Flint skrev:IngOehman
Min kritik mot din "folkbildarkamp" i ditt synsätt har bara med sakfrågan att göra. Kritik betyder inte automatiskt att "ha personlig agg" mot någon.
Det är mycket möjligt att du inte känner att du har något agg, men du kommer med påståenden som jag bara kan bli ledsen över att behöva läsa.
Du påstod exempelvis att jag:
Flint skrev:...delar in allt i antingen rätt eller fel - feltolkat och rättolkat.
Eftersom detta är falskt - och bara en spekulation från din sida, och dessutom har du formulerat det som ett påstående(!) - så kan jag inte annat än reagera och rätta dig.
Det må vara så att du inte skrev det du skrev på grund av agg, men du kom med ett oprovocerat angrepp mot mig personligen, det tror jag inte du kan förneka.
Flint skrev:Jag skulle ju i så fall kunna säga att du hyser agg mot alla som inte delar din uppfattning.
Nej, det skulle du faktiskt inte kunna göra (om din ambition är att var ärlig) - för dels gör jag inte det, och dels har jag
aldrig någonsin gått till angrepp oprovocerat mot något enskild person!
Som du gjorde mot mig alltså. Så beter jag mig inte.
Flint skrev:Är din agenda mot branschen också bara grälsjuka för sjukans skull.
Vilken agenda mot branschen?

Jag har verkligen ingen agenda mot branschen! Tvärtom tycker jag mycket bra om branchen eftersom den möjliggör att folk får möjlighet att lyssna på musik hemma.
Jag har aldrig oprovocerat angripit varken branschen eller någon person i branschen, och det kommer jag heller aldrig att göra!
Däremot har jag vid några tillfällen påtalat saker som inte är bra om/att de finns eller förekommer i branschen. Detta har uteslutande varit sakfrågerelaterade framställningar. Påstår du något annat blandar du ihop mig med någon annan!
Har jag någon gång blivit personligen angripen har jag förstås gått i svaromål mot den som betett sig illa, men det är något helt annat.
Flink skrev:Jag tycker helt enkelt att din målsättning är direkt felaktig och vilseledande. Dessutom också kränkande för alla utom en handfull likasinnade varav å andra sidan många är aktiva här på forumet.
När jag ser dig skriva sådant (och ser du inte att det är personliga angrepp du ägnar dig åt bör du skaffa läsglasögon) känner jag mig helt säker på att du inte vet någonting alls om min "målsättning"! Och att du påstår att jag delar in saker i "rätt och fel" och sedan kallar den målsätting du
tror att jag har (vad det är du tänker på vete gudarna...) för "fel" är ju rätt komiskt. Vem delar in saker i rätt och fel egentligen?
Det du tror om mig är saker du inbillar dig bara. Jag kan inte hindra dig att inbilla dig saker - men jag ber dig sluta upp med att på detta sätt låta det leda till ovänliga spekulationer.
Så det gör jag nu:
Snälla, sluta.
Fråga mig istället om du undrar vad jag vill eller tycker. Det är bättre att sådan info kommer från mig (som vet) är från dig (som tror - och spekulerar).
Flint skrev:Koncentrationen här kan därför ge intryck av att gruppen är mycket större än vad den egentligen är. Gruppens ekonomiska potential för HiFi-branschen är dock i princip noll.
Och? Vad spelar det för roll i sakfrågan? Hindrar det att jag kan vara nyfiken på vad folk vill av sin hifi-apparatur?
Det enda jag gjort är ju att fråga om detta. Din idé om att jag skulle tycka att det är fel att vilja olika saker av sin hifi-apparatur är något du inbillar dig bara. Jag är glad över alls som gör någon glad.
Flint skrev:Medlemmarna har alltför mycket beslutsångest för att investera i ens en ny phonokontakt för att marknaden skall direkt jubla. Jag tror inte att din grupp blir något större än vad den är, oavsett hur mycket du agiterar.
Min grupp???
Har jag agiterat???
Nu får du ge dig! Du har repeterat de där påståendena rätt många gånger om att jag vill något specifikt om vad man skall vilja ha av sin anläggning, men svarat på min fråga om
vad av det jag skrivit som får dig att påstå att jag försöker få någon att se på saken på något speciellt sätt, det har du inte.
Tycker det är rätt dålig stil det du håller på med. Om du skall ge dig på någon - så stå för det i vare fall!
Påstå inte att det är sakfrågor du stöder dig på när du inte vill svara på sakfrågor, och sluta älta ett påstående utan att göra minsta anstänging för att visa vad det är du åsyftar att jag skulle ha sagt! Svagt är det. Flint = osnäll.
Flint skrev:Det är tur det, för om ni tog över branschen skulle utbudet minska med ca. 99.9% (min egen uppskattning).
"Tog över branschen?"
Vad är det med dig egensligen? Nu har du tappat fotfästet alldeles. Påstår du att det är något övertagande av en bransch på gång?
Flint skrev:Om du vill göra nytta Öhman - håll dig till tekniken och skit i ideologin.
Den senare sköter sig själv och lever sitt eget liv baserat på de ekonomiska krafterna.
Du är inte rätt person att ge råd Flint, och råden är rätt genomskinliga dessutom.
Eftersom du låtsas att du
inte bryr dig om vad specifikt som händer i bnschen, utan tycker att branschen skall "sköta sig själv", så borde du inte bry dig om mig heller, eller hur? Alla konsumenter, inklusive de som försöker påverka sin verklighet, är väl delar av branschen också? Att branschen sköter i själv inkluderar väl all lobbying?
Det är rätt uppenbart att ditt "råd" är en konsekvens av att
du faktiskt vill påverka.

Att idka lobbying är ju samma sak som att motverka specifik lobbying - ett försök att påverka.
Du vill alltså uppenbart själv påverka med dina "råd" till mig om att sluta påverka!
Att då försöka låtsas som att du har råd till någon annan - om
det motsatta (att skita i ideologin) är ju helt enkelt rätt kul i sin kontradiktion.
I meningen efter det att du säger åt mig att skita i ideologin torgför du din egen ideologi

:
Flint skrev:(Branschen) ...sköter sig själv och lever sitt eget liv baserat på de ekonomiska krafterna.
Att branschen "sköter sig själv" (på något sätt) är väl rätt självklart... men vad blir resultatet? Blir allting så bra som möjligt, eller uppstår en kombinationer av saker som är bra (när branschen får hjälp av kritiker som uppmuntrar till bra lösningar) och det som är dåligt?
Vad sägs om: Spikfötter att ställa högtalare på - extremkomprimerad musik anpassad till reklamradioutsändningarna på CD - biwiring som gör högtalare schitsofrena - gröna pennor - säkerhetsnålar i gardinerna och allsköns annan ormolja!
Och du på fullt allvar tror att det bortsett ifrån mig inte finns annat än en själlös, otänkande, självgående mekanism som med de ekonomiska drivkrafterna som gudomlig säkerhet alltid kommer att göra sitt bästa för att göra alla lyckliga med hjälp av bra produkter - så är du helt i det blå!
Minns du inte 70-talets ibland helt absurda påståenden (osanningar) i brochyrer? Vad tror du fick hifi-handboken att komma till? Orsaken var
sakernas tillstånd, och boken kom till genom att enskilda människor som brydde sig om sakernas tillstånd gjorde en insats! Det är precis samma orsaker som till att LTS existerar och har gjort det sedan 50-talet.
Det finns tusentals krafter som påverkar hur branschen utvecklas, de flesta av dem är tänkande människor med ekonomiska mål, och att hyggligt många tar begränsad hänsyn till värdet av att saker blir så bra som möjligt är ett problem.
Det är ett problem som gör att det behövs människor som säger ifrån och informerar efter bästa förmåga också. så många som möjligt! I själva verket skulle hela hifi-pressen helst vara sådan. Redan idag är det en av de saker som hifi-pressen faktiskt gör, men det kunde bli bättre.
Att hifi-branschen kommer att "sköta sig själv" på
något sätt
[även utan att det finns lagar som säger att man inte får bedra, att man inte får ljuga i marknadsföring och att det finns en press som hjälper konsumentera att sortera svårtydd information och att ta fram okända egenskaper som är bra att känna till före köp - människor som försöker uppmuntra det bra och kritisera det dåliga] det är rätt givet, men jag har sett att det faktiskt går att påverka saker till det bättre!
Att då höra från en man som är både bitter och butter (så är det!), att man skall
sluta med att göra det man brinner för - nämligen att försöka uppmuntra det man tycker är bra och kritisera det man tycker är dåligt* - det är inte ett så himla starkt argument, om du ursäktar...
*Som jag möter folk som drabbats av, nästan dagligen.
Däremot skall jag nu ge dig ett råd tillbaka Flint!
Om du tycker att något i branschen är fel - så gör (men bara om du vill) vad du kan för att ändra på det! Alla som tycker som du kommer att bli glada över din insats. Även om det inte är alla, så har du i varje fall hjälpt någon, några eller många.
Att bara säga nej och stopp till någon annan som bryr sig, är en rätt så bortkastad insats däremot.
Det finns alldeles tillräckligt med nej-sägare som det är redan. Det är bättre att du gör något än att klaga på andra som gör det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).