Motivera noga samt hänvisa gärna till band och någon specifik låt. 8)
Trummisar skall namnges och inte refereras till i form av "killen i........"
Moderator: Redaktörer
andy skrev:GINGER BAKER
reeltoreel skrev:Vem är GINGER BAKER? å va ha han gjort?????
andy skrev:Några band Ginger Baker spelat med förutom Cream!
Blind Faith,Airforce,Ginger Baker Trio,Graham Bond Organis,
Charlie Haden,Bill Frisell,Gary Brooker,Jack Bruce,Eric Clapton
Peter Frampton,Simon Kirke,Ringo Starr,Masters of reality.
JohanL skrev:Rock? Funkar "tyngre" grejer?
Dave Lombardo - Slayer - Reign in blood från plattan med samma namn!
Annars är det väl Dave Holland - Judas priest - Desert Plains - Point of Entry......![]()
/Johan
Bernt skrev:Frank Zappa har ju haft ett stort antal mycket bra trummisar, min favorit bland dessa är Terry Bozzio...
ptr skrev:reeltoreel skrev:Vem är GINGER BAKER? å va ha han gjort?????
Jag hoppas du är ironisk reeltoreel, vet man inte vem han är har man knappast inom detta ämne att göra...
/ptr
GunnarJansson skrev:Värst är dessa slå på trumman utan nån variation alls. Ett sånt exempel är på Scorpions senare plattor. Eller det värsta trummaskinen.

Flint skrev:Du verkar inte gilla trummaskiner som trummisar. Det ger jag...
Ripakt skrev:Nicholas Barker förtjänar väl iallafall att nämnas? om än inte för hans skicklighet så för hans snabbhet.
Slartibartfast skrev:Ripakt skrev:Nicholas Barker förtjänar väl iallafall att nämnas? om än inte för hans skicklighet så för hans snabbhet.
Det tycker verkligen inte jag! Kan man inte spela utan att köra triggat ska man inte spela!![]()
Flo Mounier i Cryptopsy däremot.. Snabbhet är förnamet! Svårt att förklara vad en dylik trumis är bra på måste jag säga...
"Jo, alltså. Han är duktig på att du vet, hänga kvar i den där hyper-takten i jättelång tid, och ändå klara av detta i flera timmar! Dessutom så ser han ilsken ut (ungefär som att "ge mig ett barn, jag är hungrig") och det är ju bra. Fint sväng också."
För allvarligt talat, en black-/döds-trumis kan inte mer än att vara snabba. Se bara på videon på Flo's hemsida.
/J
Ripakt skrev:Triggat? Vet jag inte äns vad det ärKanske beror på att jag inte kan något om trummor, bara lyssnar jag.
Ripakt skrev:Hans trumset låter ju fortfarande så mycket som det skall göra utan uppmickning på soundcheck och så?
Aspedistra skrev:För mig så är det Terry Bozzio! Samt Carl Palmer i Emerson Lake & Palmer!!
Dessa har ingen konkurrens av några!!!
ingen som vet?.......
NisseE skrev:Många bra rocktrummisar finns det (ännu bättre jazztrummisar dock). På Drummerworld kan man låta sig underhållas många och långa stunder .........
Flera bra nämnda ovan, saknar dock Jeff Porcaro, han var otroligt bra.
mats skrev:NisseE skrev:Många bra rocktrummisar finns det (ännu bättre jazztrummisar dock). På Drummerworld kan man låta sig underhållas många och långa stunder .........
Flera bra nämnda ovan, saknar dock Jeff Porcaro, han var otroligt bra.
Vem tycker du är bäst mellan Simon Philips och ovannämnde? Båda har ju spelat i Toto![]()
Ok det är svårt för bägge har nog sin charm
Morello skrev:Jag håller nog Porcaro något högre än Philips, men båda är/var av toppklass. Det gäller även Collins.Å andra sidan når ingen av dessa herrar upp till samma nivå som Buddy Rich, Art Blakey eller Joe Morello.
Kaha skrev:Slartibartfast skrev:Har dock sett ett bra mycket roligare, Gary Willis (eller Tribal Tech - samma trummis och basist) trummis körde ett solo där han satt och visslade mest genom hela. Gjorde han jävligt bra!
På Fasching för några år sedan?
mats skrev: Men vem är Blakey?
sverker skrev:TYcker att Josh Freese som bland annat spelat med A perfect circle är en fasansfull trummis. Spelar nästan onaturligt "perfekt"! En favvo-låt är
Orestes från den grymma plattan Mer de Noms!
mats skrev:Phil Collins helt klart mitt val. Fast inte som ni tänker er när han hamrar på trummorna som han började göra allt mer efter han var med i sin gamle polare Peter Gabriel 3:es album. Och då tänker jag på låten No self control. Nej för min del är han bäst på den där cymbalen. Lyssna på Genesis låten Musical box där Gabriel sjunger "was a merry old man" hur Collins leker skickligt på cymbalen, sedan har vi hans stora variation på takter genom hela Selling Englan by the pound.
eatfrog skrev:mats skrev:Phil Collins helt klart mitt val. Fast inte som ni tänker er när han hamrar på trummorna som han började göra allt mer efter han var med i sin gamle polare Peter Gabriel 3:es album. Och då tänker jag på låten No self control. Nej för min del är han bäst på den där cymbalen. Lyssna på Genesis låten Musical box där Gabriel sjunger "was a merry old man" hur Collins leker skickligt på cymbalen, sedan har vi hans stora variation på takter genom hela Selling Englan by the pound.
Han lirar mycket roligare grejjer på Brand X skivorna ändå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster