Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:det där med bi-amping har jag länge funderat över
finns det någon kritisk (i avseendet ifrågasättande, inte nödvändigtvis negativt inställd) sida som skrivit om fenomenet (och framförallt resultat) utan att använda alltför svåra tekniska förklaringar?
boyafraid skrev:det där med bi-amping har jag länge funderat över
finns det någon kritisk (i avseendet ifrågasättande, inte nödvändigtvis negativt inställd) sida som skrivit om fenomenet (och framförallt resultat) utan att använda alltför svåra tekniska förklaringar?
boyafraid skrev:ok då ser jag självklart ett problem, men förutsatt att använder identiska slutsteg som man exempelvis kan göra i en del hemmabioförstärkare för att bi-ampa - är resultatet helt identiskt med resultatet som uppnåtts om man inte bi-ampade alls?
Det är exakt vad som beskrivs i artiklarna. Kallas aktiv drivning på svenska tror jag. Jag har använt det i olika uppställningar, just nu kör jag rör i toppen och 2x500W klass-D i basen.boyafraid skrev:hur är situationen då då?
boyafraid skrev:Haakan_W skrev:precis så, förutsatt att du inte kopplar bort dina passiva filter och använder aktiva filter förstås..för då är situationen helt annorlunda....
hur är situationen då då?
naqref skrev:Kör man däremot med aktiv drift så kan man låta signalen under delningsfrekvensen styras ut helt och likaså för signalen över delningsfrekvensen. Det gör att vi kan låta 1.5kHzaren ligga på 40Vp och samma för 3kHzaren. Det ger i praktiken att man kan med aktiv drift kan spela lika högt med två steg på 100W som vid passiv drift med ett steg på 400W. En vinst på 6dB. Detta gäller bara om man om man har flera toner inblandade som finns på båda sidor om delningsfrekvensen. Kör man med en ren sinus så är vinsten noll (förutom om den ligger exakt på delningsfrekvensen).
subjektivisten skrev:Artiklen stämmer rätt bra. Dock tycker jag han har missat flera saker. Som t ex att vinyl kan låta bättre (ofta gör det) för det är mastrat bättre än CD.
Det är ju just mer reaktiv last det blir när man biampar passivt, dessutom ger biamping samma differentiella fasdistorsion som man får med biwire.Piotr skrev:Man begränsar ju strömmen från utgångssteget och det lär minska disten något. Blir ju lite lättare för steget med mindre reaktiv last.
Rydberg skrev:Det är ju just mer reaktiv last det blir när man biampar passivt, dessutom ger biamping samma differentiella fasdistorsion som man får med biwire.Piotr skrev:Man begränsar ju strömmen från utgångssteget och det lär minska disten något. Blir ju lite lättare för steget med mindre reaktiv last.
Piotr skrev:Rydberg skrev:Det är ju just mer reaktiv last det blir när man biampar passivt, dessutom ger biamping samma differentiella fasdistorsion som man får med biwire.Piotr skrev:Man begränsar ju strömmen från utgångssteget och det lär minska disten något. Blir ju lite lättare för steget med mindre reaktiv last.
Diskantsteget slipper ju den reaktiva lasten vid basens resonans (om vi håller oss till 2vägare).
Hur menar du att biamp skulle ge fasdistortion?
/Peter
Rydberg skrev:Nu ser röstningen ut att ha stabiliserat sig, det verkar som om de flesta tycker att det mesta i artikeln stämmer även om den kanske är lite grovhugget (medvetet?!) skriven.
Värt att noterara är ju att det finns några som inte tycker artikeln stämmer alls eller iallafall vädligt lite. Men med tanke på hur mycket strunt man läser på andra forumen är min slutsats att faktiskt ändå är ett riktigt "friskt" forum. En oas för verkligt hifiintresserade helt enkelt
Problemet är att det finns många "selfappointed" som i själva verket både är okunniga och saknar träning förutom att de inte har så värst bra hörsel. Men det betyder ju inte att det finns "guldöron". Att förlöjliga folk på det här viser tyder inte på något anant än okunnskap, precis som han själv tjabblar om.
Folk hör relativt olika på en rent fysikalisk nivå och sedan komemr träning in. Det sker troligtvis stora förändringar i hjärnan och öronen efter år av träning, både på en anatomisk nivå samt i hur "processorn" analyserar ljudet.
niklasz skrev:Jo, men utifrån det du beskriver kan man ju inte motivera guldöron. Dina argument säger inget om storleksordningen på skillnader och förändringar. De har ganska mycket karaktär av indicier.
Jag säger inte att alla hör likadant, men jag vill påstå att utan belägg för att en individ har osedvanligt god hörsel bör vi inte acceptera anspråk på denna goda hörsel.
Erfarenhet är därvid ett trubbigt argument, för det är alls ingen självklarhet att personer förbätttras avsevärt med ökande "lyssningsdos".
Piotr skrev:Ok så om vi kallar dessa ormoljepersoner för "guldöron" vad skall vi då kall de som HAR god hörsel och som HÖR (även i blindtest) skillnader?
Tycker det är fel att stämpla guldöron på det sätt som görs.
/Peter
subjektivisten skrev:Vilka har hört skillnader i blindtester och exakt mellan vad?
Ärligt talat, det förtår inte jag heller att inte fler inser att de har två separata intressen. Dels ett musikintresse och sedan ett pryl och/eller ljudintresse. Jag skulle då inte bli mindre musikintresserad av att tvingas lyssna via sämre återgivare så mao hänger inte hifiintresset alls på musikintresset. Det är ljudet och tekniken som är intressant för min del. Musikintresset finns ju där oavsett.phloam skrev:[provokation]
Bah, artikeln missar den mest uppenbara lögnen av alla inom hifi: att det till största delen skulle vara motiverat av _musikintresse_ att lägga hundratusentals kronor på den perfekta ljudåtergivningsprylhögen.....
[/provokation]
*kastar mig i skydd*
Johan_Lindroos skrev:subjektivisten skrev:Vilka har hört skillnader i blindtester och exakt mellan vad?
Ett exempel är de otal lyssningstester som gjorts av LTS lyssningspanel vid olika apparattester. Bl.a. kunde vi detektera en mikroskopiskt liten färgning från Halcro dm68, verkligen minimal måste jag säga! Den mindre modellen dm58 har Stereophile utnämnt till typ "Världens bästa förstärkare någonsin". (fast det säger kanske mer om Sterophile...) Samt ett otal fler apparater genom årens lopp.
I LTS lyssnarpanel ingår personer som har visat sig ha pålitlig urskiljningförmåga under långa lyssninssessioner.
Andra exempel är omfattande blindlyssningstester för bedömning av ljudkvalitet hos olika former av snålkodare, exempelvis Mpeg-1 Layer II, Layer III, MPEG-2 AAC. Här har bl.a. SR gjort stora insatser genom åren. Men också IRT (Insitit für Rundfunk Technologie (osäker på stavningen) samt Fraunhoferinsitutet.
Piotr skrev:Vid enkla hörtester uppvisar personer olika resultat. Gäller tex. frekvenskurva, lägsta uppfattbara nivå men även tidsskillnader som örats egenmaskering.
Max_Headroom skrev:Piotr skrev:Vid enkla hörtester uppvisar personer olika resultat. Gäller tex. frekvenskurva, lägsta uppfattbara nivå men även tidsskillnader som örats egenmaskering.
Ær hørseln konstant då? Om Karl Pedal gør ett hørseltest 5 dagar i rad, kommer resultatet då att bli samma alla dagar?
Användare som besöker denna kategori: bosh och 20 gäster