I vimlet syntes Pekka, Sanny_X, mike34, Morgan, Audix m.fl.

Moderator: Redaktörer
Birger skrev:Hiskeligt ful hifi det där men det låter säkert kanon![]()
Skall högtalarna stå så där??
Max_Headroom skrev:Hur lät det då? Skulle vara intressant att höra, särsklit vad gäller basen.
rexq skrev:Morgan skrev:Kunde de inte ha anlitat en lite bättre akustiker? Lindroos eller Öhman, exempelvis?
Kanske till och med överlämna högtalartillverkningen åt andra...?
Mikael2 skrev:Haakan_W skrev:oj vilken kapning![]()
nån som hört dom i ett annat rum?
Ja verkligen en kapning.
Morgan kallar Mårten Design för glada amatörer. Vad baseras det på?
niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
´Koffe skrev:niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
Spelar ingen roll. Det finns oändligt mycket mer kommersiell potential i det än det försvinnande fåtalet som har dämpade rum.
Personligen är jag dessutom mest lockad av hifi som en del av famljens vardag. Det är jättekul att sitta och äta middag i samma rum som huvudanläggningen och låta fyraårignen välja musik (mozart - trollflöjten i en DG inspelning är favoriten). Så fort det blir den ensamma mannen i källaren har ni tappat mej. För mej är det defitivt så att komponeneter som kräver ingrepp i rummet är sämre än de som inte gör det. Hårdraget. Mycket musik, överallt och så bra som möjligt är det som gäller
Mjae. Visst har rum en massa brister men jag tycker de är relativt likartade. Kanske inte i strikt teknisk mening, men det ljudande resultatet
Koffe skrev:niklasz skrev:Med tanke på hur lyssningsrum kan variera i sina brister torde det vara rätt svårt att anpassa inspelningarna till rummens tillkortakommanden.
För mej är det defitivt så att komponeneter som kräver ingrepp i rummet är sämre än de som inte gör det. Hårdraget.
niklasz skrev:Vidare, på vilket sätt är apparaterna anpassade till rummen? Jag tror det finns ett visst mått av önsketänkande, på så vis att man tillskriver apparaterna egenskaper som de sällan har.
Bill50x skrev:niklasz skrev:Vidare, på vilket sätt är apparaterna anpassade till rummen? Jag tror det finns ett visst mått av önsketänkande, på så vis att man tillskriver apparaterna egenskaper som de sällan har.
Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör...
Bara en så enkel sak som att småhögtalare ofta passar bättre i små rum. Carlssonhögtalarna fungerar bäst i vissa miljöer medan mer riktade högtalare passar i andra. Dipoler kanske fungerar i ett sorts rum, mer konventionella konstruktioner i ett annat.
/ B
Nefilim skrev:Mja. Visst håller jag med om detta när det gäller högtalare. men förstärkare, CD-spelar osv som är tillverkade för att passa rum?
Nefilim skrev:Mja. Visst håller jag med om detta när det gäller högtalare.
men förstärkare, CD-spelar osv som är tillverkade för att passa rum?
Nefilim skrev:Helt rätt BACH! Man måste dämpa ett rum. Sätt upp en anläggning i ett helt omöblerat rum och spela!
Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör... Även om detta aldrig nämns i marknadsföringen, för tillverkaren vill knappast missa någon chans till försäljning.
Koffe skrev:Skulle iofs inte banga en sekund på att digital rumskorrigering om det subjektvt lät bra.
Birger skrev:"Bladelius buggar för mycket..."...
Vilken överraskning..
niklasz skrev:Bill50x skrev:Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör... Även om detta aldrig nämns i marknadsföringen, för tillverkaren vill knappast missa någon chans till försäljning.
Jo, det finns vissa egenskaper hos rum som högtalare kan anpassas till, men hur kompenserar man lång efterklang i ett par högtalare? Hur kompenserar man i en högtalarkonstruktion basresonanserna i olika rum (och olika placeringar av högtalare resp. lyssnare).
Övriga komponenter i anläggningen samt skivorna (som var uppe på tapeten från början) blir betydligt svårare att på ett meningsfullt sätt anpassa till olika rums egenskaper.
niklasz skrev:Jo, men bara för att ett lyssningsrum är bristfälligt följer ju inte det blir bättre att stoppa in komponenter med andra brister i rummet. Dessutom behöver det inte kräva så mycket arbete och pengar för att ta bort några av de värsta felkällorna. Man kan komma rätt långt med enkla medel, exempelvis möblering.
Att bristerna hos illa gjorda skivorna skulle botas i ett olämpligt rum framstår som föga sannolikt.
Hmmm... riktigt intressant. Var hittar jag dem?Bill50x skrev:Merparten av ny musik är inte gjord för optimala betingelser, så risken är faktiskt att de allra flesta skivorna låter skit medans bara ett fåtal välgjorda skivor med singalesisk strupsång låter bra...
Nefilim skrev:De enda mig veterligen högtalare som är konstruerade för att låta bra i vanliga rum är Carlsson! "Låta bra" innebär ju inte att det kommer att låta optimalt i rummet utan akustiska åtgärder.
tvett skrev:Min tanke är att folk som har pengar att köpa en sådan här anläggning oftast har pengar att bygga om hela rummet. Och har man inte lika mycket pengar så köper man helt enkelt något annat och lägger pengar på rummet...
Hetsporren skrev:Koffe skrev:Skulle iofs inte banga en sekund på att digital rumskorrigering om det subjektvt lät bra.
Leif Olofsson berättade förresten att planen är att använda (digital) rumskorrigering till bastornen (16-100 Hz) men att Bladeliusen ännu buggar för mycket...
Koffe skrev:Hmm... Och om man inte VILL bygga om rummet? Det är ju det som är poängen. Diskussionen om att "man måste" förändra akustiken tycker jag är helt ointressant. Jag är BARA intresserad av de förbättringar man kan få till utan att göra större eller förfulande ingrepp i rummet. Att tillexempel lägga in en heltäckningsmatta faller FETBORT. Det finns flera sätt att se på hifi. Jag kan till och med hävda att snygg hifi låter bättre än ful.
Harryup skrev:En skillnad som man nog får utgå ifrån är att vissa har lyckan av att ha ett eget lyssningsrum medans andra får dela vardagsrummet med resten av familjen
niklasz skrev:Varför skulle inte andra vara välkomna in i lyssningsrymmet?
Harryup skrev:lyckan av att ha ett eget lyssningsrum
mapem skrev:Högtalarna kunde väl åtminstone ha samma höjd.
BACH skrev:Men hur man än gör så kan man inte få bort rumsreflexerna utan dämpning, det är nog sällan det låter sämre i ett dämpat rum.
Såvida man inte dämpar på fel sätt förstås, då kan det nog låta sämre.
Vh
Koffe skrev:Hmm... Och om man inte VILL bygga om rummet? Det är ju det som är poängen. Diskussionen om att "man måste" förändra akustiken tycker jag är helt ointressant. Jag är BARA intresserad av de förbättringar man kan få till utan att göra större eller förfulande ingrepp i rummet. Att tillexempel lägga in en heltäckningsmatta faller FETBORT. Det finns flera sätt att se på hifi. Jag kan till och med hävda att snygg hifi låter bättre än ful.
Haakan_W skrev:Koffe skrev:Hmm... Och om man inte VILL bygga om rummet? Det är ju det som är poängen. Diskussionen om att "man måste" förändra akustiken tycker jag är helt ointressant. Jag är BARA intresserad av de förbättringar man kan få till utan att göra större eller förfulande ingrepp i rummet. Att tillexempel lägga in en heltäckningsmatta faller FETBORT. Det finns flera sätt att se på hifi. Jag kan till och med hävda att snygg hifi låter bättre än ful.
jag håller helt med! eller delvis kanske man ska säga...
det skulle aldrig falla mig in att sätta heltäckningsmatta och drapperier i vardagsrummet...no way...tjejen hade nog dödat mig, men det innebär att man måste ha ett deddat rum
PekkaJohansson skrev:...talet om "överdämpning" har till och från varit ganska spritt även när man diskuterat välplanerade, välljudande och komfortabla rum.
PekkaJohansson skrev:Det är dags att en gång för alla avliva myten om det att det skulle vara jobbigt att vistas i ett rum med kontrollerad efterklang.
PekkaJohansson skrev:Det är dags att en gång för alla avliva myten om det att det skulle vara jobbigt att vistas i ett rum med kontrollerad efterklang.
Manzarek skrev:En extremistisk subkultur vars största mål är att täcka väggar och tak med ägg kartonger. En sociologisk studie hade näpeligen ringat in dem som en fundamentalistisk grupp; mest frekvent utbredning ibland män 18- 40; svårigheter att hitta sambo; med märkliga åsikter om kvinnor. Att deras övertro till sin metod för bättre ljud är skrämmande och ett besudlande av seriös akustik finns det säkert akademiska avhandlingar om.
PekkaJohansson skrev:Och nej, det finns ingen genväg förbi kontrollerad efterklang om man söker högklassig återgivning. Oavsett om inspelningarna är torra (studiomiljö) eller klangliga (kyrka/konsertsal/restaurangmiljö) kommer de alltid att färgas av lyssningsrummets klang och därmed inte låta som när de gjordes.
Manzarek skrev:Detta är en viktig fråga. Ännu en gång:
Har LTS officiellt tagit avstånd ifrån ägg kartonger?
Hmm. Nu är vi där igen. Jag blir så trött på det där extremt förenklade sättet att hantera de centrala begreppen, i det här fallet "högklassig återgivning".
Ibland får jag intrycket att vissa forumdeltagare tror att alla system/rum skulle gå att placera i två dimensioner, på en axel mellan "dåligt" och "bra/neutral". Och att en sådan axel skulle representera någon sorts "sanning". Jösses, så inskränkt.
Målbilderna över vad vi alla försöker uppnå är betydligt mer komplex än så. Det är en sammansatt uppsättning mål som dessutom skiljer sig mellan individerna. Vägen dit är mångfasetterad och stundvis kaotisk. Jag är fullständigt övertygad om att mitt mål (implicit vad jag definierar som "högklassig återgivning") skiljer sig från ditt. Våra vägar mot målen kommer säker att understundom följas, understundom att vara skilda åt. Tro inte att du vandrar VÄGEN. Det finns flera sanningar.
Gör ett experiment. Kliv för ett ögonblick ut ur den teknologiska fållan. I andra trådar på forumet har den senaste tiden genusperspektivet poppat upp. Prova att applicera genusperspektivet på hifi begreppet. Kommer du till samma slutsatser nu när du anlyserar "högklassig återgivning" med genusperspektivet som tolkningsgrund? Eller ett kulturhistoriskt, eller ett ekonomiskt?
Vad vi uppfattar som sant beror mångt och mycket på hur vi avgränsar oss, hur vi uppfattar vår omvärld och vilken kontext vi har. Det finns gott om genvägar.
niklasz skrev:En gissning från min sida är att det Pekka talar om (högklassig återgivning)är ett mål som du inte delar. Du är ute efter något annat, vilket givetvis är helt i sin ordning. Om ni har olika mål så kan man självklart förvänta sig olika vägar till målet, men det betyder inte att det steg mot Pekkas mål, som han beskrev, skulle vara möjligt att kringgå.
LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
Hetsporren skrev:LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
De flesta högtalare låter ju bäst en bit bort från väggarna, dvs. en bit in i rummet. Ställer man dom då där så behöver man kanske inte åtgärda så stora akustiska fel som man vore tvungen till om man trycker dom intill ett hörn. För egen del har jag inget utrymme att gömma undan mina prylar på, tycker dessutom att de (tillsammans med TV:n) förgyller vardagsrummet visuellt.
LarsR skrev:Hetsporren skrev:LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
De flesta högtalare låter ju bäst en bit bort från väggarna, dvs. en bit in i rummet. Ställer man dom då där så behöver man kanske inte åtgärda så stora akustiska fel som man vore tvungen till om man trycker dom intill ett hörn. För egen del har jag inget utrymme att gömma undan mina prylar på, tycker dessutom att de (tillsammans med TV:n) förgyller vardagsrummet visuellt.
Återigen om högtalarna vore designade med avseende på bashöjning som uppstår vid två angränsningsyta så är det ju inget problem att fixa till resten med akustiska ingrepp
LarsR skrev:...kunna implementeras som en del av högtalarens förpackningen samt en liten bruksanvisning om hur den ska tillämpas. Den kan också innehålla tips på hur man själv kan designa en snygg ram med ett fint tyg över som passar den övriga inredningsstilen.
Hetsporren skrev:LarsR skrev:Hetsporren skrev:LarsR skrev:Det kan se coolt ut med högtalarna en bra bit ut i rummet om man har ett 50kvm stort rum men i ett litet bostads rum så känns det riktigt malplacerat. Tycker att det är konstigt att det är rätt så få audiofiler som vill gömma undan elektroniken utan istället vill att den ska stå framme på höga pedistaler av stål och krom
Återigen om högtalarna vore designade med avseende på bashöjning som uppstår vid två angränsningsyta så är det ju inget problem att fixa till resten med akustiska ingrepp
Men den bashöjning du talar om är inte det enda bekymret.
Ta t.ex. röster, som oftast blir burkiga intill vägg etc. Ju färre
sådana bekymmer, desto färre/mindre ingrepp bhöver göras.
niklasz skrev:Men kan inte denna burkighet hos röster som du beskriver, Hetsporren, bero på att högtalaren inte är dimensionerad för "nära vägg-placering" samt att väggen bakom högtalaren saknar dämpning, snarare än att det skulle vara ogörligt att skapa en lösning som återger röster bra vid väggnära placering?
Bill50x skrev:LarsR skrev:...kunna implementeras som en del av högtalarens förpackningen samt en liten bruksanvisning om hur den ska tillämpas. Den kan också innehålla tips på hur man själv kan designa en snygg ram med ett fint tyg över som passar den övriga inredningsstilen.
Om det är något som "folk" inte vill göra så är det att meka själv med grejor. Köper man en högtalare för dyra (?) pengar ska den vara färdig. Anser konstruktören att det ska hängas upp någon akustikskiva ska en färdig sådan medfölja eller åtminstone erbjudas som tilläggsköp.
/ B
Hetsporren skrev:niklasz skrev:Men kan inte denna burkighet hos röster som du beskriver, Hetsporren, bero på att högtalaren inte är dimensionerad för "nära vägg-placering" samt att väggen bakom högtalaren saknar dämpning, snarare än att det skulle vara ogörligt att skapa en lösning som återger röster bra vid väggnära placering?
Självklart, fast om man låter bli att placera den på det viset så slipper man (kanske) akustikskivan och att göra lika omfattande akustiska ingrepp i rummet.
LarsR skrev:Snyggt så det förslår är det i alla fall!
Hetsporren skrev:LarsR skrev:Snyggt så det förslår är det i alla fall!
...trots att han inte gömt undan "hifi-altaret" och trots att högtalarna är placerade långt ifrån väggarna.
Harryup skrev:Man kan ju inte riktigt tvinga högtalartillverkare att konstruera för att högtalarna skall stå mot bakre vägg. Våra svenska vardagsrum är väl inte minst i världen men dom är inte så stora om man jämför med amerikanska rum. sen finns det något som heter fönster och dörrar också. I vissa miljöer är det helt omöjligt att trycka upp en högtalare mot en bakre vägg för den finns inte ens. Öppen planlösning är modernt vare sig man gillar det eller ej.
LarsR skrev:
Nä det har du rätt i, likväl som att man inte kan tvinga någon att göra "bra" inspelningar av fonogram, allt man kan göra är att hoppas och försöka förmå världen att se lite annorlunda på saker och ting kanske locka med lite pengar eller så!![]()
De specifika fallen tänker jag nog inte kommentera då det finns så oöndligt många kombinationer, man får tänka lite själv helt enkelt. Dock så tycker jag att man inte ska vara så himla pessimistisk mot förändringar, saker har gått att lösa och kommer också i framtiden att göra det.
Harryup skrev:Jag har ingen bra vägg att ha mina högtalare emot så jag har inget behov av ett sådant utförande
Koffe skrev:"Bra ljud" betyder olika saker för olika människor.
Morello skrev:Koffe skrev:"Bra ljud" betyder olika saker för olika människor.
Men nu talade vi väl om "Hifi" och "återgivning", inte sant?
Bill50x skrev:
Jag ser fram emot en lååååång diskussion...
/ B
Koffe skrev:"Bra ljud" betyder olika saker för olika människor.
Magnuz skrev:God återgivning däremot går bättre att definiera någorlunda entydigt, även om förstås återgivningen kan vara god eller dålig på många olika sätt.
"Bästa möjliga återgivning" betyder olika saker för olika människor
Koffe skrev:Jag försökte göra det jätteenkelt. Men det funkade inteMorello skrev:Men nu talade vi väl om "Hifi" och "återgivning", inte sant?
Jag provar igen.
"Bästa möjliga återgivning" betyder olika saker för olika människor.
Alltså. Du förstår inte vad jag menar men förbehåller dej tolkningsrätten av begreppen. I detta inkluderar du sanningen. Förtstod jag dej rätt?
Jovisst. Men vad är "Hifi" och "återgivning" ? Vilka delar av musiken är det viktigast att man återger för att det ska vara naturtroget?
"Vad då ”korrekt” återgivning? Hallå eller..
Fråga: Ingen har hittills exakt kunnat kartlägga hur den mänskliga hörseln fungerar även om en hel del kunskap faktiskt finns inom området. Det är även troligt att det inte finns 2 människor på denna planet som hör exakt lika. Det kan betyda att alla människor (med större eller mindre skillnader) uppfattar det ljud som strömmar ur en läggning på, i varje fall lite, olika sätt. Detta skulle kunna styrka begreppet: Tycker DU att det låter bra så är det bra för DIG. Det skulle även kunna betyda att det är totalt omöjligt att bygga hifi-komponenter som är bra för alla. Eller?
Detta resonemang kan medföra att val av kablar, förstärkare, högtalare med mera, till sist och synes trots allt bestäms av personlig smak och att hörda samt uppmätta fenomen som säger att en förstärkare inte färgar ljudet, inte gäller alla personer eftersom vi uppfattar ljud olika.
Svar av John Stålberg: Korrekt återgivning har ingenting med lyssnaren att göra. Fullkomligt korrekt återgivning är identiskt med det inspelade ljudet men senarelagt i tiden. Det har alltså ingenting med lyssnaren, preferenser eller hörsel att göra. Det är dessutom endast ett hypotetiskt begrepp, eftersom man idag inte kan göra alla apparater i en återgivningskedja så att de återger fullständigt korrekt. De system för återgivning som finns på marknaden idag kan i sig själva inte heller ge denna fullkomligt korrekta återgivning, oavsett kvaliteten på apparaterna.
Men hur du än upplever en gitarr kommer vi båda att identifiera en gitarr när vi hör den. Om gitarristen byter till strängar som låter ljusare kommer vi båda med största sannolikhet säga att gitarren låter ljusare. Vi kommer till förbluffande grad att vara överens i beskrivningar av hur vi uppfattar olika ljud. Vad vi har för personlig åsikt om ursprungsljudet är en annan sak. Det senare är subjektivt och handlar om smak. Vi identifierar alltså ljud tämligen lika men det subjektiva, det vill säga vad vi tycker om dessa ljud, kan vara väldigt olika. Ofta tycker man dock ganska lika om ljud frånskilda ett större sammanhang. Ingår ljuden i sammanhang och bildar till exempel musik, blir smaken ofta mer olika.
Om man inte kan få fullkomligt korrekt återgivning måste kompromisser vägas in. Kompromisserna kan vara av olika karaktär och magnitud och dessa kan subjektivt värderas olika vid utvärdering av utrustning. Ofta är det dock svårt att överhuvudtaget veta vad som är ändring av musiksignalen och vad som är den opåverkade signalen. Därför jämför LTS med originalsignalen som matar testobjektet vid lyssningstestning (så kallad F/E-lyssning. Se stycket Olika testmetoder: Noggrann lyssning, F/E-lyssning och mätningar). Personligen har jag hittills inte hittat en ändring av signalen som jag föredrar framför en oförändrad signal. Detta verkar dessutom logiskt då jag faktiskt inte går omkring i verkliga livet och saknar apparatfärgningar på ljudkällor. Jag brukar inte tänka, att om jag bara spelar in denna ljudkälla och sen spelar upp inspelningen i min anläggning, så kommer det att låta bättre. Snarare är det ofta så med ljud som jag ogillar att det är något hos ljudkällan som inte fungerar som det borde, eller att konstigheter hos inspelningslokalen stör för mycket för att det ska låta bra.
Det är egentligen inte avsaknad av apparatfärgningar som gör att ljud låter illa. Inte för mig i alla fall. Snarare tvärtom; apparatfärgningar får musiken att för mig kännas mindre verklig.
Trots detta måste jag nämna att det finns undantag: Musiker kan ibland spela på sådant sätt att någon eller några parametrar kan justeras med apparater. Det blir då frågan om punktinsatser av någon ljudtekniker och inte vanliga apparatfärgningar alstrade av lyssningsanläggningen. Det skulle dock vara bättre om musikerna spelade som jag önskade att dom skulle spela, om målet var att få mig att njuta mer av musiken. Dessutom är många ljud obehagliga och av olika orsaker obekväma att spela upp i realistisk ljudstyrka. Färgningen som volymkontrollen ger, alltså själva nivåändringen om man nu överhuvudtaget ska kalla det för en färgning, är ovärderlig.
Frågan är om en fullkomligt perfekt återgivning genom en anläggning skulle innebära det ultimata för alla? Jag vet inte det. Då blir följdfrågan, saknar dom som eventuellt inte skulle tycka att den anläggningen är önskvärd, apparatljud hos dom levande och ej återgivna ljuden? Det har jag heller inget svar på. Frågan ställs snarare till var och en och kan kanske få oss att fundera lite över detta.
John Stålberg
Notering: Man kan inte bevisa att till exempel en förstärkare är ofärgande. Det går helt enkelt inte att ställa upp ett sådant falsifieringsvillkor. Vad man kan göra är att testa på ett antal personer och komma fram till att hittills har det inte gått att få fram ett resultat som visar att någon har hört skillnad mellan original och förstärkt signal. Slutsatsen blir då att kanske är förstärkaren hörbart ickefärgande eller så är eventuella hörbara färgningar väldigt små. "
Jaha återgivning är objektiv, ta då och nämn någon som har en 100%-ig återgivning hemma? Om 100% återgivning inte existerar så kan väl ni inte sitta och säga vilka % folk tillskriver störst betydelse eller att det är samma för alla människor dvs något objektivt? Bara 100% återgivning kan väl vara objektivt eller?
Mina 95% kan ju uppfatas annorlunda än t ex Pekkas 96%-iga återgivning. Fast vem ska väga ihop alla parametrar och avgöra varje parameters betydelse i ett mål om 100%-ig återgivning och kunna säga helt objektivt att Pekkas återgivning är 1% bättre än min?
Håller med om att 2 stycken 95%-iga system kan uppfattas väldigt olika även om båda är nära en bra återgivning.
Kan någon ge ett exempel på vilka parametrar som skall ingå i den objektiva mätningen av återgivning samt hur de ska vägas så att samtliga är överens på hur bra återgivningen är?
niklasz skrev:
Begreppet återgivning i sig är väl knappast föremål för etiketter som objektiv och subjektiv. Det är nog mer rimligt att säga att det finns mer eller mindre objektiva metoder att undersöka hur väl något återges.
Dessutom kan man undersöka och beskriva de avvikelser som finns från 100% återgivning på mer eller mindre objektivt sätt.
Men om vi går tillbaka till diskussionens upprinnelse, hur skulle t ex lång efterklang i ett rum bidra till en förbättring av återgivningen?
Ingvar höll en föreläsning i ämnet på Arken för två år sedan. Han delade då upp återgivning i klang, dynamik och perspektiv, som i sig hade massa underdimensioner.Mikael2 skrev:Kan någon ge ett exempel på vilka parametrar som skall ingå i den objektiva mätningen av återgivning samt hur de ska vägas så att samtliga är överens på hur bra återgivningen är?
woland skrev:Om två olika musikanläggningar återger ett fongram olika, så är en av anläggningarna alltid mer rätt än den andra. Oavsett vad lyssnaren subjektivt tycker är riktigt.
Mvh
Så om jag anser frekvensavvikelser är det värsta som finns så kommer det vara det som stör mig och inte att andra anläggningen inte klarar av leverera den absolut djupaste basen.
Rydberg skrev:Ingvar höll en föreläsning i ämnet på Arken för två år sedan. Han delade då upp återgivning i klang, dynamik och perspektiv, som i sig hade massa underdimensioner.Mikael2 skrev:Kan någon ge ett exempel på vilka parametrar som skall ingå i den objektiva mätningen av återgivning samt hur de ska vägas så att samtliga är överens på hur bra återgivningen är?
Föreläsningen finns fortfarande att ladda ner:
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_1.mp3
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_2.mp3
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_3.mp3
Rydberg skrev:Ingvar höll en föreläsning i ämnet på Arken för två år sedan. Han delade då upp återgivning i klang, dynamik och perspektiv, som i sig hade massa underdimensioner.Mikael2 skrev:Kan någon ge ett exempel på vilka parametrar som skall ingå i den objektiva mätningen av återgivning samt hur de ska vägas så att samtliga är överens på hur bra återgivningen är?
Föreläsningen finns fortfarande att ladda ner:
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_1.mp3
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_2.mp3
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_3.mp3
woland skrev:"Återgivning" betyder ju just "Återgivning". Det är något objektivt.
Visst kan du tycka att ett filter framför kameralinsen ger en snyggare bild, men inte är det bästa möjliga återgivning inte. Bästa möjliga återgivning får du objektivt sett utan filter, även om du subjektivt inte gillar det.
Koffe skrev:...
Jag tycker dock fortfarande att som MÅL är sammansatta, dimensionella och upplevelsebaserade bättre än förenklade, två dimensionella. (Jag hoppas att någon av er har förtstått varför jag tycker så)
...
Jag tycker dock fortfarande att som MÅL är sammansatta, dimensionella och upplevelsebaserade bättre än förenklade, två dimensionella. (Jag hoppas att någon av er har förtstått varför jag tycker så )
Koffe skrev:Observera att jag tycker att det är helt OK med "återgivningsmål" om de sitter i sammanhang.
MichaelG skrev:Vilka mål man har med sin anläggning är ju olika för olika personer och inte mer eller mindre OK. Vissa har "så korrekt återgivning som möjligt" som mål. Andra har som mål att det skall "klinga så naturtroget som möjligt" om skivorna därhemma. Ytterligare andra tycker att det skall "låta så bra som möjligt".
Detta är tre helt olika mål som kan resultera i ett val av samma anläggning. Men det kan lika gärna resultera i tre helt olika anläggningar. Allt beroende på musikaliska och klangliga preferenser.
Någon ansåg tidigare i tråden att om två anläggningar återger musiken på olika sätt, så är den ena mer korrekt än den andra. Så kan det ju vara, men det kan ju lika gärna vara så att de kompromissar på olika sätt. Om ingen av anläggningarna återger till 100% korrekt men den enas största fel är en avrullning i basen vid 50 Hz, medan den andres största fel är en hörbar betoning i diskantområdet, är det ju svårt att säga vilken som är "bäst" (=mest korrekt återgivande). Det beror ju på. Däremot går det säkert att säga vilken som passar mig (eller dig) bäst!
Hälsn. Michael
Bill50x skrev:Nu börjar det bli lite väl gulligt här inne... känner inte igen mig![]()
/ B
Johan_Lindroos skrev:Och det räcker inte att bara byta apparater, tyvärr.
Johan_Lindroos skrev:Just det! ...I några veckor till!
niklasz skrev:Ja, en sådan enighet är nästan oroväckande. Var ska detta sluta? Något måste göras för att få igång debattfrenesin. Kanske kan följande fråga sätta fart på diskussionerna.
Vad är skillnaden mellan "återgivning" och "naturtroget"? Alltså kopplat till kategori 1 och 2 i MichaelG:s inlägg ovan.
Johan_Lindroos skrev:
Kanske läge för en fika någon dag!
Från Hififorum skrev:Det har hänt några gånger tidigare att vi blivit kontaktade för en replik på en tråd.
Denna gången var det Mats på Svanå och Claes på Eora som kontaktade oss via postmaster(a)hififorum.nu och ville ge sin version. Deras replik:
Den rumsakustiska behandlingen hos Marten är gjord med flera begränsningar. Tak och väggar fick inte röras och de skulle vara väl synliga eftersom huset är gammalt och man ville ha det vackra rummet så intakt som möjligt. Rumsakustiken skulle vara "inställbar" för att kunna justera efter eventuella ommöbleringar eller annat som påverkar akustiken.
IngOehman skrev:Rydberg!
Är mätningarna allvar?![]()
![]()
![]()
De är gjorda före akustikbehandlingen får jag hoppas isåfall?
Ett rum som mäter på det viset är inte lämpligt att spela annan musik än möjligen levande i.Jag förstår att de lade lite möda på att åtgärda problemen. Runt en halv sekunds efterklangstid i hela mellanregisterområdet och långt upp i frekvens är inte att leka med...
![]()
I övrigt brukar jag tycka att, även om skalan för tonkurvemätningar inte har någon praktisk betydelse så länge den går att avläsa - så är det bra att ha viss rimlighet i skalan. 50 dB på pappret brukar vara rätt lagom. 75 dB är väldigt mycket. Misstänker dessutom mätfel (frifältsmikrofon använd för mätning på avstånd >> rumsradien?).
(Undrar hur tonkurvan sulle se ut på PatriksF's skala?)
Vh, iö
IngOehman skrev:Allt väl! Ingen är att klandra.![]()
Morgan skrev:
Nej, Ingvar, det är dessvärre så att det där är det ljudande resultatet EFTER akustikbehandling. Efterklangstid kring 0.4-0.6 sekunder i det mest kritiska området.
Dessvärre var man förhindrad att göra några som helst kraftfulla åtgärder åt efterklangen, eftersom man inte ville dölja de fina väggarna, stuckaturen, parketten eller kakelugnen. Därför bestod behandlingen i några "tube traps" och ett par stora diffusorer/(absorbenter) och en matta framför högtalarna. Dessutom hade man en öppen dörr in till en annat (mindre) rum när man spelade.
guldfisk skrev:mapem skrev:Ungefär så där ser det ut hemma hos mej också. Jag har ingen lust att förstöra lägenheten med en massa diffusorer och annat.
Men, rummet är ju fyllt av anläggning, diffusorer och reklamvepor!
Bosse Och Ingvar spikar ihop högtalare,Erik bygger förstärkare,Bosse och "mirre" på veteran hifi bygger skivspelare,CD spelare finns det massor av,det är bara att ta det dyraste,så impar det på alla,
Kablar,bänkar och annat lulul får Bo,Ingvar,Mirre och Erik plocka ihop efter eget önskemål kanske Stridbeck den äldre kan stå för träarbetet och Stridbeck (Matias) den yngre fixar CD ljudet.
Mayro skrev:Haha... Snälla dra ihop detta "statmentgäng" o börja filma... Occ choppers är rena rama dagiset jämförelse..
MichaelG skrev:Mayro skrev:Haha... Snälla dra ihop detta "statmentgäng" o börja filma... Occ choppers är rena rama dagiset jämförelse..
Vad menar du Mayro?! Denna samling blygsamma, inlyssnande, kompromissvilliga herrar skulle väl inte ha något problem att komma överens? Eller du kanske tänker på att konstruktionstempot skulle bli något lidande av när de bugandes mot varandra alla säger; "varsågod - du först..." "vi gör som du vill ..." "din idé är nog mycket bättre än min..." "hm, jag kan mycket väl ha fel..." ...
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Mayro skrev:Haha... Snälla dra ihop detta "statmentgäng" o börja filma... Occ choppers är rena rama dagiset jämförelse..
Vad menar du Mayro?! Denna samling blygsamma, inlyssnande, kompromissvilliga herrar skulle väl inte ha något problem att komma överens? Eller du kanske tänker på att konstruktionstempot skulle bli något lidande av när de bugandes mot varandra alla säger; "varsågod - du först..." "vi gör som du vill ..." "din idé är nog mycket bättre än min..." "hm, jag kan mycket väl ha fel..." ...
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 32 gäster