Julerbjudande på/till Faktiskt.se?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Julerbjudande på/till Faktiskt.se?

Inläggav IngOehman » 2003-11-27 14:20

Hej alla, och speciellt ni moderatorer och administratorer.

Har följande fråga:

Jag och i synnerhet Ino Audio har i snart 25 år varit plågade av orimliga leveranstider. Det senaste året har det blivit helt absurt, många har fått vänta över ett år.

Nu har jag tänkt som så, att jag skulle kunna effektivisera min produktion, genom att bygga en liten serie högtalare i endast en finish, men då istället till reducerat pris då jag dels slipper ha saker i lager, det vill säga om allting som byggs är förbeställt. Dessutom blir själva snickrandet lite billigare om det görs i lite serie.

Leveranstiden kommer då också att bli väsentligt kortare än vanligt, eftersom jag kan använda i varje fall delvis en annan snickeriresurs än vanligt (det måste jag eftersom det annars drabbar dom i den vanliga kön). Vi pratar alltså om leveranstid kortare än ett halvår.

Nu är alltså frågan:

Får jag framföra detta jul/sommar(beställning/leverans)-erbjudande (som jag tänkt bara gäller folk som varit registrerade på faktiskt.se under hösten 2003) här på forum, eller skulle det uppfattas som otillbörlig reklam?
Jag har ju inte för avsikt att tjäna några pengar på det, tvärtom får det kosta lite att flytta folk till detta billiga specialerbjudande för att minska den ordinarie kön, alltså till förmån för de vanliga beställningarna.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-11-27 14:23

Det går bra. Såvida inte någon särbehandlas. Vilket jag inte tror komme ske.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-27 14:34

Inga problem för min del heller :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-27 14:46

Alla tillverkare som erbjuder extra prisvärda saker till våra medlemar är välkomna! Tycker jag. :)

För att undvika missförstånd så har det hemmahos-reportage som kommer senare i dag (kväll?) inte på något sätt samordnats med Ing Öhmans förfrågan/erbjudande det har bara slumpat sig så att där kommer visas en Ino Audio-produkt.

Mer kommer senare. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-27 16:10

Hej!

Så länge det blir extrasuperbilligt för A* kan´n inte se det skulle vara ngt problem!
(OBS! Inget skämt!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-27 16:14

8) Får man fråga vilken eller vilka produkter detta ultra-specialerbjudande i förekommande fall gäller :?: :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-27 16:35

Hej!

En (2st (3st (osv))) småsubbar med Capulpar´n** skulle ju ej sitta fel vad A*nbelangar :P !

(PS! Dagens coolaste ord: A*diabatisk)

** http://www.hifikit.se/prod_bilder/cx21.jpg

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-27 18:21

Varför inte anlita fler snickerier hela tiden? Det finns ju massor av dom. Eller är dom för dåliga?

Jag var hos ett idag och hämtade grejor till kommande högtalarprojekt (har haft delar liggande i flera år, men nu skall dom ersätta mina gamla infinty kappa 6). NC-fräst alltihop och mycket bra pris. Tyvärr rasade bilen ihop på vägen hem, så det tar ett tag innan jag får möjlighet att börja bygga och mäta. Dessa högtalare blir nog dom sista jag bygger själv, jag har redan börjat spara till ett par pi60, men det tar nog ett par år...

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-27 18:28

Jag vill ha i28....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-27 18:32

Okejdåså.

Här kommer själva erbjudandet, som är ytterst audiofiloptimerat. Jag har alltså valt att satsa maximalt på ljudkvalitet, men välja billiga fanér utan spegelmatchning och självmontering.

Fram till och med 20/12 -03 kan faktiskt.se-medlemmar beställa följande Ino Audio-fil-kit:

1 par pi60s i naturmahogny*, mattlackade, i monteringssats
+
1 par bs60 i svartfanér, mattlackade, i monteringssats
+
1 stycken passiv kontrollbox att kopplas mellan för- och slutsteg.
+
SD-fötter till båda paren högtalare.

Normalt färdigpris för denna kombination är 57 900:-.

Genom en kombination av mindre serieproduktion, självmontering och att det är ett julerbjudande som jag hoppas kommer att göra så att alla som står i kö och väntar på de ordinarie producerade högtalarna får lite rimligare leveranstider, erbjuder jag "pi60s/bs60-faktiskt-paketet" för 37 200:-. De kommer att kunna avhämtas före sommaren (midsommar), kanske tillochmed redan i februari eller mars (men jag vågar inte lova något sådant ännu).

Högtalarna är till alla delar tekniskt överensstämmande med ordinarie produktion, fast producerade med effektivare metod. Faktiskt-erbjudandet kommer inte att upprepas.

Den som är intresserad kan skicka ett email till inoaudio@hotmail.com. Ange rubrik "faktiskt jul". Glöm inte att lämna namn, adress och telefonnummer.

Reservation:
Om det inte kommer in minst 5 beställningar så kostar detta erbjudande mig mer pengar än jag har råd med, och isåfall kommer jag att välja att inte leverera. Jag förbehåller mig därför rätten att säga nej om inte tillräckligt många beställningar kommer in. Jag kommer isåfall före julafton att meddela alla beställare att det inte blev något.

Vh, Ing. Öhman

PS:
Den som inte vet vad pi60s och bs60 är kan skriva ett email till inoaudio@hotmail.se och begära en produktpresentation.

*Mahogny man stöter på i möbler och liknande är väldigt ofta nedbetsat till en mörkare nyans än träets naturliga färg. Naturmahogny är till skillnad från alla mörkt röd- eller brunbetsade mahognysaker man kan köpa snarast ett mellanmörkt fanér. Det är alltså lite ljusare än mångas uppfattning om hur mahogny ser ut. Jag tycker personligen att det kontrasterar mycket snyggt mot de svarta högtalarelementen.

PPS:
Jag har gjort en minimal justering av priset. Jag hade räknat fel och skulle ha gjort en 1200:- förlust, så jag har justerat upp det från 36 000 till 37 200:-
Senast redigerad av IngOehman 2003-11-27 18:44, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-27 18:37

Jag sa ju att Tomten finns på riktigt !!!

:D

Själv har jag önskat mig ett par pIP ...hoppas tomten hör det.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-27 18:53

Mycket bra erbjudande! Man blir lite avundsjuk på dem som har råd med detta fina julepaket.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-27 19:00

Nu ska du inte vara en ond jultomte, se bara till att uppfylla min önskan så ställer jag ut lite gröt till dig.
Kan ev spetsa med Lagavulin. :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-27 21:10

IÖ, ett minst sagt intressant alternativ ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-27 21:27

Bamsefar skrev:IÖ, ett minst sagt intressant alternativ ;)

Du tipsar väl din gode vän MFünf om detta :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-27 21:34

Morello skrev:
Bamsefar skrev:IÖ, ett minst sagt intressant alternativ ;)

Du tipsar väl din gode vän MFünf om detta :wink:

Visst kan jag det - men du känner honom bättre ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2003-11-28 18:11

Lysande alternativ Ingvar!!!

Synd bara att jag inte har några pengar...

Som gammal ägare av ett par pi60s md bs60 kan jag rekommendera alla att lyssna på dem. Var tvungen att sälja mina på grund av pengabrist och saknar dem mycket :( .

suck...

Lycka till.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-28 19:06

Hey IOE

Har du fuskat nåt med enpetare ? (bredbandselement)

Har för mig att jag någon gång i en avlägsen tråd någonstans läste något som tydde på det.

Vore kul att ta del av dina erfarenheter på det området.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-28 19:40

Linn, LTS och Ino... Snacka om slagsida! 8O

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-28 23:38

vad menar du heta sporre ?

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-28 23:45

Mycke skit samlat på ett ställe utan motpol kanske? ;) heh

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-11-28 23:48

Vad är skit?
Bose? :twisted:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-29 00:33

Den som ev. påstår att så skilda saker som Linn, Ino och LTS ?! inte får nämnas !? har inte mycket kvar mellan vaxpropparna.

Att heja fanatiskt på ett fotbollslag är en helt annan sak vilket du säkert gör, du rotlösa människa. Förmodligen ett sopgäng också.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-29 09:31

Den som ev. påstår att så skilda saker som Linn, Ino och LTS ?!
inte får nämnas !? har inte mycket kvar mellan vaxpropparna.

Vem påstår att "så skilda saker" inte får nämnas?
Vad jag reagerar på är vilket utrymme de ges... 8O

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-29 11:05

Jag föreslår att alla ovidkommande kommentarer (som Hotspurs ovan) skiljes åt och läggs i en separat tråd. Denna tråd är ett erbjudande - inte en diskussion om hur tillvida faktisk.se är enkelriktat...
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-29 11:57

Bra påpekande, det finns ju faktiskt en avdelning just för dylika
synpunkter. Sorry, får skylla på att jag var extremt trött i går...

Edit: Har nu framfört mina frågor/synpunkter här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1282

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-11-30 17:20

En fråga: varför olika yta på högtalarna/basarna?

En till: finns det bilder på en sån kombination?

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 09:15

1. De flesta tycks gilla att kombinera så.

En av skälen är väl att bs60 typiskt står lite bakom pi60s, och konstraterar snyggare och diskretare om de är svarta än om de har samma färg och "smälter ihop" med huvudhögtalarna.

Dock är det upp till var och en som kan tänkas vara intresserad av kombinationen (eller något annat från Ino Audio) att välja finish som man vill, men då blir det normal "ickeserietillverkning". Priset blir då förstås högre, men inte så väldigt mycket.

Kan redan nu säga att oddsen att julerbjudandet skall bli av inte är överdrivet goda. Dels känns det som om vissa har reagerat negativt på idén, och det var absolut inte min tanke att irritera någon. Dessutom kanske min prisberäkning (som kräver minst fem par beställda på några veckor för att gå ihop) var lite orealistisk. Speciellt så här i jultider finns det ju andra investeringar som lockar... :)

Nåväl. Blir det inget av julerbjudandet så är det kanske lika bra det. Serietillverka finns det ju redan så många som gör. Det kanske är lika bra att jag avstår.

Jag har en plan B dock, nämligen att skära ned på demotillfällena i Lahäll till max två gånger per månad. På så vis skall nog antalet beställningar kunna minska till rimliga nivåer i förhållande till min produktionskapacitet, och som bieffekt kan ju delar av väntetiden flyttas fram till före beställningen, medan tiden mellan beställning till leverans kanske kan krympas. Det är nog lite mindre frustrerande för de flesta? Dessutom sparar jag ju en massa tid! :wink:

2. Nej, några bilder har jag inte. Av modellbeskrivningen får man dock måtten, och bs60 (som väl är de som inte alla vet hur de ser ut) är ganska enkla i formgivningen - en rektangelkub med baselement och port framåt, och alla vertikala kanter fasade 45 grader.

Vh, Ing. Öhman

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-01 09:24

Dels känns det som om vissa har reagerat negativt på idén

Jaså? Här på forumet är det ju iaf ingen som har reagerat negativt på din prissänkning (vem protesterar mot 20' i rabatt?), tvärtom... Däremot så undrade bl.a. jag om denna form av gratisreklam, som ditt erbjudande innebär, är förenligt med forumets policy och medlemmarnas vilja?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 10:18

Du reagerade negativt. Det var inte min mening att någon skulle göra det. Då avstår jag hellre.

Nåja. Det var kanske ändå ingen bra idé - jag förlorar pengar på det, och dessutom blir det något av en kompromiss när inte alla får välja finish själv - helt emot min grundidé. Det har ju liksom varit en av hörnstenarna i min verksamhet, att man får exakt det man vill ha. Så får det nog bli även framdeles.

Så får du som du vill du också Hotspur. Erbjudandet är off.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-01 13:06

Fridefors/hotspur: Vår policy vet du om! Om inte så hittar du den här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=120

Du vet också var den lämpligast diskuteras.

IÖ: det är tråkigt att det inte blev något erbjudande nu. Hoppas dock att du och alla andra som kan tänkas vilja erbjuda faktiskt.ses medlemmar lite extraförmåner inte har blivit helt förskräckta och kanske kan göra det fortsättningsvis ändå.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-01 13:46

Så får du som du vill också hotspur

Som jag vill? Jösses, nu görs man till syndabock oxå... Jaja... 8O
Senast redigerad av Hetsporren 2005-04-29 13:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 13:50

Här får jag hålla med Fridefors, att göra honom till syndabock är ju löjligt, han hade en fråga om forumets policy, that's it. :(

Sluta nu bråka och var lite konstruktiva istället :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 14:10

Hotspur skrev:Linn, LTS och Ino... Snacka om slagsida!

ondjultomte skrev:Mycket skit samlat på ett ställe utan motpol kanske :wink: heh

Hotspur skrev:...Vem påstår att "så skilda saker" inte får nämnas? Vad jag reagerar på är vilket utrymme de ges... 8O

Detta har sagts. Jag vet inte varför ni vill bestämma hur mycket utrymme olika saker skall få, men är uppfattningarna dessa vill jag inte bidraga till mera.

Jag tycker förvisso att det vore bättre att ni tog upp frågor som intresserar er, än att klaga på att andra vill diskutera saker som inte intresserar er, men det är bara min uppfattning.

Vem har sagt att Stefan (Hotspur) är syndabock? Jag ser bara att han är missnöjd med att folk tar utrymme med frågor han tycker folk skulle sluta intressera sig för. Han reagerar på det utrymme "de ges".

Vad det betyder vet jag inte säkert men jag tror det betyder att han anser att utrymmet skulle begränsas? Eftersom moderatorerna på detta forum låter deltagarna diskutera vad de vill så lär det inte ske. Då får jag står för begränsningen själv, så att Stefan (Hotspur) blir nöjd. När jag gör så så är inte det heller bra... :cry:

Rydberg tycker det är löjligt att göra Stefan (Hotspur) till syndabock, men vem mer än Stefan (Hotspur) och Rydberg har talat om syndabockar? Ingen så vitt jag sett. Tvärtom har Stefans (Hotspurs) uppfattning respekterats så till den grad att jag anpassat mig efter den.

Om ni (eller i varje fall Hotspur) yttrar er med kritik, och det får respons så borde ni vara nöjda, eller vad vill ni annars med era inlägg???

Vill ni bara skapa osämja?

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 14:24

Jag tycker det vore bättre att ni tog upp frågor som intresserar er, än att klaga på att andra vill diskutera saker som inte intresserar er, men det är bara min uppfattning.
Jag har startat en cdspelar tråd, det intresserar mig mest för tillfället, inte dina julerbjudande då jag inte ska ha nya högtalare just nu.

Tvärtom har Fridefors uppfattning respekterats så till den grad att jag anpassat mig efter den.
Jag tror inte det var indragandet av ditt fina julerbjudande som Hotspur ville åt utan en undran varför man ger utrymmer för gratisreklam från ett företag medans andra får betala för annonsplater. Att han reagerade mot det är väl inte så konstigt? Det behöver ju inte ligga nån jävulsk plan bakom det så att säga.

Nu vill inte jag bråka Öhman, vill du disskutera denna frågan vidare får du göra det med fridefors.

Peace!

/Ola

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 14:35

Dina inlägg tänker jag inte diskutera med Stefan (Hotspur).

Exempelvis att du känner behov av att berätta att julerbjudande-tråden inte intresserar dig. Tänk själv hur absurt det vore om jag utan orsak skulle skriva in i din CD-spelartråd att den inte intresserar mig! VEM BRYR SIG!!?? Lär knappast inträffa.

Om Stefan (Hotspur) (och du
Att han reagerade mot det är väl inte så konstigt?
) ogillar något som ni kallar gratisreklam borde ni väl uppskatta att "reklamen" dras in?

Du är obegriplig. Det du säger trotsar all logik.

Jag har inte beskyllt någon för en djävulsk plan. Det är dina ord. Jag säger bara att om det inte passar så får det vara. Mer komplicerat än så är det inte.

Jag har inte beskyllt någon för en djävulsk plan. Det är dina ord. Jag säger bara, att om det inte passar så får det vara. Om du inte nöjer dig med det så får du gå vidare med klagomålen till någon annan. Jag kan inte mera göra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 14:45

Hmm Öhman, nu fattar du inte vad jag menar. Erbjudandet som sådant är jag inte intresserad av men företelsen som sådan intresserar mig, ganska logikst.

Om hotspur inte skulle skrivit nått om erbjudandet så skulle nog inte jag öppnat käften men när det alla mot en och jag förstår hur han tänkte får jag väl hålla med honom till viss del.

Som jag skrev i tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1282

Rydberg skrev:
Naqref skrev:Vilket är mest rimligt? Att vi tar bort båda erbjudandena eller tillåter dem?
Betsäm er för nått men var konsekventa, ni måste ju även informera era annonsörer om ni tillåter denna typ av reklam. Iof Ingvars fall är ju lite speciellt, svårt.

....så har jag inget emot företelsen men man bör informera de som köper reklamplateserna. Jag tycker detta är rimligt, rätt och logiskt.

vh
Ola

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 14:58

Frågan är varför jag får skit för att jag kommer med ett erbjudande som bara kostar mig pengar, och sen när jag tar bort erbjudandet frivilligt så får jag en massa skit för det också(!) av både Stefan (Hotspur) och dig.

Skall jag behöva bli beskylld för att göra folk till syndabock? Och sen antyder du att JAG påstått att Hotspur haft en djävulsk plan!!!

Att du påstår att du inte hade lagt dig i utan Stefans (Hotspurs) originalinlägg vet jag inte hur jag skall tolka? Du får väl stå för det du skriver. Det verkar nästan som om det är ni som helt enkelt är ute efter att göra mig till syndabock. Frågan är vad ni vill vinna med det. Räcker det inte att erbjudandet är borta? Låtsas att det aldrig funnits. Please.

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag har inga fler kommenterar så du får sista ordet, om du vill.
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 15:07

Skall jag behöva bli beskylld för att göra folk till syndabock? Och sen antyder du att JAG påstått att Fridefors haft en djävulsk plan!!!
Det har jag aldrig skrivit läs igen:
Det behöver ju inte ligga nån jävulsk plan bakom det så att säga
Jag antyder ingenting som du ser utan menar att hotspur behöver ju inte nödvändigtvis haft onda avsikter, precis så står. Kan inte tolka det på det sättet du gjort.

Sen är det väl inte du som får skit, kritiken (om vi ska kalla det för det) var väl mot moderatorerna, är det nån som gjort fel är det väl dem. Att du vänder det till kritik mot dig kan jag inte fatta....

Att du påstår att du inte hade lagt dig i utan Fridefors originalinlägg vet jag inte hur jag skall tolka? Du får väl stå för det du skriver. Det verkar nästan som om det är ni som helt enkelt är ute efter att göra mig till syndabock. Frågan är vad ni vill vinna med det. Räcker det inte att erbjudandet är borta? Låtsas att det aldrig funnits. Please.
vad vill du uppnå? Att jag ska få dåligt samvete för att jag ifrågasätter en företelse? Precis i detta nu gör du mig (också) till syndabock att detta forum inte fått del av ditt erbjudande. Det är för helvete inte mitt fel??? Kasta skit på nån annan är du snäll. :cry:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-01 15:39

Det är konstigt att en person ALLTID ska vrida och vända på allt.
Mogna och väx upp :x .

Man tappar lusten av att komma med inlägg i detta forum när "denna person" HELA tiden är så jä.... enkelspårig och trångsynt!!!!!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-01 15:47

Callisto - det finns väl många som den beskrivningen passar på?

Frågan är om det inte är ett språkligt problem... att det är svårt att skriva så alla syftningar och värderingar kommer med... och att de som läser applicerar sina egna... och olika personer är olika benägna till att göra så... och ibland slarvas det ganska duktigt med läsningen... förmodligen för att man tror att den andre håller på att säga något de faktiskt inte försöker säga...

Generellt tips (inkl. till mig själv): tänk ett par ggr extra innan vi svarar!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-01 16:00

Det är det säkert.
Jag har inte nämnt någons namn utan det är upp till var och en vilken tolkning man gör.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-01 17:45

Nattlorden skrev:Generellt tips (inkl. till mig själv): tänk ett par ggr extra innan vi svarar!

Precis! Jag skulle dessutom vilja uppmärksamma några andra fällor i den skriftliga kommunikationen.

Var försiktig med/avstå från ironi. Ironi är svårt. Det krävs ganska god kunskap om en person för att någorlunda säkert kunna avgöra om personen i fråga är ironisk eller menar allvar. För att uppskatta någons ironi bör man ha någorlunda värdegemenskap runt det ämne kring vilket det ironiseras. Ironi är alltså något för "klubben för inbördes beundran". Ironi på ett mer allmänt forum (typ detta) leder nästan ofelbart till missförstånd och dåliga vibbar! (Vi hittar exempel i hur många trådar som helst.) :roll:

Var försiktig när du skämtar. Det som är uppenbara skämt för den ene är det inte för den andre. Gödsla gärna med "smileys" för att markera skämtet. Utgå ändå från att det kan missförstås. Bli inte arg på den som missförstår det.

Gå inte i taket. När du läser något riktigt dumt/klumpigt i någons inlägg, utgå från att personen skämtar - påfallande ofta är det faktiskt så! Alternativt kan du utgå från att personen valt en olycklig formulering - då kan man medelst en vänlig gest hjälpa till med en mer adekvat formulering.

Ett ytterligare alternativ är att personen i fråga har en dålig dag. Det är ju faktiskt den personens problem! Låt inte detta påverka din dag. Avstå från att svara/svara vänligt eller korrekt.

Efter denna lilla förnumstiga lektion i netikett :wink: vill jag delge en liten händelse jag erfarit på ett annat forum.

För ett par år sedan var jag litet halvaktiv på ett helt annat forum där språket var engelska.

En person där skrev ofta tänkvärda och litet småroliga inlägg. Vid ett tillfälle ville jag visa min uppskattning genom att vara litet smårolig och skämta till det med personen i fråga.

Inte nog med att personen i fråga blev mycket ledsen över mitt, som han uppfattade det, oförskämda påhopp. Dessutom kom flera andra personer på forumet till hans hjälp och skällde ut mig efter noter.

Jag hade bara att göra en trippel pudel med saltomortal, lägga mig platt och be om ursäkt för mig, min engelska och min totala brist på humor (eftersom jag hade avsett att vara rolig!).

Hälsn. Michael :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-01 21:43

Jag tycker det är synd att det inte blev nåt erbjudande. :( Just denna kombination låg väl lite över min budget, men ändå kul att IÖ tar ett sånt initiativ.

Synd att de griniga fick förstöra ett gott försök.

Hoppas detta inte avskräcker andra som har tänkt komma med erbjudande. IÖ : om Du kommer med nåt liknande med några av Dina mindre konstruktioner vill jag gärna vara med. :D Stå på Dig!

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-01 21:53

Jag tycker någon redan har fått väldigt mycket reklam, om erbjudandet genomfördes eller ej...Kanske ta bort hela tråden då den egentligen inte fyllt något syfte?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-01 23:12

Här modererar vi inte och tar bort trådar om det inte verkligen inte behövs. Det har inte behövts än. Jag/vi hoppas ni inte förväxlar oss med något annat forum (som då hade andra attityder och skötare). Vi kör inte den stilen. När det gäller reklamen så diskuteras den lämpligen i rätt forumdel.

När det gäller reklamgnället så är det intressant att det dyker upp när Öhman ger ett erbjudande trots att flertalet butiker i Sydsverige har fått gratisreklam likasom Carlsson/Larsen och Highend of Sweden. Ingen har gnällt på dessa inslag. Varför börja nu. Finns det någon hifipolitisk agenda månde?

Jag kan ju nämna att de som börjar gnälla på de jag nämnde nyss är lite sent ute! :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-02 00:18

Kära forumdeltagare

Om man nu inte gillar erbjudandet av någon konstig anledning är det väl bara att hålla sig ifrån tråden istället för att förstöra för alla som är intresserade.

Forumets moderatorer bestämmer naturligtvis vad som tilllåts så att leka småpåve är bara larvigt. (..om nu någon skulle ha gjort detta)

Hade erbjudandet gällt motsvarande rabatterade pIP hade jag nog slagit till ganska omgående.

Snart är det jul så nu tycker jag att vi ska vara snälla mot varandra.
...och krama varandra i trafiken.
:wink:

Kanske vore idé att gömma de där arga och fula smileysarna som jag tror skapar en del missförstånd och irritation ?

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-02 00:31

:) För den intresserade, ett klipp.
Bravo

Återgå till Generellt om hifi