Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-25 15:45

Rydberg skrev:Då har du nog tolkat diskussionen helt fel Vox

njaa. Rydberg.. Till en del måste man nog ändå anse att vox har en poäng även om den säkert inte stämmer in för alla här.. Så långt måste ju man ge han rätt. På en dels atetyd nu och ofta lyser lite avund o jantelag igenom ofta trotts allt. Men så är väl livet överallt. Så inget underligare att detta även finns inom hifins värld... :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-09-25 15:49

Vadå nja?! diskussionen har inte sin utgångspunkt i nån avundsjuka, end of story! 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-25 16:01

Vox skrev:Jag tycker mig kunna utläsa en viss avundsjuka här mot de personer som anser sig har råd och intresse att investera stora pengar i sin hobby.

"Om inte jag har råd.......skall ingen annan heller ha det"

:) :)

Med hemmabio grejorna så har jag väl apparater för över 500K så tverksamt om jag skulle vara avundsjuk på kablar för flera hundratusen som gör precis samma sak som kablar för 20 kr metern.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-09-25 16:43

rydis o subjektiv...

Ni missar tydligen att detta handlar om att ett system för 10% skulle spela skiten ur jormas grejor.. Inte kablarna då enbart.. :wink:

Där verkar nog man lite till mans förutsätta att allt dyrt endast är dyrt samt skräp sett ut peningasynpunkt..

Läser man mina inlägg samt Vox inlägg med detta framför ögonen så blir betydelsen anorlunda än om man enbart kolla på kablar... :wink:

"end of story". 8)

:lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-25 18:16

Mayro skrev:Saken är väl den att ingen säger väl emot att en del av det dyraste kan vara kassa grejor för en del och himlen för andra.. Fördelningen är ju lika olik som i lägre segmenten prismässigt...

Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten.. Däremot finns dom som gärna betalar samt har råd för denna lilla extra % dom tycker sig få..

Hobbyn är ju inte demokratiskt likformad att alla har samma förutsättningar.. Inte ens mål med sina system..

exakt som här en stor flora av mer teknikintreserade finner sitt nirvana osv...Samt faktiskt även tekniskt sett likformade branchanhängare som berättar "sin syn" här...

Ett av de bästa inlägg jag har läst på faktist.se! :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-25 18:34

Mayro skrev:Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten..

Jag håller inte alls med om att skillnaderna är försumbara mellan olika högtalare i de högsta prisklasserna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-25 18:46

paa skrev:
Mayro skrev:Ingen jag vet säger heller emot att skillnaderna blir mycket små snudd ibland försumbara i högre prisegmenten..

Jag håller inte alls med om att skillnaderna är försumbara mellan olika högtalare i de högsta prisklasserna.

Och just precis det tror jag inte heller Mayro menade. Men man kan kanske mera se helheten med elektronik och kablar. Bra högtalare låter ju fortfarande olika, inte minst beroende på vilken placering dom får.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-25 18:57

Märkligt nog så tycker jag att dom flesta inläggen här har rätt...i alla fall lite :?

Hade jag fullständig frihet att köpa prylar så inte fan hade jag köpt Pioneer 668 och NAD slutsteg (för att inte tala om en gammal Sentec) utan jag hade naturligtvis sneglat mot Mcintosh och sådana grejer. Jag hade naturligtvis försökt lyssna mig fram till det som passade mig bäst.

Dessutom hade jag definitivt bokat IÖ ett par dagar för akustikrumsbehandling och högtalarlyssning :wink:

Kablar hade kommit rätt långt mer på listan men jag hade nog kört på Supra i alla fall för dom funkar fint i alla lägen. :P

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-09-25 20:47

Koffe skrev:Gör man det i bil-bling branschen? Hur objektivt och nyttoorienterat är det med lättmetalfälgar och spoilerkits på familjevolvon? Jag tror att folk köper det för att "det ser coolt ut", men argumentationen hos bilhandlaren handlar om bränsleekonomi och säkerhet. Hifi-banschen, precis som många andra branscher lever av att konsumenter vill optimera parametar i produkter som de rimligtvis aldrig kommer att uppleva/ha nytta av (annat än som just bling). Om det är så att den dolda köptriggern är "det ser coolt ut" blir det lite fånigt att ta en tekniskt diskussion om det är spoilerkit 1 eller 2 som ger den bästa väghållningen. Va fan, blinga på! En Jorma kabel är väl inte dyrare än metaliclack alternativet när man köper ny bil.

Visst gör man det även inom bilbranschen, biltidningar testar bilar (mäter bla bränsleförbrukning, acceleration...), konsumentverket o bilprovningen gör insatser, det finns massor av forum där bilägare utbyter erfarenheter, mm, sök ett par minuter på weben så hittar du säkert massor av exempel. "Köptriggern" är nog lite mer komplex än så Koffe, finns säkert massor av olika prioriteringar som avgör vad männsikor köper. En Jorma kabel må ligga i samma prisklass som en metallicklack men om den säljs med vilseledande argument så finns all anledning att föra fram det på forum som detta.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-26 09:41

Harryup skrev:
paa skrev:

Och just precis det tror jag inte heller Mayro menade. Men man kan kanske mera se helheten med elektronik och kablar. Bra högtalare låter ju fortfarande olika, inte minst beroende på vilken placering dom får.

Kanske menade inte Mayro det men jag tycker också i princip tvärtom att ju dyrare grejorna blir desto större blir skillnaderna mellan dem. Och då menar jag inte detta positivt utan att ju dyrare grejorna är desto fler saker tycker jag verkar finnas som är i princip oseriösa och fungerar märkligt. Det förekommer inte i lika stor utsträckning i lägre prissegment i min mening.

För OT-sakfrågan om en anläggning för 10 % av nämnda anläggnings pris, dvs i storleksordningen SEK 100.000, skulle kunna spela bättre (skjortan av är kanske lite väl ambitiöst) finner jag mycket sannolikt. Man kan ju till att börja med ta bort i princip hela kostnaden för kablar vilket i min mening åtminstone inte hjälper upp ljudet här. Redan då har man ju sparat in en hel del.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-27 19:38

Personligen skulle jag, hur rik jag än var, må dåligt om jag hade en så dyr anläggning hemma.

Då skulle jag faktiskt hellre skänkt pengarna till välgörenhet. :!:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-27 19:52

Erol skrev:Personligen skulle jag, hur rik jag än var, må dåligt om jag hade en så dyr anläggning hemma.

Är man tillräckligt rik räcker slantarna både till välgörenhet och en biffig anläggning :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-27 22:55

Erol skrev:Personligen skulle jag, hur rik jag än var, må dåligt om jag hade en så dyr anläggning hemma.

Glöm inte att konsumption stimulerar ekonomin och således skapar jobb och därmed välfärd.

Att skänka pengar behöver inte alls, i ett långt perspektiv, bidra till bättre välfärd för någon. Tvärtom har det visat sig att före deta U-länder som tagit sig ur fattigdomsträsket ofta är länder som inte fått pengar från väst, utan fått bygga upp verksamheten själva.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-27 23:08

Birger skrev:
Hade jag fullständig frihet att köpa prylar så inte fan hade jag köpt Pioneer 668 och NAD slutsteg (för att inte tala om en gammal Sentec) utan jag hade naturligtvis sneglat mot Mcintosh och sådana grejer. Jag hade naturligtvis försökt lyssna mig fram till det som passade mig bäst.

Samma här, men jag skulle knappat ens provlyssna innan. Det låter nog "tillräckligt bra". Nej, det är andra kvaliteter jag är beredd att betala för (om jag nu hade pengarna, vilket jag alltså inte har) som känsla, handhavande, utseende.
Och jag tror nog det är lite så för alla som handlar i denna priskalssen. Det är inte ljudet man betalar för, det kan man få billigare. Det är annat som lockar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-27 23:31

Hej morello

Jag provar en gång till ifall du missade mitt inlägg!

morello skrev!
Citat:
Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning

Man blir mycket nyfiken på hur den anläggningen skulle sett ut.

Vill du beskriva det system du pratar om?

Mvh Anders.s :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-09-28 11:05

subjektivisten skrev:DET lustiga är att för några år sedan så hade personen i fråga 50-100 skivor i sin samling, vad han sa på hifi forum. För mig är det största beviset på att det är apparaterna och inte själva musiken som är i fokus. Sedan får folk gilla apparater hur mycket dom vill men jag har som fokus på musiken.

Detta är lustigt tycker jag.. Dvs. den dära "fonogram-snobbismen" som du är är inne på. Vad är det som gör att antalet skivor i hyllan skall stå i en viss proportion mot anläggningens värde/kostnad?

Jag vet massa personer som har MÅNGA skivor som de ALDRIG lyssnar på, vinner de din acceptans för en kostsam rigg ändå?

Personligen är jag kräsen med musik och köper direkt när jag hittar nåt jag gillar ordentligt. Men att springa omkring och toksamla på skivor tycker jag tom. kan vara lite osunt, precis som att samla överlag. Jag brukar dessutom ge bort eller byta in skivor jag sällan lyssnar på. Ibland kanske man felköpt nån skiva och då är det väl bara å kasta ut skiten.. vilket minskar skivsamlingen och således borde man nergradera sin anläggning då också eller?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-28 11:14

Precis. Om man har 10 DVD-skivor hemma är man inte intresserad av film då heller? Man kanske hyr ett par filmer i veckan, går ofta på bio och bryr sig inte så mycket om att se om filmer flera ggr utom i undantagsfall.

Jag brukar sälja av DVD-filmer och skivor som jag tröttnat på att ha liggandes hemma. Ser inget större egenvärde i att äga en massa prylar som man ändå aldrig använder.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-28 12:13

Piotr skrev:Detta är lustigt tycker jag.. Dvs. den dära "fonogram-snobbismen" som du är är inne på. Vad är det som gör att antalet skivor i hyllan skall stå i en viss proportion mot anläggningens värde/kostnad?

Jag vet massa personer som har MÅNGA skivor som de ALDRIG lyssnar på, vinner de din acceptans för en kostsam rigg ändå?

Personligen är jag kräsen med musik och köper direkt när jag hittar nåt jag gillar ordentligt. Men att springa omkring och toksamla på skivor tycker jag tom. kan vara lite osunt, precis som att samla överlag. Jag brukar dessutom ge bort eller byta in skivor jag sällan lyssnar på. Ibland kanske man felköpt nån skiva och då är det väl bara å kasta ut skiten.. vilket minskar skivsamlingen och således borde man nergradera sin anläggning då också eller?

/Peter

Osunt är, enligt mig, att lägga flera hundratusen på ormolja för att kunna spela sina fåtal skivor. JA, jag anser att anledningen till att köpa bra stereogrejer måste vara för kunna lyssna på musik. Om man sitter med ett fåtal skivor hade jag hellre lagt pengarna på mer musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 12:49

subjektivisten skrev:Osunt är, enligt mig, att lägga flera hundratusen på ormolja för att kunna spela sina fåtal skivor. JA, jag anser att anledningen till att köpa bra stereogrejer måste vara för kunna lyssna på musik. Om man sitter med ett fåtal skivor hade jag hellre lagt pengarna på mer musik.

Vad som är osunt eller inte måste väl bedömmas av den som står för fiolerna?

Om man har en sportbil för en mille som man bara tar ut vackra sommardagar är väl i så fall lika knäppt, eller?

Annars är det väl en genomgående tendens i vårt samhälle, vi köper alltmer saker som vi använder allt mindre. Nu räcker det inte med ett lantställe, man ska helst ha fler. Ett i närområdet och ett någonstans norrut för skidåkning vintertid.

Det räcker inte med en kvalificerad musikanläggning utan det ska gärna finnas en extra i gillestugan, en i sovrummet osv.

Ungarna vill ha en ny cykel, snowboard eller vad det nu är. Som används i en säsong sedan är det något annat som lockar.

Somarsemester utomlands, javisst. Men även några gånger på hösten, gärna en längre över jul och nyår.

Och visst, om folk blir lyckligare av detta så är det väl OK för dom. Bara jag slipper.

Personligen tycker jag inte antalet fonogram har något alls med vare sig musikintresse eller pris på ljudanläggningen att göra. Jag kanske bara har några få skivor men lyssnar mest på radio. Måste jag då ha en billig och sunkig "stereo"?

Jag kanske mest lyssnar på livemusik, men dom få gånger jag lyssnar hemma vill jag att det ska låta som "på riktigt". Då krävs det en viss nivå på anläggningen.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-28 12:59

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Detta är lustigt tycker jag.. Dvs. den dära "fonogram-snobbismen" som du är är inne på. Vad är det som gör att antalet skivor i hyllan skall stå i en viss proportion mot anläggningens värde/kostnad?

/Peter

Osunt är, enligt mig, att lägga flera hundratusen på ormolja för att kunna spela sina fåtal skivor. JA, jag anser att anledningen till att köpa bra stereogrejer måste vara för kunna lyssna på musik. Om man sitter med ett fåtal skivor hade jag hellre lagt pengarna på mer musik.

Att bränna pengar på ormolja måste väl anses vara osunt alldeles oaktat hur många fono- eller videogram man har i hyllan? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 13:17

Morello skrev:Att bränna pengar på ormolja måste väl anses vara osunt alldeles oaktat hur många fono- eller videogram man har i hyllan? 8)

Inte alls. Bara man vet att det är ormölja man köper. Kablar baserade på EKK är inte speciellt sexiga, lägger man till en ordentlig slant får man något som både ser trevligare ut och mycket trevligare att hantera. För att ta ett exempel.

Känslan att hantera en stabil och välgjord cd-spelare överglänser definitivt hanteringen av en 800:- plastig dvd-spelare som flyttar på sig varje gång man trycker på On-knappen. Även om ljudet kanske inte skiljer sig alls.

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-28 13:22

Morello skrev:Att bränna pengar på ormolja måste väl anses vara osunt alldeles oaktat hur många fono- eller videogram man har i hyllan? 8)

Finns det verkligen inte något tillämpningsområde där ormolja bevisligen har en effekt? Rynkor, potens, ... ? 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-28 13:31

subjektivisten skrev:

/Peter

Egentligen har jag ingen bestämd uppfattning i den här frågan, men jag tenderar nog att hålla med Subjektivisten om jag tittar på hur det ser ut bland hifi-människor i gemen. Visst speglar förhållandet mellan anläggningen och skivsamlingen något (med det är förstås olyckligt att lägga några värderingar på det). Tycker egentligen att man bör skilja mellan apparatpark, skivsamling och ormolja. För resonemangets skull skippar jag ormoljan helt och koncentrerar mig på apparater kontra fonogram:

De som kommer från musikhållet, det vill säga älskar musik och spelar mycket och gärna, ofta flera timmar per dag - tenderar att ha rikliga skivsamlingar, och man riktigt ser på dem hur de älskar musiken, när de springer omkring och bläddrar bland sina skivor och ger ifrån sig glädjetjut och bara måste spela den ena efter den andra... Det tror jag alla som sett en musikålskare kan intyga. Personer som kommer från musikhållet har en anläggning för att kunna spela sig musik.

De som kommer från teknikhållet däremot, tycks alltsom oftast ha sina skivor bara för att kunna "spela sin anläggning". :o De beter sig ungefär som jag gör när det är demo i Lahäll kan man säga! :? Ett beteende som är lämpligt när man skall visa en anläggnings egenskaper, men som är mig oändligt främmande för den roll musik har i mitt liv.

Däremot (och nu kommer något viktigt) är det ALLID fel att döma folk för deras passion! (Oavsett om passionen är för något helt annat än just den passion man själv känner för musik.)

Den som är teknik-intresserad snarare än musik-dito, har samma rätt att vara det, som jag har att intressera mig för musiken! :P

Om någon har en anläggning för en miljon och 100 skivor, som i de flesta fallen kanske dessutom är utvalda för att de "få anläggningen att imponera" snarare än att vara musik man älskar, så är det nog ett rätt tydligt tecken på att ägaren INTE är musikintresserad i botten, och det är nog bra att veta det också om man skall ta råd av personen ifråga.

Men det är inget skäl att dissa personens passion för "apparaterna som sådana"! Jag är ävertygad om att ett apparatintresse kan vara lika äkta som någon annans musikintresse, även om jag har svårt att förstå hur någon kan vara intresserad av apparater, som i min värld ju bara är intressanta som förmedlare av den musik som står i mina hyllor.

Kompletterande inlägg:
Sen det där med antal fonogram man har i hyllorna... Jag tycker det är svårt inte bara att avgöra hur mycket skivsamlingen skall kosta i förhållande till anläggningen, utan jag kan inte ens avgöra vad som är rätt för mig! :o

Jag gillar verkligen känslan av att ha alla de fonogram som jag älskar och har lyssnat på genom livet så här långt, tillgängliga att bläddra i och att lyssna på. Känslan av att ha en så stor samling, så stor att jag varje dag i min samling kan hitta fonogram som ger mig rysingar, men som jag likväl inte hört på flera år, är helt underbar!

Men å andra sidan gillar jag idén att man skall vårda sin samling också...
Redan när jag var uppe i 1000 fonogram så kunde jag konstatera att det kändes sunkigt att träffa på sådana som jag egentligen inte kände någon passion för, när jag bläddrade i dem. Vad jag vill säga med det är att det finns flera kvaliteter, och att kvantiteten är en sorts kvalitet när det gäller fonogramsamlingar, men att medelkvaliteten är en annan - och att de kan komma i motsatsförhållande med varandra.

Jag kan erkänna att jag i min nuvarande fonogramsamling (sisådär 3000 fonogram) utan vidare skulle kunna välja bort 1000 stycken, utan det skulle kännas dåligt alls. Tvärtom skulle det bara bli kuligare. Målet är ju att man vill spela varenda ett så fort man ser det. Det kräver en väldigt hög kvalitetsnivå det... :P

Lustigt nog kräver det en rejäl kvantitet också, för utan en sådan spelar man ju snabbt sönder även sin favvo-inspelningar.

Min DVD-samling är bara lite för stor. Jag tror att sisdär 1000 stycken vore lagom för att jag i varje tid skulle kunna uprätthålla en sådan kvalitet att jag gillar dem alla, samtidigt som det finns tillräckligt många för att jag skall kunna hitta något jag vill titta på hela tiden också. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Restaurangliknelse: Man vill inte äta samma mat varje dag. Man vill inte heller äta olika mat varje dag hela livet.

Visst är nya matupplevelser spännande, men det är en poäng att äta maträtter som man verkligen älskar - och det kräver repitition. Det är också en poäng att aldrig behöva tröttna på något - och det kräver att det finns ett tilläckligt stort utbud av focco-mat att välja mellan.

Precis som med fonogramsamlingar alltså: De bör vara tillräckligt omfattande, av hög kvalitet och med en förnyelse hela tiden!

Det sistnämnda kräver båda komplettering och rensning. Själv är jag sämst på det sistnämnda...
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-28 15:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:19

rhenrics skrev:

Finns det verkligen inte något tillämpningsområde där ormolja bevisligen har en effekt? Rynkor, potens, ... ? 8)

Nix. Själva innebörden med "ormolja" är just att det är ett verkningslöst (och ofta dyrt) medel. Fungerar det så är det inte längre "ormolja". Om det nu inte verkligen råkar vara ormolja (i motsats till dyrkablar, schakti osv) som går att använda till något vettigt :-)

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-28 14:20

Morello skrev:

Glöm inte att konsumption stimulerar ekonomin och således skapar jobb och därmed välfärd.

Att skänka pengar behöver inte alls, i ett långt perspektiv, bidra till bättre välfärd för någon. Tvärtom har det visat sig att före deta U-länder som tagit sig ur fattigdomsträsket ofta är länder som inte fått pengar från väst, utan fått bygga upp verksamheten själva.

och att Västvärlden tar bort sina tullar, så att Uländerna inte blir uländer till sist. Men det är en annan historia
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 14:22

Jag kan nog tycka att skivsamlingen mycket väl kan inrymma ett ganska stort antal mediokra eller till och med dåliga skivor. Man vet aldring när skämtlynnet behöver sitt! Klart att jag skulle kunna kasta ut Dr Bombay (eller ännu hellre uppföljaren Dr MacDoo) och tycka att jag hade en mer högkvalitativ samling i snitt - men varför krångla till det när många plattor jag köper kostar mellan 2 och 40 kr per styck? Å andra sidan är jag beredd att betala extra för utgångna förstautgåvor som jag oftast måste köpa utomlands och dessutom betala frakt för. Av detta resonemang följer att det blir knepigt (och ganska ointressant) att sätta skivsamlingens värde i relation till vad anläggningen har kostat. Hur många plattor man har möjlighet att skaffa (ja, ju fler desto roligare!) hänger ju också ihop med vilken inkomst och övriga utgifter man har. En samling om hundra skivor, främst bestående av det senaste remastrade hifi-tidnings eller -mässehypade utbudet av glesjazz och gubbrock, känns för min del mycket mindre intressant än en stor samling som omfattar ett vitt spektra av ålder och genrer. Men detta är återigen subjektiva saker och var och en blir som bekant salig på sin tro.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:25

Håller med dig Pekka!

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-28 14:33

Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :?

Dessutom snittantalet skivor i svenska hem är 25 st!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:37

Nefilim skrev:Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :?

Dessutom snittantalet skivor i svenska hem är 25 st!

Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-28 15:02

Bill50x skrev:Om det nu inte verkligen råkar vara ormolja (i motsats till dyrkablar, schakti osv) som går att använda till något vettigt :-)
/ B

Det var just riktig ormolja jag menade. :wink:

Fast det är klart, om oljan verkligen hade effekt på någonting skulle man troligen inte använda den som ett samlingsnamn för alla möjliga typer av bluff- o bågprylar 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi