Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Hembesök hos Jorma *foton*

Inläggav Hetsporren » 2006-09-16 18:16

Robert H. Levi skrev:When my complete system was completely wired with the Jorma Prime cables, a sonic leap to musical heaven occurred. If you buy the Prime interconnects, you absolutely must buy the loudspeaker cables, too. Any other speaker cables will degrade the performance of the interconnects. I know. I tried. There's no way around this. Prepare to pay at least $20,000 for sonic perfection or don't even start.

Efter att sent i går kväll ha sprungit på delar av Swedish Statement-gänget, vilka var ute på representation med engelska kunder, blev jag lite fascinerad av vad framförallt Jorma berättade: om sina exklusiva kablar och svindlande kabelaffärer. Det verkar gå bra för Torslandas bidrag till hifins elitserie, liksom. Något som inte minst denna recension bekräftar (antar att den sålt några kabelpar åt Jorma, direkt eller indirekt). Man undrar förstås vad det är för folk som har råd och lust att investera i dessa kablar men inte bara det, jag undrar dessutom helt fräckt om (den före detta hiss-mekanikern) Jorma mest haft ett sagolikt flyt eller om firmans upphöjda position istället beror på stenhårt arbete, i kombination med en väldigt speciell och avancerad kabeldesign? Kanske är försäljnings-framgångarna en perfekt kombination av tur och skicklighet? Hur som helst så är det ju roligt med svenska framgångar på den lukurativa high end-marknaden, även om jag personligen knappast tycker att denna typ av produkter berikar mänskligheten. Jag ber ändå att få återkomma med ett lyssningsintryck av Jormas egen anläggning framöver...

BildBild

Edit x 2: Rubrik.
Senast redigerad av Hetsporren 2006-09-24 08:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-16 19:01

Tyvärr kan jag inte dela entusiasmen då denna person som tillverkar/konstruerar dessa kablar är ett svin av första klass.. :evil:

Tillåt mig dessutom tvivla om det hörbart går att skilja dessa skapelser från ex Supras kablar som jag högaktar...

Oavsett vad du tycker om honom så yttrar du dig inte så här.

/naqref

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-16 19:04

:evil: ORMOLJA
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-16 19:06

Grattis till Kabel framgångarna Jorma :P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-16 19:07

FBK skrev:Grattis till Kabel framgångarna Jorma :P

ja visst är det så!

vi får hoppas vår egen kabelkrängare lyckas lika bra!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-16 19:10

De där trägrejerna ser ju sköna ut att hålla i... hmm påminner de inte om nåt slags träningsredskap eller nåt? :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-16 20:16

Tråkigt att läsa förklenande omdömen, liksom (inte så) lite ovärdigt.
Ska bli intressant med Hetsporrens recension.
Själv har jag svårt att inse fördelarna men så har jag varken hört kablarna i arbete eller är rätt person att bedöma kablarnas tekniska egenskpaer.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-16 20:27

Hetsporren; ska bli intressant. Synd att du inte passade på när det var rea:

Bild

Dessa är ju dessutom "inspelade". :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-16 20:38

Inga Prime-kablar som reades ut... :mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-16 22:07

Jag hoppas verkligen grabben säljer miljoner av sina kablar, men jag hoppas likväl att det inte är personer med begränsad ekonomi som köper dem i tron att de gör underverk.

Låt dem med mycket pengar ha lekstuga och då är det väl trevligt om en svensk får del av kakan.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2006-09-16 23:06

För mig säger det rätt mycket om HiFi-branschen. Rätt kontakter (kan tolkas på två sätt :) ), målmedvetet jobb etc, leder till uppmärksamhet. Saklighet och fakta värderas inte så högt, dvs det finns generellt sett ett stort gungfly och en gråzon att vandra på. Men men, så fungerar det.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-16 23:30

Eftersom vi nu är sams i "swedish statement"-tråden kan vi bråka lite här istället ;-)

Är det inte så här? - Jag tror att vi bland bortser i från att hifi, som vara/produkt, är "konstprissatt". Alltså att priset på produkten sätts utan relation till värdet på ingående material/komponenter. Jämför med en målad tavla. Två konstnärer eller två verk kan ha HELT olika pris trots att kvaliten på duken och den använda färgen är den samma. I "elit-serien" finns ingen gräns för vad ett verk kan kosta. Det man betalar för är inte konstverkets funktion eller utseende.

Varför tror vi att hifi skall vara prissatt efter funktion? Eller är det som så att det finns en massa spännande meta-värden som motiverar priset?

Ett jättespännande exempel på det i konstvärlden är Jeff Koons. Jag skulle egenligen vilja länka in ett par av hans verk men jag vet inte om jag vågar så ni får leta själva.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2006-09-16 23:53

Jomen så kan man ju faktiskt se det Koffe! Ett för mig lättsammare och behagligare synsätt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 00:09

Fast seriekopplade konstnärer är ju lika vidrigt som seriekopplad demokrati... :x

Om en musiker skapar konst genom att spela kan ju en konstnär inblandad i återgivningen bara skada konsten. :?

Precis som att riktig demokrati måste handla om att folket har inflytande genom att rösta på saker som är definierade!
Det är inte demokrati som uppstår genom att man får rösta på saker som modifieras genom att genomförarna har en egen "inre demokratisk process" som gör att det man sagt inte gäller längre när det är dags att göra det! 8O

Det politiska systemet borde göras om såtillvida att demokrati inom de politiska partierna förbjuds. De får ha en ideolog eller en ideologigrupp helt enkelt, som bestämmer vad partiet står för. Sen tar demokratin vid genom att väljarna får ge partiet stöd, eller också inte göra det.

Att rösta på ett parti som när som helst "pratar och röstar inom partiet" och sen plötsligt tycker något nytt(!), är inte demokratiskt, utan motsatsen - det är en princip som utarmar demokratin.

På samma sätt som att låta en konstnär förstöra någon annans konst (som jag vill ha tillgång till oskadad) alltså.

Fast seriekopplad konst är naturligtvis helt ok i de sammanhang där det är själva syftet att seriekoppla. Konstnärer får naturligtvis bete sig så om de vill, men de bör vara ärliga med det. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-17 01:57

Hur lyckades du få in ordet politik, politiska partier och demokrati i en tråd om en svensk kabeltillverkare? 8O

Det bara måste vara så att det är val i dag!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-17 02:42

Saftig rabatt. Undrar vad marginalen är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-17 02:47

Håller med Koffe där, det är ungefär som jag skrev i nån annan tråd att bortom en viss gräns blir både musikupplevelsen och ljudförbättringen irrelevant.

Det blir snarare en upplevelse i sig att sträva efter Anläggningen, den i alla avseenden perfekta, den heliga Graal som är så svår att nå fram till. Vilket inte är fel i sig, jag menar att en medvetenhet om detta kanske kan höja nivån på alla områden (musik - återgivning - anläggning som symbol/konstverk/strävan).

Som iö skriver så vill man ju inte att detta ska påverka på fel sätt, men jag tror att det är mer av parallella, åtskilda, men ändå ömsesidigt beroende faktorer.

Ex.vis - en stor del av tillfredsställelsen med en bra hifi-anläggning är för mig mycket mer än bara att ha "nånting" som ger bra ljud, som i sin tur ger en bra musikupplevelse. Den är ett uttryck för mig som person, ett hem för musiken jag gillar, en värdeladdad symbol och kär ägodel.

Teknik som ger sådana känslor är mer än teknik, och det är kanske därför det är så kul med hifi :)

Djupa tankar, ojoj :mrgreen:

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-09-17 03:00

Vinst marginalen måste vara mycket bra.
Verkar som att grabbarna som säljer olagliga droger ligger efter.
Men och andra sidan kostar väll reklam och annan marknadsföring en del.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-17 06:14

Koffe: Jag håller med IÖ, konstnären i detta fallet är utan tvekan musikern, inte någon annan!

Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-17 07:42

Kaffekoppen skrev:Låt dem med mycket pengar ha lekstuga och då är det väl trevligt om en svensk får del av kakan.

Håller med till 100 %.

Birger skrev:Tillåt mig dessutom tvivla om det hörbart går att skilja dessa skapelser från ex Supras kablar som jag högaktar...

Detta tänker jag snart ta reda på. Jorma har välkomnat såväl mig som mina Supra Ply...

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2006-09-17 07:47

dawen skrev:Koffe: Jag håller med IÖ, konstnären i detta fallet är utan tvekan musikern, inte någon annan!

Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)

Tanken att kabeltillverkare är konstnärer såg inte som att det hade med ljudåtergivning att göra öht. Så den biten räknade jag helt bort när jag läste Koffe's inlägg. Tänkte mest på materialval, arbete, utsmyckning etc.
Eller som Floyd Toole tydligen benämnde dem: kabeljuveler.

Dessutom tycker jag att det är ett konststycke i sig att få folk att köpa ett sådant koncept.
sb17nbac till alla!

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 08:00

Visst kan man hävda att kabeln tillför ett mervärde, fast dess grundläggande funktion inte skiljer sig från andra kablar. Man kan jämföra med olika golvmaterial i ett hus. Vi kan föredra golv av klinker, plastmatta, laminat, parkett, osv. Visst kan man peka på att det finns skillnader i exempelvis värmeledning, reptålighet, slitstyrka och andra egenskaper, men oftast görs nog valet utifrån estetiska synpunkter (och kanske kostnader), för de grundläggande funktionerna – att kunna gå på golvet och att kunna ställa möbler på det – klarar alla materialen av. Så kanske man kan se på kablar också.
Vad som är tråkigt i detta sammanhang är recensionen, där recensenten lägger ut texten om avsevärda skillnader i funktion (dvs hur kablarna förmedlar den elektriska signalen mellan olika koponenter i anläggningen). Det kan inte försvaras med resonemang om att kablarna tillför ett annat mervärde än förmedlandet av signalen.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-17 08:07

niklasz skrev:Vad som är tråkigt i detta sammanhang är recensionen, där recensenten lägger ut texten om avsevärda skillnader i funktion (dvs hur kablarna förmedlar den elektriska signalen mellan olika koponenter i anläggningen).

Håller med (igen). Recensionen är skrattretande!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-09-17 08:41

När IÖ skrev om seriekopplade konstnärer trodde jag att han syftade på Koons konst. I synnerhet den som involverar honom själv som skulptur :lol:

Ni som inte vet får googla :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-09-17 08:51

Efter att ha läst Swedish Statement-tråden på hififorum.nu har jag väldigt svårt att bli glad för Jormas skull.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 11:11

Koffe skrev:Är det inte så här? - Jag tror att vi bland bortser i från att hifi, som vara/produkt, är "konstprissatt". Alltså att priset på produkten sätts utan relation till värdet på ingående material/komponenter. Jämför med en målad tavla. Två konstnärer eller två verk kan ha HELT olika pris trots att kvaliten på duken och den använda färgen är den samma. I "elit-serien" finns ingen gräns för vad ett verk kan kosta. Det man betalar för är inte konstverkets funktion eller utseende.

Varför tror vi att hifi skall vara prissatt efter funktion? Eller är det som så att det finns en massa spännande meta-värden som motiverar priset?

Visst. Men få konstnärer påstår att deras konst är annat än konst, dvs att de har ett funktionsvärde. Kablar säljs enbart med argument om påstådda funktioner. Och det är en väsentlig skillnad. Därmot håller jag med om att man inte bör förvänta sig att marknaden för kablar skulle vara annorlunda än för exempelvis hudkräm. Men det hindrar ju inte att man tycker reklam för dyra hudkrämer också suger även om det finns uppenbara värden utöver de rynkutslätande. Så länge det handlar om medvetet/halvmedvetet självbedrägeri eller medvetet sökande av värden utanför de strikt funktionella så är det väl inget att orda om. Men det finns människor som verkligen tror att kablar har en avgörande betydelse för ljudet, att dyra hudkrämer är mycket bättre för huden än mer modest prissatta hudkrämer och att astrologi kan användas till att förutsäga framtiden. Lika illa i samtliga fall.

För övrigt tycker jag inte det är uppenbart att Jorma skulle vara mer moraliskt förtappad än någon annan här på forumet. Man får ju gå på uppsåtet ...kaste första stenen.

/D

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 11:35

Som lite medhåll Dahlqvist,

Hur ofta har man sett reklam för en kabel, eller en recension av någon kabeltillverkares produkt, som lyder något i stil med:

"Den här kabeln låter inte annorlunda än någon annan, men den är oerhört snygg. Vår heminredningsexpert gav den fem stjärnor av fem möjliga".

Däremot är haranger av den art som Hetsporren länkade till i sitt första inlägg desto vanligare, där kabeln marknadsförs eller rekommenderas på basis av påstådda funktionella egenskaper, dvs hur den förmedlar den elektriska signalen. Sådana påståenden kan inte ursäktas med att audiofilkablar måhända är en produkt som "konstprissätts".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-17 12:11

Bild

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-17 12:32

Jorma förtjänar en eloge för hårt arbete och framgång, samtidigt som jag tycker det är oerhört tråkigt att den här typen av ormoljeprodukter över huvud taget excisterar.

Priset och eventuella marginaler struntar jag i. Det är bara en konsekvens av en mycket okunnig kundkrets och en allmänt infekterad bransch.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 12:47

Morello skrev:
(Bild av flaska med ormolja)

Såg du ut sådär före eller efter du dragit i dig innehållet i den där flaskan?

Men, men...

Allvarligt talat är det dags att se bortom de direkt funktionerna. Tänk så här. Du vaknar upp mitt i natten av något främmande ljud. Efter det att uppvaknandets förvirring har släppt inser du att det är någon som går omkring i ditt hus! En inbrotttjuv! Du smyger med hjärtat i halsgropen in i ditt hifirum på jakt efter ett lämpligt tillhygge. Du går fram till dina högtalare och drar ut dina nya Jorma Prime från förstärkare och högtalare, virar kabeln runt handen och börjar svinga. Efter två sekunder viner träklumpen (den stora) med vidhörande lösa ändar på ett sätt som anstår en äkta hifininja. Med Primen i högsta hugg närmare du dig den slemme inbrottstjuven som får sig ett välriktat slag i huvudet så han faller ned medvetslös. Du upptäcker dock att det är din svåger som glömt bilnycklarna och tackar din lyckliga stjärna att det inte var ett par Transparent eller MIT du klappat till honom med: deras klumpar är ju inte lika mjukt välsvarvade. Och tänk om du bara hade haft EKUA att tillgå i denna situation. Inte nog med att det hade krävt närkamp, men det enda säkra hade ju varit att strypa den misstänkte tjuven med en stump EKUA a la mördare med pianotråd. Det kan alltså gå hur illa som helst.

Som sagt, kablar kan har värden bortom hifi. Tänk på det.

/D
Senast redigerad av DQ-20 2006-09-17 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-17 12:49

dawen skrev:Koffe: Jag håller med IÖ, konstnären i detta fallet är utan tvekan musikern, inte någon annan!

Kanske! Att göra en sån sak tyder på stor konstnärlighet eftersom han i princip med stor sannolikhet bränner upp flera hundra miljoner kronor på kuppen. Detta i sin tur kan få hela grejen upphypad till den grad att tavlan faktiskt blir mer värd.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-17 12:53

tycker mer att själva hifiutrustningen är som ramen till en tavla...går att förbättra tavlan/motivet med rätt(subjektivt) ram.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-17 15:37

The_Man skrev:tycker mer att själva hifiutrustningen är som ramen till en tavla...går att förbättra tavlan/motivet med rätt(subjektivt) ram.

Bra liknelse..!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:00

Nja...

Det jag försökte förklara var prissättningen av en vara. Varför priset på två produkter (tex kablar) kan skilja så våldsamt åt. Det var en prissättningsmodell. Som produkt kan hifi vara PRISSATT som ett konstverk.

Jag håller med om att hifi är som tavelramen i förhållande till musiken/tavlan. Jag skulle dock hävda att hifi till och med är som konstmuseet/konsthallen.

I sin enklaste beskrivning skall museet skapa förutsättnigen för att VISA konsten på bästa sätt. Det skall vara rätt ljus men också ha möjligheter till olika hängningar och ha rätt fasiliteter. När de enkla kraven är uppfyllda finns det inget som hindra att museet adderar till UPPLEVESEN av hela besöket. Jag älskar moderna museet som sådant och kan mycket väl gå dit bara för att uppleva museet. Ett glas champagne på deras uteservering en sommardag. Den här metaforen kan man driva långt :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:12

Dahlqvist skrev:Visst. Men få konstnärer påstår att deras konst är annat än konst, dvs att de har ett funktionsvärde. Kablar säljs enbart med argument om påstådda funktioner. Och det är en väsentlig skillnad. Därmot håller jag med om att man inte bör förvänta sig att marknaden för kablar skulle vara annorlunda än för exempelvis hudkräm. Men det hindrar ju inte att man tycker reklam för dyra hudkrämer också suger även om det finns uppenbara värden utöver de rynkutslätande. Så länge det handlar om medvetet/halvmedvetet självbedrägeri eller medvetet sökande av värden utanför de strikt funktionella så är det väl inget att orda om. Men det finns människor som verkligen tror att kablar har en avgörande betydelse för ljudet, att dyra hudkrämer är mycket bättre för huden än mer modest prissatta hudkrämer och att astrologi kan användas till att förutsäga framtiden. Lika illa i samtliga fall.

Exakt, precis!!! Men till skillnade från dej ser jag inget egenvärde att begränsa sig till det strikt funktionella. Ibland är det bra att göra det. Ibland räcker det med att det är jävligt snor-snyggt. :-)

Eller när man har uppnått de funktionella kriterierna. Varför stanna? Varför inte välja en snygg design, ett exotiskt material och addera lite "storytelling". Kalla det ormolja om ni vill. Eller placebo (kommer ni ihåg diskussionen från i somras?). :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:14

phloam skrev:Teknik som ger sådana känslor är mer än teknik, och det är kanske därför det är så kul med hifi :)
Kompis!!!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-17 16:17

The_Man skrev:tycker mer att själva hifiutrustningen är som ramen till en tavla...går att förbättra tavlan/motivet med rätt(subjektivt) ram.

Och inte minst LJUSET av vilket tavlan belyses.

edit: ok..ser nu att jag bara repeterar det koffe skrev.
Senast redigerad av Frutti 2006-09-17 16:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:17

markih skrev:[..] Så den biten räknade jag helt bort när jag läste Koffe's inlägg. Tänkte mest på materialval, arbete, utsmyckning etc.
Eller som Floyd Toole tydligen benämnde dem: kabeljuveler.
Jag som tyckte att det var så kul att få medhålla av dej! Backa inte nu! ;-) Du förstod med rätt första gången. Kabeljuveler :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:20

niklasz skrev:"Den här kabeln låter inte annorlunda än någon annan, men den är oerhört snygg. Vår heminredningsexpert gav den fem stjärnor av fem möjliga".

Däremot är haranger av den art som Hetsporren länkade till i sitt första inlägg desto vanligare, där kabeln marknadsförs eller rekommenderas på basis av påstådda funktionella egenskaper, dvs hur den förmedlar den elektriska signalen. Sådana påståenden kan inte ursäktas med att audiofilkablar måhända är en produkt som "konstprissätts".

Det är väl inte fel att "heminredningsexperter" får tycka till. ;-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:25

Belker skrev:När IÖ skrev om seriekopplade konstnärer trodde jag att han syftade på Koons konst. I synnerhet den som involverar honom själv som skulptur :lol:

Ni som inte vet får googla :wink:

hehe! Dessutom med politiker. hehe!

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 16:26

Absolut inget fel att heminredningsexperter får tycka till. Det jag vänder mig emot är när man pläderar för något med fel argument. Har en kabel heminredningsföreträden bör man givetvis framhålla dessa, inte påstå saker om deras ljudande egenskaper som man saknar grund till.

Angående liknelsen med tavelramar och belysningen skulle jag vilja säga att det givetvis är tänkbart i princip, men hittills har jag aldrig stött på HiFi-prylar som har den egenskapen. Snarare är de att likna vid skynken som utgör ett mer eller mindre tätt hinder framför tavlan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-17 16:58

Max har fått intrycket Jorma har lagt ned väldigt mycket tid, ork och pengar för att starta sitt kabel-kärngar-företag. Han gjorde det många (Max inkluderad) bara snakcar om: Han startde något nytt, och gjorde det framgånsrikt. Priset på hans produkter får man tycka vad man vill om. Uppenbarligen finns det folk som tycker det är bra priser, eller skiter i vad det kostar. Så prset kan inte vara helt fel, annars skulle han ju inte sälja nåt.

Jag hade på hifi-forum tiden en del diskutioner med Jorma om kablars önskade egenskaper. Jag kyckades aldrig få någon samanfattande genomgång av kablarnas konstruktion, men lite ledtrådar här och där. Och utifrån det så bedömmer jag att kablarna är tekniskt sett utmärkta. Deras eventuellt degenrande inverkande på audiosignaler torde vara helt försumbara, precis som med andra kablar av god kvalitet (oavsett pris).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-17 17:12

Kabeltrådar är alltid kul :-)

Många tittar bara på vad materialet i kablarna kostar och tycker sedan att det är oetiskt att ta mångdubbelt mer. Nu är ju inte bara komponentpriser och tillverkningstid de enda parametrarna. Hur lång tid har det tagit att utveckla kabeln? Hur stor kassation? Hur mycket tid behöver jag lägga (och reskostnader) för att åka runt till butikerna, demonstrera kablarna och få några demo-ex sålda till lågpris? Hur många kommer jag att sälja?

Även om en kabel kan tyckas dyr för det man får, är utvecklingskostnaderna kanske inte mindre än för ett enklare slutsteg. Något man troligen kan sälja många fler av i 10.000:- klassen än med en kabel på samma prisnivå.

Om Jormas dyraste kabel såldes till varje högtalare på OnOff, Siba etc skulle den tillverkande mängden bli sådan att priset skulle vara en bråkdel av vad den kostar idag. Men fortfarande dyrare än standardkabeln som följer med och därför skulle ett sådant scenario aldrig kunna bli verklighet...

Å andra sidan, det har funnits män som dömts till döden för att dom påstod att jorden var rund och inte alltings mittpunkt. Vad tycker vi idag?

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 17:14

dawen skrev:Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)

Bild

Marcel Duchamps tavla adderar till värdet av Mona Lisa genom att bekäfta dessa plats i konsthistorien. Men det är långsökt... jag vet. :-)

[...om ni har funderat på min mustasch... här är ett av de möjliga svaren ;-)]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 17:20

Frutti skrev:

Kanske! Att göra en sån sak tyder på stor konstnärlighet eftersom han i princip med stor sannolikhet bränner upp flera hundra miljoner kronor på kuppen. Detta i sin tur kan få hela grejen upphypad till den grad att tavlan faktiskt blir mer värd.

:lol: :lol: :lol:

Åsså lite allvar: Det förminskar dock inte trubblet för den som vill ta del av originalkonstverket. :(

Och nej, även om ordet politik fanns med så var liknelsen inte på något sätt politiskt.
Parallellen var till statsskicket, inte till någon politik. Möjligen var den i viss mån skriven till stöd för demokrati, men det är väl också en rätt opolitisk åsikt när alla relevanta partier (eller?) i Sverige säger sig förespråka demokrati*?

Vh, iö

- - - - -

*Dessutom är jag själv i någon mån tveksam till demokrati. Ser det som "det minst onda alternativet" snarare än som ett bra statsskick. :o
Men - det är en helt annan fråga. :wink:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 17:23

BildEn pastisch på Pastischen av Dali :-)

Vad blir det i kabel-termer?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 18:52

Koffe skrev:Exakt, precis!!! Men till skillnad från dej ser jag inget egenvärde att begränsa sig till det strikt funktionella.

Eh, jag vet inte riktigt varför du tror jag just jag vill begränsa produkternas egenskaper ur något visst perspektiv. Jag har väl uttryckt mig olämpligt kan jag tro. Eller så förväxlar du mig med någon annan.

Koffe skrev:Ibland är det bra att göra det. Ibland räcker det med att det är jävligt snor-snyggt. :-)

Eller när man har uppnått de funktionella kriterierna. Varför stanna? Varför inte välja en snygg design, ett exotiskt material och addera lite "storytelling". Kalla det ormolja om ni vill. Eller placebo (kommer ni ihåg diskussionen från i somras?). :-)

Ja, det är väl inget som hindrar. Så gör man ju inom de flesta andra produktmarknader inriktade på konsumenter. Men inom marknadsföring brukar man ju vilja tänka att det finns någon form av kärna i produkten om än inbäddad i olika tjocka lager av stödjande lulllull. Det är när denna kärna vittrar bort och fylls med 100% ersatz som jag drar öronen åt mig. Den finns en uppenbar risk är att ivern att tillfredställa andra behov än de strikt funktionella går ut över just funktionen. Alltså cool design, en trovärdig story, men taskigt ljud. Detta tankesätt förutsätter dock att det finns möjligheter att objektivt mäta ljudkvalitet. Tror man inte det så spelar det ju faktiskt ingen roll om det finns någon "kärna" eller inte.

Man måste komma ihåg att "lulllull" gör nytta: människor är villiga att betala mer för detta. Men vi skall också komma ihåg att marknadsförare världen över gör vad de kan för att kollra bort konsumenten och minska marknadens effektivitet (opps! Gäller ej Bill50x.). Så även om jag tycker att debatten på faktiskt.se kan vara lite inskränkt ibland vad gäller värdet av olika "ytliga" egenskaper hos hifiprodukter så tycker jag heller inte att man okritiskt kan upphöja konsumentmarknadsföringens alla trix till Något Gott bara för att det bevisligen höjer den subjektivt upplevda nyttan under vissa förhållanden. Några av dessa "vissa förhållanden" tycks nämligen vara påtaglig okunskap om grundläggande fakta och orsakssamband hos produktens "kärna". Alltså, "lullull" fungerar allra bäst om man inte vet ljudåtergivning fungerar, om man inte vet hur hudkräm verkar osv.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 18:58

Koffe skrev:
[En bild av en bild av en bild av en...]

En pastisch på Pastischen av Dali :-)

Vad blir det i kabel-termer?

Man tar en Transparent-kabel, tar bort den designade lådan och sätter istället dit en DIY-låda från ELFA som man fyllt med innehåll enligt anvisningar för LTS-kabeln. :twisted:

/D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-17 19:01

Dahlqvist skrev:Men vi skall också komma ihåg att marknadsförare världen över gör vad de kan för att kollra bort konsumenten och minska marknadens effektivitet (opps! Gäller ej Bill50x.).

...

Jag tar det som en komplimang... tror jag :-)

Men du har rätt i sak. Alla företag talar om det nyttiga med konkurrens, men man undanröjer den gärna i den egna branschen då det ger högre vinster (man kan ta ut högre priser). Men hos underleverantörerna är konkurrens bra eftersom man då kan handla billigare...

Även på hög nivå inom företag är människor som människor är, dvs som alla vi andra. Köper du en ny TV köper du bästa möjliga för lägsta pris. Även om denna är gjord i Kina. Sedan gnäller du över att jobben försvinner i Motala...

När det gäller marknadsföring, javisst framhäver man den egna produktens förtjänster. Det ingår så att säga i spelet. Precis som man prisar flickvännens nya klänning fast man egentligen kunde tänkt sig något snyggare :-)

Däremot ogillar jag oärlighet och förakt för kunden. Att ljuga om sin produkt eller tjänst är i längden inte bra. Tyvärr vill många kunder inte höra sanningen och då hamnar man i ett svårt dilemma...

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-17 19:57

Ge mig en anläggning formad av Salvador Dali NU! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 20:56

Dahlqvist skrev:
Koffe skrev:Exakt, precis!!! Men till skillnad från dej ser jag inget egenvärde att begränsa sig till det strikt funktionella.

Eh, jag vet inte riktigt varför du tror jag just jag vill begränsa produkternas egenskaper ur något visst perspektiv. Jag har väl uttryckt mig olämpligt kan jag tro. Eller så förväxlar du mig med någon annan.

Förlåt om jag har /överläst/ dej. Men har du inte gett uttryck för en ganska /strikt/ syn på produkter i andra trådar?

Obs. Det var inte ett angepp... snarare tvärt om... :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 22:28

phloam skrev:Ge mig en anläggning formad av Salvador Dali NU! :mrgreen:

Ja det var svårt. Men är får du en TV.

"What is a television apparatus to man, who has only to shut his eyes to see the most inaccessible regions of the seen and the never seen, . . . to pierce through walls and cause all the planetary Baghdad's of his dreams to rise from the dust."

TV for masses. I don't like masses -- only like minority. Masses never cultivé, never good taste. TV should be to shock them and force them to think. But never to please them. TV is for aristocrats to show them what they don't understand."

-- Salvador Dali

Bild

Om man ser på TV i tummen, på vad lyssnar man?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-18 00:59

Dahlqvist skrev:
Morello skrev:
(Bild av flaska med ormolja)

Som sagt, kablar kan har värden bortom hifi. Tänk på det.

/D

Just det, men då tycker jag att fabrikörerna av oljan samt pressen skall tydliggöra att det inte handlar om hifi-relaterade värden, utan om kosmetika eller dylikt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-09-18 07:51

Tänk på att kabelkrängarna i första hand inte är konstnärer eller ens designers. Allt rhodium, kvantumrenare och ebenholzlådor på magen som dagens exklusiva kablar innehåller påstås ju faktiskt utan undantag ge ljudförbättringar.

I ett i övrigt vackert och trevligt hem är troligen den "osynligaste" kabeln den bästa. Det är nog bara inbitna audiofiler som tycker att den underarmstjocka ormskinnslika slangen med tillhörande tjocka trälådor ut till högtalarna avsevärt förhöjer rummets estetiska intryck...

Tror inte att det skulle gå att ta ut tillnärmelsevis lika fett med stålar för en kabel som endast till utseendet påstods skilja sig från el-kabel från den lokala järnhandeln.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-18 09:31

Hallå den här tråden alltså, det har skrivits ganska taskiga saker om Jorma. Han är faktiskt inte medlem och kan försvara sig mot dumheter.

Varför denna häxjakt på vårt fina forum?
NN

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-18 13:21

NNord skrev:Hallå den här tråden alltså, det har skrivits ganska taskiga saker om Jorma. Han är faktiskt inte medlem och kan försvara sig mot dumheter.

Om du byter ut "Jorma" mot "Jorma Design" så ser du varför. Det är inte personen som häcklas, utan företaget. Och företag på öppna marknaden måste stå ut med kritik, så länge det inte blir rent förtal.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-18 15:37

Äh, fy säger jag bara.
NN

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-09-18 15:46

Pja, om nu Jorma Design är ett enmansföretag så kan ju en viss besinning vara påkallad.

Annars finns det inget som heter förtal av juridisk person.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-18 15:52

Oavsett om Jorma är ett företag eller en person så kan man väl använda en hövlig samtalston baserad på sunt förnuft, eller?

Bara för att det finns ett antal tekniskt kunniga personer på detta forum betyder inte det att man sitter på den absoluta sanningen. T.o.m Einsteins teorier ifrågasätts till viss del numera, om det sker med rätt eller fel är jag inte kompetent nog att avgöra...

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 15:52

Javisst, lägg ned skitsnacket om Jorma nu! Det var inte därför denna tråd skapades. :evil:

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-18 16:06

Fast tråden hade kommit allt längre från Jorma och hans kablar, innan detta åter togs upp. I stället hade den ju börjat glida över i mer allmänna resonemang som inte specifikt rör Jorma och hans produkter.
För övrigt förstår jag inte vad detta betyder (speciellt inte i detta sammanhang):

Bara för att det finns ett antal tekniskt kunniga personer på detta forum betyder inte det att man sitter på den absoluta sanningen. T.o.m Einsteins teorier ifrågasätts till viss del numera, om det sker med rätt eller fel är jag inte kompetent nog att avgöra...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 16:07

Tråden handlar om Jorma Prime - som är en kabelserie. Uppfattat?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-18 16:25

Jäkligt taskigt att besudla Hetsporrens tråd genom att skriva att Jorma är ett svin osv.. Jäkligt taskigt mot Jorma också. Sådär bör man inte uttala sig om medmänniskor.
NN

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 17:07

NNord skrev:Hallå den här tråden alltså, det har skrivits ganska taskiga saker om Jorma. Han är faktiskt inte medlem och kan försvara sig mot dumheter.

Hetsporren skrev:Javisst, lägg ned skitsnacket om Jorma nu! Det var inte därför denna tråd skapades. :evil:

NNord skrev:Jäkligt taskigt att besudla Hetsporrens tråd genom att skriva att Jorma är ett svin osv.. Jäkligt taskigt mot Jorma också. Sådär bör man inte uttala sig om medmänniskor.

Var exakt står dessa nedsättande saker? Den kommentar som var har väl modererats bort. Tvärtom tycker jag mej läsa flera erkännanden av Jorma Designs framgångar.

Att någon tycker att "Hi-end kablar" är "ormolja" är väl inte ett personangrepp?

Nästan det enda jag tycker är lite taskigt är trådskaparens inledning som jag tolkar som en nedsättande ironi:

- "svindlande kabelaffärer"
- "Torslandas bidrag"
- "vad det är för folk som har råd och lust att..."
- "den före detta hiss-mekanikern"
- "haft ett sagolikt flyt"
- "perfekt kombination av tur och..."
- "knappast tycker att denna typ av produkter berikar mänskligheten"

Vad hade trådskaparen väntat sig?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 17:08

Mitt första inlägg är helt befriat från ironi.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 17:21

Min fråga kvarstår. "Var exakt står dessa nedsättande saker (om Jorma)?.. Om det inte är i trådskaparens inledning.

"Kabelkrängare" används i allmänna ordalag (och om fler än Jorma). "Ormolja" är inget personangrepp. Jag förstår inte upprördheten på slutet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-18 17:25

Hetsporren skrev:Tråden handlar om Jorma Prime - som är en kabelserie. Uppfattat?

Uppfattat :-)

Har du lyssnat än?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 17:36

Koffe skrev:
1 "svindlande kabelaffärer"
2 "Torslandas bidrag"
3 "vad det är för folk som har råd och lust att..."
4 "den före detta hiss-mekanikern"
5 "haft ett sagolikt flyt"
6 "perfekt kombination av tur och..."
7 "knappast tycker att denna typ av produkter berikar mänskligheten"

Vad hade trådskaparen väntat sig?

Jag skall svara (har ändrat i citatet till siffror):

1) En kabelaffär är när det köps/säljs en kabel, en svindlande dylik blir det när kabeln i fråga kostar sexsiffrigt.
2) Jorma bor i Torslanda, ett högstatusområde utanför Göteborg. Vad jag vet finns ingen annan high end-leverantör bosatt där...
3) En uppriktig undran som inte har nåt alls med Jorma att göra, egentligen.
4) Faktabakgrund.
5) En frågeställning (se hela meningen).
6) En frågeställning (se hela meningen).
7) Min personliga åsikt om denna typ av produkter, alldeles oavsett om de kommer från Jormas kabelfabrik.

Fler frågor?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 17:41

Lämnar tråden... [/s]

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 17:53

Koffe skrev:Lämnar tråden... [/s]

No hard feelings... :)

Bill50x skrev:Har du lyssnat än?

Onsdag, kl. 19... :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-18 22:13

Jax skrev:Pja, om nu Jorma Design är ett enmansföretag så kan ju en viss besinning vara påkallad.

Annars finns det inget som heter förtal av juridisk person.

Jag vet, och hade hoppats att ingen skulle upptäcka min fadäs. :oops:

Vad heter det när motsvarande händer ett företag, för någon motsvarighet finns väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-18 22:19

Jäkligt taskigt att besudla Hetsporrens tråd genom att skriva att Jorma är ett svin osv.. Jäkligt taskigt mot Jorma också. Sådär bör man inte uttala sig om medmänniskor.

Blır du verklıgen förvanad pa detta forum,det beror mycket pa vem det galler ocksa. Nu ar ju Jorma Dyrkabelkrangare och da ar det frıtt fram.....

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-18 22:49

Jorma Designs kablar är Ormolja av högsta dignitet. De förtjänar epitetet SMB (Super Marketing Bullshit).

Men vi lever ju i en fri ekonomi och så länge en vara har köpare så kommer den att produceras, tyvärr. Kanske kablarna kunde krängas via TV-Shop, där annan Ormolja säljes.

Mvh

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-19 08:11

woland skrev:Jorma Designs kablar är Ormolja av högsta dignitet. De förtjänar epitetet SMB (Super Marketing Bullshit).

Innan Ni skriker ormolja, visa upp lite konkreta belägg för att detta är fallet (Ovasett om det gäller Jormas kablar eller någon annans).

Har någon av er som skriker ormolja ens lyssnat på Jormas kablar?

Bara för att någons hantverk råkar "kosta dyrt" så betyder det ju inte att det är dåligt! - Jag säger som jag gjort tidgare, man betalar inte för det ingående materialet; utan för tillverkarens hantverkskunskaper och för att produkten fungerar..

Personligen är kablar lågt prioiterade i min verklighet, men det skulle dock aldrig få mej att nedvärdera någons hantverk och skrika ormolja, för mej låter detta betende det slags masspsykos man hittar hos sektmedlemmar! -- Eller så är det det klassiska; när man inte har något vettigt att birdra med - sparka på den som är ämnet för dagen...

/ptr

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-19 09:02

FBK skrev:

Blır du verklıgen förvanad pa detta forum,det beror mycket pa vem det galler ocksa. Nu ar ju Jorma Dyrkabelkrangare och da ar det frıtt fram.....

Håller med FBK, för en gångs skull. :wink:

Kan vi inte skippa skitsnacket om Jorma/Jorma Design nu? Det har redan fått konsekvensen att jag inte vill göra nån jämförelse mellan Supra och hans kablar i morgon, nu blir det ett vanligt bildreportage kombinerat med några rader om hur hans system låter istället. I bästa fall... Ser fram emot detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 09:44

niklasz skrev:Fast tråden hade kommit allt längre från Jorma och hans kablar, innan detta åter togs upp. I stället hade den ju börjat glida över i mer allmänna resonemang som inte specifikt rör Jorma och hans produkter.
För övrigt förstår jag inte vad detta betyder (speciellt inte i detta sammanhang):

Vad är det du inte förstår? Jag menar bara att även om vissa mycket kunniga personer avfärdar alla dyrkablar som ormolja och bedrägeri så betyder inte det att de sitter inne med hela sanningen. Det skrivs ofta att en "korrekt konstruerad kabel är helt transparant och påverkar inte ljudet". Så klart inte, det gör inte en korrekt konstruerad förstärkare heller. Frågan är dock, finns det några sådana? Uppenbarligen hör "folk" skillnad på såväl kablar som förstärkare och alla kan väl inte ha lika fel?

Sorry Hetis för lite mer OT :-)

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-19 09:50

Ptr skrev:
Bara för att någons hantverk råkar "kosta dyrt" så betyder det ju inte att det är dåligt! -

Nej kablarna är förmodligen inte så mycket sämre än de flesta andra kablar. Vore det avgjort hörbara skillnader så skulle de väl inte gå att sälja får man hoppas.

Ptr skrev:
man betalar inte för det ingående materialet; utan för tillverkarens hantverkskunskaper och för att produkten fungerar..

Hantverkskunskapen ligger väl på den nivån att vem som kan göra en ljudmässigt likvärdig kabel. Utgår ifrån att de är hyfsat korrekta och inte visar totalt felaktiga värden. Att lära sig löda kan väl vilken normalbegåvad individ som helst. Materialet, ja du, tänk efter....

Men visst, det finns ju kvinnor som köper damväskor i plast för 30.000 till 50.000 kr.

Mvh

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-19 10:09

Jag ser fram emot dina intryck hetsporren.

Själv tycker jag att kablarna ser otroligt välgjorda ut. Hade jag en high end anläggning i ett riktigt bra rum så hade jag gärna provat dom. :)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-19 13:05

woland skrev:Men visst, det finns ju kvinnor som köper damväskor i plast för 30.000 till 50.000 kr.

Hur menar du att det har någon bäring på konstruktion och prissättning på kablar?

Hantverkskunskapen ligger väl på den nivån att vem som kan göra en ljudmässigt likvärdig kabel. Utgår ifrån att de är hyfsat korrekta och inte visar totalt felaktiga värden. Att lära sig löda kan väl vilken normalbegåvad individ som helst. Materialet, ja du, tänk efter....

Utmärkt, upp till bevis! (Kommer du dragande med 4 meter EKK är du diskvalificerad eftersom du inte har något med konstruktionen av den att göra!)

/ptr

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 13:22

Sorry Hetis, OT igen.

Alltså, det finns de som betalar 50.000+ för en klocka när en plastsak för 39,90 visar tiden lika bra. Eller rättare sagt, det går lika exakt.

Men man vill kanske ha lite mer status, högre kvalitet, mer lättavläst urtavla, fler funktioner osv.

Och vissa damer betalar 30.000 för en handväska trots att en 2:- plastkasse från Coop rymmer mer och är lika bekväm att bära....

För att inte tala om dom som gärna betalar lite mer för en högtalarkabel för att få en snyggare sådan, bättre anslutningar som gör att den behåller sina egenskaper över tiden, att den inte lastar ner taffligt konstruerade slutsteg (eller slusteg som kanske kräver mer pga sin konstruktion som gör att det blir känsligare i andra avseenden) osv.

Ska bli intressant att få höra vad Hetis tycker efter provlyssningen!

B

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-09-19 13:48

Jag tycker visst att du ska ta och jämföra Prime mot dina Ply, hade varit kul att höra hur du upplever skillnaden.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-19 14:42

Ptr skrev:
woland skrev:
Men visst, det finns ju kvinnor som köper damväskor i plast för 30.000 till 50.000 kr.

Hur menar du att det har någon bäring på konstruktion och prissättning på kablar?

Det har inget med konstruktion att göra. Bara kosmetik.

Ptr skrev:
Citat:

Utmärkt, upp till bevis! (Kommer du dragande med 4 meter EKK är du diskvalificerad eftersom du inte har något med konstruktionen av den att göra!)

Ja då köper jag koppartråd i lösmeter och krymper lite slang omkring. Kommer att funka jättebra. Spadar får jag väl lägga några tior på också.

Mvh

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-19 15:10

Kul att se här att det finns så många grymma kabeltillverkare här på detta forum.

Ni kanske skulle kunna ta och utmana Jorma Prime och eller en annan sk dyrkabel??

Jag är gärna med i panelen och jag testar gärna blint också naturligtvis. Det vore faktiskt riktigt kul :D

Dock vore det trevligt om ni minskade lite granna på sarkasmerna för jag tror att dom flesta förstår att ni är mycket kritiska och skeptiska ändå.

Mvh/Dan :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-19 15:14

Framförallt så kan ni ju försöka försörja er på tillverkningen...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-09-19 15:16

Alltså, det finns de som betalar 50.000+ för en klocka när en plastsak för 39,90 visar tiden lika bra. Eller rättare sagt, det går lika exakt.

De som tillverkar och säljer klockor för +50 000 påstår heller inte att den klockan visar tiden bättre än den för 39:90. Dom sticker inte under stolen med att merpriset för den exklusiva klockan handlar om utseende, mode, status, få tillverkade exemplar eller ren exklusivitet - alltså inte om tekniska prestanda. Likaså kan man förmoda att alla som köper den dyra klockan också är införstådda med att så är fallet.

Men här finns en avgörande skillnad gentemot (över)prissättningen av t.ex. högtalarkablar. Här påstås allt "lullull" faktiskt ha en positiv inverkan på ljudkvaliteten - dvs en teknisk funktion. Kabeln är tillverkad som den är med de material som ingår, primärt för att kabeln ska överföra signalen "bättre" mellan slutsteg och högtalare, och inte primärt för att estetiskt förhöja användarens lyssningsrum, eller som statusförhöjande pryl.

Hur hade du, Bill50x, ställt dig om jag tillverkat en klocka som jag påstod fick dig att hålla tiden bättre tack vare att klockan på ett unikt sätt samverkar med hjärnans alfavågor? Du inte bara ser på visarna vad klockan är utan du "vet" också intuitivt när det är dags att gå på mötet. Ser ut som en vanlig, bättre klocka på Clas Olsson men det är det ju inte! Samma material som i rymdfärjan och synnerligen krångliga produktionsmetoder gör tyvärr att priset rasar iväg något (måste du fråga har du inte råd...). Men en introduktionsrabatt på 40% borde inte vara omöjlig om du är lite på hugget...

Kanske lite sund skepsis..?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-19 15:55

He he...mkt bra inlägg Conan!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 16:08

Conan skrev:Hur hade du, Bill50x, ställt dig om jag tillverkat en klocka som jag påstod fick dig att hålla tiden bättre tack vare att klockan på ett unikt sätt samverkar med hjärnans alfavågor? Du inte bara ser på visarna vad klockan är utan du "vet" också intuitivt när det är dags att gå på mötet.

En sån klocka skulle jag behöva , alla gånger :D

Tyvärr är det så att många prylar inte går att sälja om man inte kan linda in det i teknik eller prestanda. En bil säljs inte på bra väghållning, skön känsla i klangen när man stänger dörren osv (även om detta definitivt är viktiga parametrar vid utvecklingen) utan på att fjädringen går att ställa i 3 lägen, bagageytrymmet är på X liter, motorn är på si och så många hästkrafter, fälgarna är på si och så många tum med mera. Mycket av detta är oviktigt och till slut är det utseende och pris som fäller avgörandet.

När det gäller kablar är det inte ens någon idé att presentera tekniska fakta eftersom det för de allra flesta inte betyder någonting alls. Så det blir prestandan man försöker beskriva. Att en bra kabel är bättre än en dålig kan vi väl alla vara överens om :-)
Men hur beskriva en bra kabel? Så det motiverar priset? Tja....

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-19 17:17

Conan är min nya idol 2006.... 8O :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-19 18:08

Conan skrev:
Men här finns en avgörande skillnad gentemot (över)prissättningen av t.ex. högtalarkablar. Här påstås allt "lullull" faktiskt ha en positiv inverkan på ljudkvaliteten - dvs en teknisk funktion. Kabeln är tillverkad som den är med de material som ingår, primärt för att kabeln ska överföra signalen "bättre" mellan slutsteg och högtalare, och inte primärt för att estetiskt förhöja användarens lyssningsrum, eller som statusförhöjande pryl.

Jovisst. Men detta ær ju allmænt kænt. All information finns ju fritt tillgænglig (æven om den komeriella HiFi-prssen ljuger sig blå før att få luckrativa annonsører, men det gæller ju inte bara kablar, utan ær ett genomgående inslag i deras verksamhet (før att alls øverleva)). Den som vill ha en bra och billig kabel kan ju køpa en, eller hur? Som jag ser det inriktar sig den hær typen av produkter till folk som ær "vill ha"-typen och som inte bryr (eller snarare: behøver bry) sig om priset. Precis som nær det gæller handvæskor før 50kkr. Æven om reklamen påstår att inverkan på ljudet ær stor. Folk måste ju førstå att det reklam, inte fakta. Fakta får man skaffa på annat håll, t.ex. ett bibliotek eller bokhandel dær man kan få tag i bøcker om ellæra och elektronik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-19 18:30

Max_Headroom skrev:
Conan skrev:

Jovisst. Men detta ær ju allmænt kænt.

Ack, om det vore så väl!

Dessvärre så är ju tidningarna, som du ju säger, fulla av andra uppgifter, vilket är mångas enda källa till information, vid sidan av säljarens glasiga besked.. Det kan inte vara lätt att vara konsument när inte hifitidningarna står på konsumentens sida och upplyser om det som Conan säger härovan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-09-19 18:50

För att tillföra något som kanske är intressant: har någon en beskrivning på exakt hur de är uppbyggda ? Kanske en länk eller så ?

Har kanske t o m någon dissikerat kablarna genom att skära upp dom...? :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-19 18:58

Bill50x skrev:

Vad är det du inte förstår? Jag menar bara att även om vissa mycket kunniga personer avfärdar alla dyrkablar som ormolja och bedrägeri så betyder inte det att de sitter inne med hela sanningen. Det skrivs ofta att en "korrekt konstruerad kabel är helt transparant och påverkar inte ljudet". Så klart inte, det gör inte en korrekt konstruerad förstärkare heller. Frågan är dock, finns det några sådana? Uppenbarligen hör "folk" skillnad på såväl kablar som förstärkare och alla kan väl inte ha lika fel?

Vad spelar det för roll om dessa kunniga personer sitter inne med "hela sanningen"? Man måste inte sitta inne med "hela sanningen" för att avfärda dyrkablar (i fråga om funktionaltiteten att förmedla en musiksignal så oförvanskad som möjligt). Det räcker alldeles utmärkt med en teknisk förståelse samt välgjorda, kontrollerade lyssningar. Hur mycket "folk" har verkligen kunnat höra skillnader mellan kablar?

OBS! Jag hävdar inte att kablar i alla lägen måste vara omöjliga att höra skillnad på, men bevisbördan måste åligga den som påstår att det finns skillnader, i detta fall är recensenten som det länkas till i trådens första inlägg ett bra exempel. Kan inte denne styrka att de skillnader han beskriver verkligen finns borde han inte ha skrivit som han gjorde.

En mer generell kommentar, bristerna i en annan ståndpunkt är sällan eller aldrig ett stöd för den egna ståndpunkten. Att dessa kunniga personer inte sitter inne med hela sanningen, kan inte tas till intäkt för att andra personer har något att tillföra.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-19 19:25

Conan skrev:De som tillverkar och säljer klockor för +50 000 påstår heller inte att den klockan visar tiden bättre än den för 39:90. Dom sticker inte under stolen med att merpriset för den exklusiva klockan handlar om utseende, mode, status, få tillverkade exemplar eller ren exklusivitet - alltså inte om tekniska prestanda. Likaså kan man förmoda att alla som köper den dyra klockan också är införstådda med att så är fallet.

Det finns ett stort problem med ditt inlägg, nämligen att jag inte skrev det själv. :) Annars var det finfin pedagogik. Tack.

/D

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-19 19:30

Bortradderat!Anders.s :)
Senast redigerad av andy_inaktiv 2006-09-24 18:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 19:30

niklasz skrev:OBS! Jag hävdar inte att kablar i alla lägen måste vara omöjliga att höra skillnad på, men bevisbördan måste åligga den som påstår att det finns skillnader, i detta fall är recensenten som det länkas till i trådens första inlägg ett bra exempel. Kan inte denne styrka att de skillnader han beskriver verkligen finns borde han inte ha skrivit som han gjorde.

Hur styrker man de skillnader som man upplever sig höra? Oavsett om skribenten lurar sig själv, oss eller verkligen hörde en skillnad mellan olika kablar så kvarstår det faktum att han (hon?) näppeligen kan bevisa detta. Recensenten är förhoppningsvis ärlig och beskriver sin egen uppfattning. På vilket sätt ska denna styrka sin upplevelse?

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-19 19:32

Blindtest är väl ett bra exempel på hur det kan styrkas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 19:36

niklasz skrev:Blindtest är väl ett bra exempel på hur det kan styrkas.

Äsch, blindtester är helt överskattat. Hur ska man då veta vad man ska tycka?

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-19 19:41

Ja, det är sant. Vi får klura på det. Kanske kan man lyssna med ena ögat förbundet, då har man ju i alla fall ansträngt sig för att testa blint, men kan ändå hålla rätt på vad man skall tycka.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-20 01:05

Bill50x skrev:Äsch, blindtester är helt överskattat.

Jasså?

På vilket sätt kan du styrka den upplevelsen? :wink:

Jag påstår att du har fel, och misstänker att du läser in en massa saker i ordet "blindtest" som inte har med blindtestande att göra. Att blindtester skulle vara överskattat är ologiskt i alla andra världar än den där man påstår att det är omöjligt att svara på andra frågor än dem där facit finns tillgängligt i förväg.

Bill50x skrev:...Hur ska man då veta vad man ska tycka?

Utan att styrka den upplevelse du förmedlar, alltså av att blindtester är helt överskattade, kan du ju inte göra axiom av att så är fallet!

(Och sedan baserat på det påståendet förklara att man således inte kan veta vad man skall tycka. :? )

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-21 18:00, redigerad totalt 1 gång.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-09-20 02:54

jag tycker att det är mycket roligt att Jorma lyckas med att sälja dyra kablar till rika mäniskor som inte vet värdet av pengar (dom har så mycket så pengar har inget direkt värde för dessa mäniskor)
det gäller alla kabel märken som säljes för samma pengar som Jormas superkablar till swedish statement (pesonlig åsikt).

Var går gränsen mellan sunt bondförnuft och bondfångeri?

skulle gärna vilja veta,har inte läst hela tråden med alla kloka inlägg.

Det var väll någon som skulle plocka med ett par supra ply 3.4 och besöka Jorma,ta gärna med ett par massiva kopparkablar dvs enkel ledare med lite area eller kanske entrådig telefonkabel från Clas olsson.

Ska bli kul att höra recentionen av lite olika extrema saker.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 05:57

jom8993 skrev:Var går gränsen mellan sunt bondförnuft och bondfångeri?

Personligen tycker jag att gränsen går där man är medveten/kunnig om vad man betalar för. Vi har alla olika värderingar om vad som är viktigt och hur mycket vi vill, eller kan, betala för något. Om en given cd-spelare kostar 30.000:- så är det bara jag som kan bedöma om den är prisvärd eller inte. Jag förutsätter att säljaren inte ljuger om prestanda.

Detsamma gäller förstås kablar.

Men, man får inte glömma köparens ansvar. Att lägga 30.000:- på ett par högtalarkablar utan att förvissa sig om prestanda - då får man skylla sig själv. Vem köper en dyr bil utan att provköra?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 05:59

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Äsch, blindtester är helt överskattat.

Jasså?

På vilket sätt kan du styrka den upplevelsen? :wink:

Vh, iö

Det behöver jag inte, det är en personlig åsikt!

/ B

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-20 06:35

För min egen del tycker jag att inslag av blindtest är nödvändigt för att verkligen nå ett bra resultat av en test, naturligtvis nivåmatchat mm mm. Jag vill gärna kombinera det med en längre tids öppen lösning om möjlighet finns. Alltså lyssna några dagar med ett par kablar för att sedan byta och lyssna på andra kablar några dagar. Fast själv har jag kanske lite för "dålig" anläggning och rum för det.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-09-20 07:02

Bill50x nu pratar vi kablar inte CD-spelare eller mitt hatobjekt Primare DVD30
som jag själv är ägare av!!!!!

Kablar av koppar,silver eller guld i olika former eller färger eller former mot
Jormas kablar eller någon annan som gör något som lovar guld och gröna skogar,
det är väll vad vi skulle prata om,eller?

Jag har inte möjlighet att åka ner till Jorma med vad jag föreslog för jag åker utomlans och jobbar imorgon!
Mitt försteg har kontakter av silver och rondium har inget att tillföra som är något ut över det vanliga tror jag?
Jag hör ingen förbättring eller försämring mot det jag hade före dena skapelse jo förfan visst är saker bättre men det är inte pga kablar eller kontakter,det är pga en bättre kretslösning,tror,hoppas jag,he,hi,he,
Hejs!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-20 11:56

Breaking News: Om vi skulle återgå till Jormas kablar så kan jag berätta att jag fått det odelade nöjet att låna hem ett par JD No.1 (36 000 kr/2-meterspar)! Dessa skall snart testas i min modesta anläggning och jag ber att få återkomma - i en helt ny tråd - så småningom. :)
Senast redigerad av Hetsporren 2006-09-20 12:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-20 12:28

Hetsporren skrev:Breaking News: Om vi skulle återgå till Jormas kablar så kan jag berätta att jag fått det odelade nöjet att låna hem ett par JD No.1 (36 000 kr/2-meterspar)! Dessa skall snart testas i min modesta anläggning och jag ber att få återkomma - i en helt ny tråd - så småningom. :)

Låter spännande :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-20 15:58

Hetsporren du skulle ju kanske kunna ta hjälp av någon mer person och göra en test i blindo också. Skulle vara kul och höra om du får fram någon skillnad i både öppen och blindtest.
Tycker det verkar vara juste av Jorma att låna ut ett par.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-20 16:15

Bill50x skrev:Men, man får inte glömma köparens ansvar. Att lägga 30.000:- på ett par högtalarkablar utan att förvissa sig om prestanda - då får man skylla sig själv. Vem köper en dyr bil utan att provköra?

/ B

Håller inte helt med. Om en person har i åratal läst i tidningar, med folk som han litar på, säger att kablar gör en massiv skillnad, för att sedan få höra samma av sin handlare, reklam från dom som gör kablarna och slutligen av likasinnade audiofiler. Ska man inte ta detta, plus att vi har en väldigt lättlurad hjärna via placebo, med i det hela? Det är väldigt lätt att jämföra denna hjärntvätt till religion mm.

Så jag tycker faktiskt inte köparen har så mycket ansvar över detta när en hel bransch ligger bakom denna lögn. Det tog öber 13 år för mig att ens höra från folk att kablar inte alls gör dessa skillnader! 13 år att trott på allt möjligt trams är inget man bara slänger av sig sådär, speciellt när många har en sådan prestige över det man hört.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-20 16:25

Detta med att skylla sig själv är lite tveeggat i mina ögon.
Antag att man parkerar sin bil någonstans och glömmer att låsa den. När man sedan kommer tillbaka visar det sig att bilen är stulen. Visst kan man hävda att den som glömt att låsa bilen får skylla sig själv, men bilstölden är lika mycket en bilstöld för det.
På liknande sätt är det med kablar. Den som påstår att kablarna har effekter som inte kan påvisas far med osanning, vilket är illa. I stort sett alla delar av samhället fungerar bättre om folk inte framför oriktiga påståenden. Det ligger ett stort värde i korrekt information.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-20 16:34

Egentligen är det väl värre med lite smådyra kablar än riktigt svindyra. Man kan lätt lura någon (som inte behöver det) att köpa kablar för säg tvåtusen istället för 200, men köper man kablar för 30 000, ja då är det mer typ "jag måste ha Rolex för att kunna veta exakt vad klockan är alltid".

Fast, å andra sidan så är ju en Rolex väldigt bra på alla sätt. Kanske t.o.m. prisvärd?

Själv funderar jag på ett blindtest mellan Rolex Oyster, Casio G-shock och väggklockan i köket. (Återkommer när jag funderat ut hur jag ska kunna se urtavlorna med bindel för ögonen) 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 16:45

niklasz skrev:Detta med att skylla sig själv är lite tveeggat i mina ögon.
Antag att man parkerar sin bil någonstans och glömmer att låsa den. När man sedan kommer tillbaka visar det sig att bilen är stulen. Visst kan man hävda att den som glömt att låsa bilen får skylla sig själv, men bilstölden är lika mycket en bilstöld för det.
På liknande sätt är det med kablar. Den som påstår att kablarna har effekter som inte kan påvisas far med osanning, vilket är illa. I stort sett alla delar av samhället fungerar bättre om folk inte framför oriktiga påståenden. Det ligger ett stort värde i korrekt information.

Håller med dig. En bilstöld är stöld även om den är olåst.

Om man påstår effekter som inte kan bevisas skriver du, och menar att det är lögn. Men om man kan visa mätmässiga skillnader och hävdar (med rätt eller fel) att dessa mätmässiga skillnader påverkar ljudet i någon viss riktning. Ljuger man då om skillnaden tex inte framkommer i en blindtest men kan höras av vissa personer under "naturliga" situationer, dvs tex hemma i sin egen anläggning?

Jag tycker ändå att man som köpare har ett visst ansvar, oavsett om grupptryck och vilseledd under många år kan göra ett kritiskt tänkande svårare. Vi människor borde vara mer kritiska i alla sammanhang, inte bara när vi köper kablar. Vi borde också lära oss mer om varför vi vill ha vissa saker. Hur ofta är det inte som någon här frågar efter köpråd av tex en cd-spelare och efter långa diskussioner och tips ändå köper den apparat han tänkt från början? Trots att tipsen och råden snarare gått i annan riktning.

Jag har faktiskt svårt att tro att någon (som inte är alldeles nerlusad med pengar) spenderar 30 kalla på ett par kablar bara för att man drabbas av en svamlande säljare. De flesta av mina vänner skulle inte ens betala 300 kronor för ett par kablar hur bra dom än påstås vara :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-20 16:59

Bill50x skrev:Jag har faktiskt svårt att tro att någon (som inte är alldeles nerlusad med pengar) spenderar 30 kalla på ett par kablar bara för att man drabbas av en svamlande säljare. De flesta av mina vänner skulle inte ens betala 300 kronor för ett par kablar hur bra dom än påstås vara :-)

/ B

Varför har ud det? Jag funderade på riktigt dyra kablar förr, för vad man än läste och hörde av andra så gjorde det ju skillnad. Sedan, bara sätta sig med dessa "fakta" och insupa en härlig placebo ljudbild så är man 30 papp fattigare sen för nada.

Har en polare som köpt kablar för 16 papp hittills, och nu ska det visst bli nätkablar för 2000 kr st. Jag frågar honom hela tiden varför och om han verkligen hör någon skillnad. Som sagt, han har läst i dessa "utmärkta" svenska tidningar vi har så han tror helt enkelt att det ÄR bättre ljud och han BEHÖVER detta för få bra ljud hemma.

Tror du överskattar folks kritiska tänkande, eftersom dom flesta följer en flockmentalitet istället för kritiskt ifrågasätta saker.

Så säg till den stackars flickan som under årtal hört att jorden skapades för 6000 år sedan och att till helvete om hon gör "si och så" att det inte stämmer så får du se hur hon reagerar. Man ska absolut INTE underskatta att folk blir matade med lögner under en längre tid kommer försvara dessa nästan oavsett vilka bevis man lägger fram.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-20 17:02

I grund och botten, det som inte kan höras i blindtest hörs inte bättre för att man tar bort det blinda momentet.
Om man upplever sig höra en skillnad "under "naturliga" situationer, dvs tex hemma i sin egen anläggning", men sedan inte kan replikera dessa i blindtest, då ligger det klart närmast till hands att det man upplevde sig höra under "naturliga situationer" var inbillning eller något liknade. I sådana fall skall man givetvis inte hävda att hörbara skillnader finns.
Bevisbördan måste i dylika situationer ligga på den som påstår att en effekt finns, annars blir situationen helt orimlig.
Om mätmässiga skillnader finns mellan kablarna, som möjligen kan ha hörbar inverkan i vissa sammanhang, kan detta givetvis påtalas, men blåses det upp till orimliga proportioner är det illa.

Jag tror inte heller att någon (eller i varje fall inte många) köper en 30000 kronors kabel enbart på grund av en svamlande försäljare. Det krävs nog mer, t ex den långvariga påverkan från flera håll som subjektivisten beskrev ovan.
Senast redigerad av niklasz 2006-09-20 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-20 17:10

När man "lyssnar" på kablar bör man ställa sig frågan:

Låter det bättre ? (Hur kan en kabel få en anläggning att låta bättre ? :?

Låter det annorlunda ? (Visst kan kablar låta [/i]annorlunda.

Låter det neutralt ? (Vilket jag tycker är det viktigaste).

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-20 17:11

Subjektivisten:
"Det tog öber 13 år för mig att ens höra från folk att kablar inte alls gör dessa skillnader! 13 år att trott på allt möjligt trams är inget man bara slänger av sig sådär, speciellt när många har en sådan prestige över det man hört."
ORD! (inga visor)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 17:51

Nefilim skrev:När man "lyssnar" på kablar bör man ställa sig frågan:

Låter det bättre ? (Hur kan en kabel få en anläggning att låta bättre ? :?

Låter det annorlunda ? (Visst kan kablar låta [/i]annorlunda.

Låter det neutralt ? (Vilket jag tycker är det viktigaste).

Visst kan kablar få en anläggning att låta bättre. Om de ursprungliga kablarna färgade ljudet på något sätt kommer de nya att låta såväl bättre som mer neutrala. Ja, under förutsättning att anläggningen i övrigt är neutral och inte de gamla kablarna var någon form av kompensation...

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-20 17:52

Nu har jag kommit hem från Mårten Design med en attaché-
väska, innehållandes en komplett uppsättning Jorma No.1...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-09-20 19:38

Hetsporren skrev:Nu har jag kommit hem från Mårten Design med en attaché-

Du skär väl upp den och tittar efter hur den är gjord ? :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-20 22:45

i skrev:
Hetsporren skrev:Nu har jag kommit hem från Mårten Design med en attaché-

Du skär väl upp den och tittar efter hur den är gjord ? :mrgreen:

Behövs inte, då Jorma i kväll visat upp sina kablar i alla möjliga tillverkningsstadier.. :wink:

PS: Hans anläggning lät verkligen grymt BRA!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-21 08:11

Kul Hetsporren att få med hem för test precis vad som helst i den prisklassen ;)

Men visst är det "bara" ett par högtalarkablar, borde du inte fått med ett knippe signalkablar också så inte anläggningen haltar... :oops:

Väntar med spänning på nya tråden :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-21 09:21

Jormas egen anläggning verkar helgrym :)

Egentligen borde du kanske ha fått testa skillnaden mellan kablarna där om du inte tar illa upp :wink: (inte för att du har dåliga grejer eller så..)

I mitt nuvarande system har jag tom svårt att höra skillnad mellan cdspelare eller förstärkare. Den hifin jag spenderat mest pengar på i mitt liv var det mest transparanta utan att jag för den skull vill göra det till en generell sanning.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-21 09:56

Affald skrev:borde du inte fått med ett knippe signalkablar också

Det fick jag! ;)

Brickman skrev:Jormas egen anläggning verkar helgrym

Inte bara verkar, den är helgrym.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-09-21 10:11

Vad vill JD uppnå med att låna ut kablarna till dig?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-21 10:13

lasselite skrev:Vad vill JD uppnå med att låna ut kablarna till dig?

Tja, det var ju min idé att låna dom och eftersom han känner mig sen gammalt så såg han väl ingen orsak att neka?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 11:32

Hetsporren skrev:

Tja, det var ju min idé att låna dom och eftersom han känner mig sen gammalt så såg han väl ingen orsak att neka?

Jaja, snacka bara.... När får vi lyssningsrapport?

/ B

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-09-21 12:24

Vad har han för anläggning?
Och finns bilderna från olika tillverkningsstadier officiellt utlagda någonstanns? Vore mycket spännande att se! Gör han alla kablar själv hemma i källaren eller är det beställningsjobb?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-21 12:26

Bill50x skrev:
Hetsporren skrev:

/ B

Ni menar mätrapport hoppas jag. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-21 12:28

Nej även lyssningsrapport är intressant.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-21 12:35

Morello skrev:Ni menar mätrapport hoppas jag. 8)

Du menar hur långa dom är och vilken diameter?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-21 15:13

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Hetsporren skrev:

/ B

Ni menar mätrapport hoppas jag. 8)

En öppen test som kompletteras med en blindtest skulle räcka för mig.
Om dom är 2,5m eller 3,5 m tycker jag är ointressant.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 15:15

Naturligtvis är syftet att frälsa alla på faktiskt.se till att bli kabeldyrkare! :P

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-09-21 16:36

Jag saknar en sticky: "Så håller du ett blindtest" här på forumet. Alla häver ur sig, fixa det, men hur mycket jobb rör det sig om egentligen?
100% Digital

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-21 16:44

labrat skrev:Vad har han för anläggning?

Han har:
Bladelius Gondul, tidig toppversion som strax skall totaluppgraderas.
Vitus (nånting), danska monoblock i 400 000-kronorskrellklass.
Mårten Design Coltrane, specialmoddade högtalare i 450 000-kronorskharmaklass.
Jorma Design Prime, kablage för ett par hundratusen, om han nu hade köpt dom till listpris av sig själv.
En kalasanläggning för över miljonen alltså - och BRA låter den oxå! 8O

Varsågoda, en slarvigt tagen bild från igår:

Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-21 16:54

Bild
Coltrane & Vitus, svensk-dansk förbrödring á la Porto 2004... :wink:

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-09-21 17:27

Hade inte Jorma de där Vitus-blocken ute till salu för ett tag sedan? Det har jag bestämt för mig, om det nu inte var nån annan Vitus-förstärkare...
Fina prylar är det helt klart iaf, hade varit kul att lyssna nån gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-21 17:28

Jodå, Vitus-blocken är till salu. Ring Jorma för ett "Special-price-for-you-my-friend"... :lol:

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-09-21 17:32

Ja för fan det ska jag nog ta och göra! De hade passat skitfint i sovrummet ihop med mina Lancettor och dessutom har min sovrums-Nad delbart för- och slutsteg ju. Grejor i den här klassen borde ju gå att få loss för drygt halva nypriset eller vad tror ni? Jag använder ju knappt bilen ändå så what the hell...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 17:46

Vet inte.. Lite för billigt för min smak. hrrm..Kanske kan passa på dass. 8)

Skämt åsido. Mycket snygga prylar. :)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-21 17:49

Klart grymma prylar. Fast i mitten av det snygga rackset skymtar nåt som ser ut som typ en dvdspelare av billigare klassen och en satellitmottagare.

Tufft att slänga in sånt bland dyrgriparna :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 17:50

Birger skrev:Klart grymma prylar. Fast i mitten av det snygga rackset skymtar nåt som ser ut som typ en dvdspelare av billigare klassen och en satellitmottagare.

Tufft att slänga in sånt bland dyrgriparna :)

Du ser fel! Placeboeffekten i motfas! :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-21 18:06

subjektivisten skrev:Jag funderade på riktigt dyra kablar förr, för vad man än läste och hörde av andra så gjorde det ju skillnad. Sedan, bara sätta sig med dessa "fakta" och insupa en härlig placebo ljudbild så är man 30 papp fattigare sen för nada.

Har en polare som köpt kablar för 16 papp hittills, och nu ska det visst bli nätkablar för 2000 kr st. Jag frågar honom hela tiden varför och om han verkligen hör någon skillnad. Som sagt, han har läst i dessa "utmärkta" svenska tidningar vi har så han tror helt enkelt att det ÄR bättre ljud och han BEHÖVER detta för få bra ljud hemma.

Tror du överskattar folks kritiska tänkande, eftersom dom flesta följer en flockmentalitet istället för kritiskt ifrågasätta saker.

Så säg till den stackars flickan som under årtal hört att jorden skapades för 6000 år sedan och att till helvete om hon gör "si och så" att det inte stämmer så får du se hur hon reagerar. Man ska absolut INTE underskatta att folk blir matade med lögner under en längre tid kommer försvara dessa nästan oavsett vilka bevis man lägger fram.

Jag skulle vilja säga att det ovanstående vid sidan om Conans brillianta inlägg, är trådens bästa!

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-21 18:08

IngOehman skrev:Jag skulle vilja säga

Men något att tillföra trådens ämne hade du inte, eller? :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-21 18:11

Appropå:
Hetsporren skrev:...en slarvigt tagen bild från igår...

Berätta nu'rå! :P

Hur var det, vad spelades det för fonogram, vad pratade ni om, hur lät det, åt å drack ni något trevligt, lärde du dig något, blev det sent...?

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-21 21:04

Hetsporren, Kommer du blindtesta eller lyssna öppnet?? :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-21 21:27

IngOehman skrev:Appropå:
Hetsporren skrev:...en slarvigt tagen bild från igår...

Hur var det, vad spelades det för fonogram, vad pratade ni om, hur lät det, åt å drack ni något trevligt, lärde du dig något, blev det sent...?

Vi drack flädersaft. Spelade Nils Lofgren, Adolphson & Falk, Infected Mushroom, Mikael Wiehe och en del klassiskt men det blev inte så sent pga att jag/vi hade begränsat med tid denna kväll.

Om jag lärde mig något? Tja, det hoppas jag;)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-09-21 23:12

Hetsporren skrev:En kalasanläggning för över miljonen alltså - och BRA låter den oxå! 8O

Om jormas anläggning

Men man ska ha i minnet;

Ja jösses, vad skall man säga? Det låter nämligen otroligt bra! Jodå, det är fanimej knappt klokt

Om Black Diamond... :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 23:14

lasselite skrev:
Hetsporren skrev:En kalasanläggning för över miljonen alltså - och BRA låter den oxå! 8O

Om jormas anläggning

Men man ska ha i minnet;

Ja jösses, vad skall man säga? Det låter nämligen otroligt bra! Jodå, det är fanimej knappt klokt

Om Black Diamond... :D

Jo ordet superlativ får en annan innebörd! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-21 23:17

Jag kan faktiskt inte se så mycket som ett endaste superlativ i den citerade texten. :?
-Innehar F-skattsedel-

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 23:21

Morello skrev:Jag kan faktiskt inte se så mycket som ett endaste superlativ i den citerade texten. :?

Som tidigare sagts. Ironi är svårt på nätet! 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-22 04:45

Nefilim skrev:Jo ordet superlativ får en annan innebörd! :D

:arrow: Jormas anläggning låter bättre än min men kostar oxå ca 100 ggr mer, därför blir det svårt att hetsa upp sig lika mkt över välljudet som presteras i Torslanda kontra detsamma i Landala. *djup suck* Hade ni förväntat er en recension av Jormas anläggning så får ni vänta på den lika länge som på någon recension av hans hemlånade kablar...

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-22 07:50

Jag är mer intresserad av om du hör någon större skillnad i din anläggning eftersom min egen är i samma prisnivå som din och inte Jormas :wink:

I Jormas anläggning är jag ganska säker på att jag själv hade hört skillnad mellan kablarna. Man blir ju lite nyfiken på vad han hittat för slutsteg nu som han tycker är bättre än dom dom han nu har. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-22 08:17

Min erfarenhet är att ju exklusivare anläggning desto lättare är det att höra detaljskillnader på olika prylar.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-22 09:41

men för i h-v....hur kan man pröjsa en miljon för en hemmamusikanläggning?? :roll:

för dom pengarna kan man ju för fanken bygga en egen konsertscen med PA och ljus o stooooor projektorduk och köra "livekonserter" hemma på gården!!! 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-22 09:43

Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-09-22 09:49

rhenrics skrev:men för i h-v....hur kan man pröjsa en miljon för en hemmamusikanläggning?? :roll:

För att han vill och för att han kan?
Mvh
Patrik Berglund

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-22 10:17

Säkert kan man som Morello skrev få ihop ett system som är bättre för en tiondel av pengarna. Tror inte ens att det är speciellt svårt så länge vi prioriterar prestanda framför kosmetik. I mitt tycke får man också ihop en snyggare anläggning för samma tiondel.

Plånboken avgör INTE hur pass bra ljud du kan få därhemma. Det kostar inte mer än något annat intresse. Snarare är HiFi en billigare hobby än det mesta. Väl inköpta så håller ju grejorna i 10-30 år utan kostsamt underhåll. Undantag då kanske nålbyte på pickupen som ju är en ren slitdel.

Mvh

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-22 10:20

Mest förvånande är väl att Jorma som del i "Swedish statement" kör med Danska monoblock. Till hans försvar så är dessa till salu, troligen för att ersättas av något svenskt...

Hetsporren, var det inte tal om att du skulle koppla in ett par supra i Jormas anläggning för att se om du hörde skillnad?
Liksom flera andra väntar jag på tråden där du testar kablarna i en modest prissatt anläggning.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-22 10:26

Går man efter utseendet verkar Supra vara en bättre kabel än JormaDesign. Nu har jag ju inte sett tvärsnittet på en JD-kabel så jag vet ju inte om den har lägre induktans, men misstänker starkt att den har ledarna längre isär. Är JD-kablarna Solid Core förresten?

Mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-22 10:26

silvervarg skrev:Liksom flera andra väntar jag på tråden där du testar kablarna i en modest prissatt anläggning.

Nej, jag vill hellre att Hetsporren kopplar in supra i en sådan där grotesk lyxanläggning och tar reda på om det går att höra någon skillnad mellan dessa budgetkablar och dem för 50 lök. Så att ingen sedan kan säga att anläggningen är för dålig för att man ska kunna höra skillnad.

Ps. iofs kan man fortfarande invända att Hetsporren inte har guldöron :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-22 10:41

Egentligen skulle det allra bästa vara om skillnaden mellan Supra och JD testades i både den exklusiva anlägningen och i Hetis mer modesta variant.

För att göra LTS´arna nöjda borde man dessutom testa med kablarna inkopplade efter varandra, kallas det inte f/e-lyssning eller nåt 8)

Ja, om man nu ändå önskar sig något kan man väl göra det rejält :-)

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-22 10:48

Så länge det finns vettiga blindtestinslag är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-22 12:12

Som Hetsporren tid. nämde i tråden beträffande Mille anläggningen har Jorma knappast köpt sina egna kablar till brutto riktpris inkl.moms, tvivlar starkt på att resten av tillbehören kostat riktpris heller för den delen :roll:

Det betyder att Morello måste bygga likvärt el. bättre ljud för 20% istället för tidigare 10% av Milleprojeket ;)

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-09-22 12:28

Fick en liten provlyssning hos Jorma under mässhelgen och jag kan intyga att det låter bra, riktigt bra.

/Mattias

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-22 13:01

Morello skrev:Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning. 8)

Berätta vilket system då? :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-22 13:21

Affald skrev:Som Hetsporren tid. nämde i tråden beträffande Mille anläggningen har Jorma knappast köpt sina egna kablar till brutto riktpris inkl.moms, tvivlar starkt på att resten av tillbehören kostat riktpris heller för den delen :roll:

Det betyder att Morello måste bygga likvärt el. bättre ljud för 20% istället för tidigare 10% av Milleprojeket ;)

//JB

spelar väl ingen roll vad jorma betalt, han kanske fått allt gratis, hur många procent blir det då? :wink:

Det är listpriset som gäller. 8)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-22 14:07

rehnrics,
isåfall skall Morello bygga en anläggning som spelar skjortan av Jormas för 1 mille! el. 100% om man nu vill räkna i den formen ;)

Vad jag menar är att när man shoppar loss extrema prylar i extrema buntar pengar betalar man INTE list pris. Iallafall inte jag!

Men givetvis är det lättast att jämnföra rätt av med fiktiva listpriser men det blir föga nära sanning i kronor :cry:

Om nu någon, vem som helst bygger helt själv (privat) för 100,000K kan man nog få en rättvis kombo mot en köpe anläggning på 1,000,000:- med alla kostnader inkl. arbets timmar, matrial, reklam, emballage ect... där har du en bra kalkyl, eller?

Så då är frågan, skall Morello bygga själv el. plocka russina ur kakan med redan producerade apparater :)

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-22 14:42

Affald skrev:rehnrics,
isåfall skall Morello bygga en anläggning som spelar skjortan av Jormas för 1 mille! el. 100% om man nu vill räkna i den formen ;)

Vad jag menar är att när man shoppar loss extrema prylar i extrema buntar pengar betalar man INTE list pris. Iallafall inte jag!

Men givetvis är det lättast att jämnföra rätt av med fiktiva listpriser men det blir föga nära sanning i kronor :cry:

Om nu någon, vem som helst bygger helt själv (privat) för 100,000K kan man nog få en rättvis kombo mot en köpe anläggning på 1,000,000:- med alla kostnader inkl. arbets timmar, matrial, reklam, emballage ect... där har du en bra kalkyl, eller?

Så då är frågan, skall Morello bygga själv el. plocka russina ur kakan med redan producerade apparater :)

//JB

Det är väl bara att snöra ihop ett par bryggade Nad 208, Sentec försteg och en Pioneer dv668, samt ett par Ino pI60S + ett par profundusmoduler, med EKK och lakritsremmar :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-22 14:53

Jag noterar att många har många önskemål och att ämnet verkar intressera faktiskt.se, kul! Vi får väl se vad som händer efter att jag kopplat in No.1-kablarna i mitt system och sen lyssnat till och från någon vecka. Eventuellt kan jag sedan göra ett återbesök hos Jorma och jämföra mina Supra med hans exklusiva kablar i hans anläggning, det är jag i alla fall ganska säker på att Jorma skulle tycka vara kul. Tror t.o.m. att han föreslog ett sånt förfarande, om det skulle visa sig att jag i min anläggning inte skulle höra nån skillnad på No.1 och Supra Ply. Nåväl, ännu har jag inte ens hunnit koppla in No.1 i min anläggning... :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 14:58

Kommer ni att lyssna blint hos honom isåfall?

(Svårt att arrangera dubbelblint kanske förvisso, med mindre än att lyssnarna tvingas ut ur rummet :? där kabelbytarna gör sitt jobb... Nej det verkar inget vidare. Enkelblint är tvivelsutan lättare!)

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-22 15:00

IngOehman skrev:Kommer ni att lyssna blint hos honom isåfall?

Det tror jag knappast...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-22 15:19

Herregud Hetsporen en vecka!?

Nog måste du väl kunna pressa ur dig ett första intryck iaf?

mvh/Harry

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-22 15:21

Harryup skrev:Herregud Hetsporen en vecka!?

Under den tiden hinner han byta högtalare minst ett par ggr!

8O

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-22 15:22

Harryup skrev:Nog måste du väl kunna pressa ur dig ett första intryck iaf?

Hetsporren skrev:Nåväl, ännu har jag inte ens hunnit koppla in No.1 i min anläggning... :oops:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-22 15:41

Hettis: Lät det bättre hos Jorma än det gjorde hos mig :?: :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-22 16:03

Merkurius skrev:Hettis: Lät det bättre hos Jorma än det gjorde hos mig :?: :)

Japp! :oops:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-22 16:26

:cry: Det var ju tråkigt...

Jag har själv varit hemma hos Jorma, det var för ungefär drygt 1 ½ år sedan och redan då lät det riktigt bra. Så jag har lite förståelse iaf :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-22 17:01

M.
vad för monoblock hade han då du var där & lyssnade?

Undrar om det var dom gammla bladelius 250XL...

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-09-22 17:56

rhenrics skrev:men för i h-v....hur kan man pröjsa en miljon för en hemmamusikanläggning?? :roll:

Sen beror det nog lite pa om man betalar listpris eller inte ockso.
En miljon listpris kanske ger 800k till kund i den regionen, ar man tjenis med tillverkaren blir det kanske 250kkr.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-22 18:02

Inte en chans att en anläggning för 10% "spelar skjortan" av en sån anläggning som Jorma har. Inte med samma betingelser och i ett rum där musiken eller filmen är viktigast. Ex ett större vardagsrum.

För 50% av pengarna kan man säkert hitta nåt som är ljudmässigt lika, dvs att det inte längre går att finna hörbara skillnader men inte för 10%..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-22 23:56

För 50% av pengarna kan man säkert hitta nåt som är ljudmässigt lika, dvs att det inte längre går att finna hörbara skillnader[...]

Tveksamt. För det första, vad har hörbara skillnader med priset att göra? För det andra, när man jämför hela anläggningar är det nog hart när omöjligt att hitta två stycken som låter identiskt men består av olika delar.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-23 13:49

Tyvärr Magnus så får jag göra dig besviken för visst har priset en del med det att göra. Förutsättningarna för ljudnirvana har större förutsättningar att lyckas om inte pengarna sätter begränsningarna. Därmed inte sagt att det alltid blir resultatet
:wink:

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-09-24 11:25

Morello skrev:Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning. 8)

Menar du inte "mäter bättre" 8)

/74

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-24 12:46

Birger skrev:Tyvärr Magnus så får jag göra dig besviken för visst har priset en del med det att göra. Förutsättningarna för ljudnirvana har större förutsättningar att lyckas om inte pengarna sätter begränsningarna.

Visst, men jag tror ändå du får jobba för att hitta två kompletta anläggningar som består av helt olika delar men ändå inte går att skilja åt i lyssningstest. Dessutom är inte min erfarenhet att dyrare anläggningar låter mer och mer lika.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-24 17:34

hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada... :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-24 18:41

morello skrev!
Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning

Hej morello

Man blir mycket nyfiken på hur den anläggningen skulle sett ut.

Vill du beskriva det system du pratar om?

Mvh Anders.s :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-24 19:04

hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada...
Det är nog snarare så mayro.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-09-24 19:15

hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada...

High End levererar ju i alla fall ofta förutsättningar för placebo.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-24 19:20

Mayro skrev:hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada... :lol: :lol:

Kan beror på att många gånger så är det inte mer än att apparatern är snygg som gör priset, inte att den överhuvudtaget är bättre

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-24 19:37

för dom pengarna kan man ju för fanken bygga en egen konsertscen med PA och ljus o stooooor projektorduk och köra "livekonserter" hemma på gården!!! 8)

Nä. Men för 3-4 kanske! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-09-24 21:54

dawen

Har man så mkt pengar är det lätt att tappa verklighetsfokus, och då lägger man så mkt pengar på en anläggning, fasen vet om jag inte själv hade gjort samma sak :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-24 22:44

Vad folk vill lägga sina pengar på får väl var och en bestämma själva. Om man vill köpa dyra viner så uppskattar inte nästa person det. Dyra lättmetallfälgar är det ultimata för en person och totalt meningslöst för en annan. Så, varför skulle HIFI vara någon slags bransch som står över allt annat så att det finns något slags konsumentansvar ifrån leverantörerna att dom inte skall få ta för mycket betalt? En viss form av lurendrejeri där man påstår saker som kanske inte är helt sanna finns väl i alla branscher ifrån nån eller några leverantörer.
Så jag finner inte att kabel branschen är unik på något sätt. Tycker det är bra att kabelleverantörer har mod att låna ut exemplar för test. Om man sedan köper kablarna så har man tagit ett eget beslut och jag tycker inte man kan lasta kabelsäljaren för något. Däremot har jag inget eget intresse för kostsamma kablar.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-09-24 23:00

Harryup skrev:Så, varför skulle HIFI vara någon slags bransch som står över allt annat så att det finns något slags konsumentansvar ifrån leverantörerna...

Inom andra branscher försöker man ställa oseriösa leverantörer till svars, anmäla de som sysslar med vilseledande marknadsföring, göra objektiva tester i medlemstidningar, starta intresseforum för att sprida kunskap, etc. Rätt naturligt och bra för att få marknaden att fungera på bästa möjliga sätt. Den upplyste rationelle kunden är med och driver utvecklingen (inom området) framåt via sina krav och val av produkter. Varför skulle man inte skulle göra det då det gäller kablar? Försöker någon kränga kablar med en massa ormoljeargument så är det väl bra att folk granskar det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-24 23:28

DET lustiga är att för några år sedan så hade personen i fråga 50-100 skivor i sin samling, vad han sa på hifi forum. För mig är det största beviset på att det är apparaterna och inte själva musiken som är i fokus. Sedan får folk gilla apparater hur mycket dom vill men jag har som fokus på musiken.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-24 23:29

peterl skrev:Inom andra branscher försöker man ställa oseriösa leverantörer till svars, anmäla de som sysslar med vilseledande marknadsföring, göra objektiva tester i medlemstidningar, starta intresseforum för att sprida kunskap, etc. [...]

Gör man det i bil-bling branschen? Hur objektivt och nyttoorienterat är det med lättmetalfälgar och spoilerkits på familjevolvon? Jag tror att folk köper det för att "det ser coolt ut", men argumentationen hos bilhandlaren handlar om bränsleekonomi och säkerhet. Hifi-banschen, precis som många andra branscher lever av att konsumenter vill optimera parametar i produkter som de rimligtvis aldrig kommer att uppleva/ha nytta av (annat än som just bling). Om det är så att den dolda köptriggern är "det ser coolt ut" blir det lite fånigt att ta en tekniskt diskussion om det är spoilerkit 1 eller 2 som ger den bästa väghållningen. Va fan, blinga på! En Jorma kabel är väl inte dyrare än metaliclack alternativet när man köper ny bil.

PS. Hur dumt är det inte med lättmetalfälgar och kjolar på en SUV... ändå ser man det hela tiden! Hela SUV grejen är föresten konstig när folk kör i stan. DS.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-24 23:34

Harryup skrev:Vad folk vill lägga sina pengar på får väl var och en bestämma själva. Om man vill köpa dyra viner så uppskattar inte nästa person det. Dyra lättmetallfälgar är det ultimata för en person och totalt meningslöst för en annan.

Jag håller med dig, men det finns stora skillnader....vad gäller vin så köper man det man tycker är gott, inte det som är fint förpackat. När det gäller lättmetallfälgar så har det enbart med utseendet att göra(för vardagsbruk)..men när det gäller Hifi så är väl ändå ljudet det man ska fokusera på inte utseendet(finns väl dom som anser utseendet också har mycket med saken att göra iofs.) Men personligen tror jag det handlar om att man vill ha en exclusiv produkt när man köper dyra prylar, inte någonting man kan hitta hos varje granne och då blir det lätt så att prislappen skenar iväg lite(gäller inte bara hifi utan det gäller nog det mesta)...altså ofta köper man en dyr pryl för att den är exclusiv inte för att den är bra. Samma som med en Rolex klocka, inte bättre än någon annan klocka men den är exclusiv, sen om det är för att den dyr den är exclusiv eller om den är exclusiv för att den är dyr kan man ju ha delade meningar om :wink: (jag tror på det senare)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-09-25 08:38

Mayro skrev:hmm. Det verkar djupt rotat här att allt i highend segmentet endast kostar pengar och leverera nada... :lol: :lol:

Så tycker inte jag att det verkar. Däremot verkar det djupt rotat, och kanske med rätta, att man ofta kan få lika bra ljud utan att det kostar skjortan. Det borde ju inte minst du veta, Denverkungen :wink:

När det gäller kablar, så är väl detta extra tydligt. Man når en gräns där överföringsfelen är försummbara, sen blir det inte "bättre", bara annorlunda.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-25 10:29

Jag väntar fortfarande med spänning på Morellos makalösa anläggning... för en mille har jag inte men hundratusen skall väl kunna gå att skaka fram om något eller några år 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-25 10:56

12 000 kr räcker, lååångt! :wink:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-09-25 11:20

The_Man skrev:
Harryup skrev:Vad folk vill lägga sina pengar på får väl var och en bestämma själva. Om man vill köpa dyra viner så uppskattar inte nästa person det. Dyra lättmetallfälgar är det ultimata för en person och totalt meningslöst för en annan.

Jag håller med dig, men det finns stora skillnader....vad gäller vin så köper man det man tycker är gott, inte det som är fint förpackat. ...

Det är väl fler än en vin & sprittillverkare som lagt ned åtskilligt med pengar på design av flaskorna. Om jag står och väljer mellan 2 vin så tar jag nog det som har snyggast flaska om jag måste välja :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-25 12:27

Om inte behovet att "stå ut" skulle finnas så skulle väl vilken parfym eller spritflaska som helst bara vara funktionellt designad och i princip se nästan likadana ut.
Och då kan man ju också undra hur folk använder sina trälådor till en del dyrkablar efter att man kopplat in kablarna.
Så jag ser nog inte direkt att andra branscher avslöjar leverantörer av tveksamma produkter annat än om dom levererar något som är hälsovådligt.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-25 12:34

Nu vet jag inte på vilket sätt det blir bättre av att en brist finns i andra branscher också, men frågan är ändå om det är jämförbart.
Står verkligen tillverkarna av bilfälgar och hävdar att bilen blir mycket bättre, säkrare och snålare att köra om man monterar deras fälgar?
Men mer allvarligt är att den "oberoende konsumentrådgivande pressen" håller mycket lägre kvalitet i HiFi-världen än i t ex bilvärlden (även om den är långt ifrån perfekt).

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-09-25 12:36

subjektivisten skrev:DET lustiga är att för några år sedan så hade personen i fråga 50-100 skivor i sin samling, vad han sa på hifi forum. För mig är det största beviset på att det är apparaterna och inte själva musiken som är i fokus. Sedan får folk gilla apparater hur mycket dom vill men jag har som fokus på musiken.

Hur många skivor måsta man ha får att få ha en dyr anläggning då ?

Jag har runt 300-400 plattor, är det ok att jag har en rigg för runt 500k då ?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-25 12:40

Brickman: Jag väntar fortfarande med spänning på Morellos makalösa anläggning... för en mille har jag inte men hundratusen skall väl kunna gå att skaka fram om något eller några år 8)

Rhenrics: Det är väl bara att snöra ihop ett par bryggade Nad 208, Sentec försteg och en Pioneer dv668, samt ett par Ino pI60S + ett par profundusmoduler, med EKK och lakritsremmar :wink:

Med ett snabbt överslag så hamnar det nog runt 100kkr med den anläggning som Rhenrics föreslog. I och för sig glömde han nog aktiva delningsfiltret och utelämnade akustikåtgärder.
Även om Morello kommer fram med en delvis annan anläggning så ligger huvuddelen av pengarna på högtalarna. Om anläggningen får kosta max 100kkr så får nog kablarna tillsammans kosta absolut max 10kkr (signal+högtalar+ström tillsammans).

Men nu åter till trådämnets kärna. Vi har sett bilder på högtalarkabeln, men visst fick du låna en uppsättning passande signalkabel också?
Jag vill se mera bilder!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-25 12:49

Mikael2 skrev:
The_Man skrev:

Jag håller med dig, men det finns stora skillnader....vad gäller vin så köper man det man tycker är gott, inte det som är fint förpackat. ...

Det är väl fler än en vin & sprittillverkare som lagt ned åtskilligt med pengar på design av flaskorna. Om jag står och väljer mellan 2 vin så tar jag nog det som har snyggast flaska om jag måste välja :)

Då är vi lite olika därvidlag.

Jag går inte på snygg flaska, ej heller motsatsen. Jag försöker (därmed inte sagt att jag lyckas) göra den bästa gissningen jag kan, och i input ingår förstås flaskans utseende. Det ingår mera ju mindre saklig information man har tillgänglig.

Ett spännande spel det där med att indentifiera "det bästa valet". Man får betrakta den verklighet han har tillgänglig, och försöka förstå så bra det bara går vilken information som ytan ger. Många flaskor ger mig känslan att estetiken har givits mycket hög prioritet, och då drar jag ofta slutsatsen att något annat har prioriterats ned. I andra fall signalerar estetiken exceptionellt god smak, och då kan det finnas skäl att misstänka att vintillverkningen sker med samma omdöme... Å andra sidan ä det inte alltid lätt att veta om det är samma krafter som står för det ena som det andra.

Inte är det lätt att välja vin utan bättre information än ytan inte. :? Ändå gör de flesta det. :o

Men åter till jämförelsen med hifi!

Frågan är om det finns något vin som är tillverkat med billiga och enkla processer (in med druvor, tryck på en knapp, ut flödar vin) som säljs dyrt?

Visst finns det stylade vinflaskor, men nästan undantagslöst är priset för dessa marginellt prishöjande på slutprodukten#. De allra dyraste vinerna kännetecknas nästan alltid av:

1. Pietetsfull produktionsprocess.

2. Liten tillverkning.

3. Fenomenalt resultat (de gånger gudarna vill väl, och det är bara då vinet blir riktigt dyrt, på grund av nästa punkt...).

4. Kunniga köpare + många fler som vill köpa än som finns att köpa.

Punkt fyra är ju liksom marknadsekonomins hörnsten, och det som kännetecknar viner är att effekten (att vissa viner blir extremdyra >>2000:-) praktiskt taget alltid speglar varans kvalitet (det har i varje fall varit min erfarenhet*).

I hifi-branschen är det inte alls så, utan väldigt ofta speglar priset förpackningen och marknadsföringen.

Vh, iö

- - - - -

#I dryckesvärldens mellanklass-segment (produkter lite dyrare än normalt för att verka bättre, som siktar på okunniga köpare som vill ha tydliga signaler om vad de skall köpa, så de kan göra det utan att veta något om varan på riktigt) finns förvisso en del halvsunkiga whisky-sorter och liknande, liksom vissa viner, som säljs mera med hjälp av yta och marknadsföring än på egen kvalitet.

*Med reservation för mycket gamla viner, där ju åldern som sådan är ett stort osäkerhetselement, så ett köp blir alltid spekulativt - det är ju möjligt att vara säker på varans kvalitet. En Bordeaux från 82 har goda förutsättningar att vara excellent, men när man köper en sådan flaska måste man minnas att 24 år har gått, och känner man inte flaskans historia finns alltid en risk för att den skall ha lagrats fel.
Går man tillbaka till första halvan av 1900-talet blir det ännu svårare, men trots detta har jag faktiskt druckit inte mindre än tre flaskor från 1800-talet som i varje fall i ett fall fortfarande var helt adekvat (LR)! :P

De bortkastade tusenlapparna för de där flaskorna 18-handratalsättika är att betrakta som väl värda investeringer i spelet. Ju fler man provar, desto större chans är det ju att träffa en pärla.

Vh, iö

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-25 13:13

Det kan ju också tilläggas att det brukar vara enkelt att skilja två viner åt i blindtest. Kablar är jag inte lika säker på att de lätt kan skiljas åt vid blindtest…

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-09-25 13:31

men visst smakar festis godare i sin "nya" designade plastflaska än i en sunkig tetrapack från förr :lol:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-25 13:35

ryst skrev:men visst smakar festis godare i sin "nya" designade plastflaska än i en sunkig tetrapack från förr :lol:

nope...festis ska vara i dom gamla pyramidformade tetrapacken(originalet så att säga....tetra=4, pyramid=4hörn) :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-25 15:25

lasselite skrev:

Så tycker inte jag att det verkar. Däremot verkar det djupt rotat, och kanske med rätta, att man ofta kan få lika bra ljud utan att det kostar skjortan. Det borde ju inte minst du veta, Denverkungen :wink:
.

:lol:

Saken är väl den att ingen säger väl emot att en del av det dyraste kan vara kassa grejor för en del och himlen för andra.. Fördelningen är ju lika olik som i lägre segmenten prismässigt...

Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten.. Däremot finns dom som gärna betalar samt har råd för denna lilla extra % dom tycker sig få..

Hobbyn är ju inte demokratiskt likformad att alla har samma förutsättningar.. Inte ens mål med sina system..

exakt som här en stor flora av mer teknikintreserade finner sitt nirvana osv...Samt faktiskt även tekniskt sett likformade branchanhängare som berättar "sin syn" här..

edit. ändrade text som kunde lätt missförstås...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-09-25 15:42, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2006-09-25 15:36

Jag tycker mig kunna utläsa en viss avundsjuka här mot de personer som anser sig har råd och intresse att investera stora pengar i sin hobby.

"Om inte jag har råd.......skall ingen annan heller ha det"

:) :)
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-25 15:40

Då har du nog tolkat diskussionen helt fel Vox
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-25 15:45

Rydberg skrev:Då har du nog tolkat diskussionen helt fel Vox

njaa. Rydberg.. Till en del måste man nog ändå anse att vox har en poäng även om den säkert inte stämmer in för alla här.. Så långt måste ju man ge han rätt. På en dels atetyd nu och ofta lyser lite avund o jantelag igenom ofta trotts allt. Men så är väl livet överallt. Så inget underligare att detta även finns inom hifins värld... :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-25 15:49

Vadå nja?! diskussionen har inte sin utgångspunkt i nån avundsjuka, end of story! 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-25 16:01

Vox skrev:Jag tycker mig kunna utläsa en viss avundsjuka här mot de personer som anser sig har råd och intresse att investera stora pengar i sin hobby.

"Om inte jag har råd.......skall ingen annan heller ha det"

:) :)

Med hemmabio grejorna så har jag väl apparater för över 500K så tverksamt om jag skulle vara avundsjuk på kablar för flera hundratusen som gör precis samma sak som kablar för 20 kr metern.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-25 16:43

rydis o subjektiv...

Ni missar tydligen att detta handlar om att ett system för 10% skulle spela skiten ur jormas grejor.. Inte kablarna då enbart.. :wink:

Där verkar nog man lite till mans förutsätta att allt dyrt endast är dyrt samt skräp sett ut peningasynpunkt..

Läser man mina inlägg samt Vox inlägg med detta framför ögonen så blir betydelsen anorlunda än om man enbart kolla på kablar... :wink:

"end of story". 8)

:lol:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-25 18:16

Mayro skrev:Saken är väl den att ingen säger väl emot att en del av det dyraste kan vara kassa grejor för en del och himlen för andra.. Fördelningen är ju lika olik som i lägre segmenten prismässigt...

Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten.. Däremot finns dom som gärna betalar samt har råd för denna lilla extra % dom tycker sig få..

Hobbyn är ju inte demokratiskt likformad att alla har samma förutsättningar.. Inte ens mål med sina system..

exakt som här en stor flora av mer teknikintreserade finner sitt nirvana osv...Samt faktiskt även tekniskt sett likformade branchanhängare som berättar "sin syn" här...

Ett av de bästa inlägg jag har läst på faktist.se! :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-25 18:34

Mayro skrev:Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten..

Jag håller inte alls med om att skillnaderna är försumbara mellan olika högtalare i de högsta prisklasserna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-25 18:46

paa skrev:
Mayro skrev:Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten..

Jag håller inte alls med om att skillnaderna är försumbara mellan olika högtalare i de högsta prisklasserna.

Och just precis det tror jag inte heller Mayro menade. Men man kan kanske mera se helheten med elektronik och kablar. Bra högtalare låter ju fortfarande olika, inte minst beroende på vilken placering dom får.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-25 18:57

Märkligt nog så tycker jag att dom flesta inläggen här har rätt...i alla fall lite :?

Hade jag fullständig frihet att köpa prylar så inte fan hade jag köpt Pioneer 668 och NAD slutsteg (för att inte tala om en gammal Sentec) utan jag hade naturligtvis sneglat mot Mcintosh och sådana grejer. Jag hade naturligtvis försökt lyssna mig fram till det som passade mig bäst.

Dessutom hade jag definitivt bokat IÖ ett par dagar för akustikrumsbehandling och högtalarlyssning :wink:

Kablar hade kommit rätt långt mer på listan men jag hade nog kört på Supra i alla fall för dom funkar fint i alla lägen. :P

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-09-25 20:47

Koffe skrev:Gör man det i bil-bling branschen? Hur objektivt och nyttoorienterat är det med lättmetalfälgar och spoilerkits på familjevolvon? Jag tror att folk köper det för att "det ser coolt ut", men argumentationen hos bilhandlaren handlar om bränsleekonomi och säkerhet. Hifi-banschen, precis som många andra branscher lever av att konsumenter vill optimera parametar i produkter som de rimligtvis aldrig kommer att uppleva/ha nytta av (annat än som just bling). Om det är så att den dolda köptriggern är "det ser coolt ut" blir det lite fånigt att ta en tekniskt diskussion om det är spoilerkit 1 eller 2 som ger den bästa väghållningen. Va fan, blinga på! En Jorma kabel är väl inte dyrare än metaliclack alternativet när man köper ny bil.

Visst gör man det även inom bilbranschen, biltidningar testar bilar (mäter bla bränsleförbrukning, acceleration...), konsumentverket o bilprovningen gör insatser, det finns massor av forum där bilägare utbyter erfarenheter, mm, sök ett par minuter på weben så hittar du säkert massor av exempel. "Köptriggern" är nog lite mer komplex än så Koffe, finns säkert massor av olika prioriteringar som avgör vad männsikor köper. En Jorma kabel må ligga i samma prisklass som en metallicklack men om den säljs med vilseledande argument så finns all anledning att föra fram det på forum som detta.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-26 09:41

Harryup skrev:
paa skrev:

Och just precis det tror jag inte heller Mayro menade. Men man kan kanske mera se helheten med elektronik och kablar. Bra högtalare låter ju fortfarande olika, inte minst beroende på vilken placering dom får.

Kanske menade inte Mayro det men jag tycker också i princip tvärtom att ju dyrare grejorna blir desto större blir skillnaderna mellan dem. Och då menar jag inte detta positivt utan att ju dyrare grejorna är desto fler saker tycker jag verkar finnas som är i princip oseriösa och fungerar märkligt. Det förekommer inte i lika stor utsträckning i lägre prissegment i min mening.

För OT-sakfrågan om en anläggning för 10 % av nämnda anläggnings pris, dvs i storleksordningen SEK 100.000, skulle kunna spela bättre (skjortan av är kanske lite väl ambitiöst) finner jag mycket sannolikt. Man kan ju till att börja med ta bort i princip hela kostnaden för kablar vilket i min mening åtminstone inte hjälper upp ljudet här. Redan då har man ju sparat in en hel del.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-27 19:38

Personligen skulle jag, hur rik jag än var, må dåligt om jag hade en så dyr anläggning hemma.

Då skulle jag faktiskt hellre skänkt pengarna till välgörenhet. :!:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-27 19:52

Erol skrev:Personligen skulle jag, hur rik jag än var, må dåligt om jag hade en så dyr anläggning hemma.

Är man tillräckligt rik räcker slantarna både till välgörenhet och en biffig anläggning :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-27 22:55

Erol skrev:Personligen skulle jag, hur rik jag än var, må dåligt om jag hade en så dyr anläggning hemma.

Glöm inte att konsumption stimulerar ekonomin och således skapar jobb och därmed välfärd.

Att skänka pengar behöver inte alls, i ett långt perspektiv, bidra till bättre välfärd för någon. Tvärtom har det visat sig att före deta U-länder som tagit sig ur fattigdomsträsket ofta är länder som inte fått pengar från väst, utan fått bygga upp verksamheten själva.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-27 23:08

Birger skrev:
Hade jag fullständig frihet att köpa prylar så inte fan hade jag köpt Pioneer 668 och NAD slutsteg (för att inte tala om en gammal Sentec) utan jag hade naturligtvis sneglat mot Mcintosh och sådana grejer. Jag hade naturligtvis försökt lyssna mig fram till det som passade mig bäst.

Samma här, men jag skulle knappat ens provlyssna innan. Det låter nog "tillräckligt bra". Nej, det är andra kvaliteter jag är beredd att betala för (om jag nu hade pengarna, vilket jag alltså inte har) som känsla, handhavande, utseende.
Och jag tror nog det är lite så för alla som handlar i denna priskalssen. Det är inte ljudet man betalar för, det kan man få billigare. Det är annat som lockar.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-27 23:31

Hej morello

Jag provar en gång till ifall du missade mitt inlägg!

morello skrev!
Citat:
Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning

Man blir mycket nyfiken på hur den anläggningen skulle sett ut.

Vill du beskriva det system du pratar om?

Mvh Anders.s :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-09-28 11:05

subjektivisten skrev:DET lustiga är att för några år sedan så hade personen i fråga 50-100 skivor i sin samling, vad han sa på hifi forum. För mig är det största beviset på att det är apparaterna och inte själva musiken som är i fokus. Sedan får folk gilla apparater hur mycket dom vill men jag har som fokus på musiken.

Detta är lustigt tycker jag.. Dvs. den dära "fonogram-snobbismen" som du är är inne på. Vad är det som gör att antalet skivor i hyllan skall stå i en viss proportion mot anläggningens värde/kostnad?

Jag vet massa personer som har MÅNGA skivor som de ALDRIG lyssnar på, vinner de din acceptans för en kostsam rigg ändå?

Personligen är jag kräsen med musik och köper direkt när jag hittar nåt jag gillar ordentligt. Men att springa omkring och toksamla på skivor tycker jag tom. kan vara lite osunt, precis som att samla överlag. Jag brukar dessutom ge bort eller byta in skivor jag sällan lyssnar på. Ibland kanske man felköpt nån skiva och då är det väl bara å kasta ut skiten.. vilket minskar skivsamlingen och således borde man nergradera sin anläggning då också eller?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-28 11:14

Precis. Om man har 10 DVD-skivor hemma är man inte intresserad av film då heller? Man kanske hyr ett par filmer i veckan, går ofta på bio och bryr sig inte så mycket om att se om filmer flera ggr utom i undantagsfall.

Jag brukar sälja av DVD-filmer och skivor som jag tröttnat på att ha liggandes hemma. Ser inget större egenvärde i att äga en massa prylar som man ändå aldrig använder.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-28 12:13

Piotr skrev:Detta är lustigt tycker jag.. Dvs. den dära "fonogram-snobbismen" som du är är inne på. Vad är det som gör att antalet skivor i hyllan skall stå i en viss proportion mot anläggningens värde/kostnad?

Jag vet massa personer som har MÅNGA skivor som de ALDRIG lyssnar på, vinner de din acceptans för en kostsam rigg ändå?

Personligen är jag kräsen med musik och köper direkt när jag hittar nåt jag gillar ordentligt. Men att springa omkring och toksamla på skivor tycker jag tom. kan vara lite osunt, precis som att samla överlag. Jag brukar dessutom ge bort eller byta in skivor jag sällan lyssnar på. Ibland kanske man felköpt nån skiva och då är det väl bara å kasta ut skiten.. vilket minskar skivsamlingen och således borde man nergradera sin anläggning då också eller?

/Peter

Osunt är, enligt mig, att lägga flera hundratusen på ormolja för att kunna spela sina fåtal skivor. JA, jag anser att anledningen till att köpa bra stereogrejer måste vara för kunna lyssna på musik. Om man sitter med ett fåtal skivor hade jag hellre lagt pengarna på mer musik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 12:49

subjektivisten skrev:Osunt är, enligt mig, att lägga flera hundratusen på ormolja för att kunna spela sina fåtal skivor. JA, jag anser att anledningen till att köpa bra stereogrejer måste vara för kunna lyssna på musik. Om man sitter med ett fåtal skivor hade jag hellre lagt pengarna på mer musik.

Vad som är osunt eller inte måste väl bedömmas av den som står för fiolerna?

Om man har en sportbil för en mille som man bara tar ut vackra sommardagar är väl i så fall lika knäppt, eller?

Annars är det väl en genomgående tendens i vårt samhälle, vi köper alltmer saker som vi använder allt mindre. Nu räcker det inte med ett lantställe, man ska helst ha fler. Ett i närområdet och ett någonstans norrut för skidåkning vintertid.

Det räcker inte med en kvalificerad musikanläggning utan det ska gärna finnas en extra i gillestugan, en i sovrummet osv.

Ungarna vill ha en ny cykel, snowboard eller vad det nu är. Som används i en säsong sedan är det något annat som lockar.

Somarsemester utomlands, javisst. Men även några gånger på hösten, gärna en längre över jul och nyår.

Och visst, om folk blir lyckligare av detta så är det väl OK för dom. Bara jag slipper.

Personligen tycker jag inte antalet fonogram har något alls med vare sig musikintresse eller pris på ljudanläggningen att göra. Jag kanske bara har några få skivor men lyssnar mest på radio. Måste jag då ha en billig och sunkig "stereo"?

Jag kanske mest lyssnar på livemusik, men dom få gånger jag lyssnar hemma vill jag att det ska låta som "på riktigt". Då krävs det en viss nivå på anläggningen.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-28 12:59

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Detta är lustigt tycker jag.. Dvs. den dära "fonogram-snobbismen" som du är är inne på. Vad är det som gör att antalet skivor i hyllan skall stå i en viss proportion mot anläggningens värde/kostnad?

/Peter

Osunt är, enligt mig, att lägga flera hundratusen på ormolja för att kunna spela sina fåtal skivor. JA, jag anser att anledningen till att köpa bra stereogrejer måste vara för kunna lyssna på musik. Om man sitter med ett fåtal skivor hade jag hellre lagt pengarna på mer musik.

Att bränna pengar på ormolja måste väl anses vara osunt alldeles oaktat hur många fono- eller videogram man har i hyllan? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 13:17

Morello skrev:Att bränna pengar på ormolja måste väl anses vara osunt alldeles oaktat hur många fono- eller videogram man har i hyllan? 8)

Inte alls. Bara man vet att det är ormölja man köper. Kablar baserade på EKK är inte speciellt sexiga, lägger man till en ordentlig slant får man något som både ser trevligare ut och mycket trevligare att hantera. För att ta ett exempel.

Känslan att hantera en stabil och välgjord cd-spelare överglänser definitivt hanteringen av en 800:- plastig dvd-spelare som flyttar på sig varje gång man trycker på On-knappen. Även om ljudet kanske inte skiljer sig alls.

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-28 13:22

Morello skrev:Att bränna pengar på ormolja måste väl anses vara osunt alldeles oaktat hur många fono- eller videogram man har i hyllan? 8)

Finns det verkligen inte något tillämpningsområde där ormolja bevisligen har en effekt? Rynkor, potens, ... ? 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-28 13:31

subjektivisten skrev:

/Peter

Egentligen har jag ingen bestämd uppfattning i den här frågan, men jag tenderar nog att hålla med Subjektivisten om jag tittar på hur det ser ut bland hifi-människor i gemen. Visst speglar förhållandet mellan anläggningen och skivsamlingen något (med det är förstås olyckligt att lägga några värderingar på det). Tycker egentligen att man bör skilja mellan apparatpark, skivsamling och ormolja. För resonemangets skull skippar jag ormoljan helt och koncentrerar mig på apparater kontra fonogram:

De som kommer från musikhållet, det vill säga älskar musik och spelar mycket och gärna, ofta flera timmar per dag - tenderar att ha rikliga skivsamlingar, och man riktigt ser på dem hur de älskar musiken, när de springer omkring och bläddrar bland sina skivor och ger ifrån sig glädjetjut och bara måste spela den ena efter den andra... Det tror jag alla som sett en musikålskare kan intyga. Personer som kommer från musikhållet har en anläggning för att kunna spela sig musik.

De som kommer från teknikhållet däremot, tycks alltsom oftast ha sina skivor bara för att kunna "spela sin anläggning". :o De beter sig ungefär som jag gör när det är demo i Lahäll kan man säga! :? Ett beteende som är lämpligt när man skall visa en anläggnings egenskaper, men som är mig oändligt främmande för den roll musik har i mitt liv.

Däremot (och nu kommer något viktigt) är det ALLID fel att döma folk för deras passion! (Oavsett om passionen är för något helt annat än just den passion man själv känner för musik.)

Den som är teknik-intresserad snarare än musik-dito, har samma rätt att vara det, som jag har att intressera mig för musiken! :P

Om någon har en anläggning för en miljon och 100 skivor, som i de flesta fallen kanske dessutom är utvalda för att de "få anläggningen att imponera" snarare än att vara musik man älskar, så är det nog ett rätt tydligt tecken på att ägaren INTE är musikintresserad i botten, och det är nog bra att veta det också om man skall ta råd av personen ifråga.

Men det är inget skäl att dissa personens passion för "apparaterna som sådana"! Jag är ävertygad om att ett apparatintresse kan vara lika äkta som någon annans musikintresse, även om jag har svårt att förstå hur någon kan vara intresserad av apparater, som i min värld ju bara är intressanta som förmedlare av den musik som står i mina hyllor.

Kompletterande inlägg:
Sen det där med antal fonogram man har i hyllorna... Jag tycker det är svårt inte bara att avgöra hur mycket skivsamlingen skall kosta i förhållande till anläggningen, utan jag kan inte ens avgöra vad som är rätt för mig! :o

Jag gillar verkligen känslan av att ha alla de fonogram som jag älskar och har lyssnat på genom livet så här långt, tillgängliga att bläddra i och att lyssna på. Känslan av att ha en så stor samling, så stor att jag varje dag i min samling kan hitta fonogram som ger mig rysingar, men som jag likväl inte hört på flera år, är helt underbar!

Men å andra sidan gillar jag idén att man skall vårda sin samling också...
Redan när jag var uppe i 1000 fonogram så kunde jag konstatera att det kändes sunkigt att träffa på sådana som jag egentligen inte kände någon passion för, när jag bläddrade i dem. Vad jag vill säga med det är att det finns flera kvaliteter, och att kvantiteten är en sorts kvalitet när det gäller fonogramsamlingar, men att medelkvaliteten är en annan - och att de kan komma i motsatsförhållande med varandra.

Jag kan erkänna att jag i min nuvarande fonogramsamling (sisådär 3000 fonogram) utan vidare skulle kunna välja bort 1000 stycken, utan det skulle kännas dåligt alls. Tvärtom skulle det bara bli kuligare. Målet är ju att man vill spela varenda ett så fort man ser det. Det kräver en väldigt hög kvalitetsnivå det... :P

Lustigt nog kräver det en rejäl kvantitet också, för utan en sådan spelar man ju snabbt sönder även sin favvo-inspelningar.

Min DVD-samling är bara lite för stor. Jag tror att sisdär 1000 stycken vore lagom för att jag i varje tid skulle kunna uprätthålla en sådan kvalitet att jag gillar dem alla, samtidigt som det finns tillräckligt många för att jag skall kunna hitta något jag vill titta på hela tiden också. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Restaurangliknelse: Man vill inte äta samma mat varje dag. Man vill inte heller äta olika mat varje dag hela livet.

Visst är nya matupplevelser spännande, men det är en poäng att äta maträtter som man verkligen älskar - och det kräver repitition. Det är också en poäng att aldrig behöva tröttna på något - och det kräver att det finns ett tilläckligt stort utbud av focco-mat att välja mellan.

Precis som med fonogramsamlingar alltså: De bör vara tillräckligt omfattande, av hög kvalitet och med en förnyelse hela tiden!

Det sistnämnda kräver båda komplettering och rensning. Själv är jag sämst på det sistnämnda...
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-28 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:19

rhenrics skrev:

Finns det verkligen inte något tillämpningsområde där ormolja bevisligen har en effekt? Rynkor, potens, ... ? 8)

Nix. Själva innebörden med "ormolja" är just att det är ett verkningslöst (och ofta dyrt) medel. Fungerar det så är det inte längre "ormolja". Om det nu inte verkligen råkar vara ormolja (i motsats till dyrkablar, schakti osv) som går att använda till något vettigt :-)

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-28 14:20

Morello skrev:

Glöm inte att konsumption stimulerar ekonomin och således skapar jobb och därmed välfärd.

Att skänka pengar behöver inte alls, i ett långt perspektiv, bidra till bättre välfärd för någon. Tvärtom har det visat sig att före deta U-länder som tagit sig ur fattigdomsträsket ofta är länder som inte fått pengar från väst, utan fått bygga upp verksamheten själva.

och att Västvärlden tar bort sina tullar, så att Uländerna inte blir uländer till sist. Men det är en annan historia

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 14:22

Jag kan nog tycka att skivsamlingen mycket väl kan inrymma ett ganska stort antal mediokra eller till och med dåliga skivor. Man vet aldring när skämtlynnet behöver sitt! Klart att jag skulle kunna kasta ut Dr Bombay (eller ännu hellre uppföljaren Dr MacDoo) och tycka att jag hade en mer högkvalitativ samling i snitt - men varför krångla till det när många plattor jag köper kostar mellan 2 och 40 kr per styck? Å andra sidan är jag beredd att betala extra för utgångna förstautgåvor som jag oftast måste köpa utomlands och dessutom betala frakt för. Av detta resonemang följer att det blir knepigt (och ganska ointressant) att sätta skivsamlingens värde i relation till vad anläggningen har kostat. Hur många plattor man har möjlighet att skaffa (ja, ju fler desto roligare!) hänger ju också ihop med vilken inkomst och övriga utgifter man har. En samling om hundra skivor, främst bestående av det senaste remastrade hifi-tidnings eller -mässehypade utbudet av glesjazz och gubbrock, känns för min del mycket mindre intressant än en stor samling som omfattar ett vitt spektra av ålder och genrer. Men detta är återigen subjektiva saker och var och en blir som bekant salig på sin tro.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:25

Håller med dig Pekka!

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-28 14:33

Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :?

Dessutom snittantalet skivor i svenska hem är 25 st!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:37

Nefilim skrev:Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :?

Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-28 15:02

Bill50x skrev:Om det nu inte verkligen råkar vara ormolja (i motsats till dyrkablar, schakti osv) som går att använda till något vettigt :-)
/ B

Det var just riktig ormolja jag menade. :wink:

Fast det är klart, om oljan verkligen hade effekt på någonting skulle man troligen inte använda den som ett samlingsnamn för alla möjliga typer av bluff- o bågprylar 8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 15:13

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :?

Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...

/ B

Jag tror att det i väldigt hög grad handlar om hur vi förvarar våra skivor. Jag har alla mina kompaktskivor och DVD:er lättillgängligt och alfabetiskt sorterade på en vägg i lyssningsrummet. All vinyl finns i en Billy-bokhylla i rummet bakom. Jag plockar fritt ur cd-hyllan och ställer tillbaka när jag är klar, men vinylspelning kräver lite mer planering och fundering. Att lägga delar av sin skivsamling i lådor på vinden/i källaren är förödande för kreativiteten och bör i möjligaste mån undvikas.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-28 15:18

Kloka ord Pekka!

Just vinlyspelning bör dessutom ske med svarven inom arms avstånd! På många sätt skulle det faktiskt för mig inte vara otänkbart att ha en vinyl- + stenkake-anläggning i ett eget rum!

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :? Dessutom snittantalet skivor i svenska hem är 25 st!

Vad betyder kort tid?

På några minuter hinner man ju näppeligen spela så värst många fonogram...

Inte sällan har jag besök av helt förlorade musikmänniskor, och under en kväll kan man hinna spela igenom flera hundra fonogram, kors och tvärs genom musikhistorien! :P Man jämför tolkningar och man diskuterar influenser och tidsandan... Hur kul som helst. I synnerhet när man inte blir överens om subjektiviteterna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Enligt en undersökning som B&O gjorde för några år sedan, spelar deras egna kunder under en given tid färre olika fonogram än 6 stycken - vilket är orsaken till att deras vägg-spelare har plats för just 6 stycken CD.

Vad som är tillräckligt för en grupp kan vara fullständigt otillräckligt för en annan...

För mig ter sig resonemanget närapå obehagligt. Som om ens anläggning vore en sorts rekalradiostation som ältade samma sak dygnet runt. 8O

För mig är det självklart att en musikanläggning skall vara kapabel att med rimlig arbetsinsats uppspela alla de fonogram som finns i samlingen. Det finns inget skäl att tro att en grupp om sex fonogram skulle vara väsentligt sannolikare än den resterande samlingen, att bli föremål för nästa spelning.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-28 16:32

IngOehman skrev:Det finns inget skäl att tro att en grupp om sex fonogram skulle vara väsentligt sannolikare än den resterande samlingen, att bli föremål för nästa spelning.

Kanske är det så att efter i genomsnitt sex fonogram spelade med en B&O anläggning så blir man lyssningstrött? 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-28 16:35

Jag är opålitlig i detta avseende. De senaste dagarna har jag lyssnat uteslutande på Buddy Rich storband samt Smashing Pumpkins. Ikväll kanske jag spelar 15 olika fonogram som spänner över 50 års tid. :)
-Innehar F-skattsedel-

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-28 19:13

Klart att HELA musiksamlingen måste finnas i lyssningsrummet, samt all musiklitteratur och penguinkataloger.

Mvh

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-28 20:52

IÖ skrev:Jag är ävertygad om att ett apparatintresse kan vara lika äkta som någon annans musikintresse, även om jag har svårt att förstå hur någon kan vara intresserad av apparater, som i min värld ju bara är intressanta som förmedlare av den musik som står i mina hyllor.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de inte nödvändigtvis står i ett motsatsförhållande till varandra. Jag t.ex. gillar både musik och apparater (även om nog musikintresset är större om jag nu måste välja).

Morello skrev:Jag är opålitlig i detta avseende.

Samma här. De senaste dagarna har jag lyssnat på Zappa, Chet Atkins, diverse märklig brasiliansk och afrikansk musik samt Midnight Oil. :) Det kan gå långa perioder när jag bara lyssnar på en eller ett par skivor, gång på gång. Andra perioder lyssnar jag på massor av olika skivor under kort tid. Vissa skivor blir spelade en gång för att sedan åka in i skivhyllan ett par år varpå jag tar fram dem igen och spelar dem oavbrutet i någon vecka (har faktiskt hänt ett par gånger). Kort sagt, mitt musiklyssnande är ganska oförutsägbart. :)

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2006-09-28 22:17

Det var ett gäng med inlägg puh... orkade inte läsa alla.
Men med lite perspektiv på hifi branschen så kan jag nog säga med hedern ibehåll att det handlar om status och inget annat. Att kablar gör saker med signalen helt klart, men om det är värt enda upp till transparent hissnade 400000:- kablar så är svaret NEJ

Kul att du lyckades Jorma med din sattsning önskar dig all välgång.

Mvh Douglas
Vill ha en vinylsvarv NU!

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-28 23:04

Hej morello

Jag provar en gång till ifall du missade mitt inlägg :wink:

morello skrev!
Citat:

Man blir mycket nyfiken på hur den anläggningen skulle sett ut. Skulle själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en anläggning för den summan alltså 10 procent av Jormas grejer. Jag har hört hans grejer, Så man blir mycket nyfiken vad det är för en Stereo du utlovar man kan få för en tiondel av pengarna?

Vill du beskriva det system du pratar om :?:

Mvh Anders.s :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 23:08

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...

Vad betyder kort tid?

En vecka typ.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-29 04:00

IngOehman, Sa precis det jag tänkte, fast bättre :P

Själv så älskar jag kolla i hyllan efter några bra vinyler. Det är ju helt underbart att ta ett par kalla öl och lyssna på bra musik. Men när det blir vid datorn så är det MP3 som åker på, mkt smidigare då.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-29 08:26

O.T. men nära nog ?
Bild
Får erkänna att alla platterna ryms ej, men ligger i högar i skåpen vid sidorna. Knappa en armsavstånd ;)

/JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-09-29 15:29

Att skrika "ormolja" utan att ha lyssnat på vare sig argumenten/systemtanken eller på ett bra uppsatt system (av nån som förstår hur t.ex. Jorma tänkt sig det hela) tycker jag verkar larvigt och säger väl mer om byhåle-attityden hos dom som skriker än nåt annat. Man är kanske mer intresserad av att höra sin egen röst.

Utifrån sett (och jag betonar det, vad det ser ut att vara - *inte* vad det egentligen är för det vet jag inget om) så skriker ju kulten kring Ino här på faktiskt.se ännu mer "ormolja" i så fall. Jag ber om ursäkt på förhand om nån tar illa upp - men som jag sa så menar jag bara precis hur det ser ut utifrån för en tillfällig besökare. Jag tvivlar inte på att IÖ är en entusiast som drivs av det han tror på - med en liten gnutta marknadsgycklande som krydda ;:)

Hajjar ni vart jag vill komma? Var lite öppna och ta det lite cool. Om man inte håller med om nåt är det mycket bättre att bjuda hem folk på fika och musiklyssning och låta deras egna öron döma än att ägna sig åt diverse personangrepp med argument ingen ändå kan ta ställning till och som är så inkompletta att motsidan kan göra liknande angrepp. I mitten finns stackars musikentusiaster som bara vill ha en bra musikanläggning. Att det finns en svag länk i en helhet är naturlgtvis tacksamt att attackera - men den kan ju bero på att man optimerat helheten.

Jag kan ta ett exempel från Naims grejor som jag kan utan och innan. Och det finns mycket jag trott mig kunna göra bättre genom åren. Bara en sån sak som att signalen från förförstärkaren slangas via den externa powersupply-lådan. Men ändrar man det och drar signalen direkt till slutsteget försämras egenskaperna - visserligen färre kontakter och sladdar men man skruvar upp systemets refernspunkt som ligger i powersupply:ens jordpunkt. Och både jag och andra har då försökt flytta referenspunkten men allt annat låter sämre. Så liksom andra som försökt landade jag tillbaka till att det var bäst som det var från början - de har optimerat helheten på bekostnad av annat.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-29 19:53

Hajjar ni vart jag vill komma? Var lite öppna och ta det lite cool. Om man inte håller med om nåt är det mycket bättre att bjuda hem folk på fika och musiklyssning och låta deras egna öron döma än att ägna sig åt diverse personangrepp med argument ingen ändå kan ta ställning till och som är så inkompletta att motsidan kan göra liknande angrepp.

Jag håller med om att personangrepp är onödigt, men förekommer det verkligen så mycket sånt? Att "skrika ormolja" är ju inte ett personangrepp, det är ett ifrågasättande av en produkts påstådda egenskaper och det måste väl ändå vara okej? Tanken på ett debattklimat (eller för den delen ett samhälle) där man inte får ifrågasätta saker tycker jag inte känns alltför lockande.

Återgå till Generellt om hifi