Är detta viktiga eller mindre viktigt egenskaper mot tex låg/hög distorsion (ja, konstig fråga).

Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Har man inte de sista frekvenserna tror jag inte man kan få en högtalare att låta med 'gung'.Jag kan inte det med mina oa50.2.
Ranefjord skrev:Ah fan.. de gungar på rätt bra ändå.... Jag har fel.. 50.2 kan visst gunga... bbl![]()
![]()
![]()
Ranefjord skrev:Jag tror inte på att man har dåligt ljudminne...
http://www.svalander.se/tankar/minne.htm
Ranefjord skrev:Och eftersom många av oss sitter här o diskuterar hur saker o ting låter... är vi säkra på hur de egentligen låter? Jag menar... det kan vi ju omöjligt komma ihåg.. eller?
![]()
Jag tror jag får lyssna lite mer på Nottinghammen så jag inte glömmer bort den
Jag ser det iaf som en egenskap helt skilt från ljudåtergivning. De flesta HiFi apparater klarar av att återge ljud. Problemet är bara att ljudet på skivan är det vi vet minst om. Vi kan dock vara säkra på att det finns musik på skivan. detta eftersom vi vet att det är musiker som spelat musiken och att det därför ska innehålla den "musikaliska kvaliteten" som vi vet fanns där när vi hörde musiken live.
mattepatte skrev:Min uppfattning är att klangbalansen styr en icke försumbar del.
Låter det för mörkt så känns det lite mer avlägset (rentav mer live) och för ljust så blir det svårt att slappna av och stampa takten.
yoko skrev:Tack för den Morello. Det känns onödigt att använda ett ord som inbegriper helt andra meningar än det som man verkar vilja omdefiniera ordet för i HiFisammanhang.
(dvs kan återge den musikalitet som förelåg vid inspelningstillfället)
stelopererad spelstil
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster