Moderator: Redaktörer
hobbes skrev:En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör....![]()
Mvh
//Hobbes
MichaelG skrev:Magnuz skrev:Jag kom just att tänka på att man skulle kunna vända på det hela. Finns det något som musikintresserade oftast <i>inte</i> är intresserade av?
Sex?
//Michael
Meridian skrev:Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal)![]()
![]()
![]()
Naqref skrev:Meridian skrev:Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal)![]()
![]()
![]()
Som meridianägare så måste jag protestera! Jag står som ägare till tre bilar:
En Audi 100 Coupé S -72 (numera uppeldad av pyroman)
En SAAB 90 -86
En Citröen BX GTI -89
och jag tycker det finns massivs med härliga bilar! Fast mer än så har jag inte råd med... det var ju rätt!
Meridian skrev:Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.
Hifi diggare verkar ofta gilla kameror/foto och någon form av tvåhjulig aktivitet (mc, bmx, downhill osv).
Blivande Linn ägare/Nuvarande Linn ägare åker väldigt ofta BMW.![]()
Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal)![]()
![]()
![]()
Klart vi snöar in på saker btw... Dels för att det är väldigt roligt.... Och sen är vi män. (Nåja, pojkar iaf... hähä..)
mattepatte skrev:Vi Meridian-ägare har inga bilar. Dels har vi inte råd, och dels så finns det inga bilar som har riktigt härlig design längre... (sent 70-tal/tidigt 80-tal)![]()
![]()
![]()
VW K70 ?![]()
Meridian skrev:Mkt intressant ämne! Kan bidra lite jag med.
Hifi diggare verkar ofta gilla kameror/foto och någon form av tvåhjulig aktivitet (mc, bmx, downhill osv).
...
Julle_Jansson skrev:Intressant. Jag har också forskat en hel del om pizzor i mitt research kitchen. Håller just nu på med studier om olika mjölsorter.
Johan_Lindroos skrev: Degen blir liksom seg fast den klarar ändå inte att hålla ihop om man drar ut den för mycket.
IngOehman skrev:Att läsa en bok däremot är inte sinnlig njutning, eftersom bokstäver inte är sinnligt så speciellt fascinerande (inte utan LSD eller svamp i varja fall), och ytterst få böcker innehåller bilder som är vackra.
Att läsa böcker är alltså bara instoppning av information i skallen, som omvandlar informationen till minneslika bilder och ljud (ickesinnliga) i huvudet som man kan njuta av, men det är inte en sinnlig effekt man får, såsom när man är på bio, eller ute i verkligheten!![]()
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Har alla sett filmen 'Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain' (Amelie från Montmartre på svenska) förresten?
Morello skrev:hobbes skrev:En Harley ägare upplever det nog som ljuv musik när han drar iväg med sina raka rör....![]()
Mvh
//Hobbes
Å jag upplever ojludet från de raka Harley-rören som just oljud
Audix skrev:Nja, som storkonsument av litteratur vet jag inte om jag håller med dig. För mig finns det två sidor av bokläsandet. Att läsa faktaböcker är kanske något åt det hållet du skriver ovan,
...även om vetgirighet och en mycket intressant faktabok kan ge upphov till stora känslosamma aha-upplevelser.
Däremot riktigt bra skönlitteratur påverkar, i alla fall mina, sinnen i högsta grad.
Ibland fångas man av händelser i boken att man totalt glömmer bort tid och rum och det har faktiskt hänt att jag känt mig helt slut efter en lässession (även om det tyvärr är sällsynt med såpass bra böcker).
Har också märkt att när jag läser mail/inlägg av folk jag känner väldigt väl "hör" deras röst säga det jag läser i mailet vilket ger ett helt annat intryck av texten än det torra yttryckslösa intrycket man får av de flestas texter.
Men det kanske är jag som är konstig?![]()
Kombinerar dessutom ofta läsning med musiklyssning. Kanske är det det som ger intryck till alla sinnen på en gång och ökar totalupplevelsen?
Redan en liten drygt 600 cc stor monster låter därför basigare än en 1340 HD
IngOehman skrev:. Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?
(Nu ligger jag illa till...)
Vh, Ing. Öhman
Är det inte som så att HD mest skramlar och smäller, egentligen?
Jo, precis så är det
-pang-puffellipuff-poff- pang -
dole skrev:Hmmm 119 i snitt låter lite mycket måste jag säga, jag åkte till Umeå och låg och pendlade mellan 150-190 km/t, jag behövde aldrig tanka (90 liter tank) och jag stannade 2 ggr för att röka.
Då fick jag 111 i snittenligt färddatorn.
Kollade en karta det är ca 208 mil till Florens.(närmaste vägen)
Med en uträkning från samma kartsida tog det 22t och 35m utan stopp för mat, tankning, och sova. (93.24km/t i snitt)
Så den lilla Dominatorn måste ha jobbat livet av sig, för att inte tala om chaffören.![]()
mvh dole
dole skrev:Dit jag åkte är det 70 mil, Bygdeå 4 mil norr om Umeå. Det tog ganska precis fem och en halv timme. Tyvärr går det inte att köra 150-170 överallt vilket klart reduserar medelhastigheten.
När jag åkte upp sist tog jag och satte farthållaren 10 km över gällande hastighets begränsning, då tog det över 8 timmar att åka upp. Stannade då också endast för ett par rökpausar.
