, hifikg, Morello och Bill50x om AC-DC låten back in black från samma skiva, och Hard as a rock från skivan Ballbreaker ?
Ja, vi måste få höra fler åsikter för att få ordning på det här.
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt?
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Kul med lite intryck![]()
Tell var ganska neutral eller lutade han möjligtvis lite åt mitt håll i sin åsikt?
Han var väl både och.
Goat 76: lyssna gärna på AC/DC låten ”House of jazz” från skivan ”stiff upper lip ”
Hos mig fungerar låten precis som den troligen var tänkt- efter det lågmälda introt så överfalls man av gitarrriffet och det är våldsamt tungt. Allting låter rent i mixen. Musikerna låter samspelta. Det börjar gunga och högerfoten börjar röra sig
. En kanonlåt som absolut inte saknar bas
![]()
Frågan hur det låter hemma hos dig ?
goat76 skrev:Tangband skrev:Kul med lite intryck![]()
Tell skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Kul med lite intryck![]()
Tyvärr, den där avsaknaden av bas på Back in Black gör att jag föredrar BallbreakerHar väldigt svårt att lyssna på musik som är så pass basklen även om det kanske låter bättre i övrigt. Dock håller jag nog ändå med dig om House of Jazz ändå, trots att den hade bas så lät den rätt platt. Skulle kunna tanka ner nån vinylrip o se om det låter bättre, men riktigt så dedikerad till ACDC är jag inte
JB skrev:https://open.spotify.com/track/3F8OmCcFxVdFsgo68JlBLu?si=7vglSlpGQDi73vTSUcEaWA
Vad tycker ni om den här då? För mycket högre mellan och hål i midbasen skulle jag säga, pumpar en del också vilket kan funka om det finns lite kraft i mixen (vilket det inte finns här)
Tangband skrev:JB skrev:https://open.spotify.com/track/3F8OmCcFxVdFsgo68JlBLu?si=7vglSlpGQDi73vTSUcEaWA
Vad tycker ni om den här då? För mycket högre mellan och hål i midbasen skulle jag säga, pumpar en del också vilket kan funka om det finns lite kraft i mixen (vilket det inte finns här)
Tack.![]()
Hos mig låter den väldigt bra, välbalanserad och inget som skär i övre mellanregistret. Tack för musiktipset.
Absolut inget hål i midbasen hos mig. Det märks att det är komprimerat men balansen är bra från bas till diskant.
Vad tycker du och goat76 mfl om denna då ?
Välj och lyssna på låten End of the beginning.
https://open.spotify.com/album/5WXL9Yjb ... qoe355YqHg
Tangband skrev:” alla instrumenten saknar kropp”, Diskantparty ”![]()
![]()
Hos mig låter gitarrerna och basen tvärtom välbalanserade..
Goat76- en fråga utan sarkasm: Har du verkligen placerat topp-högtalarna på rätt ställe i rummet ?
Ok, vad tycker ni slutligen om denna ?
https://open.spotify.com/track/3QbnMRad ... BpQe8VSqig
goat76 skrev:Här har du original CD utgåvan av Ballbreaker och nedanför har du original CD utgåvan av Back In Black.
Tycker du det blir en jämn jämnförelse?
Om vi ska kunna göra en rättvis jämnförelse mellan dessa album så måste vi göra det dåligt mot dåligt.
Analyzed: AC/DC / Ballbreaker
--------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR8 0.00 dB -9.55 dB 4:32 01-Hard as a Rock
DR7 0.00 dB -9.15 dB 4:33 02-Cover You in Oil
DR7 0.00 dB -8.84 dB 4:10 03-The Furor
DR7 0.00 dB -8.92 dB 4:07 04-Boogie Man
DR7 0.00 dB -8.64 dB 5:35 05-The Honey Roll
DR7 0.00 dB -8.59 dB 5:05 06-Burnin' Alive
DR8 0.00 dB -9.70 dB 5:14 07-Hail Caesar
DR7 0.00 dB -8.59 dB 3:14 08-Love Bomb
DR8 0.00 dB -9.50 dB 4:15 09-Caught With Your Pants Down
DR7 0.00 dB -8.78 dB 4:35 10-Whiskey on the Rocks
DR8 0.00 dB -9.05 dB 4:32 11-Ballbreaker
Number of tracks: 11
Official DR value: DR7
http://dr.loudness-war.info/album/view/130747
Analyzed: AC/DC / Back In Black [USA, 16018-2]
DR Peak RMS Duration Track
DR12 -1.20 dB -14.84 dB 5:12 01-Hells Bells
DR13 -1.20 dB -15.64 dB 5:18 02-Shoot To Thrill
DR13 -1.20 dB -15.09 dB 3:36 03-What Do You Do For Money Honey
DR13 -1.20 dB -15.25 dB 3:32 04-Given The Dog A Bone
DR13 -1.20 dB -15.65 dB 4:14 05-Let Me Put My Love Into You
DR13 -1.20 dB -15.93 dB 4:16 06-Back In Black
DR12 -1.00 dB -14.45 dB 3:30 07-You Shook Me All Night Long
DR12 -1.20 dB -14.13 dB 3:59 08-Have A Drink On Me
DR12 -1.20 dB -13.75 dB 4:06 09-Shake A Leg
DR12 -1.20 dB -14.81 dB 4:15 10-Rock And Roll Ain't Noise Pollution
Number of tracks: 10
Official DR value: DR12
http://dr.loudness-war.info/album/view/127029
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:
Han var väl både och.
Goat 76: lyssna gärna på AC/DC låten ”House of jazz” från skivan ”stiff upper lip ”
Hos mig fungerar låten precis som den troligen var tänkt- efter det lågmälda introt så överfalls man av gitarrriffet och det är våldsamt tungt. Allting låter rent i mixen. Musikerna låter samspelta. Det börjar gunga och högerfoten börjar röra sig
. En kanonlåt som absolut inte saknar bas
![]()
Frågan hur det låter hemma hos dig ?
Komprimerad dynga som låter otroligt oinspirerande, inte en chans att jag orkar lyssna igenom hela det albumet!
Hoppas verkligen det är deras sämst låtande album.
Visst skojar du med mig när du säger att du tycker det låter bra?![]()
Låten är det inget fel på och musikerna är naturligtvis väldigt samspelta, bas saknas inte och stort låter det men vilken enormt tråkig, torr och platt inspelning, var är rumsljuds-upptagningen? Kasst!
Jag gillar när det finns luft och separation mellan instrumenten och ett djup i ljudbilden, här är det en enda komprimerad smet av ljud som inte lämnar en enda detalj att "upptäcka" då precis allt uppfattas låta lika högt och "in your face".
Det här albumet låter mycket sämre än Ballbreaker och långt mycket sämre än Back In Black.
Hör du inte det hemma hos dig?
ottovonkopp skrev:Back in black piskar Ballbreaker.![]()
Highway to hell låter väldigt bra på vinyl vill jag minnas. Det var nog ca 25-30 år sedan jag hörde den på vinyl sist. CD:n låter ok men inte riktigt lika kul.
Vandenberg första solo-plattor är det bra bas i. Lite skum inspelning i övrigt.
Black sabbath 13 är ju helt olyssningsbar. Synd på så trevliga melodier.
Lägger till Mustasch, Thank you for the demon. Ett typexempel på ett fint studio-jobb men som sedan failat på vägen. Bra med bas iaf.
Tangband skrev:Jo jag har ju läst detta ett otal gånger men själv tillslut ändå valt ett aktivt system- jag tycker det låter bättre.
Därmed inte sagt att passiva inte kan låta bra- men en del sådana är så dåliga så delningsfiltret helt förhindrar en god ljudåtergivning .
Den där samenesseffekten du nämner i aktiva system är inget jag märker av, tvärtom låter välinspelade skivor bättre än någonsin- samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.![]()
Det första man bör åtgärda är en hyfsat rak tonkurva med sinussvep 300-20000 Hz inroom en meter från högtalaren- aktivt eller passivt spelar ingen roll.
Jag påstår inte att dessa hårdrockskivor jag länkar till är det bästa i ljudkvalitet- det ligger tex ljusår från Askviks eller Kari Bremnes skivor i en helt annan genre. Men nu handlade tråden om varför just hårdrock saknar bas.
Det är inte trevligt att man, om man gillar hårdrock, ska behöva undvika musikstilen för att det låter illa tycker jag.
Tangband skrev:Vad tycker ni om denna då, lite svensk melodisk metall som hos mig låter bra.![]()
Det nyper inte i öronen och diskanten låter ren. Gitarrerna låter fullblodiga och det är TUNGT.
https://open.spotify.com/track/4X5URMRC ... t4BYIjAxFw
Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.![]()
Nattlorden skrev:Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.![]()
DET om något är väl en indikation att systemet inte är som det skall.... En bättre anläggning bör resultera i fler olyssningsbara produktioner - inte färre.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.![]()
DET om något är väl en indikation att systemet inte är som det skall.... En bättre anläggning bör resultera i fler olyssningsbara produktioner - inte färre.
MEN det finns väl en gråzon i det där också, samtidigt som fel i inspelnigarna tydligare hörs med ett bättre ljudsystem så kan ju andra aspekter i återgivningen samtidigt förbättras. Om inte så pekar det väl mer på en tydlig försämring i ljudåtergivningen?
Vilka fel och brister som visar sig eller vad som tydligt blivit bättre varierar väl med programmaterialet?
IngOehman skrev:Aktiva system är praktiskt taget undantagslöst* värre drabbade av termisk kompression. Den maximeras nämligen när högtalarelement direktkopplas till en förstärkare med hög dämpfaktor.
- - - - -
*Undantaget är när delning sker i de EMK-dominerade registren för resp element. Gäller alltså typ 80-Hz delningar till basmoduler.
rajapruk skrev:IngOehman skrev:Aktiva system är praktiskt taget undantagslöst* värre drabbade av termisk kompression. Den maximeras nämligen när högtalarelement direktkopplas till en förstärkare med hög dämpfaktor.
- - - - -
*Undantaget är när delning sker i de EMK-dominerade registren för resp element. Gäller alltså typ 80-Hz delningar till basmoduler.
Jag har försökt förstå det där tidigare, men inte lyckats riktigt. Du har förklarat det ingående en gång för mig, tror jag.
Men jämförelsen handlar för samma resulterande akustiska output hoppas jag, så inte jämförelsen haltar / är en vinklad sanning.
Vad är minsta möjliga (antal komponenter) passiva krets som kan minska denna termiska kompression i ett aktivt system (välj själv något lämpligt scenario)? Är det resistans som måste till, för att flytta värmeutveckling från högtalarelementet till det passiva filtret? Så ett motstånd i serie?
Hjälper en kondensator i serie något? (skyddskondensator i mitt fall, som högpassfiltrerar en bit under elementets register)
Hjälper en konjugatlänk?
Tangband skrev:rajapruk skrev:IngOehman skrev:Aktiva system är praktiskt taget undantagslöst* värre drabbade av termisk kompression. Den maximeras nämligen när högtalarelement direktkopplas till en förstärkare med hög dämpfaktor.
- - - - -
Jag har försökt förstå det där tidigare, men inte lyckats riktigt. Du har förklarat det ingående en gång för mig, tror jag.
Men jämförelsen handlar för samma resulterande akustiska output hoppas jag, så inte jämförelsen haltar / är en vinklad sanning.
Vad är minsta möjliga (antal komponenter) passiva krets som kan minska denna termiska kompression i ett aktivt system (välj själv något lämpligt scenario)? Är det resistans som måste till, för att flytta värmeutveckling från högtalarelementet till det passiva filtret? Så ett motstånd i serie?
Hjälper en kondensator i serie något? (skyddskondensator i mitt fall, som högpassfiltrerar en bit under elementets register)
Hjälper en konjugatlänk?
Det finns inte så mycket att lära sig- de experiment som gjorts här av Allram , lilltroll ( båda med mätningar ) kunde inte hitta något alls, jag har själv testat med lyssning och tyckte det lät sämre med en resistans på 2,7 ohm i serie med mina diskanthorn. Om du är osäker - testa själv .
Det som hittats och kunnat verifieras med riktiga mätningar ( dvs en mätning av lilltroll ) är att vissa midbasar mår bra av att ha en liten spole i serie och kan därmed ( i vissa fall ) få lite lägre dist. Är det däremot välkonstruerade baselement där man har tänkt på detta redan vid tillverkningen ( läs dyrare jbl och en del dyrare scanspeak mfl ) så blir det ingen skillnad.
rajapruk skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:
Hjälper en konjugatlänk?
Det finns inte så mycket att lära sig- de experiment som gjorts här av Allram , lilltroll ( båda med mätningar ) kunde inte hitta något alls, jag har själv testat med lyssning och tyckte det lät sämre med en resistans på 2,7 ohm i serie med mina diskanthorn. Om du är osäker - testa själv .
Det som hittats och kunnat verifieras med riktiga mätningar ( dvs en mätning av lilltroll ) är att vissa midbasar mår bra av att ha en liten spole i serie och kan därmed ( i vissa fall ) få lite lägre dist. Är det däremot välkonstruerade baselement där man har tänkt på detta redan vid tillverkningen ( läs dyrare jbl och en del dyrare scanspeak mfl ) så blir det ingen skillnad.
Så varför hävdar IÖ detta då tror du så fort aktiva system nämns? Är det hästhandlarns säljsnack?
Tangband skrev:Goat 76: jag tycker din frågeställning om ev högpassfilter i klassisk och jazz -genre inspelningar med akustiska instrument är mycket intressant.
Det vore förstås vansinnigt om det är vanligt.
Kan du inte starta en tråd om det ?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.![]()
MEN det finns väl en gråzon i det där också, samtidigt som fel i inspelnigarna tydligare hörs med ett bättre ljudsystem så kan ju andra aspekter i återgivningen samtidigt förbättras. Om inte så pekar det väl mer på en tydlig försämring i ljudåtergivningen?
Vilka fel och brister som visar sig eller vad som tydligt blivit bättre varierar väl med programmaterialet?
IngOehman skrev:Schablon-HP-filtrering är väldigt vanligt. Tragiskt nog.
Det är absurt då effekten av det ofta inte ens lyssnas på. Men lägger in HP-filtret (30-40 Hz ofta, ibland till och med 50-60Hz!) av ren vana och förstör för alla som har anläggningar med utsträckning bättre än så, och för dem som inte har det. Ibland försvaras tilltaget med ”jamen en elbas går bara ned till 41,2 Hz” (eller någon liknande mindre exakt siffra) ovetande om att ALLA dynamiska basljud har ett spektrum som sträcker sig långt, långt under det.
goat76 skrev:IngOehman skrev:Schablon-HP-filtrering är väldigt vanligt. Tragiskt nog.
Det är absurt då effekten av det ofta inte ens lyssnas på. Men lägger in HP-filtret (30-40 Hz ofta, ibland till och med 50-60Hz!) av ren vana och förstör för alla som har anläggningar med utsträckning bättre än så, och för dem som inte har det. Ibland försvaras tilltaget med ”jamen en elbas går bara ned till 41,2 Hz” (eller någon liknande mindre exakt siffra) ovetande om att ALLA dynamiska basljud har ett spektrum som sträcker sig långt, långt under det.
All musik jag analyserat i MasVis har vad jag tror jag ser ett HP-filter då man tydligt ser en ganska tvär dykning oftast någonstans vid 40-50Hz, ibland nere vid 35Hz och i vissa fall men inte så ofta uppe vid 60Hz precis som du påpekar.
Det är i princip bara rockmusik jag analyserat så det jag gärna skulle vilja veta är hur vanligt det är med högpass-filter när det kommer till inspelningar inom främst jazzmusiken, då instrumenten i den genren inte skiljer sig så där extremt mycket åt från rockmusiken?
Kanske är det någon här som analyserat mycket musik inom jazz som kan svara på om det ofta dyker vid liknande frekvenser som det gör inom rockmusiken?
JB skrev:Det är väldigt få som har anläggningar som kan återge information under 40 hz speciellt bra och därmed skulle musiken utan HP-filter bara sluka effekt i onödan samt begränsa utnivån för dom flesta, dessutom tar djupbas upp massvis med plats i mixen så därför brukar den djupaste basen kapas bort.
Tangband skrev:Jo jag har ju läst detta ett otal gånger men själv tillslut ändå valt ett aktivt system- jag tycker det låter bättre.
Därmed inte sagt att passiva inte kan låta bra- men en del sådana är så dåliga så delningsfiltret helt förhindrar en god ljudåtergivning .
Tangband skrev:Den där samenesseffekten du nämner i aktiva system är inget jag märker av, tvärtom låter välinspelade skivor bättre än någonsin- samtidigt som halvbra produktioner plötsligt blivit lyssningsbara.![]()
Tangband skrev:Det första man bör åtgärda är en hyfsat rak tonkurva med sinussvep 300-20000 Hz inroom en meter från högtalaren- aktivt eller passivt spelar ingen roll.
Tangband skrev:Det första man bör åtgärda är en hyfsat rak tonkurva med sinussvep 300-20000 Hz inroom en meter från högtalaren- aktivt eller passivt spelar ingen roll.
Tangband skrev:goat76 skrev:IngOehman skrev:Schablon-HP-filtrering är väldigt vanligt. Tragiskt nog.
All musik jag analyserat i MasVis har vad jag tror jag ser ett HP-filter då man tydligt ser en ganska tvär dykning oftast någonstans vid 40-50Hz, ibland nere vid 35Hz och i vissa fall men inte så ofta uppe vid 60Hz precis som du påpekar.
Det är i princip bara rockmusik jag analyserat så det jag gärna skulle vilja veta är hur vanligt det är med högpass-filter när det kommer till inspelningar inom främst jazzmusiken, då instrumenten i den genren inte skiljer sig så där extremt mycket åt från rockmusiken?
Kanske är det någon här som analyserat mycket musik inom jazz som kan svara på om det ofta dyker vid liknande frekvenser som det gör inom rockmusiken?
Skapa en tråd om detta, det är väldigt intressant
RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.
goat76 skrev:Det är något jag gillar med den där tidens inspelningar då stereo var helt nytt. Man hade då bara möjlighet att panorera L-C-R, längst till vänster, precis i mitten eller längst till höger då reglaget på studiokonsollen bara hade tre fasta steg. Allt var så enkelt så att det på något sätt alltid blev bra.![]()
Bill50x skrev:goat76 skrev:Det är något jag gillar med den där tidens inspelningar då stereo var helt nytt. Man hade då bara möjlighet att panorera L-C-R, längst till vänster, precis i mitten eller längst till höger då reglaget på studiokonsollen bara hade tre fasta steg. Allt var så enkelt så att det på något sätt alltid blev bra.![]()
Mjae. Man ville i början på stereotiden att det tydligt skulle höras att det var stereo det handlade om. Tekniska möjligheter till panorering fanns det alltid. Har man en tvåspårsbandspelare kan man tänka sig att antingen spela in på ena eller den andra kanalen (dvs full tilt åt vänster eller höger) eller spela in på båda, dvs i praktiken mono. Men man kan ju dessutom dra ner nivån lite i ena kanalen och då får man en panorering. I praktiken innebar detta en massa jobb eftersom man ofta spelade in två kanaler/instrument, lade ihop dem så man fick ett spår ledigt där man då kunde lägga in ett tredje spår, sedan lade man ihop dessa så man fick tre kanaler på ett spår och då ett ledigt igen - osv. Ganska snart kom dock 4-spårs bandspelare vilket förenklade processen (och höjde kvaliteten) väsentligt. När Beatles kom igång synkade man väl två bandspelare efter ett tags experimenterande och hade alltså tillgång till 8 kanaler. Men redan med fyra kanaler gick det att panorera någorlunda enkelt.
Att "ping-pong-stereon" låter så bra handlar nog mest om att den processats så lite, det är liksom raka rör in på bandet! Och för oss som var med på den tiden är det mycket nostalgi och retrokänsla i det hela
/ B
RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.
goat76 skrev:RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.
Vad upplyftande att höra ditt tips efter det mesta vi provlyssnat på tidigare i tråden.![]()
Det är något jag gillar med den där tidens inspelningar då stereo var helt nytt. Man hade då bara möjlighet att panorera, längst till vänster, precis i mitten eller längst till höger då reglaget på studiokonsollen bara hade tre fasta steg, L-C-R. Allt var så enkelt så att det på något sätt alltid blev bra.![]()
Här är trummorna och basen och en gitarr på vänster sida, sången ensam i mitten (vilket gör den väldigt tydlig då den slipper brottas med annat i ljudbilden) och pianot och den andra gitarren ligger längst till höger.
Alla instrument låter väldigt naturliga utan en massa efterhands-klet och alla bidrar dom till en pefekt basbalans.
Det man kan konstatera här är att dåtidens begränsningar vad gäller efterhandsarbete och den naturliga inspelningtekniken gjorde så att slutresultatet ofta blev riktigt bra.
Zeeall skrev:Doom metal då?
goat76 skrev:Zeeall skrev:Doom metal då?
Bas saknas väl knappast men det är ganska illa inspelat, som jag förstår det så är det ungefär så här lo-fi dessa band vill att det ska låta.
De har väl puttat upp bas-vredet till tian på alla förstärkarna, placerat dit mikrofonerna lite på måfå, det lät säkert helt ok på de basfattiga studiomonitorna i ett akustiskt obehandlat rum.![]()
Men jag gillar musiken...
Vad tycker du?
Tangband skrev:Goat 76, tell, zeeall, Bill50x mfl: Vad tycker ni om denna då ?
Starmaker från Last in Line skivan med de gamla DIO-musikerna Jimmy Bain och Vivianne Campell- kanon skiva![]()
https://open.spotify.com/track/2bL3se4d ... l_o-c4uoYw
Hos mig låter balansen bra, bra bas, inga betoningar som skär i övre mellanregistret, bra, tungt gitarrljud samt bara allmänt njutbart- (nåja) för musik i denna genre. Komprimerat förstås men klangligt rätt . Samma låt med FLAC från NASen låter i vanlig anda lite bättre- lite mer tryck och allmänt mer kraft i ljudet.
RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?
hcl skrev:RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?
Lyssnade med AKG550 vid datorn. Först på Spotify (gratis) och de lät fördj..gt (varje trumslag låter som glaskross). Sökte upp albumet på Tidal (premium) och bättre, men samma grundsound där dynamik i f.f.a. virveln ersatts med hårdlimitering och hård dist. Inte direkt njutbart i mina öron. Appropå basen, så är den tydlig och drivande, men för feg i mitt tycke.
goat76 skrev:Nu har jag sågat så många album och låtar så nu är det väl dags för mig att bidra med något ni får total-såga ifall ni vill det.![]()
Först vill jag bara säga att den musik jag mestadels lyssnar på består av band inom noise rock/math rock/post rock. Inom dessa musiktyper är basgitarren i regel ett lika viktigt instrument som elgitarren så den får ofta lika mycket plats i mixen som övriga instrument. Trummorna är ofta hyfsat glesa liksom resten av musiken där inget instrument endast agerar komp, allt är lika viktigt.
Jag kastar väl två låtar från mitt favoritband till vargarna på en gång och väntar med spänning på vad ni har att säga.
Shellac - Watch Song https://tidal.com/track/61686513
Shellac - Prayer To God https://tidal.com/track/61686504
Dra på med volymen, ju starkare ni spelar dessa låtar ju bättre låter dom.
Tangband skrev:hcl skrev:RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?
Lyssnade med AKG550 vid datorn. Först på Spotify (gratis) och de lät fördj..gt (varje trumslag låter som glaskross). Sökte upp albumet på Tidal (premium) och bättre, men samma grundsound där dynamik i f.f.a. virveln ersatts med hårdlimitering och hård dist. Inte direkt njutbart i mina öron. Appropå basen, så är den tydlig och drivande, men för feg i mitt tycke.
Hcl- jag är nyfiken på vad du har för högtalare då du lyssnar .
RogerGustavsson skrev:Där fick man allt drar ner volymkontrollen... Det verkar vara en helt död dynamik. Passar säkert utmärkt i Bluetoothradion på köksbordet. Har på sistone reagerat på att många album har rätt snäv stereobild och dessutom i kombination med hård dynamikminskning. Det låter inte lika levande som förr. Kan detta vara en anpassning till hur folk lyssnar idag? Alltså med lurar eller via Bluetoothradion?
Tangband skrev:En uppmaning till er som tycker de exempel jag bidragit med låter illa: har ni placerat era högtalare på rätt ställe och på rätt avstånd mellan högtalarna ? Mäter era högtalare rakt 1 meter ifrån mellan, säg, 200-12000 Hz ?
En stor anledning till att jag behållit mina Jbl 530 i aktiv form är att de låter helt opressat i övre mellanregistret. Antagligen fördelar som finns med hornet för diskanten, och den låga delningen vid 1.8 khz. Jag funderar om ni som har anläggningar som skär illa i det övre mellanregister-området på den här musiken kanske möjligen har problem med beaming vid delningen bas/diskant ?
Det problemet kommer ju som ett brev på posten om kvoten membrandiametern på boomern är för stor, kontra diskantens spridning vid delningen är fel.
Läs mera här: http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm
Tangband skrev:Lite OT : Denna låt SKA låta väldigt bra om anläggningen är rätt uppställd och har rak frekvensgång.
https://open.spotify.com/track/5obAb4Gs ... 35GcP3bmDw
Kari Bremnes.
Låter bredbandigt med tydliga stämmor från instrument i bakgrunden , med helt ren sång och djup bas.
Kan vara bra för att kolla hur anläggningen återger musik.
Det är inte hårdrock därav OT.
Det vore intressant att höra vad goat 76 och hcl mfl tycker.
RogerGustavsson skrev:Kari Bremnes låter "fint" men rösten är märkligt högljudd, inte minst med tanke på det sätt hon sjunger på. Någon form av dynamikreducering verkar ingå i konceptet. En låt går bra men sedan blir det enformigt. Att musiken måste utmana min anläggning är inget jag ser som positivt, det är musiken jag vill ta till mig. Sedan är det väl så att vi fokuserar på olika saker i musik? Exempelvis är sångtexter är inte det primära för mig när det sjungs på främmande språk men är det på svenska är det känsligt. Tittade på "På spåret" där Lena Willemark sjöng Veronica Maggio's låt. Blev nyfiken och letade upp den på Tidal med Maggio. Det var en närmast grotesk skillnad i framförande, Willemark kan ju sjunga, Maggio låter som ett snuvigt barn vid jämförelse. Sedan gör Willemark inte bort sig i Led Zepplin-låten heller.
https://www.dropbox.com/s/qhylx5begv05u ... k.wav?dl=0
goat76 skrev:Det jag menade var bara att om den specifika musiken ska användas i utvärderingen av en anläggning så kan det passa bättre med något mer utmanande som sätter anläggningen på prov. Vid vanlig musiklyssning är det naturligtvis helt oviktigt.
RogerGustavsson skrev: Maggio låter som ett snuvigt barn vid jämförelse.
Tangband skrev:En uppmaning till er som tycker de exempel jag bidragit med låter illa: har ni placerat era högtalare på rätt ställe och på rätt avstånd mellan högtalarna ? Mäter era högtalare rakt 1 meter ifrån mellan, säg, 200-12000 Hz ?
En stor anledning till att jag behållit mina Jbl 530 i aktiv form är att de låter helt opressat i övre mellanregistret. Antagligen fördelar som finns med hornet för diskanten, och den låga delningen vid 1.8 khz. Jag funderar om ni som har anläggningar som skär illa i det övre mellanregister-området på den här musiken kanske möjligen har problem med beaming vid delningen bas/diskant ?
Det problemet kommer ju som ett brev på posten om kvoten membrandiametern på boomern är för stor, kontra diskantens spridning vid delningen är fel.
Läs mera här: http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm
Tangband skrev:Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig.
Tangband skrev:Jag vägrar tro att de också lät illa genom monitorerna i studion .
Ibland undrar jag därför om mastringsdebatten är LIITE överdriven... de fel folk tycker sig höra kanske till dels beror på högtalarna ?
Morello skrev:Mastering handlar idag och har sedan cirka 1990 handlat om framförallt dynamisk kompression av i huvudsak populärmusik (dvs lite förenklat allt förutom konstmusik och jazz). Detta har ingenting med högtalare och dess riktverkan etc att göra, utan handlar om en kapplöpning om att låta starkast.
Hur någon kan sväva i tvivelsmål om detta just på detta forum trots åratal av tjat från åtskilliga debattörer (tjatgubbar?) är för mig obegripligt.
goat76 skrev:Tangband skrev:Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig.
Du säger att Genelec 8030 och 8040 är extremt vanliga i musik studios för rock.
Kan du ge några exempel på dessa studios eller några rock-album där dessa högtalare använts?
Jag har ingen aning och kanske har du rätt men om du vet så kan du väl berätta?Tangband skrev:Jag vägrar tro att de också lät illa genom monitorerna i studion .
Ibland undrar jag därför om mastringsdebatten är LIITE överdriven... de fel folk tycker sig höra kanske till dels beror på högtalarna ?
Det finns väl många orsaker till varför de inte lyckades få till inspelningen och mixen.
Här följer några alternativ annat än att själva monitorerna var dåliga:
- Monitorerna var inte optimalt placerade.
- Studion har ett dåligt ljudsystem i övrigt.
- Akustiken i kontrollrummet var inte bra.
- Producenten/inspelningsteknikern/mixaren var kass.
Kritiken till överdriven kompression och limitering (oavsett var i produktionen den skett)är absolut INTE överdriven, det är precis så illa som de flesta påpekar om det.
Jag har dock inte fokuserat speciellt mycket på helhets-kompressionen när jag analyserat dina musik-exempel, min kritik har mest rört andra saker jag inte gillat med produktionerna.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Jag tror fenomenet beaming är något man bör undvika . Om vi tittar på tex Genelec 8030 och 8040 ( extremt vanliga i studios även för hårdrock ) så har de, förutom aktiv drift, en stor waveguide för att kunna dela tillräckligt lågt och få samma spridning i ljudet som baselementet vid delningen. i 8030 är basen tillräckligt liten för att undvika beaming vid delningen. Waveguiden avlastar även diskanten som mäter och låter bättre pga den . Kompressionsdrivers med waveguides borde fungera på liknande sätt. De exempel jag länkat till i form av musik låter alla bra och opressat hos mig.
Du säger att Genelec 8030 och 8040 är extremt vanliga i musik studios för rock.
Kan du ge några exempel på dessa studios eller några rock-album där dessa högtalare använts?
Jag har ingen aning och kanske har du rätt men om du vet så kan du väl berätta?Tangband skrev:Jag vägrar tro att de också lät illa genom monitorerna i studion .
Det finns väl många orsaker till varför de inte lyckades få till inspelningen och mixen.
Här följer några alternativ annat än att själva monitorerna var dåliga:
- Monitorerna var inte optimalt placerade.
- Studion har ett dåligt ljudsystem i övrigt.
- Akustiken i kontrollrummet var inte bra.
- Producenten/inspelningsteknikern/mixaren var kass.
Kritiken till överdriven kompression och limitering (oavsett var i produktionen den skett)är absolut INTE överdriven, det är precis så illa som de flesta påpekar om det.
Jag har dock inte fokuserat speciellt mycket på helhets-kompressionen när jag analyserat dina musik-exempel, min kritik har mest rört andra saker jag inte gillat med produktionerna.
Jag tror sanningen om inspelningarna ligger nånstans mellan våra åsikter. Jag menar att tok-komprimering i kombinationen med kassa högtalare som låter skärande vid delningsfrekvensen då man gasar på lite gör att det kan bli onödigt dåligt.
JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.
goat76 skrev:JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.
Är det där riktat till mig?
Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Jag måste nog fråga dig om det du just skrev.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?
Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?
JB, lät ni studio-killen bestämma över erat sound då ni spelade in?
goat76 skrev:Jag upplever inte ett skärande ljud när det komprimeras, det jag hör är att instrumenen tydligt saknar sitt naturliga dynamiska omfång. När det kommer till rockmusik så är det oftast trummorna som tagit stryk mest vilket inte är speciellt konstigt då det instrumentet nästan alltid har de starkaste transistenterna. Det som i normala fall påverkas efter trummorna är sången, men det kan vara svårt att avgöra om den tagit skada vid tvåkanals-komprimeringen eller om komprimeringen redan kett svid inspelning/mixning vilket nästan alltid måste göras om inte sångaren sjunger väldigt kontrollerande eller har en fantastisk mikrofon-teknik.
Basgitarren är precis som sången svår att bedömma då den inte sällan komprimeras i ett tidigt skede i produktionen.
När det sen kommer till sådana nivåer så att man kalla det tok-komprimering så hör man att i stort sett allting i mixen påverkats och då låter det väldigt platt och odynamiskt.
Har du några fler musik-exempel vi kan sätta klorna i när det kommer till rock, annars kan du ju om du vill starta en "vad tycker du om inspelningen i den här låten"-tråd som då inte behöver vara genre-bunden.
P.S. Hade du några specifika exempel på rock-inspelningar där Genelec 8030 och 8040 använts i kontrollrummet eller?
goat76 skrev:JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.
Det enda jag beskriver i den här tråden är mina personliga preferenser och vad jag tycker om dessa inspelningar, det är det enda jag vill göra och ingenting annat, det hoppas jag alla andra också gör.
Tycker du verkligen personen i studion ska sitta och skapa ett sound han anser passa bandet, vad är det för artister som är så lama att dom inte vet vad dom själva vill?
Långt innan ett seriöst band kommit till beslutet att spela in en skiva så har de i de flesta fall ägnat väldigt mycket tid i replokalen, alla i bandet har med stor nogrannhet hittat ett sound som de gillar för sina respektive instrument som inte drunknar i helheten och finslipat på alla detaljer.
De flesta band vill nog i högsta mån det går att återskapa detta sound i inspelningen för det är som sagt det sound de jobbat på i månader eller år.
I detta skede tycker du alltså att studioteknikern/mixaren som kanske har hört bandet en dag eller två ska gå in och välja ett sound han personligen tycker passar bandet och köra på det, hur skevt är inte det tänket?
hcl skrev:goat76 skrev:JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.
Jag tror väldigt många sneglar på andra populära artister i ”samma” genre gjort på senare tid, vad som är mest gångbart eller låter sig påverkas av ”förstå-sig-påare” som vet vad som gäller NU. När det gäller studio så är det ofta en lite mer ovan situation vilket säkert sänker självförtroendet ett par snäpp.
JB skrev:goat76 skrev:JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.
Nej det var inte riktat specifikt till dig. När det gäller vem som bestämmer soundet så varierar det, ibland har bandet en del att säga till om och ibland får personen i studion fria händer att göra som han vill, personligen tycker jag att bandet ska vara med och bestämma helt klart, det tar precis som du skriver lång tid att göra ett album och då vore det ju väldigt tråkigt om bandet efteråt känner att det kanske inte riktigt låter som dom hade tänkt, men jag har pratat med studiofolk om just detta och det är tydligen inte helt ovanligt att band inte har någonting överhuvudtaget att säga till om.
När det gäller vårat album så var det jag som mixade och mastrade det, jag använde faktiskt ett par Sennheiser HD650 hörlurar ca 95% av tiden men lyssnade såklart även i högtalare (Monitor Audio RS1) på slutet (jag bor i lägenhet så grannarna hade nog inte blivit speciellt glada annars). Sedan fick resten av bandet komma hit och lyssna, har för mig att dom kom hit två gånger och hade förslag på lite smågrejer dom ville ändra första gången. Inspelningen gjorde vi i en ganska simpel studio vi hade tillgång till i samma byggnad som replokalen, så det blev inte speciellt långt att flytta trummorna![]()
Kan visa några bilder från hur vi satte upp mitt trumset vid inspelningen, det blev mycket skumplast och filtar för att minimera läckage mellan mickarna, vilket är guld värt senare när man ska mixa![]()
(man ser inte alla mickarna på bilden, men jag har för mig att vi använde 11 mickar)
[ Bild ] [ Bild ]
[ Bild ]
EPn vi släppte senare spelade vi däremot in i studio, och där frågade studiokillen oss om vi hade något favoritalbum (dvs valfritt från vilket band som helst) som vi tyckte lät riktigt bra, och då fick han namn på ett album ena gitarristen tyckte hade bra ljud som han använde som grundmall när han senare mixade. Jag tycker faktiskt det var en ganska smart metod, det är ju inte så lätt för ett band att förklara i ord precis hur man vill att ett album ska låta, det är betydligt lättare att referera till ett befintligt album, sedan hade vi några smågrejer vi ville ändra efteråt också.
goat76 skrev:... i kombination med att musikerna säkert ofta är rätt oinsatta vad gäller inspelning och förlitar sig på detta "proffs" till producent som sitter bakom spakarna i kontrollrummet, problemet är dock att han/hon kanske aldrig har spelat musik själv och kanske då inte vet hur och vad han ska framhäva ur bandets naturliga sound.
Bandet får naturligtvis skylla sig själv lite grann som inte gjort sig mer insatta men samtidigt ogillar jag starkt den attityd vissa studio-höjdare har att de på något sätt ska sitta vid rodret och bestämma hur bandet ska låta.
Det är lite som om en konstnär målat ett verk och vill ha den inramad men "inramaren" börjar förändra konstverkets färger för att det ska passa hans smak.
...
Det där med referens-album är en bra sak då det är klart lättare att visa med ljudexempel på hur man vill ha det istället för att försöka beskriva det med ord, vilket är svårt och lätt kan misstolkas.
En bra ide är nog att anlita en studiotekniker man litar på och vet har gjort inspelningar med liknande musik som man hört och gillar resultatet av.
hcl skrev:goat76 skrev:... i kombination med att musikerna säkert ofta är rätt oinsatta vad gäller inspelning och förlitar sig på detta "proffs" till producent som sitter bakom spakarna i kontrollrummet, problemet är dock att han/hon kanske aldrig har spelat musik själv och kanske då inte vet hur och vad han ska framhäva ur bandets naturliga sound.
Bandet får naturligtvis skylla sig själv lite grann som inte gjort sig mer insatta men samtidigt ogillar jag starkt den attityd vissa studio-höjdare har att de på något sätt ska sitta vid rodret och bestämma hur bandet ska låta.
Det är lite som om en konstnär målat ett verk och vill ha den inramad men "inramaren" börjar förändra konstverkets färger för att det ska passa hans smak.
...
Det där med referens-album är en bra sak då det är klart lättare att visa med ljudexempel på hur man vill ha det istället för att försöka beskriva det med ord, vilket är svårt och lätt kan misstolkas.
En bra ide är nog att anlita en studiotekniker man litar på och vet har gjort inspelningar med liknande musik som man hört och gillar resultatet av.
Merparten av musiker med någon budget (d.v.s. som redan är kända eller har ett skivbolag bakom sig) försöker nog välja producent, studio och inspelningstekniker som man tror producerar resultat som man gillar (d.v.s. tidigare arbete indikerar detta). Om det inte blir bra ändå, så kan det bero på alla möjliga anledningar. Inget i detta vill jag hävda är tillnärmelsevis så enkelt som flera här på faktiskt.se tycks tro.
Morello skrev:Spelade in min virvel med en Oktava som jag lödde in 220 pF över kapseln för att dämpa cirka 20 dB. Använde samma faktiskt samma mikrofon-typ till samtliga pukor också.
Morello skrev:Mixen är ganska skruvad och sedan vansinneskomprimerad, men finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=PjTX65r0s4o
Bilden är dock mycket nyare än inspelning ovan, men vill minnas att jag använde samma mikrofoner.
Bill50x skrev:RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.
Vilken version då?
Jag har fyra varianter på låten, två av dem låter normaltunna medan två av dem är betydligt mer bastunga.
På Ogdens Nut Gone Flake (1968), en remaster med extra spår, så är låten ganska tunn och spinkig men också mer dynamisk. I samlingsalbumet "Here Come the Nice Small Faces" (2014) har man moderniserat ljudet med sedvanlig kompression (-4dB) och rattat upp basen en hel del.
/ B
RJohan skrev:Bill50x skrev:Vilken version då?RJohan skrev:Jag lyssnar just nu på protohårdrocklåten 'Talk To You' med Small Faces, hyggligt med bas 1967.
Jag har fyra varianter på låten, två av dem låter normaltunna medan två av dem är betydligt mer bastunga.
På Ogdens Nut Gone Flake (1968), en remaster med extra spår, så är låten ganska tunn och spinkig men också mer dynamisk. I samlingsalbumet "Here Come the Nice Small Faces" (2014) har man moderniserat ljudet med sedvanlig kompression (-4dB) och rattat upp basen en hel del.
'There are but four small faces', dubbel CD utgiven 2002 av Castle med både stereo och mono utgåva.
JB skrev:goat76 skrev:JB skrev:Tänk på att nästan ingen mixare idag försöker återspegla någon typ av verklighet, utan snarare vill skapa ett sound som dom tycker passar artisten/gruppen. Bara för att någonting inte låter neutralt betyder inte automatiskt att det är fel på deras utrustning eller att ljudteknikern är halvdöv.
Nej det var inte riktat specifikt till dig. När det gäller vem som bestämmer soundet så varierar det, ibland har bandet en del att säga till om och ibland får personen i studion fria händer att göra som han vill, personligen tycker jag att bandet ska vara med och bestämma helt klart, det tar precis som du skriver lång tid att göra ett album och då vore det ju väldigt tråkigt om bandet efteråt känner att det kanske inte riktigt låter som dom hade tänkt, men jag har pratat med studiofolk om just detta och det är tydligen inte helt ovanligt att band inte har någonting överhuvudtaget att säga till om.
När det gäller vårat album så var det jag som mixade och mastrade det, jag använde faktiskt ett par Sennheiser HD650 hörlurar ca 95% av tiden men lyssnade såklart även i högtalare (Monitor Audio RS1) på slutet (jag bor i lägenhet så grannarna hade nog inte blivit speciellt glada annars). Sedan fick resten av bandet komma hit och lyssna, har för mig att dom kom hit två gånger och hade förslag på lite smågrejer dom ville ändra första gången. Inspelningen gjorde vi i en ganska simpel studio vi hade tillgång till i samma byggnad som replokalen, så det blev inte speciellt långt att flytta trummorna![]()
Kan visa några bilder från hur vi satte upp mitt trumset vid inspelningen, det blev mycket skumplast och filtar för att minimera läckage mellan mickarna, vilket är guld värt senare när man ska mixa![]()
(man ser inte alla mickarna på bilden, men jag har för mig att vi använde 11 mickar)
[ Bild ] [ Bild ]
[ Bild ]
EPn vi släppte senare spelade vi däremot in i studio, och där frågade studiokillen oss om vi hade något favoritalbum (dvs valfritt från vilket band som helst) som vi tyckte lät riktigt bra, och då fick han namn på ett album ena gitarristen tyckte hade bra ljud som han använde som grundmall när han senare mixade. Jag tycker faktiskt det var en ganska smart metod, det är ju inte så lätt för ett band att förklara i ord precis hur man vill att ett album ska låta, det är betydligt lättare att referera till ett befintligt album, sedan hade vi några smågrejer vi ville ändra efteråt också.
IngOehman skrev:JB skrev:goat76 skrev:
[ Bild ] [ Bild ]
[ Bild ]
Det kan man tycka.
Men med tanke på hur förfärligt illa det mesta låter i genren, vorde det kanske konstruktivare med en inspelningstekniker med lite välljudsambitioner?
En som ville skapa något som var bättre än det vanliga möget. Något som ingen kan peka på som mål, eftersom ett sådant förfatande bara blir en begränsning.
Allt det ovanstående sagt med reservation för att jag ju inte vet vad inspelningsteknikern gjorde. Att FRÅGA bandet vad de gillar är ju i sig inte fel, att begränsa sig till det, att bara härma något, kan däremot vara väldigt fel.
Vh, iö
Tangband skrev:Jag tycker man kan ställa sig frågan om ens egen anläggning verkligen är välbalanserad om det mesta låter skit ?
Bill50x skrev:Tangband skrev:Jag tycker man kan ställa sig frågan om ens egen anläggning verkligen är välbalanserad om det mesta låter skit ?
Bra poäng!
/ B
goat76 skrev:Morello skrev:Spelade in min virvel med en Oktava som jag lödde in 220 pF över kapseln för att dämpa cirka 20 dB. Använde samma faktiskt samma mikrofon-typ till samtliga pukor också.
Morello, vad använde du för mikrofon till baskaggen och finns det möjlighet att höra dina inspelningar så får vi kanske möjlighet att höra hur en opåverkad(?) inspelning av en baskagge låter?
Hoffen skrev:Nu är jag sen till festen, men Guns N' Roses, Use Your Illusion 1&2 har, enligt mig, en närvarande bas.
Use Your Illusion 1 - Dust n' Bones
Use Your Illusion 2 - You could be mine
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster