Haakan_W skrev:fast man kan ju göra exakt samma sak med en jättestor golvare?
Risken är större att den placering som är bäst för diskant och mellanregister inte är lika bra för basregistret och då kan basen bli bumlig. I monitor/basmodul-system får man inte det problemet.
Sen tycker iaf jag att det är mest rättvist att jämföra inom samma prisklass. Golvhögtalare+basmoduler är ju dyrare än stativhögtalaren i samma serie+basmoduler.
Men utöver det argumentet är jag fortfarande inne på att man kan få mer för pengarna i en stativare beroende på vad man prioriterar.
Hade golvarna och stativarna i samma serie kostat lika mkt hade jag nog nästan alltid valt golvaren. Nu är inte verkligheten sån, istället får jag välja mellan golvaren eller en stativmodell ur serien ovanför.
Alltså stativare vs golvare i samma serie är jag övertygad om att golvaren är bäst, men även mycket dyrare.
Om man jämför en golvare och en stativare i samma prisklass är de bäst olika på områden (nä golvaren är inte bäst på allt), därför kan man inte säga att det ena är bättre än det andra, utan som sagt beror på vilka egenskaper man vill ha.
Blev kanske ett rörigt inlägg