Vilken väg tog du som är så mycket längre?
Aha, isåfall är det din färddator som är trasig. 70 mil på 5,5 timmar blir 127 i snitt. Din bil är inte att lita på tydligen.
Goran skrev:Vem bestämmer om det är ett sinne eller förmåga ?
Goran skrev:Men en annan intressant tanke är hur pålitliga är våra sinnen?
Goran skrev:Vem bestämmer om det är ett sinne eller förmåga?
/Göran
IngOehman skrev:Man vill ju kunna köra vart som helst. Exempelvis har jag med Dominatorn kört Stockholm - Florens på <21 timmar (250 mil).![]()
Någon på landsvägshoj, rejsputtehoj, touringhoj eller autobanmonster (eller HD...) som kan matcha det?
![]()
IngOehman skrev:Ja, det är ett exempel från mängdläran.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Ja, det är ett exempel från mängdläran.
Vh, iö
Jag skulle gissa att de flesta aldrig kommit i kontakt med sagda lära under skolgången.
IngOehman skrev:
Italien? Njaee, inte min grej. Ingen favorit i varje fall. Jag har varit där många gånger, men primärt på grund av specifika människor.
B skrev:Jag tror inte man generellt kan säga att musikintresserade är mer intresserad av övriga sinnesupplevelser - eller som andra i gemen. Men här på Faktiskt verkar ju kaffe, choklad, alkoholhaltiga drycker och klockor hamna högt upp på "övriga intressen".
Morello skrev:Jag tror många av de mer tongivande rösterna här i kanalen har en tendens att gräva ned sig i saker och ting - de tar saker till sin spets.
Nörderi är ett begrepp som passar väl in.
Morello skrev:IngOehman skrev:
Italien? Njaee, inte min grej. Ingen favorit i varje fall. Jag har varit där många gånger, men primärt på grund av specifika människor.
Å andra sidan är dom bäst på så mycket:
- Producerar världens bästa motorcyklar
- Producerar världens vackraste sportvagnar
- Producerar världens näst bästa vin (frankrike är bäst)
- Producerar fantastiska kläder
- Har ett makalöst kök (frankriike är bäst såklart)
Nästa vecka ska jag träffa två italienare för övrigt.
Strmbrg skrev:Kan det handla om killar som helt enkelt är något av perfektionister och som gärna vill ha "det bästa"?
Lite tekniknörderi, lite effektsökeri och lite pryltokeri?
petersteindl skrev:Deras Kaffe är inte fy skam. Inte deras olivolja heller. Deras glass är second to none. De är kända för sina skor, som dock inte riktigt passar svenskt vinterföre.
DVD-ai skrev:Jag tror att det kan finnas ett samband, jag vet flera personer som inte är finsmakare inom något "stilla" utan istället måste ha 100% action konstant istället.
Och byter intresse och "vad man gillar" som jag byter kallingar...
Knappt några konstanta intressen alls, och dom intressen dom har, dom ges ingen tid och uppmärksamhet.
För personen ifråga är "påväg" någonstans helatiden...
Jag tror såhär:
Alla kan, vill och HAR områden som denne är "finsmakare" inom, men en del har bara för brottom för att göra något med det/ utveckla något av det hela
Andra saker är viktigare!
Alltså: antagligen ingen större skillnad, utöver att en del ger sig tid att syssla med att riktigt ordentligt bara njuta av något gott och bra musik.
Medan andra behöver "göra något"...
IngOehman skrev:Glassen från den lilla ön Menorca går inte av för hackor...
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:
Å andra sidan är dom bäst på så mycket:
- Producerar världens bästa motorcyklar
- Producerar världens vackraste sportvagnar
- Producerar världens näst bästa vin (frankrike är bäst)
- Producerar fantastiska kläder
- Har ett makalöst kök (frankriike är bäst såklart)
Nästa vecka ska jag träffa två italienare för övrigt.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Glassen från den lilla ön Menorca går inte av för hackor...
Vh, iö
Kanske inte det. Hur kom Spanien in i bilden?
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Glassen från den lilla ön Menorca går inte av för hackor...
Vh, iö
Kanske inte det. Hur kom Spanien in i bilden?

Harryup skrev:Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.
Bra skidåkning?
/ B
BORIS skrev:Bästa skidåkningen jag varit med om är i Val Thorens i Bellevilledalen, franska alperna.Bill50x skrev:Harryup skrev:Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.
Bra skidåkning?
Ligger på 2300 meters höjd och är Europas högst belägna skidort, var iaf då.
Atmosfären och trivseln i byn går inte upp mot de österrikiska skidorterna
men skidåkningen var fantastisk. Pga höjden är snön lätt och luftig och grymt skön att åka skidor i.

daCapo skrev:Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.
Harryup skrev:Min åsikt är att det definitivt finns ett samband.
Igår njöt jag av rusdrycker en del och idag så hade jag ingen lust att lyssna på musik.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:daCapo skrev:Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.
Vad är det som du med emfas garanterar inte skulle stämma?
petersteindl skrev:Du får gärna hänvisa till undersökningar som bevisar att själva döden stimulerar sinnena.
petersteindl skrev:Säg till när du hittat dessa bevis. Jag är idel öra. Ögonblicket innan du dör så är du levande och det är inte detta jag pratar om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster