Jag har nyss flyttat hem till mor och far då jag ska studera under ett halvår framåt och ville undvika att ta studielån. Flytt innebar också nytt rum, vilket kändes ganska skönt då mitt gamla verkligen var skitkasst på alla sätt och vis (längtade nästan efter att flytta hem av den anledningen
Efter att ha flyttat ner all min bråte in mitt rum och fått hyfsad ordning så började jag såklart med att fundera på var min anläggning skulle stå! Det här är ett ganska stort rum så högtalarna kan teoretiskt sätt stå mot vilken vägg som helst. Jag började därför testa en vägg i taget men blev efter ett tag väldigt besviken och trött (jobbigt att kånka på nad:en) då jag inte fann någon uppställning tillfredställande. Framför allt så hade jag problem med dåligt djup i basen, men inte heller de andra registren var påfallande trevliga.
Jag accepterade då det faktum att det lät illa (!) och tänkte att jag ställer anläggningen där den passar bäst möbleringsmässigt. Här emellan fick jag också diverse konstiga ideér som t ex att mina kontakter oxiderat, att inte spelaren står i våg, att jag inte kopplat rätt fas osvosv Det var naturligtvis inte nåt av dessa problem.
När jag med hjälp av min mor och far ställt i ordning resten av möblemanget och städat i ordning så tänkte jag att jag försöker lägga ut lite mattor så får vi se om det löser några problem.
Sagt och gjort, jag bar ner i princip alla trasmattor som vi har instuvade på vinden och började lägga ut de överallt på golvet (obs! efter jag hade möblerat=lyfta soffor=jobbigt). På vissa ställen lade jag först trasmattor och sedan lite snyggare "vanliga" mattor ovanpå.
Vilken schock! Efter att ha flyttat anläggningen runt i cirklar utan väsentlig förbättring så var jag inställd på änu en besvikelse, men icke sa nicke! Allt blev rent ut sagt bättre! Basen gick ända ner i botten, alla registerna lät bättre och upplösningen och detaljrikedomen ökade väsentligt!
Därför:
A: Skaffa heltäckningmatta (alternativt små mattor över hela golvet som jag
B: Håll inte på och testa massa med placering och övrig utrustning INNAN du skaffat detta.
Tack för mig
/sverker