Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Finns samband mellan företeelser?

Omröstningen slutade 2003-12-06 11:44

Det finns helt klart ett samband mellan musik, motorcykelkörning, mat och dryckintresse samt annan kulturinsupning!
24
49%
Det finns inget samband alls. Tvärtom är musikmänniskor så upptagna av musiken att de inte ägnar sig ens "normalt mycket" åt andra njutningar.
1
2%
Musikälskare är precis lika intressarade av andra sinnesnjutningsgrejjor som övriga populationen.
24
49%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
IngOehman

Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutning?

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 11:44

Jag har noterat att osannolikt många av mina kunder är mer än normalt intresserade av mat, film och motorcykelkörning! I styrelsen för LTS (där jag ju var ordförande under många år) körde nästan hälften av medlemmarna motorcykel!

Min slutsats är att det beror på att alla dessa saker har en sak gemensamt, nämligen att de stimulerar sinnena, och att alltså musikälskare är inte bara musikvällustningar, utan allmänna dito.

Kan det stämma? Rösta!

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-01 11:46

Röstar på den första, men tar mig friheten att byta motorcykel mot något fyrhjuligt dito... t.ex. gocart när tillfälle bjuds...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 11:53

Skulle va kul att göra en kvantitativ analys på det, gäller bara att ställa frågorna på ett så smart sätt som möjligt sen får man räkna fram matematiska samband.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 12:05

Sådana här frågeställningar är inte att betrakta som vetenskapliga. Det finns flera skäl till att så är fallet, det viktigaste är väl att det inte är syftet. Jag kommer inte att göra några djupare analyser av det, men tycker att det är kul att se hur folk svarar.

Man skall även minnas att svaren på en sådan här enkät inte säger någonting om faktiska förhållanden, ens för den grupp som svarar, bara om vad de TROR om de faktiska förhållanena.

Jag frågade ju inte vad var och en hade för egen inställning till frågan, utan vad de tror kännetecknar musikälskare som grupp.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-01 12:06

Tror också på ettan. Stämmer nog ganska bra tror jag. Många av de människor jag träffat som varit ointreserade av musik och andra kulturyttringar har även varit tämligen apatiska och ointresserade av det mesta.
Märkligt det där med MC. Har också kört (hur många här kör egentligen?). Tröttnade dock ganska snabbt. En riktig MC går på nitrometan....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-01 12:07

Nej sa att det skulle vara kul att göra en "riktig" undersökning på det. Kräver ju runt 50 frågor och ca 100 rätt ifyllda respondentsvar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 12:15

Man kan fråga sina motorcykelpolare också, och konstatera att praktiskt taget alla är svårartat drabbade musiklyssnare.

Sen kan man fråga musikälskarpolarna om deras matvanor, och finna att de nästan undantagslöst är gourmeer eller ibland tillåme gourméer + gourmander.

Därefter kan man fråga alla restaurangvänner om vad de har att säga om olika drycker, och finna att alla har uppfattningar om alla sorters drycker! Oavsett om det gäller obskyra whiskydestillerier eller hur varje espressoböna bäst bör malas för den ena eller andra apparaten...

Sen kan man fråga sig hur ofta man träffar olika delar av bekantskapskretsen på teater, och finna att det är just dom som syndar i övriga kategorier som man träffar på teatern.

Om man inte vill bevisa något utan bara bilda sig en egen uppfattning alltså. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-01 13:28

Vågar nog inte rösta. Har dock noterat att de av mina vänner som gillar att spisa skivor även gillar god mat, matlagning, goda drycker(med eller utan alkohol), motorfordon(två eller fyra hjul) samt annat som förgyller tillvaron :lol:

mvh\Morello 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2003-12-01 13:50

Segling är som musik för mig. Och väl förankrad i en vik njuter jag gärna av god mat och goda drycker. Antog att allt detta ingick i (1) så jag röstade på det alternativet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 14:42

Korrekt. Allt som har med sinnlig upplevelse att göra.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2003-12-01 15:30

En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör.... :)

Mvh
//Hobbes

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-01 15:33

hobbes skrev:En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör.... :)

Mvh
//Hobbes

Å jag upplever ojludet från de raka Harley-rören som just oljud :x
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2003-12-01 15:37

Morello:
Samma här... Tur att man inte äger en hagelbössa ibland.. 8)
Det gör ju ont i öronen...

Mvh
//Hobbes

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-12-01 16:40

Finns det någon övervikt till vad man föredrar när det gäller typen av motorcyklar bland hififolket?

Jag har en fin fördom att om man är med i LTS så gillar man inte HD eftersom dom mäter så dåligt, medan man däremot går igång på snabba sporthojar som mäter finfint.

Kan det stämma?
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-12-01 16:44

Alltså, att man föredrar perfektion även där istället för att gå mer på den känsla man får av produkten. Jagmenar, HD är ju en myt också. Och då gör det inget att den läcker lite olja.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 17:04

Jag tycker det finns en slint i resonemanget, således att motorcyklars rimliga parallell, liksom mat, dryck mm, är MUSIK och inte hifi-apparater. Vem är intresserad av sådana?

Att utvärdera motorcyklar på annat sätt än musik (man gillar det man gillar) är därför ologiskt. Själv gillar jag min vibrerande enstånka. Bra orr, men inte så mycket effekt egentligen. Bara dryga tjugotusen watt. :o

Vem gillar "kliniskt ren och högpresterande musik"?

Man gillar det man gillar.

Att däremot många medlemmar (men förstås långt ifrån alla) säkert gillar högpresterande hifi-apparter beror nog snarast på att de egentligen inte är intresserarade av apparaterna, utan bara av musiken. Då är det ju rimligt att man vill höra musiken och inte appraternas bidrag därtill. :wink:

Vh, iö

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2003-12-01 17:07

Vad jag har märkt så verkar det vara så att dom flesta "audiofiler" tycker om Wiskey.
Detta är iofs bara positivt eftersom man får många goda råd om olika sorter :)

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2003-12-01 17:18

Hmm, nej, musiken är att man är ute och åker på kurviga vägar med blåsten svepande runt lockarna (om man har lite långt hår, eftersom om man har kort hår så täcks det av hjälmen) eftersom det är upplevelsen. Man använder motorcykeln till att göra det.

Jag tänkte: Vägarna är musiken och MCn är utrustningen. Men jag kan ju tänka fel naturligtvis!

"Fy 17 vilken dålig skiva!" kan man tänka, precis som när man tänker, "Fy 17 vilken tråkig väg!"

Och så kan man fundera vidare, att vissa kanske gillar vägen mellan Gränna och Jönköping för där är det vackert och man kan blåsa på rejält med sin Ninja eller Firebird. (Steely Dan)

Eller så gillar man vägen mellan sommarstugan och stranden för där finns det utmanande hinder att ta sig över med sin Africa Twin. (Jeff Buckley)

Eller så tycker man bättre om Norges fjäll där man kan sitta och beundra utsikten bekvämt i sin Goldwing. (Norah Jones)

Eller så gillar man att släppa lös sin V-Max eller Buell mellan rondellerna vid Åkeshov och Brommaplan. (Prodigy)

Jag vet inte riktigt vart jag ville komma, men kul var det! ;-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-01 17:25

Jag har inte orkat läsa allt här, men jag tror att dom som är roade av att lyssna på musik är roade av upplevelser rent allmänt. Flyning, cykling, motorcyklar, mat eller vad som helst. Man vill upptäcka nytt, se nya saker och höra ny bra musik!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-01 17:51

Jag skulle vilja säga att det är såhär:

Musiken (som ger upplevelser = komposition + instrument + lokal + tolkning) motsvaras av motorcykel + väg + väglag + väder mm. Allt som bidrar till upplevelsen alltså.

Hifi-anläggningen skall inte bidraga (i varje fall inte om jag får som jag vill) utan bara släppa igenom musiken. Den måste alltså till för att kunna ta del av den inspelade musiken. Därför motsvaras den närmast av bensinen.

På bensinen (som i det stora hela är lika ointressant som hifianläggningen, eftersom man vill att den skall fungera bara) ställer man kravet att prestanda skall vara tillfyllest, men i övrigt intresserar man sig för den, bara när man måste, det vill säga när man behöver tanka t ex.

På samma sätt intresserar man sig för sin hifi-anläggning i princip bara när man tvingas ha med den att göra, det vill säga när man sätter på en ny skiva, eller när man fipplar med några av dess knappar (precis som man slår över bensinkranen till reserv när man måste). Så kanske det är bensinkranen på motorcykeln + tanklocket tillsammans med själva bensinen motsvaras av hifi-anläggningen). :o

Vh, Ing. Öhman

PS. Nu tror väl folk att man är obstinat när man inte går med på att vägen är musiken och motorcykeln är hifianläggninen, men det finns goda skäl att jag inte köper den uppdelningen. Även om den kan verka materiellt riktigt (fast väg är ju också materia) så brister den i att upplevelsen inte blir ett komplett paket. Först när man låter upplevelsens alla komponenter få plats i samma paket blir det lätt att sortera begreppen.

Att olika människor kan föredra olika motorcyklar är lika rimligt som att man kan föredra olika musik, men att välja hifi-anläggning är känsligare och inte rent subjektivt - för den som bara bryr sig om musiken alltså. Då vill man ha den ursprungstroget återgiven.

Andra kan naturligtvis strunta i ursprungstroheten och se anläggningens bidrag som en del av upplevelsen, vi lever ju i en fri värld. Som tur är. :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-01 18:03

Så här tror jag att det är:

Det finns människor som är mer sinnligt njutningslystna än andra människor.

Dessa människor kan njuta av allt möjligt (och gör det!). Musikälskaren såväl som gourmanden, motorcykelisten och BMW-föraren är överrepresentrad i denna grupp.

Den senare gruppen (den mindre sinnligt njutningslystna) befolkas av människor som använder bilen som transportmedel, tycker att det är intressant med stereoapparater och äter mat för att bli mätt.

Hälsn. Michael

Ps. Egentligen tror jag ju inte det förståss...fast kanske ändå :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-01 18:43

Kul tråd! Jag har också funderat över huruvida det finns något samband mellan dessa saker och det verkar ju onekligen som att så är fallet.

Själv kör jag inte MC (men skulle nog vilja, fast det är dyrt och farligt) och är inte heller så förtjust i film. Mat och dryck gillar jag däremot. :wink:

Jag kom just att tänka på att man skulle kunna vända på det hela. Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-12-01 18:55

Magnuz skrev:Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Husvagnssemester kanske? :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-01 19:09

Magnuz skrev:Jag kom just att tänka på att man skulle kunna vända på det hela. Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Sex?

//Michael

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-01 19:15

distortion ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-01 19:20

MichaelG skrev:
Magnuz skrev:Jag kom just att tänka på att man skulle kunna vända på det hela. Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?

Sex?

//Michael

Nope, det är inte ointresse... bara att så många tjejer flyr hem så fort de ser en högtalarkon utan galler framför.... :(

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-01 19:45

Inte om du har rejäl fasplugg på den ! :oops: :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-01 19:49

Rimligtvis så har vi alla olika "njutningsområden" tillsammans med HiFi. Jag tror man kan hitta alla tänkbara kombinationer av områden tillsammans med "HiFi området". Det går nog inte att kategorisera folk med HiFi intresse. Det följer sannolikt en normalfördelning som antagligen grundar sig på utbud, erfarenhet och ekonomiska tillgångar.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-12-01 20:00

Vad är det jag läser för trams? Verkar som att många tror att hififolk är så mycket duktigare och finare än andra och förstår sig på kultur och njutningar här i livet, till skillnad från den gråa massan. Ett uppifrån-perspektiv som jag inte alls tycker om. Tror inte hififolk skiljer sig från medelsvensson vad gäller smak för "njutningar". Kan skriva under på Callistos analys, men tror att den gäller folkflertalet och inte bara hifi-intresserade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-12-01 20:43

Tror inte riktigt på detta påstående.
Men jag ser en annan liknelse mellan Hifi och t ex motorcyklar.
Inom båda så finns det dom som är mer intresserad av "hårdvaran" än själva "mjukvaran". 8) :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-12-01 22:11

Tror det handlar om prylbögeri. Om så prylen i fråga är Lagavulin eller Lavardin. Vi snöar in på saker helt enkelt. Ett fåtal har IÖs pragmatiska inställning.

edit: Fast nu handlade det ju om Musikälskare, så då blir det svårare...Hifi har ju inget med musik att göra, även om många verkar tro det. :wink:

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-12-01 23:21

Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.

Hifi diggare verkar ofta gilla kameror/foto och någon form av tvåhjulig aktivitet (mc, bmx, downhill osv).

Blivande Linn ägare/Nuvarande Linn ägare åker väldigt ofta BMW. 8) :lol:

Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

Klart vi snöar in på saker btw... Dels för att det är väldigt roligt.... Och sen är vi män. (Nåja, pojkar iaf... hähä..) :D
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-01 23:47

Meridian skrev:Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

Som meridianägare så måste jag protestera! Jag står som ägare till tre bilar:
En Audi 100 Coupé S -72 (numera uppeldad av pyroman)
En SAAB 90 -86
En Citröen BX GTI -89

och jag tycker det finns massivs med härliga bilar! Fast mer än så har jag inte råd med... det var ju rätt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-12-01 23:50

Naqref skrev:
Meridian skrev:Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

Som meridianägare så måste jag protestera! Jag står som ägare till tre bilar:
En Audi 100 Coupé S -72 (numera uppeldad av pyroman)
En SAAB 90 -86
En Citröen BX GTI -89

och jag tycker det finns massivs med härliga bilar! Fast mer än så har jag inte råd med... det var ju rätt! :)

Aja, finns väl undantag.. Och dessutom har du bilar av rätt årgång! :wink:
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-02 00:29

Hör nu iffe, jag vill inte klaga och jag förstår vad du menar, men det här med uppifrånperspektiv är ju din egen tolkning. Är det egentligen någon som talat om finare eller bättre? Att avfärda en hel radda inlägg som "trams" tyder väl förresten kanske inte på ett nedifrånperspektiv i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-02 00:38

:) Stämmer väl rätt bra, det med njutningarna alltså, mat och dryck, men inga motorfordon tack.
Bravo

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-02 00:51

Meridian skrev:Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.

Hifi diggare verkar ofta gilla kameror/foto och någon form av tvåhjulig aktivitet (mc, bmx, downhill osv).

Nope, gillar inte två-hjulingar, bara 3 och 4 hjulingar.

Blivande Linn ägare/Nuvarande Linn ägare åker väldigt ofta BMW. 8) :lol:

Nej, Saab 9-5. Men har iofs bara 1 Linn pryl.

Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal) 8) 8) 8)

VW K70 ? 8O

Klart vi snöar in på saker btw... Dels för att det är väldigt roligt.... Och sen är vi män. (Nåja, pojkar iaf... hähä..) :D

Män eller möss ! :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-02 00:54

mattepatte skrev:

VW K70 ? 8O

När jag tänker efter så kanske jag har en sådan oxå! :)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-02 01:36

Jag tycker med de erfarenheter som jag har att det verkar som om starkt musikintresserade personer som är noga med bra återgivning av musiken tillhör en viss typ av människor, som hela tiden söker nya upplevelser och därför är noga med att få ut den högsta möjliga upplevelsen av alla möjliga saker. Det känns som om dessa människor är mer kvalitetsmedvetna överhuvudtaget.

För att undersöka vad som är möjligt kanske man hela tiden söker sig till toppen. Och vad ska man egentligen med tusentals skivor till? Personligen när jag har hittat en låt som ger mig verklig eufori så försvinner alltid den känslan förr eller senare... Men det kan ju ha att göra med att man lyssnar ovanligt mycket också :) (men desto trevligare när man inte har lyssnat på låten på riktigt länge...)

Jag tror inte att "HiFifolk" är mer njutningslystna än andra, men möjligen att de i större utsträckning siktar på nya intensivare upplevelser.

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-12-02 03:58

Jag tror inte musikälskare är mer eller mindre intresserade av njutning än några andra människor. Sen skiljer sig såklart vad olika människor tycker är njutning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-02 08:11

Man kan väl inte i alla fall påstå att vi är de som lever efter devisen "Lagom är bäst" eller tar oss ett janteperspektiv och säger "Så bra grejor/mat/dricka är jag inte värd"... eller "Det är för fint för mig".

Att se det finns njutningsmänniskor som inte sysslar med avancerad hifi, det är ju en helt annan sak. Men jag vill nog påstår att "medelsvensson" inte unnar sig njutningar utan håller sig längs den grå vägen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 14:47

Intressant att det tydligen är mycket politiskt inkorrekt :o att antyda att olika människor (hemska tanke!!) kan vara olika benägna att söka sinnlig njutning! Och att det omedelbart renderar beskyllningar om att se ned på grupper av människor...

Snacka om att spegla sina egna förutfattade meningar.

Men, jag lägger inte energi i onödan på att vara politiskt korrekt. Tror mer på att vara ärlig. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-02 15:26

Det är ju egentligen svårt att uttala sig om andra människors grad av njutning.

Jag menar - jag kör BMW för att jag njuter av vägkänsla, motorljud (en rak 6:a är smaksens för vart musiköra :wink: ), styrning m.m. - men det innebär ju inte att inte en Opelägares njutning i o f s kan var lika stor! (Fast kanske av andra parametrar. :) )

Njuter en gourmet mer av sina korslagda sparrisar än vad jag gör av en riktigt välstekt och välkryddad hamburgare?

En mig (i rakt uppåtstigande led) närstående släkting är fullkomligt nöjd med en dålig stereo med högtalarna under gardingerna (så att de inte syns) Opel Vectra och Pripps lättöl.

Jag kan ju tycka att jag unnar mig betydligt mer njutning än vad han gör.

Men jag är inte säker på att han njuter mindre i sitt liv än vad jag gör!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 15:58

Frågan gällde inte njutning, den gällde "sinnlig njutning"!

Eller rättare sagt folks tendens att söka den. Musiklyssning är ett utmärkt exempel på dylik. Motorcykelkörning ett annat, god mat ett tredje. Läsa böcker är det inte, men se på film kan vara det. Ha picknic med Pick-salami, brie å rödvin i det mjuka vårgräset och den ljumma mjuka vinden kan vara det, men skriva på forum är det inte (om man inte är tangentbordsfetischist...).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-02 17:08

Meridian skrev:Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.

...

Märkligt, det ligger nog en hel del i vad du skriver!

Förut var jag i princip ointresserad av foto (jag har en kompaktkamera med manuell bländar och avståndsinställning, ungefär vad jag tyckte var nödvändigt för att fota med. Kameran firar faktiskt över 20 år i min ägo (jag fick den när jag fyllde 11 tror jag!)! Men senaste tiden har jag blivit superintresserad av foto! Jag vill ha en digitalkamera för att fota prylar till testerna i MoLt samt att ha för privatfoto. Senaste tiden har faktiskt fotointresset varit större än HiFi, trots att jag inte köpt en kamera ännu (jo en köpte jag och hade nästan en månad men den var för långsam, finfint med 30 dagars öppet köp!).

Och det med tvåhjulingar stämmer också fast ändå inte eftersom jag är totalt ointresserad av motorcyklar (än så länge), men tycker det är mycket kul att cykla (racer naturligtvis!) fast mestadels blir det som färdmedel till jobbet. Sedan har vi det med slalomåkning, gärna puder men ännu roligare i bana, både slalom och storslalom. Det är kuuul!

Kanske är man en njutare? Jag håller fortfarande på att "forska fram" den perfekta pizzan. Den bästa jag gjort, bakade jag i vedugnen på Farmor och Farfars torp. Helt fantastisk! Det ÄR den höga värmen som gör'et!

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-02 18:38

Intressant. Jag har också forskat en hel del om pizzor i mitt research kitchen. Håller just nu på med studier om olika mjölsorter.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-02 18:47

"Läsa böcker är det inte"

Det får du gärna utveckla. Jag har visserligen en aning om vad du menar (tror jag), men ändå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 19:08

Jo, alltså sinnlig njutning är direkt - det handlar om att det är stimulansen av sinnena man är ute efter. Musiklyssning till exempel.

Att läsa en bok däremot är inte sinnlig njutning, eftersom bokstäver inte är sinnligt så speciellt fascinerande (inte utan LSD eller svamp i varja fall), och ytterst få böcker innehåller bilder som är vackra.

Att läsa böcker är alltså bara instoppning av information i skallen, som omvandlar informationen till minneslika bilder och ljud (ickesinnliga) i huvudet som man kan njuta av, men det är inte en sinnlig effekt man får, såsom när man är på bio, eller ute i verkligheten! :)

Vh, Ing. Öhman

PS: Fotnot - vi har (minst) fem sinnen, syn hörsel, känsel, smak och lukt. Många av sinnenas receptorer kan uppdelas i underavdelningar, således att känseln inte bara registrerar beröring utan även t ex temperatur. Synen ser olika färger, liksom smaken kan registrera sött, surt, salt och beskt samt styrka (om vi inte vill räkna det till känseln). Luktsinnet liksom hörseln har extremt stora register.

Utöver de "dominerande sinnena" har vi balanssinnet som gör att vi kan skilja uppåt från nedåt, och även finare nyanser däremellan. Och som en underavdelning till minnet har vi även ett primitivt "tidssinne". Vissa människor (och definitivt flyttfåglar) har dessutom eventuellt ett magnetiskt sinne som hjälper innehavaren att orientera sig. Många teorier om ytterligare sinnen (sensorer) finns, men jag tror de uppräknade i varje fall är de viktigaste.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-02 19:19

Hej!

A* har (minst) 9st sinnen!
#6 Kontrollera (levande) Person!, #7 Levitera Föremål (utav metall (A*lu))!
#8 A*-sinne!, #9 Ö(l)-sinne!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-02 19:19

Hmm... ett vackert engelskinspirerat bibliotek, skön fåtölj, doften och känslan av skinnband, det mjuka rasslandet av vändande papperssidor och en doft av torrt damm... tror nog att läsandet av en bok kan vara sinnligt... i alla fall om man betraktar läsandet lite större än ord på papper...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 19:48

:D

Sitta och bläddra i skön fåtölj kan vara det, visst, men inte själva läsningen.

Skit samma, jag vet ju att du skojar bara. Hoppas min redogörelse gick fram i varje fall. Alltså den om vad som specifikt kännetecknar sinnlig njutning till skillnad från vanlig allmän njutning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-02 19:56

Jag anade att det var det du menade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-02 20:08

Det som stimuleras (flow, lyckorus, förnöjsamhet) är ju ändå inte något som har med sinnena direkt att göra?

Eller?

Läsning är ju registrering med sinnen men hjärnan tolkar...att skriva, måla spela avancerade TV-spel kan också anta maniska, flow-liknande tillstånd där tiden "försvinner" och sömn/mat blir inte längre viktigt.

Städa och"zappa" på TV är exempelvis något sällan ger sådana tillstånd. Köra bil/motorfordon har ett mellantillstånd, speciellt mer aktiv körning. Klättring, fallskärmshoppning, måla, skapande, spel, byggande har oftast de tyngsta flow-inducerade egenskaperna.

Det som är lite relaterat till flow kan ses kanske som sökandet efter det perfekta ljudet, där man hela tiden ser en svårighet i att försöka förbättra ljudkvaliteten till det yttersta. Köpa nytt, modifera, ändra, bygga. Något som aktiverar hjärnan.

Att lyssna på musik i sig är avkopplande eller upppiggande men har i sig en liten hjärnaktiverande egenskap, liksom TV tittande. Alltså, det finns ingen svårighet eller utmaning i att lyssna och njuta av musiken. Musiken är något som man hjärnan anser bra för att koppla bort det som tidigare varit utmanande. Sen har vi ju kombinationen dans/musik, och då har man nog aktiverat hjärnan lite till...kan vara nog så svårt att dansa rätt....

Undantag kanske är droger i samband med viss musik för att uppnå flow, men då tror jag att jag har kommit från ämnet och att det absolut inte hör hemma med musik (förutom lite GT eller nåt då förstås...)

Nu bluddrar jag nog lite...men jag tror det stämmer på något sätt.

T

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-02 23:20

Åhhh, GT!

Vh, Ing. Öhman

PS. Sinnlig är fortfarande en sak och mental en annan. Flow kan förekomma i båda fallen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-03 00:21

Frågan är väl var man ska dra gränsen. Visserligen är bokstäverna bara krumelurer och det är först efter den (mentala) tolkningen som det blir något av det hela. Men frågan är om inte det gäller t.ex. musik också, även om den mentala delen då oftast är mindre medveten och sker till synes (höres?) omedelbart och omärkbart.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-03 09:14

Julle_Jansson skrev:Intressant. Jag har också forskat en hel del om pizzor i mitt research kitchen. Håller just nu på med studier om olika mjölsorter.

Där ser man! Mjöl är kul. Har du provat att blanda i en del finmalet majsmjöl i degen? Inte så knäppt som det verkar faktiskt. Jag minns även det italienska pizzamjölet jag köpte där, Tipo 00 tror jag det kallas för. Helt suveränt! Det sämsta jag provat är Gotlandsmjölet som har helt annorlunda egenskaper. Det är väldigt "löst" på nå´t vis. Degen blir liksom seg fast den klarar ändå inte att hålla ihop om man drar ut den för mycket. Konstigt mjöl. Har du ett bra pizzamjöl att tipsa om?

Sedan är ju jäsningen minst lika viktig, om inte viktigare, än själva mjölsorten...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-03 11:00

Johan_Lindroos skrev: Degen blir liksom seg fast den klarar ändå inte att hålla ihop om man drar ut den för mycket.

Just det problemet har jag alltid! Kan det bero på mjölsorten? (Jag använder ett billighetsvetemjöl.)

Och när du säger att jäsningen är väldigt viktig... är det inte bara att följa receptet? Eller finns det något annat man bör tänka på?

OT? - nej inte alls! Jag lyssnar alltid på musik när jag bakar pizza. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 11:30

Att knåda deg kan vara sinnligt. Mycket tillåme.

Har alla sett filmen 'Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain' (Amelie från Montmartre på svenska) förresten?

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-03 11:47

Recept i matlagningsböcker på pizzadeg är så gott som alltid helt felaktiga. Dels för att de är skrivna av svenskar som inte har en aning om pizza (om det är en svensk bok), och dels för att recepten är anpassade för att medge jäsning på en timme eller så.

Misstag nr 1 på pizzadeg: Att ha olja i degen. ABSOLUT förbjudet!!

Mjöl
vatten
salt
surdeg (eller möjligtvis en gnutta jäst istället)

...är det enda som behövs.

Om du vill få degen mer seg så att den håller för att göra en rund platt degbit, så ska man låta degen jäsa länge, ungefär ett dygn. Då kan man inte ha mycket jäst för då jäser den för fort. Ta kanske 1/16 paket eller på sin höjd 1/8 paket vanlig ("blå") jäst till en deg på omkring 7 dl mjöl (ca 3 st pizzor). Degen knådas omsorgsfullt. Sedan kan du jäsa degbullarna i kylskåp till dagen därpå. Tänk på att ha en sluten kavitet över degbullarna :wink: . Då torkar de inte på ytan. En mycket fuktig kökshandduk funkar, men den får inte få kontakt med bullen, då fastnar den.

Vid utbakningen måste man försöka behålla gasen i degen så att den inte sipprar ut, det är gasen som gör att den sväller upp av värmen sedan i ugnen. Du ska också försöka få gasen ut till degplattans kant, eftersom det är den som ska åstadkomma "cornicoren" el liknande vad den kallas så att inte fyllningen rinner utanför då pizzan roteras i ugnen. Somliga gör misstaget (har själv gjort det när jag var 12 och började med pizzor) att knåda degbullen innan utbakningen, då blir det en platt pizza med hårt bröd! Det bästa är att försöka trycka ut bullen från mitten och ha jättemycket mjöl runt den. då kommer "luften" att komma närmre kanten. Genom att snurra den kommer också luften längre ut sägs det, fast jag har svårt att förstå detta då degen hänger ihop med bubblorna. Lufbubblorna kan ju inte bara pysa mot kanten, väl :?: Dessutom är jag dålig på att snurra pizzorna i luften :oops: .

Prova även att baka ut degen med lite mer grovmalet majsmjöl istället för vanligt vetemjöl, då kan man minska friktionen mot underlaget så att den blir lätt att baka ut. Dessutom blir det en intressant yta på degen sedan när den varit i ugnen.

Om du ska ta ett mjöl bara hipp som happ från mataffären, kan du ta det som heter specialvetemjöl, det har mer gluten i sig och blir då segare.

Användarvisningsbild
yoko

Inläggav yoko » 2003-12-03 12:08

Jag har fått uppfattningen att det finns olika slags människor ( 8O nyhet!)...några av dem är dem obotliga njutarna :D (dem tillhör jag förstoss) som har som mål att njuta maximalt av tiden på vår jord.

Sedan finns det presterare :) som jobbar hårt för att nå vissa mål, många av dem ger sig inte chansen att njuta...

Och så finns det Sparlågofolk :| som av olika anledningar (psykiska eller fysiska anledningar) får nöja sig med att PLÖJA sig genom livet och inte ser sig ha möjligheter att njuta så mycket
....och så finns det självklart hybrider...majoreteten av jordens befolkning antar jag

Vi njutare eftersträvar njutning på alla nivåer... bra smakupplevelser, skön musik,underbar sex,tankvärd eller på annat vis givande konst, intellektuell stimuli, sköna folk att omges av...m.m.

Dessutom har jag observerat att folk som tillhör den här gruppen ofta är sådana människor som slänger sig in i allt dem gör och gör det absolut bästa dem kan för att få ut det bästa resultatet och därmed få BONUSAR ( såsom bra feedback och att njuta av det man har kämpat med)

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2003-12-03 12:19

IngOehman skrev:Att läsa en bok däremot är inte sinnlig njutning, eftersom bokstäver inte är sinnligt så speciellt fascinerande (inte utan LSD eller svamp i varja fall), och ytterst få böcker innehåller bilder som är vackra.

Att läsa böcker är alltså bara instoppning av information i skallen, som omvandlar informationen till minneslika bilder och ljud (ickesinnliga) i huvudet som man kan njuta av, men det är inte en sinnlig effekt man får, såsom när man är på bio, eller ute i verkligheten! :)

Vh, Ing. Öhman

Nja, som storkonsument av litteratur vet jag inte om jag håller med dig. För mig finns det två sidor av bokläsandet. Att läsa faktaböcker är kanske något åt det hållet du skriver ovan, även om vetgirighet och en mycket intressant faktabok kan ge upphov till stora känslosamma aha-upplevelser.

Däremot riktigt bra skönlitteratur påverkar, i alla fall mina, sinnen i högsta grad. Ibland fångas man av händelser i boken att man totalt glömmer bort tid och rum och det har faktiskt hänt att jag känt mig helt slut efter en lässession (även om det tyvärr är sällsynt med såpass bra böcker).

Har också märkt att när jag läser mail/inlägg av folk jag känner väldigt väl "hör" deras röst säga det jag läser i mailet vilket ger ett helt annat intryck av texten än det torra yttryckslösa intrycket man får av de flestas texter.

Men det kanske är jag som är konstig? :D

Kombinerar dessutom ofta läsning med musiklyssning. Kanske är det det som ger intryck till alla sinnen på en gång och ökar totalupplevelsen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-03 13:14

IngOehman skrev:Har alla sett filmen 'Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain' (Amelie från Montmartre på svenska) förresten?

Nej! Dock fick jag mig soundtracket tillskickat från en vänlig kvinnai från Nederländerna och det (soundtracket) kan jag rekommendera. Både bra musik och vettigt inspelat! :)

När det gäller en annan sak som avhandlas här nämligen böcker och pizza så kan jag rekommendera boken LA Pizza av Nikko Amandonicos (som bl a fanns att köpa på bokrean i år) som beskriver hur man gör pizza på ett sätt som påminner rätt mycket om Johans recept ovan. Dessutom så är det massvis med fina bilder så den kan kanske platsa in bland de böcker som Öhman räknas som sinnliga?

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 13:44

Morello skrev:
hobbes skrev:En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör.... :)

Mvh
//Hobbes

Å jag upplever ojludet från de raka Harley-rören som just oljud :x

Det är musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, musik, 8) och änglalik sådan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-03 13:45

8O Nä, men en Ducati spelar däremot musik :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-03 13:58

Tack så mycket för detta Johan_Lindroos!

Det här hade jag ingen aning om! Visserligen blir mina pizzor helt OK som måltid betraktat - men de är ju inte riktiga pizzor. :oops:

Det skall bli spännande att följa dina råd nästa gång. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 14:05

Audix skrev:Nja, som storkonsument av litteratur vet jag inte om jag håller med dig. För mig finns det två sidor av bokläsandet. Att läsa faktaböcker är kanske något åt det hållet du skriver ovan,

Nej precis tvärtom!

Faktaböcker med bilder kan vara sinnligt njutbara, om man tycker bliderna är snygga. Skönlitteratur är däremot mental njutning, inte sinnlig. Precis som jag skrev från början.

Jag undrar om jag missförstås för att folk "vill försvara bokläsning", och upplever att jag dissar den. DET GÖR JAG INTE. Jag skiljer bara på mentala upplevelser och sinnliga. Jag säger inte att den ena är bättre än den andra, och jag säger inte att de ens behöver upplevas speciellt olika varandra. Jag skiljer bara på sinnliga (som den ursprungliga frågan handlade om) och mentala (som den inte handlade om). Så var det med det! :)

...även om vetgirighet och en mycket intressant faktabok kan ge upphov till stora känslosamma aha-upplevelser.

Känslomässiga ja, sinnliga nej. Känslomässig är en mental egenskap. Sinnliga bildupplevelser kan den däremot erbjuda ja, om det är en tjusig faktabok. :wink:

Däremot riktigt bra skönlitteratur påverkar, i alla fall mina, sinnen i högsta grad.

Ironi: Du menar att du hör sidorna bläddras, eller att du känner det fina pappret mellan dina fingrar, eller kanske att du njuter av att titta på den fina inbindningen?

Nej, jag tror faktiskt fortfarande att du pratar om att du blir mentalt påverkad och inte sinnligt, eller? (För eventuella oklarheter om vad sinnen är för något vill jag hänvisa till tidigare redovisning.)

Ibland fångas man av händelser i boken att man totalt glömmer bort tid och rum och det har faktiskt hänt att jag känt mig helt slut efter en lässession (även om det tyvärr är sällsynt med såpass bra böcker).

Självklart! Men det säger inte att det beror på sinnlig upplevelse (typ av pappret, eller blädderljudet eller något annat som kan stimulera något av vära sinnen).

Har också märkt att när jag läser mail/inlägg av folk jag känner väldigt väl "hör" deras röst säga det jag läser i mailet vilket ger ett helt annat intryck av texten än det torra yttryckslösa intrycket man får av de flestas texter.

Du hör dem kanske - MEN INTE SINNLIGT, utan mentalt. Det kan upplevas liknande, men jag gissar att du trots allt inte tar miste?

Du vänder dig väl inte om och undrar vem som pratar?

Mentalt friska personer kan skilja på mentala och sinnliga upplevelser, även om man kan uppskatta båda. mentalt sjuka personer kan dock ibland inte skilja på röster i deras huvuden och verkliga röster. Detta kan vara till nackdel för dem.

Men det kanske är jag som är konstig? :D

Jag tror säkert att du är helt normal, men du är kanske inte helt på det klara med vad sinnlig betyder bara. Eller?

Kombinerar dessutom ofta läsning med musiklyssning. Kanske är det det som ger intryck till alla sinnen på en gång och ökar totalupplevelsen?

Film stimulerar två sinnen. Musik + bok ger en sinnlig stimuli (jag räknar inte datainsamligen från boken, d v s läsningen) plus en mental, nämligen berättelsen i boken.

Vh, Ing. Öhman

PS. Däremot kan faktiskt en story i en bok kallas sinnlig (av en recensent t ex), om den handlar om sinnlighet. Upplevelsen av boken, läsarens upplevelse alltså, är dock mental.
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-03 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 14:09

Morello skrev:8O Nä, men en Ducati spelar däremot musik :wink:

Den spelar musik den också, det är inte så stor skillnad med ett race system mellan den och en H-D på varv. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 14:15

Ducatins skramlande koppling går inte att ta miste för en HD.

Faktum är att även motorljudet i övrigt är ganska annorlunda. En 90 resp en 45 gradig V-tvåa har helt olika övertonsfördelningar. 90 grader ger mycket mera bas.

Redan en liten drygt 600 cc stor monster låter därför basigare än en 1340 HD, trots att ett tränat öra förstås hör att HDn har större slagvolym.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-03 14:18

Att vara hos tandläkaren och ha mysigt, är det en mental eller dental upplevelse ?

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 14:24

Redan en liten drygt 600 cc stor monster låter därför basigare än en 1340 HD

Nja det kanske var en smula överdrivet. Men visst är inte ljudet det samma. Det har att göra med hur motorn tänder. H-D 405 grader och sen 315 grader mellan tändinpulserna. Ducati har 450 grader och 270 grader mellan tändinpulserna där av skillnaden i avgaspulser/ljuden. Plusen en massa andra faktorer som kompression, slaglängd, borr, utformande av förbrännings rum etc.

mvh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-03 14:40

Just det, och det är just den kompaktare tändföljden hos Ducatin ger mera bas.

Hade HD haft 0 grader istället för 45 mellan cyllarna hade tändpulscyklarna varit 360 - 360 - 360... och då försvinner grundtonen helt! :o

Lite förenklat kan man säga att den dubbelt så stora cylindervinkeln på Ducatin ger dubbelt så stor grundton. Nu räcker det ju inte för att 620 cc skall bli mer än 1340, men man få väl vara lite subjektiv också? :wink:

Dessutom ger den större durationen på Ducatin faktiskt lite extra puff, så det är väl därför den låter maffigare. Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?

(Nu ligger jag illa till... :lol: )

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-03 14:46

IngOehman skrev:. Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?

(Nu ligger jag illa till... :lol: )

Vh, Ing. Öhman

Jo, precis så är det :mrgreen:

-pang-puffellipuff-poff- pang -
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 15:04

Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?

Jo, precis så är det

-pang-puffellipuff-poff- pang -

Ahhhhrgg host host det var det värsta jag har hört. 8O

1520 kubik, 330 graders kam och 10.8-1 i komp skramlar inte. Bild

95 hästar på bakhjulet inte illa med teknik från 1923 :wink:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-03 16:14

Jag hävdar fortfarande att en riktig moped skall se ut (och låta) såhär:
Bild
800hp och 0-100km/h på 0,95 sec :twisted:

Lindroos>> Jo, jag är också på samma linje. Vanligt vetemjöl kommer man inte så långt med. Har fått lite olika mjölsorter från ett bageri som jag experimenterat med en del på sista tiden. Proteinrikt is the way to go tror jag. Kalljäsning är givet. Skall också försöka få tag på en sjyst stenplatta som man kan kasta in i ugnen och värma upp utav h****e för att göra någon slags imitation av en riktig ugn. Brukar köra en liknande variant fast med en tjock ugnsplåt. Fungerar sådär...Ett problem just nu är tomatsåsen. Nordiska tomater (särskilt vintertid) är ju väldigt smakrika...not. Körsbärstomater blir bra, men är inte riktigt ekonomiskt försvarbart. Tips motages med stor glädje!

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 16:31

Inte allt för många Duccar i den där formen :D :D :D

Karlings hoj eller hur.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-04 11:44

Skall man vara ärlig innehåller den inte överdrivet mycket HD-delar heller, eller hur?

Typ... Inga alls! :lol:

Vh, iö

PS. Även om jag gillar de flesta motorcyklar, HD också, borde jag kanske för protokollet specifikt påpeka att jag inte är Ducatist, även om jag tycker de har viss charm.

Jag äger bara två motorcyklar för närvarande, den ena är en Honda, den andra är en GasGas. Hondor har jag dessutom haft flera stycken tidigare.

Gillar deras kvalitet. Fungerar alltid, läcker inte olja, är liksom gjorda för att köras, inte att behöva skruvas med. Och så gillar jag förstås den gamla amerikanska reklamsloganen (avsedd att tona ned mytan att motorcyklister skulle vara bråkiga och farliga) : "You'll find the nicest people on a Honda." :wink:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-04 12:17

Om du menar mitt lilla exempel så har jag för mig att motorn är nästan helt designad och handbyggd av Mr.Karling själv. Ganska imponerande. Någon snubbe nere i Europa lär även tävla med en handbyggd 2000cc enstånka på nitrometan. Borde vara det självklara motorvaletvalet för alla motorcyklar tycker jag. Hmmm, det står en gamal Zündapp i garaget.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-04 12:33

Å, en Zündapp. En sådan hade jag när jag var 15-16. Den var vråltrimmad med DellOrto 24 mm "flat-slide"-förgasare, Malossi-filter samt en 70cc-cylinder från "Euro cylindro". 8) Den gick som en raket och fungerade i princip alltid klockrent. 8O

Som lax på löken byggde jag en elektronisk varvräknare till den. Som sensor lindade jag några varv koppartråd runt tändkabeln :D

mvh\Morello
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-04 17:50

Tvåtaktstinkande mopeder är väl inte så väldigt upphetsande tycker jag, trimmade eller ej...

Men Zündapp har faktiskt gjort riktiga motorcyklar (>500 cc fyrtakt) även om det var några år sedan. Var med sina boxermotorer inte helt olika dåtidens, eller helt moderna, BMW...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-05 00:58

ujj!
Jag har mer varit inne på terränggående saker..

Just nu har jag en Yamaha YZ490...
Tryck? mmm det e bara förnamnet :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 01:09

Jag med! Jag har en 250 cc Gas Gas och en Honda Dominator.

Man vill ju kunna köra vart som helst. Exempelvis har jag med Dominatorn kört Stockholm - Florens på <21 timmar (250 mil). :P

Någon på landsvägshoj, rejsputtehoj, touringhoj eller autobanmonster (eller HD... :lol: ) som kan matcha det? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-05 10:16

Åkte Amsterdam-Malmö (95 mil) på 10 timmar på stelbenschopper.
Sov 5 timmar och åkte sen Malmö-eskilstuna (60 mil) på 6timmar.
Det är manligt och skapar en djävulsk hårdhet. 8)

Hade nog gott fortare om det inte var för att jag har en 9 liters tank som pga. lutningen inte går att få ut mer en 6.5 liter. ca 10 mils åkning. Måååånga tankstopp blev det.

mvh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 10:46

Fjuttiga 155 mil på 16 timmar alltså. Njae alltså, dom dära HDarna verkar inte vara så bra fordon då tydligen... :wink:

Vh, iö

PS. Honda Dominator har ingen stor tank heller, man tankar var 10:e liter, om man inte vill köra slut reserven (ytterligare 3 liter).
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-07 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-05 10:51

Motorcykelmotor kan väl vara bra, men då skall de helst vara monterade i en sådan här:
Bild

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-05 15:01

Öhman

Det är skillnad att åka motorcykel och att köra motorcykel.

Åker det gör man på ett bambustaket, kör det gör man på en riktig hoj. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 15:39

:lol:

Ett sådant där bambustaket skall jag försöka undvika. Det låter obekvämt. Jag kör nog vidare med Dominatorn, som dock är väldigt ombyggd, fast inte på en dole-skala antagligen. Exempelvis hör motorblock, cylinder och topplock ihop. :)

Ni sjåpper-åkare verkar ta fasta på att det skall vara obekvämt och driftsosäkert. Det är väl därför sadlarna blir mindre för varje år som går...

Nä, tacka vet jag 70-talssjåpprarna! Med lite lyft å med K&Q-dyna och aphängarstyren å tvättbjörssvans högst upp på passagerarryggstödet. Men redan på den tiden var väl driftssäkerheten... begränsad.

Hur var det någon känd HD-åkare sa...

"HD är den enda hoj som kan stå still och gå sönder..." :wink: :) :D :lol:

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-05 15:45

Hehehehe

"HD är den enda hoj som kan stå still och gå sönder..."
ingen komentar :oops:

Men om man vill ha komfort, tak, vindruta,storstol så kan man köpa en Shopper. 8O

Bild
Bild
Bild

:D :D :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-05 16:31

Har kört en så'n där. Rätt kul faktiskt (några minuter), men inte så bekväm. Skulle aldrig ta mig till Florens på 21 timmar eller...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-05 19:45

haha
fifaan! då gick det undan kan jag tänka mig :)
21h är inte dåligt, det lär ta längre tid i sommar när jag ska snylta på föräldrarnas husbil :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 01:58

Jo, alltså, den går bara i på sin höjd 160, och så fort körde jag knappt alls. Låg nog snarare i sisådär 140 för det mesta. Medelfarten blev dock bara 119 km/h :cry: . Lite förstås beroende på hasighetsmätarfelvisning, men också för att de där tankstoppen känns snabba, men man bedrar sig...

Vh, iö

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-08 10:58

Hmmm 119 i snitt låter lite mycket måste jag säga, jag åkte till Umeå och låg och pendlade mellan 150-190 km/t, jag behövde aldrig tanka (90 liter tank) och jag stannade 2 ggr för att röka.
Då fick jag 111 i snittenligt färddatorn.

Kollade en karta det är ca 208 mil till Florens.(närmaste vägen)
Med en uträkning från samma kartsida tog det 22t och 35m utan stopp för mat, tankning, och sova. (93.24km/t i snitt)

Så den lilla Dominatorn måste ha jobbat livet av sig, för att inte tala om chaffören. :wink:

mvh dole

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-08 11:07

I morse tog det 20 minuter att ta mig drygt en halvmil till jobbet. Då tog jag ändå några genbvägar. Under 20 km/h. :cry: Hade jag tagit bussfilen som somliga andra hade det gått betydligt raskare!

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-08 11:16

Åkte hemifrån till jobbet i e-tuna tog säket minst 3 minuter 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 11:19

Nästan dags att övergå till cykel då... går nästan lika fort och så får man, hemska tanke, motion på kuppen. Samt stressar förmodligen av i jämförelse med att köa.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 12:24

dole skrev:Hmmm 119 i snitt låter lite mycket måste jag säga, jag åkte till Umeå och låg och pendlade mellan 150-190 km/t, jag behövde aldrig tanka (90 liter tank) och jag stannade 2 ggr för att röka.
Då fick jag 111 i snittenligt färddatorn.

Kollade en karta det är ca 208 mil till Florens.(närmaste vägen)
Med en uträkning från samma kartsida tog det 22t och 35m utan stopp för mat, tankning, och sova. (93.24km/t i snitt)

Så den lilla Dominatorn måste ha jobbat livet av sig, för att inte tala om chaffören. :wink:

mvh dole

En sådan grej är ingen match för en liten röd Honda! :wink:

Jag har åkt sträckan många gånger, och enligt alla vägmätare jag kollat är det mycket nära 250 mil. Det är säkerligen inte närmast vägen dock. :o

Å andra sidan kan man konstatera, att om man kör 150 - 190 (=170 i snitt) men får en verklig snittfart om 111, så tar man låååånga rökpauser! :D

Nu vet jag ju inte varifrån du körde, men jag chansar på Eskilstuna, vilket borde betyda att det är i runda tal 60 mil till Umeå. Det betyder en färd på 3,5 timmar i 170, men 5,4 timmar i 111. Skillnaden är 1,9 timmar, det vill säga 57 minuter per rökpaus!

Vad röker Dole egentligen? 8)

Vh Ing. Öhman

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-08 12:37

Dit jag åkte är det 70 mil, Bygdeå 4 mil norr om Umeå. Det tog ganska precis fem och en halv timme. Tyvärr går det inte att köra 150-170 överallt vilket klart reduserar medelhastigheten.

När jag åkte upp sist tog jag och satte farthållaren 10 km över gällande hastighets begränsning, då tog det över 8 timmar att åka upp. Stannade då också endast för ett par rökpausar.

Vilken väg tog du som är så mycket längre?

PLEASE NOTE : distances given do not include any non-road based link which applies to this route. Waiting and loading times have not been included.

Also allow for the Austrian motorway tax disk (7,6 to 72,6 Euros per car depending on the period of validity.)

00h00 0 m Stockholm, centre

We have chosen the centre of town as the starting point

00h00 0 m At Flygplats Stockholm-Bromma

Take: 279 road for 2.5 km

00h03 2.5 km At Stockholm

continue along 279 road for 3.5 km

Head towards: Örebro, Göteborg, Norrköping, Malmö, Nynäshamn

via: E04/E20 for 33 km

00h27 39 km Close to: Södertälje

take: E04 for 378 km

take: E04 for 30 km

04h27 447 km Close to: Ljungby

take: E04 for 41 km

04h51 489 km Close to: Markaryd

take: E04 for 38 km

05h20 526 km Close to: Örkelljunga

take: E04 for 36 km

05h41 563 km Close to: Helsingborg

Head towards: Malmö

via: E06/E20 for 58 km

06h14 621 km Close to: Åkarp

Head towards: Malmö

for 2.5 km

06h15 623 km Close to: Malmö

take for 1.7 km

Head towards: South Malmö, København, Trelleborg

for 1 km

take: E22 for 23 km

06h30 648 km Close to: Skanör-Falsterbo

take: E22 for 17 km

06h44 665 km At Trelleborg

Link by boat

09h29 665 km At Rostock

Entry into Germany

turn left onto: E55 for 1.5 km

09h30 667 km Close to: Petersdorf

take: E55 for 0.8 km

Head towards: Berlin, Stralsund

via: A19/E55 for 6.5 km

take: A19/E22/E55 for 9.5 km

take: A19/E55 for 109 km

10h43 793 km At DR. Wittstock-Dosse

Head towards: Berlin

via: A24/E26/E55 for 64 km

A24,Near Fehrbellin :roadworks

11h18 856 km At DR. Havelland

Head towards: Berlin West, Potsdam

via: A10 for 48 km

11h46 904 km At DR. Werder

take: A10/E30 for 9 km

11h52 913 km At DR. Potsdam

Head towards: Leipzig

via: A9/E51 for 116 km

A9,Near Bitterfeld/Wolfen :roadworks

12h57 1029 km At KR. Schkeuditz

take: A9/E49/E51 for 70 km

13h35 1099 km At KR. Hermsdorf

take: A9/E51 for 72 km

14h15 1171 km At DR. Bayerisches Vogtland

take: A9/E51 for 35 km

14h35 1206 km Close to: Himmelkron

take: A9/E48/E51 for 4 km

14h37 1210 km At DR. Bayreuth-Kulmbach

take: A9/E51 for 58 km

15h09 1268 km Close to: Schnaittach

take: A9/E51 for 3 km

take: A9/E51 for 16 km

15h20 1287 km At KR. Nürnberg

take: A9/E45 for 8 km

15h24 1295 km At KR. Nürnberg Ost

take: A9/E45 for 5 km

15h28 1300 km At DR. Nürnberg-Feucht

take: A9/E45 for 98 km

16h22 1398 km At DR. Holledau

take: A9/E45 for 31 km

16h39 1429 km At KR. Neufahrn

take: A9/E45 for 12 km

16h46 1441 km At KR. München Nord

Head towards: München Ost

via: A99/E45/E52 for 13 km

16h53 1454 km At KR. München Ost

take: A99/E45/E52 for 16 km

17h02 1469 km At KR. München-Brunnthal

Head towards: Rosenheim

via: A8/E45/E52 for 46 km

17h29 1515 km At DR. Inntal

Head towards: Kufstein

via: A93/E45/E60 for 24 km

Entry into Austria

take: A12/E45/E60 for 73 km

18h22 1613 km Close to: Innsbruck

Head towards: Brenner, Innsbruck-Süd

via: A13/E45 for 35 km

18h41 1648 km Frontiere Italienne
Toll: 8 EUR

Entry into Italy

take: A22/E45 for 14 km

18h48 1662 km At Brennero

take: A22/E45 for 291 km

21h19 1953 km Close to: Modena

Head towards: Bologna

via: A1/E35/E45 for 33 km

21h36 1986 km Close to: Bologna

take: A1/E35 for 88 km

Head towards: Firenze

via: A1 / A11 junction for 2 km

22h23 2075 km Firenze Nord
Toll: 23.4 EUR

Head towards: Firenze

via: A11/E76 for 3.5 km

take for 1.4 km

22h35 2084 km At Firenze

continue along for 3 km

22h35 2084 km Firenze, centre

Key of symbols

Times indicated do not include breaks, stops or delays caused by disruptions (traffic, weather, etc).
Unless otherwise indicated, toll prices are for a one-way journey without subscription and exclude time-related or seasonal variations

mvh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 14:05

dole skrev:Dit jag åkte är det 70 mil, Bygdeå 4 mil norr om Umeå. Det tog ganska precis fem och en halv timme. Tyvärr går det inte att köra 150-170 överallt vilket klart reduserar medelhastigheten.

Aha, isåfall är det din färddator som är trasig. 70 mil på 5,5 timmar blir 127 i snitt. Din bil är inte att lita på tydligen.

När jag åkte upp sist tog jag och satte farthållaren 10 km över gällande hastighets begränsning, då tog det över 8 timmar att åka upp. Stannade då också endast för ett par rökpausar.

Det blir bara 87,5 km/h. Vilket torde betyda att "medelhastighetsbegränsningen är satt till 77,5 km/h, om inga köer och liknande försinkade färden. Låter som en jobbig sträcka att åka.

Vilken väg tog du som är så mycket längre?

Det vet jag inte säkert. Men en sak som var ickeoptimal var att jag tog de små bergsvägarna i Italien. Den som inte gjort det har något att se fram emot. Speciellt vägen mellan Bologna och Florens är fantastisk!

Sen gillar jag ju Frankrike också, och jag kör hellre där än genom Schweiz, där man måste betala ett helt års vägskatt för att köra 1 km! Dock är man ju lite tids begränsad när man skall vara framme i Florens förekvällen, så jag har trots allt kört Schweiz för det mesta. Dock vägrar jag för det mesta att köra betalvägar. De må vara snabbare, men har man så bråttom kan man ju köra till grannkommunen istället för långt bort.

Österrike har jag bara kört några få gånger. Blev inte helt imponerad av att från pubarna höra gamla Nazistiska kampsånger...
Inte heller blev jag imponerad av bemötnadet när jag för några år sedan kom fram till en infarten till en betalväg, men inte fick vända och ta en annan väg! Nein! Betzaaaaalen!!! Skrek både damen bakom luckan och den såsmåningom speciellt tillkallade betalvägspolisen. Historien har några till viktiga komponenter som inkluderar passagerarens på en närliggande motorvägstoalett glömda diamantring och borste, men det är en annan historia.
Jag var hur som helst tvungen att hoppa in i arresten, eller betala för en "specialbiljett", som innebar att jag fick köra in på betalvägen - vända efter en km och komma tillbaka till batalstationen igen. Sen fick jag åka därifrån...

Jag gissar att den snabbaste vägen är just genom Österrike, eller? Förutsatt att man inte vill bestämma själv vilka vägar man skall åka alltså. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-08 14:34

Aha, isåfall är det din färddator som är trasig. 70 mil på 5,5 timmar blir 127 i snitt. Din bil är inte att lita på tydligen.

Ja den kan ha varit lite sliten, kommer ihåg att jag tyckte att det var lite lite.

Italien är ett helt underbart land det lilla jag varit där.

Däremot Frankrike där borde de göra ett sjujäkla atombomsprov så att de kunde börja om från scratch med nya medborgare.
De är ju bara synd att de är radioaktiva de små bomberna.

vh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 14:51

Så kan man tycka.

Fransmännen, liksom amerikanerna, är helt övertygade om att deras land är det bästa i världen och att alla andra är efterblivna. De hatar varandra också, fast dom är så lika varandra!

Själv älskar jag både USA (västkusten i varje fall) och Frankrike. Där finns passion, intresse, reflexioner, filosofernade och själva livet liksom.

Jag älskar rivieran, fast...

Att glida in i en liten fransk stad uppe i bergen och leta upp bytorget där man får gå in i en affär för varenda matvara man skall ha...

Sen kör man en liten sträcka ut på landet och sätter sig på en gräsplätt på en sluttning med en porlande bäck strax nedanför fantastiska bäljande landskap, småfåglar, och en snöklädd bergtopp i sikte. Man tar fram sin rödvitrutiga duk, sin baguette, sin korv, sin ost, sin vinflaska och har picknick och pratar om livet.

Det är livet!

Vh, Ing. Öhman

Italien? Njaee, inte min grej. Ingen favorit i varje fall. Jag har varit där många gånger, men primärt på grund av specifika människor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 14:57

dole - håller verkligen med om Italien! (Har t.o.m. haft flickvän importerad därifrån)

Frankrike kan jag inte mycket om... men räknar du in Spanien däri så bara bomba på. 8)

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-08 14:57

Amerikaner är åtminstone trevliga på ytan till skillnad från Fransmän.

Fast i min svär brukar vi kalla Amerikanerna för aporna från väster.

Landskapet är det då rakt inget fel på. Det är bara att det befolkas av Fransmän.

vh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 15:03

Dom vinner i längden.

En svårighet är att många av dem inte talar engelska, och många av oss svenskar talar inte franska. Då blir det lätt så att man bildar sig en egen föreställningsvärld om hur dom tänker, som man inte kan tala med.

Vi om fransmännen, och fransmännen om...

alla andra i hela världen! :wink: Utom vissa canadensare...

Vh, iö

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-08 15:08

Men visst är det konstigt i Italien talar nästan ingen engelska men det funkar ändå, i tyskland talar de bara tyska men det går ändå.

Men så fort man kommer till frankrike då går det inte alls.

vh dole

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 17:17

Jo - det går!

Och det går bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-08 17:32

hehe jag tycker också att det går bra i Frankrike men man får lägga till silkesrösten å prata med Fransyskorna, att höra en fransyska bryta på engelska måste vara ett av det trevligaste som finns :D

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-08 17:37

På tal om frankrike och upplevelser så kan ni titta på denna länk:

http://hem.bredband.net/b154466/dokument/St%20Auban.htm

(segelflygning i berg, rätt fina bilder)

Användarvisningsbild
yoko

Inläggav yoko » 2003-12-08 17:44

det fladdrar om öronen, kittlar i magen; jag vill oxå!!!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-08 17:56

yoko skrev:det fladdrar om öronen, kittlar i magen; jag vill oxå!!!

kittlar i magen gör det om man inte är van att flyga, men öronfladder vet jag inte.. :) kanske om man fäller huven.. :)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-09 13:12

Om vi nu ska brutalgeneralisera...

Själv tycker jag nog att våra dejliga grannar i sydväst är bland de trevligaste människorna och mest avslappnade i världen.

En lille en och wienerbröd till frukosten kan aldrig vara fel. :wink:

Min hypotes är att små geografiskt tråkiga länder med demokratisk statsskick, gör människorna glada, trevliga och uppfinningsrika.

Jag tror emellertid inte den håller för en prövning. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-09 14:29

mattepatte - men gör aldrig affärer med dem - då är de inte lika gemytliga (bakom fasaden)... och skall du tvunget skriva kontrakt med dem - skriv det på engelska, för där har du en fördel... Skriv definitivt aldrig kontrakt med en dansk på danska eller tyska.

"Känn dig blåst" är ett bra ordstäv i sammanhanget. :?

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-09 21:28

Det är ju det jag skriver, de är smarta. :wink:

Alltså en lille en med en chokolääde wienerbröd på morgonen är överlägset vid kontraktskrivande !

Fibrer är till för gnagare. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-10 08:20

Inte speciellt... att vilja lägga ned ett rent kraftverk som någon annan måste dras med opinionen ang för att få lov att smutsa ned sig själv med kol och olja tycker inte jag är värst smart.

Dessutom... att lura folk i affärerer får man bara ovänner av - inte värst smart.

Och hur smart är det att ha röd korv med tanke på alla röd-grön färgblinda. :wink:

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-12-10 11:26

Ingvar Skrev:

PS: Fotnot - vi har (minst) fem sinnen, syn hörsel, känsel, smak och lukt. Många av sinnenas receptorer kan uppdelas i underavdelningar, således att känseln inte bara registrerar beröring utan även t ex temperatur. Synen ser olika färger, liksom smaken kan registrera sött, surt, salt och beskt samt styrka (om vi inte vill räkna det till känseln). Luktsinnet liksom hörseln har extremt stora register.

Utöver de "dominerande sinnena" har vi balanssinnet som gör att vi kan skilja uppåt från nedåt, och även finare nyanser däremellan. Och som en underavdelning till minnet har vi även ett primitivt "tidssinne". Vissa människor (och definitivt flyttfåglar) har dessutom eventuellt ett magnetiskt sinne som hjälper innehavaren att orientera sig. Många teorier om ytterligare sinnen (sensorer) finns, men jag tror de uppräknade i varje fall är de viktigaste.

Hallå !

Jag tror också att det finns samband mellan musik, motorcykelkörning, mat och dryckintresse samt annan kulturinsupning! eller liknande sinnliga uplevelser, jag röstar på
1:a förslaget,
har dessvärre inte tid med Motorcyckelåkning :cry:
men är gift med en fru som är utbildad kock :D

Vi har alltså fem sinnen (balanssinnet är väl kanske ett sjätte sinne men ingen talar om den som ett sjätte sinne, biologerna klassar den kanske till känselsinnet, vem vet, vi har säkert några sinnen till men dessa har vi kanske inte tänkt på eller uppfattat att vi uppfattar).

Tänk om vi kunde uppfatta att jorden roterar, känna dess vibrationer eller höra brummandet av farten. Våra sinnen är skapta för att registrera det som vi människor har nytta av, resten kan vi inte uppfatta för att det inte är till nytta för oss.

Vissa psykologer har sagt att människan måste ha haft ett extra sinne innan hon hade uppfunnit språket. De menar att vi med hjälp av detta sinne kände och förstod andra människor och uppfattade deras avsikter eller humör. Kanske är det detta sinnet som djur också har. I och med att människan började använda språket som ett sätt att kommunicera förlorade hon detta sinne.

Vh Göran
Senast redigerad av grannilsson 2005-05-14 13:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-10 11:39

Göran - tror nog inte det är försvunnet, däremot rejält vilande. Misstänker att individer som hade tvingats växa upp utan språk hade tränat upp det i så fall.

Injicera venöst? 8O Då får de allt ha förbjudit choklad och maltwhisky innan dess - blir ju inte riktigt samma sak att injicera theobromin och etanol... :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-10 14:04

Det är väl solklart att det finns kvar (fast jag skulle inte kalla det ett sinne, utan en förmåga, det använder ju förefintliga sinnen). Det märker man när man studerar internet-snacket.

Denna sker (nästan) uteslutande medelst bokstavstecken, och plötsligt missförstår folk verandra på ett sätt som är helt omöjligt när man pratar med varandra på vanligt sätt. Skillnaden är att man är oförmögen att använda förmågan, eftersom kommunikationen sker nästan "osinnligt".

Vh, iö

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-12-10 14:50

Ingvar Skrev:

Det är väl solklart att det finns kvar (fast jag skulle inte kalla det ett sinne, utan en förmåga, det använder ju förefintliga sinnen). Det märker man när man studerar internet-snacket.
Halloj !

Vem/Vad bestämmer om det är ett sinne eller förmåga ?

Visst finns den kvar, men avtrubbas med tiden (tror jag)
eftersom man mer och mer konverserar på det vis vi nu gör via
Internet, mail,sms m.m man kanske tappar lite av det sinnet/ förmågan.

/Göran
Senast redigerad av grannilsson 2005-05-14 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-10 15:03

Goran skrev:Vem bestämmer om det är ett sinne eller förmåga ?

Är det inte så att det är genom företrädesvis syn och hörsel (=sinnen) som vi får in information som småningom når hjärnan för bearbetning och tolkning. Förmågan till denna bearbetning och tolkning varierar beroende av just - förmågan.

Om vi bara skriver till varandra, så får inte hjärnan så mycket information att bearbeta och tolka. Hjärnan börjar därför "fylla" i tomrummen själv (typ felkorr.kretsar) utifrån fördomar/preferenser/förförståelse etc. Därför kan det bli väldigt fel ibland.

Om vi i stället börjar tala med varandra (ex telefon) så får vi mer information och hjärnan får färre "tomrum" att fylla i. Det blir inte lika mycket fel då.

Om vi dessutom tittar på varandra (och till och med kan lukta och känna på varandra :) ) så blir det ännu mer info till hjärnan = ännu färre fel.

Om vi slutligen börjar krama varandra så kan det inte bli fel! :D

Kram, Michael

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-12-10 15:20

MichaelG Skrev :

Är det inte så att det är genom företrädesvis syn och hörsel (=sinnen) som vi får in information som småningom når hjärnan för bearbetning och tolkning. Förmågan till denna bearbetning och tolkning varierar beroende av just - förmågan.

Jo det har du nog rätt i :)

Men en annan intressant tanke är hur pålitliga är våra sinnen?

ta ett exempel

Polisen har dagligen att göra med vittnen där alla berättar en annorlunda historia av en och samma händelse. Då gäller det både den syn- och hörselintrycken, samt uppfattningen om hela händelsen och tiden som händelsen inträffade på. Ett vittne säger att gärningsmannen hade röd jacka på sig medan ett annat vittne hävdar att det var en blå kostym, en tredje påstår att det var en gul tröja, o.s.v.

/Göran

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2003-12-10 15:28

Men ni har ju glömt ett sinne; Lättsinnet... :lol:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-10 16:08

Goran skrev:Men en annan intressant tanke är hur pålitliga är våra sinnen?

Personligen skulle jag nog vara ett fullkomligt värdelöst vittne! Jag minns aldrig några detaljer någonsin (nästan). Sådana petitesser som om folk var långa eller korta, mörk- eller ljushåriga, bar röd tröja eller grön klänning...

Fast det är nog inte mina sinnen som sviker (mer än måttligt - vilket jag bland annat korrigerar med glasögon). Jag ser (nog) färger, former, etc på i stort sett samma sätt som de flesta. Det är snarare minnet som sviker! :wink:

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-10 17:29

Goran skrev:Vem bestämmer om det är ett sinne eller förmåga?
/Göran

Inte vem, utan vad!

Detta är min uppfattning:
Det bestäms i princip av definitionerna på orden "sinne" och förmåga. Nu är det inte så entydigt att hänvisa till detta, eftersom 'sinne' är ett ord med flera betydelser, där vissa har med känslor (inre upplevelser, t ex ursinne) att göra snarare än sensoriskhet (yttre upplevelser). I varje fall om man går tillbaka till dess forrnordika ursprung sin eller sinn.

Om man därför snävar upp definitionen lite tror jag det blir bättre. Jag utgår ifrån att det är de sensoriska förmågorna (som ju åsyftas när man talar om "våra fem sinnen" (som dock borde vara sex eftersom balanssinnet ju är ett oomkullrunkeligt "äkta" sinne)) vi är ute efter. Då torde det vara uppenbart att en signalbehandling av redan inhämtad sinnesinformationen inte är "ytterligare ett sinne", utan en förmåga av mera allmän art.

Skall man sammanfatta det hela kan man väl säga att ett sinne kan vara en förmåga, men en förmåga behöver inte vara ett sinne. Sinne är en delmängd av förmåga helt enkelt. (Hur många minns mängdläran i skolan... :wink: )

Så tänkte jag.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-12-10 18:29

Ingvar skrev:
. (Hur många minns mängdläran i skolan... )

Menar du En mängd är delmängd av en annan mängd om alla dess element ingår i den andra mängden.

Något liknande eller hur det nu var ?

/Göran

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-10 19:11

Ja, det är ett exempel från mängdläran.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2004-01-12 21:27

IngOehman skrev:Man vill ju kunna köra vart som helst. Exempelvis har jag med Dominatorn kört Stockholm - Florens på <21 timmar (250 mil). :P

Någon på landsvägshoj, rejsputtehoj, touringhoj eller autobanmonster (eller HD... :lol: ) som kan matcha det? :wink:

Inte om det ska blindtestas. *gihihi*
Men jag har åkt London - Falun på 22 timmar "non stop", fick vänta i Folkestone på tunneltåget i omkring en timme tack vare flyktingar i tunneln. Ett skapligt vanligt fenomen tyvärr. De smiter in på franska sidan och försöker GÅ över hit till UK. Som tur är så har samtliga blivit upptäckta av övervakningskameror innan de körts över av nåt tåg!
Till min fördel (nackdel?) kan nämnas att jag under tiden körde in mitt bambustaket med radmotor och tillika bekantade mig med MC:n. Plockade upp den i centrala London en fredag eftermiddag och kom iväg i 16-tiden (GMT) och lyckades landa inne i Falun i 14-tiden (GMT) på lördagen. Grabbarna på MC-firman där jag hämtade hojen såg lite skeptiska ut när jag kom dit med full packning för att hämta upp en ny cykel. 100-mila servicen utfördes på måndag förmiddag hos Affes MC i Falun, med strax över 200 mil på mätaren. :D

Är det bara jag som får tunnelseende och skavsår i rumpan av dylika långa färder?

Helt subjektivt vågar jag påstå att jag lätt skulle kunna plocka minst ett par timmar av restiden om jag skulle göra om samma resa nu, när jag känner cykeln och inte behöver hålla mig under 5500 rpm den första biten (ungefär till tyska gränsen vill jag minnas att det var), eller 8000 rpm (genom 2/3 av Tyskland IRC) biten efter.

Nån som hänger med? Men jag stannar INTE i Belgien och försöker tanka. De är inte kloka de där belgarna. :-) Likaså håller jag nog mig under 160 km/h genom både Frankrike och Belgien, eftersom de på senare tid har blivit politiskt korrekta där och har hastighetskontroller även på de stora motorvägarna. Och de påstår sig ha rätt att konfiskera fordonen om man gjort sig skyldig till grov fortkörning.

På tal om sinnesupplevelser och mentala upplevelser: Ibland när jag läser en riktigt bra bok så kan det hända att jag får gåshud ("ståpäls" som Gunde säger :P ) och det går rysningar över huden. Vad blir det då för typ av upplevelse? :D

Och jag tillhör inte kategorin som dricker whisky. Vill jag ha sprit ska den vara korrekt destillerad. :wink:
__
/ony

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-01-12 23:53

Tony :

Hörru din fartgalning, koppla av med en whisky nu :wink:

Tänk dig gåshudskombinationen av en god bok och en god whisky 8) 8) 8)
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2015-02-24 13:53

IngOehman skrev:Ja, det är ett exempel från mängdläran.

Vh, iö

Jag skulle gissa att de flesta aldrig kommit i kontakt med sagda lära under skolgången.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Re:

Inläggav PerStromgren » 2015-02-24 13:59

Morello skrev:
IngOehman skrev:Ja, det är ett exempel från mängdläran.

Vh, iö

Jag skulle gissa att de flesta aldrig kommit i kontakt med sagda lära under skolgången.

Man behöver inte ha läst mängdlära för att förstå vad en delmängd är.

Ska vi fortsätta denna gamla tråden ändå?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutnin

Inläggav Bill50x » 2015-02-24 14:09

Ja alltså, en delmängd är ju en mindre del än hela....

Haha, skoja bara :D

Jag tror inte man generellt kan säga att musikintresserade är mer intresserad av övriga sinnesupplevelser - eller som andra i gemen. Men här på Faktiskt verkar ju kaffe, choklad, alkoholhaltiga drycker och klockor hamna högt upp på "övriga intressen". Men det finns väl musikintresserade som inte pysslar med något annat eller har en hälsosam inställning till klockor.

Däremot är det väl så att nörderi gärna sprider sig men då handlar det om prylar i högre grad än rena sinnesupplevelser.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2015-02-24 14:11

IngOehman skrev:

Italien? Njaee, inte min grej. Ingen favorit i varje fall. Jag har varit där många gånger, men primärt på grund av specifika människor.

Å andra sidan är dom bäst på så mycket:

- Producerar världens bästa motorcyklar
- Producerar världens vackraste sportvagnar
- Producerar världens näst bästa vin (frankrike är bäst)
- Producerar fantastiska kläder
- Har ett makalöst kök (frankriike är bäst såklart)

Nästa vecka ska jag träffa två italienare för övrigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-24 14:12

B skrev:Jag tror inte man generellt kan säga att musikintresserade är mer intresserad av övriga sinnesupplevelser - eller som andra i gemen. Men här på Faktiskt verkar ju kaffe, choklad, alkoholhaltiga drycker och klockor hamna högt upp på "övriga intressen".

Här på faktiskt möter vi bara den manliga delen av de musikintresserade, dessutom.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-24 14:16

Jag tror många av de mer tongivande rösterna här i kanalen har en tendens att gräva ned sig i saker och ting - de tar saker till sin spets.
Nörderi är ett begrepp som passar väl in.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-24 14:28

Morello skrev:Jag tror många av de mer tongivande rösterna här i kanalen har en tendens att gräva ned sig i saker och ting - de tar saker till sin spets.
Nörderi är ett begrepp som passar väl in.

Armbandsur, någon? :roll: :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-02-24 15:09

Morello skrev:
IngOehman skrev:

Där fick du in tre poäng av fem möjliga! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-24 17:36

Deras Kaffe är inte fy skam. Inte deras olivolja heller. Deras glass är second to none. De är kända för sina skor, som dock inte riktigt passar svenskt vinterföre.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-24 18:17

Glassen från den lilla ön Menorca går inte av för hackor...

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 18:33

räcker att trycksätta lyssningsrummet å ta fram Rocky Road glassen ur frysen, sen ba njuta :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-24 18:40

Kan det handla om killar som helt enkelt är något av perfektionister och som gärna vill ha "det bästa"?
Lite tekniknörderi, lite effektsökeri och lite pryltokeri?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 18:55

Strmbrg skrev:Kan det handla om killar som helt enkelt är något av perfektionister och som gärna vill ha "det bästa"?
Lite tekniknörderi, lite effektsökeri och lite pryltokeri?

å de kom du på NUUUU! :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-24 19:07

petersteindl skrev:Deras Kaffe är inte fy skam. Inte deras olivolja heller. Deras glass är second to none. De är kända för sina skor, som dock inte riktigt passar svenskt vinterföre.

Jag glömde nämna att Italien är det enda land i världen som producerar fikamaskiner som är värda namnet.
Själv har jag en Wega EPU 2, anno 1989.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-24 19:13

Jag tror att det kan finnas ett samband, jag vet flera personer som inte är finsmakare inom något "stilla" utan istället måste ha 100% action konstant istället.
Och byter intresse och "vad man gillar" som jag byter kallingar...

Knappt några konstanta intressen alls, och dom intressen dom har, dom ges ingen tid och uppmärksamhet.
För personen ifråga är "påväg" någonstans helatiden...

Jag tror såhär:

Alla kan, vill och HAR områden som denne är "finsmakare" inom, men en del har bara för brottom för att göra något med det/ utveckla något av det hela :)
Andra saker är viktigare!

Alltså: antagligen ingen större skillnad, utöver att en del ger sig tid att syssla med att riktigt ordentligt bara njuta av något gott och bra musik.
Medan andra behöver "göra något"...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 19:30

DVD-ai skrev:Jag tror att det kan finnas ett samband, jag vet flera personer som inte är finsmakare inom något "stilla" utan istället måste ha 100% action konstant istället.
Och byter intresse och "vad man gillar" som jag byter kallingar...

Knappt några konstanta intressen alls, och dom intressen dom har, dom ges ingen tid och uppmärksamhet.
För personen ifråga är "påväg" någonstans helatiden...

Jag tror såhär:

Alla kan, vill och HAR områden som denne är "finsmakare" inom, men en del har bara för brottom för att göra något med det/ utveckla något av det hela :)
Andra saker är viktigare!

Alltså: antagligen ingen större skillnad, utöver att en del ger sig tid att syssla med att riktigt ordentligt bara njuta av något gott och bra musik.
Medan andra behöver "göra något"...

väldigt bra konkluderat, faktiskt

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-24 19:34

IngOehman skrev:Glassen från den lilla ön Menorca går inte av för hackor...

Vh, iö

Kanske inte det. Hur kom Spanien in i bilden?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-24 20:14

Morello skrev:
IngOehman skrev:

Och inte minst: italiensk 80-tals disco!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-24 20:17

PerStromgren skrev:

Vh, iö

Mat och vin.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-24 21:06

PerStromgren skrev:

Vh, iö

Den är så hård så att man inte kan hacka den i bitar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-24 23:09

Inte kokosnötsversoionen i varje fall. Den går bara av för släggor.

Det som är kännetecknande för den speciella Menorquina-glassen är att de allihopa är fruktsmakande glassar, de består alltså av glass gjord delvis på färsk frukt - närmare bestämt frukter vars skal/hölje glassen även serveras i. :)

Det finns rika olje-shejker som har stående order på glass från Menorca, som lagas och flygs färsk varje dag.

Bild

Jag är STOR fan av Menorquina-glass. Tyvärr är den svår att få tag på utanför Menorca.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-25 00:01

Den ser jättegod ut :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-25 09:49

Efter att ha jobbat i Frankrike lite då och då sedan 96 så kan jag säga att man skall inte blanda ihop med att vara där på semester eller att vara där för att få någonting gjort.
Har enbart goda erfarenheter av italiensk arbetsmoral vilket man kanske inte direkt skulle ana utifrån allmänna rykten och förderar landet på alla punkter framför Frankrike. Inklusive maten. Frankrike är för mycket smör i jämförelse och fet mättnadskänsla.

Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 09:57

Harryup skrev:Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.

Bra skidåkning?

/ B

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-02-25 10:11

Frankrike har också världens vackraste och bästa travhästar. Ett besök på Vincennes utanför Paris under helgen då Prix de Amerique körs är helt makalöst trevligt men man får passa sig för speldjävulen :).
Jag gillar Frankrike men också Tyskland, England, Italien och Grekland. Minns med förtjusning hur vi körde ner till Rimini från Göteborg nonstop på hojarna 1987 :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-25 11:39

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.

Bra skidåkning?

/ B

Bästa skidåkningen jag varit med om är i Val Thorens i Bellevilledalen, franska alperna.
Ligger på 2300 meters höjd och är Europas högst belägna skidort, var iaf då.

Atmosfären och trivseln i byn går inte upp mot de österrikiska skidorterna
men skidåkningen var fantastisk. Pga höjden är snön lätt och luftig och grymt skön att åka skidor i.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 17:03

BORIS skrev:
Bill50x skrev:

Bra skidåkning?
Bästa skidåkningen jag varit med om är i Val Thorens i Bellevilledalen, franska alperna.
Ligger på 2300 meters höjd och är Europas högst belägna skidort, var iaf då.

Atmosfären och trivseln i byn går inte upp mot de österrikiska skidorterna
men skidåkningen var fantastisk. Pga höjden är snön lätt och luftig och grymt skön att åka skidor i.

Skidåkningen är fantastisk i Val Thorens men jag föredrar ändå att bo i Meribel, orten som ligger mitt emellan Courchevel och Val Thorens - området kallas
Bild

I samma område som VT ligger även Les Menuires som bara har varit en slaskig sörja de gånger jag varit där. Ligger nog lite för lågt för den sena säsongen när det är bäst på de andra ställena.

Hm, kanske blev lite OT nu... sorry!

/ B

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-03-08 15:06

Vilka upplevelser stimulerar inte sinnena?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 15:26

Döden kanske?

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-03-08 15:52

Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 23:36

daCapo skrev:Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.

Vad är det som du med emfas garanterar inte skulle stämma? Du får gärna hänvisa till undersökningar som bevisar att själva döden stimulerar sinnena. :) Säg till när du hittat dessa bevis. Jag är idel öra. Ögonblicket innan du dör så är du levande och det är inte detta jag pratar om.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-09 00:35

Min åsikt är att det definitivt finns ett samband.
Igår njöt jag av rusdrycker en del och idag så hade jag ingen lust att lyssna på musik.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-03-09 01:21

Har jag sagt att döden stimulerar sinnena? Men okej, pratade vi inte om att upplevelser ger sinnena stimuli? Finns det inget liv efter detta kan döden inte upplevas, alltså inte räknas in bland upplevelser. Då faller väl ditt påstående. Om det finns ett liv efter detta kan den upplevas och rimligen ge sinnena stimuli. Då faller väl också ditt påstående.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-03-09 01:22

Harryup skrev:Min åsikt är att det definitivt finns ett samband.
Igår njöt jag av rusdrycker en del och idag så hade jag ingen lust att lyssna på musik.

mvh/Harryup

:lol:

Det där har du väl nästan repetitiv empirisk forskning på va?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-09 01:28

Igår drack även jag rusdrycker, och jag har lyssnat på musik nästan hela dagen.

petersteindl skrev:
daCapo skrev:Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.

Vad är det som du med emfas garanterar inte skulle stämma?

Varifrån kommer formuleringen "med enfas garanterar"? Det du skriver ser ut som ett påstående om att han skrivit något sådant.

petersteindl skrev:Du får gärna hänvisa till undersökningar som bevisar att själva döden stimulerar sinnena. :)

Detta blir bara konstigare och konstigare. Nu vill du att han skall plocka fram undersökningar som bevisar att döden stimulerar sinnena, trots att han ju just skrivit motsatsen, det vill säga öppnat för möjligheten till motsatsen. :?

petersteindl skrev:Säg till när du hittat dessa bevis. Jag är idel öra. Ögonblicket innan du dör så är du levande och det är inte detta jag pratar om.

Även han pratade nog primärt om döden (även om han klargjorde att man även kan reflektera över de sista ögonblicken av livet och vad de kan innebära) och klargjorde att det kan vara på olika sätt beroende på om det finns något "liv efter döden" eller inte*.

Vh, iö

- - - - -

*När man skriver om liv efter döden som betyder det inte att man blir levande igen, utan att man (ens ande?) entrar en ny värld.
Senast redigerad av IngOehman 2015-03-09 01:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-09 01:29

Oja

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-09 23:24

Choklad :twisted: